Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

lukiosta valmistuminen on yliarvostettua.

Vierailija
24.05.2014 |

Kun lukee ihmisten keskusteluja, pistää miettimään se, kuinka moni ei pidä amista minään. Lukio on "ainoa oikea". Nauretaan, kun joku pitää valmistujaisjuhlat amiksesta valmistuneelle. Mikä siitä lukiosta tekee niin hienoa? Akateeminen koulutus ei ole sivistyneisyyden tae. Miksi amislaista pidetään tyhmänä? Amislaisissa on paljon fiksuja ihmisiä. Ja lukio on muutenkin yliarvostettu. eli, jos joku järjestää valmistujaisjuhlat omalle amis-pojalleen/tyttärelleen, antaa pitää. He sentään valmistuvat ammattiin. Kun taas lukiolaiset joutuvat vielä taas kouluun. Jos mielivät töitä saada. Kaikki saavat juhlia, mutta lukiolaisten juhlat ovat ennemminkin lakkiaiset. Ja olen lukiolainen.

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää väittely on täysin korni! Suomeen on rantautumassa akateeminen köyhälistö! Vaikka olis paperit yliopistosta voi hyvinkin päätyä kortistoon ja tienata vuosikaudet muutaman huntin työttömyyskorvausta, toisaalta esim hyvälle alalle päätynyt amis-duunari voi saada palkkaa monta tonnia, esim. putkimiehet. Joten amis-lukio-vastakkainasettelu on idioottimainen ja sopisi paremmin 50-luvulle

Vierailija
42/93 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun yks kaveri on mensassa muistaakseni likimain 150 pisteen ÄO:lla ja se on duunarina rakennushommissa, sanoo aina ettei halua vastuuta tai stressiä, vaikka voisi tehdä about mitä vaan.. aika fiksua toisaalta, on pokkaa tehdä mitä lystää ja heittää vesilintua ihmisten mielipiteillä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 20:59"]

Meidän suvun perinne. Kuinka monesta amiksesta muuten käydään kouluaikana taidenäyttelyissä tai teatterissa?

[/quote]

Kyllä matkailulinjalla ainakin käytiin ihan molemmissa :D

Vierailija
44/93 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 03:51"]mun yks kaveri on mensassa muistaakseni likimain 150 pisteen ÄO:lla ja se on duunarina rakennushommissa, sanoo aina ettei halua vastuuta tai stressiä, vaikka voisi tehdä about mitä vaan.. aika fiksua toisaalta, on pokkaa tehdä mitä lystää ja heittää vesilintua ihmisten mielipiteillä

[/quote]å

Jep. Mun kaverilla oli täysi kymppi keskiarvona kun pääsi yläasteelta ja lähti amikseen koska tiesi mitä haluaa tehdä. Opettajat ihan rehtoria myöten julkisesti paheksuivat tämän valintaa ja käydessään amiksellamme tulivat kaverilleni päivittelemään että eikö tämä varmasti halua lähteä lukioon vaikka oli jo vuoden käynyt amista..

Vierailija
45/93 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukio on yliarvostettua. Jos saisin päättää uudelleen, en menisi lukioon vaan opiskelisin itselleni ammatin.

Vierailija
46/93 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt lukion. Ei käyty taidenäyttelyssä eikä teatterissa. Ei käynyt poikakakaan. Toinen lapsistani kävi taidenäyttelyssä kouluaikana kerran: Ala-asteen kuudennella. Jos joku teistä on lukioaikana käynyt teatterissa tai taidenäyttelyssä, niin se ei tarkoita, että kaikki muutkin kävisivät. 

No mulla on ainakin ongelma, etten muista ei-kinnostavia päntättyjä asioita, muistan paremmin kun luen omalla ajallani kiinnostavia asioita. On paljon ihmisiä, jotka tekevät samaa, vaikka taustalla olisi vain kansakoulupohja. On paljon ihmisiä, jotka ovat käyneet vain 6 vuotta kansakoulua ja silti heillä on paljon tietoa, kun ovat itse lukeneet. Kaikki se tieto, mitä lukion kirjoissa on, on julkista tietoa, joka on jokaisen kiinnostuneen saavutettavissa. 

Itse lähdin ihan hyvällä keskiarvolla lukioon, mutta olen ollut aina laiska lukemaan, matikan tehtäviä olen tykännyt tehdä. Minulle olisi jatko-opinnoissa ollut paljon enemmän hyötyä ammattikoulusta, kun laiskan lukijan papereilla ei haluamalleni alalle päässyt enkä koskaan töiden takia (tekosyy, tiedän) viitsinyt käydä korottomassa numeroita. Nykyisessä työssäni on ihan sama, mikä peruskuolutuspohja on, yleiseisti ottaen alalla ajatellaan, että amispohjaiset insinöörit osaavat enemmän. 

Vierailija
47/93 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

54 tekee nyt kirjoitusvirheitä kun joudun kirjoittamaan yhdeksällä sormella etusormeen tulleen tapaturman takia. 

Vierailija
48/93 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerä keskustelu ja täällä noin neljä kertaa jo tapeltu asia. Ap voisi käyttää hakua vai riidelläkö vain halusitkin?

Meillä on kolme lasta, kaksi tämän kevään ylioppilasta ja kolmas ensi syksynä lukionsa aloittava. Jokainen on valinnut lukion siksi, ettei ammatilliselta puolelta löytynyt tarpeeksi kiinnostavaa alaa ja toisaalta pää riittää lukioonkin. Eivät kaikki halua olla hoitajia, putkimiehiä tai kokkeja. Ylipäätään palveluammatit eivät ole kiinnostaneet enkä ihmettele.

Siinä sivussa kun on saanut tietoa päähänsä, nähnyt vaivaa tosistuksensa eteen ja hoitanut hommansa hyvin on saanut mahdollisuuden pohtia mitä elämällään oikeasti haluaa tehdä. Ei meillä ainakaan kukaan ole 15-vuotiaana ollut täysin varma, että tuota alan elääkseni tekemään. Yksi lapsistani esim. kävi englanninkielisen IB-tutkinnon ja suuntaa nyt ulkomaille yliopistoon. En todella olisi päästänyt häntä sinne kolme vuotta sitten.

Ylioppilastutkinto on ja pysyy Suomessa arvostettuna tutkintona eikä HYVIEN papereiden saaminen lukiosa onnistu joka jannulta. Sama pätee aivan varmasti ammattikoulun joihinkin linjoihin. Perinteisesti ammattikouluun on mennyt ja sieltä on parissa vuodessa valmistunut "tienaamaan" se laiskempi, ei yleissivistystä arvostava porukka. Ehkä ajat ovat muuttumassa?

Vierailija
49/93 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

56: Meillä ainakin esikoista painostettiin jopa lukioon yläasteella, opettajien ja opion taholta. Mutta hän todellakin tiesi, mitä 15-vuotiaana haluaa, eikä hakenut. Itse annoin valita, koska mieheni on pärjännyt paremmin urallaan kuin minä, vaikka hän ei ole ylioppilas ja minä olen - tiedän, että se on monesta muustakin asiasta kiinni, mutta silti esimerkkinä. Poika halusi insinööriksi ja lähti seuraamaan isänsä jalanjälkiä. Myös mieheni on ammattikoulupohjainen insinööri. Kaikkien ei tarvitse miettiä. Historiasta ei ole noissa hommissa mitään hyötyä, sähkötekniikasta on ja kulttuuriaineita on pieni pläjäys pakollinen kaikilla amisaloilla. Vaikka ne perusteet opetellaankin uudelleen. Myös hoitoalalla on sukulainen, jolla olisi ollut päätä lukioon; tyttö. Useimmiten pojat ovat niitä, jotka valitsevat ammattikoulun, vaikka lukioon pääsisi. 

Uskoisin, että jos tehdään tutkimus, ammattikoulun ja lukion käyneiden poikien älyssä ei ole suuria eroja, mutta tyttöjen kohdalla se menee lukion käyneiden hyväksi aika selvästi, poikkeuksiakin on. Minulla on kokemus sekä omilta kouluajoiltani, että mitä olen omien nuorieni luokkatoverien valintoja seuranneet: Ihan heikoimmat menevät amikseen, jos menevät yleensä mihinkään. Sitten tällaiset, joilla juuri ja juuri keskiarvo riittää lukioon, heistä joka kolmas menee lukioon. Keskiarvoltaan 7-8 omaavista menee tasan puoliksi. Yli ysin keskiarvolla muutama menee amikseen, suurin osa lukioon. Oman mieheni peruskoulutodistuksen olen nähnyt, keskiarvo on 9,2. Kysyin miksei mennyt lukioon, hän esitti vastakysymyksen "Mitä minä siellä olisin tehnyt". Tosin on kuulemma tullut opettajilta sanomista, kun ei ole hakenut, kuten pojallekin. Esikoisen keskiarvo tosin oli "vain" 8,5, eli sama, millä itsekin lähdin lukioon. Olen perheeni tyhmin silti, toinen lapsista lähti kyllä lukioon. Mutta hänen lapsuudenhaaveammattinsa oli täysin amisammatti, vielä 8 luokalla. Opettajat hänenkin mielensä painostivat muuttumaan, tosin hän on löytänyt yliopistoaloilta mieleisen opiskelualan, joten se on ok nykyään. 

Itse sain melko keskinkertaiset arvosanat lukiossa tekemättä mitään, mutta kirjoitukset menivät heikohkosti, tosin toki helposti läpi. Tuo toinen lukion käynyt luki yleensä kerran koealueen läpi ja ei ollut koskaan pois, jos ei ollut tosi kipeä, sekä teki tehtävät. Huippuarvosanat. 

Vierailija
50/93 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 20:44"][quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 20:41"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 20:35"]

Ammattikoulu on vitsi. Siellä ei opiskella kuin murto-osa siitä, mitä lukiossa opiskellaan. Siksi on syytäkin arvostaa lukiota enemmän. Puolestani saa kuitenkin juhlia amiksesta valmistumista. Hienoa suorittaa koulutus loppuun asti.

t.ex-amis

[/quote] käsittääkseni Se on juurikin näin eli amiksessa on saavutus saada edes koulutus loppuun, käytännössähän amiksessa opetus on lähinnä tasoa kehitysvammaiset... Ei sinne mene kukaan joka vaan suinkin muualle pääsee, mutta valitettavasti moni on pakon edessä

[/quote]

Miten olisi ne, jotka haluaa? Jotkut haluaa duunariammatin ihan tietoisesti, vaikka olisi lukupäätä. Tunnen myös muutaman yliopiston käyneen, jotka tekevät duunaritöitä omasta halustaan, akateeminen vastuu ei ole kuulemma heitä varten. Yliopistoammateissa vaaditaan muutakin kuin älyä, eikä se kaikille sovi, eikä kaikki voi olla tutkijoita. 

[/quote] Juu tutkijoita ovatkin lähinnä jatko-piskelijat eli väikkärin tekijät.

Vierailija
51/93 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 08:08"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 20:44"][quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 20:41"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 20:35"]

Ammattikoulu on vitsi. Siellä ei opiskella kuin murto-osa siitä, mitä lukiossa opiskellaan. Siksi on syytäkin arvostaa lukiota enemmän. Puolestani saa kuitenkin juhlia amiksesta valmistumista. Hienoa suorittaa koulutus loppuun asti.

t.ex-amis

[/quote] käsittääkseni Se on juurikin näin eli amiksessa on saavutus saada edes koulutus loppuun, käytännössähän amiksessa opetus on lähinnä tasoa kehitysvammaiset... Ei sinne mene kukaan joka vaan suinkin muualle pääsee, mutta valitettavasti moni on pakon edessä

[/quote]

Miten olisi ne, jotka haluaa? Jotkut haluaa duunariammatin ihan tietoisesti, vaikka olisi lukupäätä. Tunnen myös muutaman yliopiston käyneen, jotka tekevät duunaritöitä omasta halustaan, akateeminen vastuu ei ole kuulemma heitä varten. Yliopistoammateissa vaaditaan muutakin kuin älyä, eikä se kaikille sovi, eikä kaikki voi olla tutkijoita. 

[/quote] Juu tutkijoita ovatkin lähinnä jatko-piskelijat eli väikkärin tekijät.

[/quote]

No mun kaveri on ammatiltaan tutkija, on tehnyt lisurin, eikä aio tehdä väikkäriä. Mutta oli tutkija jo kauan ennen kuin aloittikaan lisuria. Samassa paikassa, mikä on yliopiston yksikkö, on sekaisin tutkijoita, joista osa on tohtoreita, osa väittelee ja osa ei edes aio ja muutama lisensiaatti. 

Vierailija
52/93 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 21:07"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 20:37"]Fakta on, että amikseen menee edelleen laiskat ja älyllisesti rajoittuneet. Ei sille mitään voi, ihan sama mitä täällä vaahdotaan. Lukio on osaamisen ja viitsimisen mittari, sen läpäiseminen kertoo että ihmisessä on potentiaalia. Aluksesta valmistuneet taas ovat niitä yhteiskunnan reppanoita joilla on rajoittuneet kyvyt ja jotka ei oikein ymmärrä maailmaa - valtaosin, varmaan on muutamia poikkeuksia kuten lukiolaisissakin.

[/quote]olen amislainen. En ole laiska, olen aina todella panostanut kouluuni. Ja muuhun tärkeään. Ja en ole rajoittunut. Olen kuvataiteellisesti ja musikaalisesti lahjakas. Matematiikka tökkii, mutta parempi se on kuin sinun äidinkielen taitosi. "aluksesta"? Tarkoitat kai amiksesta? ;) terv ylpeä amis

[/quote] matikka tökkii eli olet tyhmä matikassa, olet siis rajoittunut älysi puolesta ja siksi menit amikseen. Eikä se ylpeys auta yhtään, jos ei resursseiktaan edes keskitasoa, sori vaan.

Vierailija
53/93 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 20:46"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 20:35"]Ammattikoulu on vitsi. Siellä ei opiskella kuin murto-osa siitä, mitä lukiossa opiskellaan. Siksi on syytäkin arvostaa lukiota enemmän. Puolestani saa kuitenkin juhlia amiksesta valmistumista. Hienoa suorittaa koulutus loppuun asti.

t.ex-amis

[/quote] itse valmistun sekä ammattiin että ylioppilaaksi, ja voin kyllä sanoa, että meillä ammattipuolella oli paljom rankempaa kuin lukiossa! työharjoitteluja koko ajan,päälle tehtävät jotka liittyvät harjoitteluun plus muut kouluun liittyvät tehtävät esim. tutoriaalit. Töitä kyllä saanut tehdä ja hammasta purra, että jaksanut käydä!

[/quote]

Et valmistukaan lukiosta, eli et ole suorittanut koko lukioita. Et tiedä sen rankkuudesta mitään.

Vierailija
54/93 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 09:54"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 20:35"]Ammattikoulu on vitsi. Siellä ei opiskella kuin murto-osa siitä, mitä lukiossa opiskellaan. Siksi on syytäkin arvostaa lukiota enemmän. Puolestani saa kuitenkin juhlia amiksesta valmistumista. Hienoa suorittaa koulutus loppuun asti.

t.ex-amis

[/quote] itse valmistun sekä ammattiin että ylioppilaaksi, ja voin kyllä sanoa, että meillä ammattipuolella oli paljom rankempaa kuin lukiossa! työharjoitteluja koko ajan,päälle tehtävät jotka liittyvät harjoitteluun plus muut kouluun liittyvät tehtävät esim. tutoriaalit. Töitä kyllä saanut tehdä ja hammasta purra, että jaksanut käydä!

[/quote]

Et valmistukaan lukiosta, eli et ole suorittanut koko lukioita. Et tiedä sen rankkuudesta mitään.

[/quote]

? Kyllä meidän poika suoritti lukion täysin täyden oppimäärän samalla kun ammattikoulunkin täyden oppimäärän. Se kesti vuoden kauemmin ja kun lukiolaisilla oli tenttiaika, ammattikoulussa oli täysiä työpäiviä ja päivät olivat pitempiä, lähes aina koulua oli 8-16. Joskus oli pelkkiä amisjaksoja, joskus pelkkiä lukiojaksoja ja joskus oli samana päivänä molempia. 

Vierailija
55/93 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 09:56"]

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 09:54"]

t.ex-amis

[/quote]

[/quote]

? Kyllä meidän poika suoritti lukion täysin täyden oppimäärän samalla kun ammattikoulunkin täyden oppimäärän. Se kesti vuoden kauemmin ja kun lukiolaisilla oli tenttiaika, ammattikoulussa oli täysiä työpäiviä ja päivät olivat pitempiä, lähes aina koulua oli 8-16. Joskus oli pelkkiä amisjaksoja, joskus pelkkiä lukiojaksoja ja joskus oli samana päivänä molempia. 

[/quote]

Siis meni niin, että lukion puolella tentissä ja sitten illaksi amikseen, kun muut saivat lähteä tentin jälkeen lukemaan seuraavaan. 

Vierailija
56/93 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä siinä ei ole mitään hienoa kun ihminen sanoo, ettei halua vastuuta.

Vierailija
57/93 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiokin on sellainen koulu, että pystyy aika hyvin itse päättämään kuinka rankaksi tai kevyeksi sen tahtoo itselleen tehdä. Jos ei papereilla niin väliä, voi kirjoittaa vaikka terveystiedon ihan maalaisjärjellä. Jos valinnaisiksi aineiksi valitsee kuvista, valukuvauskurssia ja muuta kivaa, voi lukion käydä melko kivuttomasti. En kuitenkaan ikinä lähtisi vertaamaan yhtäkään amistutkintoa rankkuudeltaan sellaiseen lukiotutkintoon, joka sisältää pitkän matematiikan, pitkän fysiikan ja kemian ja monesti myös biologian. Kyllä nämäkin aineet voi matemaattisesti lahjakas kirjoittaa lukematta keskinkertaisin arvosanoin, mutta suurimmalle osalle vaatii todella paljon vaivaa.

Olen kuitenkin samaa mieltä jonkun aiemman kanssa, että amis ja lukio ovat niin eri asioihin tähtääviä koulutuksia, ettei niitä tulisi yleistäen vertailla. Eikä se lukiosta hankittu yleissivistys ole ikuista, on ihan sama kuinka paljon on lukiossa lukenut yhteiskuntaoppia jos ei seuraa alkuunkaan politiikkaa tänä päivänä.

Itse olen siis lukion suorittanut ja opiskelen lääketieteellisessä.

Vierailija
58/93 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 09:58"]

Minun mielestä siinä ei ole mitään hienoa kun ihminen sanoo, ettei halua vastuuta.

[/quote]

So? Minä olen lukion käynyt, mutta ikimaailmassa en haluaisi esimiesasemaan. Yrittäjänä voisi olla, jos keksisin osaamistani vastaavan alan, missä voisi tehdä töitä mahdollisimman yksin ja mahdollisimman vähillä asiakaskontakteilla. 

Olen ollut tehdastyössä ja se oli mukavaa aikaa. Kun sai tehdä paljon ylitöitä, tienasi hyvin, kunto kasvoi itsestään, kun työ oli suht. raskasta ja vapaa-ajalla ei tarvinnut uhrata työlle ajatuksia sen enempää kuin että meni ajoissa nukkumaan, jotta jaksoi taas mennä seitsemään seuraavana aamuna. Mitä vähemmän kontakteja, sen parempi. Olen matemaattisesti erittäin lahjakas, mutta en lähtenyt opiskelemaan matikkaa, kun en keskinyt hyvää alaa. En maalaistyttönä tiennyt sellaisista ammateista kuin vakuutusmatematiikko tai tutkija. 

Vierailija
59/93 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen vaan ylioppilas (opiskelen yliopistossa, jos se nyt jotain merkkaa) ja taytyy kylla sanoa ettei turhempaa juhlaa ole. Mun puolesta sita juhlaa ei olisi tarvinnu koskaan jarjestaa,koska en oppinut ammattia (tai yhtaan mitaan muuta,kun yleispatevaa skeidaa). Amislaisille voisi olla juhlat ja sitten vaikka YLIOPISTOSTA valmistuneille eika lukiolaisille.

No,mutta nama tavat muuttuu aikanaan. Se on nyt mita on! 

Vierailija
60/93 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää arvostella kumpaakaan koulutusta? Toisen mielestä lukio voi olla turha, toisen mielestä ammattikoulu. Arvostetaan molempia ja annetaan nuorten itse päättää mihin haluaa mennä.