Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinityttöjen hierarkia ja ilkeys

Vierailija
31.12.2020 |

Olen tässä sivusta seuraillut teinityttöjen sosiaalista peliä. 16-v, poikani tyttöystävä on ”unohdettu” kutsua kaveriporukan uudenvuoden päivälliselle ja illanviettoon. Ymmärsin, että heitä on n. 8 kpl.

Näistä kavereista osa on kysellyt, miten tämä tyttöystävä viettää uutta vuotta ja maininnut tästä päivällisestä. Mutta ei kutsunut mukaan. Toinen oli kehuskellut kuinka paljon meni rahaa noiden ruokien hankkimiseen.

Ehdotin poikani tyttöystävälle, että hän kysyisi suoraan tytöltä, jonka luona illanvietto on, tyyliin: ” kuulin päivällisestä, olisi kiva päästä mukaan...”
Poikani tyttöystävä oli sitä mieltä, ettei uskalla, että ehkä sitten ilkeilevät jne. Itse ajattelen, että näin juuri saisi tietää onko hän tervetullut vai ei. Toki sydäntäsärkevää, jos ei ole.

Poikani on suunnitellut viettävänsä iltaa täällä meillä omien kavereidensa (joilla suurimmalla osalla ei ole tyttöystävää) kanssa. Myös vaikea tilanne hänelle. Kaverit tulevat tänne ja outoa jos vain 1 tyttöystävä mukana. Toisaalta sekin ehkä parempi, kuin jättää 16-V tyttöystävä yksin uutta vuotta viettämään.

Vinkkejä? Tunnen muutaman äidin tuosta tyttöporukasta, mutta outoa ehkä jos alan tuota soppaa hämmentämään. Mietityttää kyllä ja vetää surulliseksi.

Kommentit (126)

Vierailija
61/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset ovat tekopyhiä väittäessään olevansa puhtoisia enkeleitä vaikka oikeasti ovat yhtä pahoja kiusaajia ja sadisteja kuin miehet.

Vierailija
62/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on valitettavan yleistä. Kuten tästäkin ketjustakin huomaa, monesta vanhemmasta se on ihan ok, että joku jätetään ulkopuolelle. Tuota on jo päiväkodista lähtien ja siihen kasvetaan sieltä lähtien, kun aikuiset tuon sallivat.

Joku jää väistämättä aina ulkopuolelle ja ihmisellä on oikeus valita ystävänsä. Ei ketään voi pakottaa olemaan jonkun ystävä.

Jos "kaikki" pitäisi kutsua, miten "kaikki" määritellään? Päiväkodissa se on vielä kohtalaisen helppoa (kutsutaan saman ryhmän lapset), mutta pitääkö yläastelaisen kutsua siis kaikki oman luokkansa oppilaat vai pelkästään oman luokan samaa sukupuolta olevat oppilaat? Entäs jos haluaakin kutsua yhden henkilön rinnakkaisluokalta? Yläasteellahan muodostetaan tietyissä aineissa ryhmiä eri luokkien oppilaista, joten kavereita voi olla useammaltakin luokalta. Pitääkö silloin kutsua myös se koko kyseinen luokka? Vai käsittääkö "kaikki" saman yläasteen koko vuosikurssin? Harvalla on kodissaan niin paljon tilaa, että 20-80 hengen illallisten järjestäminen onnistuu.

Ihan samalla tavallahan ihmiset toimivat esimerkiksi häitään järjestäessä. Katsotaan paljonko juhlatilaan mahtuu vieraita ja karsitaan listalta ihmisiä jollain perusteella sen mukaan. Ei kyse ole kiusaamisesta vaan realiteeteista.

Tässähän ei ole kyse nyt mistään ”kaikista” tytöistä. Vaan ainoastaan yhdestä, joka yhtäkkiä heivataan pois ja asiaa hierotaan oikein hänen naamalleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse rohkaisisin tyttöä kysymään suoraan, että onko hän tervetullut juhliin. Sitten asia selviää, eikä jää vaivaamaan. En jotenkin usko, että hänet olisi tahallaan haluttu jättää pois. Silloin kaverit todennäköisesti salailisivat juhlia. Kaverit voivat jopa odottaa, että tyttö kertoo itse, onko tulossa. Kaikki eivät osaa olla luonnostaan niin ajattelevaisia, että kirjaimellisesti kutsuvat toisen juhliin.

Vierailija
64/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on valitettavan yleistä. Kuten tästäkin ketjustakin huomaa, monesta vanhemmasta se on ihan ok, että joku jätetään ulkopuolelle. Tuota on jo päiväkodista lähtien ja siihen kasvetaan sieltä lähtien, kun aikuiset tuon sallivat.

Joku jää väistämättä aina ulkopuolelle ja ihmisellä on oikeus valita ystävänsä. Ei ketään voi pakottaa olemaan jonkun ystävä.

Jos "kaikki" pitäisi kutsua, miten "kaikki" määritellään? Päiväkodissa se on vielä kohtalaisen helppoa (kutsutaan saman ryhmän lapset), mutta pitääkö yläastelaisen kutsua siis kaikki oman luokkansa oppilaat vai pelkästään oman luokan samaa sukupuolta olevat oppilaat? Entäs jos haluaakin kutsua yhden henkilön rinnakkaisluokalta? Yläasteellahan muodostetaan tietyissä aineissa ryhmiä eri luokkien oppilaista, joten kavereita voi olla useammaltakin luokalta. Pitääkö silloin kutsua myös se koko kyseinen luokka? Vai käsittääkö "kaikki" saman yläasteen koko vuosikurssin? Harvalla on kodissaan niin paljon tilaa, että 20-80 hengen illallisten järjestäminen onnistuu.

Ihan samalla tavallahan ihmiset toimivat esimerkiksi häitään järjestäessä. Katsotaan paljonko juhlatilaan mahtuu vieraita ja karsitaan listalta ihmisiä jollain perusteella sen mukaan. Ei kyse ole kiusaamisesta vaan realiteeteista.

Tässähän ei ole kyse nyt mistään ”kaikista” tytöistä. Vaan ainoastaan yhdestä, joka yhtäkkiä heivataan pois ja asiaa hierotaan oikein hänen naamalleen.

Eli joukkoa on siis jo alunperin karsittu jollain kriteereillä? Miksi se oli hyväksyttävää? Miksi jotkut muut oli hyväksyttävää jättää porukan ulkopuolelle, mutta tätä yhtä ei?

Vierailija
65/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuota tapahdu vain teineille.

Se on naisten välistä valtataistelua, mikä jatkuu työpaikoillakin.

Tapahtuu miehillekin, mutta paaaaaljon vähemmän.

Mä olen ratkaissut asian niin, että hengaan nykyään lähinnä miesten kanssa. Tai enintään naisten kanssa, jotka suostuu hengaamaan myös miesten kanssa. Työpaikalla ja harrastuksissa. Miehet on paljon solidaarisempia ja reilumpia.

Suosittelen ap:n miniäkokelaalle samaa. Tyttö vaan mukaan poikien bileisiin. Kavereita ne pojatkin on.

Vierailija
66/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöhän voisi kysyä muka koronarajoitusten kautta, että onko illallisilla joku raja montako saa tulla, että voisiko hänkin tulla käymään? Itse kiertäisin asian tuota kautta, koska tuntuisi hankalammalta kysyä, että olenko tervetullut.

Vierailija
67/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Kaikki” on tässä tapauksessa kaikki samaan, rajattuun ja melko tiiviiseen porukkaan kuuluvat, jotka muutenkin pitävät yhtä ja ovat olleet yhtenäinen kaveriporukka jo pidempään sekä koulun että harrastusten kautta. Nämä tytöt tietävät kyllä, ketä tuohon porukkaan ”kaikki” kuuluvat.

Ap

Vierailija
68/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa elävästi mieleen oma kokemukseni parinkymmenen vuoden takaa. Olin teini-iässä ja kyselin parhailta ystäviltäni seuraa uudeksivuodeksi. Kaikki vastasivat olevansa ihan vaan kotona perheen kanssa, mutta jälkikäteen kävikin ilmi, että he olivat olleet porukalla kaupungilla ryyppäämässä. Pahoitin tietysti mieleni tuosta ja kysyin, miksei minulle kerrottu (tai pyydetty mukaan), niin syy oli se, että epäilivät minun paheksuvan alkoholinkäyttöä. En olisi itse tuossa iässä juonut, mutta olisin tietysti halunnut mukaan. Asiasta keskusteltiin ja sen jälkeen pyydettiin aina mukaan. Olen yhä osan kanssa ystäviä, MUTTA yhä vaan tuo muisto valehtelemisesta ja porukan ulkopuolelle jättämisestä riipaisee sydämestä.

(Jos aikuiset olisivat puuttuneet tilanteeseen jotenkin tuolloin, olisi se ollut nolointa ikinä.)

Vierailija
69/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttöhän voisi kysyä muka koronarajoitusten kautta, että onko illallisilla joku raja montako saa tulla, että voisiko hänkin tulla käymään? Itse kiertäisin asian tuota kautta, koska tuntuisi hankalammalta kysyä, että olenko tervetullut.

Ei kannata, kyllä sitä helposti tunnistaa onko poistettu porukasta tai poistumassa muiden toimesta. Lisäkysely vain johtaisi veetuiluun kysyjää kohtaan. Ihminen brutaali olento.

Vierailija
70/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen sieluni silmillä 16-vuotiaat pimut tärkeinä "päivällisillään"! :D :D :D

Minullakin on ollut tuollaisia tuttuja jotka leuhkivat menoillaan, ja raukat luulevat että heille ollaan kateellisia. Ihan kuin kaverit ja tapaamiset olisivat jotain todella erikoisia juttuja joita on vain tietyillä ihmisillä voi olla. Noi ihmiset kannattaa raakata elämästään pois, ja suhtautua heihin kuin höpsähtäneeseen naapurin mummoon joka selittää siskontyttärensä asioista jokaiselle kaupan kassalle. Että kuunnellaan jos on aikaa, mutta yritetään päästä tilanteesta mahdollisimman nopeasti pois.

Vierailija
71/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikasi siis haluaa viettää juhlaa omien kavereidensa kanssa eikä tyttöystävän?

Kannattaisiko tässä vaiheessa keskustella pojan kanssa mitä suhde tarkoittaa? Ei tuossa iässä ole tarkoitus löytää koko elämän kestävää parisuhdetta mutta ei se jätkä kovin rakastuneelta vaikuta kun järjestää juhlat poikaporukassa ennemmin kun viettää aikaa tyttöystävän kanssa.

Vierailija
72/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä vinkki: miksi pitää olla ilkeiden ja suosittujen kaveri? Koulussa on varmaan kymmeniä tai satoja muitakin tyttöjä, joiden kaveri voi olla. Ehkä heidän kanssa oleminen ei nosta statusta samalla tavalla, mutta voivat olla silti kavereita.

Hyvä vitsi :D Et ilmeisesti tiedä mitään tytöistä ja heidän laumakäyttäytymisestään, lähes kaikki tytöt ovat joko itse kiusaajia tai sitten mukautujia, eli menevät porukan mukana etteivät jäisi itse ulos ja tulisi hyväksytyksi. Ja lähes jokaisesta vähänkin suuremmasta porukasta löytyy näitä kiusaajia, joiden on pakko päästä pönkittämään omaa egoaan muita sorsimalla eli onnea vain kun yrität löytää kivoista tytöistä koostuvan porukan jossa ketään ei kiusattaisi ja kaikki olisivat kuin yhtä suurta perhettä.

Olen itsekin ollut teinityttö ja muistan kyllä, että sekä tytöt että pojat halusi olla kiusaavien kovisten kavereita. Varsinkin hyväksyntää hakevat nuoret, joilla oli huono itsetunto.

Aika monta kertaa lohdutin kaveria, joka sai kak kaa niskaan tällaiselta tyttöjengiltä. Kun kysyin miksei hanki muita kavereita, niin ne kaikki muut oli niin tylsiä ja "nörttejä" ettei niiden kanssa voinut olla. (Tarviiko sanoa, että olin itsekin toisen luokan kaveri tälle)

Minä taas olen ollut aina se pohjan kaikista alimmainen. Yläasteella meidän luokalla oli nimenomaan tuollainen suosittujen tyttöjen porukka ja sitten oli "nörttityttöjen" porukka, mutta minä en päässyt edes siihen mukaan. 

Ymmärrän tosin mitä tarkoitat, nyt aikuisiällä olen huomannut tuon saman ilmiön, että osa porukan naisista kiusaa jotakuta, mutta näitä muita hiljaisempia ja kiltimpiä naisia ei kiinnosta tutustua kiusattuun, koska eiväthän he halua hengata kenenkään epäsuositun kanssa vaan pyrkivät aktiivisesti näiden kiusaajanaisten suosioon. Viettäisin siis itse kiusattuna mielelläni aikaani nimenomaan näiden toisten hiljaisten ja kilttien naisten kanssa, mutta eipä heitä kiinnosta. Osa näistä on itse ex-kiusattuja ja en tiedä kuvittelenko, mutta tuntuu kuin jopa nauttisivat siitä tilanteesta, että joku muu onkin nyt se kiusattu ja pääsevät vuorostaan olemaan itse mukana siinä kiusaamisporukassa.

Vierailija
73/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 tytön porukassa ei tarkoita että kaikki heistä haluaisi syrjiä tuota tyttöä ja olla ilkeitä. Voi olla että juhlien pitäjä ei niin tule hänen kanssaan toimeen tai jostain syystä ei pidä hänestä. Tunteeko hänet yhtä hyvin kuin muut tytöt? Onko ollut joku aiempi riita, mistä niistä ikinä tietää. Sitten tyttöporukasta taas voi olla muutama muu tyttö, joita harmittaa ettei tuo tyttö päässyt mukaan. Onko ryhmässä joku muukin ketä ei kutsuttu? Vai onko hän ainoa. Inhottava tilanne ja varmasti tuntuu tosi pahalta tytöstä, mutta varmaan joku tuosta kaveriporukasta ottaa asian puheeksi, jos ovat kunnollisia ystäviä. Mitä lie sitten taustalla tuossa, onko kateutta vai kosto vai mitä.

Vierailija
74/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo alkaa jo eskarissa ja jatkuu läpi ala-asteen ja yläasteen. Tyttöni oli ainut jota ei kutsuttu erään sybttäreille eskarissa ja sankari oikein korosti sitä vielä. Silkkaa kiusaamista luoda yhdelle pahaa oloa toitottamalla synttäreistään, joihin KAIKKI on kutsuttu.

Vierailija
75/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette kyllä jätä tyttöä yksin! Voihan hän vaikka olla välillä sun seurassa vai ettekö tunne toisianne kovin hyvin? Tai sitten pyydätte niiden muidenkin poikien tyttöystävät mukaan, siis niiden jotka seukkaavat, ja tytöt voivat olla yhdessä ja pojat keskenään, syövät yhdessä - kait nyt jotain tekemistä tytöillekin on.

Vierailija
76/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse rohkaisisin tyttöä kysymään suoraan, että onko hän tervetullut juhliin. Sitten asia selviää, eikä jää vaivaamaan. En jotenkin usko, että hänet olisi tahallaan haluttu jättää pois. Silloin kaverit todennäköisesti salailisivat juhlia. Kaverit voivat jopa odottaa, että tyttö kertoo itse, onko tulossa. Kaikki eivät osaa olla luonnostaan niin ajattelevaisia, että kirjaimellisesti kutsuvat toisen juhliin.

Olette kyllä niin suloisen naiiveja ja hyväuskoisia :'D Noin tyttöjen kiusaaminen juuri tapahtuu, että yksi jätetään ensin ulkopuolelle, ja tämän jälkeen tuolle ulkopuolelle jätetylle tytölle tehdään myös selväksi, että hänet on jätetty ulkopuolelle. Se on täysin tietoista toimintaa ja kiusaajat nauttivat siitä vallantunteesta ja asemasta jossa voivat kiusata vapaasti jotakuta.

Vierailija
77/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuota tapahdu vain teineille.

Se on naisten välistä valtataistelua, mikä jatkuu työpaikoillakin.

Tapahtuu miehillekin, mutta paaaaaljon vähemmän.

Jep, meilläkin töissä bilehile-bestislauma ja sitten muutama ulkopuolinen. Nykyään leikin etten ollenkaan kuulisi yhtään keskustelua tulevista juhlista. Olen myös asennoitunut olemaan vaan työkaveri koska en jaksa koko ajan huomata että taas kerran joudun ulkokehälle. Ollaan 26-36v. Jep. Mulla kyllä on harrastuksia ja kavereita siviilissä.

Vierailija
78/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä siitä vaahtoat ja vatkaat, AP?

Anna nuorten hoitaa omat asiansa keskenään.

Ei aina tarvitse työntää sitä kärsäänsä toisten asioihin.

Taidat olla yhden kiusaajan vanhempi.

Vierailija
79/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä vinkki: miksi pitää olla ilkeiden ja suosittujen kaveri? Koulussa on varmaan kymmeniä tai satoja muitakin tyttöjä, joiden kaveri voi olla. Ehkä heidän kanssa oleminen ei nosta statusta samalla tavalla, mutta voivat olla silti kavereita.

Hyvä vitsi :D Et ilmeisesti tiedä mitään tytöistä ja heidän laumakäyttäytymisestään, lähes kaikki tytöt ovat joko itse kiusaajia tai sitten mukautujia, eli menevät porukan mukana etteivät jäisi itse ulos ja tulisi hyväksytyksi. Ja lähes jokaisesta vähänkin suuremmasta porukasta löytyy näitä kiusaajia, joiden on pakko päästä pönkittämään omaa egoaan muita sorsimalla eli onnea vain kun yrität löytää kivoista tytöistä koostuvan porukan jossa ketään ei kiusattaisi ja kaikki olisivat kuin yhtä suurta perhettä.

Olen itsekin ollut teinityttö ja muistan kyllä, että sekä tytöt että pojat halusi olla kiusaavien kovisten kavereita. Varsinkin hyväksyntää hakevat nuoret, joilla oli huono itsetunto.

Aika monta kertaa lohdutin kaveria, joka sai kak kaa niskaan tällaiselta tyttöjengiltä. Kun kysyin miksei hanki muita kavereita, niin ne kaikki muut oli niin tylsiä ja "nörttejä" ettei niiden kanssa voinut olla. (Tarviiko sanoa, että olin itsekin toisen luokan kaveri tälle)

Minä taas olen ollut aina se pohjan kaikista alimmainen. Yläasteella meidän luokalla oli nimenomaan tuollainen suosittujen tyttöjen porukka ja sitten oli "nörttityttöjen" porukka, mutta minä en päässyt edes siihen mukaan. 

Ymmärrän tosin mitä tarkoitat, nyt aikuisiällä olen huomannut tuon saman ilmiön, että osa porukan naisista kiusaa jotakuta, mutta näitä muita hiljaisempia ja kiltimpiä naisia ei kiinnosta tutustua kiusattuun, koska eiväthän he halua hengata kenenkään epäsuositun kanssa vaan pyrkivät aktiivisesti näiden kiusaajanaisten suosioon. Viettäisin siis itse kiusattuna mielelläni aikaani nimenomaan näiden toisten hiljaisten ja kilttien naisten kanssa, mutta eipä heitä kiinnosta. Osa näistä on itse ex-kiusattuja ja en tiedä kuvittelenko, mutta tuntuu kuin jopa nauttisivat siitä tilanteesta, että joku muu onkin nyt se kiusattu ja pääsevät vuorostaan olemaan itse mukana siinä kiusaamisporukassa.

Tietysti nauttivat, vihdoin ovat löytäneet porukan ja yhteenkuuluvuuden. Ovat valmiita maksamaan tuon hinnan itse vuorostaan kiusaten.

Harvalla munaa elää ja toimia aikuisesti jakypsästi, lasten touhujaan nämä on.

Vierailija
80/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olette kyllä niin suloisen naiiveja ja hyväuskoisia :'D Noin tyttöjen kiusaaminen juuri tapahtuu, että yksi jätetään ensin ulkopuolelle, ja tämän jälkeen tuolle ulkopuolelle jätetylle tytölle tehdään myös selväksi, että hänet on jätetty ulkopuolelle. Se on täysin tietoista toimintaa ja kiusaajat nauttivat siitä vallantunteesta ja asemasta jossa voivat kiusata vapaasti jotakuta.

No joo, tuollaista tapahtuu. Mutta ennen kuin nyt oletetaan, että tässä kiusataan, kannattaisi varmistaa asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan