Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaalinen paine syödä epäterveellisesti on hirmuinen

Vierailija
19.05.2014 |

Kun menee kylään, pöytä notkuu toinen toistaa makeammista ja rasvaisemmista herkuista. Kieltäydy siinä nyt sitten kohteliaasti tai syö terveellisesti.

Kun olet reissussa ja piipahdat huoltoasemalla, vitriinin ainoa terveellinen vaihtoehto on se iänikuinen muna-anjovisvoileipä nuupahtaneella tillillä..

Jouluna sinun oletetaan kokkaavan sen seitsemän sorttia ja kesällä pitäisi tietysti grillata makkaraa ja syödä jäätelöä.

Työpaikkaruokalan ruuat kelluvat rasvassa ja ovat miltei kivettyneitä suolan määrästä. Terveellistä.

Kaupassa on hyviä tarjouksia: rasvaista jauhelihaa, marinoitua possua ja einespitsoja tai hampurilaisia.

Karppaa, karppaa, syö rasvaa - älä turhaan noudata virallisterveellistä ruokavaliota - se on aivan junttia.

Huoh. Laihduta tässä nyt sitten.

Olen muuten onnistunut, mutta työtä se vaatii.

Kommentit (192)

Vierailija
1/192 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asian haluaa nähdä noin.

Vierailija
2/192 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä ainakin teen grilli-iltoihin ison kulhollisen raikasta salaattia ja itselle kyllä riittää. Sen yhden makkaran syön, en enempää, mutta grillata voi toki muutakin. 

Juhlissa on nykyään tarjolla usein myös salaattia yms. ja minä en ainakaan ota kylässä määrääni enempää. Sanon suoraan, että en syö yleensä makeaa. 

Huoltoasemien tarjonta on kyllä heikkoa, terveellisiä vaihtoehtoja ei ole. Itse ajan paljon ja mulla on tapana pitää miniporkkanoita ja ehkä hedelmiä pitkillä matkoilla, asemalta otan vain kahvin, jotain ottaakseni, että kehtaan käyttää vessaa. 

Hedelmien ja vihannesten kilohinta on yleensä vähemmän kuin lihan, jos vähän katsoo mitä ostaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/192 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noinhan se pitkälti on. Itse en laihduta enkä karppaa, mutta yritän välttää sokeria terveydellisistä syistä. Mutta koska minun "terveydelliset syyni" eivät ole sitä, että menisin yhdestä keksistä koomaan tai ripuloisin sisuskaluni pilalle, kukaan ei suostu ymmärtämään, etten halua syödä sokeria. Mitä läheisempi tuttava/sukulainen, sitä enemmän tuputtavat... vieraammat ihmiset uskovatkin paremmin, jos sanon "ei kiitos". Läheiset ihmiset suorastaan tuohtuvat ja rupeavat väittelemään ruokavaliostani. "Ei ilman sokeria voi elää!" No kyllä hemmetti voi, minä ainakin onnistun kotona siinä erittäin hyvin.

Vierailija
4/192 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kyllä allekirjoita tätä. Kuinka usein kyläilette, ei kai se päivittäistä ole

Vierailija
5/192 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärtyneen suolen oireyhtymää potevallekin melkein väkisin tungetaan ruokaa kurkusta alas joka paikassa. On kyllä ihmeellistä ettei aikuinen ihminen saisi muka itse päättää syömisistään!

Vierailija
6/192 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa etten itse koe tuollaista. Kesällä en grillaa makkaraa koska en tykkää siitä - eikä kukaan ihmettele tai tuputa. Kylässä otan sopivan annoksen herkkuja, se ei silloin tällöin syötynä tee mitään. Jouluna päätän ihan itse ruuastani, ja työpaikalle teen itse ruuan mukaan (yleensä kanasalaatin). Kukaan ei ole ihmetellyt ikinä ruokavaliotani, ruokiani tai tuputtanut mitään herkkuja. Muutaman ylimääräisen kiloni olen saanut ihan vain siitä syystä että tykkään niin paljon sipseistä. :P

Vierailija
7/192 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 18:57"]

en kyllä allekirjoita tätä. Kuinka usein kyläilette, ei kai se päivittäistä ole

[/quote]

en joka päivä, mutta kerran viikossa vähintään kyläilen.

Vierailija
8/192 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kokenut painetta ruoan, vaan juoman kanssa. Illanistujaisissa minulla on hyvä olo juotuani 0-1 paukkua ja lasillisen limua. Sitten jossain vaiheessa pitää ryhtyä selittämään, miksi en nyt sitten juokaan muiden kanssa.

Ruoassahan on oleellisinta se määrä, joten suklaakakkuakin voi syödä, jos sen tekee kohtuudella.

Vierailija
9/192 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa jossain sellainen huoltoasema, jossa olisi kahvibuffet-pöytä, jossa olisi tarjolla vaikkapa näkkileipää ja siihen saisi itse sipaista haluamansa määrän margariinia ja laittaa päälle vaikka tomaattia ja kurkkua. Kuulostaa aika ankealta, mutta tällaista gourmet'a kaipaa reissussa.

Vierailija
10/192 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 20:25"]

En ole kokenut painetta ruoan, vaan juoman kanssa. Illanistujaisissa minulla on hyvä olo juotuani 0-1 paukkua ja lasillisen limua. Sitten jossain vaiheessa pitää ryhtyä selittämään, miksi en nyt sitten juokaan muiden kanssa.

Ruoassahan on oleellisinta se määrä, joten suklaakakkuakin voi syödä, jos sen tekee kohtuudella.

[/quote]

Silloin kun haluaa laihduttaa, eikä halua syödä sitä suklaakakkua, on inhottavaa, että joutuu väittelemään, että saa olla syömättä suklaakakkua.

Vierailija
11/192 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on sun käsitys karppauksesta? Mulle jäi sun sepostuksesta aika ristiriitaiset tunnelmat.

Vierailija
12/192 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 07:50"]

Mikset grillaa kasvisvartaita ja kokolihapihvejä. Lisäksi terveellinen salaatti ja juomaksi vettä. Kasvisvartaat on oikeasti herkullisia ihan ilman mitään kastikkeita ja liemiä.

[/quote]

Kyllähän minä yksin omassa kotonani voinkin tehdä mitä tahansa, mutta kesällä sukuloidaan ja kyläillään ja niitä rasvaa tiriseviä makkaroita on monessa paikassa tarjolla.

Vierailija
13/192 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 09:02"]

Kuulostaa kuule vähän isolta kasalta tekosyitä tämä sepustus.

Ensinnäkin kyllä laihduttajatkin voivat syödä herkkuja satunnaisissa juhlissa, pieni pala kakkua ei kenekään dieettiä kaada.

Kuka helvetti ostaa mitään paskaa huoltoaseman vitriinistä? En ole ikinä itse syönyt huoltoasemalla, oletin että vain rekkamiehet syövät siellä. Suunnittele ruokailut siten että ei tarvitse poiketa missään huoltoasemalla välissä. Esimerkiksi tukevampi aamupala.

Grillittavat ruoat voi itse valita ja ei tarjoustuotteita ole pakko ostaa. Valtaosa työpaikka ruokaloista tarjoaa ihan ok ruokaa, omat eväät on aina mahdollisuus.

AP lakkaa suoltamasta tekosyita ja kohtaa tosiasiat!

[/quote]

Minä olen kohdannut tosiasiat ja laihduttanut 30 kiloa.

Vasta nyt normaalipainoisena olen huomannut tuon sosiaalisen paineen. Aiemmin menin virran mukana, mutta nyt kun yrittää pyristellä sitä vastaan, huomaa olevansa hankala vastarannankiiski. Se ei ole aina hauskaa.

ap

Vierailija
14/192 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 07:50"]

Mikset grillaa kasvisvartaita ja kokolihapihvejä. Lisäksi terveellinen salaatti ja juomaksi vettä. Kasvisvartaat on oikeasti herkullisia ihan ilman mitään kastikkeita ja liemiä.

[/quote]

En oikeasti grillaa mitään, koska en halua saada karsinogeenejä lautaselle. Valmistan lihan mieluiten uunissa.

ap

Vierailija
15/192 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 09:02"]

Kuulostaa kuule vähän isolta kasalta tekosyitä tämä sepustus.

Ensinnäkin kyllä laihduttajatkin voivat syödä herkkuja satunnaisissa juhlissa, pieni pala kakkua ei kenekään dieettiä kaada.

Kuka helvetti ostaa mitään paskaa huoltoaseman vitriinistä? En ole ikinä itse syönyt huoltoasemalla, oletin että vain rekkamiehet syövät siellä. Suunnittele ruokailut siten että ei tarvitse poiketa missään huoltoasemalla välissä. Esimerkiksi tukevampi aamupala.

Grillittavat ruoat voi itse valita ja ei tarjoustuotteita ole pakko ostaa. Valtaosa työpaikka ruokaloista tarjoaa ihan ok ruokaa, omat eväät on aina mahdollisuus.

AP lakkaa suoltamasta tekosyita ja kohtaa tosiasiat!

[/quote]

Juuri tuolla verukkeella jokainen emäntä yrittää saada minut syömään juuri sitä hänen suklaakakkuaan: Ei pieni pala kakkua vaikuta mitään. Kyllä se vain pitkässä juoksussa vaikuttaa, jos haluaa pysyä linjoissaan. Jos syön palan kakkua, minun pitää vähentää vastaava kalorimäärä päivän muista syömisistä, enkä halua tehdä sitä. Se painostus ärsyttää.

Vierailija
16/192 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä ap:n kanssa. Ja joo, olen myös itsenäinen nainen ja osaan sanoa ja sanon EI. Mutta harmillisen usein saa selitellä ja jankata, että miksi ei ota jotain ja saa myös kuulla kaikenmaailman jupinoita ja jopa piilovittuilua. Esim. sukulaisiaan ei voi valita ja näiltä nyt saattaa kuulla mitä tahansa. Helkkarin rasittavaa, olis niin hienoo kun kaikki pitäis vaan omista asioistaan huolen. En mäkään mene jeesustelmaan muiden syömisiä, syökööt tai olkoot syömättä!

Vierailija
17/192 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 10:16"]

Samaa mieltä siitä että kyllä se "kohtuudella syoty" suklaakakku voi kaataa dieetin. Varsinkin kun sitä sitten tarjotaan toiden kahvipoydassa, sukulaisten paivallisella ja kaverin luona. Joillekin se sokeri ei vain sovi yhtaan, vaan aiheuttaa syoksykierteen. Ja vaikka soisi kakkua niin kai siita voi kieltaytya kuitenkin, koska tulee niin usein tarjottua.

[/quote]

plus että siitä sokerikakusta nousee verensokeri niin ikävästi, että on sen jälkeen aivan nuupahtanut.

Vierailija
18/192 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 09:50"]

Hoh hoijaa. Selityksen makua.

[/quote]

Tottakai on mahdollista syödä terveellisesti. Niin olen tehnyt ja teenkin... mutta sosiaalinen paine on olemassa, jos muiden ihmisten kanssa elää ja toimii. Ainakin niissä piireissä missä minä elän. En tiedä, oletteko te muut erakkoja tai elättekö jossain fitness-maailmassa.

Vierailija
19/192 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta ei ole sen isännän/emännän/huoltoaseman syy jos ihminen itse ei osaa ns. hillitä halujaan ja syödä kohtuullisesti.

Sama juttu alkoholin kanssa: jos juhlissa muut ottavat ns. kohtuudella onnittelunmaljan, lasin viiniä ruuan kanssa ja avecin kahvin kera tmv. ja muuta juoppo notkuu koko illan baaritiskillä, niin ei se ole juhlien järjestäjän vika. Jos ei osaa kohtuudella viinaa/ruokaa, niin miksi muiden pitäisi siitä kärsiä?

Yleensä ihmiset haluavat juhlistaa esim. synttäreitään tekemällä hyvää ruokaa ja tarjomalla kakkua, miksi tuon sijasta pitäisi ottaa esiin Nutrilet paketit joista surauttaa "maistuvat" pirtelöt juhlavieraille, vain sen takia että joku läski koittaa laihduttaa/joku laiha pelkää lihovansa?

Luokallani oli taannoin nainen joka oli "entinen läski", itse kertoi tarinansa kuinka oli laihtunut paljon, ja voi luoja kun se syöminen oli niin vaikeaa...! Muutamia esimerkkejä:

-Ei syönyt, kun muut menimme syömään niin otti vain pikku kipon salaattia, ja kontrolloi sitäkin liikaa.

-Kiinnitti valtavasti huomioita muiden laihojen ihmisten syömisiin, esim. luokallamme oli pieni siro aasialainen joka rakasti leivoksia ja muita herkkuja, katseli ns. "murhaavasti" tämän syömisiä ja haukkui selän takana "laihaksi läskiksi" ym. mikä ei pitänyt paikkaansa.

-Inhosi pulleampia ihmisiä jotka söivät sanojensa mukaan "estoitta", eli ihan tavalliseen tapaan syöviä ihmisiä joilla liikakiloja oli.

Elämässään tuntui olevan vain paino, paino ja paino. Kamalaa katseltavaa, olin onnellinen kun vaihtoi koulua, koko ilmapiiri jollain tavalla rentoutui kun "ruokahaukka" oli poissa, jos mentiin kahville voitiin vain ottaa ja nauttia ne kahvit ilman että joku vaahtoaa siitä onko cappuccinon maito varmasti rasvatonta...

Vierailija
20/192 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi asia, mikä tulee mieleeni, on kauppojen avajaiset ja maistiaiset. On tarjolla grillattua makkaraa ja kakkukahveja... Milloin joku kauppa uskaltaisi tarjota synttäreillään vaikkapa salaattia sadalle ensimmäiselle... Mutta kun ei. On sosiaalinen paine tarjota jotain epäterveellistä; rasvaista ja makeaa. Eihän noita makkaroita tai maistiaisiakaan ole pakko syödä, mutta tämä on nyt vain yksi asia kaikkien muiden joukossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kaksi