Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaalinen paine syödä epäterveellisesti on hirmuinen

Vierailija
19.05.2014 |

Kun menee kylään, pöytä notkuu toinen toistaa makeammista ja rasvaisemmista herkuista. Kieltäydy siinä nyt sitten kohteliaasti tai syö terveellisesti.

Kun olet reissussa ja piipahdat huoltoasemalla, vitriinin ainoa terveellinen vaihtoehto on se iänikuinen muna-anjovisvoileipä nuupahtaneella tillillä..

Jouluna sinun oletetaan kokkaavan sen seitsemän sorttia ja kesällä pitäisi tietysti grillata makkaraa ja syödä jäätelöä.

Työpaikkaruokalan ruuat kelluvat rasvassa ja ovat miltei kivettyneitä suolan määrästä. Terveellistä.

Kaupassa on hyviä tarjouksia: rasvaista jauhelihaa, marinoitua possua ja einespitsoja tai hampurilaisia.

Karppaa, karppaa, syö rasvaa - älä turhaan noudata virallisterveellistä ruokavaliota - se on aivan junttia.

Huoh. Laihduta tässä nyt sitten.

Olen muuten onnistunut, mutta työtä se vaatii.

Kommentit (192)

Vierailija
81/192 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ehkä julma, mutta tämä on mun mielipide: jos olet itsesi siihen kuntoon päästänyt että laihdutusta tarvitsee, ihan turha tulla mun kuullen siitä ruikuttamaan. En minäkään niin ole tehnyt, koska olen pitänyt itsestäni huolta.

Vierailija
82/192 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 22:07"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 09:48"]

Lisäys vielä noista huoltoaseman vitriineistä. Oletan, että se oli vain esimerkki: totta kai ilman huoltoaseman vitriiniruokia voi elää. Mutta kun kyse on myös ylipäätään ravintoloiden, kahviloiden, pikkukioskien, jne. jne. valikoimista. Matkoilla on hyvin vaikea olla pistäytymättä missään. Okei, menomatkalla voi valmistautua syömällä tukevan aamiaisen, ettei tarvitse käydä kioskeilla tai huoltoasemilla tai junan ravintolavaunussa tai syödä lentokoneen ruokia, mutta ei kukaan ota matkoille mukaan kokonaista kylmälaukullista dieettiruokia. On hyvin vaikea matkustella käymättä koskaan missään kahvilassa/ravintolassa. Ei mahdotonta, mutta vaikeaa.

T: 19

[/quote]

Tässä tullaan siihen juttuun, että normaalisti ilman niitä voi elää, mutta otetaan esim. rekkakuskit tai bussikuskit. Noista vitriineistä on todella vaikea löytää sitä terveellistä vaihtoehtoa.

Eväät voi tietysti pitää mukana, jos autossa on jääkaappi, mutta tauolla tulee usein käytyä huoltiksilla ainakin vessassa ja joskus on ihan kiva syödäkin siellä. Vaihtoehdot terveelliseen evääseen on kyllä todella vähissä huoltoasemilla.

[/quote]

Vanhanaikainen käsitys.

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/myytti-rekkakuskin-rasvaisesta-ruoasta-romuttuu/2369950

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/192 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 20:32"]

Mikä on sun käsitys karppauksesta? Mulle jäi sun sepostuksesta aika ristiriitaiset tunnelmat.

[/quote]

Juuri tämä on hyvä esimerkki siitä sosiaalisesta paineesta ;)

Vierailija
84/192 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 22:04"]

Miten voit lukea aloituksen etkä näe siellä yhteiskuntaa? AP syyttää sukulaisten ja kavereiden lisäksi työpaikkaruokaloita, huoltoasemia ja kauppojen valikoimaa ja hintoja. Sehän on yhteiskunta. Hinnat ja palvelut. Kouluruokailuista puhumattakaan, joihin on ketjussa myös viitattu. Vai mitä sun mielestä yhteiskunnalla tarkoitetaan?

[/quote]

Niin, hän syyttää yhteiskuntaa siitä, että tällaiset asiat tehdään monesti mahdollisimman vaikeiksi. Ei "pakkosyöttämisestä", kuten aiemmassa viestissä sanotaan. Eikö siinä ole iso ero?

Siis totta kai on jokaisen oma valinta, mitä suuhunsa pistää, mutta painoarvoa on myös sillä, millaisiin valintoihin me ympärillämme olevia ihmisiä kannustamme ja jopa yritämme painostaa.

Eikö sinusta sitten ole pohdiskelemisen arvoista, miksi joka paikassa moititaan ihmisiä siitä, etteivät syö tarpeeksi terveellisesti, mutta sitten terveellisten ruokavalioiden noudattamista vaikeutetaan joka käänteessä?

Vierailija
85/192 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 22:09"]

Olen ehkä julma, mutta tämä on mun mielipide: jos olet itsesi siihen kuntoon päästänyt että laihdutusta tarvitsee, ihan turha tulla mun kuullen siitä ruikuttamaan. En minäkään niin ole tehnyt, koska olen pitänyt itsestäni huolta.

[/quote]

Ja tää ei ole enää edes sivuraiteella, sen verran meni ohi aiheen.

Vierailija
86/192 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 22:09"]

[/quote]

Ylemmyydentunto much? :D No, täytyyhän sitä ihmisen elämässään jollain saada päteä.

Vierailija
87/192 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a. Ei ole mulla moista painetta koskaan ollut. Juhlissa voi syödä kohtuudella ja jos arkena syö terveellisesti, niin ei todellakaan mitkään satunnaiset kyläilyherkut lihota. Muutenkin peruskyläillessä meidän tuttavilla on tarjottavissa usein kyllä ihan salaatteja ja sellasia raikkaita herkkuja eikä vain jotain sokeri-vehnäjauho"herkkua". 

Ja mikä ihmeen sosiaalinen paine kaupassa on ostaa jotain einespaskaa. Eikös se ole just niin päin, että jos läski lappaa kärryyn jotain eineshamppareita, niin joku AV-mamma on heti siitä täällä raportoimassa... Tietääkseni sosiaalinen paine pakottaa pysymään salaattilinjalla. :D

Vierailija
88/192 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 22:10"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 22:04"]

Miten voit lukea aloituksen etkä näe siellä yhteiskuntaa? AP syyttää sukulaisten ja kavereiden lisäksi työpaikkaruokaloita, huoltoasemia ja kauppojen valikoimaa ja hintoja. Sehän on yhteiskunta. Hinnat ja palvelut. Kouluruokailuista puhumattakaan, joihin on ketjussa myös viitattu. Vai mitä sun mielestä yhteiskunnalla tarkoitetaan?

[/quote]

Niin, hän syyttää yhteiskuntaa siitä, että tällaiset asiat tehdään monesti mahdollisimman vaikeiksi. Ei "pakkosyöttämisestä", kuten aiemmassa viestissä sanotaan. Eikö siinä ole iso ero?

Siis totta kai on jokaisen oma valinta, mitä suuhunsa pistää, mutta painoarvoa on myös sillä, millaisiin valintoihin me ympärillämme olevia ihmisiä kannustamme ja jopa yritämme painostaa.

Eikö sinusta sitten ole pohdiskelemisen arvoista, miksi joka paikassa moititaan ihmisiä siitä, etteivät syö tarpeeksi terveellisesti, mutta sitten terveellisten ruokavalioiden noudattamista vaikeutetaan joka käänteessä?

[/quote]

Itse näen kyllä tämänhetkisen tilanteen niin päin, että terveelliseen elämään yritetään painostaa. Liikkumaan, salaattilinjalle jne jne. AP:n mainitsemia esimerkkejä en ympäröivästä elämästä tunnista lainkaan. Ehkä elämme eri aikakausilla?

Vierailija
89/192 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 22:14"]

Jaa-a. Ei ole mulla moista painetta koskaan ollut. Juhlissa voi syödä kohtuudella ja jos arkena syö terveellisesti, niin ei todellakaan mitkään satunnaiset kyläilyherkut lihota. Muutenkin peruskyläillessä meidän tuttavilla on tarjottavissa usein kyllä ihan salaatteja ja sellasia raikkaita herkkuja eikä vain jotain sokeri-vehnäjauho"herkkua". 

Ja mikä ihmeen sosiaalinen paine kaupassa on ostaa jotain einespaskaa. Eikös se ole just niin päin, että jos läski lappaa kärryyn jotain eineshamppareita, niin joku AV-mamma on heti siitä täällä raportoimassa... Tietääkseni sosiaalinen paine pakottaa pysymään salaattilinjalla. :D

[/quote]

Komppi tälle. Koko ajan puhutaan että työpaikkojen pitäisi painostaa työntekijöitä liikkumaan ja pihvejä ei saisi enää lounareilla ostella. Nimenomaan painostetaan painamaan alle 60kg joka iikka :D

Vierailija
90/192 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 20:17"]

Yleensä ihmiset haluavat juhlistaa esim. synttäreitään tekemällä hyvää ruokaa ja tarjomalla kakkua, miksi tuon sijasta pitäisi ottaa esiin Nutrilet paketit joista surauttaa "maistuvat" pirtelöt juhlavieraille, vain sen takia että joku läski koittaa laihduttaa/joku laiha pelkää lihovansa?

[/quote]

Onko joku sanonut, että sinä tai joku muu ei saisi juhlistaa syömällä hyvin?

Eihän täällä kukaan ole kieltänyt laittamasta tarjolle herkkuja. Tuputtaminen ja draamakohtausten saaminen toisten syömättömyyden takia on se mitä täällä on paheksuttu.

Etkä näe eroa ystävällisen tarjoamisen ja agressiivisen tuputtamisen välillä?

Vierailija
91/192 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkästään noita juhlia on jo yhdessäkin kuukaudessa todella paljon. Eri perheissä menee tietysti eri tavalla, mutta esimerkiksi minun perheeni toukokuussa on toisen vanhemman nimipäivä, toisen syntymäpäivä, äitienpäivä, tuttavaperheen lapsen synttärit koko perheelle, tänä vuonna ainakin kahdet yo-juhlat (eri päivinä). Tähän lisäksi muut kyläreissut ystävien kanssa, työpaikalla kesäjuhlat, kevätjuhlat jne. Lapsilla lisäksi muutamat kaverisynttärit tähän päälle ja sieltä hakiessa isäntäväki tietysti kutsuu myös vanhemmat kahvipöytään. Kesäkuun puolelle mennessä onkin sitten kesän kaikki riennot ja mökkeilyt juhannuksineen kaikkineen. Jos noissakin kaikissa on kermakakku pöydässä ja pakko on se "yksi pala" ottaa, niin kyllä siinä jo kertyy melkoinen määrä mässytystä.

Vierailija
92/192 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalinen paine on olemassa vaikka itse omalla kohdallani ymmärrän painostuksen olevan lähinnä omassa päässäni. Minulla on ongelma ruoan, erityisesti makean kanssa mutta välillä ne suolaisetkin aiheuttavat selkärangan katkeamisen. Siinä kun katsot niitä tarjottavia ja käyt päässäsi taistelua otan/en/otan/en/ihan vähän/et voi edes vähää, ja joku tulee kysymään että eikö löydy mitään suuhun sopivaa, ei tarvitse kovinkaan herkkä olla että sekin jo kuulostaa painostukselta. Ja siis kaikkea muuta kuin painostusta. Todettakoon nyt vielä, ettei meillä ole kenellekään tapana tuputtaa enkä ole sitä itse kokenut.

Kuitenkin, joka paikassa, tässä ketjussa usea, jaksaa muistuttaa ettei se yksi kakkusiivu kevyttä elämää kaada, juhlissa voi löysätä pipoa ja vyötä. Ja sehän on vähän niin kuin että pitäähän sitä juhlissa. Kun on kerran laitettu. Eihän sitä kukaan, tietenkään, pahalla katso jos jätät ottamatta ja painoakin on. Mutta kyllä saa ottaa eikä kenenkään dieetti siihen kaadu. Haluaakohan kukaan ymmärtää mitä yritän sanoa.

Välillä voisi naistenlehden kannessa joku mainostaa että meidän juhlapöydästä saa olla ottamatta!

Kaikki tässä maailmassa, niin pientä asiaa ei olekaan, etteikö siihen voisi syömistä ja juomista mukaan liittää. Sehän sopii aivan joka tilaisuuteen ja tapahtumaan. Juhlitaan, surraan, iloitaan, onnitellaan, tapetaan aikaa, nautitaan, ollaan yhdessä jne. = syödään. Kuinka kauan sitä jaksaa tehdä aina toisin kuin muut. Juu juu, ei se siihen yhteen kohtuuteen kaadu.

Lopetan angstaamisen täältä tähän. Kiitosanteeksi. Jatkakaa.

Vierailija
93/192 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 22:21"]

Pelkästään noita juhlia on jo yhdessäkin kuukaudessa todella paljon. Eri perheissä menee tietysti eri tavalla, mutta esimerkiksi minun perheeni toukokuussa on toisen vanhemman nimipäivä, toisen syntymäpäivä, äitienpäivä, tuttavaperheen lapsen synttärit koko perheelle, tänä vuonna ainakin kahdet yo-juhlat (eri päivinä). Tähän lisäksi muut kyläreissut ystävien kanssa, työpaikalla kesäjuhlat, kevätjuhlat jne. Lapsilla lisäksi muutamat kaverisynttärit tähän päälle ja sieltä hakiessa isäntäväki tietysti kutsuu myös vanhemmat kahvipöytään. Kesäkuun puolelle mennessä onkin sitten kesän kaikki riennot ja mökkeilyt juhannuksineen kaikkineen. Jos noissakin kaikissa on kermakakku pöydässä ja pakko on se "yksi pala" ottaa, niin kyllä siinä jo kertyy melkoinen määrä mässytystä.

[/quote]

Edellisten lisäksi tietysti oli vappu ja ai niin, sitähän edelsi pääsiäinen, kun oli kerrankin aikaa kyläillä ja kahvitella sukulaisissa monta päivää. Jne. jne. jne.

Vierailija
94/192 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset grillaa kasvisvartaita ja kokolihapihvejä. Lisäksi terveellinen salaatti ja juomaksi vettä. Kasvisvartaat on oikeasti herkullisia ihan ilman mitään kastikkeita ja liemiä.

Vierailija
95/192 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nään asian toisin, sosiaalinen paine syödä terveellisesti on suuri. Kaikki syö vaan terveellisesti ja olis tosi noloa ostaa kaupasta sipsiä tai karkkia kun nyt syödään kasviksia ja käydään kuntosalilla.

Vierailija
96/192 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, yhteiskunnallinen ongelma tämä juuri onkin, ihan hyvä huomio on syyttää sitä. Kummasti on kansa lihonu reilusti ja suunta vaan pahempaan päin, olisko syynä einesfirmat, kasvaneet pakkauskoot, kuntien sallimat ja kaavoituksella suosimat automarketit joista on helppo lappaa lasti kotiin, arkiliikunnan väheneminen, koululaisten liikunnan romahdus peliteollisuuden jne toimesta? Tähän liittyy syrjivä aspektikin, sillä ne köyhimmät ja vähiten koulutetut jopa kuolevat nuorempina, koska syövät halpaa roskaa eivätkä liiku.

Vierailija
97/192 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän mitä tarkoitat ap. Itse olen joutunut riitelemään siitä kun en halua syödä kaloripommiherkkuja.

Olen esim. lähtenyt kaverin kanssa lenkille. Jädekopin kohdalla kaveri on ehdottanut, että ostetaan jäätelöt ja suuttunut hirveästi kun en halunnut, vaikka lupasin seuraksi kuitenkin tulla. Ongelma oli Se etten itse halunnut syödä.

Samantyyppisiä tilanteita on sattunut useita.

En ymmärrä sitä miksi kaverin syömiset tai syömättömyydet ovat joillekin niin isoja asioita.

Vierailija
98/192 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kuule vähän isolta kasalta tekosyitä tämä sepustus.

Ensinnäkin kyllä laihduttajatkin voivat syödä herkkuja satunnaisissa juhlissa, pieni pala kakkua ei kenekään dieettiä kaada.

Kuka helvetti ostaa mitään paskaa huoltoaseman vitriinistä? En ole ikinä itse syönyt huoltoasemalla, oletin että vain rekkamiehet syövät siellä. Suunnittele ruokailut siten että ei tarvitse poiketa missään huoltoasemalla välissä. Esimerkiksi tukevampi aamupala.

Grillittavat ruoat voi itse valita ja ei tarjoustuotteita ole pakko ostaa. Valtaosa työpaikka ruokaloista tarjoaa ihan ok ruokaa, omat eväät on aina mahdollisuus.

AP lakkaa suoltamasta tekosyita ja kohtaa tosiasiat!

Vierailija
99/192 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 09:02"]

Ensinnäkin kyllä laihduttajatkin voivat syödä herkkuja satunnaisissa juhlissa, pieni pala kakkua ei kenekään dieettiä kaada.

[/quote]

En ole ap, enkä ole edes dieetillä, mutta kyllä "pieni pala kakkua" voi tuhota dieetin. Tutkimusten mukaan sokeri aiheuttaa aivoissa jopa enemmän riippuvuutta kuin heroiini ja kokaiini. Sitä ei vain niin huomaa, koska sokeri on sosiaalisesti hyväksytty huume...

Monilla käy niin, että jos retkahtaa sokeriin, retkahtaa oikein kunnolla. Täytyy "vieroitus" aloittaa kokonaan alusta. Kyllä se aika reippaasti dieetin kaataa. Eikä kyse ole tahdonvoiman puutteesta sen enempää kuin sellaisillakaan ihmisillä, jotka ovat koukussa vaikka heroiiniin tai nikotiiniin: joillakin ihmisillä on luontainen taipumus kehittää herkemmin riippuvuus tiettyihin aineisiin. (On esim. löydetty ns. "tupakoitsijan geeni".)

Tahdonvoima on se, mikä auttaa ylipäätään lopettamaan, mutta "narkkarin" on ihan turha yrittää käyttää huumettansa "vain pieninä annoksina silloin tällöin". Se ei vaan toimi niin. Ja narkkari se on sokerinarkkarikin.

T: entinen (hoikka mutta terveysongelmista kärsivä) sokerinarkkari joka ei käytä enää OLLENKAAN sokeria ja voi nyt hyvin

Vierailija
100/192 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 20:27"]

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 20:25"]

En ole kokenut painetta ruoan, vaan juoman kanssa. Illanistujaisissa minulla on hyvä olo juotuani 0-1 paukkua ja lasillisen limua. Sitten jossain vaiheessa pitää ryhtyä selittämään, miksi en nyt sitten juokaan muiden kanssa.

Ruoassahan on oleellisinta se määrä, joten suklaakakkuakin voi syödä, jos sen tekee kohtuudella.

[/quote]

Silloin kun haluaa laihduttaa, eikä halua syödä sitä suklaakakkua, on inhottavaa, että joutuu väittelemään, että saa olla syömättä suklaakakkua.

[/quote]

Se on sitä muutosvastarintaa. Ihmiset ovat tottuneet, että mähryät suupielet ruskeana sitä kakkua. Nyt kun et niin tee niin jotain täytyy olla vialla...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi seitsemän