Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväkodin aikuisia ihmetyttää, kuinka vanhemmat eivät usein jaksa olla vanhempia lapsilleen

Kommentit (544)

Vierailija
341/544 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheiden tarpeet ovat erilaisia. Jos esim uupunut äiti hyötyy päiväkodista ja samoin lapsi niin mitä pahaa siinä on?

Vierailija
342/544 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketju ilmoitettu asiattomaksi!

Koska varhaiskasvatuksen henkilökunnan asenteista ei saa kirjoittaa lehdissä?

Ei ole normaalia enää tuo viha yhtä ammattiryhmää kohtaan. Hanki itsellesi apua, heti!

Missä näet vihaa? Kyllä teidän asenteenne lasten vanhempia kohtaan on tätä ketjua lukiessa tullut varsin selväksi.

Hoitoapua haen, mutta sitä ei kuulemma saa hakea, jos äiti on nuoremman lapsen kanssa kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/544 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä jotkut noista varhaiskasvattajista jaksa itsekään olla vanhempia omalle lapselleen vaikka muita ollaan kyllä kärkkäitä arvostelemaan.

Suutarin lapsillakaan ei ole aina kenkiä.

Vierailija
344/544 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jokaisella lapsella on oikeus varhaiskasvatukseen niin miksi sitä lasta ei voi muka tämän kirjoittajan mielestä viedä hoitoon, jos äiti on vauvan kanssa kotona?

Minä olen ainakin vienyt hoitoon 5v lapseni klo 9-15 ajalle, koska lapsellani on enemmän tekemistä siellä päiväkodissa kavereiden kanssa, kuin kotona.. tai kotona on tekemistä katsoa telkkaria, mutta en viitsi antaa koko päivää katsoa telkkaria niin on sekin kiellettävä. Ja sen jälkeen olen tietenkin tylsä ja tyhmä äti. Olihan se helpotus minullekin, kun sai "rauhassa" käydä kaupassa, siivota ja tehdä ruuan ja laittaa vauva päiväunille ilman, että vanhempi lapsi häiriköi/metelöi taustalla.

Mielestäni on hienoa, että lapsen voi viedä päivähoitoon, kun muuta apua ei oikeestaan ole, kun ei ole laajaatukiverkostoa tai ne keneltä voisi pyytää apua niin ovat tuolla ajalla töissä ja väsyneitä työpäivän jälkeen etteivät edes välttämättä jaksa auttaa hoitaa lapsiani.

Eikö 5v lasta kiinnosta kotona mikään muu kuin telkkari? Ei osaa leikkiä mitään?

Vierailija
345/544 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailijak kirjoitti:

Ei siellä ymmärretä mitään muita työaikoja kuin klo 7 tai 8 alkavia, ehkä 9 vielä menee. Itse olen tehnyt sellaista kummaa aikaa toisinaan kuin klo 10 - 18. Samaan aikaan puolisolla oli kolmivuorotyö. Olihan se ihmeellistä, kun lapsi ei kulkenut hoidossa aina samoihin kellonaikoihin ja pystyttiin vielä järkkäämään siten, että lapsella oli ylimääräinen vapaapäivä joka viikko. En tiedä minä meitä pidettiin, mutta eipä haittaa tylsimysten juoruilut yhtään. Oli helpotus, kun päiväkoti jäi taa. On niiden ilmapiirissä kyllä niin paljon pielessä.

Kiitos yhteisistä vuosista! Oli ilo olla osa tarinaanne❤️ Hyvää joulua ja kaikkea hyvää teille❣️

Päikyn täti

Kiitos, mutta ei me tunneta. Ei meillä ole ollut monia vuosia samassa paikassa muutoista johtuen.

Miksi te pellet annatte alapeukut, muuttojen takiako? Jos muuttaa pari kertaa työn perässä, niin sekin on väärin? Lapsi sai kuitenkin olla kolmevuotiaaksi kotona.

Vierailija
346/544 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siellä ymmärretä mitään muita työaikoja kuin klo 7 tai 8 alkavia, ehkä 9 vielä menee. Itse olen tehnyt sellaista kummaa aikaa toisinaan kuin klo 10 - 18. Samaan aikaan puolisolla oli kolmivuorotyö. Olihan se ihmeellistä, kun lapsi ei kulkenut hoidossa aina samoihin kellonaikoihin ja pystyttiin vielä järkkäämään siten, että lapsella oli ylimääräinen vapaapäivä joka viikko. En tiedä minä meitä pidettiin, mutta eipä haittaa tylsimysten juoruilut yhtään. Oli helpotus, kun päiväkoti jäi taa. On niiden ilmapiirissä kyllä niin paljon pielessä.

Kokemusta löytyy tästäkin. Klo 9 on myös aika myöhäinen aika tässä 7-16 yhteiskunnassa, kyllä silloin varmasti vähintään toinen vanhempi makaa vain kotona.

Vierailija
347/544 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa kuulostat vaan katkeralta ja tietämättömältä mistään mitään, joten parempi, että otat lopputilin ja olet lastesi kanssa koko loppu elämän kotonasi ja pyytämättä yhtään keneltäkään apua lasten hoitoon.

Vierailija
348/544 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni päiväkodin työntekijälle ei kuulu, onko vanhempi töissä, koulussa, työtön taikka uupunut. Nämä asiat käsitellään päiväkotihakemuksessa, jonka johtaja näkee ja käsittelee. En ole koskaan avannut työntekijöille omaa työstatustani.

Itse olen pitänyt lapsia pienenä kotona, mutta pistänyt isommat päiväkotiin. Joskus tullaan päiväkotiin 10 aikaan, Joskus aiemmin. Joskus haetaan jo välipalan jälkeen, Joskus vasta lähempänä 16. Ulospäin näyttää että lekottelisin päivät pienen kanssa ja ulkoistaisin vain huvikseni isompien hoidon. Oikeasti pyöritän kahta yritystä kotoa käsin enkä ole pitänyt mitään äitiyslomia. Pienen kanssa yrityksen pyörittäminen onnistuu mutta mitä isompi lapsi on, sitä enemmän pitäisi aikaa käyttää puistoissa, kerhoissa ja ikätoverien kanssa.

Ei kuulu ei. Siksi toiseksi ainakin Helsingissä hakemuksen tekstikentän sallittu enimmäismerkkimäärä on niin pieni, ettei siihen juuri muuta mahdu kuin ”Helsinki-lisä poistuu ja perheemme suunnitelmat menivät uusiksi. 1-vuotiaamme tarvitsee hoitopaikan 7.1. lukien”.

Vierailija
349/544 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jokaisella lapsella on oikeus varhaiskasvatukseen niin miksi sitä lasta ei voi muka tämän kirjoittajan mielestä viedä hoitoon, jos äiti on vauvan kanssa kotona?

Minä olen ainakin vienyt hoitoon 5v lapseni klo 9-15 ajalle, koska lapsellani on enemmän tekemistä siellä päiväkodissa kavereiden kanssa, kuin kotona.. tai kotona on tekemistä katsoa telkkaria, mutta en viitsi antaa koko päivää katsoa telkkaria niin on sekin kiellettävä. Ja sen jälkeen olen tietenkin tylsä ja tyhmä äti. Olihan se helpotus minullekin, kun sai "rauhassa" käydä kaupassa, siivota ja tehdä ruuan ja laittaa vauva päiväunille ilman, että vanhempi lapsi häiriköi/metelöi taustalla.

Mielestäni on hienoa, että lapsen voi viedä päivähoitoon, kun muuta apua ei oikeestaan ole, kun ei ole laajaatukiverkostoa tai ne keneltä voisi pyytää apua niin ovat tuolla ajalla töissä ja väsyneitä työpäivän jälkeen etteivät edes välttämättä jaksa auttaa hoitaa lapsiani.

On ehdottomasti parempi että viet lapsen päiväkotiin. Siellä lapsi saa toivomaansa huomiota ja välittävää kasvatusta. Muistathan hakea nuorimmaiselle myös päiväkotipaikkaa, se on ehdottomasti oikea ratkaisu teidän tapauksessa.

Hohhoijaa kuulostat vaan katkeralta ja tietämättömältä mistään mitään, joten parempi, että otat lopputilin ja olet lastesi kanssa koko loppu elämän kotonasi ja pyytämättä yhtään keneltäkään apua lasten hoitoon.

Vierailija
350/544 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus miettinyt puhuvatko hoitajat keskenään lasten vanhemmista? Esim kenen äiti on työtön, kenen arvostetussa ammatissa ja hoidetaanko lapsia sen mukaan? Itse luulen että mitä paremmat tulot-sen parempi hoito. Toivottavasti olen väärässä ja kaikki lapset olisivat yhtä tärkeitä

Vierailija
351/544 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on myös sellainen rakenteellinen ongelma, ettei monessakaan kunnassa saa palkata vuosilomansijaisia päiväkoteihin. Lomia pystyy pitämään, jos lapsia on vähemmän hoidossa. Kun aina on melkein kaikki lapset hoidossa, saa päiväkodin työntekijät pidettyä lomia tosi huonosti.

Suru on niiden lasten puolesta, jotka ikävöivät päiväkodissa ollessaan kotiin, kun vanhemmat eivät jaksa häntä kotona. Miksi lapsen sitten tekee?

Vierailija
352/544 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapseni on päikyssä, vaikka itse olisin lomalla. Koska

- kaksi viikkoa kanssamme kotona eristyksissä on saanut kaikki hyppimään seinille

- lapsi kärttää JATKUVASTI leikkikaveria

- päikyssä hän pääsee ulos kahdesti päivässä, kotona joutuu leikkimään yksin kun vanhemmat siivoaa/laittaa ruokaa/nukkuu/korjaa rempallaan olevia paikkoja jne (toki hänet otettaisiin mukaan jos haluaisi)

- päikyssä saa askarrella - kotona ei, koska kärttää koko ajan kaveria siihen, 10 min ei riitä.

Tietenkin ollaan myös lapsen kanssa. Ulkoillaan, leikitään, kylvetään, maalataan. Vaan kun ei voisi tehdä sitä 12 h päivässä ja Pipsa Possua on tuijoteltu jo ihan tarpeeksi.

Vierailija
353/544 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä annoin omien lasteni silloin tällöin päättää mitä syödään. Mitä tuli? Kaksi muissakin asioissa  päätöksiin kykenevää nuorta miestä, jotka laittavat oma-alotteisesti aikuisenakin monipuolista ruokaa puhtaista raaka-aineista. 

Avain sana: sillon tällöin.

Jotkut vanhemmat antaa lapsen kiukun tai pillastumisen säädellä menoa. Jotta lapsi ei raivostu, tehdään kuten hän haluaa.

Uskon, että sait kasvatettua hienoja lapsia!

Silti, ei ne virheköytökset tuosta tule ilmi, jos sellaisia syntynyt. Avain kai on miten reagoivat, jos homma ei mene heidän mielen mukaan, kestävätkö ei sanan, osaavatko tehdä töitä jonkun alaisena, vai tuleeko ongelmia.

Vierailija
354/544 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on myös sellainen rakenteellinen ongelma, ettei monessakaan kunnassa saa palkata vuosilomansijaisia päiväkoteihin. Lomia pystyy pitämään, jos lapsia on vähemmän hoidossa. Kun aina on melkein kaikki lapset hoidossa, saa päiväkodin työntekijät pidettyä lomia tosi huonosti.

Suru on niiden lasten puolesta, jotka ikävöivät päiväkodissa ollessaan kotiin, kun vanhemmat eivät jaksa häntä kotona. Miksi lapsen sitten tekee?

Jotkut ei haluaisi lähteä kotiin ollenkaan. Se on tietysti huolestuttavaa. Kertoo vanhemman ja lapsen kiintymyssuhteesta melko paljon, jos lapsi valitsisi mielummin päiväkodin työntekijän kuin äidin/isän. Joskus joku lapsi itki kun tarha meni jouluksi kiinni, olisi halunnut olla koko joulun päiväkodissa. Tuli ihan Vilja-Eerika mieleen..

Vierailija
355/544 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut mielipidekirjoituksen kotona olevat vanhemmat opiskelevat.

Neuvolassa syyllistetään jos vanhemmat lapset ei päiväkodissa vaikka 1v vauva kotona ja vanhempi hoitovapaalla

Vierailija
356/544 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokemusta löytyy tästäkin. Klo 9 on myös aika myöhäinen aika tässä 7-16 yhteiskunnassa, kyllä silloin varmasti vähintään toinen vanhempi makaa vain kotona.

Tässä huomaa miten ulkona olet nykyajan työelämästä. Jos teet bisnestä aasiaan esim. Japanissa on kello kuusi tuntia edellä ja amerikassa New Yorkissa kuusi tuntia jäljessä.

Vierailija
357/544 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus miettinyt puhuvatko hoitajat keskenään lasten vanhemmista? Esim kenen äiti on työtön, kenen arvostetussa ammatissa ja hoidetaanko lapsia sen mukaan? Itse luulen että mitä paremmat tulot-sen parempi hoito. Toivottavasti olen väärässä ja kaikki lapset olisivat yhtä tärkeitä

Samaa miettinyt. Esimerkiksi meillä pienet tulot mutta korkeat koulutukset ja paljon omaisuutta. Mukavaa joutua jonkun yksinkertaisen lokeroimaksi ja sitten lapsi saa kärsiä sen huonona hoitona...

Vierailija
358/544 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut mielipidekirjoituksen kotona olevat vanhemmat opiskelevat.

Neuvolassa syyllistetään jos vanhemmat lapset ei päiväkodissa vaikka 1v vauva kotona ja vanhempi hoitovapaalla

Totta, neuvolassa tentataan joka kerta ”meneekö jo päiväkotiin, no miksei mene ja milloin menee?” Ilmeisesti päiväkodit eivät lainkaan tee yhteistyötä neuvoloiden kanssa.

Vierailija
359/544 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Särähti korvaan tuo, että lapsi saa päättää mitä kotona tehdään, mitä syödään, tai syödäänkö, mitä puetaan, vai puetaanko, jopa siitä imuroidaanko kotona.

Näistä lapsista ( kotityranneista) kasvaa sitten aikuisia, jotka terrorisoivat omissa yhteisöissään. Kaiken pitää mennä heidän mieleisellä tavalla, tai tilanteesta saattaa kehkeytyä äärimmäisen hankala.

Jos joku puuttuu tähän terroriin, puuttuja on pilannut heidän elämänsä. ( aivan kuten se vanhempi, joka yrittää sanoa, että päivävaatteet päälle) Se ei olekaan heidän oma käytös, joka sen elämän pilasi. Heillä on se harhakäsitys, että he saavat tehdä mitä vaan, ja jos joku puuttuu, nostaa asiat esiin, on HEIDÄN elämänsä pilalla. Kyseessä on jo lapsena vääristynyt maailmankuva.

Mitähän tuossa oikeasti on taustalla? Mistä päiväkodin täti voi tietää, jos lapsi päättää kaikesta? Jos lapsi on vaan päiväkodissa sanonut jotain tyyliin: "Minä en syö parsakaalia, meillä ei kotona ole ikinä parsakaalia koska minä olen päättänyt niin" en ihan luottaisi siihen, että asia oikeasti on noin. Ja kyllä minä kysyn lapsilta joskus ruokatoiveita, koska on sinänsä ihan sama, syödäänkö makaronilaatikkoa vai vaikkapa kasvissosekeittoa. Tällöin lapsi voisi päiväkodissa kertoa, että "meillä on tänään makaronilaatikkoa, minä päätin sen" ja paheksunnanhaluinen päiväkodin työntekijä voi jo alkaa kehittää skenaarioita mielessään.

Ja sekin on aika yleistä, että aamuhässäkkää helpotetaan antamalla lapsen näennäisesti valita vaatteensa, tyyliin annetaan kaksi vaihtoehtoa ("kumman paidan haluat"). Jos lapsi joskus haluaisi laittaa pyjaman paidan päiväkotiin, miksi sekään olisi niin iso ongelma? Samanlaista puuvillakangastahan se on kuin muutkin vaatteet.

Meilläkin annetaan aamukiireessä vaihtoehtoja: "Joko puet nyt heti itse tai minä puen!" :D

Vierailija
360/544 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa miettinyt. Esimerkiksi meillä pienet tulot mutta korkeat koulutukset ja paljon omaisuutta. Mukavaa joutua jonkun yksinkertaisen lokeroimaksi ja sitten lapsi saa kärsiä sen huonona hoitona...

Itse olen työskennellyt päiväkodissa lähes 20v eikä vanhempien koulutuksella/työllä ole mitään merkitystä siihen, että miten lasta kohtelen. Olen aina hoitanut työni niin, että kuka tahansa voi sitä vierestä seurata eikä valittamista tule.