Sukupuoli kasvatuksessa - mitä sinä ajattelet?
Tuli tästä http://yle.fi/uutiset/paivakodin_todellisuus_voi_hammentaa_tasa-arvoisesti_kasvatettua_lasta/7249859 Ylen uutisten jutusta mieleen: miten sinä suhtaudut kasvatuksessa sukupuolta koskeviin asioihin?
Mulla ei ole mitään kauhean valmista ajattelumallia siinä, miten sukupuoli näkyy kasvatuksessa. Jos jotenkin tiivistäisi, sanoisin ehkä, että asiaa ei korosteta, mutta sitä ei myöskään häivytetä. Esim. sanon kyllä lasta pojaksi ja mieheksi ja kutsun noista väännetyillä erilaisilla helittelynimillä, mutta en kuvaile poikaani tekemisiä miehekkääksi, poikamaiseksi tai äijämäiseksi, ja jos suoraan sanon, mua ihan vähän rasittaa, jos joku muu määrittelee poikaani noin (minusta hän on pieni palleroinen taapero, ei mikään äijä). Puhun myös muista ihmisistä poikina, tyttöinä, miehinä ja naisina.
Lapsen lelut ja leikit ovat hänen oman kiinnostuksensa mukaisia. En erityisesti rohkaise häntä leikkimään "toisen sukupuolen leikkejä", enkä kiellä häntä niitä leikkimästä, vaan lapsi voi ihan itse määritellä, mitkä leikit ja lelut kiinnostavat.
Jos vielä pukeutuminen otetaan mukaan, välttelen sukupuolta korostavaa vaatetusta. Tykkään pukea lapsen iloisiin ja kirkkaisiin väreihin, ja jostain syystä näitä ei hirveästi tarjota pojille.
Näin mä suhtaudun tähän asiaan, mites te?
Kommentit (87)
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 11:27"]
Stereotyyppisen miehekäs mies saa naisia, menestyy työelämässä, viihtyy poikaporukoissa, tulee toimeen koulussa ja urheilujoukkueessa jne. Sääliksi käy niitä poikia, joiden vanhemmat ovat päättäneet kasvattaa lapsestaan lassuk... siis sukupuolirooleista vapaan "miehen".
[/quote]
*reps*
Ehkä itse voisin ajatella, että eihän miehen tarvitse olla rooleista "vapaa" (itse kyllä koen miehen ja naisen roolit myös käyttökelpoisina). Mutta elämässä voi olla miellyttävämpää ja parisuhteissakin voi mennä paremmin, jos ei ole kasvatettu siihen tyyliin, että miehet ei saa itkeä tai yhtä lailla, että mieheltä odotetaan tiukasti tietynlaista käytöstä.
Olen kyllä ymmärtänyt, että lassukka on juuri sellainen, joka itkee sitä, että on jäänyt sinne kaikkein stereotyyppisimpien perinteisten miesten ulkopuolelle, vähän rannalle. Mutta silti hän ei itse kykene kyseenalaistamaan järjestelmää, joka häntä sorsii, vaan ulisee vain voimattomana ja salainen haave on kuitenkin päästä alfaurokseksi. Lassukka siis allekirjoittaa mielellään järjestelmän, jossa sukupuoliroolit ovat jyrkät, koska hän on sisäistänyt sen eikä näe, että sen ulkopuolella voisi olla jotain.
Mua ahdistaisi pakottaa oma lapsi johonkin malliin koska en mä voi vielä edes tietää miten se lapsi itse identifioi itsensä. Tällä hetkellä hän tiedostaa olevansa tyttö mutta emme vedä linjoja että mikä on tyttö ja mikä on poika, muuten kuin että yleensä tytöillä on pimppi ja pojilla pippeli.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 11:38"]
Jos poikalasta kasvattaa johonkin tiettyyn miehen malliin eikä hän koe sitä omakseen, kehittyy itsetunto-ongelmia, kyvyttömyyttä toimia oman tahdon mukaisesti ja paineita ja katkeruutta muita miehiä kohtaan. Lapsi, joka on saanut kasvaa yksilönä eikä sukupuolena, on varmempi itsestään ja siten menestyy myös ihmissuhteissa, kun ei yritä olla jotakin joka miellyttää.
On toki niitä joille perinteiset mallit sopivat, ja heidän tulisi antaa hakeutua niihin kuten itse haluavat.
[/quote]
Mäkin ajattelen näin, että lapsen pitää saada olla sitä mitä on. Toki voi rohkaista sellaisissa asioissa, joissa lapsi on selkeästi heikompi ja esim. harjoitella sellaisia asioita yhdessä. Mun lapsi on aika rauhallinen tapaus, ja olen ajatellut, että kiitosta pitää muistaa antaa muustakin kuin rauhallisuudesta, koska lapsen on myös hyvä oppia fyysisempiä juttuja. Lapsellani puhe on tosi kehittynyttä, mutta vastaavasti hän on sitten taas ikäistään kömpelömpi, sen takia yritän viedä lasta erilaisiin ympärisötöihin, jotta motoriikka paranisi.
Ap
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 11:17"]
Ja muuten, mä en ole sitä mieltä, että vaatteiden tai lelujen valinta olisi ihan yhdentekevää. Mun mielestä ainakin olisi outoa kieltää lasta leikkimästä tietyillä leluilla sukupuolen takia, tai vastaavasti tuputtaa lapselle jotain leikkiä. Mä oon myös sitä mieltä, että vaatteilla ei olisi väliä, oon huomannut, että sekä lapset että aikuiset suhtautuvat varsin eri tavalla selkeästi pojaksi puettuun poikaan kuin lapsellisiin vaatteisiin puettuun. Ja tämä ei ole pelkästään oma havaintoni.
Ap
[/quote]
Joten olet tietoisesti sukupuolittanut lapsesi vaatteita myöten pojaksi, jota ympäristö kohtelee häntä poikana?
Eli koko ajan kirjoitat sitä vastaan, että lapsesta saa tulla mitä tulee, mutta itse toimit siten, että siitä tulee stereotyyppisesti poika. Iloiset ja kirkkaat värit kun ovat ne poikavärit, pastellit tyttövärit. Vai onko pojallasi kukkashortsit ja pinkki sydänpaita?
Mitä teet, kun oranssiin asuun puettua poikaasi kutsutaan tytöksi? Korjaako sanojalle, että hän on poika vai oletko hiljaa?
Jos olet hiljaa, sukupuolella ei ole sinulle merkitystä. Toistaiseksi en ole tavannut yhtäkään äitiä, joka ei menisi sanomaan, että hän on poika eikä tyttö.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 11:49"]
Ja muuten, mä en ole sitä mieltä, että vaatteiden tai lelujen valinta olisi ihan yhdentekevää. Mun mielestä ainakin olisi outoa kieltää lasta leikkimästä tietyillä leluilla sukupuolen takia, tai vastaavasti tuputtaa lapselle jotain leikkiä. Mä oon myös sitä mieltä, että vaatteilla ei olisi väliä, oon huomannut, että sekä lapset että aikuiset suhtautuvat varsin eri tavalla selkeästi pojaksi puettuun poikaan kuin lapsellisiin vaatteisiin puettuun. Ja tämä ei ole pelkästään oma havaintoni.
Ap
[/quote]
Joten olet tietoisesti sukupuolittanut lapsesi vaatteita myöten pojaksi, jota ympäristö kohtelee häntä poikana?
Eli koko ajan kirjoitat sitä vastaan, että lapsesta saa tulla mitä tulee, mutta itse toimit siten, että siitä tulee stereotyyppisesti poika. Iloiset ja kirkkaat värit kun ovat ne poikavärit, pastellit tyttövärit. Vai onko pojallasi kukkashortsit ja pinkki sydänpaita?
[/quote]
Ilmeisesti itselläsi ei ole lapsia, koska et selvästikään ole tietoinen, millaisia vaatteita pojille tarjotaan: ei tosiaankaan kirkkaita perusvärejä, vaan paljon mustaa, harmaata, tummansinistä ja sinisen ja vihreän sävyjä. Ei keltaista, ei punaista.
Ilmeisesti sun mielestä ajatus siitä, että sukupuolta ei korosteta, eikä sitä häivytetä, on se, että lapsi puetaan toisen sukupuolisen stereotyyppisiin väreihin (esim. poika tyttöjen pastellisävyihin). Mä en jaa tätä ajatusta kanssasi.
Tämän ketjun tarkoituksena oli kertoa siitä, miten itse suhtautuu kasvatuksessa sukupuoleen, ei ruotia toisten kasvatustapoja. Mitä jos keskittyisit itse aiheeseen?
Ap
Mitä tarkoitat tällä "Jos vielä pukeutuminen otetaan mukaan, välttelen sukupuolta korostavaa vaatetusta. Tykkään pukea lapsen iloisiin ja kirkkaisiin väreihin, ja jostain syystä näitä ei hirveästi tarjota pojille."
Tuohon kappaleeseen kun sisältyy ajatus siitä, että sinulle on olemassa tyttövaatteita ja poikavaatteita, vaikka koko ajan yrität puolustella, että et tuo lapsen sukupuolta esille. Huomaatko itsekään, että koko ja alitajuisesti sukupuolitat lastasi?
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 11:55"]
Ap
[/quote]
[/quote]
Ilmeisesti itselläsi ei ole lapsia, koska et selvästikään ole tietoinen, millaisia vaatteita pojille tarjotaan: ei tosiaankaan kirkkaita perusvärejä, vaan paljon mustaa, harmaata, tummansinistä ja sinisen ja vihreän sävyjä. Ei keltaista, ei punaista.
Ilmeisesti sun mielestä ajatus siitä, että sukupuolta ei korosteta, eikä sitä häivytetä, on se, että lapsi puetaan toisen sukupuolisen stereotyyppisiin väreihin (esim. poika tyttöjen pastellisävyihin). Mä en jaa tätä ajatusta kanssasi.
Tämän ketjun tarkoituksena oli kertoa siitä, miten itse suhtautuu kasvatuksessa sukupuoleen, ei ruotia toisten kasvatustapoja. Mitä jos keskittyisit itse aiheeseen?
Ap
[/quote]
Itse aihe on sitä, että sinä yrität väittää, että ajatusmallissasi sukupuolta ei korosteta eikä häivytetä, mutta jokaisessa seuraavassa kommentissasi erittäin vahvasti korostat poikasi sukupuolta - katsokaa, tässä on reipas poika aivan kuin sille pojalle olisi minkään valtakunna merkitystä sille, että puserossa on traktori. Tekeekö se sinusta hänestä enemmän pojan kuin paidan perhonen?
Missä muuten on erikseen poikavaatekauppa? Ei esim. Lindexillä kukaan ole minulle sanonut, että en saa ostaa keltaista puseroa, jos minulla ei ole tyttöjä.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 11:51"]
Mitä teet, kun oranssiin asuun puettua poikaasi kutsutaan tytöksi? Korjaako sanojalle, että hän on poika vai oletko hiljaa?
Jos olet hiljaa, sukupuolella ei ole sinulle merkitystä. Toistaiseksi en ole tavannut yhtäkään äitiä, joka ei menisi sanomaan, että hän on poika eikä tyttö.
[/quote]
Kuten avausviestissäni kirjoitin, sukupuoli on asia, jota en halua korostaa, mutten myöskään häivyttää. Ei sukupuoli ole mielestäni merkityksetön asia, mutta jokainen yksilö toteuttaa sitä eri tavalla.
Jos olemme lapseni kanssa esim. jossain leikkipaikalla, ja joku vanhempi tai lapsi sanoo lastani tytöksi (näin tapahtuu ihan säännöllisesti), en korjaa, että lapsi on poika. Se käy ilmi mahdollisesti myöhemmin, kun kutsun lastani nimeltä, tai sitten ei. Jossain vaiheessa lapsi alkaa varmasti itsekin kertoa olevansa poika.
Sen sijaan silloin, kun kävimme perhekerhossa ekaa kertaa, korjasin ohjaajalle, että lapsi on poika, koska muutenkin siinä juttelimme kaikesta. Riippuu siis asiayhteydestä.
Mitäpä, jos sinäkin kertoisit nyt, miten teillä on ajateltu nämä sukupuoliasiat kasvatuksessa, ja lopettaisit omien asenteidesi projisoimisen minuun?
Ap
22, muistan ainakin jutun, jossa tyttö halusi Spider man -paidan Ruotsissa, mutta nuo paidat ovat poikien puolella. Ei ole siis ollenkaan kummallista kritisoida sitä, että jotkut värit tai kuvat ovat niin voimakkaasti jaoteltu tyttöjen ja poikien osastoille.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 12:00"]
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 11:55"]
Ap
[/quote]
[/quote]
Ap
[/quote]
Itse aihe on sitä, että sinä yrität väittää, että ajatusmallissasi sukupuolta ei korosteta eikä häivytetä, mutta jokaisessa seuraavassa kommentissasi erittäin vahvasti korostat poikasi sukupuolta - katsokaa, tässä on reipas poika aivan kuin sille pojalle olisi minkään valtakunna merkitystä sille, että puserossa on traktori. Tekeekö se sinusta hänestä enemmän pojan kuin paidan perhonen?
Missä muuten on erikseen poikavaatekauppa? Ei esim. Lindexillä kukaan ole minulle sanonut, että en saa ostaa keltaista puseroa, jos minulla ei ole tyttöjä.
[/quote]
Ilmeisesti olet nyt ihan itse keksinyt nämä kommenttini, koska mitään tuollaista en ole tässä ketjussa kertonut.
Mä ostan kyllä tyttöjenkin osastolla (siellä kaupassa muuten lukee "tytöt" ja "pojat", mutta harvoin sieltäkään löytyy sellaista, joka pojalleni sopisi.
Mä meen nyt laittamaan ruokaa. Tämä keskustelu ei ole musta kauhean hedelmällinen, koska sä keksit koko ajan asioita, jotka eivät liity mitenkään muhun tai perheeseeni, ja sellaiseen on aika vaikea kommentoida järkevästi. Mä en ole esimerksiksi sanonut, että meillä lapsi kasvatetaan sukupuolineutraalisti, vaan olen kertonut, että sukupuolta ei erityisesti korosteta tai häivytetä. (Ehkäpä tämä on sinulle jotenkin vaikeaa ymmärtää?) Kuitenkin kommentoit koko ajan sillä tavalla, niin kuin filosofiani olisi sukupuolineutraali kasvatus.
Et ole vielä kertonut lainkaan, miten itse kasvatuksessa suhtaudut sukupuoleen, joten voit tehdä sen vaikka nyt.
Ap
Viitaten kommentoijan 22 kommenttiin, tämä vaikuttaa olevan sellainen aihe, että joillain on mieletön tarve muotoilla aloittajan asiasta olkiukko, jota vastaan sitten taistellaan. Sinänsä sääli, koska aiheessa riittäisi puhuttavaa jo ilman jyrkkiä vastakkainasetteluja ja väärinymmärryksiä.
Aika usein tästä aiheesta keskustellaan siihen tapaan, että aivan kuin kasvatuksessa sukupuolista jotain sanovat yrittäisivät esittää jotakin yhdenlaista kaikille sopivaa kasvatustapaa, jonka pitäisi lävistää kaikki mitä kasvatuksesta on sanottu kuin jumalan sana.:)
Yliopistossa opintoihini sisältyi joku kasvatuksen sukupuolisuuskurssi, mutta sillä ei ollut minulle mitään annettavaa, eikä opettajakaan tuntunut olevan oikein tehtävänsä tasalla. Kaunis ajatus, mutta näistäkin kirjoituksista päätellen on mennyt enimmäkseen ns. harakoille.
Sitä todistaa mm. toisessa ketjussa kerrottu: oli lakattu kynsiä päiväkodissa. Ei tainnut sen kirjoittaja kertoa, oliko myös poikien kynsiä lakattu vai oliko vaan tyttöjä väännetty perinteiseen tyttömuottiin.
Omat lapseni ovat kaikki tyttöjä, ja ovat saaneet kasvaa siihen rooliin, jonka ovat itse katsoneet parhaaksi. Yksi lapsista valitsi koulutuksensa ainoastaan sillä perusteella, että siinä on hyvä palkka. Ei mitenkään sattumaa, että se on miesvaltainen ja onnekseen on saanut töitäkin.
Minusta paras kommentti tyttö vai poika-keskusteluun oli lapseni opettajalta, jolta oli kysytty, ovatko kaikki oppilaat poikia. "On, mutta yhden nimi on Maija".
Äitinä ja opettajana minun mielipiteeni on se, että pelkkään sukupuoleen ei saa kiinnittää kasvatuksessa huomiota, mutta toisaalta sitä ei saa kokonaan unohtaa. Lapsi on joka tapauksessa (eräitä harvinaisia poikkeuksia lukuun ottamatta) biologisesti jompaa kumpaa sukupuolta.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 12:03"]
22, muistan ainakin jutun, jossa tyttö halusi Spider man -paidan Ruotsissa, mutta nuo paidat ovat poikien puolella. Ei ole siis ollenkaan kummallista kritisoida sitä, että jotkut värit tai kuvat ovat niin voimakkaasti jaoteltu tyttöjen ja poikien osastoille.
[/quote]
Onko Ruotsissa kiellettyä ostaa tytölle vaatteita "poikien puolelta"? Ainakin meidän lastenvaatekaupoissa (Lindex, KappAhl jn.) saa ostaa lapselle vaatteita ilman, että vaaditaan nähtäväksi lapsen kelakorttia tms. dokumenttia, josta ilmenee myös sukupuoli. Nämä asiat ovat aikuisten korvien välissä niin tiukasti, että että he eivät (ap:n tavoin) lainkaan tajua, että itse uusintavat omilla valinnoillaan stereotypistä ajattelua.
Ap: mielestä kaupassa on pojille kovin niukasti tarjolla kirkkaita värejä - mistä muusta se kertoo kuin siitä, että ap:lla on valmis ajatusmalli siitä, millaisia ovat poikien vaatteet. Kuitenkin hän väittää, ettei erityisemmin korosta tai häivytä poikansa sukupuolta, vaikka tekee nimenomaan päinvastoin.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 13:23"]
[/quote]
Onko Ruotsissa kiellettyä ostaa tytölle vaatteita "poikien puolelta"? Ainakin meidän lastenvaatekaupoissa (Lindex, KappAhl jn.) saa ostaa lapselle vaatteita ilman, että vaaditaan nähtäväksi lapsen kelakorttia tms. dokumenttia, josta ilmenee myös sukupuoli. Nämä asiat ovat aikuisten korvien välissä niin tiukasti, että että he eivät (ap:n tavoin) lainkaan tajua, että itse uusintavat omilla valinnoillaan stereotypistä ajattelua.
Ap: mielestä kaupassa on pojille kovin niukasti tarjolla kirkkaita värejä - mistä muusta se kertoo kuin siitä, että ap:lla on valmis ajatusmalli siitä, millaisia ovat poikien vaatteet. Kuitenkin hän väittää, ettei erityisemmin korosta tai häivytä poikansa sukupuolta, vaikka tekee nimenomaan päinvastoin.
[/quote]
Jankuti jank jank jank. Tässä malliesimerkki mammasta, joka ei osaa keskustella aiheesta, vaan keskittyy itse keksimiensä asioiden ruotimiseen.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 13:23"]
[/quote]
[/quote]
Miten voi samalla sekä korostaa että häivyttää?
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 12:00"]
...
[/quote]
Tää on taas tällästä turhaa vänkäämistä.
Useimmissa kaupoissa on kyltit "pojat 92-120" ja "tytöt 92-120" jne. Aivan kuten miesten ja naistenkin puolet ovat erikseen.
En ole ap, vaan kommentoin viestissä nro 8 näitä värejä.
Olen ostanut pojalleni iloisenvärisiä vaatteita tyttöjen osastolta. En tosiaan tajunnut että kirkas keltainen ja punainen olivat sielläkin väärällä osastolla koska kirkkaat värit ovat poikien värejä... ;D
Mutta yritin kerran ostaa poikani kukkapaitaan sopivia punaisia housuja. Ei missään liikkeessä ollut punaisia housuja pojille. En tykkää ruseteista enkä frilloista joita oli jokaisessa punaisessa housuparissa joten housut jäivät saamatta. Myyjätkin pahoittelivat tilannetta. "Kun poikien housut on yleensä tuota sinistä ja harmaata..."
Mulla on kaksospojat ja toista kiinnostaa enemmän autot, toista kiinnostaa esiintyminen. Toinen poika halusi 4v. lahjaksi kaksi poikavauvanukkea, piti siis olla kaksoset, ja se oli tärkeää että nuket oli poikia, piti olla pippelit :)
Meilä pojat leikkii paljon pehmoleluilla, ja myös autoleikit on usein kuin nukkeleikkejä, koska autoilla on perheet ja ne puhuvat toisilleen. Pojat ovat aina tykänneet myös kokkausleikeistä, heillä on keittiö ja muutkin kodinkoneet ym. ikävä kyllä lähes kaikki on "tyttöjen" värisiä, ehkä pikkuhiljaa aletaan tehdä keittiöleikkejä niin että ei korosteta niiden tyttömäisyyttä.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 12:02"]
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 11:51"]
[/quote]
Kuten avausviestissäni kirjoitin, sukupuoli on asia, jota en halua korostaa, mutten myöskään häivyttää. Ei sukupuoli ole mielestäni merkityksetön asia, mutta jokainen yksilö toteuttaa sitä eri tavalla.
Jos olemme lapseni kanssa esim. jossain leikkipaikalla, ja joku vanhempi tai lapsi sanoo lastani tytöksi (näin tapahtuu ihan säännöllisesti), en korjaa, että lapsi on poika. Se käy ilmi mahdollisesti myöhemmin, kun kutsun lastani nimeltä, tai sitten ei. Jossain vaiheessa lapsi alkaa varmasti itsekin kertoa olevansa poika.
Sen sijaan silloin, kun kävimme perhekerhossa ekaa kertaa, korjasin ohjaajalle, että lapsi on poika, koska muutenkin siinä juttelimme kaikesta. Riippuu siis asiayhteydestä.
Mitäpä, jos sinäkin kertoisit nyt, miten teillä on ajateltu nämä sukupuoliasiat kasvatuksessa, ja lopettaisit omien asenteidesi projisoimisen minuun?
Ap
[/quote]
Meillä kasvatus on vahvasti sukupuolittunutta eli tyttö on tyttö ja poika on poika. Silti tyttö kiipeilee puissa ja poika soittaa pianoa ja virkkaa pipoja, koska en ole koskaan ajatellut, että sukupuolen hyväksyminen sulkee pois jotain asioita. En ole koskaan tavallasi ajatellut, että perhekerhon ohjaajalle minun täytyy erikseen täsmentää lapseni sukupuoli - miksi muuten sinun piti se tehdä? Asiayhteys ei mitenkään selvinnyt kirjoituksestasi.
Lapseni tarttuvat erittäin kärkkäästi muiden sanomisiin, joten jos vieraillessa tytölleni sanotaan, että hän voi viedä pöydästä astioita tiskikoneeseen, kysyy tyttäreni välittömästi, saiko hän tämän pyynnön siksi että on tyttö. Miksi pojat eivät vie astioita? Tai jos poikaani pyydetään vesipyssysotaan, ottaa tyttöni oman pyssyn ja lähtee mukaan.
Meillä on korostettu sitä, että sukupuolen perusteella ei tarvitse kahlita itseään muiden malleihin. Harvassa "sukupuolella ei ole väliä" -perheessä edes huomataan, miten vanhanaikaisten ajatusten kanssa esim. vaatteiden värien kanssa ollaan tekemisissä. Minä pystyn ostamaan pojalleni punaisen paidan "tyttöjen osastolta" miettimättä pätkääkään, että kyltissä lukee "tytöille". Lapselle etsittiin punaista paitaa, sopiva löytyi tästä => ostan sen. Sen sijaan "en korosta sukupuolta" -äiti etsii punaista paitaa poikien osastolta ja itkee netissä, että pojille ei ole tarjolla kuin rumia vaatteita.
Ole tyttö tai poika, saat tehdä, mitä tahdot (kunhan kunnioitat muita).
Mun mies ei oo mikään stereotyyppinen mies. Hän on aina ollut menestynyt naisrintamalla, hänellä on paljon tyypillisen miehekkäitä ominaisuuksia mutta myös feminiiniseksi ajateltuja piirteitä.