Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sukupuoli kasvatuksessa - mitä sinä ajattelet?

Vierailija
24.05.2014 |

Tuli tästä http://yle.fi/uutiset/paivakodin_todellisuus_voi_hammentaa_tasa-arvoisesti_kasvatettua_lasta/7249859 Ylen uutisten jutusta mieleen: miten sinä suhtaudut kasvatuksessa sukupuolta koskeviin asioihin?

Mulla ei ole mitään kauhean valmista ajattelumallia siinä, miten sukupuoli näkyy kasvatuksessa. Jos jotenkin tiivistäisi, sanoisin ehkä, että asiaa ei korosteta, mutta sitä ei myöskään häivytetä. Esim. sanon kyllä lasta pojaksi ja mieheksi ja kutsun noista väännetyillä erilaisilla helittelynimillä, mutta en kuvaile poikaani tekemisiä miehekkääksi, poikamaiseksi tai äijämäiseksi, ja jos suoraan sanon, mua ihan vähän rasittaa, jos joku muu määrittelee poikaani noin (minusta hän on pieni palleroinen taapero, ei mikään äijä). Puhun myös muista ihmisistä poikina, tyttöinä, miehinä ja naisina.

Lapsen lelut ja leikit ovat hänen oman kiinnostuksensa mukaisia. En erityisesti rohkaise häntä leikkimään "toisen sukupuolen leikkejä", enkä kiellä häntä niitä leikkimästä, vaan lapsi voi ihan itse määritellä, mitkä leikit ja lelut kiinnostavat. 

Jos vielä pukeutuminen otetaan mukaan, välttelen sukupuolta korostavaa vaatetusta. Tykkään pukea lapsen iloisiin ja kirkkaisiin väreihin, ja jostain syystä näitä ei hirveästi tarjota pojille.

Näin mä suhtaudun tähän asiaan, mites te?

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 13:34"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 12:02"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 11:51"]

Mitä teet, kun oranssiin asuun puettua poikaasi kutsutaan tytöksi? Korjaako sanojalle, että hän on poika vai oletko hiljaa?

Jos olet hiljaa, sukupuolella ei ole sinulle merkitystä. Toistaiseksi en ole tavannut yhtäkään äitiä, joka ei menisi sanomaan, että hän on poika eikä tyttö.

[/quote]

Kuten avausviestissäni kirjoitin, sukupuoli on asia, jota en halua korostaa, mutten myöskään häivyttää. Ei sukupuoli ole mielestäni merkityksetön asia, mutta jokainen yksilö toteuttaa sitä eri tavalla.

Jos olemme lapseni kanssa esim. jossain leikkipaikalla, ja joku vanhempi tai lapsi sanoo lastani tytöksi (näin tapahtuu ihan säännöllisesti), en korjaa, että lapsi on poika. Se käy ilmi mahdollisesti myöhemmin, kun kutsun lastani nimeltä, tai sitten ei. Jossain vaiheessa lapsi alkaa varmasti itsekin kertoa olevansa poika.

Sen sijaan silloin, kun kävimme perhekerhossa ekaa kertaa, korjasin ohjaajalle, että lapsi on poika, koska muutenkin siinä juttelimme kaikesta. Riippuu siis asiayhteydestä.

Mitäpä, jos sinäkin kertoisit nyt, miten teillä on ajateltu nämä sukupuoliasiat kasvatuksessa, ja lopettaisit omien asenteidesi projisoimisen minuun?

Ap

[/quote]

Meillä kasvatus on vahvasti sukupuolittunutta eli tyttö on tyttö ja poika on poika. Silti tyttö kiipeilee puissa ja poika soittaa pianoa ja virkkaa pipoja, koska en ole koskaan ajatellut, että sukupuolen hyväksyminen sulkee pois jotain asioita. En ole koskaan tavallasi ajatellut, että perhekerhon ohjaajalle minun täytyy erikseen täsmentää lapseni sukupuoli - miksi muuten sinun piti se tehdä? Asiayhteys ei mitenkään selvinnyt kirjoituksestasi.

Lapseni tarttuvat erittäin kärkkäästi muiden sanomisiin, joten jos vieraillessa tytölleni sanotaan, että hän voi viedä pöydästä astioita tiskikoneeseen, kysyy tyttäreni välittömästi, saiko hän tämän pyynnön siksi että on tyttö. Miksi pojat eivät vie astioita? Tai jos poikaani pyydetään vesipyssysotaan, ottaa tyttöni oman pyssyn ja lähtee mukaan.

Meillä on korostettu sitä, että sukupuolen perusteella ei tarvitse kahlita itseään muiden malleihin. Harvassa "sukupuolella ei ole väliä" -perheessä edes huomataan, miten vanhanaikaisten ajatusten kanssa esim. vaatteiden värien kanssa ollaan tekemisissä. Minä pystyn ostamaan pojalleni punaisen paidan "tyttöjen osastolta" miettimättä pätkääkään, että kyltissä lukee "tytöille". Lapselle etsittiin punaista paitaa, sopiva löytyi tästä => ostan sen. Sen sijaan "en korosta sukupuolta" -äiti etsii punaista paitaa poikien osastolta ja itkee netissä, että pojille ei ole tarjolla kuin rumia vaatteita.

Ole tyttö tai poika, saat tehdä, mitä tahdot (kunhan kunnioitat muita).

[/quote]

Joop.

Vierailija
62/87 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tavallasi ajatellut, että perhekerhon ohjaajalle minun täytyy erikseen täsmentää lapseni sukupuoli - miksi muuten sinun piti se tehdä? Asiayhteys ei mitenkään selvinnyt kirjoituksestasi. (1)

....

Minä pystyn ostamaan pojalleni punaisen paidan "tyttöjen osastolta" miettimättä pätkääkään, että kyltissä lukee "tytöille". Lapselle etsittiin punaista paitaa, sopiva löytyi tästä => ostan sen. Sen sijaan "en korosta sukupuolta" -äiti etsii punaista paitaa poikien osastolta ja itkee netissä, että pojille ei ole tarjolla kuin rumia vaatteita. (2)

[/quote]

Kiva, kun kerroit siitä, miten teillä lapsia kasvatetaan. Ikävää, että minun pohdintani asiasta herättivät sinussa negatiivisia tunteita.

Vasutaukset: 1) Koska perhekerhon ohjaaja sanoi lastani tytöksi, korjasin, että hän on poika. (Mielestäni asiayhteys tässä oli se, että vastasin viestiin, jossa kerrottiin, että minä kuulemma aina korjaan kaikille lastani tytöksi luuleville, että hän on poika. Vastasin, että en korjaa, mutta joskus olen korjannut.)

(2) Niin minäkin voin ostaa tyttöjen puolelta lapselleni, ja olen paljon ostanutkin, mutta kun en kuitenkaan halua pojalleni vaatteita, joissa on esim. puhvihihat tai jotka ovat mekkoja tai tunikoita, pojalle sopiva valikoima jää aika pieneksi siellä tyttöjen osastollakin.

Olisiko mitenkään mahdollista, että toisten viestejä voisi kommentoida tekemättä jotain kummallisia ennakko-oletuksia niiden kirjoittajista? Ei ole kiva vastata kommentteihin, joissa kerrotaan, että "sä olet varmasti sellainen ihminen, joka..." Mä olen ainakin omasta mielestäni tavallinen ja kohtuullinen ihminen, joka vierastaa ääripäitä, joten olen avoin kaikenlaisille keskustelulle. Mutta tämä sanojen suuhun panemin ja kärjistäminen kyllä tuntuu aika vastenmieliseltä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 13:43"]

.... 

(2) Niin minäkin voin ostaa tyttöjen puolelta lapselleni, ja olen paljon ostanutkin, mutta kun en kuitenkaan halua pojalleni vaatteita, joissa on esim. puhvihihat tai jotka ovat mekkoja tai tunikoita, pojalle sopiva valikoima jää aika pieneksi siellä tyttöjen osastollakin.

....

[/quote]

Vierailija
64/87 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 12:02"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 11:51"]

Mitä teet, kun oranssiin asuun puettua poikaasi kutsutaan tytöksi? Korjaako sanojalle, että hän on poika vai oletko hiljaa?

Jos olet hiljaa, sukupuolella ei ole sinulle merkitystä. Toistaiseksi en ole tavannut yhtäkään äitiä, joka ei menisi sanomaan, että hän on poika eikä tyttö.

[/quote]

Kuten avausviestissäni kirjoitin, sukupuoli on asia, jota en halua korostaa, mutten myöskään häivyttää. Ei sukupuoli ole mielestäni merkityksetön asia, mutta jokainen yksilö toteuttaa sitä eri tavalla.

Jos olemme lapseni kanssa esim. jossain leikkipaikalla, ja joku vanhempi tai lapsi sanoo lastani tytöksi (näin tapahtuu ihan säännöllisesti), en korjaa, että lapsi on poika. Se käy ilmi mahdollisesti myöhemmin, kun kutsun lastani nimeltä, tai sitten ei. Jossain vaiheessa lapsi alkaa varmasti itsekin kertoa olevansa poika.

Sen sijaan silloin, kun kävimme perhekerhossa ekaa kertaa, korjasin ohjaajalle, että lapsi on poika, koska muutenkin siinä juttelimme kaikesta. Riippuu siis asiayhteydestä.

Mitäpä, jos sinäkin kertoisit nyt, miten teillä on ajateltu nämä sukupuoliasiat kasvatuksessa, ja lopettaisit omien asenteidesi projisoimisen minuun?

Ap

[/quote]

Meillä kasvatus on vahvasti sukupuolittunutta eli tyttö on tyttö ja poika on poika. Silti tyttö kiipeilee puissa ja poika soittaa pianoa ja virkkaa pipoja, koska en ole koskaan ajatellut, että sukupuolen hyväksyminen sulkee pois jotain asioita. En ole koskaan tavallasi ajatellut, että perhekerhon ohjaajalle minun täytyy erikseen täsmentää lapseni sukupuoli - miksi muuten sinun piti se tehdä? Asiayhteys ei mitenkään selvinnyt kirjoituksestasi.

Lapseni tarttuvat erittäin kärkkäästi muiden sanomisiin, joten jos vieraillessa tytölleni sanotaan, että hän voi viedä pöydästä astioita tiskikoneeseen, kysyy tyttäreni välittömästi, saiko hän tämän pyynnön siksi että on tyttö. Miksi pojat eivät vie astioita? Tai jos poikaani pyydetään vesipyssysotaan, ottaa tyttöni oman pyssyn ja lähtee mukaan.

Meillä on korostettu sitä, että sukupuolen perusteella ei tarvitse kahlita itseään muiden malleihin. Harvassa "sukupuolella ei ole väliä" -perheessä edes huomataan, miten vanhanaikaisten ajatusten kanssa esim. vaatteiden värien kanssa ollaan tekemisissä. Minä pystyn ostamaan pojalleni punaisen paidan "tyttöjen osastolta" miettimättä pätkääkään, että kyltissä lukee "tytöille". Lapselle etsittiin punaista paitaa, sopiva löytyi tästä => ostan sen. Sen sijaan "en korosta sukupuolta" -äiti etsii punaista paitaa poikien osastolta ja itkee netissä, että pojille ei ole tarjolla kuin rumia vaatteita.

[/quote]

Joop.

[/quote]

Se, että ilmaisee oma kantansa, ei tarkoita, etteikö kunnioittaisi! Vai ajatteletko stereotypisesti niin, että koska esimerkissäni tyttö kyseenalaisti aikuisen seksistisen vaatimuksen, ei hän kunnioita aikuista?

Vierailija
65/87 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

.... 

....

[/quote]

Sori, viesti lähti liian aikaisin.

Siis tämä juuri on ongelmana näissä "tyttöjen" ja "poikien" -osastoissa. Kyllähän sitä voi ostella mistä tahtoo, mutta en kuitenkaan ihan niin pitkälle nyky-yhteiskunnassa viitsi mennä että puen pojan prinsessamekkoon tai rusettitoppiin, kyllä sitä oikeasti katsottaisiin että olen seonnut tai poika pilkattaisiin hengiltä. 

Muutenkaan en ole kovin ihastunut näihin sydän-, kimalle-, rusetti-, hörhökoristeluihin. Niin sitä en ymmärrä miksi tytöille (eli näihin hörhökuteisiin) on varattu 90% väreistä?

Poikien osastolla tai pojille suunnatuissa vaatteissa on tosiaan ne pari sinistä + harmaa, tänä keväänä uutena villityksenä räikeä vihreä. Tyttöjen puolelta löytyy vakio pinkin ja punaisen lisäksi, lila, turkoosi, lime, oranssi ja kaikkia näitä tummana/kirkkaana ja pastellina. Miksi ihmeessä nämä on rajattu sinne tyttöjen puolelle? 

Vierailija
66/87 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tavallasi ajatellut, että perhekerhon ohjaajalle minun täytyy erikseen täsmentää lapseni sukupuoli - miksi muuten sinun piti se tehdä? Asiayhteys ei mitenkään selvinnyt kirjoituksestasi. (1)

....

Minä pystyn ostamaan pojalleni punaisen paidan "tyttöjen osastolta" miettimättä pätkääkään, että kyltissä lukee "tytöille". Lapselle etsittiin punaista paitaa, sopiva löytyi tästä => ostan sen. Sen sijaan "en korosta sukupuolta" -äiti etsii punaista paitaa poikien osastolta ja itkee netissä, että pojille ei ole tarjolla kuin rumia vaatteita. (2)

[/quote]

Kiva, kun kerroit siitä, miten teillä lapsia kasvatetaan. Ikävää, että minun pohdintani asiasta herättivät sinussa negatiivisia tunteita.

Vasutaukset: 1) Koska perhekerhon ohjaaja sanoi lastani tytöksi, korjasin, että hän on poika. (Mielestäni asiayhteys tässä oli se, että vastasin viestiin, jossa kerrottiin, että minä kuulemma aina korjaan kaikille lastani tytöksi luuleville, että hän on poika. Vastasin, että en korjaa, mutta joskus olen korjannut.)

Olisiko mitenkään mahdollista, että toisten viestejä voisi kommentoida tekemättä jotain kummallisia ennakko-oletuksia niiden kirjoittajista? Ei ole kiva vastata kommentteihin, joissa kerrotaan, että "sä olet varmasti sellainen ihminen, joka..." Mä olen ainakin omasta mielestäni tavallinen ja kohtuullinen ihminen, joka vierastaa ääripäitä, joten olen avoin kaikenlaisille keskustelulle. Mutta tämä sanojen suuhun panemin ja kärjistäminen kyllä tuntuu aika vastenmieliseltä.

Ap

[/quote]

Kirjoitit itse näin "

Sen sijaan silloin, kun kävimme perhekerhossa ekaa kertaa, korjasin ohjaajalle, että lapsi on poika, koska muutenkin siinä juttelimme kaikesta. Riippuu siis asiayhteydestä."

Miten tilanteet eroavat: olet lapsen kanssa puistossa, lastasi kutsutaan tytöksi, et korjaa TAI olet lapsen kanssa perhekerhossa, lastasi kutsutaan tytöksi, korjaat. Ulkopuolisen silmin tilanne on sama, joten miten perhekerhossa ohjaajan ei voi olettaa tunnistavan tyttöjen ja poikien nimiä, kuten vanhemmat puistossa tunnistavat.

Vierailija
67/87 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 14:09"]

.... 

....

[/quote]

Sori, viesti lähti liian aikaisin.

Siis tämä juuri on ongelmana näissä "tyttöjen" ja "poikien" -osastoissa. Kyllähän sitä voi ostella mistä tahtoo, mutta en kuitenkaan ihan niin pitkälle nyky-yhteiskunnassa viitsi mennä että puen pojan prinsessamekkoon tai rusettitoppiin, kyllä sitä oikeasti katsottaisiin että olen seonnut tai poika pilkattaisiin hengiltä. 

Muutenkaan en ole kovin ihastunut näihin sydän-, kimalle-, rusetti-, hörhökoristeluihin. Niin sitä en ymmärrä miksi tytöille (eli näihin hörhökuteisiin) on varattu 90% väreistä?

Poikien osastolla tai pojille suunnatuissa vaatteissa on tosiaan ne pari sinistä + harmaa, tänä keväänä uutena villityksenä räikeä vihreä. Tyttöjen puolelta löytyy vakio pinkin ja punaisen lisäksi, lila, turkoosi, lime, oranssi ja kaikkia näitä tummana/kirkkaana ja pastellina. Miksi ihmeessä nämä on rajattu sinne tyttöjen puolelle? 

[/quote]

Kumpi valikoima siis on suppeampi: tytöille hörhökuteita on 90% ja pojille väärän(synkän)värisiä on liikaa.

Voisitteko te nyt ystävällisesti päättää, että onko se tyttöjen vai poikien valikoima laajempi, jos toisille on liikaa kimalletta ja toisille liikaa synkkyyttä.

Vierailija
68/87 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 13:31"]

Mulla on kaksospojat ja toista kiinnostaa enemmän autot, toista kiinnostaa esiintyminen. Toinen poika halusi 4v. lahjaksi kaksi poikavauvanukkea, piti siis olla kaksoset, ja se oli tärkeää että nuket oli poikia, piti olla pippelit :)

Meilä pojat leikkii paljon pehmoleluilla, ja myös autoleikit on usein kuin nukkeleikkejä, koska autoilla on perheet ja ne puhuvat toisilleen. Pojat ovat aina tykänneet myös kokkausleikeistä, heillä on keittiö ja muutkin kodinkoneet ym. ikävä kyllä lähes kaikki on "tyttöjen" värisiä, ehkä pikkuhiljaa aletaan tehdä keittiöleikkejä niin että ei korosteta niiden tyttömäisyyttä.

[/quote]

Punainen keittiö on tyttömäinen vai mitä tarkoitat? Meillä on leikkikeittiö Ikeasta, väri sähkönsininen. Käyttäjä tyttö.

Vierailija
69/87 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

....

[/quote]

Ap

[/quote]

Kirjoitit itse näin "

Sen sijaan silloin, kun kävimme perhekerhossa ekaa kertaa, korjasin ohjaajalle, että lapsi on poika, koska muutenkin siinä juttelimme kaikesta. Riippuu siis asiayhteydestä."

Miten tilanteet eroavat: olet lapsen kanssa puistossa, lastasi kutsutaan tytöksi, et korjaa TAI olet lapsen kanssa perhekerhossa, lastasi kutsutaan tytöksi, korjaat. Ulkopuolisen silmin tilanne on sama, joten miten perhekerhossa ohjaajan ei voi olettaa tunnistavan tyttöjen ja poikien nimiä, kuten vanhemmat puistossa tunnistavat.

[/quote]

Ennen kuin vastaan, kysyn: miksi ihmeessä tämä asia on niin tärkeä? Toivon, että vastaat tähän.

Siksi, että koska olin jäämässä sinne perhekerhoon ja juttelin kaikenlaista sen ohjaajan kanssa, ajattelin, että on kivempaa, että oikaisen lapseni olevan poika ennen kuin ohjaaja ehtii montakin kertaa kutsua lastani tytöksi. Sukupuoli olisi joka tapauksessa tullut selväksi hetken päästä, kun lapsestani tehtiin sellainen nimilappu, joka laitetaan seinälle läsnäolon merkiksi, koska lapseni nimi on pojan nimi.

Puistossa tai jollain leikkipaikalla ei välttämättä tule keskusteltua niiden muiden vanhempien kanssa mitään (usein kyllä tulee, ja sitten se sukupuolikin selvinnee). Jos joku vanhempi vaikka sanoo lapselleen, että älä ota tytön (=mun lapseni) kädestä jotain, en korjaa, että se on kyllä poika. 

Toivottavasti vastaus tyydytti edes jotenkin. Täytyy sanoa, että tämä ei ole sellainen asia, johon kiinnittäisin aivan valtavasti huomiota, koska en ajattele lastani ensisijaisesti sukupuolensa edustajana, vaan omana persoonanaan.

Ap

Vierailija
70/87 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Miten muuten se vahva sukupuolittuneisuus kasvatuksessanne näkyy?

Vierailija
71/87 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vielä lisää viestiin 42: Ihmiset siis usein nolostuvat, jos luulevat lapsen olevan toista sukupuoleta, joten halusin säästää perhekerhon ohjaajan tältä nolostumiselta.

Vierailija
72/87 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 14:13"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 13:31"]

Mulla on kaksospojat ja toista kiinnostaa enemmän autot, toista kiinnostaa esiintyminen. Toinen poika halusi 4v. lahjaksi kaksi poikavauvanukkea, piti siis olla kaksoset, ja se oli tärkeää että nuket oli poikia, piti olla pippelit :)

Meilä pojat leikkii paljon pehmoleluilla, ja myös autoleikit on usein kuin nukkeleikkejä, koska autoilla on perheet ja ne puhuvat toisilleen. Pojat ovat aina tykänneet myös kokkausleikeistä, heillä on keittiö ja muutkin kodinkoneet ym. ikävä kyllä lähes kaikki on "tyttöjen" värisiä, ehkä pikkuhiljaa aletaan tehdä keittiöleikkejä niin että ei korosteta niiden tyttömäisyyttä.

[/quote]

Punainen keittiö on tyttömäinen vai mitä tarkoitat? Meillä on leikkikeittiö Ikeasta, väri sähkönsininen. Käyttäjä tyttö.

[/quote]

Kyllä punaisia on kaikki, nyt myöhemmin olen jossain nähnyt myös joitain muun värisiä, ja oikeasta kodinkoneliikkeestä ostin ihan oikean näköisen valkoisen pyykkikoneen, Ikeassa en tapaa käydä joten en tiedä minkä värisiä siellä on. En nyt enää muista mikä kodinkone se oli, mutta kaikki oli vaaleanpunaisia ja koristeltu tyttömäisesti, pojat oli halunneet sellaisen kodinkoneen, ja kaupassa vähän sanoivat että ompa nämä tyttömäisen värisiä. Meillä pojat ovat itse päätelleet mitkä ovat tyttömäisiä asioita ja mitkä poikamaisia. Tummanpunaista pojat eivät kyllä torju, vaatteissakin on punaista, koska sehän on Salaman väri, mutta kaipa se vaaleanpunainen vähän tökkii.

Vierailija
73/87 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 6v poika ( on myös isompia) ja olen pannut merkille yhden huvittavuuden. Tämä poika on aina pitänyt pidemmistä hiuksista (ei nyt puoliselkään, mutta sellainen pitkähkö malli), hiukset myös taipuvat luonnostaan. Ihan sama vaikka sillä olisi päällä miten poikamaiset vaatteet niin vieraat ihmiset puistossa yms. kutsuvat lasta tytöksi. Jos on joskus poikkeuksellsiesti ollut hivenen lyhyempi hiusmalli niin häntä kutsutaan pojaksi vaikka päällä olisi vaatteet, jotka ovat tyttömäisemmät.  

Vierailija
74/87 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehenä kannatan sukupuolirooleja tukevaa kasvatusta. Niin olen sen pohtinut, että jos pojastani tulee mahdollisimman miehekäs ja tytöstäni naisellinen, tsäänssit päästä isovanhemmaksi ovat parhaimmat.

ugh

Vierailija
75/87 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 14:22"]

....

[/quote]

Ap

[/quote]

Kirjoitit itse näin "

[/quote]

Ennen kuin vastaan, kysyn: miksi ihmeessä tämä asia on niin tärkeä? Toivon, että vastaat tähän.

Siksi, että koska olin jäämässä sinne perhekerhoon ja juttelin kaikenlaista sen ohjaajan kanssa, ajattelin, että on kivempaa, että oikaisen lapseni olevan poika ennen kuin ohjaaja ehtii montakin kertaa kutsua lastani tytöksi. Sukupuoli olisi joka tapauksessa tullut selväksi hetken päästä, kun lapsestani tehtiin sellainen nimilappu, joka laitetaan seinälle läsnäolon merkiksi, koska lapseni nimi on pojan nimi.

Puistossa tai jollain leikkipaikalla ei välttämättä tule keskusteltua niiden muiden vanhempien kanssa mitään (usein kyllä tulee, ja sitten se sukupuolikin selvinnee). Jos joku vanhempi vaikka sanoo lapselleen, että älä ota tytön (=mun lapseni) kädestä jotain, en korjaa, että se on kyllä poika. 

Toivottavasti vastaus tyydytti edes jotenkin. Täytyy sanoa, että tämä ei ole sellainen asia, johon kiinnittäisin aivan valtavasti huomiota, koska en ajattele lastani ensisijaisesti sukupuolensa edustajana, vaan omana persoonanaan.

Ap

[/quote]

Miksi et yksinkertaisesti sanonut perhekerhossa, että "olemme Mikon kanssa täällä ekaa kertaa" tms. sellaista, mistä se ohjaaja olisi tajunnut, että kyseessä on poika. Miksi näet niin tärkeänä sen, että juuri tuossa tilanteessa lapsen sukupuoli tuli ensin, nimi vasta sitten.

Minulle tämä on tärkeää siksi, että kaikesta päätellen et ole oikeasti ajatellut asioita loppuun asti vaan tyypillisen "modernin ja tasa-arvoisen" äidin tapaan latistat sukupuoli-intensiivisen kasvatuksen juuri tuollaisiin ulkoisiin seikkoihin tajuamatta sitä, että uusinnat asenteissasi sukupuoleen liittyviä stereotypioita. Jo alkuperäinen pohdintasi osoitti, että käsityksesi lapsesta ja sukupuolesta on äärettömän kapea ja hämäännyt, jos joku ajattelee toisin.

Et ajattele lastasi ensisijaisesti sukupuolensa edustajana, mutta silti kerroit tuolla alussa, että koska sinulla ei ole tyttöä, et osaisi kohdella lasta tyttönä edes kokeeksi.

Vierailija
76/87 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 15:00"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 14:22"]

....

[/quote]

Ap

[/quote]

Kirjoitit itse näin "

[/quote]

Ap

[/quote]

Miksi et yksinkertaisesti sanonut perhekerhossa, että "olemme Mikon kanssa täällä ekaa kertaa" tms. sellaista, mistä se ohjaaja olisi tajunnut, että kyseessä on poika. Miksi näet niin tärkeänä sen, että juuri tuossa tilanteessa lapsen sukupuoli tuli ensin, nimi vasta sitten.

Minulle tämä on tärkeää siksi, että kaikesta päätellen et ole oikeasti ajatellut asioita loppuun asti vaan tyypillisen "modernin ja tasa-arvoisen" äidin tapaan latistat sukupuoli-intensiivisen kasvatuksen juuri tuollaisiin ulkoisiin seikkoihin tajuamatta sitä, että uusinnat asenteissasi sukupuoleen liittyviä stereotypioita. Jo alkuperäinen pohdintasi osoitti, että käsityksesi lapsesta ja sukupuolesta on äärettömän kapea ja hämäännyt, jos joku ajattelee toisin.

Et ajattele lastasi ensisijaisesti sukupuolensa edustajana, mutta silti kerroit tuolla alussa, että koska sinulla ei ole tyttöä, et osaisi kohdella lasta tyttönä edes kokeeksi.

[/quote]

Mä en ole todellakaan ajatellut asioita loppuun asti, koska kuten avauksessanikin (jota et ilmeisesti lainkaan lukenut) sanoin, mulla ei ole mitään valmista ajatusmallia tästä asiasta. 

Mua ei mitenkään hävetä se, että lapseni on poika. Kuten avauksessanikin sanoin, en ole mitenkään häivyttämässä sukupuolta kasvatuksessa, joskaan en sitä kauheasti tuo esiinkään. Lapsi on lapsi, ja yksi lapseni piirteistä on poika. Se, sanonko lapseni olevan poika, vai kerronko jollain keinotekoisella, täysin keskuteluun sopimattomalla lauseella, joka sisältää lapsen nimen, on täysin yhdentekevää: molempien lauseiden tarkoituksena on kertoa, että hei, arvasit väärin. Sanat poika, mies, tyttö ja nainen eivät ole pannassa kotonamme, minkä tietäisit, jos olisit lukenut avaukseni.

Se oli muuten sinä, joka käskit kohdella poikaa kuin tyttöä. Mulla ei ole tyttölasta, joten en sen takia osaa sanoa, kasvattaisinko tyttölasta jotenkin eri tavalla.

Voitko vastata, miksi minun ajatukseni ärsyttävät niin suunnattomasti? Mikset muuten itse kerro, miten kasvatat omia lapsiasi, vaan keskityt jankkaamaan minun kommentteihini? Ehkäpä me täysin rajoittuneet ihmiset voisimme nähdä valon, jos sinä kertoisit, miten asiat oikeasti pitää tehdä.

Ap

Vierailija
77/87 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 14:11"]

Kumpi valikoima siis on suppeampi: tytöille hörhökuteita on 90% ja pojille väärän(synkän)värisiä on liikaa.

Voisitteko te nyt ystävällisesti päättää, että onko se tyttöjen vai poikien valikoima laajempi, jos toisille on liikaa kimalletta ja toisille liikaa synkkyyttä.

[/quote]

Rautalangasta vääntäen: 

Pojilla on värivalikoima saamarin pieni, ja synkeä. 

Miksei poikien puolella ole limeä, oranssia, keltaista, punaista?

Nuo hörhöt mainitsin jottei taas jankata miksen voi hakea tyttöjen puolelta sitä keltaista paitaa. En hae jos siinä on puhvihihat ja kimalleteksti "little princess". Muutoin haen. 

Värit ja niiden jaottelu tytöille ja pojille (ja tytöille siis paljon hienoja vaihtoehtoja, pojille pari ankeaa, näin kärjistäen).

Vierailija
78/87 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 11:51"]Mitä teet, kun oranssiin asuun puettua poikaasi kutsutaan tytöksi? Korjaako sanojalle, että hän on poika vai oletko hiljaa?

[/quote]

Minä en korjaa että vihreäpaitainen ruskeahousuinen lapseni on tyttö. Ihan sama jos joku vieras luulee pojaksi. Jos lapsi itse korjaa, saa korjata. vielä ei osaa.

Vierailija
79/87 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on ihan sama miltä puolelta lapselleni ne vaatteet haen, ts. mitä lukee kyltissä.

Mutta kyllä musta on outoa että jossain kaksvuotiaitten vaatteissa on poikien puolella jotain supersankareita ja tyyppejä miekkojen kanssa, monster-truckeja, suurihampaisia haita, ärjyviä leijonia tai räjähtäviä pommeja. Tytöillä on sitten kukkia ja söpöjä koiran- ja kissanpentuja. 

Mun pojat on ainakin tossa vaiheessa kulkeneet nalle kainalossa ja katsoneet ihan ihmeissään noita hirviöitä. Toinen sanoi just viime viikolla että "noi pelottaa mua vähän". No niin minuakin.  

Vierailija
80/87 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 15:18"]

Musta on ihan sama miltä puolelta lapselleni ne vaatteet haen, ts. mitä lukee kyltissä.

Mutta kyllä musta on outoa että jossain kaksvuotiaitten vaatteissa on poikien puolella jotain supersankareita ja tyyppejä miekkojen kanssa, monster-truckeja, suurihampaisia haita, ärjyviä leijonia tai räjähtäviä pommeja. Tytöillä on sitten kukkia ja söpöjä koiran- ja kissanpentuja. 

Mun pojat on ainakin tossa vaiheessa kulkeneet nalle kainalossa ja katsoneet ihan ihmeissään noita hirviöitä. Toinen sanoi just viime viikolla että "noi pelottaa mua vähän". No niin minuakin.  

[/quote]

Mäkin tykkäisin vaikkapa söpöistä eläinkuoseista lapsen vaatteissa. Esim. Lindexin vauvaosastolta löytyy tosi ihania eläinkuoseja, mutta ne loppuu siihen 86 senttiin. Jos etsiskelee vaikkapa retrokuosisia vaatteita lapselle - nehän on yleensä iloisen värisiä - kuoseissa on usein autoja ja traktoreita. Jotenkaan mulle ei oikein sellainenkaan iske. Miksi pojan vaatteessa pitää olla koneen kuva, mitä vikaa on vaikkapa pupussa tai ponissa?

Ja koska joku jankkaaja nyt tähänkin kohta tarttuu, niin edelleen ne tyttöpuolen vaatteet ovat tunikaa, puhvihihaa ja mekkoa. Mulla ei ole mikään päämäärä pukea lasta niin, ettei häntä missään nimessä voisi tunnistaa pojaksi, vaan tykkään pukea lapsen iloisiin ja lapsellisiin vaatteisiin. Jos mulla olisi tyttö, tytöllä voisi olla mekkoja ja hameita, mutta nekin olisi hyvä olla iloisen ja lapsellisen näköisiä.

Ap