Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

lukiosta valmistuminen on yliarvostettua.

Vierailija
24.05.2014 |

Kun lukee ihmisten keskusteluja, pistää miettimään se, kuinka moni ei pidä amista minään. Lukio on "ainoa oikea". Nauretaan, kun joku pitää valmistujaisjuhlat amiksesta valmistuneelle. Mikä siitä lukiosta tekee niin hienoa? Akateeminen koulutus ei ole sivistyneisyyden tae. Miksi amislaista pidetään tyhmänä? Amislaisissa on paljon fiksuja ihmisiä. Ja lukio on muutenkin yliarvostettu. eli, jos joku järjestää valmistujaisjuhlat omalle amis-pojalleen/tyttärelleen, antaa pitää. He sentään valmistuvat ammattiin. Kun taas lukiolaiset joutuvat vielä taas kouluun. Jos mielivät töitä saada. Kaikki saavat juhlia, mutta lukiolaisten juhlat ovat ennemminkin lakkiaiset. Ja olen lukiolainen.

Kommentit (93)

Vierailija
21/93 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitteko lakata vinkumasta siitä, että amista ei arvosteta yhtä paljon kuin lukiota. Kukas sen kissan hännän nostaa jollei kissa itse eli bileet pystyyn ja arvostakaa amistutkintoanne. Amis ja lukio ovat kumpikin aika erilaisia kouluja päämääränsä vuoksi, joten en noita lähtisi vertaamaan.

Vierailija
22/93 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko ajatelleet sitä että nykyään ammattikouluun monelle alalle vaaditaan korkeampi keskiarvo peruskoulusta kuin lukioon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/93 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on huolestuttavaa, että amislaisilla yleissivistys jää peruskoulun tasolle. Lukiossa opitaan kieliä ja kirjoittamista sekä kirjallisuutta, taidetta, kulttuuria, puhumattakaan nyt historiasta ja muista teoria-aineista. Lukion jälkeen voi mennä minne vasn, mutta koskaan yleissivistys ei mene hukkaan.

Vierailija
24/93 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle opettajana on sama, jatkavatko oppilaat lukioon vai ammattikouluun. Tärkeää on kunnioittaa nuoren omaa valintaa. Ylioppilastutkinto on oleellinen, jos mielii yliopistoon. Samalla lailla ammattikoulu on tärkeä, kun tähtäimessä on heti yläkoulun jälkeen valittuna ammatti johon he haluavat panostaa. Kumpaakaan tutkintoa ei pidä väheksyä eikä ala-arvioida. Omat lapseni saavat valita kumman tahansa koulutuksen, kunhan valitsevat jonkin. Ja kaikki tutkinnot omat juhlimisen arvoisia!!

Vierailija
25/93 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 22:05"]

Minusta on huolestuttavaa, että amislaisilla yleissivistys jää peruskoulun tasolle. Lukiossa opitaan kieliä ja kirjoittamista sekä kirjallisuutta, taidetta, kulttuuria, puhumattakaan nyt historiasta ja muista teoria-aineista. Lukion jälkeen voi mennä minne vasn, mutta koskaan yleissivistys ei mene hukkaan.

[/quote]

Taidetta? Kulttuuria? Ei meidän aikana. Kohan piirusteltiin jotain. Omalla pojalla ei ollut kuvaamataitoa ollenkaan. Sen lisäksi voisin sanoa, että oppii kuka oppii. Itse en oppinut historiasta mitään. Mutta jos tavoitteena on vaikkapa sähköinsinööri, ammattikoulun sähkölinja on parempi pohja ammattikorkeaan. Yleensä ne, jotka ovat hyviä sekä kielissä tai matikassa, hakevat yliopistoon ja ammattikorkeaan tulee lukiopuolelta jämät, ainakin teknisellä puolella. Itse amk:n käynyt, kun yliopistoon en päässyt, siihen aikaan oli vaikeampaa päästä. 

Vierailija
26/93 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 21:23"][quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 21:07"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 20:37"]Fakta on, että amikseen menee edelleen laiskat ja älyllisesti rajoittuneet. Ei sille mitään voi, ihan sama mitä täällä vaahdotaan. Lukio on osaamisen ja viitsimisen mittari, sen läpäiseminen kertoo että ihmisessä on potentiaalia. Aluksesta valmistuneet taas ovat niitä yhteiskunnan reppanoita joilla on rajoittuneet kyvyt ja jotka ei oikein ymmärrä maailmaa - valtaosin, varmaan on muutamia poikkeuksia kuten lukiolaisissakin.

[/quote]olen amislainen. En ole laiska, olen aina todella panostanut kouluuni. Ja muuhun tärkeään. Ja en ole rajoittunut. Olen kuvataiteellisesti ja musikaalisesti lahjakas. Matematiikka tökkii, mutta parempi se on kuin sinun äidinkielen taitosi. "aluksesta"? Tarkoitat kai amiksesta? ;) terv ylpeä amis

[/quote]

En ole edeltävä kirjoittaja, mutta olisikohan tabletti tai kännykkä tehnyt kirjoitustepposet. - ja ei se sinunkaan tekstisi kieliopillisesti virheetöntä ole;)

[/quote]puhekieli olisiko?

Vierailija
27/93 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä tuolla ylppätutkinnolla enää ole kummosta merkitystä. Siinä ajassa, kun lukiolainen hiihtelee esim. 4vuotta ja kirjottelee niitä "älliään" on se amislainen ym. saanut jo sen ammatin.

Valitettavasti se ylioppilaslakki ei tuo sitä onnea ja auvoa. Jokainen taaplaa tyylillään ja valitsee sen tien mikä silloin tuntuu järkevimmältä(toivottavasti itse).

Toki vanhemmat hehkuttaa vastavalmistunutta (oli mikä oli), mutta tulevaisuushan sen näyttää mihin sen nuoren tie vie.

Tähän vielä, että kritisoin noita ylioppilastilastoja mitä lehtiin aina laitetaan, menee samaan katekoriaan kun kaiken maailman muutkin huuhaa tutkimukset!

Vierailija
28/93 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiossa saa yleissivistystä sen kolme vuotta, minkä amislainen jo opettelee ammattiaan. Amislaiselta puuttuu yleissivistystä eli sitä minkä pohjalta kartuttaa lisää sivistystä ja tehdä tietoon perustuvia päätelmiä asioista.

Vierailija
29/93 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 22:02"]

Oletteko ajatelleet sitä että nykyään ammattikouluun monelle alalle vaaditaan korkeampi keskiarvo peruskoulusta kuin lukioon?

[/quote]

Oletko ajatellut, että ammttikoulu keskeytetään lähes 5 kertaa varmemmin kuin lukio? Tai että suurimmalla osalla amiksia keskiarvo on alle 7.

Vierailija
30/93 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 22:20"]

No eipä tuolla ylppätutkinnolla enää ole kummosta merkitystä. Siinä ajassa, kun lukiolainen hiihtelee esim. 4vuotta ja kirjottelee niitä "älliään" on se amislainen ym. saanut jo sen ammatin.

Valitettavasti se ylioppilaslakki ei tuo sitä onnea ja auvoa. Jokainen taaplaa tyylillään ja valitsee sen tien mikä silloin tuntuu järkevimmältä(toivottavasti itse).

Toki vanhemmat hehkuttaa vastavalmistunutta (oli mikä oli), mutta tulevaisuushan sen näyttää mihin sen nuoren tie vie.

Tähän vielä, että kritisoin noita ylioppilastilastoja mitä lehtiin aina laitetaan, menee samaan katekoriaan kun kaiken maailman muutkin huuhaa tutkimukset!

[/quote]

Sun on pakko olla amis: vain siellä opiskellut yhdistää tilaston ja huuhaatutkimuksen noin sujuvasti.

Ylioppilas on lukiossa 3 vuotta ja jatkaa sitten yliopistoon/korkeakouluun. Amiksesta saa 3 vuodessa ammatin, jonka kanssa pääsee työkkärin listoille.

Vierailija
31/93 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lukiolainen tiedä, että ylioppilastutkinnon suorittanut, ei todellakaan ole akateemisesti koulutettu? No, ei se mitään, olet vielä nuori. Ei kaikkea pidäkään tietää, etenkään tuossa iässä :)

Vierailija
32/93 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen amis, keskiarvo 7,8 ei yhtään keskeytyksiä. Valmistunut jo vuosi sitten.

Vierailija
33/93 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 22:40"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 22:20"]

[/quote]

Sun on pakko olla amis: vain siellä opiskellut yhdistää tilaston ja huuhaatutkimuksen noin sujuvasti.

Ylioppilas on lukiossa 3 vuotta ja jatkaa sitten yliopistoon/korkeakouluun. Amiksesta saa 3 vuodessa ammatin, jonka kanssa pääsee työkkärin listoille.

[/quote]

No ei jatka kuin osa lukiosta yliopistoon. Ammattikorkeakoulussa tekniikan alalla amiksesta tulleita on puolet, joskus enemmänkin mutta itse en laske sitä korkeakouluksi, vaan miellän se opistotasoiseksi kouluksi. Muista aloista en niin tiedä. Itse olen lukiopohjainen amk-insinööri, tosin käynyt myös alan opiston. En ole käynyt aikuislinjaa, vaan saman linjan kuin nuorisokin. 

Vierailija
34/93 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 21:07"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 20:37"]Fakta on, että amikseen menee edelleen laiskat ja älyllisesti rajoittuneet. Ei sille mitään voi, ihan sama mitä täällä vaahdotaan. Lukio on osaamisen ja viitsimisen mittari, sen läpäiseminen kertoo että ihmisessä on potentiaalia. Aluksesta valmistuneet taas ovat niitä yhteiskunnan reppanoita joilla on rajoittuneet kyvyt ja jotka ei oikein ymmärrä maailmaa - valtaosin, varmaan on muutamia poikkeuksia kuten lukiolaisissakin.

[/quote]olen amislainen. En ole laiska, olen aina todella panostanut kouluuni. Ja muuhun tärkeään. Ja en ole rajoittunut. Olen kuvataiteellisesti ja musikaalisesti lahjakas. Matematiikka tökkii, mutta parempi se on kuin sinun äidinkielen taitosi. "aluksesta"? Tarkoitat kai amiksesta? ;) terv ylpeä amis

[/quote]

onko sulla huono itsetunto, kun puutut lillukan varsiin? Minä esim kirjoitan tätä puhelimella, missä on tekstinkorjaus. Jos vaikka ylläolevan kirjoittajan puhelin ei tuntenut sanaa amis?

Vierailija
35/93 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion suorittaminen on vaikeampaa.

Ammattikoulun suorittaminen on käytännössä todella helppoa verrattuna lukioon.

Vierailija
36/93 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä puhutaan amiksesta jonain homogeenisenä tutkintona. Varmaan kuitenkin on aika paljon eroja eri linjojen välillä. Jossakib helpompaa, jossakin vaikeampaa.

Itse olen käynyt kummatkin, amiksen ja lukion. Molemmissa oli haasteensa. Pidin amiksesta enemmän, sai tehä sitä mistä tykkäsi. Ei tarvinnut päntätä esimerkiksi historiaa. Ja eipä noista lukioajoista ole paljoa mieleen jäänyt, joten se siitä yleissivistävästä vaikutuksesta pidemmällä tähtäimellä.

Vierailija
37/93 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nuori kävi tuplatutkinnon ja voisi suhteuttaa, että lukion paperit olivat paremmat kuin amiksen, kumpaankaan ei pahemmin panostanut. molemmat todistukset kyllä hyviä. 

Sähköala on esim. sellainen, että lukiossa on paljon sellaista porukkaa, jotka saisivat sähköasentajana suurta vahinkoa aikaan. 

Vierailija
38/93 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on useita kaksoistutkinnon suorittaineita ystäviä, jotka vitsailivat yhtenään siitä, että onneksi alkaa taas ns. amisjakso niin saa vain lomailla.

Lisäksi ilman edes osittaista lukiopohjaa on turha haaveillakaan pääsevänsä esim. teknilliseen yliopistoon. 

Vierailija
39/93 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 23:16"] 

Sähköala on esim. sellainen, että lukiossa on paljon sellaista porukkaa, jotka saisivat sähköasentajana suurta vahinkoa aikaan. 

[/quote]

Mikä pointti tässä nyt oli? Lukiossa on varmasti paljon sellaista porukkaa, joka saisi vahinkoa aikaa vaikka lääkärinä. Ja amiksessa(vaikka siellä sähköpuolella) on varmasti paljon vahinkoa aikaan psykoterapiaistunnossa. Eihän tuossa ollut järjen hiventä.

Vierailija
40/93 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka arvostelette lukion sivistävää vaikutusta ja perustelette sen sillä, ettei itselle jäänyt mitään mieleen: Olisiko vika lukion sivistävässä tarjonnassa vai jossakin muualla... esimerkiksi omassa päässänne oppia ja ottaa tietoa vastaan?