Päiväkodin aikuisia ihmetyttää, kuinka vanhemmat eivät usein jaksa olla vanhempia lapsilleen
Kommentit (544)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeä näkökulma, mutta vähän sinisilmäisesti kirjoitettu. On toki vanhempia, jotka laiskuuttaan ja virikkeiden toivossa vievät lapsiaan päiväkotiin mutta sitten on myös uupuneita vanhempia joiden viimeinen oljenkorsi saattaa olla juuri päivähoito. Näitä asioita pitää siksi katsoa jokainen tapaus ja perhe kerrallaan.
Ja puhun kokemuksesta. Olen itse töissä varhaiskasvatuksessa. Minulla on myös hyvin haasteellinen lapsi, joka syö paljon voimavaroja. Tukiverkkoa ei ole, joten arki pyörii omien voimien puitteissa.
Omasta mielestäni lapsen paras paikka on turvallinen ja tuttu kotiympäristö, eikä päiväkoti tarjoa mitään mitä kotona ei voisi saada. Monille lapsille vaikutukset ovat jopa negatiivisia. Siitä huolimatta, välillä on pohdittava myös vanhempien jaksamista. Toki päiväkoti ei silloin pitäisi olla ainut "auttava" taho, vaan esim. kotipalvelu tms.
Täyttä asiaa. Miten esim lapsen haastava käyttäytyminen paranee sillä että on hoidossa päivittäin. Ja pitkiä päiviä. Apua on saatava sinne kotiin, tukemaan vanhemmuutta yms. Ei "ulkoistaminen" tuota tulosta. Vanhempi voi jaksaa paremmin mutta yhtä hukassa se vanhemmuus silti on eli ongelma ei ratkea. Enemmän perhetyötä.
Lapsen haastava käyttäytyminen ei välttämättä johdu aina vanhemmasta.Jos kyseessä on erityislapsi jolla esim.neurologisia oireita,ei se haastava käytös siitä parane (vika aivoissa),vaikka vanhemmat olisi kuinka loistavia kasvattajia tahansa.Eikä se myöskään perhetyöstä parane.Lapsi nyt vaan on sattunut syntymään erilaisena,ei voi mitään.. T:Kahden normaalin ja yhden haastavan äiti
Miten niin ei voi mitään, totta helvetissä voi! Lapsi tutkimuksiin ja asiaankuuluvan avun piiriin. Lääkitystä kehiin ja SITTEN oikeanlaista kasvatusta ja opetusta.
Vierailija kirjoitti:
Oli mitä mieltä hyvänsä subjektiivisesta hoito-oikeudesta, sitä epäkohtaa ei mikään poista että kotonaolevan vanhemman lapsi vie kokopäivähoitopaikan työssäkäyvän/opiskelevan vanhemman lapselta. Kuten kaikki tietää, hoitopaikan saaminen lähipäiväkodista ei ole itsestäänselvyys. Osa perheistä jonottaa VUOSIA lähipäiväkotiin, osa perheistä joutuu kuljettamaan lapsiaan kahdessa päiväkodissa kun ei ole vapaita paikkoja.
Paikat täytetään tarpeen mukaan, ei pidetä julkisilla varoilla mitään paikkareserviä odottamassa työssäkäyvien lapsia. Jos lapsia ei tule jonkun alueen päiväkotiin, se lakkautetaan tai yhdistetään toiseen yksikköön. Vaikka kukaan ei pitäisi lasta ”turhaan” päiväkodissa, ei se toisi työssäkäyvien lapsille yhtään paikkaa lisää. Sitten paikkoja vaan olisi vähemmän.
He tekevät siellä parhaansa, uskon niin. Olen itse mummu kahdelle 4 ja 7 vee pojalle ja olen heidän hoitajana silloin kun vanhemmat töissä. Lapsia käytetään eri tapahtumissa, ollaan ulkona vaikka sataa, kuravaatetta riittää, pestään käsiä, naamoja ja pyllyjä. Arvostan heidän työtään ja joskus tulee sanomista tiedän sen itsekin, sanon itsekin aika suoraan välillä vanhemille ja silti hoidan lapsia joska he tietävät, että en tee muuta kuin hyvän hoidon ja vanhemmat sitten päättävät muusta mutta meillä on kuria, sanotaan asiasta jos lapsi kiukuttelee aivan turhasta, ei paapota mutta annetaan kiukutella, torutaan ja kerrotaan miksei noin saa tehdä jos on aihetta toruun, otetaan syliin ja halitaan, välillä lapsi purkaa pahaa mieltään. Itse kun tiedän lasten kodin joka on hyvä, lapsille paljon eri virikkeitä ja kaikkea mitä ns. hyvä koti voi antaa niin otan rennosti vaan, relaan. Thanks kun mulla on noin ihana perhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodin hoitajat eivät millään ymmärrä, että vanhemmat tekevät myös yöllä töitä esim. lääkärit, hoitajat, ravintola-ala, poliisi, taksit jne. ja tarvitsevat myös unta. Joku terv.kesk. lääkäri voi päivystää jopa 16h putkeen ja sen päälle pitäisi hoitaa lasta.
Naapurissa asuu lääkäri pariskunta ja joskus autan illalla ja yöaikana lasten hoidossa ja joskus vanhempien kanssa on ollut puhetta, kuinka päiväkodin hoitajat osoittavat mieltään, jos lapsen vie vapaa-ajan vaatteissa hoitoon valvotun yön jälkeen.
Kyllä ymmärretään vuorotyön haasteet. Ja jos siellä nyrpistelee niin sanoo että olin yön töissä ja menen nyt nukkumaan. Ja jos kaksi vuorotyöläistä perheessä, kannattaa hakea ympärivuorokautisesti avoinna olevaan päiväkotiin.
Eipä ne ymmärrä siellä myöskään iltavuoroja tekeviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeä näkökulma, mutta vähän sinisilmäisesti kirjoitettu. On toki vanhempia, jotka laiskuuttaan ja virikkeiden toivossa vievät lapsiaan päiväkotiin mutta sitten on myös uupuneita vanhempia joiden viimeinen oljenkorsi saattaa olla juuri päivähoito. Näitä asioita pitää siksi katsoa jokainen tapaus ja perhe kerrallaan.
Ja puhun kokemuksesta. Olen itse töissä varhaiskasvatuksessa. Minulla on myös hyvin haasteellinen lapsi, joka syö paljon voimavaroja. Tukiverkkoa ei ole, joten arki pyörii omien voimien puitteissa.
Omasta mielestäni lapsen paras paikka on turvallinen ja tuttu kotiympäristö, eikä päiväkoti tarjoa mitään mitä kotona ei voisi saada. Monille lapsille vaikutukset ovat jopa negatiivisia. Siitä huolimatta, välillä on pohdittava myös vanhempien jaksamista. Toki päiväkoti ei silloin pitäisi olla ainut "auttava" taho, vaan esim. kotipalvelu tms.
Täyttä asiaa. Miten esim lapsen haastava käyttäytyminen paranee sillä että on hoidossa päivittäin. Ja pitkiä päiviä. Apua on saatava sinne kotiin, tukemaan vanhemmuutta yms. Ei "ulkoistaminen" tuota tulosta. Vanhempi voi jaksaa paremmin mutta yhtä hukassa se vanhemmuus silti on eli ongelma ei ratkea. Enemmän perhetyötä.
Lapsen haastava käyttäytyminen ei välttämättä johdu aina vanhemmasta.Jos kyseessä on erityislapsi jolla esim.neurologisia oireita,ei se haastava käytös siitä parane (vika aivoissa),vaikka vanhemmat olisi kuinka loistavia kasvattajia tahansa.Eikä se myöskään perhetyöstä parane.Lapsi nyt vaan on sattunut syntymään erilaisena,ei voi mitään.. T:Kahden normaalin ja yhden haastavan äiti
Miten niin ei voi mitään, totta helvetissä voi! Lapsi tutkimuksiin ja asiaankuuluvan avun piiriin. Lääkitystä kehiin ja SITTEN oikeanlaista kasvatusta ja opetusta.
Et taida ihan hirveästi tietää neurologisista saati neuropsykiatrisista oireista. Kaikki ei ole lääkittävissä.
Vierailija kirjoitti:
Ketju ilmoitettu asiattomaksi!
Koska varhaiskasvatuksen henkilökunnan asenteista ei saa kirjoittaa lehdissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku toimittaja tehdä jutun varhaiskasvattajien asenteista lapsia ja heidän vanhempiaan kohtaan?
Tässä keskustelussa hyvää pohjaa...
Kiitos!
Juuri mietin tässä lomallani että mitä tekisimme tammikuussa ja opettelin säestämään muutamat pakkaslaulut pianolla ja osan kitaralla. Sitten sain inspiraation kuvistyöstä ja ajattelin viedä omat värit lapsille kun päiväkodissa vesivärit ovat huonolaatuisia. Joulukuussa ostin piparitaikinaa lapsille kun talo tarjosi kahdellekymmenelle lapselle 500g taikinaa yhteensä. Ostin myös koristeita, ja lapset veivät pipareita kotiin lahjoiksi.
Ei tule yllätyksenä että meitä vihataan, mutta minä ainakin pidän koka ikisestä lapsesta joka on ryhmässäni ja teen työtä heitä varten, enkä ole olemassa sinua miellyttääkseni.Päiväkodin täti
Vanhempia te vihaatte ja ihmettelette, miksi tuovat lapsia hoitoon. Kuitenkin tutkimuksin ja poliittisin päätöksin meitä vanhempia nimenomaan ohjataan ja pakotetaan näin tekemään — ja mitä nuorempana lapsi tuodaan hoitoon, sen parempi, kuulemma.
Vanhempien (julkisen) haukkumisen sijasta voisitte antaa palautteenne poliittisten päättäjien suuntaan.
Joku toimittaja toivottavasti ottaa aiheesta kopin!
Häpeäisin edes!
Senkun häpeät. Kuka sinua estää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketju ilmoitettu asiattomaksi!
Koska varhaiskasvatuksen henkilökunnan asenteista ei saa kirjoittaa lehdissä?
Ei ole normaalia enää tuo viha yhtä ammattiryhmää kohtaan. Hanki itsellesi apua, heti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kehitysvammainen täysin vahdittava lapsi joka on päiväkodissa minun arkivapailla sekä puolet 4 viikon kesälomastani. Tämä on ainut keino jolla jaksan häntä hoitaa. Hänen vahdittavuutensa ei tule koskaan vähenemään, kuten lasten jotka kasvaessaan itsenäistyvät.
No mitenkäs ajattelit jaksaa hoitaa häntä kun oppivelvollisuus alkaa? Ei voi olla hoidossa loma-aikoina ja hoitoaikakaan ei voi olla 6.30-17, kun vähissä on nykyään aamu-ja iltapäiväkerhot erityiskouluissakaan.
Kyllä voi olla hoidossa, ja on oikeutettu hoitoon, kun vanhemmat ovat töissä. T. Toinen kehitysvammaisen äiti.
Ei siellä ymmärretä mitään muita työaikoja kuin klo 7 tai 8 alkavia, ehkä 9 vielä menee. Itse olen tehnyt sellaista kummaa aikaa toisinaan kuin klo 10 - 18. Samaan aikaan puolisolla oli kolmivuorotyö. Olihan se ihmeellistä, kun lapsi ei kulkenut hoidossa aina samoihin kellonaikoihin ja pystyttiin vielä järkkäämään siten, että lapsella oli ylimääräinen vapaapäivä joka viikko. En tiedä minä meitä pidettiin, mutta eipä haittaa tylsimysten juoruilut yhtään. Oli helpotus, kun päiväkoti jäi taa. On niiden ilmapiirissä kyllä niin paljon pielessä.
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä ymmärretä mitään muita työaikoja kuin klo 7 tai 8 alkavia, ehkä 9 vielä menee. Itse olen tehnyt sellaista kummaa aikaa toisinaan kuin klo 10 - 18. Samaan aikaan puolisolla oli kolmivuorotyö. Olihan se ihmeellistä, kun lapsi ei kulkenut hoidossa aina samoihin kellonaikoihin ja pystyttiin vielä järkkäämään siten, että lapsella oli ylimääräinen vapaapäivä joka viikko. En tiedä minä meitä pidettiin, mutta eipä haittaa tylsimysten juoruilut yhtään. Oli helpotus, kun päiväkoti jäi taa. On niiden ilmapiirissä kyllä niin paljon pielessä.
Kiitos yhteisistä vuosista! Oli ilo olla osa tarinaanne❤️ Hyvää joulua ja kaikkea hyvää teille❣️
Päikyn täti
Vierailija kirjoitti:
Vierailijak kirjoitti:
Kiitos yhteisistä vuosista! Oli ilo olla osa tarinaanne❤️ Hyvää joulua ja kaikkea hyvää teille❣️
Päikyn täti
Kiitos, mutta ei me tunneta. Ei meillä ole ollut monia vuosia samassa paikassa muutoista johtuen.
Jos jokaisella lapsella on oikeus varhaiskasvatukseen niin miksi sitä lasta ei voi muka tämän kirjoittajan mielestä viedä hoitoon, jos äiti on vauvan kanssa kotona?
Minä olen ainakin vienyt hoitoon 5v lapseni klo 9-15 ajalle, koska lapsellani on enemmän tekemistä siellä päiväkodissa kavereiden kanssa, kuin kotona.. tai kotona on tekemistä katsoa telkkaria, mutta en viitsi antaa koko päivää katsoa telkkaria niin on sekin kiellettävä. Ja sen jälkeen olen tietenkin tylsä ja tyhmä äti. Olihan se helpotus minullekin, kun sai "rauhassa" käydä kaupassa, siivota ja tehdä ruuan ja laittaa vauva päiväunille ilman, että vanhempi lapsi häiriköi/metelöi taustalla.
Mielestäni on hienoa, että lapsen voi viedä päivähoitoon, kun muuta apua ei oikeestaan ole, kun ei ole laajaatukiverkostoa tai ne keneltä voisi pyytää apua niin ovat tuolla ajalla töissä ja väsyneitä työpäivän jälkeen etteivät edes välttämättä jaksa auttaa hoitaa lapsiani.
Oletteko miettineet, että tutkimustieto on oikeastaan aika hieno asia? Tietenkin tutkimuksia on monenlaatuisia ja tuloksia tulee monenlaisia, mutta silti, oikeastaan on aika hienoa, että joku perustaa arvioitaan jonkinlaiseen järkevään otantaan ja tekee edes jonkinlaisia perusteltuja arvioita keräämistään tiedoista, ja sitten joku toinen vielä arvio tiedon!
Verrattuna esim. siihen että yksi väsähtänyt päiväkodin työntekijä on kyllästynyt Irma-Eemelin ja Käpy-Kuurnan vanhempiin, ja kirjoittaa syyllistävän mielipidekirjoituksen hesariin. Nythän meistä kukaan ei tiedä, ovatko Irma-Eemelin tai Käpy-Kuurnan vanhemmat oikeasti "nykyajan" kädettömiä vanhempia (oliko heitä jo aiemmin? Eikö voisi olettaa, että aina on ollut vanhempia, joilla ei ole homma ihan hanskassa), onko Irma-Eemelien määrä oikesti kasvanut, vai onko väsähtänyt päiväkodin työntekijä nyt vähän väsähtänyt kaikkeen ja oikeastaan jos hänet tuntisimme, kuinka painavana mielipidettä pitäisimme? Mutta, mielipide on kaikilla kuten on ....
Päiväkodin työntekijä ei tunne perheiden taustoja eikä tiedä, mitä kodeissa tapahtuu. Silti kirjoittaja on näkevinään kotien seinien sisälle. Jotenkin kuulostaa sellaiselta, mitä päiväkotien työntekijät juoruilevat perheistä keskenään tietämättä asioista juuri mitään.
Vierailija kirjoitti:
Särähti korvaan tuo, että lapsi saa päättää mitä kotona tehdään, mitä syödään, tai syödäänkö, mitä puetaan, vai puetaanko, jopa siitä imuroidaanko kotona.
Näistä lapsista ( kotityranneista) kasvaa sitten aikuisia, jotka terrorisoivat omissa yhteisöissään. Kaiken pitää mennä heidän mieleisellä tavalla, tai tilanteesta saattaa kehkeytyä äärimmäisen hankala.
Jos joku puuttuu tähän terroriin, puuttuja on pilannut heidän elämänsä. ( aivan kuten se vanhempi, joka yrittää sanoa, että päivävaatteet päälle) Se ei olekaan heidän oma käytös, joka sen elämän pilasi. Heillä on se harhakäsitys, että he saavat tehdä mitä vaan, ja jos joku puuttuu, nostaa asiat esiin, on HEIDÄN elämänsä pilalla. Kyseessä on jo lapsena vääristynyt maailmankuva.
En mä jaksa opettaa sille pettymyksiä, se on niin ikävää puuhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on näin päiväkodin aikuisena vain 3 ohjetta vanhemmille:
1 Lapsi ei tarvitse virikkeitä 6.30-17 joka päivä.
2. Lapsi tarvitsee lomaa siinä missä aikuinenkin.
3. Jos et jaksa hoitaa jo olemassa olevaa lastasi itse niin älä tee lisää.Vanhemmuus ei ole tutkinto ,siihen oppii vain olemalla lapsen kanssa.
... ja koska vanhemmuus ei ole tutkinto, ei siitä jaeta arvosanojakaan. Lasten vanhempien huonouden tai paremmuuden pisteyttäminen, mielenterveyden, vireystilan tai vuorokauden tuntien käytön arviointi ei ole päiväkodin työntekijän tehtävä. Vanhemmat ovat päiväkodin työntekijöiden työnantajia ja heitä kohdellaan kunnioittavasti.
Itse asiassa meillä ON velvollisuus arvioida lasten kasvuympäristön kokonaistilannetta, tehdä yhteistyötä neuvolan ja sosiaalipalvelujen kanssa ja tehdä ls-ilmoitus, jos huoli herää.
Vanhemmuus ei kuitenkaan ole tutkinto, joten vanhemmuutta te ette voi arvioida.
Me emme ainakaan osallistu teidän arviointeihin.
Vanhemmuus ei ole tutkinto, mutta lastentarhan opettajalla ON yliopistotason tutkinto lasten kasvattamisesta. Silti nämä ammattikasvattajat huutavat täällä kuorossa, että älä nyt vaan sitä ongelmalastasi meille tuo, kasvatteleppa kotona vaan. Voiko lääkärikin sanoa, että älä nyt vaan sitä tyrääsi tänne tuo, leikkapa nyt ihan vaan itse. Miksi ihmeessä joku opiskelee vuosien tutkinnon kasvatuksesta jos ei kerran huvita auttaa niitä perheitä joilla siinä on haasteita?
Sivusta aloin pohtimaan että pitäisikö enemmän panostaa perhetyöhön mikä tapahtuisi kotona? Aika monella tuntuu olevan haasteita lapsenkasvatuksessa mikä vaikuttaa voimavaroihin. Ei ne vanhemmat opi selviytymään arjesta kotona jos lapsi päivät päiväkodissa. Eikö maalaisjärjellä ajateltuna tarvita kotiin tukea ja mallitusta miten toimitaan uhmaikäisen kanssa?
Ilman muuta kannattaisi! Mutta kun realiteetit on ne ettei perhetyön resursseja tulla lisäämään, niin vanhempien syyllistäminen on minusta pelkästään pöljää.
Minun mielestäni päiväkodin työntekijälle ei kuulu, onko vanhempi töissä, koulussa, työtön taikka uupunut. Nämä asiat käsitellään päiväkotihakemuksessa, jonka johtaja näkee ja käsittelee. En ole koskaan avannut työntekijöille omaa työstatustani.
Itse olen pitänyt lapsia pienenä kotona, mutta pistänyt isommat päiväkotiin. Joskus tullaan päiväkotiin 10 aikaan, Joskus aiemmin. Joskus haetaan jo välipalan jälkeen, Joskus vasta lähempänä 16. Ulospäin näyttää että lekottelisin päivät pienen kanssa ja ulkoistaisin vain huvikseni isompien hoidon. Oikeasti pyöritän kahta yritystä kotoa käsin enkä ole pitänyt mitään äitiyslomia. Pienen kanssa yrityksen pyörittäminen onnistuu mutta mitä isompi lapsi on, sitä enemmän pitäisi aikaa käyttää puistoissa, kerhoissa ja ikätoverien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Jos jokaisella lapsella on oikeus varhaiskasvatukseen niin miksi sitä lasta ei voi muka tämän kirjoittajan mielestä viedä hoitoon, jos äiti on vauvan kanssa kotona?
Minä olen ainakin vienyt hoitoon 5v lapseni klo 9-15 ajalle, koska lapsellani on enemmän tekemistä siellä päiväkodissa kavereiden kanssa, kuin kotona.. tai kotona on tekemistä katsoa telkkaria, mutta en viitsi antaa koko päivää katsoa telkkaria niin on sekin kiellettävä. Ja sen jälkeen olen tietenkin tylsä ja tyhmä äti. Olihan se helpotus minullekin, kun sai "rauhassa" käydä kaupassa, siivota ja tehdä ruuan ja laittaa vauva päiväunille ilman, että vanhempi lapsi häiriköi/metelöi taustalla.
Mielestäni on hienoa, että lapsen voi viedä päivähoitoon, kun muuta apua ei oikeestaan ole, kun ei ole laajaatukiverkostoa tai ne keneltä voisi pyytää apua niin ovat tuolla ajalla töissä ja väsyneitä työpäivän jälkeen etteivät edes välttämättä jaksa auttaa hoitaa lapsiani.
On ehdottomasti parempi että viet lapsen päiväkotiin. Siellä lapsi saa toivomaansa huomiota ja välittävää kasvatusta. Muistathan hakea nuorimmaiselle myös päiväkotipaikkaa, se on ehdottomasti oikea ratkaisu teidän tapauksessa.
Ei kaikki halua lähipäiväkotiin. Kun ei se aina ole paras tai edes hyvä.