En osaa säästää rahaa. Miten te muut teette sen?
Mulla on oma asunto ja uudehko auto. Olen kokopäivätyössä käyvä, kahden lapsen tolaali yksinhuoltaja ja saan minimi elatustuen kelasta. Mielestäni näillä tuloilla ja menoilla pitäisi jotain jäädä säästöön, mutta ei.
Luottokorttikin (2000€) on tapissa. Hoidan aina kaikki laskut ja lainanlyhennykset ajallaan ja loput tuhlaan milloin mihinkin. Pesukone jos hajoaa, ostan uuden heti. Eli rahaa kyllä on kuukausittain ylimääräistä, mutta käytän sen esim vaatteisiin ja kalliisiin hajuvesiin tai lasten juttuihin.
Miten sitä voisi oppia säästäväiseksi? Haluaisin alkaa säästää ja esimerkiksi matkustella joskus tulevaisuudessa.
Miten kauppalaskuja saisi pienennettyä?
Kaikkien pakollisten laskujen jälkeen minulle jää 1500€ ruokaan ja törsäämiseen.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla menee heti tilipäivän jälkeen automaattisiirrolla summa pariin rahastoon ja itse siirrän vaihtelevan summan säästötilille. Säästötililtä voi lainata, mutta sinne pitää maksaa seuraavassa kuussa summa takaisin +10%. Minulla on myös köytössä budjetti ja kuluseuranta, noiden ansiosta olen saanut hävitettyä turhia kuluja, joita ei edes huomaa. Joillain pankeilla on systeemi, että aina pankkikorttia käyttäessä menee muutama euro toiselle tilille säästöön. Olen myös laittanut veroprosentin sen verran korkeaksi, että saan veronpalautuksia. Joskus olen summalla voinut varata matkan heti.
Itse pyrin laittamaan veroprossan niin kohdilleen että lisää maksettavaa tulee vain parikymppiä kaikkien vähennysten jälkeen. Miksi ihmeessa lainaisin valtiolle rahaa kun voin itse sijoittaa sen tuottamaan jo ansaintavuoden aikana?
Juuri näin. Kannattaa pitää veroprosentti "oikealla" tasolla ja sijoittaa se raha. Aivan typerää lainata valtiolle, tällöin menettää sen tuoton.
Ihan samoin voi verrata sitä, tekeekö kotona ruuan vai käykö joskus ulkona syömässä. Miksi maksaa vieraalle, kun itse tekee ruuan paljon halvemmalla? Ehkäpä ulkona syöminen tuottaa mielihyvää vaikka maksaakin samoin kuin veronpalautuksen saaminen korkoineen?
No ei nyt ole ihan vertailukelpoinen mutta käyn todella harvoin ulkona syömässä tai kampaajalla tms. Mutta tottakai kannattaa se ylimääräinen mikä palkasta jää oikealla veroprosentilla sijoittaa jolloin se tuottaa koko ajan rahaa eikä antaa valtion pitää jemmassa. Vaikeaahan tämä on, yleensä tulee silti hieman niitä palautuksia vaikka yrittäisi säätää sen prosentin oikealle tasolle.
Kuten jo aiemmin sanoin, niin en mielelläni ota säästöistä rahaa, mutta minulla ei ole yhtään vaikea tuhlata veronpalautuksia. Jos laittaisin veroprosentin tarkalleen, säästöt lisääntyisivät, mutta hauska jäisi elämästä pois. Sekö tekisi minut onnellisemmaksi?
Jos 1500 eur jää törsäämiseen ylimääräistä, niin voit aloittaa siirtämällä 700eur sivuun joka kuukausi ja törsätä "vain" 800 eur. Jonkin ajan kuluttua voit siirtää sivuun 800eur ja törsätä 700. Ja niin edelleen, kunnes tulet siihen tilanteeseen, kuinka paljon voit siirtää sivuun ja elämäsi vielä sujuu.
Ei kannata tietenkään kitkuttaa, jos kerran rahaa on.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä keino on jokaisen oston yhteydessä kysyä itseltään ainakin pari kertaa: Tarvitsenko tätä oikeasti, enkö pärjää ilman tätä?
Mä näytän varmaan hörhöltä, kun saatan joskus kauankin tuijotella hyllyä ja seilata kaupassa eestaas viemässä tavaroita takaisin, kun käyn tätä keskustelua itseni kanssa :D
Täällä toinen hörhö.
Minulla toimii parhaiten se, että on eri tilejä. Siirtelen rahaa tililtä toiselle tai pidän kotona käteistä eri laatikoissa. Jako tapahtuu palkkapäivänä.
Eli oma tili omaan törsäykseen, oma tili ruokaan yms. Sitten jos törsäystilillä ei ole rahaa, niin sitten en voi mitään ostaa. Tai jos ruokarahalaatikkoni on tyhjä, koska olen käynyt tavallista enemmän rafloissa, niin sitten elän leivällä ja puurolla.
Olen huomannut, että jos on vain yksi tili, niin kaikki menee.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä keino on jokaisen oston yhteydessä kysyä itseltään ainakin pari kertaa: Tarvitsenko tätä oikeasti, enkö pärjää ilman tätä?
Mä näytän varmaan hörhöltä, kun saatan joskus kauankin tuijotella hyllyä ja seilata kaupassa eestaas viemässä tavaroita takaisin, kun käyn tätä keskustelua itseni kanssa :D
Sama vika mullakin, kovasti tekis mieli ostaa kaikenlaista varsinkin kun halvalla saisi alesta just nyt. Monesti käyn tätä taistelua siinä hyllyn luona, joskus kaduttaa jo matkalla kassalle ja kassalla varsinkin jo suututtaa että mitä minä tälläkin teen. Auttaa asiaa kun ottaa kuvat kotona jo olevista tavaroista joita on taipumus keräillä alekoreista, esim minulla langat, ja kun kuvaa vilkaisee kaupassa lankahyllyjen äärellä, voi tulla järkeä päähän ennen kuin kassalle saakka ehtii.
Vierailija kirjoitti:
Mitä isommat tulot, sitä isommat menot. Minulle toimii niinkin yksinkertainen juttu kuin erillinen säästötili. Palkkapäivänä lähtee maksu lainanhoitotilille ja samalla siirrän säästötilille tietyn euromäärän. Kun ne poistuvat käyttötililtä säästöön, niitä ei ikään kuin enää ole ja sitten tulee selviydyttyä sillä summalla, joka tilille jää.
Rahalle löytää aina kohteen, mutta jos sitä "ei ole" sitä ei käytä.
Mitä isommat tulot sitä isommat menot kuulostaa elintasoinflaatiolta eikä suinkaan ole pakollista. Inhimillistä kyllä on on palkita itsensä kiinteitä kuluja aiheuttavilla hankinnoilla (auto/asunto) tulotason noustessa. Itsekuria vaatii pitää menot kurissa vaikka tulot nousisivat. Menonsa voi koittaa säätää sille tasolle että peruspalkka kattaa ne. Lisät ja palkankorotukset sekä lomarahat napsastaan tililtä samantien muualle piiloon ja vaikka sijoitukseen tai puskuriin. Tätä kun tekee muutaman vuoden ajan niin talous on hyvällä mallilla.
Ja kaikille "vain kuluttaminen on elämistä"- vinkujille: lukekaa huolella, yllä lukee muutaman vuoden ajan, ei ikuisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla menee heti tilipäivän jälkeen automaattisiirrolla summa pariin rahastoon ja itse siirrän vaihtelevan summan säästötilille. Säästötililtä voi lainata, mutta sinne pitää maksaa seuraavassa kuussa summa takaisin +10%. Minulla on myös köytössä budjetti ja kuluseuranta, noiden ansiosta olen saanut hävitettyä turhia kuluja, joita ei edes huomaa. Joillain pankeilla on systeemi, että aina pankkikorttia käyttäessä menee muutama euro toiselle tilille säästöön. Olen myös laittanut veroprosentin sen verran korkeaksi, että saan veronpalautuksia. Joskus olen summalla voinut varata matkan heti.
Itse pyrin laittamaan veroprossan niin kohdilleen että lisää maksettavaa tulee vain parikymppiä kaikkien vähennysten jälkeen. Miksi ihmeessa lainaisin valtiolle rahaa kun voin itse sijoittaa sen tuottamaan jo ansaintavuoden aikana?
Juuri näin. Kannattaa pitää veroprosentti "oikealla" tasolla ja sijoittaa se raha. Aivan typerää lainata valtiolle, tällöin menettää sen tuoton.
Ihan samoin voi verrata sitä, tekeekö kotona ruuan vai käykö joskus ulkona syömässä. Miksi maksaa vieraalle, kun itse tekee ruuan paljon halvemmalla? Ehkäpä ulkona syöminen tuottaa mielihyvää vaikka maksaakin samoin kuin veronpalautuksen saaminen korkoineen?
No ei nyt ole ihan vertailukelpoinen mutta käyn todella harvoin ulkona syömässä tai kampaajalla tms. Mutta tottakai kannattaa se ylimääräinen mikä palkasta jää oikealla veroprosentilla sijoittaa jolloin se tuottaa koko ajan rahaa eikä antaa valtion pitää jemmassa. Vaikeaahan tämä on, yleensä tulee silti hieman niitä palautuksia vaikka yrittäisi säätää sen prosentin oikealle tasolle.
Kuten jo aiemmin sanoin, niin en mielelläni ota säästöistä rahaa, mutta minulla ei ole yhtään vaikea tuhlata veronpalautuksia. Jos laittaisin veroprosentin tarkalleen, säästöt lisääntyisivät, mutta hauska jäisi elämästä pois. Sekö tekisi minut onnellisemmaksi?
Ehkä sun kannattais määritellä se hauska uudelleen? Ehkä laatu korvaisi jatkossa määrän?
Ennen kuin aloitat säästämisen, kirjaa sentin tarkkuudella kuukauden menot Exceliin. Ihan kaikki, purkkapaketeista noutokahviin. Sitten kk:n päästä katso mistä voi karsia ja alat laittaa x summan matalakuluiseen rahastoon, ja/ säästä tonni ja osta osinkoa maksavia osakkeita ja/ säästä muutama tonni, hae pankista lainaa ja osta sijoitusasunto ja hanki siihen vuokralainen. Vaihtoehtoja monia mutta eka päätä minkä summan säästät/sijoitat ja mihin ja että lähtee automaattisesti tililtä.
Vierailija kirjoitti:
Ennen kuin aloitat säästämisen, kirjaa sentin tarkkuudella kuukauden menot Exceliin. Ihan kaikki, purkkapaketeista noutokahviin. Sitten kk:n päästä katso mistä voi karsia ja alat laittaa x summan matalakuluiseen rahastoon, ja/ säästä tonni ja osta osinkoa maksavia osakkeita ja/ säästä muutama tonni, hae pankista lainaa ja osta sijoitusasunto ja hanki siihen vuokralainen. Vaihtoehtoja monia mutta eka päätä minkä summan säästät/sijoitat ja mihin ja että lähtee automaattisesti tililtä.
Ei todellakaan kannata ostaa sijoitusasuntoa, jos haluaa enemmän käyttörahaa.
Terv. Sellaisen omistava
30% nettopalkasta joka kuukausi säästöön. Loput 70% riittää asumiseen ja elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Saisit ihan helposti säästettyä. Siirrä aina vaikka 500€ heti palkkapäivänä säästötilille tai rahastoon. Mulla on paljon vähemmän rahaa käytössä ja 100€/kk menee nordnetiin ja 150€/kk säästötilille. Näin sinne kertyy "ihan itsestään" rahaa.
Ja kun laitat sen siirron automaattisena veloituksena tililtäsi palkkapäivänä, niin ei tule houkutusta jättää laittamatta. Mä oon tehnyt niin, että mulla menee rahastoihin suoraveloituksena 100,- aina palkkapäivänä, samoin lapsilisät siirtyy automaattisesti lapsen rahastosijoituksiin kerran kuussa. Ja nämä mä lasken mielessäni ”pakollisiksi kuluiksi”, samaan tyyliin kun yhtiövastike ja lainanlyhennys. Ne ei siis ole mulle ikinä käyttörahaa ajatuksissanikaan.
Toinen on luottokortti. Käytän sitä kyllä tarvittaessa, esim. matkojen, hotellien ja lentojen maksamiseen (silloin kun sai matkustaa), MUTTA siirrän välittömästi, laskua odottamatta, käyttötililtä rahat sinne luottokortille. Eli en koskaan elä velaksi (paitsi asuntovelkaa on vielä vähän). Jos olen vaikka sinne matkalle lähdössä, niin rahat on säästössä valmiiksi, ettei tarvitse jälkikäteen maksella.
Ja palkanmaksua edeltävänä päivänä katson mitä käyttötilillä on rahaa (- toimintatonni, joka siellä aina pitää olla, varmuuden vuoksi, vielä ikinä en ole tarvinnut) ja siirrän säästötilille suurimman osan edellisestä palkasta säästyneistä rahoista. Yleensä muutaman satasen verran. Säästötililtä ”saan” kyllä tarvittaessa käyttää rahaa, mutta siinä on kuitenkin pieni henkinen kynnys sieltä ottaa rahaa. Syksyllä vaihdoin auton, jolloin tietysti säästötiliä käytin. Samoin säästän sinne normioloissa niitä matkoja varten.
Veroprosenttiani nostan tarkoituksella aina vähän, jotta saan palautuksia, jotka siirrän suoraan säästötilille. Samoin kotitalousvähennykset ja km-korvaukset ilmoitan verottajalle vasta saatuani veroehdotuksen, jotta saan myös ne palautuksena. Jollei isompia menoja tule säästötililtä vuoden mittaan maksettua, niin sieltä sitten suunnilleen kerran vuodessa teen sijoituksia, yleensä 5000-7000 eurolla.
Minun on mahdoton samaistua näihin rahavalituksiin, varsinkin, kun aloituksessa tuodaan jo esiin, että kuukausittain on pakko törsätä kalliisiin asioihin. Itse olen osa-aikatyössä käyvä kahden lapsen yksinhuoltaja. Olen budjetoinut jokaisen tulevan euron vastaavalla tyylillä kuin täälläkin on esitetty. Joka kuukausi laitan sijoituksiin n 140 euroa ja säästötilille 300 euroa. Nuo rahat siirtyvät automaattisesti oikeille tileille palkkapäivänä, joten käytännössä en edes näe niitä. Säästötilille kerään vielä puskuria (tavoite 10 000 euroa), jonka jälkeen tuo raha joko menee säästöön tai ostan tarvittavia (mutta jotka eivät ole välttämättömiä) asioita kotiin. Esimerkiksi ostan uuden TV:n, kun tuo summa on kasassa. Osa opintolainasta menee sijoituksiin, koska tällä hetkellä ei ole tarvetta päivittäisiä menoja maksaa lainalla. Oli myös sellainen vaihe, että opintolaina meni ihan ruokaan.
Ehkä se suurin muutos mitä olen viime vuosien aikana oppinut liittyy kulutuskäyttäytymiseen. En osta mitään sellaista mikä ei tuota riittävästi iloa. Esimerkiksi joku muutaman euron krääsä on mielestäni kallis, koska siitä saatava ilo on hyvin lyhytaikainen, sillä joko se ei ole kestävä tai riittävän kiinnostava. Pyrin välttämään heräteostoksia ja jotakin ei niin välttämätöntä tavaraa saatan harkita vuosia. Nykyään en viitsi käydä kahviloissa, koska itse tehden saa halvemmalla parempaa. Satunnaisesti voin käydä kaverin kanssa kahvilassa, koska tapaamisesta saan muuta iloa kuin kuivan käntyn ja seisoneen kahvin. Faktahan on, että vaikka tulot olisivat 10 000 nettona kuukaudessa, ilman suunnittelua aivan varmasti kaikki menee. Toki, jos kokee saavansa rahoilleen vastinetta eikä koe tarvetta säästää mitään, niin eihän siinäkään mitään vikaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Johan vastasit itse.
Joo, ei oo rakettitiedettä, kunhan kuluttaa vähemmän kun tienaa, tietysti jos ei ole selkärankaa niin eihän se säästäminen millään onnistu.
Niin, eli tykkäät ostamisesta. Siitä konkreettisesta ostotapahtumasta, kun raha vaihtuu joksikin uudeksi kassalla. Olet siis kuten minä, joten tee kuten minä: rupea ostamaan osakkeita. Saat ostaa ja omistaa, mutta samalla säästät rahaa.
Itselläni onkin viime vuosina siirtynyt kaikki ostaminen Nordnetiin. Hassu tilanne, ettei pelkästään syö ja pidä kakkua vaan jopa kasvattaa sitä.
Olen persaukinen työtön. Säästötilillä on parhaimmillaan ollut kuitenkin 7000 euroa. Nyt olen taas säästellyt tuista noin 4000 euroa parissa vuodessa. Siinä ei ole mitään muuta salaisuutta muuta kuin että säästötiliä ei voi vinguttaa.
Säästäminen on raskasta, jos keskittyy vain siihen, mitä ei voi tehdä ja mistä kieltäytyy. Etsi ennemmin kivaa tekemistä, joka on halpaa tai parhaassa tapauksessa jopa säästää rahaa. Sen sijaan, että mietit milloin voisit käydä seuraavan kerran ulkona syömässä, mieti mitä uutta ruokaa voisit opetella laittamaan. Jos vielä päätät perehtyä vaikka suomalaisiin perinneruokien, säästät vielä enemmän, koska niiden raaka-aineet ovat yleensä halpoja. (Tämä tosin ei välttämättä sovi työssäkäyvälle yksinhuoltalle, koska ovat usein hitaita tehdä. Siinä tapauksessa kannattaa ottaa esim. pataruoat, joita voi tehdä ison määrän pakkaseen.) Eikä tässä tarvitse alkaa täydellisyyteen: Jos pakastimessa olevat ruoat pelastavat kiireisenä päivänä, niissä säästää sekä aikaa että rahaa, kun voi jättää kauppareissun väliin ja jää ne kalleimmat helpot heräteostokset ostamatta.
Samoin mieti kivaa edullista tekemistä ja ala toteuttamaan niitä. Jälleen ei tarvitse olla täydellinen, mutta jos on riittävästi edullista tekemistä, et edes ehdi niihin kalliimpiin ainakaan niin usein.
Helpoin keino säästää ruokalaskussa on käydä vain kerran viikossa ruokakaupassa. Lidl ja Prisma ovat edullisia. Jos käy usein kaupassa, niin kalliita mielihaluostoja tulee usein.
Ystäviä kannattaa tavata ulkoilulenkillä tai kutsua kotiin kahville. Näin välttää kalliit ravintolalaskut.
Lasten vaatteet voi ostaa käytettynä.
Kun tekee mieli uusia vaatteita, niin kannattaa ensin tutkia vaatekaappinsa ja miettiä voisiko vanhoja vaatteita yhdistellä uudella tavalla tai saada uuden näköiseksi jonkun pienen uuden asusteen avulla.
Vierailija kirjoitti:
Niin, eli tykkäät ostamisesta. Siitä konkreettisesta ostotapahtumasta, kun raha vaihtuu joksikin uudeksi kassalla. Olet siis kuten minä, joten tee kuten minä: rupea ostamaan osakkeita. Saat ostaa ja omistaa, mutta samalla säästät rahaa.
Itselläni onkin viime vuosina siirtynyt kaikki ostaminen Nordnetiin. Hassu tilanne, ettei pelkästään syö ja pidä kakkua vaan jopa kasvattaa sitä.
Tämä! Minäkin olin nuorempana tuollainen, joka tykkäsi shoppailla. Johtui varmaan osittain siitäkin, että lapsuus oli köyhä, niin teki mieli sitten ostella yhtä sun toista omalle lapselle, kun se kerran oli mahdollista.
Mutta jossain kohtaa syttyi lamppu päässä ja se shoppailu siirtyi pörssiin. Yhtä lailla siitä saa sitä ostamisen iloa, tuntuu kivalta kun pääsee ostamaan lisää osakkeita ja vielä parempi, jos ne saa alennusmyynnistä!
Lopetat kaiken sellaisen ostelun, mikä ei ole välttämätöntä, niin pitkäksi aikaa, että saat maksettua luottokorttivelat pois ja käyttötilille 3000 euron pohjakassan yllättäviä menoja varten. Tuota 3000 euron pohjakassaa et saa käyttää kuin pakottavissa tilanteissa esim. pesukoneen hajotessa.
Kun pääset tuohon tilanteeseen, niin uskon, että olet oppinut harkitsevammaksi rahan käytön suhteen ja säästäminen alkaa sujua luonnostaan.