Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinityttöjen hierarkia ja ilkeys

Vierailija
31.12.2020 |

Olen tässä sivusta seuraillut teinityttöjen sosiaalista peliä. 16-v, poikani tyttöystävä on ”unohdettu” kutsua kaveriporukan uudenvuoden päivälliselle ja illanviettoon. Ymmärsin, että heitä on n. 8 kpl.

Näistä kavereista osa on kysellyt, miten tämä tyttöystävä viettää uutta vuotta ja maininnut tästä päivällisestä. Mutta ei kutsunut mukaan. Toinen oli kehuskellut kuinka paljon meni rahaa noiden ruokien hankkimiseen.

Ehdotin poikani tyttöystävälle, että hän kysyisi suoraan tytöltä, jonka luona illanvietto on, tyyliin: ” kuulin päivällisestä, olisi kiva päästä mukaan...”
Poikani tyttöystävä oli sitä mieltä, ettei uskalla, että ehkä sitten ilkeilevät jne. Itse ajattelen, että näin juuri saisi tietää onko hän tervetullut vai ei. Toki sydäntäsärkevää, jos ei ole.

Poikani on suunnitellut viettävänsä iltaa täällä meillä omien kavereidensa (joilla suurimmalla osalla ei ole tyttöystävää) kanssa. Myös vaikea tilanne hänelle. Kaverit tulevat tänne ja outoa jos vain 1 tyttöystävä mukana. Toisaalta sekin ehkä parempi, kuin jättää 16-V tyttöystävä yksin uutta vuotta viettämään.

Vinkkejä? Tunnen muutaman äidin tuosta tyttöporukasta, mutta outoa ehkä jos alan tuota soppaa hämmentämään. Mietityttää kyllä ja vetää surulliseksi.

Kommentit (126)

Vierailija
81/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ihmiset muuten kutsuvat juuri noin: "Mitä teet uutena vuotena? Okei. Bellalla on bileet ja sinne tulee Anna, Minna, jne. Ruokaakin on ostettu."

Siis tämän voi monessa porukassa suomentaa: "Jos sulla ei oo muuta ni tuu ihmeessä mukaan."

Vierailija
82/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tällä tavalla kylvetään mielenterveysongelmien siemeniä, joita sitten lääkitään parin vuoden päästä SSRI-lääkkeillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AV:n tulevat palstahirviöt...

Vierailija
84/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää jos tyttöä tosiaan syrjitään, mutta olisi varmaan parempi selvittää asia. Olin itse teini, joka ajatteli olevansa syrjitty. Sitten myöhemmin kuulin, että toiset ihmettelivät, miksi en lähde koskaan mukaan. Olivat ajatelleet, ettei minua kiinnosta illanvietot. Joskus kyseessä on kiusaaminen, joskus pelkkä väärinkäsitys.

Vierailija
85/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on lukiolaisista tai amiksista. Oikeastiko teidän nuoruudessa vanhemmat selvitteli sen ikäisten illalliskutsuja?

Vierailija
86/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävää jos tyttöä tosiaan syrjitään, mutta olisi varmaan parempi selvittää asia. Olin itse teini, joka ajatteli olevansa syrjitty. Sitten myöhemmin kuulin, että toiset ihmettelivät, miksi en lähde koskaan mukaan. Olivat ajatelleet, ettei minua kiinnosta illanvietot. Joskus kyseessä on kiusaaminen, joskus pelkkä väärinkäsitys.

Sekin on yksi kiusaamisen muoto, että jätetään ulkopuolelle ja naamioidaan se väärinkäsitykseen. Ikäänkuin pestään ne omat kädet ja esitetään kivaa kaveria.

Ihan varmasti on myös aitoja väärinkäsityksiä, mutta tämä on näiden tytöporukoiden julmaa hupia, esiintyä viattomana enkelinä ja toiminta on ihan tietoista.

Vierailija
87/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttöystävä viettää uudenvuoden poikaystävän poika porukassa. Siinä pojatkin oppii olemaan tytön seurassa eikä tyttöystävän tarvitse olla yksin 👍

Juuri noin. Poikaporukassa kivempaa muutenkin, ja pojat kavereina mukavampia.

Kauheaa jos porukat jaotellaan sukupuolen mukaan.

Vierailija
88/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekin on yksi kiusaamisen muoto, että jätetään ulkopuolelle ja naamioidaan se väärinkäsitykseen. Ikäänkuin pestään ne omat kädet ja esitetään kivaa kaveria.

Ihan varmasti on myös aitoja väärinkäsityksiä, mutta tämä on näiden tytöporukoiden julmaa hupia, esiintyä viattomana enkelinä ja toiminta on ihan tietoista.

Kannattaisko nyt muistaa, että tilanteesta on vain ap:n kuvaus. Muutenkin 16 vuotta tänä vuonna täyttäneet on jo toisella asteella ja sen ikäiset ei kaipaa vanhempi, varsinkaan poikaystävien vanhempia sekaantumaan ihmissuhteisiinsa.

Vierailija
89/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyttöystävä viettää uudenvuoden poikaystävän poika porukassa. Siinä pojatkin oppii olemaan tytön seurassa eikä tyttöystävän tarvitse olla yksin 👍

Juuri noin. Poikaporukassa kivempaa muutenkin, ja pojat kavereina mukavampia.

Kauheaa jos porukat jaotellaan sukupuolen mukaan.

Mitä nyt pojat kiusaa koulussa tyttöjä, on häirintää, kropan kommentointia jne.

Vierailija
90/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kellä on isoimmat tissit pomottaa muita. Käytännöllistä.

Vierailija
91/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olisitko halunnut, että joku aikuinen sekaantuu kaverisuhteisiin kun olit lukiossa?

Vierailija
92/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne pojat kiusaa samalla lailla. Ei se ole sukupuoli kysymys, etenkään nykyään. Lähinnä luonne kysymys.

Osa ihmisistä on heikkolla itsetunnolla varustettuja. Eivät kestä yhtään itsensä kyseenalaistamista. Tätä sitten pönkitetään porukan avulla. Palvovat, seuraavat, manipuloitavat ( aivottomat) seuraavat johtajaa, joka myy heidät yhdestä poikkipuolisesta sanasta. Ovat pääkiusaajan marionetteja, esitetään pahaa tyttöä/ poikaa, vaikka tosiasiassa parkoja tossukoita tossun alla, voitelemassa sen yhden huonoa itsetuntoa. Ruskea kielisyys ja mustamaalaus on perusarsenaalia.

Vierailija
93/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se tyttö kertonut niille ettei hänellä ole varsinaisia suunnitelmia uudeksi vuodeksi? Kuitenkin jos noista suunnitelmista puhuttu avoimesti niin ei ne ainakaan salassa mitään pippaloita pidä. Voi hyvin olla kyseessä väärinymmärrys ja se ettei tyttö ole itse tiedustellut muilta suunnitelmia ja ilmaissut olevansa vapaa.

Jos taas tyttöä ei haluta juhliin niin kyse ei välttämättä ole ilkeydestä. Joidenkin ihmisten kesken kemiat kohtaa paremmin ja jotkut ihmiset nyt vaan on tylsää seuraa. Myönnän itsekin että menen töissä mieluummin syömään Pirjon, Annen ja Marjatan kanssa ja yritän välttää sen että Jaana kuulee lounasssuunnitelmat. Kyseessä ei ole se että ilkeisimme Jaanalle tai pyrkisimme kiusaamaan vaan se että vaikka Jaanan kanssa työkavereita ollaankin, Jaana on aika raskas persoona ja on hauskempaa aiemmin mainittujen kanssa. Tämä sama pätee kaikkiin sosiaalisiin yhteisöihin ja jokaisella on oikeus valita seuransa. Sen sijaan että uhriutuu niin pitää olla jämäkkä, tiedustella suunnitelmia tai toisaalta ottaa neuvosta vaariin jos joku kaveri/kaverit ei tunnu haluavan viettää aikaa kanssasi.

Vierailija
94/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi intersektionaalinen feminismi tekee teinitytöistä, miten sen kauniisti sanoisi,,,, vaikeita. Välit katkaistaan veljien ja isän kanssa, koska nämä ovat valkoisia heteromiehiä, sortajia. Riita syntyy pienestäkin, ja kasvaa mahdottomiin mittasuhteisiin.

Vierailija
95/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät? Tunnetko kyseiset ihmiset?

Vierailija
96/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät? Tunnetko kyseiset ihmiset?

En, ei kai kukaan meistä kommentoijista tunne. Eikö tämä ole itsestäänselvyys?

Kerroin yhdestä kiusaamisen muodosta ja siihen liittyvästä ilmiöstä. Aivan kuten osa sanoo, että kyseessä on pelkkä väärinkäsitys. Voi olla , tai voi olla olematta. Pohdimme eri vaihtoehtoja ja tuomme näkökulmia.

Tunnetko sinä kyseiset ihmiset? Eikö muut saa arvella ja kommentoida? Teinityttöjen pelit on usein aika monimutkaisia, ei pidä olla sinisilmäinen.

Vierailija
97/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua. Luultavasti tytössä on jotakin mikä ärsyttää tai herättää kateutta. Mulle kävi usein teininä ja nuorena aikuisena vastaavaa. Työelämässä lähes jatkuvasti otetaan silmätikuksi. Pahinta on kun jää ihan yksin. Mua ei nimittäin pojatkaan voi sietää. Olen itsevarma,itsenäinen enkä mikään hiiri ja sellasista ei tykätä.

N24

Vierailija
98/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttua. Luultavasti tytössä on jotakin mikä ärsyttää tai herättää kateutta. Mulle kävi usein teininä ja nuorena aikuisena vastaavaa. Työelämässä lähes jatkuvasti otetaan silmätikuksi. Pahinta on kun jää ihan yksin. Mua ei nimittäin pojatkaan voi sietää. Olen itsevarma,itsenäinen enkä mikään hiiri ja sellasista ei tykätä.

N24

Kelpuutatko itse "hiiret" kavereiksi?

Vierailija
99/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N24

Kelpuutatko itse "hiiret" kavereiksi?

Olen ollut hiirten kaveri mutta se on vaikeaa.

Vierailija
100/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole kommentoinut kysymystäni siitä, kuuluuko aikuisten sekaantua lukioikäisten kutsuihin.

Miltä omassa nuoruudessanne olisi vaikuttanut, jos jonkun lukiolaistytön poikaystävän äiti olisi alkanut soittelemaan ikätovereiden äideille jostain uudenvuoden juhlista? Rehellisiä vastauksia, kiitos!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä