En osaa säästää rahaa. Miten te muut teette sen?
Mulla on oma asunto ja uudehko auto. Olen kokopäivätyössä käyvä, kahden lapsen tolaali yksinhuoltaja ja saan minimi elatustuen kelasta. Mielestäni näillä tuloilla ja menoilla pitäisi jotain jäädä säästöön, mutta ei.
Luottokorttikin (2000€) on tapissa. Hoidan aina kaikki laskut ja lainanlyhennykset ajallaan ja loput tuhlaan milloin mihinkin. Pesukone jos hajoaa, ostan uuden heti. Eli rahaa kyllä on kuukausittain ylimääräistä, mutta käytän sen esim vaatteisiin ja kalliisiin hajuvesiin tai lasten juttuihin.
Miten sitä voisi oppia säästäväiseksi? Haluaisin alkaa säästää ja esimerkiksi matkustella joskus tulevaisuudessa.
Miten kauppalaskuja saisi pienennettyä?
Kaikkien pakollisten laskujen jälkeen minulle jää 1500€ ruokaan ja törsäämiseen.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla menee heti tilipäivän jälkeen automaattisiirrolla summa pariin rahastoon ja itse siirrän vaihtelevan summan säästötilille. Säästötililtä voi lainata, mutta sinne pitää maksaa seuraavassa kuussa summa takaisin +10%. Minulla on myös köytössä budjetti ja kuluseuranta, noiden ansiosta olen saanut hävitettyä turhia kuluja, joita ei edes huomaa. Joillain pankeilla on systeemi, että aina pankkikorttia käyttäessä menee muutama euro toiselle tilille säästöön. Olen myös laittanut veroprosentin sen verran korkeaksi, että saan veronpalautuksia. Joskus olen summalla voinut varata matkan heti.
Itse pyrin laittamaan veroprossan niin kohdilleen että lisää maksettavaa tulee vain parikymppiä kaikkien vähennysten jälkeen. Miksi ihmeessa lainaisin valtiolle rahaa kun voin itse sijoittaa sen tuottamaan jo ansaintavuoden aikana?
Juuri näin. Kannattaa pitää veroprosentti "oikealla" tasolla ja sijoittaa se raha. Aivan typerää lainata valtiolle, tällöin menettää sen tuoton.
Ihan samoin voi verrata sitä, tekeekö kotona ruuan vai käykö joskus ulkona syömässä. Miksi maksaa vieraalle, kun itse tekee ruuan paljon halvemmalla? Ehkäpä ulkona syöminen tuottaa mielihyvää vaikka maksaakin samoin kuin veronpalautuksen saaminen korkoineen?
No ei nyt ole ihan vertailukelpoinen mutta käyn todella harvoin ulkona syömässä tai kampaajalla tms. Mutta tottakai kannattaa se ylimääräinen mikä palkasta jää oikealla veroprosentilla sijoittaa jolloin se tuottaa koko ajan rahaa eikä antaa valtion pitää jemmassa. Vaikeaahan tämä on, yleensä tulee silti hieman niitä palautuksia vaikka yrittäisi säätää sen prosentin oikealle tasolle.
Kuten jo aiemmin sanoin, niin en mielelläni ota säästöistä rahaa, mutta minulla ei ole yhtään vaikea tuhlata veronpalautuksia. Jos laittaisin veroprosentin tarkalleen, säästöt lisääntyisivät, mutta hauska jäisi elämästä pois. Sekö tekisi minut onnellisemmaksi?
Ok no jos sen noin haluaa ajatella. Itse en ajattele niitä palautuksia ylimääräisinä rahoina jotka voin tuhlata vaan usein olen nekin siirtänyt suoraan nordnetiin. Lomarahat sen sijaan olen mieltänyt ylimääräiseksi joita en ole ns. tienannut joten niitä käytän kesälomalla, toki tarkkaan nekin 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla menee heti tilipäivän jälkeen automaattisiirrolla summa pariin rahastoon ja itse siirrän vaihtelevan summan säästötilille. Säästötililtä voi lainata, mutta sinne pitää maksaa seuraavassa kuussa summa takaisin +10%. Minulla on myös köytössä budjetti ja kuluseuranta, noiden ansiosta olen saanut hävitettyä turhia kuluja, joita ei edes huomaa. Joillain pankeilla on systeemi, että aina pankkikorttia käyttäessä menee muutama euro toiselle tilille säästöön. Olen myös laittanut veroprosentin sen verran korkeaksi, että saan veronpalautuksia. Joskus olen summalla voinut varata matkan heti.
Itse pyrin laittamaan veroprossan niin kohdilleen että lisää maksettavaa tulee vain parikymppiä kaikkien vähennysten jälkeen. Miksi ihmeessa lainaisin valtiolle rahaa kun voin itse sijoittaa sen tuottamaan jo ansaintavuoden aikana?
Juuri näin. Kannattaa pitää veroprosentti "oikealla" tasolla ja sijoittaa se raha. Aivan typerää lainata valtiolle, tällöin menettää sen tuoton.
Ihan samoin voi verrata sitä, tekeekö kotona ruuan vai käykö joskus ulkona syömässä. Miksi maksaa vieraalle, kun itse tekee ruuan paljon halvemmalla? Ehkäpä ulkona syöminen tuottaa mielihyvää vaikka maksaakin samoin kuin veronpalautuksen saaminen korkoineen?
No ei nyt ole ihan vertailukelpoinen mutta käyn todella harvoin ulkona syömässä tai kampaajalla tms. Mutta tottakai kannattaa se ylimääräinen mikä palkasta jää oikealla veroprosentilla sijoittaa jolloin se tuottaa koko ajan rahaa eikä antaa valtion pitää jemmassa. Vaikeaahan tämä on, yleensä tulee silti hieman niitä palautuksia vaikka yrittäisi säätää sen prosentin oikealle tasolle.
Kuten jo aiemmin sanoin, niin en mielelläni ota säästöistä rahaa, mutta minulla ei ole yhtään vaikea tuhlata veronpalautuksia. Jos laittaisin veroprosentin tarkalleen, säästöt lisääntyisivät, mutta hauska jäisi elämästä pois. Sekö tekisi minut onnellisemmaksi?
Ok no jos sen noin haluaa ajatella. Itse en ajattele niitä palautuksia ylimääräisinä rahoina jotka voin tuhlata vaan usein olen nekin siirtänyt suoraan nordnetiin. Lomarahat sen sijaan olen mieltänyt ylimääräiseksi joita en ole ns. tienannut joten niitä käytän kesälomalla, toki tarkkaan nekin 😁
Mulla lomarahatkin menee osakkeisiin. Lomamatkoihin säästän erikseen.
Maksa nyt äkkiä toi luottokorttilasku pois. Noissahan korko on järkyttävä.
Luottokorttia käytetään tilapäisesti, tai esim lentolippujen maksuun . Ei näin.
Vierailija kirjoitti:
Niin, eli tykkäät ostamisesta. Siitä konkreettisesta ostotapahtumasta, kun raha vaihtuu joksikin uudeksi kassalla. Olet siis kuten minä, joten tee kuten minä: rupea ostamaan osakkeita. Saat ostaa ja omistaa, mutta samalla säästät rahaa.
Itselläni onkin viime vuosina siirtynyt kaikki ostaminen Nordnetiin. Hassu tilanne, ettei pelkästään syö ja pidä kakkua vaan jopa kasvattaa sitä.
Itse toteutan myös ostamishalujani nimenomaan osakkeita ostamalla. Tutkin mahdollisia ostokohteita kuin muut zalandon sivuja: millainen firma, mitä tekee ja paljonko tienaa ja maksaa osinkoa, tunnenko tuotteita, käytänkö niitä ja tunnenko toimialaa ja sen tulevaisuutta ja haluaisinko oikeasti omistaa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sun kannattais määritellä se hauska uudelleen? Ehkä laatu korvaisi jatkossa määrän?
En puhunut määrästä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas laitan lomarahat sijoituksiin. En koe, että sinun tapasi on parempi tai huonompi kuin minun.
Apn kaltaisten on vain lakattava tekemästä impulssiostoksia ja keksittävä ilmaisia itsensähemmottelu keinoja ja kas- kummasti sitä rahaa säästyy. Itsellä kk tulot n. 700€ kahdelle laskujen jälkeen ja säästöön jää ruokaostosten jälkeen kuukausittain 400-550€. Eipä tule paljon hajuvesiä osteltua ei mutta eipä tarvitse stressatakkaan vaikkapa hajonnutta pesukonetta tai tuntea huonoa omaatuntoa pienestä luksuksestakin silloin tällöin.
Laita HETI tuosta 1500 eurosta vähintää puolet sijoituksiin. Näin säästyy itsestään. 750 euroa riittää kahdelle ruokaan ja huvituksiin kirkkaasti kuukaudeksi.
Mulla on kolme tiliä ja tilipäivänä rahat ohjautuu näihin automaattisesti:
1. Käyttötili 30%
2. Säästötili 30%
3. Taloustili 40%
Taloustilillä olevat varat riittää kattamaan koko vuoden pakolliset menot ml. ruokaostokset. Säästöihin ei kosketa ja käyttötilin rahoilla voin tehdä ihan mitä haluan - sinne voi joskus jäädä jopa ylijäämää.
En tee heräteostoksia vaan kirjaan ylös mitä oikeasti tarvitsen - esim. uusi nahkavyö, seerumi tai neule. Ostan sitten parasta mitä käyttörahoillani saa ja poistan tuotteen ostoslistalta.
Automaattisesti menee rahastoon 50e/kk yhteen oman pankin rahastoista. Pidemmän päälle nuo tuottaa lähes aina voittoa vaikka jotain pieniä kuluja meneekin. Mutta tarkoitus ei ole rikastua vaan säästää. Rahastosta niitä ei kovin helposti ota koska pitää päättää se kk-säästösopimus.
2,5 vuotta ollut tuollainen ja tasan +50,0% näyttää tänään eli ihan ok korot tulee vaikka tarkoitus vain säästää.
En ymmärrä mitään sijoittamisesta tai rahastoista. Kiinnostaa kyllä ja aion niihin perehtyä vielä.
Hävettää oikein, kuinka paljon tuhlaan rahaa turhuuksiin. Se saa nyt luvan loppua. Onhan tuo iso raha pelkkään ruokaan ja huvituksiin kolmelle.
Lapsuus mulla oli monen arvailujen mukaan köyhä. En saanut ikinä uusia vaatteita tai mitään muutakaan. Teininä jouduin varastamaan vaatteita ja hieman meikkejä, jos jotain tarvitsin. Varmaan siksi nyt kulutankin ihan liikaa.
Yritän laittaa heti tilipäivänä 500€ luottokortti velan maksuun ja maksan sen 4kk aikana pois, sen jälkeen sama summa säästöön.
Ap
Nyt äkkiä avaamaan rahasto, se on helppo. Ei tarvitse itse hoitaa. Ainakin Dansken mobiiliapissa näkee todella hyvin ihan pylväsdiagrammina mihin rahat on menneet, suosittelen.
Minä olen entinen ostoholisti ja pa-tuskailija, tosin tuhlasin oman palkkani vain. Mieheni oli järkevä ja säästäväinen, niinpä jäädessäni leskeksi kolme vuotta sitten minulle jäi velaton asunto, auto ja pikkuruinen mökki. Samaan aikaan jouduin jäämään eläkkeelle, joka on pieni, 1200 € netto. Yhtäkkiä minun todellisuuteni oli se, että kaikesta piti huolehtia tämän summan puitteissa ja aluksi en asiaa oikein ymmärtänytkään. Mutta sitten piti ottaa kynä käteen ja laskea, mihin asioihin eläkkeeni riittää. Nyt kolmen vuoden päästä olen siinä tilanteessa, että tiedän, että pakolliset kuluni ( vastike, sähkö, vesi, ruoka, lääkkeet) ovat 600€ kuussa. Luovuin vanhasta autonrotiskosta, lehtitilauksista, ystävä leikkaa hiukseni, teen itse ruuan( tarjoukset hyödynnän, kerran viikossa kaupassa) vaatteita ostan hyvin harkiten, kävelen kunnon vuoksi ja marjastan ja sienestän. Laitoin eläkkeestä jäävän puoliskon toiselle tilille ja olen nyt säästänyt 21000 €. En ole vielä tutustunut rahastoihin, ehkäpä vanha opiskelee sitäkin alaa tulevaisuudessa. Vielä pitää mainita, että mistään en ole jäänyt paitsi, käyn yksityisellä hammaslääkärillä, hankin silmälasit ja muut tarpeelliset, en vain tuhlaa enää.
Minä olen säästänyt lapsuudesta ja aidosti. Tienaaminen on ollut vaikeampaa. Minä olen silti päässyt omaksi herrakseni varsin nuorena, nykyaika huomioiden. Ei ollut kansakoulu luntaten meininkiä, kuten joillain räkänokilla on ollut elvisteltyään 55 vuotisilla urillaan, aikana jolloin vaikka vankilapapruilla sai töitä vain menemällä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mitään sijoittamisesta tai rahastoista. Kiinnostaa kyllä ja aion niihin perehtyä vielä.
Hävettää oikein, kuinka paljon tuhlaan rahaa turhuuksiin. Se saa nyt luvan loppua. Onhan tuo iso raha pelkkään ruokaan ja huvituksiin kolmelle.
Lapsuus mulla oli monen arvailujen mukaan köyhä. En saanut ikinä uusia vaatteita tai mitään muutakaan. Teininä jouduin varastamaan vaatteita ja hieman meikkejä, jos jotain tarvitsin. Varmaan siksi nyt kulutankin ihan liikaa.
Yritän laittaa heti tilipäivänä 500€ luottokortti velan maksuun ja maksan sen 4kk aikana pois, sen jälkeen sama summa säästöön.
Ap
Jos lapsuudessa ei ole saanut kaikkea haluamaansa, voi aikuisena käydä juuri noin. Itselläni oli samasta syystä pienoinen tuhlauskausi mutta sitten mietin mitä minä sillä tavaralla teen ja miksi ostan. Minä ostin turvattomuuden tunteeseen. Kun sen tajusin loppui ostelu.
Sinulla on nyt suunnitelma luoton poismaksuun. Se on hyvä juttu.
Sinä olet hyvä ja arvokas vaikkei sulla ois viimeisimpiä meikkejä tai tavaroita. Kun tavarat jäävät kauppaan, kertyy vähemmän krääsää kotiin ja siivottavaa on vähemmän. Katselepa kotisi läpi ja laita sulle tarpeettomat tavarat vaikka facebookin kirppisryhmään. Saadut rahat voit laittaa puskuritilille koska muuten voit joutua käyttämään jos pois maksettua luottoa uudelleen.
Juuri noin, kannattaa sijoittaa alkuun pienikin summa esim. rahastoihin. Ei väliä onko se 10€, vai 20€, kunhan saa "säästö/sijoitusmoodin" päälle. Itse huomasin sen, kun vain laitoin ensin 20€ säästöön, kun oli pienempi palkka ja myöhemmin 50€, kun sain kulutusluotot maksettua. Sitten se kasvoi jo 100 euroon. Ja sitten 200 euroon.... Sitten huomaatkin, että on hiton mukava katsella, kun olet laittanut esim. 2000€ rahastoon (tai muuten sijoituksiin) ja niiden arvo onkin vaikka 2500€. :) Lopulta tuohon säästämiseen/sijoittamiseen jää koukkuun. Ja mikä parasta, ne ovat SINUN rahojasi. On se sitten etelänmatkaa varten, tai eläkettä silmällä pitäen.
Lopeta vaatteiden ja hajuvesien ostaminen ja lapsille ostat vain välttämättömän. Lasten terveyskin kiittää, kun eivät joudu hajuveden käryssä elämään. Jos pyykinpesukone hajoaa usein, käytätkö sitä kenties jotenkin virheellisesti?
Minullakin on tarve ostaa välillä jotain. Yritän kanavoida sen johonkin halpaan. esim. Huulipunan osto tuottaa saman ilon kuin kalliimman ostaminen.