Päiväkodin aikuisia ihmetyttää, kuinka vanhemmat eivät usein jaksa olla vanhempia lapsilleen
Kommentit (544)
Kun lapseni oli pieni, olin töissä opettajana paikallisessa lukiossa. Päiväkodissa ei millään suostuttu uskomaan sitä, että työskentelin myös kesäisin, sillä opetin naapurikaupungin kesäyliopistossa mm. abikursseja. Jouduin useamman kerran vääntämään rautalangasta hoitajille sen, että minulla ei ole normaalia opettajan kesälomaa, koska minulla on toinen työ kesällä, lomailen vain heinäkuun.
Jostain syystä päiväkodin väen olisi pitänyt saada lykätä lapseni kesäksi kotiin, vaikka olin varannut kesähoitopaikan joka kesäkaudelle. Sain osakseni juuri noita artikkelissa mainittuja syytöksiä siitä, että en halua tai osaa hoitaa lastani itse. Jouduin asiasta jopa päiväkodin johtajan "puhutteluun".
Lapseni on jo aikuinen. Minä en vieläkään tajua miksi tämä kesähoitoasia oli päiväkodille aikoinaan täysin mahdoton ymmärtää.
Mielipidekirjoitus vaikuttaa provolta. Kuka muka voi rentoutua tai keskittyä omaan hyvinvointiinsa työpäivän aikana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tämän tästä esillä tutkimustuloksia, joiden mukaan varhaiskasvatuksen piirissä olleet lapset menestyvät paremmin koulussa ja koko elämässä kuin ne, joita on hoidettu kotona. Esitellään vertailulukuja, joissa tarkastellaan erilaisissa motorisissa ja tiedollisissa testeissä selviytymistä, yhteistyökyvyn ja kielellisen sekä matemaattisen osaamisen kehittymistä jne.
Ja sitten joku varhaiskasvattaja on sitä mieltä, että älkää tuoko lapsianne hoitoon.
Onko ihan oikein, että hoitajalla on oikeus sanella vanhemmille, millaisen tulevaisuuden lapsi saa?
Itse varhaiskasvatuksen työntekijänä en ehdottomasti vienyt lapsiani päivähoitoon kuin vasta 5-6-vuotiaina. 5-vuotiaanakin oli vain kerho, 6v eskari. Vanhempi saa kotonakin kasvatettua järkevän, osaavan ja fiksun pikku ihmisen ilman varhaiskasvatusta, jos vain HALUAA! (Pl. mielenterveydelliset ongelmat ja elämänhallinnan ongelmat). Meininki on päiväkodissa pelkkää säilömistä, sarjatulella tykittämistä ja pelkkää aikataulutettua siirtymää paikasta toiseen, resurssipulaa jne. Ryhmää terrorisoi 1-3 erityislasta jotka saa pakosta kaiken huomion, ettei vaan satu mitään vakavaa.
Työssäkäyvien lapset eivät ikinä lopu, joten töitä kyllä on, vaikka nämä kotona olevat vanhemmat lyhentäisivätkin lastensa hoitopäiviä ja välillä antaisivat lapsilleenkin vapaapäiviä hoidosta. Säälittää lapset, jotka ovat paikalla jo ennen kuin itse tulen töihin ja vielä jäävät hoitoon kun työpäiväni on ohi. Ja itsekin olen aivan poikki siitä metelistä ja erityistarpeisista lapsista, ja vaikka kuinka yrittää jakaa huomiota ja läsnäoloa muillekin, niin ei riitä.
Alanvaihto on yleistä, sama itsellä mielessä. Työhän sinällään lasten parissa olisi antoisaa jos resurssit olisivat kohdillaan.
Suurin osa perheistä on kivoja, vanhemmat ymmärtäväisiä ja maalaisjärjellä varustettuja. Sitten on niitä, joiden pirkko-petteriä pitäisi palvoa ja mennä hänen pillinsä mukaan, ja vanhemmat nousevat heti takajaloilleen kun esittää pientäkin kehittämisehdotusta hyvässä hengessä. Täytyy sanoa, että asiakaspalvelutyötä tämäkin on, tulee monenlaista vastaan. Poikkeuksena se, että samaa asiakasta pitää kestää montakin vuotta.
Anteeksi avautumiseni, pitäisi kai nöyränä ryömiä liinavaatekaappiin järjestelemään lakanoita kun on aikaa. Hah.
Lapseni päiväkodissa on tänään 4 lasta ja 2 hoitajaa. Ihme, jos ei ole aikaa järjestellä kaappeja.
Serkkuni vie 2v. esikoisen joka päivä hoitoon 8t kun on vauvan kanssa kotona. Ei kuulemma pärjää 2 lapsen kanssa ja arki hankalaa. Mutta odottaa tottakai että päiväkodissa hoitaja saa monen lapsen kanssa tehtyä vaikka mitä. Aika ristiriitaista. Elävät tuilla eli hoito ilmaista.
Tämä juttu kertoo minusta tällaisista vanhemmista, joista subjektiivinen päivähoito-oikeus tarkoittaa lapsen hoitoon vientiä aina kuin mahdollista. Jos minun lähipiirissä on näitä jo muutama niin eivät superharvinaisia ole.
Esimerkki: lapsi viedään hoitoon vaikka nuha. Soitetaan hakemaan kotiin. Äiti menee bussilla molempien kipeiden lasten kanssa mummolaan, koska kotona ei voi olla 2 lapsen kanssa koko päivää.
Esimerkki: lapsi 1,5v temppuilee syödessä. Isoäiti pyydetään joka päivä viihdyttämään lasta että äiti saa syötettyä lapsen. Tai äiti sujauttaa ruokaa lapsen suuhun hänen leikkiessä/juostessa ohi.
Esimerkki: vanhemmat saavat vauvan. Eivät uskalla kylvettää. Isoäiti käy monta kertaa viikossa kylvettämässä ensimmäiset 8kk.
Voi näitä olisi minulla vaikka kuinka paljon.Tiedätkö, yhä useampi vanhempi työskentelee nykyään kotona ja lapsi viedään päiväkotiin hoitoon siksi ajaksi ja käydään työpaikalla/pääkonttorilla muutaman kerran vuodessa tai kuukaudessä ja se voi olla jopa 1000 km päässä. Samoin monet pienyrittäjät, kun ainakin Helsingissä työtilat maksavat tuhansia euroja kuukaudessa.
Juuri sinunkaltaisten takia jouduin lapsen päiväkodissa hoitajan "puhutteluun" kun kuulema naapurin mukaan vain makoilen sohvalla ja lapsi päiväkodissa. Lopulta hiljeni, kun annoin asian päiväkodin johtajan hoidettavaksi.
Minä tein käännöstöitä kotitoimistossa, kun lapset oli päivähoitoikäisiä.
Sama ennakkoluulo minuakin kohtaan, varsinkin kun tietenkään en tälläytynyt jakkupukuun aamulla ja iltapäivällä hain koiran kanssa lapset kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku toimittaja tehdä jutun varhaiskasvattajien asenteista lapsia ja heidän vanhempiaan kohtaan?
Tässä keskustelussa hyvää pohjaa...
Kiitos!
Juuri mietin tässä lomallani että mitä tekisimme tammikuussa ja opettelin säestämään muutamat pakkaslaulut pianolla ja osan kitaralla. Sitten sain inspiraation kuvistyöstä ja ajattelin viedä omat värit lapsille kun päiväkodissa vesivärit ovat huonolaatuisia. Joulukuussa ostin piparitaikinaa lapsille kun talo tarjosi kahdellekymmenelle lapselle 500g taikinaa yhteensä. Ostin myös koristeita, ja lapset veivät pipareita kotiin lahjoiksi.
Ei tule yllätyksenä että meitä vihataan, mutta minä ainakin pidän koka ikisestä lapsesta joka on ryhmässäni ja teen työtä heitä varten, enkä ole olemassa sinua miellyttääkseni.Päiväkodin täti
Vanhempia te vihaatte ja ihmettelette, miksi tuovat lapsia hoitoon. Kuitenkin tutkimuksin ja poliittisin päätöksin meitä vanhempia nimenomaan ohjataan ja pakotetaan näin tekemään — ja mitä nuorempana lapsi tuodaan hoitoon, sen parempi, kuulemma.
Vanhempien (julkisen) haukkumisen sijasta voisitte antaa palautteenne poliittisten päättäjien suuntaan.
Joku toimittaja toivottavasti ottaa aiheesta kopin!
Ainahan siellä päiväkodissa oltiin naama nurinpäin ja paheksuttiin suuresti, kun lapset tuodaan hoitoon. Ihan työssäkäyviä ollaan. Eivät itse huomaa tässä mitään kummallista. Luullaanko siellä, että työpaikka oikeasti säilyy, jos kukaan ei enää tuo lapsia hoitoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku toimittaja tehdä jutun varhaiskasvattajien asenteista lapsia ja heidän vanhempiaan kohtaan?
Kiitos!
Juuri mietin tässä lomallani että mitä tekisimme tammikuussa ja opettelin säestämään muutamat pakkaslaulut pianolla ja osan kitaralla. Sitten sain inspiraation kuvistyöstä ja ajattelin viedä omat värit lapsille kun päiväkodissa vesivärit ovat huonolaatuisia. Joulukuussa ostin piparitaikinaa lapsille kun talo tarjosi kahdellekymmenelle lapselle 500g taikinaa yhteensä. Ostin myös koristeita, ja lapset veivät pipareita kotiin lahjoiksi.
Ei tule yllätyksenä että meitä vihataan, mutta minä ainakin pidän koka ikisestä lapsesta joka on ryhmässäni ja teen työtä heitä varten, enkä ole olemassa sinua miellyttääkseni.Päiväkodin täti
Vanhempia te vihaatte ja ihmettelette, miksi tuovat lapsia hoitoon. Kuitenkin tutkimuksin ja poliittisin päätöksin meitä vanhempia nimenomaan ohjataan ja pakotetaan näin tekemään — ja mitä nuorempana lapsi tuodaan hoitoon, sen parempi, kuulemma.
Vanhempien (julkisen) haukkumisen sijasta voisitte antaa palautteenne poliittisten päättäjien suuntaan.
Tulen niin surulliseksi lukiessani tätä ketjua. Olen varhaiskasvatuksen opettaja ja saanut työskennellä ihanassa työyhteisössä ihanien lasten parissa jo 20 vuotta. En ole ikinä arvostellut perheitä ratkaisuistaan vaan olen tukenut heitä parhaan kykyni mukaan.
Surullista että vanhempien ja päiväkodin henkilökunnan  välillä on näin paljon epäluottamusta.
Lapset ovat tämän työn suola ja sokeri, heidän vuoksi tätä työtä tehdään pääsääntöisesti ilolla ja positiivisella mielellä.
Vierailija kirjoitti:
Ainahan siellä päiväkodissa oltiin naama nurinpäin ja paheksuttiin suuresti, kun lapset tuodaan hoitoon. Ihan työssäkäyviä ollaan. Eivät itse huomaa tässä mitään kummallista. Luullaanko siellä, että työpaikka oikeasti säilyy, jos kukaan ei enää tuo lapsia hoitoon?
Tämä viha lastenhoitajia kohtaan pistää kyllä sanattomaksi.
Lastentarhanopettajat saavat ihmetellä, mutta minua ihmetyttää se, miksi lastentarhaopettajien perheitä on niin paljon lastensuojelun asiakasperheinä...
Päiväkodin hoitajat eivät millään ymmärrä, että vanhemmat tekevät myös yöllä töitä esim. lääkärit, hoitajat, ravintola-ala, poliisi, taksit jne. ja tarvitsevat myös unta. Joku terv.kesk. lääkäri voi päivystää jopa 16h putkeen ja sen päälle pitäisi hoitaa lasta.
Naapurissa asuu lääkäri pariskunta ja joskus autan illalla ja yöaikana lasten hoidossa ja joskus vanhempien kanssa on ollut puhetta, kuinka päiväkodin hoitajat osoittavat mieltään, jos lapsen vie vapaa-ajan vaatteissa hoitoon valvotun yön jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän tässä mitään vihaa ole. Mielestäni on vähän hassua, että he eivät näe tässä mitään kummallista. Omat lapset ovat jo koulussa. Ei sieltä opettaja ole koskaan valittanut, kun joutuu töissä opettamaan.
Mä annoin omien lasteni silloin tällöin päättää mitä syödään. Mitä tuli? Kaksi muissakin asioissa päätöksiin kykenevää nuorta miestä, jotka laittavat oma-alotteisesti aikuisenakin monipuolista ruokaa puhtaista raaka-aineista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos!
Häpeäisin edes!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viha? Eikö tässä vanhemmat ole ottaneet kantaa tuon hoitajan ulostuloon, miksi vanhemmat vievät lapsensa hoitoon, vaikka vanhempi kotona.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kehitysvammainen täysin vahdittava lapsi joka on päiväkodissa minun arkivapailla sekä puolet 4 viikon kesälomastani. Tämä on ainut keino jolla jaksan häntä hoitaa. Hänen vahdittavuutensa ei tule koskaan vähenemään, kuten lasten jotka kasvaessaan itsenäistyvät.
No mitenkäs ajattelit jaksaa hoitaa häntä kun oppivelvollisuus alkaa? Ei voi olla hoidossa loma-aikoina ja hoitoaikakaan ei voi olla 6.30-17, kun vähissä on nykyään aamu-ja iltapäiväkerhot erityiskouluissakaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuli sellainen olo, etten uskalla laittaa lasta ollenkaan päiväkotiin.
Mulle tuli sellainen olo, etten uskalla mennä töihin päiväkotiin loman jälkeen ollenkaan 😁
Oli mitä mieltä hyvänsä subjektiivisesta hoito-oikeudesta, sitä epäkohtaa ei mikään poista että kotonaolevan vanhemman lapsi vie kokopäivähoitopaikan työssäkäyvän/opiskelevan vanhemman lapselta. Kuten kaikki tietää, hoitopaikan saaminen lähipäiväkodista ei ole itsestäänselvyys. Osa perheistä jonottaa VUOSIA lähipäiväkotiin, osa perheistä joutuu kuljettamaan lapsiaan kahdessa päiväkodissa kun ei ole vapaita paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodin hoitajat eivät millään ymmärrä, että vanhemmat tekevät myös yöllä töitä esim. lääkärit, hoitajat, ravintola-ala, poliisi, taksit jne. ja tarvitsevat myös unta. Joku terv.kesk. lääkäri voi päivystää jopa 16h putkeen ja sen päälle pitäisi hoitaa lasta.
Naapurissa asuu lääkäri pariskunta ja joskus autan illalla ja yöaikana lasten hoidossa ja joskus vanhempien kanssa on ollut puhetta, kuinka päiväkodin hoitajat osoittavat mieltään, jos lapsen vie vapaa-ajan vaatteissa hoitoon valvotun yön jälkeen.
Kyllä ymmärretään vuorotyön haasteet. Ja jos siellä nyrpistelee niin sanoo että olin yön töissä ja menen nyt nukkumaan. Ja jos kaksi vuorotyöläistä perheessä, kannattaa hakea ympärivuorokautisesti avoinna olevaan päiväkotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeä näkökulma, mutta vähän sinisilmäisesti kirjoitettu. On toki vanhempia, jotka laiskuuttaan ja virikkeiden toivossa vievät lapsiaan päiväkotiin mutta sitten on myös uupuneita vanhempia joiden viimeinen oljenkorsi saattaa olla juuri päivähoito. Näitä asioita pitää siksi katsoa jokainen tapaus ja perhe kerrallaan.
Ja puhun kokemuksesta. Olen itse töissä varhaiskasvatuksessa. Minulla on myös hyvin haasteellinen lapsi, joka syö paljon voimavaroja. Tukiverkkoa ei ole, joten arki pyörii omien voimien puitteissa.
Omasta mielestäni lapsen paras paikka on turvallinen ja tuttu kotiympäristö, eikä päiväkoti tarjoa mitään mitä kotona ei voisi saada. Monille lapsille vaikutukset ovat jopa negatiivisia. Siitä huolimatta, välillä on pohdittava myös vanhempien jaksamista. Toki päiväkoti ei silloin pitäisi olla ainut "auttava" taho, vaan esim. kotipalvelu tms.
Täyttä asiaa. Miten esim lapsen haastava käyttäytyminen paranee sillä että on hoidossa päivittäin. Ja pitkiä päiviä. Apua on saatava sinne kotiin, tukemaan vanhemmuutta yms. Ei "ulkoistaminen" tuota tulosta. Vanhempi voi jaksaa paremmin mutta yhtä hukassa se vanhemmuus silti on eli ongelma ei ratkea. Enemmän perhetyötä.
Lapsen haastava käyttäytyminen ei välttämättä johdu aina vanhemmasta.Jos kyseessä on erityislapsi jolla esim.neurologisia oireita,ei se haastava käytös siitä parane (vika aivoissa),vaikka vanhemmat olisi kuinka loistavia kasvattajia tahansa.Eikä se myöskään perhetyöstä parane.Lapsi nyt vaan on sattunut syntymään erilaisena,ei voi mitään.. T:Kahden normaalin ja yhden haastavan äiti
Ei tule yllätyksenä että meitä vihataan, mutta minä ainakin pidän koka ikisestä lapsesta joka on ryhmässäni ja teen työtä heitä varten, enkä ole olemassa sinua miellyttääkseni.
Päiväkodin täti