Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sukupuoli kasvatuksessa - mitä sinä ajattelet?

Vierailija
24.05.2014 |

Tuli tästä http://yle.fi/uutiset/paivakodin_todellisuus_voi_hammentaa_tasa-arvoisesti_kasvatettua_lasta/7249859 Ylen uutisten jutusta mieleen: miten sinä suhtaudut kasvatuksessa sukupuolta koskeviin asioihin?

Mulla ei ole mitään kauhean valmista ajattelumallia siinä, miten sukupuoli näkyy kasvatuksessa. Jos jotenkin tiivistäisi, sanoisin ehkä, että asiaa ei korosteta, mutta sitä ei myöskään häivytetä. Esim. sanon kyllä lasta pojaksi ja mieheksi ja kutsun noista väännetyillä erilaisilla helittelynimillä, mutta en kuvaile poikaani tekemisiä miehekkääksi, poikamaiseksi tai äijämäiseksi, ja jos suoraan sanon, mua ihan vähän rasittaa, jos joku muu määrittelee poikaani noin (minusta hän on pieni palleroinen taapero, ei mikään äijä). Puhun myös muista ihmisistä poikina, tyttöinä, miehinä ja naisina.

Lapsen lelut ja leikit ovat hänen oman kiinnostuksensa mukaisia. En erityisesti rohkaise häntä leikkimään "toisen sukupuolen leikkejä", enkä kiellä häntä niitä leikkimästä, vaan lapsi voi ihan itse määritellä, mitkä leikit ja lelut kiinnostavat. 

Jos vielä pukeutuminen otetaan mukaan, välttelen sukupuolta korostavaa vaatetusta. Tykkään pukea lapsen iloisiin ja kirkkaisiin väreihin, ja jostain syystä näitä ei hirveästi tarjota pojille.

Näin mä suhtaudun tähän asiaan, mites te?

Kommentit (87)

Vierailija
1/87 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopii mainiosti, että tyttö tyttönä ja poika poikana, mutta onko pakko olla sitä 1900-luvun alkupuolen mallin mukaan? Arvostamme ja kasvatamme lastamme sellaisena kuin hän on, sukupuoli huomioon ottaen mutta sitä turhaan korostamatta.

Pojille aseita, koneita ja armeijavärejä, että oppii oikeaksi miehiksi, tytölle söpöä ja hempeää, kynsilakkaa jo päiväkodissa ja leluiksi nukkeja ja  muuta sellaista, jotta oppii naiselliseksi naiseksi ja äidiksi. Näinkö se todella menee tänäkin päivänä?

Kuka nämä määritelmät esimerkiksi vaatteissa tekee? Homokammoiset naisetko?

Oikeasti useimmille lapsille uuden kaverin sukupuoli ei ole niin tärkeä. Ihan sama, jos uuden tytön nimi onkin Matti, kyllä se lapsille hyvin pian valkenee, mikä että ei se Matti ihan oikea tyttö ole. Suurempi ongelma se on vanhemmille.

Tavallisille ihmisille on tuttu sukupuolen määrittelyssä selkeästi kaksijakoinen sex eli biologinen , mutta käsite gender täysin vieras. Mulla on oma ja ehkä vähän omaperäinen käsitykseni asiasta, eikä muuan kurssi tästäkin aiheesta yliopistossa ole paljon sitä muuttanut. Hyvä kun sain siitä kurssista edes hyväksytyn suorituksen.

Vierailija
2/87 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää se miten pikkutytöille lässytetään että niiden vain pitää kestää poikien kiusaaminen koska ''rakkaudesta se hevonenkin potkii'' tai jos aikuiset puhuttelee mun tyttöä ne vaan kehuu sen ulkonäköä. Saa ihmetellä miksi naiset on alemmuuskompleksisii bimboja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/87 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 18:51"]Meillä lapset on olleet poikia tai tyttöjä ihan alusta asti. Olen korostanut vaatteilla heidän biologista sukupuoltaan, mutta olisin ostanut pojille punaisia vaatteita, jos he olisivat niitä halunneet (kamala sentään, meillä lapset on saaneet kaupassa valita vaatteensa). Olen kannustanut tyttöjäni olemaan ylpeitä siitä, että he ovat tyttöjä - ja poikia siitä, että he ovat poikia.

Kotitöissä ei ole miesten töitä tai naisten töitä, kaikki tekevät kaikkea ja jos jostain hommasta tykkää paljon, siihen saa panostaa (meidän 13v tyttö pitää nurmikon leikkaamisesta eikä käy mielessä sitä häneltä kieltää).

[/quote]

Tuliko lapsen mukana joku manuaali, missä kerrotaan hänen biologisten ominaisuuksiensa korostamisesta? Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Kikkelin ja pimpin paljastavia vaatteita? Ei kovin kivalta kuulosta!

Lienee jotain alatiesynnytykseen liittyviä juttuja - itse olen lapseni synnyttänyt sektiolla ja pelkkä alaston lapsi sieltä tuli ulos.

Vierailija
4/87 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 17:46"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 16:08"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 15:58"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 15:10"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 15:00"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 14:22"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 14:09"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 13:43"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 13:34"]

En ole koskaan tavallasi ajatellut, että perhekerhon ohjaajalle minun täytyy erikseen täsmentää lapseni sukupuoli - miksi muuten sinun piti se tehdä? Asiayhteys ei mitenkään selvinnyt kirjoituksestasi. (1)

....

Minä pystyn ostamaan pojalleni punaisen paidan "tyttöjen osastolta" miettimättä pätkääkään, että kyltissä lukee "tytöille". Lapselle etsittiin punaista paitaa, sopiva löytyi tästä => ostan sen. Sen sijaan "en korosta sukupuolta" -äiti etsii punaista paitaa poikien osastolta ja itkee netissä, että pojille ei ole tarjolla kuin rumia vaatteita. (2)

[/quote]

Kiva, kun kerroit siitä, miten teillä lapsia kasvatetaan. Ikävää, että minun pohdintani asiasta herättivät sinussa negatiivisia tunteita.

Vasutaukset: 1) Koska perhekerhon ohjaaja sanoi lastani tytöksi, korjasin, että hän on poika. (Mielestäni asiayhteys tässä oli se, että vastasin viestiin, jossa kerrottiin, että minä kuulemma aina korjaan kaikille lastani tytöksi luuleville, että hän on poika. Vastasin, että en korjaa, mutta joskus olen korjannut.)

(2) Niin minäkin voin ostaa tyttöjen puolelta lapselleni, ja olen paljon ostanutkin, mutta kun en kuitenkaan halua pojalleni vaatteita, joissa on esim. puhvihihat tai jotka ovat mekkoja tai tunikoita, pojalle sopiva valikoima jää aika pieneksi siellä tyttöjen osastollakin.

Olisiko mitenkään mahdollista, että toisten viestejä voisi kommentoida tekemättä jotain kummallisia ennakko-oletuksia niiden kirjoittajista? Ei ole kiva vastata kommentteihin, joissa kerrotaan, että "sä olet varmasti sellainen ihminen, joka..." Mä olen ainakin omasta mielestäni tavallinen ja kohtuullinen ihminen, joka vierastaa ääripäitä, joten olen avoin kaikenlaisille keskustelulle. Mutta tämä sanojen suuhun panemin ja kärjistäminen kyllä tuntuu aika vastenmieliseltä.

Ap

[/quote]

Kirjoitit itse näin "

Jos olemme lapseni kanssa esim. jossain leikkipaikalla, ja joku vanhempi tai lapsi sanoo lastani tytöksi (näin tapahtuu ihan säännöllisesti), en korjaa, että lapsi on poika. Se käy ilmi mahdollisesti myöhemmin, kun kutsun lastani nimeltä, tai sitten ei. Jossain vaiheessa lapsi alkaa varmasti itsekin kertoa olevansa poika.

Sen sijaan silloin, kun kävimme perhekerhossa ekaa kertaa, korjasin ohjaajalle, että lapsi on poika, koska muutenkin siinä juttelimme kaikesta. Riippuu siis asiayhteydestä."

Miten tilanteet eroavat: olet lapsen kanssa puistossa, lastasi kutsutaan tytöksi, et korjaa TAI olet lapsen kanssa perhekerhossa, lastasi kutsutaan tytöksi, korjaat. Ulkopuolisen silmin tilanne on sama, joten miten perhekerhossa ohjaajan ei voi olettaa tunnistavan tyttöjen ja poikien nimiä, kuten vanhemmat puistossa tunnistavat.

[/quote]

Ennen kuin vastaan, kysyn: miksi ihmeessä tämä asia on niin tärkeä? Toivon, että vastaat tähän.

Siksi, että koska olin jäämässä sinne perhekerhoon ja juttelin kaikenlaista sen ohjaajan kanssa, ajattelin, että on kivempaa, että oikaisen lapseni olevan poika ennen kuin ohjaaja ehtii montakin kertaa kutsua lastani tytöksi. Sukupuoli olisi joka tapauksessa tullut selväksi hetken päästä, kun lapsestani tehtiin sellainen nimilappu, joka laitetaan seinälle läsnäolon merkiksi, koska lapseni nimi on pojan nimi.

Puistossa tai jollain leikkipaikalla ei välttämättä tule keskusteltua niiden muiden vanhempien kanssa mitään (usein kyllä tulee, ja sitten se sukupuolikin selvinnee). Jos joku vanhempi vaikka sanoo lapselleen, että älä ota tytön (=mun lapseni) kädestä jotain, en korjaa, että se on kyllä poika. 

Toivottavasti vastaus tyydytti edes jotenkin. Täytyy sanoa, että tämä ei ole sellainen asia, johon kiinnittäisin aivan valtavasti huomiota, koska en ajattele lastani ensisijaisesti sukupuolensa edustajana, vaan omana persoonanaan.

Ap

[/quote]

Miksi et yksinkertaisesti sanonut perhekerhossa, että "olemme Mikon kanssa täällä ekaa kertaa" tms. sellaista, mistä se ohjaaja olisi tajunnut, että kyseessä on poika. Miksi näet niin tärkeänä sen, että juuri tuossa tilanteessa lapsen sukupuoli tuli ensin, nimi vasta sitten.

Minulle tämä on tärkeää siksi, että kaikesta päätellen et ole oikeasti ajatellut asioita loppuun asti vaan tyypillisen "modernin ja tasa-arvoisen" äidin tapaan latistat sukupuoli-intensiivisen kasvatuksen juuri tuollaisiin ulkoisiin seikkoihin tajuamatta sitä, että uusinnat asenteissasi sukupuoleen liittyviä stereotypioita. Jo alkuperäinen pohdintasi osoitti, että käsityksesi lapsesta ja sukupuolesta on äärettömän kapea ja hämäännyt, jos joku ajattelee toisin.

Et ajattele lastasi ensisijaisesti sukupuolensa edustajana, mutta silti kerroit tuolla alussa, että koska sinulla ei ole tyttöä, et osaisi kohdella lasta tyttönä edes kokeeksi.

[/quote]

Mä en ole todellakaan ajatellut asioita loppuun asti, koska kuten avauksessanikin (jota et ilmeisesti lainkaan lukenut) sanoin, mulla ei ole mitään valmista ajatusmallia tästä asiasta. 

Mua ei mitenkään hävetä se, että lapseni on poika. Kuten avauksessanikin sanoin, en ole mitenkään häivyttämässä sukupuolta kasvatuksessa, joskaan en sitä kauheasti tuo esiinkään. Lapsi on lapsi, ja yksi lapseni piirteistä on poika. Se, sanonko lapseni olevan poika, vai kerronko jollain keinotekoisella, täysin keskuteluun sopimattomalla lauseella, joka sisältää lapsen nimen, on täysin yhdentekevää: molempien lauseiden tarkoituksena on kertoa, että hei, arvasit väärin. Sanat poika, mies, tyttö ja nainen eivät ole pannassa kotonamme, minkä tietäisit, jos olisit lukenut avaukseni.

Se oli muuten sinä, joka käskit kohdella poikaa kuin tyttöä. Mulla ei ole tyttölasta, joten en sen takia osaa sanoa, kasvattaisinko tyttölasta jotenkin eri tavalla.

Voitko vastata, miksi minun ajatukseni ärsyttävät niin suunnattomasti? Mikset muuten itse kerro, miten kasvatat omia lapsiasi, vaan keskityt jankkaamaan minun kommentteihini? Ehkäpä me täysin rajoittuneet ihmiset voisimme nähdä valon, jos sinä kertoisit, miten asiat oikeasti pitää tehdä.

Ap

[/quote]

En käskenyt vaan ehdotin, jotta tajuaisit, miten ulkokultainen olet ajatuksinesi. Välillä lapsi on sinulle lapsi, sitten poika, sitten tietynniminen. Miksi et sanonut perhekerhon ohjaajalle, että "Hän on Mikko" sen sijaan että sanoin "Hän on poika". Mikä tekee sinulle sukupuolesta niin ensisijaisen tärkeän, että nostat sen kaiken muun edelle - ja samaan aikaan illität, että ei se mitään isoja merkitse.

Miksikö tartun kirjoituksiisi? Siksi, että edustat minulle kaikkia niitä äitejä, jotka ovat niin kamalan tasa-arvoisia ja sukupuoleen mitenkään erikseen huomiota kiinnittämättömiä, mutta jotka samalla koko ajan uusintavat stereotypioita.

Vaateasiassakin olet äärettömän kapeakatseinen: jos sinua kiinnostavat kirkkaat värit, miksi et osta niitä (Metsola, Sampsukka, Benetton, Disney...). Ei ketjukaupat ole ainoita lastenvaatteiden ostopaikkoja.

[/quote]

Ole nyt jo hiljaa.
 Kiitos.

[/quote]

Miksi?

Siksikö, että ap ei kykene kirjoittamaan loogisesti vaan vetoaa mitä ihmeellisimpiin syihin siitä, miksi osa saa luulla hänen lastaan tytöksi, osalle on ehdottomasti kerrottava sukupuoli, jotta lapsi tulisi hyväksytyksi (?) tai arvostetuksi (?) tai saisi sinisen ruokaliinan (?). Jos poika näyttää pojalta, hän saa herkemmin pojan kohtelun kuin jos hän näyttää tytöltä (ja päinvastoin). Jos ei odota lapselleen sukupuoleen sidottelua kohtelua, ei sukupuolella ole väliä. Jostain syystä perhekerhossa se on tärkeämpi asia kuin lapsen nimi. Ja se on tällä hetkellä keskustelussa mielenkiintoista: miksi nimenomaan perhekerhon ohjaajalle piti erikseen tähdentää se sukupuoli.

[/quote]

Lopeta hyvä ihminen tuo jankkaus. Olet pikkusieluinen nillittäjä. Ap puhuu ihan asiaa ja hänen mielipiteitään on kiva lukea. Sinä vaan sotket koko ketjun. Siis pliis...

Vierailija
5/87 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos keskustelun aloittajalle. Ihminen on ensisijaisesti yksilö mikä näkyy jo varhaislapsuudessa. Aiheesta olisi paljonkin sanottavaa, joten lyhyestä virsi kaunis. Sukupuoli ilmenee kyllä ilman "värikoodejakin". Äitiyspakkauksessa (osuvampi nimi voisi olla esim. lapsen ensipakkaus) asia on huomioitu, mutta edelleen kuluu napinaa. Tytölle pinkkiä ja pojalle sinistä. Toisaalta niinhän se on edelleen joka asiassa, aina kuulut johonkin kastiin, vaikka ihmisiähän tässä vaan kaikki ollaan.

Vierailija
6/87 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tavallasi ajatellut, että perhekerhon ohjaajalle minun täytyy erikseen täsmentää lapseni sukupuoli - miksi muuten sinun piti se tehdä? Asiayhteys ei mitenkään selvinnyt kirjoituksestasi. (1)

....

Minä pystyn ostamaan pojalleni punaisen paidan "tyttöjen osastolta" miettimättä pätkääkään, että kyltissä lukee "tytöille". Lapselle etsittiin punaista paitaa, sopiva löytyi tästä => ostan sen. Sen sijaan "en korosta sukupuolta" -äiti etsii punaista paitaa poikien osastolta ja itkee netissä, että pojille ei ole tarjolla kuin rumia vaatteita. (2)

[/quote]

Kiva, kun kerroit siitä, miten teillä lapsia kasvatetaan. Ikävää, että minun pohdintani asiasta herättivät sinussa negatiivisia tunteita.

Vasutaukset: 1) Koska perhekerhon ohjaaja sanoi lastani tytöksi, korjasin, että hän on poika. (Mielestäni asiayhteys tässä oli se, että vastasin viestiin, jossa kerrottiin, että minä kuulemma aina korjaan kaikille lastani tytöksi luuleville, että hän on poika. Vastasin, että en korjaa, mutta joskus olen korjannut.)

(2) Niin minäkin voin ostaa tyttöjen puolelta lapselleni, ja olen paljon ostanutkin, mutta kun en kuitenkaan halua pojalleni vaatteita, joissa on esim. puhvihihat tai jotka ovat mekkoja tai tunikoita, pojalle sopiva valikoima jää aika pieneksi siellä tyttöjen osastollakin.

Olisiko mitenkään mahdollista, että toisten viestejä voisi kommentoida tekemättä jotain kummallisia ennakko-oletuksia niiden kirjoittajista? Ei ole kiva vastata kommentteihin, joissa kerrotaan, että "sä olet varmasti sellainen ihminen, joka..." Mä olen ainakin omasta mielestäni tavallinen ja kohtuullinen ihminen, joka vierastaa ääripäitä, joten olen avoin kaikenlaisille keskustelulle. Mutta tämä sanojen suuhun panemin ja kärjistäminen kyllä tuntuu aika vastenmieliseltä.

Ap

[/quote]

Kirjoitit itse näin "

Jos olemme lapseni kanssa esim. jossain leikkipaikalla, ja joku vanhempi tai lapsi sanoo lastani tytöksi (näin tapahtuu ihan säännöllisesti), en korjaa, että lapsi on poika. Se käy ilmi mahdollisesti myöhemmin, kun kutsun lastani nimeltä, tai sitten ei. Jossain vaiheessa lapsi alkaa varmasti itsekin kertoa olevansa poika.

Sen sijaan silloin, kun kävimme perhekerhossa ekaa kertaa, korjasin ohjaajalle, että lapsi on poika, koska muutenkin siinä juttelimme kaikesta. Riippuu siis asiayhteydestä."

Miten tilanteet eroavat: olet lapsen kanssa puistossa, lastasi kutsutaan tytöksi, et korjaa TAI olet lapsen kanssa perhekerhossa, lastasi kutsutaan tytöksi, korjaat. Ulkopuolisen silmin tilanne on sama, joten miten perhekerhossa ohjaajan ei voi olettaa tunnistavan tyttöjen ja poikien nimiä, kuten vanhemmat puistossa tunnistavat.

[/quote]

Ennen kuin vastaan, kysyn: miksi ihmeessä tämä asia on niin tärkeä? Toivon, että vastaat tähän.

Siksi, että koska olin jäämässä sinne perhekerhoon ja juttelin kaikenlaista sen ohjaajan kanssa, ajattelin, että on kivempaa, että oikaisen lapseni olevan poika ennen kuin ohjaaja ehtii montakin kertaa kutsua lastani tytöksi. Sukupuoli olisi joka tapauksessa tullut selväksi hetken päästä, kun lapsestani tehtiin sellainen nimilappu, joka laitetaan seinälle läsnäolon merkiksi, koska lapseni nimi on pojan nimi.

Puistossa tai jollain leikkipaikalla ei välttämättä tule keskusteltua niiden muiden vanhempien kanssa mitään (usein kyllä tulee, ja sitten se sukupuolikin selvinnee). Jos joku vanhempi vaikka sanoo lapselleen, että älä ota tytön (=mun lapseni) kädestä jotain, en korjaa, että se on kyllä poika. 

Toivottavasti vastaus tyydytti edes jotenkin. Täytyy sanoa, että tämä ei ole sellainen asia, johon kiinnittäisin aivan valtavasti huomiota, koska en ajattele lastani ensisijaisesti sukupuolensa edustajana, vaan omana persoonanaan.

Ap

[/quote]

Miksi et yksinkertaisesti sanonut perhekerhossa, että "olemme Mikon kanssa täällä ekaa kertaa" tms. sellaista, mistä se ohjaaja olisi tajunnut, että kyseessä on poika. Miksi näet niin tärkeänä sen, että juuri tuossa tilanteessa lapsen sukupuoli tuli ensin, nimi vasta sitten.

Minulle tämä on tärkeää siksi, että kaikesta päätellen et ole oikeasti ajatellut asioita loppuun asti vaan tyypillisen "modernin ja tasa-arvoisen" äidin tapaan latistat sukupuoli-intensiivisen kasvatuksen juuri tuollaisiin ulkoisiin seikkoihin tajuamatta sitä, että uusinnat asenteissasi sukupuoleen liittyviä stereotypioita. Jo alkuperäinen pohdintasi osoitti, että käsityksesi lapsesta ja sukupuolesta on äärettömän kapea ja hämäännyt, jos joku ajattelee toisin.

Et ajattele lastasi ensisijaisesti sukupuolensa edustajana, mutta silti kerroit tuolla alussa, että koska sinulla ei ole tyttöä, et osaisi kohdella lasta tyttönä edes kokeeksi.

[/quote]

Mä en ole todellakaan ajatellut asioita loppuun asti, koska kuten avauksessanikin (jota et ilmeisesti lainkaan lukenut) sanoin, mulla ei ole mitään valmista ajatusmallia tästä asiasta. 

Mua ei mitenkään hävetä se, että lapseni on poika. Kuten avauksessanikin sanoin, en ole mitenkään häivyttämässä sukupuolta kasvatuksessa, joskaan en sitä kauheasti tuo esiinkään. Lapsi on lapsi, ja yksi lapseni piirteistä on poika. Se, sanonko lapseni olevan poika, vai kerronko jollain keinotekoisella, täysin keskuteluun sopimattomalla lauseella, joka sisältää lapsen nimen, on täysin yhdentekevää: molempien lauseiden tarkoituksena on kertoa, että hei, arvasit väärin. Sanat poika, mies, tyttö ja nainen eivät ole pannassa kotonamme, minkä tietäisit, jos olisit lukenut avaukseni.

Se oli muuten sinä, joka käskit kohdella poikaa kuin tyttöä. Mulla ei ole tyttölasta, joten en sen takia osaa sanoa, kasvattaisinko tyttölasta jotenkin eri tavalla.

Voitko vastata, miksi minun ajatukseni ärsyttävät niin suunnattomasti? Mikset muuten itse kerro, miten kasvatat omia lapsiasi, vaan keskityt jankkaamaan minun kommentteihini? Ehkäpä me täysin rajoittuneet ihmiset voisimme nähdä valon, jos sinä kertoisit, miten asiat oikeasti pitää tehdä.

Ap

[/quote]

En käskenyt vaan ehdotin, jotta tajuaisit, miten ulkokultainen olet ajatuksinesi. Välillä lapsi on sinulle lapsi, sitten poika, sitten tietynniminen. Miksi et sanonut perhekerhon ohjaajalle, että "Hän on Mikko" sen sijaan että sanoin "Hän on poika". Mikä tekee sinulle sukupuolesta niin ensisijaisen tärkeän, että nostat sen kaiken muun edelle - ja samaan aikaan illität, että ei se mitään isoja merkitse.

Miksikö tartun kirjoituksiisi? Siksi, että edustat minulle kaikkia niitä äitejä, jotka ovat niin kamalan tasa-arvoisia ja sukupuoleen mitenkään erikseen huomiota kiinnittämättömiä, mutta jotka samalla koko ajan uusintavat stereotypioita.

Vaateasiassakin olet äärettömän kapeakatseinen: jos sinua kiinnostavat kirkkaat värit, miksi et osta niitä (Metsola, Sampsukka, Benetton, Disney...). Ei ketjukaupat ole ainoita lastenvaatteiden ostopaikkoja.

[/quote]

Ulkokultainen? Mähän nimenomaan olen sanonut, etten noudata mitään erityistä periaatetta, joten mielestäni on vaikea olla ulkokultainen. Sana poika ei ole mulle kirosana, sen kummemmin kuin myöskään sanat tyttö, nainen ja mies. Sun mielestäsi ne ilmeisesti ovat huonoja sanoja, mutta se, että mä en noudata sun periaatettasi, ei tee musta ulkokultaista. Siinä, kerronko perhekerhon ohjaajalle lapsen olevan poika tai Mikko, jos tarkoituksena on oikaista, että lapsi ei olekaan tyttö. Tämänhän säkin varmasti oikeasti ymmärrät.

Mä ostan lapsen sisävaatteet ketjuliikkeistä ja kirppareilta ihan hinnan takia, osta sinä toki Benettonilta, Metsolasta, Sampsukasta ja Disneystä, jos sulla on varaa - tosin mitä nyt olen noiden merkkien vaatteita katsellut (pl. Disney, jota en todellakaan ole edes katsellut, yök!), niillä on paljolti sama jako kuin muillakin merkeillä, esim. pojille autokuosit.

Lapsi on mulle tosiaan välillä lapsi, välillä poika, välillä "Mikko". On myös muita nimityksiä, joita käytän hänestä.

Nyt tosiaan olisi hyvä aika jo kertoa, miten itse kasvatat lapsesi ja millaisia oppeja sovellat niin teoriassa kuin käytännössä. Tosin mä luulen, että sulla ei oikeasti ole mitään lapsia, tai et sovella mitään filosofiaa, sua kiinnostaa vain jankuttaminen ja mielipahan lietsonta.

Ap

Vierailija
7/87 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 16:42"]

"Miksikö tartun kirjoituksiisi? Siksi, että edustat minulle kaikkia niitä äitejä, jotka ovat niin kamalan tasa-arvoisia ja sukupuoleen mitenkään erikseen huomiota kiinnittämättömiä, mutta jotka samalla koko ajan uusintavat stereotypioita."

Joo-o, on se kauheeta jos jotkut uusintaa stereotypioita tai vahingossa niinku yleistää niin että joku yksittäinen ihminen joutuu vastaamaan näiden oman pään sisäisten stereotyyppien valinnoista...

[/quote]

Ei pidä avata keskustelua, jos ei ole valmis vastaamaan mielipiteistään! Ap:lla on aika vahvat tyttö/poika -stereotypiat vaikka hän kovasti väittää, että lapsi on vain lapsi.

Vierailija
8/87 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 16:37"]

Joo-o. Hieman puuduttava jankkaaja tässä ketjussa. 

Minusta ap on tasapainoisen ja fiksun oloinen kasvattaja joka ei tee suurta numeroa lapsensa sukupuolesta. Musta ei ole mitenkään tarpeen "miettiä loppuun asti" näitä asioita jos se tarkoittaa että pitää olla tarkkaan vaalitut strategiat joka hemmetin tilannetta varten ja joku sisäinen ohjekirja "mitä sanon jos joku sanoo näin...".

[/quote]

Ap ei ole osannut kertoa, miksi on tärkeä kertoa perhekerhon ohjaajalle lapsen sukupuoli, mutta sama asia ei ole tärkeä puistossa muille vanhemmille kerrottavaksi. Nämä kun kuulemma tajuavat sen, kun ap kutsuu lataan nimellä, mutta ohjaaja ei ole yhtä fiksu, hänelle on erikseen kerrottava, että tämä lapsi ei ole tyttö vaan poika. Paitsi että ap:lle se on nimenomaan lapsi.

Vierailija
9/87 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 16:45"]

[/quote]

Joo, mäkin kääntyisin heti Disneyn puoleen jos haluan vapauttaa lapseni vaatetuksen sukupuolisidonnaisuudesta. Eiku...

[/quote]

Tässä yksi esimerkki sukupuolisidonnaisesta paidasta: siinähän oikein lukee, että pojille!

http://www.disneystore.com/mickey-mouse-striped-tee-for-boys/mp/1350445/1000228/

Vierailija
10/87 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 16:08"]

....

[/quote]

Ap

[/quote]

Kirjoitit itse näin "

[/quote]

Ap

[/quote]

[/quote]

Ap

[/quote]

[/quote]

Ole nyt jo hiljaa.
 Kiitos.

[/quote]

Miksi?

Siksikö, että ap ei kykene kirjoittamaan loogisesti vaan vetoaa mitä ihmeellisimpiin syihin siitä, miksi osa saa luulla hänen lastaan tytöksi, osalle on ehdottomasti kerrottava sukupuoli, jotta lapsi tulisi hyväksytyksi (?) tai arvostetuksi (?) tai saisi sinisen ruokaliinan (?). Jos poika näyttää pojalta, hän saa herkemmin pojan kohtelun kuin jos hän näyttää tytöltä (ja päinvastoin). Jos ei odota lapselleen sukupuoleen sidottelua kohtelua, ei sukupuolella ole väliä. Jostain syystä perhekerhossa se on tärkeämpi asia kuin lapsen nimi. Ja se on tällä hetkellä keskustelussa mielenkiintoista: miksi nimenomaan perhekerhon ohjaajalle piti erikseen tähdentää se sukupuoli.

Vierailija
11/87 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 10:52"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 10:17"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 10:14"]

Kyse on paljon hienovaraisemmista asioista kuin vaatteiden väreistä. Kehottaisin ap:ta suhtautumaan poikaansa yhden päivän ajan kuin hän olisi yttö, jolloin voisi huomata, että pojille sallitaan enemmän vapauksia, riehakkuutta, sotkuisuutta ja tytön oletetaan olevan kiltisti, selaavan rauhassa kirjaa jne. (nämä siis äärimmäisen kärjistetysti, mutta esimerkinomaisesti siitä, mitä se kasvattajan käytös ja odotukset ovat). Esim. päiväkodissa tytölle voidaan ulkoilun jälkeen sanoa, että "laitetaanpa sun hiukset nätisti" ja harjataan pahimmat "töyhdöt" pois, poikien hiuksiin ei kiinnitetä huomiota.

[/quote]

Avaukseni tarkoitus ei ollut kysyä, mitä mieltä kukin on minun tavastani kasvattaa lasta, vaan kertoa, miten kukakin tämän asian on tykönään ajatellut.

En tiedä, miten suhtautuisin lapseeni kuin tyttöön, koska mulla ei ole tyttölasta.

Ap

[/quote]

En arvostele tapaasi kasvattaa, haluan vain avata silmäsi huomaamaan, että "asiaa ei korosteta eikä häivytetä" merkitsee sinulle tiedostettuja asioita, ei tiedostamattomia. Miten usein sanot poikaasi sieväksi, miten usein kehut nättejä silmiään, siistejä vaatteitaan jne. - pienet teot ovat sukupuolittuneempia kuin joku vaatteen väri tai lempilelun valinta.

[/quote]

Eka lapseni on poika ja oli erittäin sievä lapsena.

Kyllä sai kehuja ihan tuntemattomiltakin, vaikka oli puettu ihan pojaksi.

Ihanat suuret silmät ja kaunis hymy, söpöt/kauniit kasvot.

Vierailija
12/87 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En käskenyt vaan ehdotin, jotta tajuaisit, miten ulkokultainen olet ajatuksinesi. Välillä lapsi on sinulle lapsi, sitten poika, sitten tietynniminen. Miksi et sanonut perhekerhon ohjaajalle, että "Hän on Mikko" sen sijaan että sanoin "Hän on poika". Mikä tekee sinulle sukupuolesta niin ensisijaisen tärkeän, että nostat sen kaiken muun edelle - ja samaan aikaan illität, että ei se mitään isoja merkitse."

Mitä ihmettä tämä yksi jankkaaja selittää?

Haloo? :D

Mitenniin välillä lapsi, sitten poika, sitten tietynniminen. Eiköhän se ole kaikkia noita kaiken aikaa. Jurpo.

Pitäiskö noista nyt valita yks vaihtoehto ja sitä käyttää kokoajan? 

"Jahas, ja onkos kerhoon tullut uusi tyttö?" "Hän on Mikko!" tai "Hän on lapsi!"

Vai oisko tossa tilanteessa ehkä fiksua mainita sukupuoli. 

Kyse ei ehkä ole siitä (aloittajan, tai minun mielestäni) että sukupuoli, se kumpi biologisesti on, pitäisi häivyttää totaalisesti, vaan se että jotkut ulkopuoliset jutut on rajattu tyttöjen tai poikien jutuiksi. Ei ole mitään syytä pukea poikaa tiettyihin väreihin sukupuolen mukaan, tai ohjata tyttöä ainoastaan sievisteleviin prinsessaleikkeihin. Noin esimerkkinä. 

Vierailija
13/87 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
14/87 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
16/87 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se niin ettei SUOMESSA vaan ole? Muualla on.

http://image.dhgate.com/albu_270364591_00/1.0x0.jpg

Vierailija
20/87 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo kauheasti kiinnitänyt asiaan huomiota. Tytölle letitetään tukka, pojan tukka harjataan. Tyttö käyttää mekkoja ja pinkkiä, poika housuja ja eri värisiä paitoja (sinisen ja vihreän lisäks löytyy sitä punasta ja oranssiaki), pinkkiä ei poika edes suostuisi pistämään päälleen. Ilmeisesti ollaan sitten kasvatettu sukupuolen mukaan.. Poika haluaa leikkiä autoilla ja tyttö barbeilla sekä autoilla. Poika ei juuri leiki "tyttöjen leluilla" mutta tyttö kyllä leikkii kaikenlaisilla. Lastenelokuvat meillä on sekä seikkailuelokuvia että prinsessaelokuvia. En ajattele että tää olis ongelma, että ovat ns. Stereotypiaset poika ja tyttö, vapaata tahtoa meillä korostetaan ja jos poika ei halua leikkiä barbeilla niin ei sitten leiki.