Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En osaa säästää rahaa. Miten te muut teette sen?

Vierailija
01.01.2021 |

Mulla on oma asunto ja uudehko auto. Olen kokopäivätyössä käyvä, kahden lapsen tolaali yksinhuoltaja ja saan minimi elatustuen kelasta. Mielestäni näillä tuloilla ja menoilla pitäisi jotain jäädä säästöön, mutta ei.

Luottokorttikin (2000€) on tapissa. Hoidan aina kaikki laskut ja lainanlyhennykset ajallaan ja loput tuhlaan milloin mihinkin. Pesukone jos hajoaa, ostan uuden heti. Eli rahaa kyllä on kuukausittain ylimääräistä, mutta käytän sen esim vaatteisiin ja kalliisiin hajuvesiin tai lasten juttuihin.

Miten sitä voisi oppia säästäväiseksi? Haluaisin alkaa säästää ja esimerkiksi matkustella joskus tulevaisuudessa.

Miten kauppalaskuja saisi pienennettyä?

Kaikkien pakollisten laskujen jälkeen minulle jää 1500€ ruokaan ja törsäämiseen.

Kommentit (78)

Vierailija
1/78 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta vaatteita ja kalliita hajuvesiä.

Vierailija
2/78 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan vastasit itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/78 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat pienen summan säästöön silloin kun palkka tai lapsilisä tulee. Aloitat vaikka että 5% palkasta ja lapsilisästä menee toiselle tilille johon ei ole pankkikorttia. Puuttuvaa summaa tuskin edes huomaat, mutta siellä se on.

Jos yrität säästää siitä mitä kaikkien menojen jälkeen jää, niin eihän se onnistu.

Tärkeintä on aloittaa, ja aloittaa tarpeeksi pienellä summalla. Sitä voi myöhemmin kasvattaa pikkuhiljaa.

Vierailija
4/78 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos osaat lyhentää luottokorttivelkaa, osaat säästää.

Opettele nyt ensi alkuun budjetointi ja laadi suunnitelma, milloin luottokorttivelkasi on nollissa. Voit siinä ohessa aloittaa pienimuotoisen säästämisen, niin että joka kk palkkapäivänä esim. 50 euroa menee suoraan säästötilille. Kun luottokorttivelka on maksettu, korota säästösummaa kuukausieriä vastaavalla määrällä.

Tutustu esim. Frugal living -vlogiin YouTubessa, niin pääset hyvin alkuun. Ja hatunnosto sille, että olet nyt herännyt ajattelemaan näitä asioita!

Vierailija
5/78 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta vaatteita tai kalliita hajuvesiä. Varsinkaan joka kuukausi.

Vierailija
6/78 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä säästän niin, että olen laskenut, että elän laskujen jälkeen 1300 eurolla. Sillä rahalla ei tarvi kauheesti pihistellä. Kaikki muu menee eri tilille, eri pankkiin, johin ei ole pankkitunnuksia.

Vierailija
7/78 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirrän joka kuukausi 200-500e sivuun. Otan säästetyt rahat tarvittaessa käyttöön mitä en mielellään tee. Enkä osta juurikaan mitään uutena. Tori toimii aarreaittana ja ruuat tilaan ResQ kautta. Ennen ton apin tuloa olin vegaani.

Vierailija
8/78 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin ennen huono säästämään. Aloin säästää indeksirahastoon 100 e/kk. Sieltä rahaa ei hetken mielijohteesta saa pois, mutta toki, jos oikea tarve tulee. Nykyisin on vaan mukava seurata kasvavia summia rahastoissa ja nähdä paljonko tuottoa on tullut suhteessa rahastoon laitettuun rahaan.

Vierailija
9/78 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen samanlainen. Nyt yritän aloittaa että joka kuukausi edes 200€ toiselle tilille.

Vierailija
10/78 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee pankin sähköiseen säästöpossuun 5€ jokaisesta pankkikorttiostosta. Lisäksi laittelen sinne aina käyttötililtä "joutilasta" rahaa.

Viime vuonna kertyi 6700€.

Veron palautuksista tuli kiva summa säästöön.

Vierailija
11/78 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisit ihan helposti säästettyä. Siirrä aina vaikka 500€ heti palkkapäivänä säästötilille tai rahastoon. Mulla on paljon vähemmän rahaa käytössä ja 100€/kk menee nordnetiin ja 150€/kk säästötilille. Näin sinne kertyy "ihan itsestään" rahaa.

Vierailija
12/78 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun luin tämän:

50:30:20 budjetti. Se on oikeasti HELPPO ja TOIMIVA, eikä vain sanonut olevansa.

https://www.rahatonnainen.com/helppo-budjetti/

Vierailija
13/78 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa oikeasti laittaa pieni summa /kk johonkin indeksirahastoon.

Vierailija
14/78 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisit ihan helposti säästettyä. Siirrä aina vaikka 500€ heti palkkapäivänä säästötilille tai rahastoon. Mulla on paljon vähemmän rahaa käytössä ja 100€/kk menee nordnetiin ja 150€/kk säästötilille. Näin sinne kertyy "ihan itsestään" rahaa.

Niin ja tällöin jää automaattisesti vähemmän rahaa käyttöön niin et voi ostaa turhuuksia kuten hajuvesiä sun muuta.

Vierailija
15/78 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menee heti tilipäivän jälkeen automaattisiirrolla summa pariin rahastoon ja itse siirrän vaihtelevan summan säästötilille. Säästötililtä voi lainata, mutta sinne pitää maksaa seuraavassa kuussa summa takaisin +10%.  Minulla on myös köytössä budjetti ja kuluseuranta, noiden ansiosta olen saanut hävitettyä turhia kuluja, joita ei edes huomaa. Joillain pankeilla on systeemi, että aina pankkikorttia käyttäessä menee muutama euro toiselle tilille säästöön. Olen myös laittanut veroprosentin sen verran korkeaksi, että saan veronpalautuksia. Joskus olen summalla voinut varata matkan heti.

Vierailija
16/78 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, me tehdään budjetti ja pysytään siinä. Eli etukäteen määritellään paljonko laitetaan eri asioihin ja pyritään pitäämään ne päätökset.

Asumiseen (vastike, autopaikka,vesiennakko) menee tänä vuonna 3800 e

Ruokaan 3600-3800e

Sähköön tulee menemään 800-850e

jne.

Ylimääräiset rahat menevät sijoitukseen.

Silleen.

Vierailija
17/78 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla menee heti tilipäivän jälkeen automaattisiirrolla summa pariin rahastoon ja itse siirrän vaihtelevan summan säästötilille. Säästötililtä voi lainata, mutta sinne pitää maksaa seuraavassa kuussa summa takaisin +10%.  Minulla on myös köytössä budjetti ja kuluseuranta, noiden ansiosta olen saanut hävitettyä turhia kuluja, joita ei edes huomaa. Joillain pankeilla on systeemi, että aina pankkikorttia käyttäessä menee muutama euro toiselle tilille säästöön. Olen myös laittanut veroprosentin sen verran korkeaksi, että saan veronpalautuksia. Joskus olen summalla voinut varata matkan heti.

Itse pyrin laittamaan veroprossan niin kohdilleen että lisää maksettavaa tulee vain parikymppiä kaikkien vähennysten jälkeen. Miksi ihmeessa lainaisin valtiolle rahaa kun voin itse sijoittaa sen tuottamaan jo ansaintavuoden aikana?

Vierailija
18/78 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun luin tämän:

50:30:20 budjetti. Se on oikeasti HELPPO ja TOIMIVA, eikä vain sanonut olevansa.

https://www.rahatonnainen.com/helppo-budjetti/

50:30:20 toimii! Täällä lisää luettavaa: https://www.tarkkamarkka.com/blogi/2016/06/06/503020-saanto/

Vierailija
19/78 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti palkkapäivänä niiden "laskujen" jälkeen:

- 100-200 osakesäästötilille eläkepäiviin

- laskujen mukana menee 200 sijoitusasunnon lainaan ja 150 kakkosasunnon lainaan. Koti on velaton joten nuo asunnot on osa säästösuunnitelmaa vaikkakin kakkosasunnosta on kuluja.

- jätän käyttötilille loppukuun ruoka, bensa ja muun käyttörahan, loppu jemmatilille

- kun jemmatilin saldo on 5000, siirrän ylimääräisiin lainanlyhennyksiin, osakkeisiin tai toisessa pankissa olevalle "unohdettu"-tilille. Jemmasta maksan auton huollot, vaatteet, matkat ja muut harvinaisemmat jutut. Unohdettu-tiliä voi käyttää isompiin yllättäviin remontteihin ja muihin katastrofeihin jos jemma ei riitä. Unohdettu tili on myös mun lainaturvavakuutus, jos vaikka palkka lakkaa tulemasta.

Kallista hajuvettä ostin viimeksi työreissulla Pariisin lentokentältä 2005. Käyttämättä jäi. Tai sitä on vieläkin, eli en tarvitse uutta :)

Vierailija
20/78 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse pyrin laittamaan veroprossan niin kohdilleen että lisää maksettavaa tulee vain parikymppiä kaikkien vähennysten jälkeen. Miksi ihmeessa lainaisin valtiolle rahaa kun voin itse sijoittaa sen tuottamaan jo ansaintavuoden aikana?

Itse en halua ottaa säästöistä rahaa pois kuin pakottavasta syystä. Sen sijaan veronpalautus on rahaa, jonka voin pistää menemään ilman mitään tunnontuskia. Parinkympin jäännösvero on minulle lasku, joka pitää maksaa enkä pidä laskujen maksamisesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä