lukiosta valmistuminen on yliarvostettua.
Kun lukee ihmisten keskusteluja, pistää miettimään se, kuinka moni ei pidä amista minään. Lukio on "ainoa oikea". Nauretaan, kun joku pitää valmistujaisjuhlat amiksesta valmistuneelle. Mikä siitä lukiosta tekee niin hienoa? Akateeminen koulutus ei ole sivistyneisyyden tae. Miksi amislaista pidetään tyhmänä? Amislaisissa on paljon fiksuja ihmisiä. Ja lukio on muutenkin yliarvostettu. eli, jos joku järjestää valmistujaisjuhlat omalle amis-pojalleen/tyttärelleen, antaa pitää. He sentään valmistuvat ammattiin. Kun taas lukiolaiset joutuvat vielä taas kouluun. Jos mielivät töitä saada. Kaikki saavat juhlia, mutta lukiolaisten juhlat ovat ennemminkin lakkiaiset. Ja olen lukiolainen.
Kommentit (93)
Fiksuus ja sivistyneisyys eivät ole sama asia. Lukion tehtävä on antaa yleissivistävä pohja ja syventäviäkin tietoja. Sillä ei ole mitään tekemistä arkifiksuuden kanssa, jota voi toki olla amiksillakin niin kuin lukiolaisillakin.
Lukiossa joutuu tekemään paljon töitä, eivätkä yo-kirjoitukset ole mitkään ihan helpot. Tietysti se tuntuu sellaisesta, joka on koulussa ollut 8-10 keskiarvolla, että lukio menee ihan siinä sivussa vasemmalla kädellä hoideltuna, mutta ne 5-7 keskiarvon oppilaat, jotka oikeasti pelkäävät, meneekö tentti läpi, joutuvat paahtamaan kovasti.
Sinänsä en kyllä arvosta ylioppilasta, joka on tuhlannut aikaansa kolme vuotta ja saa jotkut A:n paperit. Minusta on parempi saada täydet pisteet amiksesta kuin rimaa hipoen läpi menneet paperit lukiosta.
Molemmat on toisen asteen tutkintoja, saman arvoisia. Ylioppilastutkinto tosin ei valmista mihinkään.
Minä kävin lukion ja yliopistossa maisteriksi. Mieheni amiksen, amkin ja yliopistosta nopeasti maisteriksi. Aikaa meillä meni yhtä kauan. Yhtä älykkäitäkin ollaan ja samantasoisissa töissä.
Jos ei ole kirjoittanut ylioppilaaksi lukiosta, ei kyllä voi sanoa lukion rankkuudesta mitään - ainakaan, jos tavoite on ollut hitusenkin pelkkää läpipääsyä korkeampi. Yo-kirjoitukset eivät ole mikään läpihuutojuttu, ja 75 hyväksyttä kurssia kolmeen vuoteen ei onnistu kaikilta.
Itse arvostan lukiota sen yleissivistävyyden vuoksi. Asia vain on niin, että amiksesta tulee keskimäärin kielitaidottomampia ihmisiä, joilla ei ole samanlaista käsitystä esim. historiasta ja yhteiskunnan toiminnasta eikä välttämättä sitä kriittistä ajattelutapaa, joka lukiossa opetetaan. Äidinkielen kielioppi on enemmän hakusessa ja osaamisalue on kapea.
Tietysti, amiksesta voi hankkia ammatin, jonka haluaa ja josta saa hyvääkin palkkaa. Minä vain satun arvostamaan ihmisiä, jotka tietävät kaikesta jotakin, puhuvat useita kieliä jne.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 18:14"]Jos ei ole kirjoittanut ylioppilaaksi lukiosta, ei kyllä voi sanoa lukion rankkuudesta mitään - ainakaan, jos tavoite on ollut hitusenkin pelkkää läpipääsyä korkeampi. Yo-kirjoitukset eivät ole mikään läpihuutojuttu, ja 75 hyväksyttä kurssia kolmeen vuoteen ei onnistu kaikilta.
Itse arvostan lukiota sen yleissivistävyyden vuoksi. Asia vain on niin, että amiksesta tulee keskimäärin kielitaidottomampia ihmisiä, joilla ei ole samanlaista käsitystä esim. historiasta ja yhteiskunnan toiminnasta eikä välttämättä sitä kriittistä ajattelutapaa, joka lukiossa opetetaan. Äidinkielen kielioppi on enemmän hakusessa ja osaamisalue on kapea.
Tietysti, amiksesta voi hankkia ammatin, jonka haluaa ja josta saa hyvääkin palkkaa. Minä vain satun arvostamaan ihmisiä, jotka tietävät kaikesta jotakin, puhuvat useita kieliä jne.
[/quote]
Luuleeko ihmiset oikeasti, että lukio on ainut tapa saada yleissivistystä? Kyllä sitä voi hommata ilman lukiotakin, pitää vaan olla kiinnostunut ja aktiivinen. Tietoa kyllä löytyy!
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 11:08"]
Uskokaa nyt että ihan sama mitä jankutatte, niin amis on edelleen älyltään, resursseiltaan, ahkeruudeltaan jne. rajoittuneiden reppanoiden koulu. Mutta heitäkin tarvitaan, koska paskahommatkin pitää jonkun hoitaa.
[/quote]
No tuossa seurasin viime vuonna lapseni ysiluokalta opiskelemaan lähtijöitä. Tytöistä ne kutosen tytöt lähti parturi-kampaajiksi ja kosmetologeiksi ja suurtalouskokeiksi. Ysin keskiarvolaiset lähti lukioon.
Nyt kaikki aaveemammat varmaan väittää, että ne parturikampaajat on taatusti älykkäämpiä ja fiksumpia ja pärjää paremmin elämässä, kuin nämä ysin lukioon lähtijät.
Yleensäkin nuoren asioita on hieno juhlia. Mutta suomalaiset nyt vaan on niin kateellisia, että jos se oma tyttö valmistuu parturikampaajaksi, kadehditaan naapurin Liisin yo-juhlia verhon takana ja tuhahdellaan ja väheksytään, että se on vaan ylioppilas, eli se ei oo mitään ja paskaako tuota tarvii juhlia.
Voi, kun elämässä yleensäkin on juhlaa ihan liian vähän. Synttäreitä, rippijuhlaa, yo-juhlaa ja valmistujaisia kannattaa aina juhlia. Toki, jos on huonot välit sukuun ja kateellinen ja katkera, ei osaa juhlasta nauttia. Mutta normaalit ihmiset, joilla on hyvä itsetunto, osaavat nauttia toisten juhlista, on se hääjuhla tai yo-juhla tai valmistujaisjuhla.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 18:14"]Jos ei ole kirjoittanut ylioppilaaksi lukiosta, ei kyllä voi sanoa lukion rankkuudesta mitään - ainakaan, jos tavoite on ollut hitusenkin pelkkää läpipääsyä korkeampi. Yo-kirjoitukset eivät ole mikään läpihuutojuttu, ja 75 hyväksyttä kurssia kolmeen vuoteen ei onnistu kaikilta.
[/quote]
No tässä amiksen käynyt joka puhuu suomen ja ruotsin lisäksi sujuvasti neljää kieltä :))
Oma pikkuveli valmistuu viikon päästä amiksesta, ja ette uskokaan miten on isosiskoa kismittänyt suvun reaktiot valmistujaisjuhlaan. Meille oli alusta asti selvää, että totta kai juhlitaan toisen suurta päivää, mutta ilmeisesti se ei kaikkien mielestä ole soveliasta. Ymmärtäisin kyllä jos vanhempi väki vieroksuisi juhlintaa, mutta meidän tapauksessa oma isä (!!) ihmetteli "amisjuhlaa" ja suvun nuorisokin on vaikuttanut hämmentyneeltä. Ei tässä edes ole mikään rahankeruujuhla tulossa, olis vaan kiva ihan vilpittömästi juhlistaa ammattiin valmistumista.
Itse olen ylioppilas ja juhlani juhlinut, mutta tässä menee pikkuhiljaa maku siitäkin hyvästä muistosta. Tottakai ammattiin valmistuminen on yhtä lailla juhlan arvoinen asia!
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 12:15"]Kyllähän sen näkee päälle päin, kuka on amis-kamaa, lähihoitaja-kamaa: rööki suussa, pojat mustaksi värjätyt hiukset, akneface, tytöt niin pissiksiä, avuttomia blondeja karseissa meikeissä. Kannattaakin mennä erikoislukioon, jossa on raja yli ysin, ei lähiön jätelukioon. Amis on säälittävä, hyvä hyvät yo:t, kuten omat lapseni!!!
[/quote]
Tunnet varmaan jokaisen suomessa opiskelevan lähihoitajan? Haha, jos näkisit minut kaupungilla kävelemässä, pitäisit varmaan lukiolaisena näiden stereotypioidesi mukaan...:) Sorry, en omista blondeja hiuksia sekä pissismäistä tyyliä:) Hiukset siististi kiinni ja vaatteet tyylikkäämmät kuin kenelläkään lukiolaisella joita olen nähnyt isossa kaupungissa. En ikinä pukisi päälleni nahkatakkka ja huoran saappaita :) Peruskoulusta lähdin yli 8 keskiarvolla. Opettajat koittivat saada lukioon, ilmoitin että ennemmin käyn 3v mieluisaa koulua, josta voin jatkaa sairaanhoitajaksi. Se on sitä mitä haluan tehdä. Parempi pohja minulla on lähihoitajasta sairaanhoitajaksi kuin lukiosta:) En ole myöskään röökiä polttava ja viikonloput ryypäten viettävä teini, että älkää yleistäkö, kiitos:)
Meidän suvun perinne. Kuinka monesta amiksesta muuten käydään kouluaikana taidenäyttelyissä tai teatterissa?
Ainoa syy miksi itse kävin lukion oli se että en osannut päättää mitä lähteä opiskelemaan. Useempi vuosi välissä töitä ja nyt on amk kesken. Kyllä vituttaa ajatus että jos olisin amiksen aikanaan käynyt ei nyt tarttis kärvistellä 250 euron opintotuella ja olis jo vuosia ollut pätevyys samaan työhön.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 04:05"][quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 20:59"]
Meidän suvun perinne. Kuinka monesta amiksesta muuten käydään kouluaikana taidenäyttelyissä tai teatterissa?
[/quote]
Kyllä matkailulinjalla ainakin käytiin ihan molemmissa :D
[/quote]
En kyllä lukion aikana käynyt kummassakaan. Kävitkö jonkun taide lukion? Kuulostaa ajan tuhlaukselta
No, kun itse amiksen kävin niin luokallemme ei päässyt lainkaan alle 8,0 keskiarvolla. Oli siis niin kova tungos alalle. Vuotta vanhemmista opiskelijoista neljä ei valmistunut määräajassa, koska laiskottelivat eivätkä suorittaneet tehtäviä vaaditulla tavalla. Nyt olen AMK:ssa ja valmistun tavoiteajassa, toisin kuin monet lukiosta tulleet. Eiköhän niitä fiksuja ja vähän laiskempiakin ihmisiä ole ihan joka alalla, mutta en koe olevani 'tyhmä ja laiska' alavalintojeni takia, kyllä tämän eteen on töitä saanut tehdä :)
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 20:37"]
Fakta on, että amikseen menee edelleen laiskat ja älyllisesti rajoittuneet. Ei sille mitään voi, ihan sama mitä täällä vaahdotaan. Lukio on osaamisen ja viitsimisen mittari, sen läpäiseminen kertoo että ihmisessä on potentiaalia. Aluksesta valmistuneet taas ovat niitä yhteiskunnan reppanoita joilla on rajoittuneet kyvyt ja jotka ei oikein ymmärrä maailmaa - valtaosin, varmaan on muutamia poikkeuksia kuten lukiolaisissakin.
[/quote] aluksesta valmistuneet???? Mistä oikein höpiset? Haukut aluksesta valmistuneita etkä itse osaa edes kirjoittaa!
Täällä kirjoittelee ihka oikea amis! Ja vielä lähihoitaja. Olen siis ilmeisesti alinta kastia, jos tämän palstan mielipiteitä kuuntelee ;) Olen valmistunut ammattikoulusta vuonna 2007, jonka jälkeen tein muutaman vuoden töitä ja tällähetkellä opiskelen sairaanhoitajaksi. Voin sanoa, että sääliksi käy lukio pohjaisia opiskelijoita! Varsinkin työssäoppimiset tuntuvat olevan ylivoimaisia.
Ja itseäni sivistän koko ajan. Yleistieto minulla on hyvä. Ei siihen lukiota tarvita.
Moni lukion käynyt kaverini on jämähtänyt sinne siwan kassalle, mutta onhan se hyvä, että osaa puhua muinaisten roomalaisten pylväiden mallista, kaljakaupassa asioivien ns. alanmiesten kanssa ;)
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 20:37"]Fakta on, että amikseen menee edelleen laiskat ja älyllisesti rajoittuneet. Ei sille mitään voi, ihan sama mitä täällä vaahdotaan. Lukio on osaamisen ja viitsimisen mittari, sen läpäiseminen kertoo että ihmisessä on potentiaalia. Aluksesta valmistuneet taas ovat niitä yhteiskunnan reppanoita joilla on rajoittuneet kyvyt ja jotka ei oikein ymmärrä maailmaa - valtaosin, varmaan on muutamia poikkeuksia kuten lukiolaisissakin.
[/quote]olen amislainen. En ole laiska, olen aina todella panostanut kouluuni. Ja muuhun tärkeään. Ja en ole rajoittunut. Olen kuvataiteellisesti ja musikaalisesti lahjakas. Matematiikka tökkii, mutta parempi se on kuin sinun äidinkielen taitosi. "aluksesta"? Tarkoitat kai amiksesta? ;) terv ylpeä amis
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 18:47"]
[/quote]
Luuleeko ihmiset oikeasti, että lukio on ainut tapa saada yleissivistystä? Kyllä sitä voi hommata ilman lukiotakin, pitää vaan olla kiinnostunut ja aktiivinen. Tietoa kyllä löytyy!
[/quote]
Niinhän sitä voisi ajatella, että fiksu löytää tietoa itsestäänkin, vähemmät fiksut tarvitsevat jonkun kertomaan siitä.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 19:45"]
Täällä kirjoittelee ihka oikea amis! Ja vielä lähihoitaja. Olen siis ilmeisesti alinta kastia, jos tämän palstan mielipiteitä kuuntelee ;) Olen valmistunut ammattikoulusta vuonna 2007, jonka jälkeen tein muutaman vuoden töitä ja tällähetkellä opiskelen sairaanhoitajaksi. Voin sanoa, että sääliksi käy lukio pohjaisia opiskelijoita! Varsinkin työssäoppimiset tuntuvat olevan ylivoimaisia.
Ja itseäni sivistän koko ajan. Yleistieto minulla on hyvä. Ei siihen lukiota tarvita.
Moni lukion käynyt kaverini on jämähtänyt sinne siwan kassalle, mutta onhan se hyvä, että osaa puhua muinaisten roomalaisten pylväiden mallista, kaljakaupassa asioivien ns. alanmiesten kanssa ;)
[/quote]
Voin kuvitella, että hoitoalalla on sama juttu kuin tekniikan alalla, missä ammattipohjast on enemmän hyötyä. Sen sijaan tradenomipuolella, varsinkin kansainvälisessä markkinoinnissa, on varmaan lukiopohja parempi. Taloushallinnon uskoisin olevan aika vaihtelevaa, mutta sen valitsevat yleensä enimmäkseen lukiosta tulleet. Itselläni on sekä tekniikan että kaupallisen alan amk-tutkinto, ajalta, jolloin opiskelua rajoitettiin vähemmän ja lukiopohja. Tekniikan alalla olisi tosiaan ollut amispohjasta hyötyä, kaupallisella puolella taas pääsin kärryille heti. Pääsin ajan myötä ja perusteiden jälkeen tekniikastakin kärryille, mutta alussa varsinkin labroissa olin aika pihalla, kun amispohjaiset tekivät hommat suitsait. Mun makuun labroja tulikin liian aikaisin, moni muukin lukiosta tullut oli niissä pihalla.
Vanha kulunut tapa, josta ollaan onneksi pääsemässä eroon. Periaatteessa korkeakoulusta valmistuminen on minusta hienompaa kuin ylioppilastutkinto, mutta niitäkin juhlitaan harvakseltaan.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 21:07"]
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 20:37"]Fakta on, että amikseen menee edelleen laiskat ja älyllisesti rajoittuneet. Ei sille mitään voi, ihan sama mitä täällä vaahdotaan. Lukio on osaamisen ja viitsimisen mittari, sen läpäiseminen kertoo että ihmisessä on potentiaalia. Aluksesta valmistuneet taas ovat niitä yhteiskunnan reppanoita joilla on rajoittuneet kyvyt ja jotka ei oikein ymmärrä maailmaa - valtaosin, varmaan on muutamia poikkeuksia kuten lukiolaisissakin.
[/quote]olen amislainen. En ole laiska, olen aina todella panostanut kouluuni. Ja muuhun tärkeään. Ja en ole rajoittunut. Olen kuvataiteellisesti ja musikaalisesti lahjakas. Matematiikka tökkii, mutta parempi se on kuin sinun äidinkielen taitosi. "aluksesta"? Tarkoitat kai amiksesta? ;) terv ylpeä amis
[/quote]
En ole edeltävä kirjoittaja, mutta olisikohan tabletti tai kännykkä tehnyt kirjoitustepposet. - ja ei se sinunkaan tekstisi kieliopillisesti virheetöntä ole;)
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 12:15"]Kyllähän sen näkee päälle päin, kuka on amis-kamaa, lähihoitaja-kamaa: rööki suussa, pojat mustaksi värjätyt hiukset, akneface, tytöt niin pissiksiä, avuttomia blondeja karseissa meikeissä. Kannattaakin mennä erikoislukioon, jossa on raja yli ysin, ei lähiön jätelukioon. Amis on säälittävä, hyvä hyvät yo:t, kuten omat lapseni!!!
[/quote]
Tässäpä oikein aikuismainen argumentti! Oletko varma, että olet muka jo siinä iässä, että lapsesi ovat lukion käyneet? Ei nimittäin uskoisi tuosta lapsellisesta kommentista.
Itse olen lukion käynyt ja sen jälkeen menin ammattikouluun opiskelemaan, usko tai älä, lähihoitajaksi! ;) Ja ei, minulla ei ole mustaksi värjätyt hiukset, aknea, enkä ole pissis ym. yllä sinun mainitsemiasi juttuja. Olen alani ammattilainen ja ylpeä työstäni.
Lukio oli mielestäni paljon helpompi kuin sosiaali-ja terveysalan opinnot! Lähihoitajan työ on henkisesti ja fyysisesti raskasta, johon ihan jokaisesta ei ole. Ja muuten, joku tämmöinen lähihoitaja pissis sinutkin vanhana hoitaa ;)