Teinityttöjen hierarkia ja ilkeys
Olen tässä sivusta seuraillut teinityttöjen sosiaalista peliä. 16-v, poikani tyttöystävä on ”unohdettu” kutsua kaveriporukan uudenvuoden päivälliselle ja illanviettoon. Ymmärsin, että heitä on n. 8 kpl.
Näistä kavereista osa on kysellyt, miten tämä tyttöystävä viettää uutta vuotta ja maininnut tästä päivällisestä. Mutta ei kutsunut mukaan. Toinen oli kehuskellut kuinka paljon meni rahaa noiden ruokien hankkimiseen.
Ehdotin poikani tyttöystävälle, että hän kysyisi suoraan tytöltä, jonka luona illanvietto on, tyyliin: ” kuulin päivällisestä, olisi kiva päästä mukaan...”
Poikani tyttöystävä oli sitä mieltä, ettei uskalla, että ehkä sitten ilkeilevät jne. Itse ajattelen, että näin juuri saisi tietää onko hän tervetullut vai ei. Toki sydäntäsärkevää, jos ei ole.
Poikani on suunnitellut viettävänsä iltaa täällä meillä omien kavereidensa (joilla suurimmalla osalla ei ole tyttöystävää) kanssa. Myös vaikea tilanne hänelle. Kaverit tulevat tänne ja outoa jos vain 1 tyttöystävä mukana. Toisaalta sekin ehkä parempi, kuin jättää 16-V tyttöystävä yksin uutta vuotta viettämään.
Vinkkejä? Tunnen muutaman äidin tuosta tyttöporukasta, mutta outoa ehkä jos alan tuota soppaa hämmentämään. Mietityttää kyllä ja vetää surulliseksi.
Kommentit (126)
Ovatko toiset tytöt sinkkuja? Tämä jolla poikakaveri niin jätetään ulkopuolelle.
Tytöt ajattelevat että haluaa viettää poikakaverinsa kanssa uudenvuoden?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä oikein asutte? Ei meidän nurkilla teinit pidä yhtään mitään bileitä tänä vuonna. Vastuutonta.
Ei asuta pk-seudulla. Eikä kyseessä ole mitään suuria bileitä, vaan juurikin tytöillä tuo yhteinen päivällinen n. 8 hlö yhden tytön kotona. Ei mitään yleisiä ihmisjoukkoja.
Ja pojilla sama, kuuden pojan porukka viettää iltaa meillä. Ei siis mitään valtavia bileitä.
Vastuutonta... no joo. Ei ehkä yhtään sen vastuuttomampaa kuin nuo hiihtokeskusten hissijonot aikana, kun mitään matkustamista ei suositella.
Ap
mä olen niin surullinen tällaisista kommenteista. Miten hiihtohisseissä voi saada koronan ? Siellä on pakosti turvavälit ja ollaan ulkona. Illanistujaisissa, jos yhdellä on, kaikki saa tartunnan.
Tässä taas todistuu että tytöillä/naisilla pitää olla se tasapari. Aina kaksin, jos on kolme niin yhtä automaattisesti syrjitään.
Elikkä tyttöjä 8, apn miniä 9.säs, eli ei käy ilmeisesti.
Ap, anna hengailla poukien kanssa teillä.
Tämä porukasta jättäminen on niin outoa, kukaan ulkopuolinen ei voi sanoa miksi.
Meillä on 4 lasta, ensiksi syntyi poika. Kun hän oli pieni, matkustimme paljon ja mm kummini asuvat Orlandossa, kävimme monta vuotta siellä jouluna ja siskoni asuu Miamissa, on viettänyt meillä monta kesää, tai ainakin osa tai kaikki hänen 4 lapsesta.
Esikoinen oli jotenkin makea, kun pukeutui vanhemmilta serkuilta saamiin vaatteisiin, joista Suomessa vasta haaveiltiin. Tommyn paidasta sai huutiksessa enemmän, mitä se oli maksanut alunperin.
2 seuraavaa ovat tyttöjä ja heillä oli jo ystävät keskenään, pääsivät hyvin porukoihin mukaan ja jos tuli ongelmaa, oli aina se oma sisko siinä vieressä.
Kuopus poika ei sitten oikein päässyt mihinkään. Esikoinen oli jo niin paljon vanhempi ja amerikkalaiset serkutkin, pojat olivat yli 10 v vanhempia. Siinä piti tehdä melkoisia suunnitelmia ja plan A-Ö, jotta saatiin leikkitreffejä ja heti kiusaamiseen tehtyä stoppi.
Itse äitinä tulin loppupäätöksen raha ratkaisee. Mitä hienommat , cooleimmat vaatteet on, sitä enemmän sinulla on kavereita. Ja jos ei ole mitään erikoista, sitten voi vaan käydä huono tuuri. Kuopuksen koulu-uran alussa Amerikasta tuoduilla vaatteilla ei ollut mitään merkitystä eikä sillä, että vietettiin paljon aikaa Amerikassa. Etenkin kun tässä vaiheessa ei vanhemmat serkut enää tulleet meille kesänviettoon.
Nyt kaikilla on oma kaveripiiri josta olemme äärimmäisen onnellisia. Kuopus huomaa heti, jos joku uusi tulee, ottaa hänet mukaan piiriin, esikoinen ei aina ymmärrä tätä, mutta häntä pitää välillä muistella hänellä ei ole samaa ongelmaa ollut.
Ehdotukseni on ota tyttö teille, esim jos muut tulevat klo 18 , pyydä tulemaan klo 20 . Hän on poikasi tyttöystävä ja hänen paikkansa on teillä. Jos pojat alkaa sanomaan jotain, heille voi kertoa tyttöä ei oltu kutsuttu minnekään ja siksi hän tulee teille, ettei kenenkään tarvitse olla yksin.
Vierailija kirjoitti:
Naiset ovat tekopyhiä väittäessään olevansa puhtoisia enkeleitä vaikka oikeasti ovat yhtä pahoja kiusaajia ja sadisteja kuin miehet.
Naisten kohdalla se on jopa pahempaa, koska miehet voivat vastata miesten väliseen kiusaan suoremmin: viime kädessä fyysisesti. Naiset opetetaan pienestä pitäen välttämään aggression ilmauksia joka johtaa siihen, että vihaa osoitetaan epäsuorasti, syrjimällä.
Pelasin joskus jalkapalloa tyttöjoukkueessa ja siellä yksi toisensa jälkeen joku joukkueeseen ei-haluttu savustettiin ulos. Ei muuten ollut edes ainoa paikka jossa tuota näki. Tuohon päälle ei tarvita enää muuta kuin ulkonäön, vaatteiden tai luonteen mollaamista ja ketjussa mainittua piilov****ilua niin kohde on aika valmista kamaa.
Myöhemmin olen myös törmännyt tähän piiloaggressioon. Yleensä käyttäjät tunnistaa netissä kasasta hymiöitä 😘😇😊🤗😁🤣🤪😜 ja siitä, että jos heitä kritisoi niin vastaukset ovat alentuvia, täynnä tuota hymiösaastaa ja päällä on hyvä ihminen-larppi. Kohta pääseekin jo estolistalle. Niin ja kaikki kritiikki on heistä vihaa tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä vinkki: miksi pitää olla ilkeiden ja suosittujen kaveri? Koulussa on varmaan kymmeniä tai satoja muitakin tyttöjä, joiden kaveri voi olla. Ehkä heidän kanssa oleminen ei nosta statusta samalla tavalla, mutta voivat olla silti kavereita.
Hyvä vitsi :D Et ilmeisesti tiedä mitään tytöistä ja heidän laumakäyttäytymisestään, lähes kaikki tytöt ovat joko itse kiusaajia tai sitten mukautujia, eli menevät porukan mukana etteivät jäisi itse ulos ja tulisi hyväksytyksi. Ja lähes jokaisesta vähänkin suuremmasta porukasta löytyy näitä kiusaajia, joiden on pakko päästä pönkittämään omaa egoaan muita sorsimalla eli onnea vain kun yrität löytää kivoista tytöistä koostuvan porukan jossa ketään ei kiusattaisi ja kaikki olisivat kuin yhtä suurta perhettä.
Olen itsekin ollut teinityttö ja muistan kyllä, että sekä tytöt että pojat halusi olla kiusaavien kovisten kavereita. Varsinkin hyväksyntää hakevat nuoret, joilla oli huono itsetunto.
Aika monta kertaa lohdutin kaveria, joka sai kak kaa niskaan tällaiselta tyttöjengiltä. Kun kysyin miksei hanki muita kavereita, niin ne kaikki muut oli niin tylsiä ja "nörttejä" ettei niiden kanssa voinut olla. (Tarviiko sanoa, että olin itsekin toisen luokan kaveri tälle)
Minä taas olen ollut aina se pohjan kaikista alimmainen. Yläasteella meidän luokalla oli nimenomaan tuollainen suosittujen tyttöjen porukka ja sitten oli "nörttityttöjen" porukka, mutta minä en päässyt edes siihen mukaan.
Ymmärrän tosin mitä tarkoitat, nyt aikuisiällä olen huomannut tuon saman ilmiön, että osa porukan naisista kiusaa jotakuta, mutta näitä muita hiljaisempia ja kiltimpiä naisia ei kiinnosta tutustua kiusattuun, koska eiväthän he halua hengata kenenkään epäsuositun kanssa vaan pyrkivät aktiivisesti näiden kiusaajanaisten suosioon. Viettäisin siis itse kiusattuna mielelläni aikaani nimenomaan näiden toisten hiljaisten ja kilttien naisten kanssa, mutta eipä heitä kiinnosta. Osa näistä on itse ex-kiusattuja ja en tiedä kuvittelenko, mutta tuntuu kuin jopa nauttisivat siitä tilanteesta, että joku muu onkin nyt se kiusattu ja pääsevät vuorostaan olemaan itse mukana siinä kiusaamisporukassa.
Tuota mitä.. olen sellainen kiltti ja huomaamaton naisihminen. Minua ei kiinnosta suosio eikä mitkään teini-ikäisten jengit ja klikit. En ole kiinnostunut heistä enkä sinusta enkä mistään muusta kuin itsestäni. Minä olen aina ajatellut, että olen koulussa oppiakseni ja töissä tienatakseni rahaa ja se on siinä.
Suosittelen sinullekin ripausta itserakkautta. Tee mitä haluat ja lakkaa seuraamasta mitä muut tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen noissa tilanteissa tunnistanut sen, kuka on oikeasti ystävä ja kuka ei ja etsinyt seurani tarvittaessa muualta. Ihan turhaa jäädä roikkumaan tai anelemaan ystävyyttä, jos sitä ei luontaisesti ole. Tytön kannattaa etsiä ystävänsä muualta.
Itse olen kerta toisensa jälkeen todennut, että minulla ei ole ikinä ollut eikä tule ikinä olemaankaan yhtäkään ystävää, koska olen syntynyt sellaisena että aivan kaikki naiset sorsivat minua. Toki 16-vuotias on vielä nuori, mutta olisin itse säästynyt paljolta jos olisin jo tuossa iässä tajunnut asemani ja että kannattaa keskittää energia aivan johonkin muuhun kuin naispuolisten ystävien saamiseen saati että olisin vielä uskomattoman typeränä yrittänyt päästä naisporukoihin mukaan.
Sama minulla. Kylmääviä muistoja siitä, kun ns. paras kaveri veti maton alta, puhui pahaa selän takana, jätti yksin, nauroi ivallisesti. Toinen yritti viedä miesystäväni, toinen torppasi miessuhdeyrityksiäni. Jne. Susilauma.
Vierailija kirjoitti:
Tuttua. Luultavasti tytössä on jotakin mikä ärsyttää tai herättää kateutta. Mulle kävi usein teininä ja nuorena aikuisena vastaavaa. Työelämässä lähes jatkuvasti otetaan silmätikuksi. Pahinta on kun jää ihan yksin. Mua ei nimittäin pojatkaan voi sietää. Olen itsevarma,itsenäinen enkä mikään hiiri ja sellasista ei tykätä.
N24
Itsevarma ja itsenäinen omana luonnehdintana on usein synonyymi sanoille vaikea ja hankala.
Naiset toteuttavat evolutiivista imperatiiviaan siinä, missä miehetkin. Ihan sama meno muillakin simpansseilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävää jos tyttöä tosiaan syrjitään, mutta olisi varmaan parempi selvittää asia. Olin itse teini, joka ajatteli olevansa syrjitty. Sitten myöhemmin kuulin, että toiset ihmettelivät, miksi en lähde koskaan mukaan. Olivat ajatelleet, ettei minua kiinnosta illanvietot. Joskus kyseessä on kiusaaminen, joskus pelkkä väärinkäsitys.
Sekin on yksi kiusaamisen muoto, että jätetään ulkopuolelle ja naamioidaan se väärinkäsitykseen. Ikäänkuin pestään ne omat kädet ja esitetään kivaa kaveria.
Ihan varmasti on myös aitoja väärinkäsityksiä, mutta tämä on näiden tytöporukoiden julmaa hupia, esiintyä viattomana enkelinä ja toiminta on ihan tietoista.
Kannattaisko nyt muistaa, että tilanteesta on vain ap:n kuvaus. Muutenkin 16 vuotta tänä vuonna täyttäneet on jo toisella asteella ja sen ikäiset ei kaipaa vanhempi, varsinkaan poikaystävien vanhempia sekaantumaan ihmissuhteisiinsa.
Kyllä pitää puuttua, jos näkee epäkohtia, olkoon vaikka satavuotiaita mummoja. Joukossa tyhmyys tiivistyy, joten sinne tarvitaan valoa ulkoa.
Kannattaa unohtaa nuo kaverit ja hankkia uusia.
1. Älä missään nimessä, toistan, älä missään nimessä ala nyt säätämään teini-ikäisen (ei edes oma lapsesi) ystäväsuhteita soittamalla hänen vanhemmilleen. Se ei ole sinun bisneksesi millin vertaa, ja aiheutat tytölle todella, todella nolon tilanteen jos päsmäröit tuolla tavoin.
2. Jotenkin naivia luulla että kysymällä tyttö tietää onko tervetullut vai ei. Ei ole kun ei ole kutsuttu. Kiusallista alkaa kysellä kutsun perään, se on kaikille hankala tilanne. Vaihtoehtoina on että hän kuulee jo valmiiksi selvän asian suoraan eli häntä ei haluta paikalle, tai sitten hänet kutsutaan pitkin hampain kun ei kehdata sanoa ei, ja siinä on soppa ja sota valmis pitkäksi aikaa tulevaisuuteen.
Elä omaa elämääsi ja jätä poikasi tyttöystävä rauhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttua. Luultavasti tytössä on jotakin mikä ärsyttää tai herättää kateutta. Mulle kävi usein teininä ja nuorena aikuisena vastaavaa. Työelämässä lähes jatkuvasti otetaan silmätikuksi. Pahinta on kun jää ihan yksin. Mua ei nimittäin pojatkaan voi sietää. Olen itsevarma,itsenäinen enkä mikään hiiri ja sellasista ei tykätä.
N24
Kelpuutatko itse "hiiret" kavereiksi?
Olen ollut hiirten kaveri mutta se on vaikeaa.
Onhan se vaikeaa, kun hiiret voi vaistota, ettei heistä tykätä ja viikset väpättäen kärsivät siitä.
Rotan "ystävänä" ei voi koskaan tietää milloin itse päätyy rotan lounaaksi, siksi moni heitä vältteleekin.
Vierailija kirjoitti:
Naiset toteuttavat evolutiivista imperatiiviaan siinä, missä miehetkin. Ihan sama meno muillakin simpansseilla.
Olisi kiva, jos apinatasolle jääneet kohtaisivat toisensa, niin muut saisivat olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävää jos tyttöä tosiaan syrjitään, mutta olisi varmaan parempi selvittää asia. Olin itse teini, joka ajatteli olevansa syrjitty. Sitten myöhemmin kuulin, että toiset ihmettelivät, miksi en lähde koskaan mukaan. Olivat ajatelleet, ettei minua kiinnosta illanvietot. Joskus kyseessä on kiusaaminen, joskus pelkkä väärinkäsitys.
Sekin on yksi kiusaamisen muoto, että jätetään ulkopuolelle ja naamioidaan se väärinkäsitykseen. Ikäänkuin pestään ne omat kädet ja esitetään kivaa kaveria.
Ihan varmasti on myös aitoja väärinkäsityksiä, mutta tämä on näiden tytöporukoiden julmaa hupia, esiintyä viattomana enkelinä ja toiminta on ihan tietoista.
Kannattaisko nyt muistaa, että tilanteesta on vain ap:n kuvaus. Muutenkin 16 vuotta tänä vuonna täyttäneet on jo toisella asteella ja sen ikäiset ei kaipaa vanhempi, varsinkaan poikaystävien vanhempia sekaantumaan ihmissuhteisiinsa.
Kyllä pitää puuttua, jos näkee epäkohtia, olkoon vaikka satavuotiaita mummoja. Joukossa tyhmyys tiivistyy, joten sinne tarvitaan valoa ulkoa.
Mitä olisit suhtautunut, jos poikaystäväsi äiti olisi soitellut kavereidesi äideille ja kärttänyt kutsua kotibileisiin?
Vierailija kirjoitti:
Tuo on valitettavan yleistä. Kuten tästäkin ketjustakin huomaa, monesta vanhemmasta se on ihan ok, että joku jätetään ulkopuolelle. Tuota on jo päiväkodista lähtien ja siihen kasvetaan sieltä lähtien, kun aikuiset tuon sallivat.
Juuri näin. Meillä alkoi nämä pelaamisen jo eskari-iässä, tyttöporukka nyt 12-vuotiaita ja sama jatkuu. Moni vanhempi on sitä mieltä että on ok jättää muita porukan ulkopuolelle, itse yritän sanoa ettei ketään jätetä yksin. Tänään jo käytiin keskustelua oman lapsen kanssa miten toimitaan kun joukon päsmäri yritti määräillä kuka saa tulla mukaan ja kuka ei.
Ap, olet ihana kun välität. Enkä usko että tuossa on kyse mistään vahingosta vaan ihan tarkoituksellisesta ulkopuolelle jättämisestä. Tykkäisikö tyttö itse olla teillä poikien kanssa? Mun mielestä se kuulostaisi parhaalta vaihtoehdolta.
Ja te jotka ulisette koronasta, yhden ihmisen mukaan tulo juhliin lisää riskiä just yhtä paljon kuin niiden kahdeksan muunkin.
Voi kun olis enemmän Ap:n kaltaisia vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Tapahtuu kyllä, todella ikävää, mutta eikö asialle voisi tehdä mitään? Itse en jaksa tuollaista nokkimista lainkaan, enkä tajua, miksi pöydässä ei olisi tilaa vielä yhdelle.
Olenko liian sivullinen puuttumaan asiaan?
Jos illallisen järjestäjä olisi oma tyttäreni, ilmoittaisin että joko kutsut kaikki tai sitten meillä ei järjestetä illallista.
Ap
Juuri näin toimisin minäkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttöystävä viettää uudenvuoden poikaystävän poika porukassa. Siinä pojatkin oppii olemaan tytön seurassa eikä tyttöystävän tarvitse olla yksin 👍
Juuri noin. Poikaporukassa kivempaa muutenkin, ja pojat kavereina mukavampia.
Kauheaa jos porukat jaotellaan sukupuolen mukaan.
Kauheaa jos porukat jaotellaan sukupuolen mukaan, mutta voit silti sanoa poikien olevan paljon kivempia ja mukavampia? Käsittämättömiä aivopieruja tässäkin ketjussa, Koskelassakin "kivat pojat" päättivät toisen elämän.
Ap, älä puutu sen suuremmin tilanteeseen. Kysy pojaltasi, onko hän ajatellut kutsua tyttöä teille, mutta tämän tulee olla pojan päätös. Jos kutsuu niin hyvä heille, mutta jos ei niin se on heidän riitansa, ei sinun asia. Jos tunnet tytön vanhemmat niin kerro asia mieluiten heille (tai rohkaise tyttöä kertomaan), hän ei välttämättä ole ollut niin avoin joten vanhempien tulisi tietää tällaiset asiat ja voivat seurata tilannetta.
Sano tytölle, että kannattaa unohtaa nuo ihmiset ja etsiä uusia kavereita. Ei kannata uhrata ajatustakaan noille kiusaajille.
Onhan se vaikeaa, kun hiiret voi vaistota, ettei heistä tykätä ja viikset väpättäen kärsivät siitä.