Voisitteko te keskituloiset lopettaa jatkuvan humble bragin köyhiä kavereita kohtaan ja auttaa jotenkin konkreettisesti
Olen pienituloinen, samoin mun mies. Vuosien varrella ollut paljon työttömyyttä, pitkiä sairaslomia, lomautuksia, parhaimmillaankin lyhyitä pätkätöitä. Tää vuosi on ollut tosi paha, perheen teinitkään eivät saaneet kesätöitä ja mä työttömänä, mies lomautettuna suurimman osan ajasta. Osalla kavereista menee hyvin, molemmat sekä mies että nainen töissä, hyvät työpaikat, on sairaanhoitajia, diplomi-insinöörejä, yrittäjiä jne. Olen niin totaalisen kyllästynyt näiden hyvin toimeentulevien kavereiden humble bragiin ja typeriin hyväntahtoisiin neuvoihin ja "auttamisiin".
Esimerkiksi tänä joulun alla valitin kavereille, että meillä on rahat tosi vähissä ja vaikea ostaa lapsille (4 eri ikäistä) lahjat, samoin jouluruuat. Vastaukset oli tähän tyyliin "me ostetaan lahjat aina alesta joulun jälkeen/ meillä on tänä vuonna kasvissyöjä joulu niin tulee halvaksi / no riisipuuro ja juurekset ei paljoa maksa jne. Kukaan ei esim ehdottanut, että voidaan ostaa teille joulukinkku yms käytännön apua. Yhdelle kaverille kerroin että meidän joulusuunnitelmissa on vaan katsoa Netflixia ja HBO:ta, johon kaveri kommentoi että he eivät periaatteessa maksa mistään netti TV:stä kun katsovat vaan ilmaisia. Joo helppo heidän kun taloudessa on vain kaksi aikuista! Mutta kun on eri-ikäisiä lapsia ja teinejä ei riitä joku YLE areena.
Vielä yksi esimerkki. Viime kesänä olin nuorimmaisen ja kummitätinsä kanssa Kaivopuisto piknikillä. 7-vuotias kysyi kummitädiltä että voisiko ostaa jäätelö tötterön. Eiköhän kaveri alkanut selittään mun 7 vuotiaalle kuinka monta litraa jäätelöä saa sillä hinnalla ja sitten etsittiin varmaan 15 min ajan jotain lähikauppaa, mistä tyttö sai Pirkka tuutin. Ei vaan voinut yhden kerran ostaa tytölle sitä oikeaa jäätelötötteröä vaan piti alkaa esitelmöimään rahan arvoista ikään kuin minä en tietäisi.
Kommentit (3077)
Vierailija kirjoitti:
Joo uskokoon ken tahtoo tähän palstan sijoitushulluun, ihan sekopäistä tekstiä, mistä ei saa mitään tolkkua.
Selvä sekopäähän toi on. Lukenut jonkun kirjan ja pätee psykooseissaan. Olisi voinut äsköisessäkin postissa todeta keskimääräisen kuukaisumäärän, keskimääräisen vuosituoton jne, mutta kun ei ole mitään oikeita lukuja heittää niin pitää sönköttää paskaa. Jokainen onneksi oikeasti tietää että jollain 4-5% vuosittaisilla(miinus verot) osinkotuotoilla ei mitään salkkua paisuteta. Olisi edes puhunut jostain raketoineesta osakkeen arvosta, apple, tesla tms tai cryptoista niin olisi ollut edes vähän uskottavampi tarina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä joku ”sijoitusguru” antamassa huolestuttavia neuvoja, kuinka köyhän nyt pitäisi sijoittaa Netflix-rahat ja lottorahat. Vaan kun ei, niitä ei pitäisi todellakaan sijoittaa, ELLEI ole jotain pahan päivän puskurirahaa olemassa. Nuo rahat kannattaisi siirtää ihan erilliselle säästötilille ja kasvattaa ensin se puskuri ja sitten miettiä sijoittamista jos kiinnostaa.
Jos ne viimeiset ”ylimääräiset” rahat sijoittaa vaikka rahastoon, eikä ole puskuria olemassa pahan päivän varalle, niin mitäs se vähätuloinen tekee, jos vaikka pyykkikone menee rikki? No sen pitää sitten nostaa ne sieltä rahastosta oli kurssi kuinka miinuksella tahansa. Jos taas haluaa rahastojen sijaan aloittaa osakepoiminnan niin se taas vaatii ihan eri tavalla kiinnostusta ja motivaatiota seurata niiden firmojen toimintaa sijoituksen jälkeen, jotta pystyy reagoimaan aikaisin, mikäli firmalla alkaa mennä niin huonosti, että pitää myydä osakkeet äkkiä pois ennenkuin menettää kaiken. Jos sijoituksilla rikastuminen olisi niin helppoa ja yksinkertaista, joka toinen täällä olisi miljonääri.
Ja menetät joka sekuntti sen puskurin verran tuottoja näin toimimalla. KAIKKI aika minkä pääoma on tuottamassa on plussaa. On järkevämpää ottaa se sijoituksista JOS tarve tulee, kuin makuuttaa tilillä JOS tarvetta ei tulekaan...
Mutta se kurssi voikin olla plussalla vaikka kuinka paljon.... tätä et huomioinut ollenkaan. Itseasiassa miinuksella se ei voi olla kuin korkeintaan 100%, mutta plussilla se voi olla äärettömästi.
Niin tottakai, enkai minä niin väittänytkään etteikö voisi olla plussalla. Mutta minä ainakin otan mieluummin pesukonerahat puskuritililtä kuin sijoituksista. Etenkin kun aikomus on sijoittaa rahastoon pitkäjänteisesti maksimoidakseen hyödyt eli korkoa korolle -efektin.
Vierailija kirjoitti:
Komppaan tätä. Minulle tulee osinkoja kuukaudessa peruspäivärahan verran. Ihan kiva lisä palkan päälle. Ja vieläpä kevyemmin verotettuna kuin palkkatulot. Työtunteja en halua lisätä, eikä verotus oikein kannusta enää palkkaakaan nostamaan muutenkaan, todennäköisesti palkannosto tarkottaisi työajoista luopumista. Helpoin ja paras keino saada lisää euroja kuukausittain on lisätä osinkoja. Toki ne verot tulee maksettavaksi, mutta minulla ei ole itseisarvona omaisuuden kasvattaminen.
Tämä toteutuu vain, jos on suurituloinen. Itse olen pienituloinen, netto noin 2000/kk ja veroprosentti on minulla 10%. Palkasta jää sivukulujen jälkeen käteen noin 82% kun osingoista jää itselle vain 74,5%. Tämä on minusta nurinkurista, että pienituloisen näkökulmasta osingot ovat ankarasti verotettuja, mutta suurituloisen näkökulmasta niiden verotus on kevyttä. Kun nimenomaan pienituloisia pitäisi kannustamaan pääomatulojen hankkimiseen sen pienen palkan jatkeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä joku ”sijoitusguru” antamassa huolestuttavia neuvoja, kuinka köyhän nyt pitäisi sijoittaa Netflix-rahat ja lottorahat. Vaan kun ei, niitä ei pitäisi todellakaan sijoittaa, ELLEI ole jotain pahan päivän puskurirahaa olemassa. Nuo rahat kannattaisi siirtää ihan erilliselle säästötilille ja kasvattaa ensin se puskuri ja sitten miettiä sijoittamista jos kiinnostaa.
Jos ne viimeiset ”ylimääräiset” rahat sijoittaa vaikka rahastoon, eikä ole puskuria olemassa pahan päivän varalle, niin mitäs se vähätuloinen tekee, jos vaikka pyykkikone menee rikki? No sen pitää sitten nostaa ne sieltä rahastosta oli kurssi kuinka miinuksella tahansa. Jos taas haluaa rahastojen sijaan aloittaa osakepoiminnan niin se taas vaatii ihan eri tavalla kiinnostusta ja motivaatiota seurata niiden firmojen toimintaa sijoituksen jälkeen, jotta pystyy reagoimaan aikaisin, mikäli firmalla alkaa mennä niin huonosti, että pitää myydä osakkeet äkkiä pois ennenkuin menettää kaiken. Jos sijoituksilla rikastuminen olisi niin helppoa ja yksinkertaista, joka toinen täällä olisi miljonääri.
Mutta se kurssi voikin olla plussalla vaikka kuinka paljon.... tätä et huomioinut ollenkaan. Itseasiassa miinuksella se ei voi olla kuin korkeintaan 100%, mutta plussilla se voi olla äärettömästi.
Niin tottakai, enkai minä niin väittänytkään etteikö voisi olla plussalla. Mutta minä ainakin otan mieluummin pesukonerahat puskuritililtä kuin sijoituksista. Etenkin kun aikomus on sijoittaa rahastoon pitkäjänteisesti maksimoidakseen hyödyt eli korkoa korolle -efektin.
Ja menetät joka sekunti sen puskurin verran tuottoja näin toimimalla. KAIKKI aika minkä pääoma on tuottamassa on plussaa. On järkevämpää ottaa se sijoituksista JOS tarve tulee, kuin makuuttaa tilillä JOS tarvetta ei tulekaan. NÄIN nimenomaan maksimoidaan korkoa korolle toiminta. Se esim 1000 € on ollut tuottamassa vaikka 1000 päivää korkoa, kun tilillä makuuttamalla se ei ole tuottanut yhtään. Eli sijoitettu pääoma on ollut pienempi.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_S%26P_500_companies
Jatkakaa vaan elämyshakua... Mulla on etf joka sijoittaa sp500-indeksiin, siellä on kokikset, applet, netfliksit, mäkkärit...
Tätä saa ostaa nordnetistä 15€/kk säästösopimuksella. Ja sopparin saa rauhassa laittaa välillä tauolle jos siellä netflixissä on jokus jotain kiinnostavaa katsottavaa ennemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Komppaan tätä. Minulle tulee osinkoja kuukaudessa peruspäivärahan verran. Ihan kiva lisä palkan päälle. Ja vieläpä kevyemmin verotettuna kuin palkkatulot. Työtunteja en halua lisätä, eikä verotus oikein kannusta enää palkkaakaan nostamaan muutenkaan, todennäköisesti palkannosto tarkottaisi työajoista luopumista. Helpoin ja paras keino saada lisää euroja kuukausittain on lisätä osinkoja. Toki ne verot tulee maksettavaksi, mutta minulla ei ole itseisarvona omaisuuden kasvattaminen.
Tämä toteutuu vain, jos on suurituloinen. Itse olen pienituloinen, netto noin 2000/kk ja veroprosentti on minulla 10%. Palkasta jää sivukulujen jälkeen käteen noin 82% kun osingoista jää itselle vain 74,5%. Tämä on minusta nurinkurista, että pienituloisen näkökulmasta osingot ovat ankarasti verotettuja, mutta suurituloisen näkökulmasta niiden verotus on kevyttä. Kun nimenomaan pienituloisia pitäisi kannustamaan pääomatulojen hankkimiseen sen pienen palkan jatkeeksi.
Olen täsmälleen samaa mieltä. Ja vasemmisto haluaisi entisestään kiristää pääomatuloveroa. Ja ketä tämä oikeasti rankaisee on juurikin pieni- ja keskituloiset osakesäästäjät. Ja näistä on oikeasti huutava pula jos haluamme olla jotain muutakin kuin periferian tytäryhtiötalous.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No MYY ne rahastot/osakkeet. PUF tilille tulee muutamassa päivässä rahat pyykkikoneen korjaukseen/ostoon. Ja jos EI mene rikki niin tuottaa lisää tuloa pienituloiselle, ettei ole AIVAN niin pienituloinen.
No sinun luetunymmärtäminen on ainakin ihan apinan tasoa.
Ja sieltä netfixiltäkö ne saa takaisin jälkikäteen jos pesukone hajoaa?
Luitko ollenkaan kirjoittamaani viestiä? Kirjoitin, että ennemmin ENSIN puskuritilille jonkin verran rahaa pahan päivän varalle ja sitten sijoittaa. Jos ainoat rahat on rahastossa ja niille tulee tarve, pitää ne rahat nostaa sieltä, vaikka kurssi olisi MIINUKSELLA eli silloin MENETTÄÄ RAHAA. Menikö jo perille mitä kirjoitin?
Mutta jos se kurssi onkin PLUSSALLA niin silloin jääkin vielä jäljelle niistä säästöön laitetuista.
Niin jos. Mutta siinä vaiheessa jos säästötilillä ei ole mitään, ei voi valita nostaako rahastosta rahaa vai ei. Kukin tehköön miten parhaaksi näkee, en jaksa enää vääntää yksinkertaista asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulle osingot ovat kevyemmin verotettuja kuin palkkatulot. Palkasta minulle jää käteen 63,45 % ja osingoista 74,5%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pullojen kerääminen ja kirppistoiminta ole rikollista vaan NIISTÄ SAATUJEN TUOTTOJEN ILMOITTAMAJÄTTÄMINEN JOKO VEROJEN MAKSUN VÄLTTÄMISEKSI TAI TUKIEN KASVATTAMISEKSI on rikollista.
Älä nyt siellä halvausta saa. En tajua, miten joku voi olla noin pahansuopa kateellinen äliö. Mene laskemaan niitä 40 sentin sijoitustuottojasi sieltä Nordnetistä. Marjoja saa poimia 10 000 eurolla, ennen kuin verottaja kiinnostuu, kirppiksellä voi tienata 5000 e, pienituloinen tai työtön saa tehdä 300 e /kk palkkatyötäkin ennen kuin se tuloihin vaikuttaa. Pieni kirpparibisnes tai joku muu keino ansaita tuottaa yhteiskunnalle paljon enemmän hyvää kuin ne muutamat "pimitetyt" veroeurot. Raha kuitenkin pienituloiselta päätyy useimmiten kauppaan tai laskuihin. Se, että itse saa hankittua jotain tuloja, saattaa kohentaa ensinnäkin elämänlaatua, vähentää stressiä ja ylipäätään pitää ihmisen aktiivisena ja poissa esim. mielenterveyspalveluiden ääreltä tai ehkäistä jopa kokonaan syrjäytymisen ja ehkäistä myös jälkipolven laiskistumisen pelkkien tukitoimien äärelle. Kun positiivista vaikutusta on elämässä pieninä puroina, saattaa aktiivisuus jopa johtaa muun työn vastaanottamiseen, kun henkilö näkee, miten lisätienestit kohentaa sitä elämää. Ja siitä sinä jaksat olla kateellinen? Ei hyvää päivää. Olet varmaan niitä henkilöitä, jotka mm. perinnönjaossa leikkaa matotkin tasan jakajien kesken, ettei kukaan vahingossakaan saa mitään ylimääräistä. Mutta kuinka ollakaan, että ns. paremmissa piireissä pimeä työ ja tiskin alta rahaa saaminen on kuin luontaisetu. Itsekin tiedän erään hyvätuloisen kuntapoliitikon, jonka lapset tienaavat opiskelurahansa pimeissä kesähommissa. Ehkä se vaan on, että jos joku muu saa, niin sehän onkin sitten se kauhein asia!
Kirppiksellä voi tienata 5000 € ennen kuin se muuttuu VEROTETTAVAKSI JOS MYY OMAA KÄYTTÖOMAISUUTTAAN. TTT:n se vaikuttaa jo aikaisemmin. Trokatussa tavarassa (ostat toiselta/muualta ja myyt toisaalla) se raja on kun LIIKEVAIHTO eli myytyjen tavaroista saatu summa ylittää 1000€ vaikka voittoa tulisi vain euron. Eli jos ostat kirppikseltä pyörän 999 eurolla ja myyt sen toisella 1000€, tulee sinun tästä eurosta verot maksaa. Ja tuo "tuottaa enemmän hyvää.." lätinä on vain rikollisen toiminnan hyväksytyksi selittämistä. Ja sitten nämä trokarit ovat ensimmäisenä huutamassa "veronkiertäjäsijoittajia ja herroja" tilille ja vaatimassa suurempia pääomaveroja...
Hahhah, taidat olla vaan itse niin surkea sijoittaja, että vuosituotoillasi saa ehkä rullan vessapaperia pyyhkimään itkuntuhruisia silmiäsi, kun kirppismyyjä tahkoaa rahaa, etkä sinä sille mitään voi. Ostettu tavarahan on omaisuuttasi sen jälkeen välittömästi, kun olet sen maksanut.
Lue ne verottajan ohjeet Ne on tänne linkattu. Ihme kriminaali sinäkin. "taidat olla niin surkea sijoittaja että vuosikirppismyynneillä saat ehkä nessupaketin pyyhkimään silmiäsi , kun kokkelia myymällä tahkoaa kunnon hillot".
Huumeiden myyjä tai veronkiertäjä, rikollisia ovat molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt kun on tullut selväksi, että pullojen kerääminen ja kirppistuotot ovat rikollista toimintaa, jos niitä ei vähennetä toimeentulotuesta, niin eikös tässä päästä ketjun alkuperäiseen aiheeseen, eli sittenhän on pakko alkaa kerjätä lahjoituksia muilta, jos kerran omin keinoin ei voi hankkia itselleen mitään lisää. Ja sehän oli laajasti koettu vääräksi tavaksi, koska muut eivät halua lahjoittaa. Joten voisiko joku nyt vastata aika selvästi että mikä on se oikea tapa? Jos ihminen elää toimeentulotuella eikä onnistu saamaan töitä (tai saa töitä, mutta palkka on niin pieni, että hän on edelleen toimeentulotuella), niin jos hänen tarvitsisi ostaa tai hankkia jotain, niin mikä on se suositeltu tapa? Pitäisikö siis kerjätä tutuilta - vai onko ok yrittää hankkia lisää rahaa pulloja keräämällä, marjoja myymällä tai kirppismyynnillä? Vai onko ainoa vastaus se, että toimeentulotuella elävän kuuluukin kärsiä, koska se tuottaa iloa ja tyydytystä joillekin muille?
Ei pullojen kerääminen ja kirppistoiminta ole rikollista vaan NIISTÄ SAATUJEN TUOTTOJEN ILMOITTAMAJÄTTÄMINEN JOKO VEROJEN MAKSUN VÄLTTÄMISEKSI TAI TUKIEN KASVATTAMISEKSI on rikollista.
Samoin jos ei ilmoita niitä tt-tukea varten ja jos ilmoittaa, niin se summa vähennetään pois tt-tuesta.
Entä sitten. Niin pitääkin. Se on se vihoviimeinen tuki jota saa jos ei ITSE pysty keräämään rahoja omaan elatukseensa. Niin meidän palkatkin vähennetään tt-tuesta pois.
TT-tuessa ei kuitenkaan huomioida todellisia menoja, vaan vain tietyt menot. Joku mainitsi esimerkkinä opintolainan korot. Ei huomioida menona, mutta rahaakaan ei saa niiden maksamiseen hankkia. Tahallista valtion puolelta, että ihminen joutuisi luottotiedottomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisilla ei ole taloudellisesti tiukkaa juuri sen vuoksi että haetaan ne pirkkajätskit kiskan jätskipsllojen sijaan.
No just näin. Keskituloisena en osta irtojäätelöä meille saati sitten muille. Ei ole mitään suoratoistoja vaikka on teinejä.
Keskituloisena ei saa tukia ja monet voi olla yhtä tiukilla kuin ne vähän tienaavat, kun joutuvat maksamaan asumiset kokonaan itse, matkakulut, päivähoidot suurimman mukaan jne, eikä meinaa jäädä mitään yli. Näin eteenkin pääkaupunkiseudulla jossa asuminen on kallista.
Tää on juuri sitä ylimielisyyttä. Jos köyhä toivoo jotain kivaa, on jonossa 20 keski/hyvätuloista selittämässä että joo ei meilläkään ole varaa mutta ihan oikeasti kyllä on. Tai sitten se on tietoinen valinta, että ei osteta juttua X mutta sen sijaan lähdetään kahden viikon ulkomaanmatkalle. Silloin tilanne on ihan erilainen eikä enää verrattavissa köyhän tilanteeseen. Tätä te ette tajua
Ap
Tässä yksi hyvätuloinen, joka tajuaa. Netflix tai oikein hyvä jätskitötterö voi todella nostaa elämisen laatua ja oikein oivallettuna tyoda ylellisyyttä elämään.
Mutta ap, et itsekään tajua keskituloisten realiteetteja Suomessa ja erityisesti Helsingissä. Varsinkin sinkku, joka tienaa bruttona 3500€/kk ja haluaa matkustaa tai omistaa auton tai kesämökin, on vailla taloudellista liikkumatilaa.
Olen itse jopa ns. hyvätuloinen, mutta sinkku, joten todellinen elintasoni ei vastaa edes keskituloisen pariskunnan elintasoa. Epäilen että keskituloinen sinkku on melko köyhä Helsingin oloissa.
Itse olisin ostanut kalliin jätskitötterön kummitytölle ja myös hänen äidilleen ja itselleni, koska se olisi myös minulle ollut kiva elämys. Mutta kummitädin tilannetta emme tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Jatkakaa vaan elämyshakua... Mulla on etf joka sijoittaa sp500-indeksiin, siellä on kokikset, applet, netfliksit, mäkkärit...
Tätä saa ostaa nordnetistä 15€/kk säästösopimuksella. Ja sopparin saa rauhassa laittaa välillä tauolle jos siellä netflixissä on jokus jotain kiinnostavaa katsottavaa ennemmin.
Niin on meillä monella muullakin. Ei se mikään vaurauden lähde ole mutta jos on muutamia satasia heittää sinne joka kuukausi, niin mieluummin niitä sinne laittaa kuin seisottaa pankkitilillä. Mikään köyhien tulonlähde se ei ole. Pienituloinen tekee fiksuiten kun kerää jonkunlaisen kriisirahaston tilille ja keskittyy hommaamaan lisätuloja ihan työtä tekemällä. Pari päivää töitä kuukaudessa vaiikka kuinka paskalla palkalla tuo samat tulot kuin kymmenien tuhansien osakesalkun osingot vuodessa.
Kummitäti ei halunnut nolata äitiä ostamalla lapselle jotakin mihin hän olettaa että äidillä ei ole varaa. Varakkuudella pöyhkeilemistä ei Suomessa katsota hyvällä ja joskus ihan viattomatkin tilanteet katsotaan pöyhkeilyksi. Voin kuvitella tälle palstalle vihaisen vuodatuksen kummitädistä joka pöyhkeilee ja ostelee turhanpäiväisyyksiä ja yrittää pilata lasten viattoman, tavallisisista asioista iloitsevan mielen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette ainakaan rahan arvoa osanneet opettaa. Tuo on kallein auto ikinä mitä he tulevat koskaan ostamaan. Esim 80 000 euron auton todelliseksi hinnaksi heille tulee 841 570 €.
Olen opettanut rahan arvon, tietenkin. Ja vielä lukiossa tytär oli tarkka ja fiksu rahankäyttäjä. Mutta ilmeisesti hän on vaikutuksille altis ja puoliso sai hänet mukaan autonostoon. Ei se maksanut kuin 43000€ mutta onhan tuo nyt jäätävän hintainen nuorille ihmisille, joilla ei ole vielä mitään merkittävää omaisuutta. Asuntolaina on järkevä laina, mutta autolaina ihan hullutusta, vaikka siinäkin on vain 1% korko.
Tietenkin olen toitottanut molemmille ja useaan kertaan, että tämä nuoruudessa tuhlattu raha on kaikkein kalleinta rahaa. Mutta heillä on aivojen kehittyminen vielä hieman vaiheessa, erityisesti riskien hallinnan osalta, ja nuoruuteen liittyy myös usein tuollaista malttamattomuutta. Tietenkin harmittaa näin sivusta katsottuna, kun näyttävät heittävän hukkaan kaikki vaurastumisen mahdollisuudet ja valitsevat tällaisen kädestä suuhun -elämän, joka tulee pitämään heidät ikuisessa niukkuudessa. Mutta aikuinenset ihminen tekee omat valintansa, vaikka kuinka olisi järkeväksi rahankäyttäjäksi kasvatettu.
Ongelmahan usein on, että lapset saadaan vanhempana kuin ennen vajaaseen taloudelliseen tilanteeseen. Lapsi tottuu tiettyyn elintasoon, eikä tajua ettei alle kolmikymppisellä useinkaan ole oikeasti varaa omilla tuloillaan siihen elintasoon mikä omilla vanhemmilla on.
Kyllä minä tätäkin puolta tytölle olen opettanut. Että se vaurastuminen on pitkäjänteinen prosessi ja varallisuuden kertyminen hyvilläkin tuloilla kestää pitkään. Ja hän tiesi, että ne säästöt jotka hän 18-vuotiaana sai, olivat 18 vuoden säästämisen ja kumuloituneiden tuottojen yhdistelmä. Olin moneen kertaan tolkuttanut hänelle, että ne säästöt voi olla iso apu pitkällä aikavälillä, mutta että jos niitä lähtee tuhlaamaan, ne saa kulutettua aika nopeasti. Ja silti hän suostui miehensä yllytyksestä käyttämään neljäsosan niistä säästöistä uuden veneen ostoon o_O
Jokainen valitsee oman tiensä, mutta kyllä tuo on raskas tie, kun hankitaan omaisuutta, josta tulee lisää kuluja. Asunnon osto on järkevää, koska siinä säästää vuokralla asumiseen verrattuna. Mutta autosta tulee lisää kuluja ja sen arvo laskee, veneen kanssa sama juttu. Helpommalla pääsisi jos jättäisi tuollaiset hupiostokset siihen kohtaan, kun oma taloudellinen tilanne on oikeasti hyvä ja vakaa, eikä pelkkää selviytymistä.
Nehän saa nyt mielinmäärin ilmaista kalaa kun niillä on vene. Köyhiä käskettiin tuolla aiemmin kalastamaan itse ruokansa. Nyt se vene onkin kallis :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä saa ostaa nordnetistä 15€/kk säästösopimuksella. Ja sopparin saa rauhassa laittaa välillä tauolle jos siellä netflixissä on jokus jotain kiinnostavaa katsottavaa ennemmin.Niin on meillä monella muullakin. Ei se mikään vaurauden lähde ole mutta jos on muutamia satasia heittää sinne joka kuukausi, niin mieluummin niitä sinne laittaa kuin seisottaa pankkitilillä. Mikään köyhien tulonlähde se ei ole. Pienituloinen tekee fiksuiten kun kerää jonkunlaisen kriisirahaston tilille ja keskittyy hommaamaan lisätuloja ihan työtä tekemällä. Pari päivää töitä kuukaudessa vaiikka kuinka paskalla palkalla tuo samat tulot kuin kymmenien tuhansien osakesalkun osingot vuodessa.
Työnteko myös kerryttää eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä on ihan kiinnostavaa, että köyhyysvinkit ovat siirtyneet seuraavalle asteelle. Aiemmin jumituttiin siihen, että joulukuun rahapulaa voisi helpottaa ostamalla ämpärin ja menemällä metsään marjastamaan tai Töölönlahdelle onkimaan. Nyt ollaan siirrytty seuraavaan vaiheeseen eli siihen, että haukutaan huonosta taloudenhallinnasta, jos ei sijoita. Ihan kiinnostavaa. Tietääkö joku, mistä tämä sijoitusinnostus on alkanut? Jotkut lehdethän ovat lähteneet tähän mukaan ja haastatelleet esim. sitä yhtä blogin pitäjää, joka on kertonut vääristeltyä ja kaunisteltua tarinaansa rikastumisesta - siis että muka on sijoittanut sosiaalitukiaan ja tullut sitä kautta rikkaaksi. Onhan se vetovoimainen tarina! Siinäkin kyllä "unohdettiin" kertoa, että kyseisen henkilön isä ja varakas puoliso ovat rahoittaneet hänen elämäänsä, joten hän on voinut sijoittaa omat rahansa (jotka eivät siis kuluneet elämiseen, kuten muilla ihmisillä) ja ettei hän oikeasti sijoittanut minimaalisia sosiaalitukiaan vaan paljon isompia summia.
Unohdit mainita sen mitä aina on sanottu. Ensin ne menot kuriin ja kun ne on satu kuriin niin seuraava vaihe on, että se rahan tulo pitäisi saada nousuun. Siihen on muutamia keinoja. Lisätä sitä työtä, josta saa tuloja tai sijoittaa. Ehkä on muitakin keinoja, kuten mennä rikkaisiin naimisiin tai periä, mutta tämä ei ole monelle käytänössä mahdollista.
Jotain noista on vaan pakko olla valmis tekemään tai sitten hyväksyä tosiasia, että on ja pysyy köyhänä ja aina kerjämässä muilta milloin mitäkin.
Kuulisin mielelläni mitä sinä ajattelet, että köyhien pitäisi tehdä? Tilata Netflix ja katsella sitä? Vai kävellä kaverille kerjäämään?
Miksi ihmisen pitäisi rikastua? Eikö riitä, että tulee toimeen ja elää sellaista elämää, jota haluaa?
Ihmiset kun arvostavat niin eri asioita, saavat turvaa eri asioista, iloa ja nautintoa eri asioista jne.
Miksi et nyt vain antaisi ihmisten elää niin kuin haluavat, myös köyhien?
Ja jos joku köyhä tulee sinulta pyytämään jotain, voit aina kieltäytyä antamasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt siellä halvausta saa. En tajua, miten joku voi olla noin pahansuopa kateellinen äliö. Mene laskemaan niitä 40 sentin sijoitustuottojasi sieltä Nordnetistä. Marjoja saa poimia 10 000 eurolla, ennen kuin verottaja kiinnostuu, kirppiksellä voi tienata 5000 e, pienituloinen tai työtön saa tehdä 300 e /kk palkkatyötäkin ennen kuin se tuloihin vaikuttaa. Pieni kirpparibisnes tai joku muu keino ansaita tuottaa yhteiskunnalle paljon enemmän hyvää kuin ne muutamat "pimitetyt" veroeurot. Raha kuitenkin pienituloiselta päätyy useimmiten kauppaan tai laskuihin. Se, että itse saa hankittua jotain tuloja, saattaa kohentaa ensinnäkin elämänlaatua, vähentää stressiä ja ylipäätään pitää ihmisen aktiivisena ja poissa esim. mielenterveyspalveluiden ääreltä tai ehkäistä jopa kokonaan syrjäytymisen ja ehkäistä myös jälkipolven laiskistumisen pelkkien tukitoimien äärelle. Kun positiivista vaikutusta on elämässä pieninä puroina, saattaa aktiivisuus jopa johtaa muun työn vastaanottamiseen, kun henkilö näkee, miten lisätienestit kohentaa sitä elämää. Ja siitä sinä jaksat olla kateellinen? Ei hyvää päivää. Olet varmaan niitä henkilöitä, jotka mm. perinnönjaossa leikkaa matotkin tasan jakajien kesken, ettei kukaan vahingossakaan saa mitään ylimääräistä. Mutta kuinka ollakaan, että ns. paremmissa piireissä pimeä työ ja tiskin alta rahaa saaminen on kuin luontaisetu. Itsekin tiedän erään hyvätuloisen kuntapoliitikon, jonka lapset tienaavat opiskelurahansa pimeissä kesähommissa. Ehkä se vaan on, että jos joku muu saa, niin sehän onkin sitten se kauhein asia!
Samaa mieltä. Lisäisin vain, että kun edellinen kommentoija leikkaa perinnönjaossa matot puoliksi, noituu varmaan samalla sitäkin, kun thaimaalaiset ym. tulevat syksyisin poimimaan kaikki marjatkin metsistä, mutta ei kuitenkaan vaivaudu niitä itsekään poimimaan. Parempi antaa mädäntyä metsään. Pääasia, että niitä ei kukaan muukaan kerää, ainakaan tienatakseen jotain.
Milloin viimeksi suomalaisille on järjestetty kuljetus metsään marjoja poimimaan? Voisivat marjayrittäjät edes tarjota:
Kaupungista marjabussi starttaa klo X ja metsästä palataan kello X.
Minun netto-osinkotuottojen kehityshistoria on ollut vuosien varrella seuraavan kaltainen. minulla on 13 vuoden historia tallessa, pääomat ovat pyöristyksiä vuoden keskiarvosta.
pääoma=osinko
3750=240
6450=350
9680=590
10480=540
13670 = 715
15770=830
14600=800
15770=860
19000=1250
25000= 1900
48500 = 3000
82000 = 4600
135000= 5200
Paremminkin olisi voinut mennä, ja tuottoprosentit heittelevät kovasti. Ja tuossa pääomassa on paljon arvonnousua, eli palkasta talletetut summat eivät ole sama kuin tuo pääoman muutos vaan reilusti pienempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisilla ei ole taloudellisesti tiukkaa juuri sen vuoksi että haetaan ne pirkkajätskit kiskan jätskipsllojen sijaan.
No just näin. Keskituloisena en osta irtojäätelöä meille saati sitten muille. Ei ole mitään suoratoistoja vaikka on teinejä.
Keskituloisena ei saa tukia ja monet voi olla yhtä tiukilla kuin ne vähän tienaavat, kun joutuvat maksamaan asumiset kokonaan itse, matkakulut, päivähoidot suurimman mukaan jne, eikä meinaa jäädä mitään yli. Näin eteenkin pääkaupunkiseudulla jossa asuminen on kallista.
Tää on juuri sitä ylimielisyyttä. Jos köyhä toivoo jotain kivaa, on jonossa 20 keski/hyvätuloista selittämässä että joo ei meilläkään ole varaa mutta ihan oikeasti kyllä on. Tai sitten se on tietoinen valinta, että ei osteta juttua X mutta sen sijaan lähdetään kahden viikon ulkomaanmatkalle. Silloin tilanne on ihan erilainen eikä enää verrattavissa köyhän tilanteeseen. Tätä te ette tajua
Ap
Tässä yksi hyvätuloinen, joka tajuaa. Netflix tai oikein hyvä jätskitötterö voi todella nostaa elämisen laatua ja oikein oivallettuna tyoda ylellisyyttä elämään.
Mutta ap, et itsekään tajua keskituloisten realiteetteja Suomessa ja erityisesti Helsingissä. Varsinkin sinkku, joka tienaa bruttona 3500€/kk ja haluaa matkustaa tai omistaa auton tai kesämökin, on vailla taloudellista liikkumatilaa.
Olen itse jopa ns. hyvätuloinen, mutta sinkku, joten todellinen elintasoni ei vastaa edes keskituloisen pariskunnan elintasoa. Epäilen että keskituloinen sinkku on melko köyhä Helsingin oloissa.
Itse olisin ostanut kalliin jätskitötterön kummitytölle ja myös hänen äidilleen ja itselleni, koska se olisi myös minulle ollut kiva elämys. Mutta kummitädin tilannetta emme tiedä.
Voithan sinä miettiä onko matkustusta ylipäätään tarkoitettu harrastukseksi. Joka viikonloppu Eurooppaan ja muilla lomilla pidemmälle ja palkka ei riitä? No voi voi, olisiko ihan oikeasti tuossa nyt sen paikka, että miettii pikkusen mikä ero on harrastamisella ja matkustamisella.
Mutta jos se kurssi onkin PLUSSALLA niin silloin jääkin vielä jäljelle niistä säästöön laitetuista.