Miehen työpaikan vaihto ja arjen vastuun kaatuminen naisen niskaan
Mitä olette mieltä tästä tilanteesta? Mies siis halusi vaihtaa itse työpaikkaa ja löysikin sellaisen, josta sitten itse kovasti innostui. Työpaikka vaan sijaitsee 1,5 tunnin ajomatkan päässä ja lisäksi se on pitkälti reissuhommaa eli työmatkoja voi olla ympäri Suomen, mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että mies on arkipäivät poissa kokonaan jossain päin Suomea. Meillä on useampia lapsia aina eskari-ikäisestä toisen asteen opinnoissa oleviin ja heillä toki omat menonsa ja harrastuksensa joka viikko ja joihinkin niihin tarttevat kyytimistä yms.
Tietysti nyt tämän työpaikan vaihdoksen vuoksi kaikki arjen asiat kaatuu minun niskaani. Käyn itsekin kokopäivätöissä paitsi loppuvuodesta jään vanhempainvapaalle. Tämä uusi tulokas oli kyllä tiedossa ennen työpaikan vaihtoa. Mies ei myöskään meinaa mitään isyysvapaata pitää nyt, kun on edelleen sit uusi työpaikka ja ei viitsi sieltä heti olla pois. Lähinnä tässä vaan huolettaa, että miten omat voimavarat taas riittää kaiken yksin pyörittämiseen. Eikä tämä työpaikan vaihdos ollut yhdessä keskusteltu ja sovittu asia vaan sen mies päätti ihan itse. Lisäksi on ihmeissään, miksi en voi vain olla iloinen, että on saanut toisen työpaikan ja kutsuu minua itsekkääksi. Ehkä tavallaan olenkin, mutta koen tilanteen todella epäreiluksi, että toinen tekee päätöksiä, jotka vaikuttaa meidän molempien sekä toki lasten arkeen, ihan kysymättä minulta ja olettaa vain, että hyväksyn kaiken mukisematta.
Olisko jollakin antaa jotain neuvoja, miten tähän pystyisi paremmin sopeutumaan ja miten saan arjen yksin toimimaan ja jaksan kaiken keskellä? Olisin tosi kiitollinen neuvoista. Tällä hetkellä olen vain ärsyyntynyt ja turhautunut koko asiaan.
Kommentit (34)
Hanki kotiapulainen, työttömistä on mistä valita.
Kun alettiin olemaan porukoissa sovittiin, että kumpikin saa sanoa työlle aina kyllä ja perhe sopeutuu siihen sitten tavalla tai toisella.
Sanot sille miehellesi ettei hän voi yksin tuollaisia asioita päättää.
Anna ainakin lapsille lisää vastuuta kotitöiden jakamisesta ja itsenäisesti harrastuksissa kulkemisista, ettei aivan kaikki kaadu itsesi niskaan. Mies voi palkata vaikka siivoojan helpottamaan arkeasi.
Siinä on harvinaisen itsekäs mies. Mies voi ihan itse pähkäillä miten hoitaa omat kotivelvollisuutensa. Ja jos sinun raskausaikana tulee terveysongelmia, niin mies joutuu joka tapauksessa tekemään myös sinun osuuden.
Miehen tulee jollain tavoin korvata oman roolinsa puute kotona. Maksaa siivooja, lastenhoitaja, jne... että sinä saat enemmän vapaa-aikaa. Lisäksi hänen pitää osata ottaa aikaa sekä teidän parisuhteelle ja lapsille. Varsinkin nyt kun vauva on tulossa, hänen pitäisi miettiä näitä asioita ja kysellä työnantajaltaan miten voisi järjestää enemmän läsnäoloa kotirintamalla.
Tämä kaikki on hänen vastuullaan nyt, koska hän ilman keskustelua sinun kanssasi päätti ottaa vastaan sen uuden työpaikkansa. Muutenhan vaikuttaa vain siltä, että hän järjesti itsensä kivasti pois kotihommista uudella työllään.
Kerrot miehelle että et pysty hoitamaan tuota kaikkea ja tarvitset palkattua lisäapua.
Olen itse nainen ja olin reissutyössä. Koti oli silloin lähinnä paikka missä säilytin tavaroitani ja hoidin vaatehuollon. Ei siinä pysty mitään kotihommia tekemään kun on vain silloin tällöin kotona.
Joko ihan kunnollinen suomalainen työtön ilmestyy auttamaan rahallista korvausta vastaan tai teinille maksetaan siitä, että tekee kotitöitä ja auttaa äitiä. Mutta siis, vaikka harmaata taloutta ja pimeänä maksamista ei pitäisikään suosia niin varmasti joku työtön saapuisi mielellään tekemään kotitöitä ja auttamaan, jos palkkaa maksettaisiin suoraan käteen käteisellä. Työttömyyskorvaus on todella pieni ja kunnollisia ihan tavallisia, ei päihdeongelmia, ei mielenterveysongelmia tai vastaavaa hoitoalankin työntekijöitä on nykyään työttömänä.
Perheessä ei voi tehdä itsekseen tuollaisia päätöksiä. Eroa. Miehellä on silloin velvollisuus hoitaa lapsensa ja heihin liittyviä maksuja eikä käy kotona pyörähtämässä vain paskomassa paikkoja ja vaatimassa palvelua kun on ihan kohta taas lähdössä jonnekin eikä viitsisi vähäistä kotonaoloaikaa käyttää joihinkin kotitöihin. Ostoksetkin jäisivät kontollesi kokonaan. Jos asutte kaukana harrastuksista, voit muuttaa lähemmäs ettei tarvitse olla kyyditsemässä.
Siis keksiikö ap näitä sepustuksia? Lopeta jo.
Mun sopeutumiskeino olisi häipyä muille maille tuosta asetelmasta
Mies osallistuu siihen arjen pyörittämiseen esim. järjestämällä ulkopuilista apua.
Vierailija kirjoitti:
Kun alettiin olemaan porukoissa sovittiin, että kumpikin saa sanoa työlle aina kyllä ja perhe sopeutuu siihen sitten tavalla tai toisella.
Mekin ollaan kumpikin sen verran työorjentuneita, että työ menee perheen "edelle" ja sitä helpottaa ihan valtavasti tukiverkko ja ostopalvelu, esim päivähoito, siivous, ruoka, jne...
toisen asteen opinnoissa oleviin?! Miten kädettömiä nämä oikein ovat?
Vierailija kirjoitti:
Sepä se miehenkin keino oli...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepä se miehenkin keino oli...
Miehellä on jo ovi raollaan.
Vierailija kirjoitti:
Teillä on erikoinen vastuun ja työnjako jos sinun niskaan kaatuu kaikki.
Kaatuuhan ne väkisinkin, jos se mies ei ole kotona tekemässä osaansa kotitöistä. Et vissiin lukenut kuin otsikon?
No ota ero. Miehet nyt on muutenkin ihan kertakäyttötavaraa.
Lapsiperhearjen pyörittäminen yksin on rankkaa. Onko sinulla läheisiä, jotka pystyisivät auttamaan, esim. isovanhemmat ottamaan eskarilaisen iltapäivisin hoitoon pari kertaa viikossa? Jos miehellä on hyvä palkka uudessa työssä, voisitteko esim. palkata siivoojan kerran viikossa käymään, siten sinun työmääräsi kevenisi ja mies voisi edes vähän kompensoida omaa osallistumattomuuttaan arjen kotitöihin?
Haastava tilanne, kun mies on totta kai innostunut uudesta työstään, ja saakin olla, mutta hänen pitäisi myös huomata ja arvostaa sinun työpanostasi kotona ja sitä, että hoitamalla lapset ja kodin mahdollistat hänelle uuden työn tekemisen. Toivottavasti löydätte uuteen tilanteeseen hyvät toimintamallit, ja saat ainakin viikonloppuisin lepoa ja omaa aikaa, kun mies on kotona.
Teillä on erikoinen vastuun ja työnjako jos sinun niskaan kaatuu kaikki.