Isääni ja mua luullaan usein pariskunnaksi...
En ymmärrä miksi. Isäni on mua 25 vuotta vanhempi ja se näkyy (en siis sano ettei vois olla mun mies ikänsä puolesta mutta luulis ettei se ole ensimmäinen olettamus). Olen paljon tekemisissä isäni kanssa ja usein jos kävellään vaikka kaupungilla tms niin isäni saattaa kantaa sylissä lastani. Musta tuokin on ihan tavallista, että isoisä haluaa pitää sylissä laspesnlastaan.
Sitten vähän väliä käy näitä juttuja että joku tuntematon sanoo lapselle jotain isästä (viitaten minun isääni) tai nyt viimeisin oli kun käytiin kolmestaan mun vaaria katsomassa sairaalassa muttei päästy kun oli juuri ruokailu alkamassa, niin sitten kun mentiin vähän myöhemmin niin vaarini kertoi hoitajien sanoneen hänelle nuoren pariskunnan käyneen lapsen kanssa :D
Kommentit (59)
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 15:01"][quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 14:49"]
Missä päin isoisää sanotaan papaksi? Pappa on isä.
[/quote]
Aika pussissa olet kasvanut, jos et ole tätä ennen kuullut. Esim. Länsi-Suomessa pappa on ihan yleisesti isoisä suomenkielisissä perheissä. Isoäiti on sitten mamma tai mummo, mummu, mummi tms. Ei kaikilla ole ukkia tai vaaria, pappa on todella yleinen ja perinteinen suomalainen tapa kutsua isoisää.
[/quote]
juurikin näin. Lapista olen kotoisin ja siellä on nimenomaan mummu ja pappa. Itsellä aivan "särähtää" korvaan mummi ja ukki-sanomiset :D
En ole kaavanut pussissa vaan itäauomessa ja asunut noin kolmekymmentä vuotta eteläsuomessa. Olen kuullut joittenkin länsisuomalaisten käyttävän nimitystä paappa, mutta pappa tarkoittaa kyllä useimmiten isää. Ilmeisesti sitä käytetään isoisän nimityksenä hyvin pienellä alueella ja nämä pikkukyläläiset kuvittelevat sanan olevan yleisessä käytössä. Oudolta kuulostaa myös isoäidin nimityksenä mamma. Ainakin ruotsinkielisen korvissa
MInullekin idän ihmiselle pappa ja mamma on isä ja äiti :) Mummi ja ukki on sitten isovanhemmat. Tälleen ot
Täällä varsinais-suomessa ainakin isovanhemmat mamma ja pappa, lähes kaikilla jotka tiedän. Enkä ole koskaan suomenruotsalaistenkaan ihmettelevän asiaa...
Kyllä se pappa on aivan yleinen nimitys isoisälle :) Kuten mummukin isoäidille.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 18:23"]
En ole kaavanut pussissa vaan itäauomessa ja asunut noin kolmekymmentä vuotta eteläsuomessa. Olen kuullut joittenkin länsisuomalaisten käyttävän nimitystä paappa, mutta pappa tarkoittaa kyllä useimmiten isää. Ilmeisesti sitä käytetään isoisän nimityksenä hyvin pienellä alueella ja nämä pikkukyläläiset kuvittelevat sanan olevan yleisessä käytössä. Oudolta kuulostaa myös isoäidin nimityksenä mamma. Ainakin ruotsinkielisen korvissa
[/quote]
Mun vanhemmat on Uudeltamaalta, ja he ovat lapsilleni mummi ja pappa. Anoppi ja appiukko ovat Pirkanmaalta ja he ovat myös mummi ja pappa. Omassa tuttavapiirissäni pappa on yleisin isoisän nimitys.
Minulla ja isälläni on ikäeroa 21v (itse olen 22). Usein pankkiasioita hoidellessa menen isäni mukaan varmuuden vuoksi niin kaikki pankkineidin/ autokauppiaat/ kiinteistövälittäjien on pakko kommentoida 'mitä teidän tyttöystävä piti xx?' Oikeesti miksei voi vaa pitää naamaa kiinni, ei se niille kuulu kuka olen enkä tod ole otsaan kirjoittamassa TYTÄR.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 18:41"]
[/quote]
Mun vanhemmat on Uudeltamaalta, ja he ovat lapsilleni mummi ja pappa. Anoppi ja appiukko ovat Pirkanmaalta ja he ovat myös mummi ja pappa. Omassa tuttavapiirissäni pappa on yleisin isoisän nimitys.
[/quote]
" Isoisästä käytetään esimerkiksi nimityksiä vaari, pappa, paappa, ukki, ukko[3], taata, tuta, tuhari, tuffa, äijä, äijö, isoisä, papa, papparainen, isovaari, taatto ja ukkeli. Nimitykset vaihtelevat murrealueittain."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Isovanhemmat
Oulun seudulla isoisä on kans pappa
[/quote]
Pappa-sana isoisänä on kyllä ihan yleisessä käytössä, vaikka sä et sitä tiennytkään. Ruotsinkielisillä ehkä eri asia, mutta he ovatkin vähemmistö, ja hehän muutenkin käyttävät näitä omia "muffa", "faffa" juttujaan.
Terveisin sekä Lapissa että Etelä-Suomessa asunut.
Helsingissä kans mummu ja pappa yks yleisimmistä :) Porvoossa asuvat taitaa monesti sanoa mamma ja pappa vanhemmista, mikä kuulostaa vähän hassulta :)
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 18:23"]En ole kaavanut pussissa vaan itäauomessa ja asunut noin kolmekymmentä vuotta eteläsuomessa. Olen kuullut joittenkin länsisuomalaisten käyttävän nimitystä paappa, mutta pappa tarkoittaa kyllä useimmiten isää. Ilmeisesti sitä käytetään isoisän nimityksenä hyvin pienellä alueella ja nämä pikkukyläläiset kuvittelevat sanan olevan yleisessä käytössä. Oudolta kuulostaa myös isoäidin nimityksenä mamma. Ainakin ruotsinkielisen korvissa
[/quote]
Mitä ihmettä? Kyllä Länsi- ja Etelä-Suomessa mamma ja pappa ovat ihan yleisesti sama asia kuin mummo ja vaari. Kyse ei todellakaan ole mistään pikkukylistä. Ruotsinkieliselle mamma ja pappa ovatkin sitten äiti ja isä.
Ainakin Pohjois-Pohjanmaalla on yleisesti Pappa ja Mummu.
Ei mikään ihme, minuakin luultin tyttärieni siskoksi. Olin heidän seuranaan mansikan poiminnassa, tyttäret olivat silloin 17 ja15 v.
Minua ja miestäni luullaan usein isäksi ja tyttäreksi :) alkossa aina kysytään "tytärtä näyttämään paperit".
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 18:44"][quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 18:41"]
[/quote]
[/quote]
" Isoisästä käytetään esimerkiksi nimityksiä vaari, pappa, paappa, ukki, ukko[3], taata, tuta, tuhari, tuffa, äijä, äijö, isoisä, papa, papparainen, isovaari, taatto ja ukkeli. Nimitykset vaihtelevat murrealueittain."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Isovanhemmat
[/quote]
Mun ukki on tuhari!
No ainakin Satakunnassa isoisää sanotaan papaksi
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 14:51"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 14:42"]Mua luullaan usein 15-vuotiaan poikani tyttöystäväksi. Ikää mulla on 35.
[/quote]
Minua taas monesti luullaan 35-vuotiaan poikani tyttäreksi. Olen 68.
[/quote]
illan naurut!! :D :D hihittelen täälä lattialla kippurassa!
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 15:01"][quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 14:49"]
Missä päin isoisää sanotaan papaksi? Pappa on isä.
[/quote]
Aika pussissa olet kasvanut, jos et ole tätä ennen kuullut. Esim. Länsi-Suomessa pappa on ihan yleisesti isoisä suomenkielisissä perheissä. Isoäiti on sitten mamma tai mummo, mummu, mummi tms. Ei kaikilla ole ukkia tai vaaria, pappa on todella yleinen ja perinteinen suomalainen tapa kutsua isoisää.
[/quote]
Mulla on mummA ja paappa :D