Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas jäi lapsi ilman syntymäpäiväkutsua :(

Vierailija
21.05.2014 |

Niin paha olo lapsen puolesta. Koko kevään jatkunut sama juttu. Vanhemmat tuovat lastensa syntymäpäiväkutsut lastensa lokeroihin. Taas tänä aamuna lapseni kanssa saimme huomata, että taas kaksi oli jätetty joukosta pois. Pitkässä rivissä nämä kaksi kutsutonta lokeroa hyppäsivät silmille kuin huutomerkki. Lapset tietenkin supisevat syntymäpäiväjuhlista ennen ja jälkeen, eivätkä hoitajat tilanteelle mitään voi.

Nämä taisivat nyt olla kymmenennet juhlat tänä vuonna, mihin lapseni ei kutsua saanut. Joka kerta käymme saman keskustelun, jossa vakuutan hänen olevan aivan yhtä hyvä tyyppi kuin muutkin, mutta kaikkia ei voi synttäreille kutsua ja ehkä siksi et taas (kaan) saanut kutsua. Kyseessä reipas, iloinen ja erittäin kiltti lapsi jonka kanssa kaikki tulevat hyvin toimeen.

Lapsi itse alkaa olla jo sen ikäinen että ymmärtää kyllä, ja päiväkotikaverit toki asiasta jaksavat muistuttaa. Kavereita riittää vapaa-aikana, eikä perheessämme ole mitään sellaista, minkä vuoksi meidän lastamme ei haluttaisi kutsua.

Tämä lasten maailma on niin julma L

Kommentit (241)

Vierailija
121/241 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 18:45"]

Ap, lapsesi vaan ei ole maailmaan napa.

ne kutsutaan kenet halutaan.

[/quote]

Ja kovasydämisyys on edelleen ehtymätön luonnonvara. Sietäisitte hävetä kommenttejanne osa teistä, aikuiset (?) ihmiset. Mutta ette taida edes osata.

Vierailija
122/241 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyykö siis lapsen kiusaajatkin kutsua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/241 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 18:39"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 18:26"]

Ja sinä olet tyypillinen av-mamma, joka ei kykene pitäytymään keskustelussa vaan ryhtyy keksimään erilaisia syytöksiä huomatessaan, että ei kykene vasta-argumentointiin.

Ymmärrän, että olet niitä äitejä, joiden lapsia ei synttäreille kutsuta. Yhtenä syynä on se, että lapsesi toimii kuten sinä eli jos ei saa tahtoaan läpi, alkaa illitys. Minä-minä-minä -ulisee lapsesi eikä voi ymmärtää, että synttäreillä ei ole kyse hänestä lainkaan vaan päivänsankarista.

Enkä vieläkään ymmärrä sitä, miksi päiväkoti ja kiusattujen/syrjittyjen vanhemmat ei puutu hoidossa tapahtuvaan kiusaamiseen ja syrjimiseen vaan laittavat silmänsä kiinni luullen, että vieraiden ihmisten kodeissa synttärijuhlissa heidän lapsensa muuttuu ryhmän täysvaltaiseksi jäseneksi ja kiusaaminen loppuu taikaiskusta - vaikka synttärisankarin äiti joutuu koko ajan vahtimaan porukkaa, ettei mitään ikävää tapahdu.

Jos lapsi jää toistuvasti kutsumatta eri kavereitten synttäreille, voi vanhemmilla oikeasti olla peiliinkatsomisen paikka. Jos Milla ja Malla käyvät samassa satubaletissa kuin päivänsankari, Anna, Liia ja Maisa samassa jumppakerhossa ja Hele sekä Viivi ovat puistokavereita, mutta Niina-Amandaa ei ikinä näe hoitopäivän ulkopuolella, niin voi jostain kumman syystä käydä niin, että hän jää kutsumatta. Eikä se oli kutsujan vika vaan vanhempien, jotka eivät tajua, että sosiaalista elämää on muukin kuin hoitopäivä.

[/quote]

Mitä vasta-argumentointia kaipaat siihen että sun mielestä on ok jatkuvasti syrijä kahta lasta, jättää kaksi lasta tarkoituksella ulkopuolelle ryhmästä siksi että he eivät harrasta satubalettia tms.? AIkuisena ihmisena sinun tehtäväsi olisi selittää lapsellesi että ulkopuolelle jääminen ei tunnu kivalta, ja että nuo kaksi puuttuvaakin varmasti mahtuvat juhliin. Mutta tähän ei sinun empatiakykysi tai sosiaalinen älykkyytesi riitä. Miksi? Siksi että sinun maailmassasi ei ole kuin sinä ja sinun napasi. Ja saman opetat myös lapsillesi: mitä väliä muista, minä olen tärkein!

[/quote]

Miten monen vieraan lapsen synttärit sinä olet järjestänyt? Eli lapsesi tarhakaverin puolesta hankkinut kakut, koristelun, muun tarjottavan jne. vain siksi, että sinun maailmassasi sinä et ole tärkein vaan muut ovat.

Anna kun arvaan - et yhdenkään! Silti jaksat jankuttaa sitä, että minä pyörin itseni ympärillä.

Aikuisena ihmisenä minun tehtäväni on selittää lapselle, että ei tarvitse hyppiä muiden pillin mukaan. Vaikka Niina-Amanda polkee jalkaa ja vaatii synttärikutsua, sitä ei tarvitse antaa, koska ne eivät ole hänen juhlansa. Tarhapäivä riittää siihen, että muut asetetaan itsen edelle.

Omat synttärit ovat juhla, joissa ei tarvitse nöyristellä muita. Minun lapseni on sen ansainnut. Jos se aiheuttaa mielipahaa niissä, jotka eivät ole lapseni kanssa tekemisissä, niin se on ihan heidän oma asiansa. Kukaan ei ole vastuussa muiden tunteista, ei etenkään lapsi.

Päiväkodissa saa usein kuulla, että joku oli mökillä, joku mummolassa, joku Linnanmäellä. Miettikääpä, miltä tuntuu lapsista, joilla ei ole mummoa, mökkiä eikä Linnanmäkeä. Väärinhän se on, ettei heitä ole kutsuttu mukaan.

Vierailija
124/241 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 18:52"]Täytyykö siis lapsen kiusaajatkin kutsua?

[/quote]

No täytyy, täytyy. Sitähän täällä on yritetty sanoa. Että Hitlerikin nostetaan haudasta 3v Liisan synttäritkakkua syömään

Vierailija
125/241 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 18:55"]

Täytyykö siis lapsen kiusaajatkin kutsua?

[/quote]

Tietenkin. Samoin kuin ne lapset, jotka edellisillä synttäreillä kaatoivat kakun lattialle, koska se ei ole heidän mielestään hyvä. Ja nekin pitää kutsua, jotka istuvat eteisen nurkassa ja itkevät äidin perään. Ja ne pitää kutsua, jotka tuovat tullessaan 2 pikkusisarusta (ja sen pienemmän hoitolaukun, vaihdathan vaipat, lapset tullaan hakemaan klo 21). Ja kutsua pitää myös ne, jotka rikkovat lahjat jo ennen pakettien avaamista. Ja kutsua täytyy se lapsi, joka lähtee 15 min kuluttua harkkoihin ja haluaa aloittaa kakun. Ja kutsua täytyy myös se lapsi, joka koko ajan ivailee ja piikittelee.

Kyllä ne kaikki täytyy kutsua, ettei tule av-mammalle paha mieli.

Vierailija
126/241 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 18:48"]

Miksi haluat jättää lapsettomat häät pois tästä teemasta? Siksikö, että kaikki sen periaatteet ovat vastoin lasten synttärikeskustelua? Lapsettomien häiden yhteydessä muistutetaan, että kutsuja saa päättää, ketä kutsutaan - lapsilla se ei päde, koska kyseessä on lapsi ja lapsen juhlat ovat jotenkin arvottomia? Häissä ylipäätään on ihan ok dissata niitä, joista koituu häiriötä tai joita ei tunne (miehen serkkua ei tarvitse kutsua, koska morsian ei ole häntä tavannut, morsiamen serkku kutsutaan, koska se on kiva tyyppi).

Lapsen täytyy pilata juhlansa kutsumalla nekin lapset, joista on haittaa ja häiriötä. Miksi aikuisilta ei vaadita samaa? Aikuinen on itse vastuussa teoistaan, joten luulisi, että aikuisen harjoittama kutsukiusaaminen on vakavampi juttu kuin sama lapsen tekemänä. Miksi siis lapsettomat häät edelleen tuntuvat olevan OK, vaikka niissä on ihan samanlaista kiusaamista, sivuunjättämistä, unohtamista? Ne lapset olisi varmaan ikionnellisia, jos joku kutsuisi ne häihinsä.

[/quote]

Miksi väen väkisin yrität vääntää nämä lapsettomat häät tähän aiheeseen mukaan kun ne eivät siihen liity millään lailla? Lapsettomissa häissä juhlapari haluaa SINUT paikalle, he haluavat viettää aikaa SINUN kanssasi. Ehkä juhlapaikka ei sovi lapsille tai siellä on ikäraja, juhlat ovat ilta-aikaan, niissä on alkoholitarjoilu, hääpari haluaa että ystävät voivat keskittyä pelkästään juhlimiseen tms. Syitä on monia.

Jos haluat liittää tämän aiheen lapsettomiin häihin niin silloin tässä keskusteltaisiin siitä miksi lapsi ei saa ottaa lemmikkiään mukaan syntymäpäiväkutsuille. Ei siitä miksi kaksi lasta toistuvasti jätetään kutsun ulkopuolelle.

Yritä nyt lakata jauhamasta epäolennaista ja unohda ne lapsettomat häät. Aloita vaikka uusi keskustelu niistä mutta älä yritä liittää niitä aiheeseen johon ne eivät liity millään lailla.

Vierailija
127/241 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

--

Miksi haluat jättää lapsettomat häät pois tästä teemasta? Siksikö, että kaikki sen periaatteet ovat vastoin lasten synttärikeskustelua? Lapsettomien häiden yhteydessä muistutetaan, että kutsuja saa päättää, ketä kutsutaan - lapsilla se ei päde, koska kyseessä on lapsi ja lapsen juhlat ovat jotenkin arvottomia? Häissä ylipäätään on ihan ok dissata niitä, joista koituu häiriötä tai joita ei tunne (miehen serkkua ei tarvitse kutsua, koska morsian ei ole häntä tavannut, morsiamen serkku kutsutaan, koska se on kiva tyyppi).

Lapsen täytyy pilata juhlansa kutsumalla nekin lapset, joista on haittaa ja häiriötä. Miksi aikuisilta ei vaadita samaa? Aikuinen on itse vastuussa teoistaan, joten luulisi, että aikuisen harjoittama kutsukiusaaminen on vakavampi juttu kuin sama lapsen tekemänä. Miksi siis lapsettomat häät edelleen tuntuvat olevan OK, vaikka niissä on ihan samanlaista kiusaamista, sivuunjättämistä, unohtamista? Ne lapset olisi varmaan ikionnellisia, jos joku kutsuisi ne häihinsä.

[/quote]

Siis voi herran tähden. Lapsettomat häät eivät liity tähän keskusteluun millään tavalla. Voit halutessasi vielä keskustella tästä aiheesta, mutta minä näen sen turhana, enkä enää viitsi siitä jauhaa.

Muutenkin argumenttisi menevät kummallisesti solmuun. Kauna lapsettomia häitä kohtaan tulee osoittaa sille tarkoitetuille ketjuille, tai perustaa sitä varten uusi keskustelu. Minä en tähän keskusteluun tullut keskustelemaan lapsettomien häiden ongelmakohdista.

Toisekseen: olen jo painottanut, että itsensä kiusaajaa tai ongelmaista lasta ei varmasti tarvitse kutsua juhliinsa. Eikä tarvitse kutsua Kallea, Timoa ja Veetiä, jos pitää tyttöjen pyjamabileet. Eikä tarvitse kutsua kaikkia kahtakymmentä lasta päivähoitoryhmästä. Mutta minusta on erittäin aiheellista kysyä, miksi haluaa jättää kutsumatta sen ongelmattoman, tavallisen, mukavan lapsen kun kutsuu ne 19 muuta lasta. 

Terv. 108

Vierailija
128/241 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 18:39"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 18:26"]

Ja sinä olet tyypillinen av-mamma, joka ei kykene pitäytymään keskustelussa vaan ryhtyy keksimään erilaisia syytöksiä huomatessaan, että ei kykene vasta-argumentointiin.

Ymmärrän, että olet niitä äitejä, joiden lapsia ei synttäreille kutsuta. Yhtenä syynä on se, että lapsesi toimii kuten sinä eli jos ei saa tahtoaan läpi, alkaa illitys. Minä-minä-minä -ulisee lapsesi eikä voi ymmärtää, että synttäreillä ei ole kyse hänestä lainkaan vaan päivänsankarista.

Enkä vieläkään ymmärrä sitä, miksi päiväkoti ja kiusattujen/syrjittyjen vanhemmat ei puutu hoidossa tapahtuvaan kiusaamiseen ja syrjimiseen vaan laittavat silmänsä kiinni luullen, että vieraiden ihmisten kodeissa synttärijuhlissa heidän lapsensa muuttuu ryhmän täysvaltaiseksi jäseneksi ja kiusaaminen loppuu taikaiskusta - vaikka synttärisankarin äiti joutuu koko ajan vahtimaan porukkaa, ettei mitään ikävää tapahdu.

Jos lapsi jää toistuvasti kutsumatta eri kavereitten synttäreille, voi vanhemmilla oikeasti olla peiliinkatsomisen paikka. Jos Milla ja Malla käyvät samassa satubaletissa kuin päivänsankari, Anna, Liia ja Maisa samassa jumppakerhossa ja Hele sekä Viivi ovat puistokavereita, mutta Niina-Amandaa ei ikinä näe hoitopäivän ulkopuolella, niin voi jostain kumman syystä käydä niin, että hän jää kutsumatta. Eikä se oli kutsujan vika vaan vanhempien, jotka eivät tajua, että sosiaalista elämää on muukin kuin hoitopäivä.

[/quote]

Mitä vasta-argumentointia kaipaat siihen että sun mielestä on ok jatkuvasti syrijä kahta lasta, jättää kaksi lasta tarkoituksella ulkopuolelle ryhmästä siksi että he eivät harrasta satubalettia tms.? AIkuisena ihmisena sinun tehtäväsi olisi selittää lapsellesi että ulkopuolelle jääminen ei tunnu kivalta, ja että nuo kaksi puuttuvaakin varmasti mahtuvat juhliin. Mutta tähän ei sinun empatiakykysi tai sosiaalinen älykkyytesi riitä. Miksi? Siksi että sinun maailmassasi ei ole kuin sinä ja sinun napasi. Ja saman opetat myös lapsillesi: mitä väliä muista, minä olen tärkein!

[/quote]

MInä järjestän lapselleni yhdet synttärit vuodessa. En ole vastuussa siitä, onko muiden synttäreille kutsuttu kaikki vai ei ketään. Ulkopuolelle jääminen ei tunnu kivalta, mutta jos lapsi on vanhempien ansiosta ollut kaiken ulkopuolella taskukokoisesta asti, niin ei ole minun tehtäväni häntä yhteiskuntaan sosiaalistaa.

Meillä on vain lapsen synttärit, meillä ei rakenneta maailmanrauhaa. Ja ne synttärit ovat päivänsankarin juhla, ei niiden lasten, joita ei ole kutsuttu. Minun vastuullani on vain yksi juhla vuodessa - miksi pilaan sen lapseltani vaatimalla, että nekin kutsutaan, jotka eivät osaa olla muiden kanssa?

Vierailija
129/241 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 18:56"]

Miten monen vieraan lapsen synttärit sinä olet järjestänyt? Eli lapsesi tarhakaverin puolesta hankkinut kakut, koristelun, muun tarjottavan jne. vain siksi, että sinun maailmassasi sinä et ole tärkein vaan muut ovat.

Anna kun arvaan - et yhdenkään! Silti jaksat jankuttaa sitä, että minä pyörin itseni ympärillä.

Aikuisena ihmisenä minun tehtäväni on selittää lapselle, että ei tarvitse hyppiä muiden pillin mukaan. Vaikka Niina-Amanda polkee jalkaa ja vaatii synttärikutsua, sitä ei tarvitse antaa, koska ne eivät ole hänen juhlansa. Tarhapäivä riittää siihen, että muut asetetaan itsen edelle.

Omat synttärit ovat juhla, joissa ei tarvitse nöyristellä muita. Minun lapseni on sen ansainnut. Jos se aiheuttaa mielipahaa niissä, jotka eivät ole lapseni kanssa tekemisissä, niin se on ihan heidän oma asiansa. Kukaan ei ole vastuussa muiden tunteista, ei etenkään lapsi.

Päiväkodissa saa usein kuulla, että joku oli mökillä, joku mummolassa, joku Linnanmäellä. Miettikääpä, miltä tuntuu lapsista, joilla ei ole mummoa, mökkiä eikä Linnanmäkeä. Väärinhän se on, ettei heitä ole kutsuttu mukaan.

[/quote]

Joko sulla on ongelmia luetun ymmärtämisessä, tai sitten vain olet niin epäempaattinen ja kypsymätön ihminen ettet asiaa kykene ymmärtämään. AIkuisten tehtävä on opettaa lapselle että ketään ei jätetä ulkopuolelle. Eri asia on jos kutsutaan vain esimerkiksi puolet porukasta mukaan, eli ulkopuolelle ei aina jätetä sitä samaa henkilöä.

En jaksa enään sinulle kertoa mitä olen sinusta mieltä, tiedät sen varmasti jo valmiiksi. Toivottavasti joskus kuitenkin elämä läimäyttää myös lastasi avokämmenellä naamaan ja hänelle paljastuu että äidin opit eivät ehkä olleetkaan ne parhaat mahdolliset. Joskus olisi hyvä yrittää nähdä maailma myös muiden silmin. Ehkä se sinultakin joskus vielä onnistuu, paljon työtä se tosin vaatii koska näemmä tuo itsekeskeisyys on sinulle luontainen ominaisuus.

Vierailija
130/241 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 19:08"][quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 18:56"]

[/quote]

Joko sulla on ongelmia luetun ymmärtämisessä, tai sitten vain olet niin epäempaattinen ja kypsymätön ihminen ettet asiaa kykene ymmärtämään. AIkuisten tehtävä on opettaa lapselle että ketään ei jätetä ulkopuolelle. Eri asia on jos kutsutaan vain esimerkiksi puolet porukasta mukaan, eli ulkopuolelle ei aina jätetä sitä samaa henkilöä.

En jaksa enään sinulle kertoa mitä olen sinusta mieltä, tiedät sen varmasti jo valmiiksi. Toivottavasti joskus kuitenkin elämä läimäyttää myös lastasi avokämmenellä naamaan ja hänelle paljastuu että äidin opit eivät ehkä olleetkaan ne parhaat mahdolliset. Joskus olisi hyvä yrittää nähdä maailma myös muiden silmin. Ehkä se sinultakin joskus vielä onnistuu, paljon työtä se tosin vaatii koska näemmä tuo itsekeskeisyys on sinulle luontainen ominaisuus.

[/quote]

Niin, täytyykö kiusaajakin kutsua?

Vierailija
131/241 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 18:09"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 18:06"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 17:55"]

Minua ei kiinnosta, ketä päiväkodissa kiusataan! Siellä lasten kanssa on ammattitaitoinen varhaiskasvatushenkilöstö, jonka tehtävänä on estää kiusaaminen. Se ei ole minun työni vaan LTO:n, joka saa siitä ihan palkkaa, vaikka kaikesta päätellen ei työtään osaa tehdä.

Lapseni synttärit järjestetään vanhempien kustantamana kotona hoitoajan ulkopuolella. Jos te haluatte, että kutsutaan kaikki, niin vaatikaa päiväkotia järjestämään jokaiselle synttärit: hoitajat töihin illalla 18-19.30, tarjoilut talon puolesta jne. Silloin pitää kutsua jokainen, mutta niin kauan kun vanhemmat huolehtivat järjestelyistä, ei kenelläkään ole sanomista siihen, ketkä kutsutaan.

[/quote]

Ei kiusaamista voi ulkoistaa vain "yhteiskunnalle". Jokainen vanhempi on vastuussa oman lapsensa kasvattamisesta. Jokainen ryhmänohjaaja - opettajat, kerhotädit, LTO:t - on velvollinen pitämään huolen, että ryhmässä ei kiusata. Ja mitä vanhemmaksi tullaan, sitä enemmän vastuu siirtyy myös kiusaamista hiljaa seuraavalle ryhmälle. Vain toimivalla yhteistyöllä kiusaaminen voidaan kitkeä. 

Kenties kiusaaminen ei kiinnosta, jos oma lapsi ei joudu kiusatuksi. Mutta kokemus senkin on osoittanut, että ääni muuttuu kellossa heti, kun asia alkaa vaikuttaa omaan elämään. 

[/quote]

Siitä huolimatta olen sitä mieltä, että synttärisankarin juhla on hänen ja vain hänen juhlansa. Sinne ei tarvitse kutsua ketään, ketä ei haluta kutsua eikä kyse ole kiusaamisesta vaan siitä, että lapsella on oikeus nauttia juhlastaan. Kiusaamiseksi sen kokee vain se vanhempi, jonka mielestä hänen lapsensa on oikeutettu menemään kaikkialle.

[/quote]

Juuri näin. Sen näkee, ettei tässäkään ketjussa ole muilla kuin aloittajalle tuollainen tilanne, että omaa lasta ole kutsuttu kertaakaan synttäreille, vaan kauhkotaan siitä, ettei oma lapsi ole aina kutsuttu. Minusta lapsi saa itse päättää keitä kutsuu, koska meidän lasta ainakin on jonkinverran kiusattu, eikä tulisi mieleenkään ottaa synttäreille jokaista lasta muutenkaan. 

Vierailija
132/241 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tunne ap:n tapausta, enkä osaa siten sanoa mitään mielipidettä hänen lapsestaan tai vanhemmuudestaan, mutta oman tarinani kerron. Lapseni luokalla on eräs tyttö jota ei kutsuta koskaan mihinkään. (lapset 11-vuotiaita.)

Mä olen itse meidän osalta tehnyt sen päätöksen ja niin on muidenkin lasten vanhemmat (ihan oma-aloitteisesti tietenkin). Lapselle tätä ei itselleen kerrota, tietenkään, mutta se on ihan tietoista.

En edes tiedä mistä aloittaisin kertomaan sen lapsen luonteesta, mutta aloitetaan nyt vaikka sillä että ensimmäisellä kerralla kun hän oli meillä hän söi meillä omin lupineen paketillisen keksejä, ja leipäkorillisen leipää. Tuli käymään meillä ruoka-ajan jälkeen joten ihan jälkkärinä veteli. Ei tässä mitään. Lapsi penkoo kaikki paikat meillä, meidän makarin kaapit ja piiloleikissä saattaa mennä meidän petivaatteisiin. Lapsella ei ole nukkumaanmenoaikoja vaan hänen äitinsä haluaa hänen itse löytävän biologisen rytminsä, joten lapsi on ihan psykedeelinen koko päivän. Lapsi ei syö aamiaista, koska hänen ei tarvitse. Koulussa hän syö leipää pelkästään. Hän saa olla koulusta pois äitinsä luvalla, ja käydä sitten uimahallissa ja kaupungilla. Usein pyytää meidän tyttöä kaupungille kun on koululle ilmoitettu että hän on poissa. Meidän lapselle ja muillekin tytön käytös on todella hämmentävää, ja kukaan ei oikein tunnu tuntevan hänen äitiään. Tyttö käyttää sanoja "huora", ja kertoo valitsevansa farkut sillä perusteella missä hänen perseensä (juuri tuolla sanalla) näyttää hyvältä. Tyttö tanssii estoitta luokan pojille, antanut jollekin sylitanssin (lapsemme ei tätä termiä tunnista mutta kuvaili tuon tanssin ja hyvin pystyi päättelemään). Tyttö on todella röyhkeä, mitä enemmän hän meillä oli sitä röyhkeämmäksi tuli. Saattoi haukkua minua meidän lapselle natsisiaksi yms. Minun piti ihan tosi napakasti puhua tuolle tytölle siitä että meillä ei muuten käyttäydytä noin.

Näitä esimerkkejä on oikeasti lukuisia, ja aivan alusta saakka tyttö on ollut uskomattoman haastava.

Tapasin tytön äidin ja päätin keskustella hänen kanssaan ja kyselin lapsesta. Mulle tuli järkytyksenä miten hänen äitinsä näki lapsensa toiminnan. Sieltä tuli selostusta miten he ovat kertaalleen vaihtaneet koulua kun heidän lastaan kiusattiin, ja nyt on taas menossa koulu vaihtoon kun tyttöä kiusataan taas tässä koulussa. Olin ihan ällikällä lyöty. Mä juttelen lapseni opettajan ja muiden vanhempien kanssa päivittäin tai viikoittain, ja jokainen vanhempi on sanonut että se tyttö kiusaa muita, ja häntä vältellään siksi.  Me muut vanhemmat on painotettu että missään nimessä sitä tyttöä ei saa kiusata takaisin, mutta tytön käytös ahdistaa toisia lapsia suunnattomasti. Mä uskon muiden lapsien tarinaa, koska olen itse nähnyt miten  tyttö käyttäytyy. Uskomattoman harhaista oli myös äidin ylenpalttinen kehu lastaan kohtaan. Adjektiivit joilla hän tytärtään kuvaili ei missään olosuhteissa kuulostaneet siltä lapselta jonka minä olen tavannut.

Tyttö oli kuulema herkkä kaunosielu, runoilija, avulias, antelias, kaikkien kaveri, väärin ymmärretty piilonero. Muut lapset eivät kuulema arvosta hänen lapsensa ainutlaatuisuutta. Se millaisten ruusunpunaisten lasien läpi äiti tytärtään katsoi ihmetytti minua suuresti. MITEN pielessä voi olla käsitys siitä millainen hänen lapsensa todellisuudessa on?? Äiti kehui suorastaan miten hänen lapsensa osaa käydä itse nukkumaan, hän menee maate jo kymmeneltä ja lapsi on niin reipas ja itsenäinen että käy nukkumaan hänen jälkeensä. Lapsi valvoi meilläkin aamu kolmeen, tuntui kuin vauvan kanssa olisi valvonut kun lapsi ramppasi pitkin kämppää. Sen jälkeen ei ole tullut meille kylään.

Lapsi on myös todella ylipainoinen, mutta äiti kehui lapsensa sulavia tanssiliikkeitä ja kuinka yhtä hänen tyttärensä on tanssiliikkeiden kanssa, ja miten lihaksikas tyttö on kun hän tanssii. Tyttö myös haisee ulosteelle, eikä pyyhi takapuoltaan  kun käy kakalla. Hänen alushousunsa olivat kuivuneessa ulosteessa ja näyttivät olleen yllään aika kauan. Lapsen ei kuulema tarvitse myöskään peseytyä jos ei halua, hän kannattaa vapaata kasvatusta ja tietää että hän on saanut kaksi muutakin lasta aikuisiksi samalla tavalla ja tietää kuinka hommat toimii. Äidin selostukset kuulostivat harhaisilta, todellisuudesta ei ollut tietoakaan.

Tuo keskustelu avasi mun silmät. Ei mitenkään ole mahdollista että noin suurissa harhoissa elävä ihminen voi ikinä käsittää MIKSI hänen lastaan "kiusataan". Joten mitä vaihtoehtoja jää toisille lapsille? Jättää kutsumatta lapsi synttäreille, ja antaa äidin jatkaa lapsensa "pahoinpitelyä" kasvattamalla lapsestaan sosiaalisesti kyvytön ja hyljeksitty. Mitä muut voivat tehdä? Ei mitään. Mikään laki ei kiellä "vapaata" kasvatusta, ja lapsen äiti kyllä tosiaan välittää lapsestaan omalla hullulla tavallaan. Mutta suurin osa ihmisistä ei kasvata lastaan noin, eikä se tee meistä muista kiusaajia.

Tämän kerron täällä siksi, että ihmiset ymmärtäisivät että asiat eivät ole mustavalkoisia. Meillä on nyt tilanne missä muut luokkakaverit kiusaavat jättämällä kutsumatta tämän yhden synttäreille, mutta tytön käytöstavat ovat niin taivaallisen kaukana normaalista eikä äitinsäkään tätä käsitä. Emme me voi muuttaa toisia ihmisiä, jos ajatukset ovat noin ääripäässä toisistaan.

Kuinka me opetamme lapsillemme, että ei saa syrjiä kun yhteisön sisällä on "viidakkovekara" jota eivät koske mitkään yhteisön säännöt ja normit? Olkoot kaikki sellaisia kuin ovat, mutta kyllä se mielestäni on se viidakkovekara jonka täytyyy äitinsä avulla lähentyä "normeja", eikä olettaa että muut sallivat hänen toimia jatkuvasti vastavirtaan.

Vierailija
133/241 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 19:18"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 19:08"][quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 18:56"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Jos tarkoituksella jätät yhden kutsumatta niin etköhän itse silloin ole se kiusaaja. Tarhaikäisissä tämä kiusaaja on silloin äiti/äidit jotka tarkoituksella syrjivät yhtä tai kahta lasta.

Vierailija
134/241 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika rumin sanakäänteinen toisille äideille täällä puhuvat äidit, joiden mielestä ketään ei saa kiusata eikä syrjiä. Vai koskeeko se vain lapsia?

Vierailija
135/241 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 19:24"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 19:18"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Jos tarkoituksella jätät yhden kutsumatta niin etköhän itse silloin ole se kiusaaja. Tarhaikäisissä tämä kiusaaja on silloin äiti/äidit jotka tarkoituksella syrjivät yhtä tai kahta lasta.

[/quote]

Et vastannut itse kysymykseen.

Vierailija
136/241 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 19:08"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 18:56"]

[/quote]

[/quote]

Voisit varmaan kertoa, miksi kirjoituksesi on täynnä väkivaltaisia ilmaisuja. Tiedetään, olet alakynnessä, et kykene perustelemaan sanomisiasi, asiat menevät sinulla helposti ristiin ja mikä sinulle on ratkaisu: väkivallalla uhkaaminen (vaikka miten peitellysti).

Vaikutat äidiltä, joka ei ole kovinkaan suosittu ja joka kohtelee myös lapsiaan tavalla, joka ei lupaa heille hyvää tulevaisuutta.

Mietipä joskus tätä yhtälöä: 10 lasta haluaa jättää A:n kutsumatta synttäreilleen. Jos minun lapseni ei A:ta kutsu, olen minä sinun mielestäsi omaan napaani tuijottava minä-minä -ihminen, vaikka kaikkien muidenkin lasten vanhemmat ovat tehneet saman kutsuratkaisun. Miksi minä olen itsekäs tehdessäni ihan saman kuin kaikki muutkin?

Vierailija
137/241 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 19:01"]

--

[/quote]

Siis voi herran tähden. Lapsettomat häät eivät liity tähän keskusteluun millään tavalla. Voit halutessasi vielä keskustella tästä aiheesta, mutta minä näen sen turhana, enkä enää viitsi siitä jauhaa.

Muutenkin argumenttisi menevät kummallisesti solmuun. Kauna lapsettomia häitä kohtaan tulee osoittaa sille tarkoitetuille ketjuille, tai perustaa sitä varten uusi keskustelu. Minä en tähän keskusteluun tullut keskustelemaan lapsettomien häiden ongelmakohdista.

Toisekseen: olen jo painottanut, että itsensä kiusaajaa tai ongelmaista lasta ei varmasti tarvitse kutsua juhliinsa. Eikä tarvitse kutsua Kallea, Timoa ja Veetiä, jos pitää tyttöjen pyjamabileet. Eikä tarvitse kutsua kaikkia kahtakymmentä lasta päivähoitoryhmästä. Mutta minusta on erittäin aiheellista kysyä, miksi haluaa jättää kutsumatta sen ongelmattoman, tavallisen, mukavan lapsen kun kutsuu ne 19 muuta lasta. 

Terv. 108

[/quote]

Miten lapsettomien häiden valikoiva kutsuminen poikkeaa lapsen synttäreiden valikoivasta kutsumisesta?

Vierailija
138/241 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 19:37"]

--

[/quote]

Terv. 108

[/quote]

Miten lapsettomien häiden valikoiva kutsuminen poikkeaa lapsen synttäreiden valikoivasta kutsumisesta?

[/quote]

Ahahahah anna nyt jo niiden lapsettomien häiden olla! :D

Vierailija
139/241 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 19:38"]

--

[/quote]

Terv. 108

[/quote]

[/quote]

[/quote]

En anna, koska kun sellaisia suunnittelee ja rajaa perheestä osan pois, se on OK. Kutsuja saa päättää, ketkä tulevat. Miksi lapsella ei ole samaa oikeutta omissa juhlissaan? Tätä ette ole kyenneet selittämään niin, että se olisi eettiseltä kannalta arvioituna yhtään sen pätevämpi ratkaisu.

Vierailija
140/241 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 19:38"]

--

[/quote]

Terv. 108

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Meillä minä , aikuinen, kutsun lapsen kaverit. Ja jätän yhden päiväkodin ryhmästä kutsumatta. Saan tehdä näin, koska olen aikuinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän