Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas jäi lapsi ilman syntymäpäiväkutsua :(

Vierailija
21.05.2014 |

Niin paha olo lapsen puolesta. Koko kevään jatkunut sama juttu. Vanhemmat tuovat lastensa syntymäpäiväkutsut lastensa lokeroihin. Taas tänä aamuna lapseni kanssa saimme huomata, että taas kaksi oli jätetty joukosta pois. Pitkässä rivissä nämä kaksi kutsutonta lokeroa hyppäsivät silmille kuin huutomerkki. Lapset tietenkin supisevat syntymäpäiväjuhlista ennen ja jälkeen, eivätkä hoitajat tilanteelle mitään voi.

Nämä taisivat nyt olla kymmenennet juhlat tänä vuonna, mihin lapseni ei kutsua saanut. Joka kerta käymme saman keskustelun, jossa vakuutan hänen olevan aivan yhtä hyvä tyyppi kuin muutkin, mutta kaikkia ei voi synttäreille kutsua ja ehkä siksi et taas (kaan) saanut kutsua. Kyseessä reipas, iloinen ja erittäin kiltti lapsi jonka kanssa kaikki tulevat hyvin toimeen.

Lapsi itse alkaa olla jo sen ikäinen että ymmärtää kyllä, ja päiväkotikaverit toki asiasta jaksavat muistuttaa. Kavereita riittää vapaa-aikana, eikä perheessämme ole mitään sellaista, minkä vuoksi meidän lastamme ei haluttaisi kutsua.

Tämä lasten maailma on niin julma L

Kommentit (241)

Vierailija
141/241 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 19:00"][quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 18:48"]

Miksi haluat jättää lapsettomat häät pois tästä teemasta? Siksikö, että kaikki sen periaatteet ovat vastoin lasten synttärikeskustelua? Lapsettomien häiden yhteydessä muistutetaan, että kutsuja saa päättää, ketä kutsutaan - lapsilla se ei päde, koska kyseessä on lapsi ja lapsen juhlat ovat jotenkin arvottomia? Häissä ylipäätään on ihan ok dissata niitä, joista koituu häiriötä tai joita ei tunne (miehen serkkua ei tarvitse kutsua, koska morsian ei ole häntä tavannut, morsiamen serkku kutsutaan, koska se on kiva tyyppi).

Lapsen täytyy pilata juhlansa kutsumalla nekin lapset, joista on haittaa ja häiriötä. Miksi aikuisilta ei vaadita samaa? Aikuinen on itse vastuussa teoistaan, joten luulisi, että aikuisen harjoittama kutsukiusaaminen on vakavampi juttu kuin sama lapsen tekemänä. Miksi siis lapsettomat häät edelleen tuntuvat olevan OK, vaikka niissä on ihan samanlaista kiusaamista, sivuunjättämistä, unohtamista? Ne lapset olisi varmaan ikionnellisia, jos joku kutsuisi ne häihinsä.

[/quote]

Miksi väen väkisin yrität vääntää nämä lapsettomat häät tähän aiheeseen mukaan kun ne eivät siihen liity millään lailla? Lapsettomissa häissä juhlapari haluaa SINUT paikalle, he haluavat viettää aikaa SINUN kanssasi. Ehkä juhlapaikka ei sovi lapsille tai siellä on ikäraja, juhlat ovat ilta-aikaan, niissä on alkoholitarjoilu, hääpari haluaa että ystävät voivat keskittyä pelkästään juhlimiseen tms. Syitä on monia.

Jos haluat liittää tämän aiheen lapsettomiin häihin niin silloin tässä keskusteltaisiin siitä miksi lapsi ei saa ottaa lemmikkiään mukaan syntymäpäiväkutsuille. Ei siitä miksi kaksi lasta toistuvasti jätetään kutsun ulkopuolelle.

Yritä nyt lakata jauhamasta epäolennaista ja unohda ne lapsettomat häät. Aloita vaikka uusi keskustelu niistä mutta älä yritä liittää niitä aiheeseen johon ne eivät liity millään lailla.

[/quote]

Et taida edes tajuta, että vertaat lasta lemmikkiin... Lapsi on aikuiselle kuin lemmikki lapselle, just. Ethän hanki lapsia... eikun lemmikkejä... eikun, mitäs ne nyt olivatkaan.

Vierailija
142/241 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 19:34"]

Joko sulla on ongelmia luetun ymmärtämisessä, tai sitten vain olet niin epäempaattinen ja kypsymätön ihminen ettet asiaa kykene ymmärtämään. AIkuisten tehtävä on opettaa lapselle että ketään ei jätetä ulkopuolelle. Eri asia on jos kutsutaan vain esimerkiksi puolet porukasta mukaan, eli ulkopuolelle ei aina jätetä sitä samaa henkilöä.

En jaksa enään sinulle kertoa mitä olen sinusta mieltä, tiedät sen varmasti jo valmiiksi. Toivottavasti joskus kuitenkin elämä läimäyttää myös lastasi avokämmenellä naamaan ja hänelle paljastuu että äidin opit eivät ehkä olleetkaan ne parhaat mahdolliset. Joskus olisi hyvä yrittää nähdä maailma myös muiden silmin. Ehkä se sinultakin joskus vielä onnistuu, paljon työtä se tosin vaatii koska näemmä tuo itsekeskeisyys on sinulle luontainen ominaisuus.

[/quote]

Voisit varmaan kertoa, miksi kirjoituksesi on täynnä väkivaltaisia ilmaisuja. Tiedetään, olet alakynnessä, et kykene perustelemaan sanomisiasi, asiat menevät sinulla helposti ristiin ja mikä sinulle on ratkaisu: väkivallalla uhkaaminen (vaikka miten peitellysti).

Vaikutat äidiltä, joka ei ole kovinkaan suosittu ja joka kohtelee myös lapsiaan tavalla, joka ei lupaa heille hyvää tulevaisuutta.

Mietipä joskus tätä yhtälöä: 10 lasta haluaa jättää A:n kutsumatta synttäreilleen. Jos minun lapseni ei A:ta kutsu, olen minä sinun mielestäsi omaan napaani tuijottava minä-minä -ihminen, vaikka kaikkien muidenkin lasten vanhemmat ovat tehneet saman kutsuratkaisun. Miksi minä olen itsekäs tehdessäni ihan saman kuin kaikki muutkin?

[/quote]

Missä oli väkivaltaisia uhkauksia? Tuo "elämä läimäyttää avokämmenellä naamaan"? Se on sanonta jolla tarkoitetaan sitä että todellisuus joskus vielä joskus iskee niin sanotusti päin naamaa, ja tässä tapauksessa sen myötä ehkä lapsesikin havahtuvat siihen että äidin opettama tapa keskittyä vain itseensä ei olekaan se oikea. Joskus saattaa joutua kokemaan myös sen toisen puolen. Kyseessä on siis sanonta, ymmärsitkö? En tarkoittanut kirjaimmellisesti että elämä tulee ja lyö sillä elämä on abstrakti asia eikä kykene lyömään. Helpottiko tämä ymmärtämään että tekstissä ei ollut minkäälaista väkivaltaista uhkausta, ei suoraan eikä peitellysti. Hyvä.

Toisekseen, sinä käänsit tämän keskustelun sinuun, ja siihen miten sinä käyttäydyt. Tämä keskustelu koskee siis kaikkia teitä kymmentä äitiä jotka jätätte nuo kaksi lasta sivuun jatkuvasti. Ei vain ja ainoastaan sinua. Kaikki ei aina koske sinua ja pelkästään sinua, vaikka näin oletkin tottunut ajattelemaan. Sinun lisäksesi maailmassa on muitakin ihmisiä ja toivon että joskus sen ymmärrät. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/241 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 19:45"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 19:00"][quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 18:48"]

Miksi haluat jättää lapsettomat häät pois tästä teemasta? Siksikö, että kaikki sen periaatteet ovat vastoin lasten synttärikeskustelua? Lapsettomien häiden yhteydessä muistutetaan, että kutsuja saa päättää, ketä kutsutaan - lapsilla se ei päde, koska kyseessä on lapsi ja lapsen juhlat ovat jotenkin arvottomia? Häissä ylipäätään on ihan ok dissata niitä, joista koituu häiriötä tai joita ei tunne (miehen serkkua ei tarvitse kutsua, koska morsian ei ole häntä tavannut, morsiamen serkku kutsutaan, koska se on kiva tyyppi).

Lapsen täytyy pilata juhlansa kutsumalla nekin lapset, joista on haittaa ja häiriötä. Miksi aikuisilta ei vaadita samaa? Aikuinen on itse vastuussa teoistaan, joten luulisi, että aikuisen harjoittama kutsukiusaaminen on vakavampi juttu kuin sama lapsen tekemänä. Miksi siis lapsettomat häät edelleen tuntuvat olevan OK, vaikka niissä on ihan samanlaista kiusaamista, sivuunjättämistä, unohtamista? Ne lapset olisi varmaan ikionnellisia, jos joku kutsuisi ne häihinsä.

[/quote]

Miksi väen väkisin yrität vääntää nämä lapsettomat häät tähän aiheeseen mukaan kun ne eivät siihen liity millään lailla? Lapsettomissa häissä juhlapari haluaa SINUT paikalle, he haluavat viettää aikaa SINUN kanssasi. Ehkä juhlapaikka ei sovi lapsille tai siellä on ikäraja, juhlat ovat ilta-aikaan, niissä on alkoholitarjoilu, hääpari haluaa että ystävät voivat keskittyä pelkästään juhlimiseen tms. Syitä on monia.

Jos haluat liittää tämän aiheen lapsettomiin häihin niin silloin tässä keskusteltaisiin siitä miksi lapsi ei saa ottaa lemmikkiään mukaan syntymäpäiväkutsuille. Ei siitä miksi kaksi lasta toistuvasti jätetään kutsun ulkopuolelle.

Yritä nyt lakata jauhamasta epäolennaista ja unohda ne lapsettomat häät. Aloita vaikka uusi keskustelu niistä mutta älä yritä liittää niitä aiheeseen johon ne eivät liity millään lailla.

[/quote]

Et taida edes tajuta, että vertaat lasta lemmikkiin... Lapsi on aikuiselle kuin lemmikki lapselle, just. Ethän hanki lapsia... eikun lemmikkejä... eikun, mitäs ne nyt olivatkaan.

[/quote]

Ymmärrätkö sanaa vertauskuva? ;)

Vierailija
144/241 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 19:41"]

En anna, koska kun sellaisia suunnittelee ja rajaa perheestä osan pois, se on OK. Kutsuja saa päättää, ketkä tulevat. Miksi lapsella ei ole samaa oikeutta omissa juhlissaan? Tätä ette ole kyenneet selittämään niin, että se olisi eettiseltä kannalta arvioituna yhtään sen pätevämpi ratkaisu.

[/quote]

Sulle on jo selitetty niin monta kertaa että se ei ole kenenkään muun ongelma jos et osaa lukea tai et ymmärrä lukemaasi.

Vierailija
145/241 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 19:43"]

Meillä minä , aikuinen, kutsun lapsen kaverit. Ja jätän yhden päiväkodin ryhmästä kutsumatta. Saan tehdä näin, koska olen aikuinen.

[/quote]

Epäilen suuresti! Täysi-ikäinen ehkä, mutta aikuisesta olet vielä kaukana!

Vierailija
146/241 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minunkaan lapsi ollut kaikkien luokkalaisten juhlissa mutta oli tiettyjen oppilaiden jotka muodostivat luokan fiksuimmat. en tietenkään kaikkia kutsunut vaan just ne fiksuimmat.

Vierailija
147/241 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 19:47"][quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 19:45"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ymmärrätkö sanaa vertauskuva? ;)

[/quote]

Ymmärrän. Tuo ei ole normaalille ihmiselle mikään vertauskuva.

Vierailija
148/241 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 19:53"]

Ymmärrän. Tuo ei ole normaalille ihmiselle mikään vertauskuva.

[/quote]

Etkö enään keksinyt mitään sanottavaa lapsettomista häistä vai miten piti takertua tähän? Lapsella nyt ei ole mitään niin tärkeää elämässään kuin lapsi on vanhemmalle, joten tässä tapauksessa uskoisin että lemmikki on yksi tärkeimmistä ja rakkaimmista elollisista olennoista lapsen elämässä. En tarkoittanut että lapsi on sama asia kuin lemmikki, ja tämän ymmärtäisit jos tietäisit mitä tarkoittaa sana vertauskuva. :)

Vierailija
149/241 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 19:37"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 19:01"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 18:48"]

--

[/quote]

Siis voi herran tähden. Lapsettomat häät eivät liity tähän keskusteluun millään tavalla. Voit halutessasi vielä keskustella tästä aiheesta, mutta minä näen sen turhana, enkä enää viitsi siitä jauhaa.

Muutenkin argumenttisi menevät kummallisesti solmuun. Kauna lapsettomia häitä kohtaan tulee osoittaa sille tarkoitetuille ketjuille, tai perustaa sitä varten uusi keskustelu. Minä en tähän keskusteluun tullut keskustelemaan lapsettomien häiden ongelmakohdista.

Toisekseen: olen jo painottanut, että itsensä kiusaajaa tai ongelmaista lasta ei varmasti tarvitse kutsua juhliinsa. Eikä tarvitse kutsua Kallea, Timoa ja Veetiä, jos pitää tyttöjen pyjamabileet. Eikä tarvitse kutsua kaikkia kahtakymmentä lasta päivähoitoryhmästä. Mutta minusta on erittäin aiheellista kysyä, miksi haluaa jättää kutsumatta sen ongelmattoman, tavallisen, mukavan lapsen kun kutsuu ne 19 muuta lasta. 

Terv. 108

[/quote]

Miten lapsettomien häiden valikoiva kutsuminen poikkeaa lapsen synttäreiden valikoivasta kutsumisesta?

[/quote]

Lapsen mieli pahoittuu jos häntä ei kutsuta kaverisynttäreille jos kaikki muut kutsuttiin, mutta lapsettomissa häissä pahoittuu av mamman mieli. Vai onko näissä  sittenkään eroa..? Onko se se av mamman mieli kun pahoittuu molemmissa tapauksissa?

Vierailija
150/241 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

--

Miten lapsettomien häiden valikoiva kutsuminen poikkeaa lapsen synttäreiden valikoivasta kutsumisesta?

[/quote]
En enää osallistu tähän vääntöön lapsettomista häistä. Se ei kuulu keskustelun aiheeseen. Jos näet sen argumenttisodan erävoittona, niin nauti voitostasi. 

Sen sijaan minua kiinnostaa tämä:

"Mietipä joskus tätä yhtälöä: 10 lasta haluaa jättää A:n kutsumatta synttäreilleen. Jos minun lapseni ei A:ta kutsu, olen minä sinun mielestäsi omaan napaani tuijottava minä-minä -ihminen, vaikka kaikkien muidenkin lasten vanhemmat ovat tehneet saman kutsuratkaisun. Miksi minä olen itsekäs tehdessäni ihan saman kuin kaikki muutkin?"

Olen jo selittänyt omalta osaltani, että erittäin ongelmaista lasta (kuten 148:n tarina) tai itsensä kiusaajaa ei tarvitse kutsua juhliinsa. Mutta kun kutsulistojen ulkopuolelle jää myös ihan tavallisia lapsia, joilla ei tällaisia näkyviä ongelmia ole. Ei voi automaattisesti olettaa, että syrjityssä olisi automaattisesti jokin tietty vika. Tässä maassa kiusataan niin päiväkodeissa, peruskoulussa kuin korkeakouluissakin ihan tavallisia lapsia ja nuoria, joissa ei ole ollut kerrassaan mitään vikaa.

Joten jos tällainen tapaus ilmenee, niin mielestäni aikuisten tehtävä on selvittää ongelman syy yhdessä, sekä vanhempien että ohjaajien ja opettajien. Onko tosiaan lapsi jäänyt ryhmäkuvasta pois ja siksi jäänyt sattumalta kutsulistojen ulkopuolelle? Onko sattunut jokin muu erehdys, vai onko lasten välillä jotakin kärhämää? Vai onko lapsi joutunut todellakin syrjityksi?

Minusta aikuinen ei voi vetäytyä "kun kaikki muutkin" fraasin taakse. Aikuinen ihminen selvittää ongelman, kun se tulee hänelle tietoon. Ja minusta siihen yksinkertaisin konsti on kysyä, että "miksi jätit Maijan kutsumatta" ja käydä asia läpi. 

Ja edelleen: ei tarvitse kutsua kiusattuja, ei tarvitse kutsua ongelmaista lasta, ei tarvitse kutsua koko ryhmää, jos ei tahdo ja kokee sen vaikeaksi. Mutta perusteettomasti yhden tai kahden jättäminen pois kun kutsuu koko muun ryhmän on syrjimistä.

Vierailija
151/241 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ 166 oli siis 108

Vierailija
152/241 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

^*Ei tarvitse kutsua itsensä kiusaajia, ei siis "ei tarvitse kutsua kiusattuja".

Pahoittelut. Moka. 

108

Vierailija
153/241 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 19:45"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 19:34"]

Joko sulla on ongelmia luetun ymmärtämisessä, tai sitten vain olet niin epäempaattinen ja kypsymätön ihminen ettet asiaa kykene ymmärtämään. AIkuisten tehtävä on opettaa lapselle että ketään ei jätetä ulkopuolelle. Eri asia on jos kutsutaan vain esimerkiksi puolet porukasta mukaan, eli ulkopuolelle ei aina jätetä sitä samaa henkilöä.

En jaksa enään sinulle kertoa mitä olen sinusta mieltä, tiedät sen varmasti jo valmiiksi. Toivottavasti joskus kuitenkin elämä läimäyttää myös lastasi avokämmenellä naamaan ja hänelle paljastuu että äidin opit eivät ehkä olleetkaan ne parhaat mahdolliset. Joskus olisi hyvä yrittää nähdä maailma myös muiden silmin. Ehkä se sinultakin joskus vielä onnistuu, paljon työtä se tosin vaatii koska näemmä tuo itsekeskeisyys on sinulle luontainen ominaisuus.

[/quote]

Voisit varmaan kertoa, miksi kirjoituksesi on täynnä väkivaltaisia ilmaisuja. Tiedetään, olet alakynnessä, et kykene perustelemaan sanomisiasi, asiat menevät sinulla helposti ristiin ja mikä sinulle on ratkaisu: väkivallalla uhkaaminen (vaikka miten peitellysti).

Vaikutat äidiltä, joka ei ole kovinkaan suosittu ja joka kohtelee myös lapsiaan tavalla, joka ei lupaa heille hyvää tulevaisuutta.

Mietipä joskus tätä yhtälöä: 10 lasta haluaa jättää A:n kutsumatta synttäreilleen. Jos minun lapseni ei A:ta kutsu, olen minä sinun mielestäsi omaan napaani tuijottava minä-minä -ihminen, vaikka kaikkien muidenkin lasten vanhemmat ovat tehneet saman kutsuratkaisun. Miksi minä olen itsekäs tehdessäni ihan saman kuin kaikki muutkin?

[/quote]

Missä oli väkivaltaisia uhkauksia? Tuo "elämä läimäyttää avokämmenellä naamaan"? Se on sanonta jolla tarkoitetaan sitä että todellisuus joskus vielä joskus iskee niin sanotusti päin naamaa, ja tässä tapauksessa sen myötä ehkä lapsesikin havahtuvat siihen että äidin opettama tapa keskittyä vain itseensä ei olekaan se oikea. Joskus saattaa joutua kokemaan myös sen toisen puolen. Kyseessä on siis sanonta, ymmärsitkö? En tarkoittanut kirjaimmellisesti että elämä tulee ja lyö sillä elämä on abstrakti asia eikä kykene lyömään. Helpottiko tämä ymmärtämään että tekstissä ei ollut minkäälaista väkivaltaista uhkausta, ei suoraan eikä peitellysti. Hyvä.

Toisekseen, sinä käänsit tämän keskustelun sinuun, ja siihen miten sinä käyttäydyt. Tämä keskustelu koskee siis kaikkia teitä kymmentä äitiä jotka jätätte nuo kaksi lasta sivuun jatkuvasti. Ei vain ja ainoastaan sinua. Kaikki ei aina koske sinua ja pelkästään sinua, vaikka näin oletkin tottunut ajattelemaan. Sinun lisäksesi maailmassa on muitakin ihmisiä ja toivon että joskus sen ymmärrät. 

[/quote]

Jos tämä ei ole keskustelu minusta, niin miksi ihmeessä sinä kirjoitat toivovasi, että elämä iskee minua ja lapsiani jne. ? MInun lisäkseni maailmassa on monia muita, mutta sinä päätit kohdistaa omat väkivaltaiset ajatuksesi nimenomaan minuun, et kaikkiin kaltaisiini.

Kirjoitit ihan itse "

En jaksa enään sinulle kertoa mitä olen sinusta mieltä, tiedät sen varmasti jo valmiiksi. Toivottavasti joskus kuitenkin elämä läimäyttää myös lastasi avokämmenellä naamaan ja hänelle paljastuu että äidin opit eivät ehkä olleetkaan ne parhaat mahdolliset. Joskus olisi hyvä yrittää nähdä maailma myös muiden silmin. Ehkä se sinultakin joskus vielä onnistuu, paljon työtä se tosin vaatii koska näemmä tuo itsekeskeisyys on sinulle luontainen ominaisuus."

Miksi kirjoitit noin, jo minä en ole minkään arvoinen? Käytit kuitenkin aika monta sanaa minua mollataksesi.

Vierailija
154/241 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 20:14"]

--

[/quote]
En enää osallistu tähän vääntöön lapsettomista häistä. Se ei kuulu keskustelun aiheeseen. Jos näet sen argumenttisodan erävoittona, niin nauti voitostasi. 

Sen sijaan minua kiinnostaa tämä:

"Mietipä joskus tätä yhtälöä: 10 lasta haluaa jättää A:n kutsumatta synttäreilleen. Jos minun lapseni ei A:ta kutsu, olen minä sinun mielestäsi omaan napaani tuijottava minä-minä -ihminen, vaikka kaikkien muidenkin lasten vanhemmat ovat tehneet saman kutsuratkaisun. Miksi minä olen itsekäs tehdessäni ihan saman kuin kaikki muutkin?"

Olen jo selittänyt omalta osaltani, että erittäin ongelmaista lasta (kuten 148:n tarina) tai itsensä kiusaajaa ei tarvitse kutsua juhliinsa. Mutta kun kutsulistojen ulkopuolelle jää myös ihan tavallisia lapsia, joilla ei tällaisia näkyviä ongelmia ole. Ei voi automaattisesti olettaa, että syrjityssä olisi automaattisesti jokin tietty vika. Tässä maassa kiusataan niin päiväkodeissa, peruskoulussa kuin korkeakouluissakin ihan tavallisia lapsia ja nuoria, joissa ei ole ollut kerrassaan mitään vikaa.

Joten jos tällainen tapaus ilmenee, niin mielestäni aikuisten tehtävä on selvittää ongelman syy yhdessä, sekä vanhempien että ohjaajien ja opettajien. Onko tosiaan lapsi jäänyt ryhmäkuvasta pois ja siksi jäänyt sattumalta kutsulistojen ulkopuolelle? Onko sattunut jokin muu erehdys, vai onko lasten välillä jotakin kärhämää? Vai onko lapsi joutunut todellakin syrjityksi?

Minusta aikuinen ei voi vetäytyä "kun kaikki muutkin" fraasin taakse. Aikuinen ihminen selvittää ongelman, kun se tulee hänelle tietoon. Ja minusta siihen yksinkertaisin konsti on kysyä, että "miksi jätit Maijan kutsumatta" ja käydä asia läpi. 

Ja edelleen: ei tarvitse kutsua kiusattuja, ei tarvitse kutsua ongelmaista lasta, ei tarvitse kutsua koko ryhmää, jos ei tahdo ja kokee sen vaikeaksi. Mutta perusteettomasti yhden tai kahden jättäminen pois kun kutsuu koko muun ryhmän on syrjimistä.

[/quote]

Soitatko sinä oikeasti kaikki vanhemmat läpi ja kysyt, keitä on kutsuttu muiden synttäreille? Ja sitten ristiintaulukoit, kuka on jäänyt kutsumatta. Vai miten muuten saat selville, ketä ei koskaan kutsuta?

Vierailija
155/241 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 20:18"]

[

Jos tämä ei ole keskustelu minusta, niin miksi ihmeessä sinä kirjoitat toivovasi, että elämä iskee minua ja lapsiani jne. ? MInun lisäkseni maailmassa on monia muita, mutta sinä päätit kohdistaa omat väkivaltaiset ajatuksesi nimenomaan minuun, et kaikkiin kaltaisiini.

Kirjoitit ihan itse "

En jaksa enään sinulle kertoa mitä olen sinusta mieltä, tiedät sen varmasti jo valmiiksi. Toivottavasti joskus kuitenkin elämä läimäyttää myös lastasi avokämmenellä naamaan ja hänelle paljastuu että äidin opit eivät ehkä olleetkaan ne parhaat mahdolliset. Joskus olisi hyvä yrittää nähdä maailma myös muiden silmin. Ehkä se sinultakin joskus vielä onnistuu, paljon työtä se tosin vaatii koska näemmä tuo itsekeskeisyys on sinulle luontainen ominaisuus."

Miksi kirjoitit noin, jo minä en ole minkään arvoinen? Käytit kuitenkin aika monta sanaa minua mollataksesi.

[/quote]

Päätitkö nyt heittäytyä uhrin rooliin vaikka juuri julistit kovaan ääneen sitä kuinka sinusta on ok kiusata ja syrjiä yhtä tai kahta lasta ja olet tästä suorastaan ylpeä? Sinä käänsit keskustelun itseesi, eli keskustelu koskee sinua. Samalla se koskee jokaista muutakin kaltaistasi aikuista ihmistä jotka kannustavat lapsiaan kiusaamaan toista. Ja missä niitä väkivaltaisia ajatuksia on? Luepa tuo aiempi viesti uudestaan, se ei tainnut kerrasta upota päähäsi. Tuossa viestissä nimenomaan selitin että mitään väkivaltaista en ole sanonut. Vastasin sinulle sillä minun on vaikea uskoa että sinunkaltaisiasi ihmisiä on olemassa. Vaikea uskoa sitä että noin kamala ja itsekäs ihminen on olemassa. Tämän olet tuonut ilmi aivan itse omissa viesteissäsi, älä siis yritä hypätä mihinkään uhrin rooliin. Sinä olet kiusaaja, et uhri.

Vierailija
156/241 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 20:20"]

--

Soitatko sinä oikeasti kaikki vanhemmat läpi ja kysyt, keitä on kutsuttu muiden synttäreille? Ja sitten ristiintaulukoit, kuka on jäänyt kutsumatta. Vai miten muuten saat selville, ketä ei koskaan kutsuta?

[/quote]

Eihän sitä tiedäkään. Mutta asiaan voi puuttua, jos asia tulee ilmi vaikkapa ei-kutsutun vanhemmalta tai ohjaajalta, tai vaikkapa jonkun tai oman lapsen suusta. 

Toisekseen: eiköhän jo juhlaa suunnitellessa tule kysyneeksi, ketä kutsutaan? En säikähdä jos lapsi haluaa kutsua isosta ryhmästä viisi kaveriaan, mutta jos hän haluaa kutsua "kaikki tytöt", niin eiköhän siinä tule etsittyä ryhmäkuva tai ylipäätään selvitettyä, ketä ryhmässä on.

Ei tässä kenelläkään vanhemmalla tarvitse olla ajatustenlukutaitoa. Mutta ihan normaalilla kiinnostuksella lapsensa asioista päästään jo pitkälle. Ja jos ongelmia tulee vastaan, niin niitä ratkotaan niin kuin aikuiset tekevät. Toivottavasti.

Vierailija
157/241 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 20:18"]

[

Kirjoitit ihan itse "

[/quote]

Päätitkö nyt heittäytyä uhrin rooliin vaikka juuri julistit kovaan ääneen sitä kuinka sinusta on ok kiusata ja syrjiä yhtä tai kahta lasta ja olet tästä suorastaan ylpeä? Sinä käänsit keskustelun itseesi, eli keskustelu koskee sinua. Samalla se koskee jokaista muutakin kaltaistasi aikuista ihmistä jotka kannustavat lapsiaan kiusaamaan toista. Ja missä niitä väkivaltaisia ajatuksia on? Luepa tuo aiempi viesti uudestaan, se ei tainnut kerrasta upota päähäsi. Tuossa viestissä nimenomaan selitin että mitään väkivaltaista en ole sanonut. Vastasin sinulle sillä minun on vaikea uskoa että sinunkaltaisiasi ihmisiä on olemassa. Vaikea uskoa sitä että noin kamala ja itsekäs ihminen on olemassa. Tämän olet tuonut ilmi aivan itse omissa viesteissäsi, älä siis yritä hypätä mihinkään uhrin rooliin. Sinä olet kiusaaja, et uhri.

Vierailija
158/241 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 19:19"]Mä en tunne ap:n tapausta, enkä osaa siten sanoa mitään mielipidettä hänen lapsestaan tai vanhemmuudestaan, mutta oman tarinani kerron. Lapseni luokalla on eräs tyttö jota ei kutsuta koskaan mihinkään. (lapset 11-vuotiaita.)

Mä olen itse meidän osalta tehnyt sen päätöksen ja niin on muidenkin lasten vanhemmat (ihan oma-aloitteisesti tietenkin). Lapselle tätä ei itselleen kerrota, tietenkään, mutta se on ihan tietoista.

En edes tiedä mistä aloittaisin kertomaan sen lapsen luonteesta, mutta aloitetaan nyt vaikka sillä että ensimmäisellä kerralla kun hän oli meillä hän söi meillä omin lupineen paketillisen keksejä, ja leipäkorillisen leipää. Tuli käymään meillä ruoka-ajan jälkeen joten ihan jälkkärinä veteli. Ei tässä mitään. Lapsi penkoo kaikki paikat meillä, meidän makarin kaapit ja piiloleikissä saattaa mennä meidän petivaatteisiin. Lapsella ei ole nukkumaanmenoaikoja vaan hänen äitinsä haluaa hänen itse löytävän biologisen rytminsä, joten lapsi on ihan psykedeelinen koko päivän. Lapsi ei syö aamiaista, koska hänen ei tarvitse. Koulussa hän syö leipää pelkästään. Hän saa olla koulusta pois äitinsä luvalla, ja käydä sitten uimahallissa ja kaupungilla. Usein pyytää meidän tyttöä kaupungille kun on koululle ilmoitettu että hän on poissa. Meidän lapselle ja muillekin tytön käytös on todella hämmentävää, ja kukaan ei oikein tunnu tuntevan hänen äitiään. Tyttö käyttää sanoja "huora", ja kertoo valitsevansa farkut sillä perusteella missä hänen perseensä (juuri tuolla sanalla) näyttää hyvältä. Tyttö tanssii estoitta luokan pojille, antanut jollekin sylitanssin (lapsemme ei tätä termiä tunnista mutta kuvaili tuon tanssin ja hyvin pystyi päättelemään). Tyttö on todella röyhkeä, mitä enemmän hän meillä oli sitä röyhkeämmäksi tuli. Saattoi haukkua minua meidän lapselle natsisiaksi yms. Minun piti ihan tosi napakasti puhua tuolle tytölle siitä että meillä ei muuten käyttäydytä noin.

Näitä esimerkkejä on oikeasti lukuisia, ja aivan alusta saakka tyttö on ollut uskomattoman haastava.

Tapasin tytön äidin ja päätin keskustella hänen kanssaan ja kyselin lapsesta. Mulle tuli järkytyksenä miten hänen äitinsä näki lapsensa toiminnan. Sieltä tuli selostusta miten he ovat kertaalleen vaihtaneet koulua kun heidän lastaan kiusattiin, ja nyt on taas menossa koulu vaihtoon kun tyttöä kiusataan taas tässä koulussa. Olin ihan ällikällä lyöty. Mä juttelen lapseni opettajan ja muiden vanhempien kanssa päivittäin tai viikoittain, ja jokainen vanhempi on sanonut että se tyttö kiusaa muita, ja häntä vältellään siksi.  Me muut vanhemmat on painotettu että missään nimessä sitä tyttöä ei saa kiusata takaisin, mutta tytön käytös ahdistaa toisia lapsia suunnattomasti. Mä uskon muiden lapsien tarinaa, koska olen itse nähnyt miten  tyttö käyttäytyy. Uskomattoman harhaista oli myös äidin ylenpalttinen kehu lastaan kohtaan. Adjektiivit joilla hän tytärtään kuvaili ei missään olosuhteissa kuulostaneet siltä lapselta jonka minä olen tavannut.

Tyttö oli kuulema herkkä kaunosielu, runoilija, avulias, antelias, kaikkien kaveri, väärin ymmärretty piilonero. Muut lapset eivät kuulema arvosta hänen lapsensa ainutlaatuisuutta. Se millaisten ruusunpunaisten lasien läpi äiti tytärtään katsoi ihmetytti minua suuresti. MITEN pielessä voi olla käsitys siitä millainen hänen lapsensa todellisuudessa on?? Äiti kehui suorastaan miten hänen lapsensa osaa käydä itse nukkumaan, hän menee maate jo kymmeneltä ja lapsi on niin reipas ja itsenäinen että käy nukkumaan hänen jälkeensä. Lapsi valvoi meilläkin aamu kolmeen, tuntui kuin vauvan kanssa olisi valvonut kun lapsi ramppasi pitkin kämppää. Sen jälkeen ei ole tullut meille kylään.

Lapsi on myös todella ylipainoinen, mutta äiti kehui lapsensa sulavia tanssiliikkeitä ja kuinka yhtä hänen tyttärensä on tanssiliikkeiden kanssa, ja miten lihaksikas tyttö on kun hän tanssii. Tyttö myös haisee ulosteelle, eikä pyyhi takapuoltaan  kun käy kakalla. Hänen alushousunsa olivat kuivuneessa ulosteessa ja näyttivät olleen yllään aika kauan. Lapsen ei kuulema tarvitse myöskään peseytyä jos ei halua, hän kannattaa vapaata kasvatusta ja tietää että hän on saanut kaksi muutakin lasta aikuisiksi samalla tavalla ja tietää kuinka hommat toimii. Äidin selostukset kuulostivat harhaisilta, todellisuudesta ei ollut tietoakaan.

Tuo keskustelu avasi mun silmät. Ei mitenkään ole mahdollista että noin suurissa harhoissa elävä ihminen voi ikinä käsittää MIKSI hänen lastaan "kiusataan". Joten mitä vaihtoehtoja jää toisille lapsille? Jättää kutsumatta lapsi synttäreille, ja antaa äidin jatkaa lapsensa "pahoinpitelyä" kasvattamalla lapsestaan sosiaalisesti kyvytön ja hyljeksitty. Mitä muut voivat tehdä? Ei mitään. Mikään laki ei kiellä "vapaata" kasvatusta, ja lapsen äiti kyllä tosiaan välittää lapsestaan omalla hullulla tavallaan. Mutta suurin osa ihmisistä ei kasvata lastaan noin, eikä se tee meistä muista kiusaajia.

Tämän kerron täällä siksi, että ihmiset ymmärtäisivät että asiat eivät ole mustavalkoisia. Meillä on nyt tilanne missä muut luokkakaverit kiusaavat jättämällä kutsumatta tämän yhden synttäreille, mutta tytön käytöstavat ovat niin taivaallisen kaukana normaalista eikä äitinsäkään tätä käsitä. Emme me voi muuttaa toisia ihmisiä, jos ajatukset ovat noin ääripäässä toisistaan.

Kuinka me opetamme lapsillemme, että ei saa syrjiä kun yhteisön sisällä on "viidakkovekara" jota eivät koske mitkään yhteisön säännöt ja normit? Olkoot kaikki sellaisia kuin ovat, mutta kyllä se mielestäni on se viidakkovekara jonka täytyyy äitinsä avulla lähentyä "normeja", eikä olettaa että muut sallivat hänen toimia jatkuvasti vastavirtaan.

[/quote]

En edes viitsinyt lukea loppuun tarinaasi.

Vaikuttaa olevan kotiolot vaikeat ja syyllistää tästä vaan lasta. Oliko lapsella ollut nälkä ja olisitko voinut AIKUISENA kertoa että meillä ei voi mennä itse ottamaan luvatta mitään että pitää pyytää lupa.... Ja missä helvetissä sä olit jos vieras pystyy teillä kaapin syömään tyhjäksi???

Jne jne jne

Vierailija
159/241 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 17:47"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 17:15"]

Miten juhlista tulee "terapiatilaisuus", jos joutuu ryhmässä kutsumaan vielä sen yhden, joka ainoana jäi porukasta kutsumatta...? Se kuuluu hyviin käytöstapoihin, että ryhmästä ei jätetä yhtä tai kahta kutsumatta. Käytöstavat koskevat myös päivänsankaria, vaikka kyse olisi kuinka hänen juhlastaan.

Sitä paitsi soisi vanhemmillekin mielenkiintoa sen verran että ottavat selvää ja kysyvät, että miksi lapsi ei halua kutsua "tyhmä-Tomia" ja puntaroida, onko tarjottu selitys tarpeeksi hyvä. 

[/quote]

Mitä mieltä olet lapsettomista häistä? Saako hääpari päättää, ketkä ovat vieraana vai pitääkö kutsua koko ryhmä? Jos esim. kutsuu vanhempani ja vanhimman veljeni ja nuorimman siskomi, pitää kutsua myös kaikki 3 muuta sisarusta perheineen. Koska ketään ei saa jättää ulkopuolelle ja hyviin käytöstapoihin kuuluu se, että ryhmästä ei jätetä yhtä tai kahta kutsumatta.

Vai onko niin, että vain lapsilla vieraat päättävät, ketkä saavat kutsun?

[/quote]

Ohiksena: Tällaisia häitä on nähty, tai siis kirjaimellisesti eipä nähty. Syytä arvaillaan, selvyyttä ei saada.

Vierailija
160/241 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 19:29"]Aika rumin sanakäänteinen toisille äideille täällä puhuvat äidit, joiden mielestä ketään ei saa kiusata eikä syrjiä. Vai koskeeko se vain lapsia?

[/quote]

Luulisin että toiset äidit olisi vähän ansainneetkin sen omanapaisuudessaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi