Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinityttöjen hierarkia ja ilkeys

Vierailija
31.12.2020 |

Olen tässä sivusta seuraillut teinityttöjen sosiaalista peliä. 16-v, poikani tyttöystävä on ”unohdettu” kutsua kaveriporukan uudenvuoden päivälliselle ja illanviettoon. Ymmärsin, että heitä on n. 8 kpl.

Näistä kavereista osa on kysellyt, miten tämä tyttöystävä viettää uutta vuotta ja maininnut tästä päivällisestä. Mutta ei kutsunut mukaan. Toinen oli kehuskellut kuinka paljon meni rahaa noiden ruokien hankkimiseen.

Ehdotin poikani tyttöystävälle, että hän kysyisi suoraan tytöltä, jonka luona illanvietto on, tyyliin: ” kuulin päivällisestä, olisi kiva päästä mukaan...”
Poikani tyttöystävä oli sitä mieltä, ettei uskalla, että ehkä sitten ilkeilevät jne. Itse ajattelen, että näin juuri saisi tietää onko hän tervetullut vai ei. Toki sydäntäsärkevää, jos ei ole.

Poikani on suunnitellut viettävänsä iltaa täällä meillä omien kavereidensa (joilla suurimmalla osalla ei ole tyttöystävää) kanssa. Myös vaikea tilanne hänelle. Kaverit tulevat tänne ja outoa jos vain 1 tyttöystävä mukana. Toisaalta sekin ehkä parempi, kuin jättää 16-V tyttöystävä yksin uutta vuotta viettämään.

Vinkkejä? Tunnen muutaman äidin tuosta tyttöporukasta, mutta outoa ehkä jos alan tuota soppaa hämmentämään. Mietityttää kyllä ja vetää surulliseksi.

Kommentit (126)

Vierailija
41/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap: minä ja mieheni saatiin osaksemme niskojen nakkelua ja loukkaantumista, kun emme halunneet mennä jouluksi mummolaan. Nyt on kolme siellä joulun viettänyttä koronassa, heistä yksi pahasti riskiryhmäläinen.

Miten sulle tulee mieleen edes mitkään juhlat näinä aikoina, kun muutenkin koronatilanne on veitsen terällä??

Ymmärrän täysin, että olette valinneet jäädä pois joulun vietosta isossa porukassa.

Tässä on kyseessä tapaaminen pienessä porukassa, täysin rajoitusten mukaan.

Ja tässä keskustelussa ei ole aiheena korona ja sen leviäminen vaan nuorten keskuudessa tapahtuva kiusaaminen ja syrjintä. Hyvää uutta vuotta sinulle!

Ap

Ehkäpä 8 hengen bileiden järjestäjän vanhemmat kuitenkin ovat huolissaan koronatilanteesta? Jos ovat itsekin kotona niin johan tuossa 10 henkeä tulee täyteen.

Vierailija
42/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jopas on taas erikoista.

Kun tapahtuu Koskelan murhan kaltainen kuolemaan johtava kiusaamisen päättötyö, niin kaikki vaahtoavat miten vanhemmat ovat syypäitä kun eivät puuttuneet ajoissa lastensa kiusaamiseen ja sallivat sen tapahtuvan.

Nyt sitten kun joku vanhempi yrittäisi puuttua syrjimiseen nimenomaan vielä varhaisessa vaiheessa niin huudellaan vain, että "ei kuulu sulle!" ja "huolehdi omista asioistasi!".

Eli pitääkö vanhempien nyt siis puuttua nuorten väliseen kiusaamiseen ja syrjimiseen vai ei? :D

Korona-aikana pitäisi kutsua joku määrätön lössi? Aivan kuin kaveripiiriin kuuluisi joku eksakti määrä? Mun lasten kaverit jabporukat ainakin vaihtelee eikä joka bileissä olla samalla porukalla. 8 on aivan liikaa sekin.

Et ole ilmeisesti tullut itse ikinä syrjityksi ja kiusatuksi, kun et osaa asettua syrjityn asemaan.

Ja en nyt tietenkään tiedä tapauksen tarkempia taustoja, mutta sain käsityksen, että kyseessä olisi vakiintuneempi tyttöporukka joista yksi jätetään nyt pois. Siis esimerkiksi oltaisiin kutsuttu joltain luokalta kaikki muut tytöt paitsi tämä yksi. Tällöin kyse ei ole mistään satunnaisesta porukan valikoitumisesta ja että jotkut eivät vain mahtuneet mukaan vaan ihan tarkoituksellisesta yhteen kohdistuvasta syrjimisestä.

Olen samaa mieltä että korona tulee ottaa vakavasti, mutta kyllä se menee liiallisuuksiin jos koronan varjolla aletaan syrjiä ja kiusata muita. Sillä tuleeko juhliin 8 vai 9 ei ole koronan kannalta suurta merkitystä, mutta tuon yhden ulos jätetyn tytön kannalta tilanne todella ikävä ja pidempään jatkuessaan tuollainen syrjiminen voi jättää oikeasti pahoja traumoja ja aiheuttaa vakaviakin mt- ja itsetunto-ongelmia. Tiedän itse saman kokeneena miten pahoja jälkiä sellainen jättää ja jos nyt halutaan ajatella yhteiskunnan kannalta niin se voi kustantaa yhteiskunnalle pahimmassa tapauksessa pitkää osastohoitoa, useamman vuoden terapian ja/tai useamman vuoden tai pahimmillaan koko elämän kestävän työkyvyttömyyseläkkeen. Jokainen voi sitten itse miettiä että ovatko nuo parempi kuin pari ylimääräistä koronatartuntaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vinkki: miksi pitää olla ilkeiden ja suosittujen kaveri? Koulussa on varmaan kymmeniä tai satoja muitakin tyttöjä, joiden kaveri voi olla. Ehkä heidän kanssa oleminen ei nosta statusta samalla tavalla, mutta voivat olla silti kavereita.

Vierailija
44/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se tyttö nyt ihan reppanalta vaikuta kun on poikaystäväkin jo tuossa iässä.

Vierailija
45/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap: minä ja mieheni saatiin osaksemme niskojen nakkelua ja loukkaantumista, kun emme halunneet mennä jouluksi mummolaan. Nyt on kolme siellä joulun viettänyttä koronassa, heistä yksi pahasti riskiryhmäläinen.

Miten sulle tulee mieleen edes mitkään juhlat näinä aikoina, kun muutenkin koronatilanne on veitsen terällä??

Ymmärrän täysin, että olette valinneet jäädä pois joulun vietosta isossa porukassa.

Ja tässä keskustelussa ei ole aiheena korona ja sen leviäminen vaan nuorten keskuudessa tapahtuva kiusaaminen ja syrjintä. Hyvää uutta vuotta sinulle!

Ap

Mikä ihmeen pieni porukka? 8 ei ole pieni porukka ja yrität vielä sitä kasvattaa. Ei se sukujoulukaan ollut sen isompi ja korona siellä levisi.

Mene nyt siitä itkemästä. Suositusten mukaan toimitaan tuossakin, joten ei pitäisi kenelläkään olla valittamista. Sun kaltaiset ihmiset on kyllä niin raskaita.

Eri.

Vierailija
46/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta aloittaja kantaa hyvin vastuuta myös toisen lapsesta, poikansa tyttöystävästä.  Kunnioitusta hänelle minulta. Jos muutkin vanhemmat ottaisivat huomioon muutkin kuin omat lapsensa, kiusaamista ei olisi niin paljon. T. yläkoulun ope.

Ps. Kannattaa tosiaan tarkistaa että porukka tietää, että tyttö ei aio olla poikaystävänsä seurassa aattona, se on  varmaan oletus, kun ovat jo vuoden olleet yhdessä.

Ja se toinen  vaihtoehto: ainakin osan illasta voisi viettää pojan porukassa?

Vierailija
47/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on valitettavan yleistä. Kuten tästäkin ketjustakin huomaa, monesta vanhemmasta se on ihan ok, että joku jätetään ulkopuolelle. Tuota on jo päiväkodista lähtien ja siihen kasvetaan sieltä lähtien, kun aikuiset tuon sallivat.

Vierailija
48/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mikä ihmeen pieni porukka? 8 ei ole pieni porukka ja yrität vielä sitä kasvattaa. Ei se sukujoulukaan ollut sen isompi ja korona siellä levisi.

Mene nyt siitä itkemästä. Suositusten mukaan toimitaan tuossakin, joten ei pitäisi kenelläkään olla valittamista. Sun kaltaiset ihmiset on kyllä niin raskaita.

Eri.

Ei toimita, jos vanhemmat kotona kuten on odotettavissa ja mahdolliset sisarukset vielä päälle.

Vierailija
49/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

16-vuotiaat järjestävät päivällisiä?

Tämäkin tulee somesta kun lähes kaikki sometähdet lisäävät tarinoihinsa pätkiä illanistujaisista niin pitäähän sitä matkia.

Vierailija
50/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei se tyttö nyt ihan reppanalta vaikuta kun on poikaystäväkin jo tuossa iässä.

Miksi pitäisi vaikuttaa reppanalta? Näitten eritämiskiusaamisten kohteet eivät ole reppanoita. Yleensä eristäjä joko kokee kohteen kilpailijakseen tai kadehtii häntä.

Vierailija
51/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on valitettavan yleistä. Kuten tästäkin ketjustakin huomaa, monesta vanhemmasta se on ihan ok, että joku jätetään ulkopuolelle. Tuota on jo päiväkodista lähtien ja siihen kasvetaan sieltä lähtien, kun aikuiset tuon sallivat.

Kumma kun eri mieltä olevista levitetään väärää tietoa. En hyväksy kiusaamista. 16-vuotiaat kuitenkin päättävät itse, kenet kutsuvat ja vaikka sen kokisi epäreiluna, asia on nuorten välinen. Aikuinen voi tarjota nuorelle lohtua pettymyksissä.

Vierailija
52/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se tyttö on aiemmin aina valinnut poikaystävän seuran ja nyt eivät enää sitten viitsineet kutsuakaan?

Vierailija
53/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eri.

Ei toimita, jos vanhemmat kotona kuten on odotettavissa ja mahdolliset sisarukset vielä päälle.

No sehän nyt vasta tylsää ja noloa olisi, jos vanhemmat olisi kotona vahtimassa. Illalliset järjestetään aina siellä, missä on KÄTY.

Vierailija
54/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumma kun eri mieltä olevista levitetään väärää tietoa. En hyväksy kiusaamista. 16-vuotiaat kuitenkin päättävät itse, kenet kutsuvat ja vaikka sen kokisi epäreiluna, asia on nuorten välinen. Aikuinen voi tarjota nuorelle lohtua pettymyksissä.

Jos asioista ei keskustella avoimesti, tapahtuu juuri niin kuin täällä on kirjoitettu. Huonosti käyttäytyvät nuoret tulevat käyttäytymään huonosti myös aikuisena.

Vierailija
55/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä vinkki: miksi pitää olla ilkeiden ja suosittujen kaveri? Koulussa on varmaan kymmeniä tai satoja muitakin tyttöjä, joiden kaveri voi olla. Ehkä heidän kanssa oleminen ei nosta statusta samalla tavalla, mutta voivat olla silti kavereita.

Hyvä vitsi :D Et ilmeisesti tiedä mitään tytöistä ja heidän laumakäyttäytymisestään, lähes kaikki tytöt ovat joko itse kiusaajia tai sitten mukautujia, eli menevät porukan mukana etteivät jäisi itse ulos ja tulisi hyväksytyksi. Ja lähes jokaisesta vähänkin suuremmasta porukasta löytyy näitä kiusaajia, joiden on pakko päästä pönkittämään omaa egoaan muita sorsimalla eli onnea vain kun yrität löytää kivoista tytöistä koostuvan porukan jossa ketään ei kiusattaisi ja kaikki olisivat kuin yhtä suurta perhettä.

Vierailija
56/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on kyllä nuoret sekasin kun järjestävät erikseen tyttö ja poikabileitä

Vierailija
57/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eri.

No sehän nyt vasta tylsää ja noloa olisi, jos vanhemmat olisi kotona vahtimassa. Illalliset järjestetään aina siellä, missä on KÄTY.

Sitähän me emme voi tietää. Eihän ap voi tietää mitään muutakaan faktaa, kaikki tiedot perustuu tämän yhden nuoren kertomukseen, joka voi olla värittynyt.

Nuorten jutuissa usein kaikki muut tekee sitä ja tätä ja itse ainoana joutuu noudattamaan rajoituksia/ei saa uusia farkkuja/ei saa olla aamuyöhön ulkona jne.

Helikopterimutsit ei voi loputtomasti tasoittaa tietä. Jossain vaiheessa nuoren pitää oppia pitämään puolensa ja ratkomaan ongelmia itse.

Vierailija
58/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eri.

Sitähän me emme voi tietää. Eihän ap voi tietää mitään muutakaan faktaa, kaikki tiedot perustuu tämän yhden nuoren kertomukseen, joka voi olla värittynyt.

Nuorten jutuissa usein kaikki muut tekee sitä ja tätä ja itse ainoana joutuu noudattamaan rajoituksia/ei saa uusia farkkuja/ei saa olla aamuyöhön ulkona jne.

Helikopterimutsit ei voi loputtomasti tasoittaa tietä. Jossain vaiheessa nuoren pitää oppia pitämään puolensa ja ratkomaan ongelmia itse.

Juu, mutta lapsille on opetettava myös mikä on hyvää käytöstä ja mikä ei. Vielä viimehetken tehdä tämä noiden tyttöjen kohdalla, se vietsinpitäs vaan saada kaikkien heidän äideille ja kaikki mukaan.

Vierailija
59/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku jää väistämättä aina ulkopuolelle ja ihmisellä on oikeus valita ystävänsä. Ei ketään voi pakottaa olemaan jonkun ystävä.

Jos "kaikki" pitäisi kutsua, miten "kaikki" määritellään? Päiväkodissa se on vielä kohtalaisen helppoa (kutsutaan saman ryhmän lapset), mutta pitääkö yläastelaisen kutsua siis kaikki oman luokkansa oppilaat vai pelkästään oman luokan samaa sukupuolta olevat oppilaat? Entäs jos haluaakin kutsua yhden henkilön rinnakkaisluokalta? Yläasteellahan muodostetaan tietyissä aineissa ryhmiä eri luokkien oppilaista, joten kavereita voi olla useammaltakin luokalta. Pitääkö silloin kutsua myös se koko kyseinen luokka? Vai käsittääkö "kaikki" saman yläasteen koko vuosikurssin? Harvalla on kodissaan niin paljon tilaa, että 20-80 hengen illallisten järjestäminen onnistuu.

Ihan samalla tavallahan ihmiset toimivat esimerkiksi häitään järjestäessä. Katsotaan paljonko juhlatilaan mahtuu vieraita ja karsitaan listalta ihmisiä jollain perusteella sen mukaan. Ei kyse ole kiusaamisesta vaan realiteeteista.

Vierailija
60/126 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä vitsi :D Et ilmeisesti tiedä mitään tytöistä ja heidän laumakäyttäytymisestään, lähes kaikki tytöt ovat joko itse kiusaajia tai sitten mukautujia, eli menevät porukan mukana etteivät jäisi itse ulos ja tulisi hyväksytyksi. Ja lähes jokaisesta vähänkin suuremmasta porukasta löytyy näitä kiusaajia, joiden on pakko päästä pönkittämään omaa egoaan muita sorsimalla eli onnea vain kun yrität löytää kivoista tytöistä koostuvan porukan jossa ketään ei kiusattaisi ja kaikki olisivat kuin yhtä suurta perhettä.

Olen itsekin ollut teinityttö ja muistan kyllä, että sekä tytöt että pojat halusi olla kiusaavien kovisten kavereita. Varsinkin hyväksyntää hakevat nuoret, joilla oli huono itsetunto.

Aika monta kertaa lohdutin kaveria, joka sai kak kaa niskaan tällaiselta tyttöjengiltä. Kun kysyin miksei hanki muita kavereita, niin ne kaikki muut oli niin tylsiä ja "nörttejä" ettei niiden kanssa voinut olla. (Tarviiko sanoa, että olin itsekin toisen luokan kaveri tälle)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän