Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitteko te keskituloiset lopettaa jatkuvan humble bragin köyhiä kavereita kohtaan ja auttaa jotenkin konkreettisesti

Vierailija
29.12.2020 |

Olen pienituloinen, samoin mun mies. Vuosien varrella ollut paljon työttömyyttä, pitkiä sairaslomia, lomautuksia, parhaimmillaankin lyhyitä pätkätöitä. Tää vuosi on ollut tosi paha, perheen teinitkään eivät saaneet kesätöitä ja mä työttömänä, mies lomautettuna suurimman osan ajasta. Osalla kavereista menee hyvin, molemmat sekä mies että nainen töissä, hyvät työpaikat, on sairaanhoitajia, diplomi-insinöörejä, yrittäjiä jne. Olen niin totaalisen kyllästynyt näiden hyvin toimeentulevien kavereiden humble bragiin ja typeriin hyväntahtoisiin neuvoihin ja "auttamisiin".

Esimerkiksi tänä joulun alla valitin kavereille, että meillä on rahat tosi vähissä ja vaikea ostaa lapsille (4 eri ikäistä) lahjat, samoin jouluruuat. Vastaukset oli tähän tyyliin "me ostetaan lahjat aina alesta joulun jälkeen/ meillä on tänä vuonna kasvissyöjä joulu niin tulee halvaksi / no riisipuuro ja juurekset ei paljoa maksa jne. Kukaan ei esim ehdottanut, että voidaan ostaa teille joulukinkku yms käytännön apua. Yhdelle kaverille kerroin että meidän joulusuunnitelmissa on vaan katsoa Netflixia ja HBO:ta, johon kaveri kommentoi että he eivät periaatteessa maksa mistään netti TV:stä kun katsovat vaan ilmaisia. Joo helppo heidän kun taloudessa on vain kaksi aikuista! Mutta kun on eri-ikäisiä lapsia ja teinejä ei riitä joku YLE areena.

Vielä yksi esimerkki. Viime kesänä olin nuorimmaisen ja kummitätinsä kanssa Kaivopuisto piknikillä. 7-vuotias kysyi kummitädiltä että voisiko ostaa jäätelö tötterön. Eiköhän kaveri alkanut selittään mun 7 vuotiaalle kuinka monta litraa jäätelöä saa sillä hinnalla ja sitten etsittiin varmaan 15 min ajan jotain lähikauppaa, mistä tyttö sai Pirkka tuutin. Ei vaan voinut yhden kerran ostaa tytölle sitä oikeaa jäätelötötteröä vaan piti alkaa esitelmöimään rahan arvoista ikään kuin minä en tietäisi.

Kommentit (3077)

Vierailija
1861/3077 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pullojen kerääminen ja kirppistoiminta ole rikollista vaan NIISTÄ SAATUJEN TUOTTOJEN ILMOITTAMAJÄTTÄMINEN JOKO VEROJEN MAKSUN VÄLTTÄMISEKSI TAI TUKIEN KASVATTAMISEKSI on rikollista.

Älä nyt siellä halvausta saa. En tajua, miten joku voi olla noin pahansuopa kateellinen äliö. Mene laskemaan niitä 40 sentin sijoitustuottojasi sieltä Nordnetistä. Marjoja saa poimia 10 000 eurolla, ennen kuin verottaja kiinnostuu, kirppiksellä voi tienata 5000 e, pienituloinen tai työtön saa tehdä 300 e /kk palkkatyötäkin ennen kuin se tuloihin vaikuttaa.  Pieni kirpparibisnes tai joku muu keino ansaita tuottaa yhteiskunnalle paljon enemmän hyvää kuin ne muutamat "pimitetyt" veroeurot. Raha kuitenkin pienituloiselta päätyy useimmiten kauppaan tai laskuihin. Se, että itse saa hankittua jotain tuloja, saattaa kohentaa ensinnäkin elämänlaatua, vähentää stressiä ja ylipäätään pitää ihmisen aktiivisena ja poissa esim. mielenterveyspalveluiden ääreltä tai ehkäistä jopa kokonaan syrjäytymisen ja ehkäistä myös jälkipolven laiskistumisen pelkkien tukitoimien äärelle. Kun positiivista vaikutusta on elämässä pieninä puroina, saattaa aktiivisuus jopa johtaa muun työn vastaanottamiseen, kun henkilö näkee, miten lisätienestit kohentaa sitä elämää. Ja siitä sinä jaksat olla kateellinen? Ei hyvää päivää. Olet varmaan niitä henkilöitä, jotka mm. perinnönjaossa leikkaa matotkin tasan jakajien kesken, ettei kukaan vahingossakaan saa mitään ylimääräistä. Mutta kuinka ollakaan, että ns. paremmissa piireissä pimeä työ ja tiskin alta rahaa saaminen on kuin luontaisetu. Itsekin tiedän erään hyvätuloisen kuntapoliitikon, jonka lapset tienaavat opiskelurahansa pimeissä kesähommissa. Ehkä se vaan on, että jos joku muu saa, niin sehän onkin sitten se kauhein asia!

Samaa mieltä. Lisäisin vain, että kun edellinen kommentoija leikkaa perinnönjaossa matot puoliksi, noituu varmaan samalla sitäkin, kun thaimaalaiset ym. tulevat syksyisin poimimaan kaikki marjatkin metsistä, mutta ei kuitenkaan vaivaudu niitä itsekään poimimaan. Parempi antaa mädäntyä metsään. Pääasia, että niitä ei kukaan muukaan kerää, ainakaan tienatakseen jotain.

Milloin viimeksi suomalaisille on järjestetty kuljetus metsään marjoja poimimaan? Voisivat marjayrittäjät edes tarjota:

Kaupungista marjabussi starttaa klo X ja metsästä palataan kello X.

No tämä. Minäpä odottelen kans maanantaiaamuna, josko työnantaja tulisi ihan hakemaan töihin tai järjestäisi edes kuljetuksen työpaikalle... Uskomatonta laiskottelua.

Kun Suomessa perustettiin aikoinaan tehtaita, niin työntekijöitä hilattiin niihin kaupunkeihin bussikuljetuksilla. Ei mikään uusi keksintö. Sillä lailla on muutama tuttu saanut töitä aikoinaan, ihan on tehtaan pihalle asti viety.

Teollistumisen vallankumous oli aikoja sitten. Mutta jos haluatte tänä päivänä odotella tällaista palvelua, niin siitä vaan. Voi olla, että saatte sitä Netflixiä katsella joutilaana kauankin.

Vierailija
1862/3077 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en kyllä ekana olisi köyhälle sijoittamista ehdottelemassa. Sijoittaa pitäisi se määrä rahaa, mikä on myös pahimmassa tapauksessa varaa menettää. Sen sijaan jos vaan suinkin mahdollista niin puskuria kannattaa yrittää riipiä kasaan vaikka siinä menisi aikaa. Jonkunlainen puskuri tuo ainakin itselleni mielenrauhaa ja vähentää stressiä. Itse kyllä sijoitankin, mutta siihen on myös varaa.

-Jos tilaa netflixiä ON vara hävitä tämä raha

-Jos pelaa veikkauksen pelejä ON vara hävitä tämä raha

-Jos tilaa aikakausilehtiä ON vara hävitä tämä raha

....

Tajusitko? Sen sijaan että VARMASTI häviää rahat, sen voi sijoittaa jolloin on PIENI riski että häviää sen rahan mutta SUURI todennäköisyys että se tuottaa TULOA tulevaisuudessa, mitä ei muuten olisi saanut koskaan.

Jos vielä ostaa hyviä osinkoyhtiöitä, eli Osinko on kohtuullisen korkea, osingonmaksu on turvattu hyvällä liiketoiminnalla ja tulovirralla, sekä yhtiö nostaa säännöllisesti osinkoa niin todennäköisyys tappioille on pieni. Minulla on 20 vuoden aikana ollut varmasti yli 100 yhtiötä salkussani, ja tälläkin hetkellä 60 yhtiötä, ja VAIN yhdessä tapauksessa olen menettänyt kaikki SIIHEN sijoittamani rahat. Ja tämän tappion merkitys on alle 1% sijoitetusta pääomasta. Ja jos tämän jakaa mitä tarkoittaa tuottohistoriassani tuottoprosprosentille niin vaikutus on 0,04% p.a.

Eettiset ja moraaliset tekijät ovat ongelma sijoittamisessa. En rahoita luonnon tuhoamista, enkä eläinkokeita, en turkistarhausta, lapsityövoimaa jne. Ennemmin tosiaan olen köyhä kun sijoitan arvojeni vastaiseen toimintaan.

Mulla sama. Siksi juuri sijoitan koska haluan niilläkin valinnoillani vaikuttaa. Ja älä nyt vaan väitä ettei yritykselle ole mitään väliä sen markkina-arvolla. Jos pörssissä on jokin epäeettinen yritys jonka markkina arvostaa roskapaperiksi niin se on kuin myrkkypilleri mille tahansa yritysvaltaajalle ja onnistuu kannibalisoimaan tämän valtaajankin markkinoiden niin katsoessa. Tällainen epäeettinen yritys voi siis toki roikkua pörssissä ja omata oman pienen tuotemarkkinansa mutta ei voi ikinä lähteä ns. lentoon. Ja siinä voi olla itsekin vaikuttamassa. Ihan mahtavaa eiks ookki!

Olen eri, mutta mulla tuo eettisyyden ajatus menee paljon laajemmalle kuin esim. lapsityövoimaan, luonnon  tuhoamiseen tai eläinten oikeuksien polkemiseen. Koko pörssi- ja sijoitustoiminta on syvältä sanonko mistä. Ja se nimenomaan luo köyhyyttä koko ajan lisää tähän maailmaan.

Miten moni suomalainenkin on köyhä siksi, että on saanut kenkää jossain yt-nevotteluissa, jotta osakkeenomistajat saavat osinkonsa. Hehän tulevat aina ensimmäisenä, ennen työntekijöitä ja heidän palkkojaan. Siksi onkin niin hemmetin ironista, että täällä kehotetaan köyhiä sijoittamaan.

Ja olen muuten lukenut, että vankiloiden jälkeen eniten psykopaatteja löytyy pörssi- ja rahoitusmaailmasta. En ainakaan itselleni lainkaan yllättävää.

No sitten on aina se vaihtoehto että tekee linkolat ja ryhtyy kokonaan omavaraiseksi, kasvattaa oman ruokansa eikä odota muilta palkanmaksua tai tukiaisia. En ole mikään pörssikeinottelija enkä riistokapitalismin kannattaja itsekään, mutta minusta on selvää että yrityksen on tuotettava jonkin verran voittoa ja että yritystoiminnan rahoittajan on saatava kohtuullinen korvaus siitä, että on pistänyt rahansa likoon. Ei nyt työpaikkoja olisi kenelläkään, jos joku ei ensin näkisi vaivaa ja vaurastuisi sen verran että on mistä niitä palkkoja maksaa.

Olen ihan samaa mieltä siitä, että yritysten on tuotettava jonkin verran voittoa ja että omistajien on saatava kohtuullinen korvaus. Mutta onko tänä päivänä useinkaan kyse kohtuudesta, kun puhutaan isoista yrityksistä? Ei ole. Voittoa pitää tehdä mahdollisimman paljon ja melkeinpä hinnalla millä hyvänsä, ja omistajien asema suhteessa työntekijöihin on kohtuuttoman hyvä.

Ne työntekijät kuitenkin mahdollistavat sen tuloksen, joten sen pitäisi näkyä myös siinä, miten rahoja jaetaan, kun sitä voittoa tulee. Ja vähintäänkin kohtuullista olisi odottaa, että työntekijöitä ei laitettaisi pellolle. Mutta nykyisinhän tuo on ihan tavallista. Onhan osakkeenomistajien saatava rahansa! Työntekijöistä viis, vaikka ilman niitä osakkeenomistajat eivät tietenkään saisi senttiäkään.

Sama koskee johtajien palkkoja ja erilaisia bonuksia. Ne ovat täysin suhteettomia siihen nähden, mikä heidän roolinsa ja merkityksensä yrityksen kannalta on - vaikka otettaisiin huomioon tehtävän vastuut, riskit yms.

Ei siis tarvitse mennä mihinkään linkolalaiseen systeemiin, ainoastaan pitäisi joillainn keinoilla suitsia joidenkin tahojen ja henkilöiden täysin lapasesta karannutta ahneutta.

Paljonko olet itse sijoittanut ja paljonko olisi siitä tuotosta minkä sijoituksellesi olet saanut valmis luopumaan? Ja miksi et ole tehnyt vaikkapa antamalla se summa hyväntekeväisyyteen tai mikrolainoihin.

Sinun pitäisi verrata sitä ennemminkin siihen, että joku on auttanut sijoittamiseen opettelussa ja sen toteuttamisessa ja paljonko antaisi hänelle tuotosta palkkiota. Vertaat nyt työntekijää hyväntekeväisyyskohteeseen eli esimerkkisi ei ole pätevä.

-eri

Mikään esimerkki ei ole koskaan pätevä ja niin vaan Nokiallakin on tullut Suomeen monta rikastunutta tyyppiä. Se on yksi ja sama puhua jostain keskiarvoista, kun ihmiset jotka oikeasti seuraavat ja tietävät mitä tekevät ovat lähestulkoon aina saaneet tuottoa. Vain joku joka vaan jonkun pankkivirkailjan neuvosta on ostanut jotain ylihintaista konkurssikypsän firman osakkeita on päässyt eroon kaikista rahoistaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1863/3077 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pullojen kerääminen ja kirppistoiminta ole rikollista vaan NIISTÄ SAATUJEN TUOTTOJEN ILMOITTAMAJÄTTÄMINEN JOKO VEROJEN MAKSUN VÄLTTÄMISEKSI TAI TUKIEN KASVATTAMISEKSI on rikollista.

Älä nyt siellä halvausta saa. En tajua, miten joku voi olla noin pahansuopa kateellinen äliö. Mene laskemaan niitä 40 sentin sijoitustuottojasi sieltä Nordnetistä. Marjoja saa poimia 10 000 eurolla, ennen kuin verottaja kiinnostuu, kirppiksellä voi tienata 5000 e, pienituloinen tai työtön saa tehdä 300 e /kk palkkatyötäkin ennen kuin se tuloihin vaikuttaa.  Pieni kirpparibisnes tai joku muu keino ansaita tuottaa yhteiskunnalle paljon enemmän hyvää kuin ne muutamat "pimitetyt" veroeurot. Raha kuitenkin pienituloiselta päätyy useimmiten kauppaan tai laskuihin. Se, että itse saa hankittua jotain tuloja, saattaa kohentaa ensinnäkin elämänlaatua, vähentää stressiä ja ylipäätään pitää ihmisen aktiivisena ja poissa esim. mielenterveyspalveluiden ääreltä tai ehkäistä jopa kokonaan syrjäytymisen ja ehkäistä myös jälkipolven laiskistumisen pelkkien tukitoimien äärelle. Kun positiivista vaikutusta on elämässä pieninä puroina, saattaa aktiivisuus jopa johtaa muun työn vastaanottamiseen, kun henkilö näkee, miten lisätienestit kohentaa sitä elämää. Ja siitä sinä jaksat olla kateellinen? Ei hyvää päivää. Olet varmaan niitä henkilöitä, jotka mm. perinnönjaossa leikkaa matotkin tasan jakajien kesken, ettei kukaan vahingossakaan saa mitään ylimääräistä. Mutta kuinka ollakaan, että ns. paremmissa piireissä pimeä työ ja tiskin alta rahaa saaminen on kuin luontaisetu. Itsekin tiedän erään hyvätuloisen kuntapoliitikon, jonka lapset tienaavat opiskelurahansa pimeissä kesähommissa. Ehkä se vaan on, että jos joku muu saa, niin sehän onkin sitten se kauhein asia!

Samaa mieltä. Lisäisin vain, että kun edellinen kommentoija leikkaa perinnönjaossa matot puoliksi, noituu varmaan samalla sitäkin, kun thaimaalaiset ym. tulevat syksyisin poimimaan kaikki marjatkin metsistä, mutta ei kuitenkaan vaivaudu niitä itsekään poimimaan. Parempi antaa mädäntyä metsään. Pääasia, että niitä ei kukaan muukaan kerää, ainakaan tienatakseen jotain.

Yläpeukun arvoinen vastaus, mutta pakko nyt ihan täysin ohiksena sanoa, että ei ne marjat sinne metsään välttämättä mätäne. Eläimet syövät niitä, esim. monet linnut ja tietysti karhut. Siksi olisi itse asiassa hyvä jättää niitä marjoja sinne, koska ne ovat monille metsän asukkaille tärkeää ravintoa.

Niitä marjoja JÄÄ sinne metsiin vielä eläinten jälkeenkin kymmeniätuhansia kiloja vuosittain! Joku voi korjata, onko luku peräti satojatuhansia kiloja, en nyt jaksa etsiä itse.

Vierailija
1864/3077 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luitko ollenkaan kirjoittamaani viestiä? Kirjoitin, että ennemmin ENSIN puskuritilille jonkin verran rahaa pahan päivän varalle ja sitten sijoittaa. Jos ainoat rahat on rahastossa ja niille tulee tarve, pitää ne rahat nostaa sieltä, vaikka kurssi olisi MIINUKSELLA eli silloin MENETTÄÄ RAHAA. Menikö jo perille mitä kirjoitin?

Kyllä se raha on menetetty jo siinä kohtaa kun kurssi on laskenut, vaikka verotukseen se realisoituu vasta myynnin jälkeen.

Ei ole

Jos ensin laskee 100 euroa, ja sitten nousee 100 euroa.

Missä välissä olet rahaa menettänyt ja kuinka paljon? tai entä jos käykin toisinpäin että nousee ensin 100 euroa ja sitten vasta laskee 100. Onko tällöin tullut voittoa 100?

Vierailija
1865/3077 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo uskokoon ken tahtoo tähän palstan sijoitushulluun, ihan sekopäistä tekstiä, mistä ei saa mitään tolkkua.

Selvä sekopäähän toi on. Lukenut jonkun kirjan ja pätee psykooseissaan. Olisi voinut äsköisessäkin postissa todeta keskimääräisen kuukaisumäärän, keskimääräisen vuosituoton jne, mutta kun ei ole mitään oikeita lukuja heittää niin pitää sönköttää paskaa. Jokainen onneksi oikeasti tietää että jollain 4-5% vuosittaisilla(miinus verot) osinkotuotoilla ei mitään salkkua paisuteta. Olisi edes puhunut jostain raketoineesta osakkeen arvosta, apple, tesla tms tai cryptoista niin olisi ollut edes vähän uskottavampi tarina.

Me säästettiin lapselle ensin lapsilisät ensimmäiset neljä vuotta. Sen jälkeen tajusin, että verottoman lahjan voi antaa kumpikin vanhemmista ja me alettiin molemmat antaa se lahja kuukausittain. Pitkään se meni niin, että annettiin kumpikin 111€/kk ja sitten kun verovapaan lahjoituksen raja nousi 4999 euroon, alettiin antaa kumpikin 138€/kk. Eli ekat neljä vuotta sijoituksiin meni 100€/kk, siitä eteenpäin noin kymmenen vuotta 222€/kk ja viimeiset vuodet 276€/kk. Ja vaikka alkuun ne osingot oli tietenkin ihan pikkiriikkiset, niin viimeisinä vuosina ne oli ihan merkittävä lisä noiden muiden talletusten ohella. Eli kun vuositasolla meidän vanhempien lahjat oli 3300€ luokkaa, niin netto-osingotkin oli jo 2000€ vuodessa. 

Jos tuota sijoittamista ja osinkojen uudelleensijoitusta malttaa vaan jatkaa tarpeeksi kauan, niin lopulta ne uudelleensijoitettavat osingot ovat jo suuremmat kuin se oma kuukausittainen sijoitussumma. Siinä ei oikeasti ole mitään muuta taikaa kuin kärsivällisyys. Jokaisen pitää sitten omassa elämässään löytää se sopiva tasapaino säästämisen ja kuluttamisen välillä, ettei mene kumpaankaan suuntaan överiksi.

Vaikka paras tulos saavutetaan kumuloituvilla sijoituksilla, en pidä suurena syntinä sitäkään, että osinkoja käytetään matkan varrella. Se voi jollekin toimia ihan kannustimenakin siihen säästämiseen, että nyt kun nuukailen ja sijoitan, niin sitten saan osinkorahat tuhlata. Jos sillä keinolla saa itsensä tsemppaamaan, niin hyvä! On tuokin parempi kuin se, että kuluttaisi suorilta käsin kaikki rahansa, koska ei jaksa odottaa palkintoa 20 vuotta.

Vierailija
1866/3077 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu on ohi kirjoitti:

Taitaa olla joulumieli jo ohi kaikilla? Säästäväisten elämäntapojen opettaminen itseä köyhemmille on loukkaavaa. Ja ehkä turhaakin? Kirjoittajan perheessä on 4 lasta. Ehkä tilanne näytti valoisammalta monta vuotta sitten, kun perheessä oli vain pari lasta. On epäasiallista huomauttaa, että jonkun ei olisi pitänyt saada lapsia. Kukaan ei tiedä etukäteen, että tapahtuu joku katastrofi (vrt Norjan maanvyörymä ja siellä on nyt paljon ihmisiä kodittomina) . Tai että joku sairastuu, loukkaantuu onnettomuudessa, työpaikka menee alta.  Toivoisin kommentoijilta vähän empaattisuutta. Pari maksukanavaa kuulostaa toki turhalta, ehkä yksi riittäisi? Mutta muuten kirjoittajan perhe varmaan on elänyt vaatimattomammin kuin monet muut. Ja kummitäti saarnaamassa 7-vuotiaalle eri jäätelöiden hinnoista? Herran tähden mikä ilonpilaaja! Moni kommentoija unohtaa, että jäätelökioskin työntekijä on yleensä nuori henkilö, joka tarvitsee rahaa kesätyöstä. Samat kommentoijat käskevät vähävaraisen perheen teinien mennä kesätyöhön - mihinkä siis? Ja mistä vanhemmat muka saisivat työtä, kun sitä ei riitä edes yliopistotukinnon suorittaneille nykyisin?

Miksei Ap itse ostanut sitä tötteröä sieltä kioskilta lapselleen? Olisi lapsi saanut juuri sen minkä ap halusi.

En ymmärrä tätä muiden syyllistämistä jostain lahjoista. Jos kummitäti halusi ostaa halvemman jätskin jostain syystä, niin pitääkö siitäkin lahjasta olla katkera. Ei ollut tarpeeksi hieno ap:n perheelle. Tätä löytyy joka tasolta. Ostat Xaomin puhelimen lahjaksi ja itketään kun ei ollut Applen viimeisin malli. Viet lapsen uimaan ja itketään ettei viety kylpylään. Tuo on aiemmin ollut ihan vain kiittämättömyyttä. Nyt se on muuttunut lahjoittajan törkeäksi olemiseksi.

Vierailija
1867/3077 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä toteutuu vain, jos on suurituloinen. Itse olen pienituloinen, netto noin 2000/kk ja veroprosentti on minulla 10%. Palkasta jää sivukulujen jälkeen käteen noin 82% kun osingoista jää itselle vain 74,5%. Tämä on minusta nurinkurista, että pienituloisen näkökulmasta osingot ovat ankarasti verotettuja, mutta suurituloisen näkökulmasta niiden verotus on kevyttä. Kun nimenomaan pienituloisia pitäisi kannustamaan pääomatulojen hankkimiseen sen pienen palkan jatkeeksi. 

Olen täsmälleen samaa mieltä. Ja vasemmisto haluaisi entisestään kiristää pääomatuloveroa. Ja ketä tämä oikeasti rankaisee on juurikin pieni- ja keskituloiset osakesäästäjät. Ja näistä on oikeasti huutava pula jos haluamme olla jotain muutakin kuin periferian tytäryhtiötalous.

Nyt on onneksi osakesäästötili, jonne voi sitä pottia alkaa kerryttää. Tämä voi olla hyvä vaihtoehto vaikka sille nuorelle, joka ei kesätöistään joudu maksamaan veroja eikä eläkemaksujakaan, jos on alle 18v. Moni opiskelijakin selviää osa-aikatöistään hyvin pienellä veroprosentilla. Heidänkin näkökulmastaan 25,5% osingoista on ihan riistoa ja ymmärrän sen kyllä. 

Vierailija
1868/3077 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin lenkillä. Kesätennareilla, kun ainoat talvikengät vuotavat. En tiedä milloin mulla on varaa uusiin. Sellaista se välillä saattaa varattomalla olla. Kirpparit ei houkuttele, eikä bussilla matkustaminen, koska en halua koronaa. Olen ainoa aikuinen taloudessa. Toivottavasti lunta ei tule enempää.

Jos kirpparit ei houkuttele niin mitenkäs nettikirpparit? Tai yhteys aikuissosiaalityöhön ja tiedustelet, voitko saada harkinnanvaraista toimeentulotukea talvikenkiin, edellyttäen ettei sinulla ihan oikeasti ole mistään muualta taholta rahaa.

Taas toi perus köyhän: ei viitsi, ei jaksa, ei houkuta, nöyryytetään vaan. Sit tarvot menemään niissä käytetyissä kesäkengissä tai ostat tori.fi:stä postitettuna. Ihan samalla tavalla se parempi tuloisenkin perse ja suu joutuu liikkumaan jos jotain haluaa saada.

Torista ostetuissa ei ole palautusoikeutta ja mulla ei ole varaa vikaostoksiin, kai sen ymmärrät? Jos mulla olisi rahaa, niin olisin jo käynyt marketista uudet, siinähän se koko pointti on. Toimeentulotukea en saa, koska tulot ovat pari kymppiä päälle normin, näin ollen ei myöskään mahdollisuutta harkinnanvaraiseen. Näinpä olen näppärästi väliinputoaja.

Ilmeisesti vain toinen "väliinputoaja" tajuaa tuon. Ei ole varaa vikaostokseen, eikä ostaa tavaraa joka menee rikki. Varsinkin jos siihen kuuluu asennus. Joku sanoi, että muutto on halpa, kun ottaa 10-50€ maksavan pakettiauton. Muuttoon menee helposti 4h ja auton haku ja vienti päälle. 5 h, niin tuolla halvalla se on 50€ ja kalliilla 250€. Ja ihan niin kuin siihen olisi varaa noin vain. Ja harva omatoiminen muutto menee neljässä tunnissa. Kaverien pitää ajaa uudelle paikkakunnalle kantamaa tavaroista. Avaimet pitää hakea ennen muuttoa. Ei kannata muuttohinnalla niitä hakea. Kavereille pitää piffata pitsat, ei ihan pelkällä hyvällä kaveruudrlla voi kaikkia olettaa. Teoriassa on niin helppo heittää joitain, ja käytännössä se ei toimi. Köyhällä ei ole varaa kokeilla. Mennä turhaan hakemaan sopimattomia kenkiä jostain kauempaa yms yms.

Tää on niin parasta. Aina löytyy se jänkkääjä, jonka mielestä köyhän ei kannata tehdä mitään, koska vaivalloista, maksaa, ei käy mulle, ei kiinnosta, en jaksa, ei viiti, ei huvita, miksi mun pitäis tehdä ite kun joku muukaan ei tee, koska haluan vain parasta niin en edes yritä mitään muuta. Ei kelpaa kirpparit, ei kelpaa halvempi vaihtoehto, ei kelpaa käytetty.  Tuossakin pitkä litania asioita mitkä myös parempituloisen pitää ihan itse tehdä, pitää hakea avaimet, pitää piffata muuttajille jotain ruokaa. Onko tullut mieleen, että esim hernekeitto riittäisi muuttopäivän ruoaksi? Pizzankin voi tehdä itse, jolloin maksaa murto-osan jostain kotipizzan lätystä. Ainiiin, mutta kun pitäisi nähdä vaivaa.

Köyhän ongelma on nimenomaan tuo ikuinen aikaansaamattomuus ja henkinen köyhyys. Kaikki pitäisi kantaa naamaneteen kun weetee ei osaa itse suunnitella tai tehdä mitään.

Köyhä jos kuka joutuu suunnittelemaan, laskemaan, järjestelemään, odottamaan jne. melkein ihan joka asian. Olen monta kertaa sanonut, että varakkaat ei tajua lainkaan kuinka paljon köyhä joutuu ihan joka asiassa miettimään ja pähkäilemään. Ettei juuri tee virhehankintaa. Köyhän järjen tulee olla terävä kuin partaveitsi, että pärjää niillä pienillä rahoilla.

Köyhä ei ole saamaton, köyhä joutuu monen asian eteen tekemään enemmän työtä kuin varakas.

Onhan se nyt herranjestas itsestään selvää, että jos lähtee hakemaan toiselta paikkakunnalta esimerkiksi käytettyjä kenkiä.

Ei ole autoa, joko bussilla tai kaverin kyydillä, maksaa sekin. Sitten ne kengät joko ei sovi tai on kuitenkin jatkossa epäsopivat.

Ne kympinkäytetyt talvikengät tulivat maksamaan ehkä kyytien kanssa parikymppinen ja sitten eivät olleet sopivat. Tai on turha reissu, kyyti maksoi, kautta kengät jäivät sinne.

Tämä tarkoittaa juuri, että ei kannata lähteä summamutikassa hakemaan jotain ja vielä maksaa siitä ylimääräistä kyydin muodossa. Ja sitten se raha menikin hukkaan.

Samoin on aina sattuman kauppaa lähteekö joku kaveri kyytiin ja onko ne kengät siellä enää kun kaverille sopii kyyditä.

Ei niitä turhia reissuja tai ostoksia pysty montaa kuukaudessa tekemään varakaskaan saati köyhä.

Köyhän tosiaan pitää useaan kertaan miettiä kun yrittää kaikin tavoin välttää vääriä valintoja. Kun käyttövara on niin pientä niin virheitä ei pidä tulla.

Työtön ei tajua sitä, että töissäkäyvä joutuu usein heräämään aamulla kukonlaulun aikaan ja raahaamaan lapsensa tarhaan ja menemään töihin usein pitkänkin matkan päähän. Tämä maksaa ja vie aikaa n. 0,5 -1,5 tuntia. Sen päälle hän tekee stressaavaa työtä 8 tuntia, jossa joutuu käyttämään aikaa, vaivaa ja hoksottimia erilaisiin työtehtäviin ja paluumatkalla, 0,5-1,5 tunnin aikana hakee väsyneenä lapsensa tarhasta, käy kaupassa 0,5-1 h ja helpoimmillaan menee kotiin, laittaa muksuille ruokaa, tekee kotityöt, pyykkää, hoitaa ja viihdyttää lapsiaan, laittaa lapset yöpuulle ja kun itse hetkeksi pääsee sinne netflixin äärelle, kello onkin jo ehkä n. 22, jaksaa valvoa ehkä sen puolisen tuntia ja pakko mennä nukkumaan, että pääsee aloittamaan saman rumban uusiksi. Sen lisäksi pitää miettiä mistä ruoat, mitä kaupasta, lasten vaatteet, onko puhdasta. Siihen päälle ehkä lasten harrastukset ja työt jotka seurasivat kotiin.  Samaan aikaan työtön heräilee aamulla rauhassa omaan tahtiin, vie lapset tarhaan, palaa kotiin, nukkuu ja syö, katsoo puolipukeissa netflixiä jne. ja voivottelee kovaa kohtaloaan. 365 päivää samaa lösöilyä vuodessa. Työssäkäyvällä hyvä jos viikonloppuna on "omaa aikaa'"  ja tuolloinkin jos ehtii tavata kavereitaa, niin ne märisee siitä, miten se raha kuuluisikin heille. Että kehtaatte.

Työttömyys ja köyhyys ei ole useinkaan oma valinta. Mutta tuo tilanteesi 99%:n varmuudella on.

Mikään tai kukaan ei pakota ketään hankkimaan lapsia. Tämä on aivan satavarma fakta. Se, että niitä haluaa tai niitä on tapana tehdä, on eri asia. Se on aina oma valinta. Vahinkoraskaudessakin voi valita, pitääkö lapsen vai ei.

Kahdeksan tunnin sijasta voisit hyvin tehdä vaikka osa-aikatöitä. Tai hankkia kokoaikatyön, jossa ei tarvitse nousta kukonlaulun aikaan. Jos se ei ole omalla alalla mahdollista, voit opiskella uutta alaa. Voit myös perustaa vaikka sellaisen yrityksen, jossa voit itse määrätä ainakin osittain työaikasi. Tai sitten jättäytyä vaikka työttömäksi ainakin vähäksi aikaa (sittenhän saat lösöillä, jaa saat sitä omaa aikaa itsellesi)).

Ja jos sinun on pakko painaa pitkää päivää esim. siksi, että sinulla on asuntolainaa, niin varsin hyvin tiedät, että sitä ei ole pakko ottaa kenenkään.

Sinä olet siis valinnut itsellesi tuon elämän. Saat minun puolestani rauhassa valittaa (ymmärrän sen hyvin), mutta anna sitten muidenkin valittaa. Kenenkään elämä ei ole täydellistä tai helppoa.

En ole tuo jolle vastasit, mutta aika moni nuista mitkä sinun mielestä työntekijä voi valita niin voi valita kyllä se köyhäkin, hommaisi töitä josta maksetaan tai töitä josta maksetaan paremmin, helvettiäkö makaa kotona ja on köyhä kun sitä rahaakin voi hommata tekemällä töitä! Ei onnistu vai? Sitä minäkin, ei moni työntekijäkään voi valita milloin työskentelee ja mihin aikaan töissä käy. Lasten hankinnan toki voi valita, riippuen onnistuuko tulemaan raskaaksi vai ei, mutta tilanteet voivat muuttua myös myöhemmin niinkuin varmaan hyvin tiedät. Todella ärsyttävää tuo sinun tekstisi, kyllä meillä kaikilla on omat ristimme kannettavana, se ei ole köyhien oikeus pelkästään.

Vierailija
1869/3077 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ette ainakaan rahan arvoa osanneet opettaa. Tuo on kallein auto ikinä mitä he tulevat koskaan ostamaan. Esim 80 000 euron auton todelliseksi hinnaksi heille tulee 841 570 €.

Olen opettanut rahan arvon, tietenkin. Ja vielä lukiossa tytär oli tarkka ja fiksu rahankäyttäjä. Mutta ilmeisesti hän on vaikutuksille altis ja puoliso sai hänet mukaan autonostoon. Ei se maksanut kuin 43000€ mutta onhan tuo nyt jäätävän hintainen nuorille ihmisille, joilla ei ole vielä mitään merkittävää omaisuutta. Asuntolaina on järkevä laina, mutta autolaina ihan hullutusta, vaikka siinäkin on vain 1% korko. 

Tietenkin olen toitottanut molemmille ja useaan kertaan, että tämä nuoruudessa tuhlattu raha on kaikkein kalleinta rahaa. Mutta heillä on aivojen kehittyminen vielä hieman vaiheessa, erityisesti riskien hallinnan osalta, ja nuoruuteen liittyy myös usein tuollaista malttamattomuutta. Tietenkin harmittaa näin sivusta katsottuna, kun näyttävät heittävän hukkaan kaikki vaurastumisen mahdollisuudet ja valitsevat tällaisen kädestä suuhun -elämän, joka tulee pitämään heidät ikuisessa niukkuudessa. Mutta aikuinenset ihminen tekee omat valintansa, vaikka kuinka olisi järkeväksi rahankäyttäjäksi kasvatettu.

Ongelmahan usein on, että lapset saadaan vanhempana kuin ennen vajaaseen taloudelliseen tilanteeseen. Lapsi tottuu tiettyyn elintasoon, eikä tajua ettei alle kolmikymppisellä useinkaan ole oikeasti varaa omilla tuloillaan siihen elintasoon mikä omilla vanhemmilla on.

Kyllä minä tätäkin puolta tytölle olen opettanut. Että se vaurastuminen on pitkäjänteinen prosessi ja varallisuuden kertyminen hyvilläkin tuloilla kestää pitkään. Ja hän tiesi, että ne säästöt jotka hän 18-vuotiaana sai, olivat 18 vuoden säästämisen ja kumuloituneiden tuottojen yhdistelmä. Olin moneen kertaan tolkuttanut hänelle, että ne säästöt voi olla iso apu pitkällä aikavälillä, mutta että jos niitä lähtee tuhlaamaan, ne saa kulutettua aika nopeasti. Ja silti hän suostui miehensä yllytyksestä käyttämään neljäsosan niistä säästöistä uuden veneen ostoon o_O

Jokainen valitsee oman tiensä, mutta kyllä tuo on raskas tie, kun hankitaan omaisuutta, josta tulee lisää kuluja. Asunnon osto on järkevää, koska siinä säästää vuokralla asumiseen verrattuna. Mutta autosta tulee lisää kuluja ja sen arvo laskee, veneen kanssa sama juttu. Helpommalla pääsisi jos jättäisi tuollaiset hupiostokset siihen kohtaan, kun oma taloudellinen tilanne on oikeasti hyvä ja vakaa, eikä pelkkää selviytymistä.

Nehän saa nyt mielinmäärin ilmaista kalaa kun niillä on vene. Köyhiä käskettiin tuolla aiemmin kalastamaan itse ruokansa. Nyt se vene onkin kallis :D

23000 eurolla olisi myös saanut aika paljon kalaa. En usko että tuo vene ihan pian tienaa itseään takaisin. Mutta ehkä se ajaa sellaiseen ahdinkoon, että sitä kalaa on vähän pakkokin saada :-D

Vierailija
1870/3077 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä toteutuu vain, jos on suurituloinen. Itse olen pienituloinen, netto noin 2000/kk ja veroprosentti on minulla 10%. Palkasta jää sivukulujen jälkeen käteen noin 82% kun osingoista jää itselle vain 74,5%. Tämä on minusta nurinkurista, että pienituloisen näkökulmasta osingot ovat ankarasti verotettuja, mutta suurituloisen näkökulmasta niiden verotus on kevyttä. Kun nimenomaan pienituloisia pitäisi kannustamaan pääomatulojen hankkimiseen sen pienen palkan jatkeeksi. 

Olen täsmälleen samaa mieltä. Ja vasemmisto haluaisi entisestään kiristää pääomatuloveroa. Ja ketä tämä oikeasti rankaisee on juurikin pieni- ja keskituloiset osakesäästäjät. Ja näistä on oikeasti huutava pula jos haluamme olla jotain muutakin kuin periferian tytäryhtiötalous.

Nyt on onneksi osakesäästötili, jonne voi sitä pottia alkaa kerryttää. Tämä voi olla hyvä vaihtoehto vaikka sille nuorelle, joka ei kesätöistään joudu maksamaan veroja eikä eläkemaksujakaan, jos on alle 18v. Moni opiskelijakin selviää osa-aikatöistään hyvin pienellä veroprosentilla. Heidänkin näkökulmastaan 25,5% osingoista on ihan riistoa ja ymmärrän sen kyllä. 

Paitsi osakesäästötilissä on kovempi vero sitten kun rahaa ottaa ulos, myös hankintameno-olettaman puutuminen on huono, sekä se että iso-osa osakemarkkinoista on käytännössä osakesäästötilin ulkopuolella. Eli kaikki ulkomaiset osinkoyhtiöt ainakin kannattaa unohtaa.  Käytännössä tarvitsee molemmat jos haluaa monipuolisesti sijoittaa ja minimoida verot.

Vierailija
1871/3077 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo uskokoon ken tahtoo tähän palstan sijoitushulluun, ihan sekopäistä tekstiä, mistä ei saa mitään tolkkua.

Selvä sekopäähän toi on. Lukenut jonkun kirjan ja pätee psykooseissaan. Olisi voinut äsköisessäkin postissa todeta keskimääräisen kuukaisumäärän, keskimääräisen vuosituoton jne, mutta kun ei ole mitään oikeita lukuja heittää niin pitää sönköttää paskaa. Jokainen onneksi oikeasti tietää että jollain 4-5% vuosittaisilla(miinus verot) osinkotuotoilla ei mitään salkkua paisuteta. Olisi edes puhunut jostain raketoineesta osakkeen arvosta, apple, tesla tms tai cryptoista niin olisi ollut edes vähän uskottavampi tarina.

Me säästettiin lapselle ensin lapsilisät ensimmäiset neljä vuotta. Sen jälkeen tajusin, että verottoman lahjan voi antaa kumpikin vanhemmista ja me alettiin molemmat antaa se lahja kuukausittain. Pitkään se meni niin, että annettiin kumpikin 111€/kk ja sitten kun verovapaan lahjoituksen raja nousi 4999 euroon, alettiin antaa kumpikin 138€/kk. Eli ekat neljä vuotta sijoituksiin meni 100€/kk, siitä eteenpäin noin kymmenen vuotta 222€/kk ja viimeiset vuodet 276€/kk. Ja vaikka alkuun ne osingot oli tietenkin ihan pikkiriikkiset, niin viimeisinä vuosina ne oli ihan merkittävä lisä noiden muiden talletusten ohella. Eli kun vuositasolla meidän vanhempien lahjat oli 3300€ luokkaa, niin netto-osingotkin oli jo 2000€ vuodessa. 

Jos tuota sijoittamista ja osinkojen uudelleensijoitusta malttaa vaan jatkaa tarpeeksi kauan, niin lopulta ne uudelleensijoitettavat osingot ovat jo suuremmat kuin se oma kuukausittainen sijoitussumma. Siinä ei oikeasti ole mitään muuta taikaa kuin kärsivällisyys. Jokaisen pitää sitten omassa elämässään löytää se sopiva tasapaino säästämisen ja kuluttamisen välillä, ettei mene kumpaankaan suuntaan överiksi.

Vaikka paras tulos saavutetaan kumuloituvilla sijoituksilla, en pidä suurena syntinä sitäkään, että osinkoja käytetään matkan varrella. Se voi jollekin toimia ihan kannustimenakin siihen säästämiseen, että nyt kun nuukailen ja sijoitan, niin sitten saan osinkorahat tuhlata. Jos sillä keinolla saa itsensä tsemppaamaan, niin hyvä! On tuokin parempi kuin se, että kuluttaisi suorilta käsin kaikki rahansa, koska ei jaksa odottaa palkintoa 20 vuotta.

Ja ihan häpeilemättä toisten verorahoja käytetään sijoittamiseen. Jos ette tarvitse rahaa lapsen elatukseen, niin älkää ottako yhteiskunnan jakamaa ilmaista rahaa. Teidänkin kermapeppulapsenne muhkealla sijoitustilillä olisi palkattu se avustaja, joka nostaa lattialle pudonneen mummon yövuorossa. Teidän ahneiden takia mummot joutuvat nyt odottamaan lattialla aamuun saakka. Oppikaa  häpeämään!

Vierailija
1872/3077 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin viimeksi suomalaisille on järjestetty kuljetus metsään marjoja poimimaan? Voisivat marjayrittäjät edes tarjota:

No tämä. Minäpä odottelen kans maanantaiaamuna, josko työnantaja tulisi ihan hakemaan töihin tai järjestäisi edes kuljetuksen työpaikalle... Uskomatonta laiskottelua.

Aasialaisille poimijoille on järjestetty kuljetus. Ihan samasta syystä köyhät eivät pääse metsään: Ei ole autoa. Niitä kävelytienvarresta kerättyjä koirankakalla maustettuja marjoja et varmaan halua myyntiin?

No, niin tulipa sieltä taas se selitys. Koirankakka ja auton puuttuminen. Pyörällä ja bussilla ei köyhät pääse ja kaikki asuu siellä Helsingin keskustassa, jonne lähimpiin metsiin on käveltävä ainakin 15 kilsaa ja selkäkin sattuu ja kerralla kerää 50 kiloa, eikä sitä jaksa itse kantaa ja repussa kaikki muussantuu ja kaikissa marjoissa lähitienoilla on koirankakkaa.

Joskus ihan tosissaan marjastamaan ihminen tietää, että ensin on tiedettävä ne majapaikat. Saattaa joutua kävelemään pitkiäkin matkoja metsässä tyhjän panttina jos summamutikassa lähtee tottuminen marjastaja.

Lisäksi täytyy tuntea se metsä. Jos osuu jonkun ryteikkösen hakkuuaukion laitaan niin sen ylittäminen on mahdotonta ja kiertämisen menee aikaa. Ja siinä väsyy joten marjastamiseen varatut voimat hupenevat rämpimiseen helposti.

Ihan totta puhuen eikä suuta rääpien: marjastus ON raskasta hommaa, täydet ämpärit OVAT painavia. Siinä kysytään hyvää kuntoa ja hyvää selkää. Ja tietämystä minne mennä.

Köyhä tai varakas ensin kävelee kotoaan sinne metsään.jopa kymmenen kilometriä.

Sitten alkaa etsiä ummikkona hyvää marjapaikkaa, osuu siihen hyvällä onnella ja poimii päivän ämpärikaupalla. Sitten kävelee täysiä ämpäreitä kantaen kotiin tai vaikka sinne bussipysäkille, missä nyt taajaman ulkopuolella pysäkeitä onkaan.

Vaikka on pysäkki niin kulkeeko sieltä busseja?

Nykyään on tosi huonot bussiyhteydet.

Huonolla onnella saa kävellä metsässä päivän ja ämpärin pohjalla ei montaa marjaa ole. Saattaa osua jo poimituille paikoille tai vaan huonoon paikkaan.

En tiedä nykyisten kännyköiden aikana, mutta ennen oli vaarana myös eksyä vieraassa metsässä ja harvalla niitä nykyään tuttuja on.

Ne kertomukset satojen litrojen marjasaaliista ja tuhansien eurojen tuloista polkupyörällä tai jalan kulkien ovat ihan yhtä suurta tarua kuin tämä muutan euron sijoittaminen ja rikastuminen muutamassa hetkessä.

Jos joku on onnistunut ei tarkoita, että se onnistuu kaikilta.

Kukaan ei lähde marjaan kävellen viittätoistakilometriä plus päiväksi metsään poimimaan. Ja taas kävellen kotiin. Kyllä siinä tulee mieleen soittaa se "joku" ainakin hakemaan autolla pois.

Paitsi joskus sillointällöin kuntoilumielessä, ei tienatakseen.

Vierailija
1873/3077 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ihan häpeilemättä toisten verorahoja käytetään sijoittamiseen. Jos ette tarvitse rahaa lapsen elatukseen, niin älkää ottako yhteiskunnan jakamaa ilmaista rahaa. Teidänkin kermapeppulapsenne muhkealla sijoitustilillä olisi palkattu se avustaja, joka nostaa lattialle pudonneen mummon yövuorossa. Teidän ahneiden takia mummot joutuvat nyt odottamaan lattialla aamuun saakka. Oppikaa  häpeämään!

Lapsilisä = ”toisten veroraha” = 100e kuussa = yhden hoitajan kk palkka?

Vierailija
1874/3077 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aasialaisille poimijoille on järjestetty kuljetus. Ihan samasta syystä köyhät eivät pääse metsään: Ei ole autoa. Niitä kävelytienvarresta kerättyjä koirankakalla maustettuja marjoja et varmaan halua myyntiin?

Jos se siitä kyydistä on kiinni, niihin kuljetuksiin otetaan myös suomalaisia. Soitat vaan marjayrittäjille, niin varmasti pääsee mukaan. Ja sitä paitsi niitä marjoja löytyy läheltä muualtakin kuin kävelyteiden varsilta.

No ei varmasti löydy. Tarjolla on kyllä tehdasalue, mutta tuskin on syömälelpoista marjaa sielläkään. Aika pitkin hampain ottivat suomalaisia hirveän mediasodan jälkeen edes marjatilalle viime kesänä :D

Vierailija
1875/3077 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se lapsilisäraha jotenkin korvamerkittyä? Että olisi pitänyt ostaa lapsilisärahoilla vaippoja ja muilla tuloilla sitten osakkeita. Tässä nyt kävi niin onnellisesti, että kirjoittajan perhe ei elänyt ihan kädestä suuhun vaan oli vara tehdä fiksusti ja kerätä lapselle pääomaa. Ja se on suuri rikos... Seuraava väite on tietysti se, että ei pitäisi maksaa lapsilisää ollenkaan jos ilman sitäkin pärjää. Eli taas vaan isompaa veroa ja vähemmän takaisin saantia. Kuinka köyhä pitää oikeasti olla, että joku 100e lapsilisä ratkaisee onko varaa sijoittaa pikkusumman kuukaudessa vai ei?

Vierailija
1876/3077 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan marjatilallinen ei ala kuljettamaan tuntematonta satunnaista marjastajaa metsään.

Hän kuljettaa vain ne omat työntekijät.

Vierailija
1877/3077 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luitko ollenkaan kirjoittamaani viestiä? Kirjoitin, että ennemmin ENSIN puskuritilille jonkin verran rahaa pahan päivän varalle ja sitten sijoittaa. Jos ainoat rahat on rahastossa ja niille tulee tarve, pitää ne rahat nostaa sieltä, vaikka kurssi olisi MIINUKSELLA eli silloin MENETTÄÄ RAHAA. Menikö jo perille mitä kirjoitin?

Kyllä se raha on menetetty jo siinä kohtaa kun kurssi on laskenut, vaikka verotukseen se realisoituu vasta myynnin jälkeen.

Ei ole

Jos ensin laskee 100 euroa, ja sitten nousee 100 euroa.

Missä välissä olet rahaa menettänyt ja kuinka paljon? tai entä jos käykin toisinpäin että nousee ensin 100 euroa ja sitten vasta laskee 100. Onko tällöin tullut voittoa 100?

Arvonmuutokset molempiin suuntiin ovat ihan todellista tuottoa ja tappiota. Jopa maistraatille ilmoitettavaan vuositiliin nämä kirjataan tulosvaikutteisesti. Sijoitusten arvonmuutokset kirjataan menoihin ja arvonnousut tuloihin.

Se on ihan itsepetosta ajatella, että mitään tappiota ei vielä ole, jos ei myy, vaikka kurssi on laskenut 20%. Tämän itsepetoksen vuoksi moni jää roikkumaan siihen osakkeeseen, koska ei halua myydä tappiolla - ja lopulta tappio vain pahenee. Toki tilanne voi muuttuakin ja osake voi lähteä toipumaan, mutta ei se muuta sitä, että siinä tietyssä kohtaa oli menetetty ihan oikeaa rahaa. Ne samat osakkeet kun olisi voinut ostaa paljon halvemmallakin.

Vierailija
1878/3077 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noinhan se menee ja noin kannattaa tottakai toimia, mutta teidän summat ovat suurempia ja aika pitempi mitä palstan sijoittaguru on köyhille mainostanut. 

Vierailija
1879/3077 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin pitkää ketjua en jaksanut lukea, mutta aloituksen kommenttina:

- emme ole vuosikausiin ostaneet jätskikioskilta jäätelöitä, koska kaupasta vain saa paljon halvemmalla

- meillä ei ole maksullisia tv-kanavia. Ihan normikanavat ovat riittäneet hyvin. 

En ymmärrä miten näiden ajatellaan olevan jotain jokaisen perusoikeuksia.

T. Perhe, jolla kolme teiniä ja vuositulot yli 120 000€.

Vierailija
1880/3077 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varakkaammat voivat sijoittaa lapsilisät.

Köyhillä se menee lasten kulutukseen ja ruokaan.

Tässähän se on selkeästi nähtävissä, kaikki eivät ole samanarvoisia.

Varakkaan lapsella on 18-vuotiaana valmis kiva potti.

Niin, mutta kun se on vaan itsestä kiinni ja jokainen on oman onnensa seppä, eli kannattaa syntyä varakkaaseen perheeseen. Kyllähän senverran pitää osata ennakoida.