Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaalinen paine syödä epäterveellisesti on hirmuinen

Vierailija
19.05.2014 |

Kun menee kylään, pöytä notkuu toinen toistaa makeammista ja rasvaisemmista herkuista. Kieltäydy siinä nyt sitten kohteliaasti tai syö terveellisesti.

Kun olet reissussa ja piipahdat huoltoasemalla, vitriinin ainoa terveellinen vaihtoehto on se iänikuinen muna-anjovisvoileipä nuupahtaneella tillillä..

Jouluna sinun oletetaan kokkaavan sen seitsemän sorttia ja kesällä pitäisi tietysti grillata makkaraa ja syödä jäätelöä.

Työpaikkaruokalan ruuat kelluvat rasvassa ja ovat miltei kivettyneitä suolan määrästä. Terveellistä.

Kaupassa on hyviä tarjouksia: rasvaista jauhelihaa, marinoitua possua ja einespitsoja tai hampurilaisia.

Karppaa, karppaa, syö rasvaa - älä turhaan noudata virallisterveellistä ruokavaliota - se on aivan junttia.

Huoh. Laihduta tässä nyt sitten.

Olen muuten onnistunut, mutta työtä se vaatii.

Kommentit (192)

Vierailija
121/192 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen luonnonhoikka, en ole koskaan laihduttanut eikä minulla ole mitään ruoka-allergioita tai sokeririippuvuutta tms. Silti ottaa raskaasti päähän pakkosyöttäjien tuputus. Kiitos ei:n pitäisi todellakin riittää. En halua joutua väittelemään siitä, saanko olla syömättä kakkua vai en(!). 

Mahtaa todella olla kamalaa, jos yrittäisi laihduttaa tai välttää sokeria riippuvuuden takia. Ymmärrän ap.n ongelmaa.

Yrittäkää te tuputtajat ymmärtää, että teillä ei ole oikeutta määrätä muiden syömisistä. Hillitkää pliis sitä kontrollinhaluanne, niin kaikilla on kivempaa.

Vierailija
122/192 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kieltämättä itsekin hieman petyin kun ystäväni ei edes maistanut suurella työllä tekemääni täytekakkua, pikkuleipiä tai juuri mitään muutakaan lapsen synttäreillä. Saatoin jopa sanoa hänelle että maista nyt sinäkin jotain.... En koe että silti tehneeni väärin sillä jätin suosiolla siihen yhteen vieraanvaraiseen kehoitukseen. Luulen että ystävälläni on jotain häikkää syömisen kanssa, ehkä syömishäiriön tapaista tms. En ole sen jälkeen tuputtanut hänelle mitään, hän saa olla vapaasti oma itsensä. olen myös samaa mieltä ystäväni kanssa siitä että sokerin käyttöä pitäisi vähentää, samoin vaaleaa viljaa ja rasvaa. Mielestäni hieman alipainoinen on parempi kuin lievä ylipaino, jos itseni pitäisi valita.

-normaalipainoinen, hoikka äiti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/192 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 18:04"]

No kieltämättä itsekin hieman petyin kun ystäväni ei edes maistanut suurella työllä tekemääni täytekakkua, pikkuleipiä tai juuri mitään muutakaan lapsen synttäreillä. Saatoin jopa sanoa hänelle että maista nyt sinäkin jotain.... En koe että silti tehneeni väärin sillä jätin suosiolla siihen yhteen vieraanvaraiseen kehoitukseen. Luulen että ystävälläni on jotain häikkää syömisen kanssa, ehkä syömishäiriön tapaista tms. En ole sen jälkeen tuputtanut hänelle mitään, hän saa olla vapaasti oma itsensä. olen myös samaa mieltä ystäväni kanssa siitä että sokerin käyttöä pitäisi vähentää, samoin vaaleaa viljaa ja rasvaa. Mielestäni hieman alipainoinen on parempi kuin lievä ylipaino, jos itseni pitäisi valita.

-normaalipainoinen, hoikka äiti.

[/quote]

jos yhtä ystävää varten kokkaa tai leipoo, ei kannata ihan kokonaista kakkua häntä varten tehdä.

Vierailija
124/192 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kun laihdutin ja painoin hiukan yli 80 kiloa, eräs emäntä kahvipöydässä alkoi valittaa, että "älä nyt vain enää laihduta", kun otin pöydästä "vain" yhden pullansiivun kahvin kanssa. En ollut puhunut laihduttamisestani mitään, mutta toki se näkyi päälle. Mielestäni n. 80-kiloisessa varressa oli kuitenkin vielä reilusti laihdutettavaa. Silloin ärsytti ja olisi ollut fiksumpaa, jos emäntä olisi jättänyt tokaisunsa tokaisematta.

Vierailija
125/192 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 21:47"]

En ymmärrä tätä valitusta. Kylässä voi ottaa vain pienen palan tai sanoa että kiitos ei, olen dieetillä. Töihin voi ottaa omat eväät mukaan, jos ei tosiaan löydy edes salaatti- tai keittovaihtoehtoa (enpä ole sellaisessa lounaspaikassa koskaan vielä lounastanutkaan josta ei löytyisi terveellisiäkin vaihtoehtoja), ja matkoja varten voi ottaa omat eväät, jos ei huoltoasemien nykyään hyvinkin kattavat valikoimat kelpaa. Niinhän tekee todella moni esimerkiksi ruoka-aineallergioista kärsivä ihminen. Mikä tässä on ongelma?

[/quote]

Se tässä on ongelma, että minä en nähnyt tuota vaivaa aiemmin. Minä menin sen sosiaalisen paineen mukana. Otin kiltisti kylässä kakkua kun tarjottiin, otin vielä lisää kun tuputettiin.  jne jne jne...

Nyt en syö kiltisti enää niitä suklaakakkuja, vaan kieltäydyn. Minä jatkan taisteluani, mutta tiedän, että on lukuisa joukko naisia, jotka toimivat nyt niinkuin minä ennen. Eivät he jaksa taistella sitä sosiaalista painetta vastaan, mitä tulee joka tuutista. Se, että toimii vastoin sosiaalista painetta, vaatii älyttömästi sisua, voimia ja päättäväisyyttä. Se sosiaalinen paine on pahimmillaan sellaista, millaisena se on tässä ketjussa ilmennyt. Mollataan niitä, jotka haluavat ITSE päättää mitä syövät. "Voit laihduttaa tai syödä terveellisesti, mutta nyt sinun pitää tehdä niinkuin minä sanon. Huomenna tai illalla voit sitten jatkaa terveellistä ruokavaliota" "Ei sinun terveellinen syömisesi siitä mihinkään kaadu, vaikka teet nyt juuri niinkuin minä sanon"

Kuunnelkaa ihmiset, kun joku sanoo Ei kiitos. Ymmärtäkää lopettaa. Älkää tuputtako sen jälkeen enää mitään.

Vierailija
126/192 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 22:42"]

Hah, yhteiskunnallinen ongelma tämä juuri onkin, ihan hyvä huomio on syyttää sitä. Kummasti on kansa lihonu reilusti ja suunta vaan pahempaan päin, olisko syynä einesfirmat, kasvaneet pakkauskoot, kuntien sallimat ja kaavoituksella suosimat automarketit joista on helppo lappaa lasti kotiin, arkiliikunnan väheneminen, koululaisten liikunnan romahdus peliteollisuuden jne toimesta? Tähän liittyy syrjivä aspektikin, sillä ne köyhimmät ja vähiten koulutetut jopa kuolevat nuorempina, koska syövät halpaa roskaa eivätkä liiku.

[/quote]

Nämä kaikki mainitsemasi asiat eivät ainakaan edesauta terveellisten elintapojen ylläpitoa... ainakaan heidän kohdallaan, jotka eivät ole kovin vahvoilla hangilla ennestäänkään.

Vierailija
127/192 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 21:49"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 21:46"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 21:39"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 21:34"]

Numero 54:lle kysymys: miksi menet tuttaviesi luokse syömään tai kahvittelemaan jos et tarjottaviin voi koskea?

Elämä on täynnä valintoja!

Totuus on se, että kenenkään elämää ei pilaa se jos ottaa keksin tai palan kakkua, herkut eivät ole vaarallisia (juu, unohdetaan nyt mahdolliset allergiat, ne asia erikseen) mutta yksi pala kakkua ei lihota ketään vaan kyse on kokonaisuudesta, siitä miten elää/liikkuu/syö kokonaisuudessaan.

Mutta ruokanatsien ongelma on siinä, että he eivät voi hillitä itseään, ja se pala kakkua saa aikaan himon jonka seurauksena pitää saadaa lisää. Tässä on sama juttu kun alkoholismissa: ihmisen kykenemättömyys kontroilloida käytöstään.

Ja ongelmahan ei ratkea sillä että herkut tai viinat "piilotetaan", vaan ihmisen pitää oppia käyttämään noita oikein. Ja ei, kaikkien ei tarvitse juoda, mutta minusta on eri asia kieltäytyä viinasta kun esim. kahvipöydän tarjottavista, yleensä kun siinä on useampaa sorttia tarjolla, ihme jos ei yhtä keksiä tai vastaavaa voi ottaa.

Kuten alkoholismissakin, herkkiriippuvaisten kannattaa ihan oikeasti mennä terapiaan asian suhteen, jotta voisi oppia tavasta pois pitää ensin selvittää käyttäytymisensä syyt ja oppia ns. ratkaisumalleja siihen kuinka oppii ottamaan vain sen yhden palan.

TV2:ssa tuli tanskalainen ohjelma ylipianoisista lapsista, siellä yksi äiti valitti kuinka (vielä joulun alla!) kuinka ikävää on että juoksutapahtumassa lapset saivat palkinnoksi piparkakkujen makuisia karkkeja, ihan kuin niiden "satojen" hoikkien/normaalipainoisten lapsien olisi pitänyt saada "porkkanapussi" palkinnoksi siksi että joukossa on muutama lihava lapsi... Tuossakin se kokonaisuus vaikuttaa, jos 99% syö ns. hyvää jaterveellistä ruokaa, niin joskus sitä voi herkutellakin. Samoin voi valita että liikkuuko enemmän jolloin saa syödäkkin enemmän, vai liikkuuko minimaalisesti ja nipistää sitten ruuanmäärästä. 

[/quote]

Kiitos! Tämä voisi olla suoraan minun kirjoitukseni, en vain ehtinyt sitä tehdä kun halusin ensin lukea ketjun loppuun. Juurikin näin. Ainoastaan ihmisillä, joilla on vääristynyt suhde ruokaan, tulee tällaisia "ongelmia" tarjottavien kanssa. Yksi kakkupala ei terveellistä ruokavaliota kaada, jos asenne ja suhde ruokaan ovat kunnossa. Ja jos eivät ole, niin se ei ole naapurin/sukulaisen/kaverin/huoltoaseman vika, vaan oma vika, ja itse olet ainoa joka sen voi korjata.

[/quote]

No hemmetti sentään, eikö vääristynyt suhde ruokaan ole koko jutun pointti? Kysymys kuuluukin, miksi on väärin yrittää tehdä jotain sille vääristyneelle suhteelle? Jos tietää, että yksi pala kakkua johtaa helposti ahmimiskierteeseen (vrt. alkoholisti ja yksi pieni lasillinen viiniä), niin miksi nyrpistelet nokkaasi sille, joka kakusta kieltäytyen edes yrittää tehdä ongelmalleen jotain?

[/quote]

Kyllä sille ongelmalle saa yrittää tehdä jotain, mutta on turha tulla tänne väittämään että ongelma olisi kenenkään muun syytä. AP:han syyllistää aloituksessaan tyyliin koko suomalaisen yhteiskunnan siitä että hänen täytyy laihduttaa. Jokainen on vastuussa omasta painostaan, ei kukaan pakkosyötä.

[/quote]

Kyllä sä nyt varmasti USAsta näet, että sosiaalinen paine ja yhteiskunnan kuviot ajavat ne ihmiset siellä niin ylipainoisiksi. Jos ne samat ihmiset muuttaisivat Japaniin, aivan varmasti laihtuisivat reippaasti. Siellä on aivan erilainen sosiaalinen paine ja terveellisempi yhteiskunta.

Vierailija
128/192 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 22:10"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 22:07"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 09:48"]

Lisäys vielä noista huoltoaseman vitriineistä. Oletan, että se oli vain esimerkki: totta kai ilman huoltoaseman vitriiniruokia voi elää. Mutta kun kyse on myös ylipäätään ravintoloiden, kahviloiden, pikkukioskien, jne. jne. valikoimista. Matkoilla on hyvin vaikea olla pistäytymättä missään. Okei, menomatkalla voi valmistautua syömällä tukevan aamiaisen, ettei tarvitse käydä kioskeilla tai huoltoasemilla tai junan ravintolavaunussa tai syödä lentokoneen ruokia, mutta ei kukaan ota matkoille mukaan kokonaista kylmälaukullista dieettiruokia. On hyvin vaikea matkustella käymättä koskaan missään kahvilassa/ravintolassa. Ei mahdotonta, mutta vaikeaa.

T: 19

[/quote]

Tässä tullaan siihen juttuun, että normaalisti ilman niitä voi elää, mutta otetaan esim. rekkakuskit tai bussikuskit. Noista vitriineistä on todella vaikea löytää sitä terveellistä vaihtoehtoa.

Eväät voi tietysti pitää mukana, jos autossa on jääkaappi, mutta tauolla tulee usein käytyä huoltiksilla ainakin vessassa ja joskus on ihan kiva syödäkin siellä. Vaihtoehdot terveelliseen evääseen on kyllä todella vähissä huoltoasemilla.

[/quote]

Vanhanaikainen käsitys.

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/myytti-rekkakuskin-rasvaisesta-ruoasta-romuttuu/2369950

[/quote]

Ei ole. Suomi on iso maa ja tuossa on lueteltu muutama hassu huoltoasema. Ja ainoastaan ne mitkä ovat 24h auki. Ja nyt oli myös kyse niistä mitä löytyy sieltä vitriineistä, ei ruoka-annoksista. Mä sentään olen kiertänyt tän maan huoltoasemia kymmenen vuoden ajan, joten tiedän kyllä mistä puhun.

Vierailija
129/192 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 22:00"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 21:58"]

Tämän ketjun vastaukset osoittaa täysin miten oikeassa ap on siitä painostuksesta. 

Joku outo määräilynhalu tuntuu monilla olevan sen suhteen mitä muiden pitää syödä. 

Ymmärrän sinua, ap. Pidä pintasi.

[/quote]

Minun mielestäni ap taas sai monia hyviä vinkkejä siihen, miten pärjätä tätä kokemaansa painostusta vastaan? Eväistä lähtien. Aion itsekin niitä soveltaa.

[/quote]

Sosiaalinen paine ei silti poistu, jos joudut tekemään eväät kun muut lähtevät työpaikalta vaikka perjantaipitsalle. Kaikki eivät jaksa vastustaa sitä painetta. Vahvat, parhaat ja täydelliset ihmiset tietenkin vastustavat painetta, mutta olen huolissani niistä heikommista.

Vierailija
130/192 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 21:58"]

Tämän ketjun vastaukset osoittaa täysin miten oikeassa ap on siitä painostuksesta. 

Joku outo määräilynhalu tuntuu monilla olevan sen suhteen mitä muiden pitää syödä. 

Ymmärrän sinua, ap. Pidä pintasi.

[/quote]

Kiteytit ketjun hyvin.

Vierailija
131/192 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 22:01"]

Numero 54:lle kysymys: miksi menet tuttaviesi luokse syömään tai kahvittelemaan jos et tarjottaviin voi koskea?

Totuus on se, että kenenkään elämää ei pilaa se jos ottaa keksin tai palan kakkua, herkut eivät ole vaarallisia (juu, unohdetaan nyt mahdolliset allergiat, ne asia erikseen) mutta yksi pala kakkua ei lihota ketään vaan kyse on kokonaisuudesta, siitä miten elää/liikkuu/syö kokonaisuudessaan.

Mutta ruokanatsien ongelma on siinä, että he eivät voi hillitä itseään, ja se pala kakkua saa aikaan himon jonka seurauksena pitää saadaa lisää. Tässä on sama juttu kun alkoholismissa: ihmisen kykenemättömyys kontroilloida käytöstään.

Ja ongelmahan ei ratkea sillä että herkut tai viinat "piilotetaan", vaan ihmisen pitää oppia käyttämään noita oikein. Ja ei, kaikkien ei tarvitse juoda, mutta minusta on eri asia kieltäytyä viinasta kun esim. kahvipöydän tarjottavista, yleensä kun siinä on useampaa sorttia tarjolla, ihme jos ei yhtä keksiä tai vastaavaa voi ottaa.

Kuten alkoholismissakin, herkkiriippuvaisten kannattaa ihan oikeasti mennä terapiaan asian suhteen, jotta voisi oppia tavasta pois pitää ensin selvittää käyttäytymisensä syyt ja oppia ns. ratkaisumalleja siihen kuinka oppii ottamaan vain sen yhden palan.

TV2:ssa tuli tanskalainen ohjelma ylipianoisista lapsista, siellä yksi äiti valitti kuinka (vielä joulun alla!) kuinka ikävää on että juoksutapahtumassa lapset saivat palkinnoksi piparkakkujen makuisia karkkeja, ihan kuin niiden "satojen" hoikkien/normaalipainoisten lapsien olisi pitänyt saada "porkkanapussi" palkinnoksi siksi että joukossa on muutama lihava lapsi... Tuossakin se kokonaisuus vaikuttaa, jos 99% syö ns. hyvää jaterveellistä ruokaa, niin joskus sitä voi herkutellakin. Samoin voi valita että liikkuuko enemmän jolloin saa syödäkkin enemmän, vai liikkuuko minimaalisesti ja nipistää sitten ruuanmäärästä. 

[/quote]

Kiitos! Tämä voisi olla suoraan minun kirjoitukseni, en vain ehtinyt sitä tehdä kun halusin ensin lukea ketjun loppuun. Juurikin näin. Ainoastaan ihmisillä, joilla on vääristynyt suhde ruokaan, tulee tällaisia "ongelmia" tarjottavien kanssa. Yksi kakkupala ei terveellistä ruokavaliota kaada, jos asenne ja suhde ruokaan ovat kunnossa. Ja jos eivät ole, niin se ei ole naapurin/sukulaisen/kaverin/huoltoaseman vika, vaan oma vika, ja itse olet ainoa joka sen voi korjata.

[/quote]

No hemmetti sentään, eikö vääristynyt suhde ruokaan ole koko jutun pointti? Kysymys kuuluukin, miksi on väärin yrittää tehdä jotain sille vääristyneelle suhteelle? Jos tietää, että yksi pala kakkua johtaa helposti ahmimiskierteeseen (vrt. alkoholisti ja yksi pieni lasillinen viiniä), niin miksi nyrpistelet nokkaasi sille, joka kakusta kieltäytyen edes yrittää tehdä ongelmalleen jotain?

[/quote]

Kyllä sille ongelmalle saa yrittää tehdä jotain, mutta on turha tulla tänne väittämään että ongelma olisi kenenkään muun syytä. AP:han syyllistää aloituksessaan tyyliin koko suomalaisen yhteiskunnan siitä että hänen täytyy laihduttaa. Jokainen on vastuussa omasta painostaan, ei kukaan pakkosyötä.

[/quote]

Minusta tuntuu, että te jotkut luette tahallanne väärin ap:n aloituksen ja muutkin ketjun viestit. En näe ap:n missään valittavan, että yhteiskunta pakkosyöttää. Jokaisen ruokaongelma on totta kai omansa. Mutta minä ihmettelen - kuten ap:kin - miksi monet tahot tekevät hyvin vaikeaksi sen, että yrittää korjata ongelmaansa.

Vaikeahan tätä on ymmärtää, jos itselläsi ei ole mitään ongelmaa ruuan kanssa, etkä siis ole siihen tuputtamiseen ja valinnan vaikeuteen törmännyt. Good for you.

Minusta on todella hyvä, että joku ylipainoinen ystävä yrittää laihduttaa terveellä tavalla. Itse yritän tukea tällaisia ystäviä kaikin tavoin. En ainakaan aktiivisesti yritä tehdä laihduttamista heille vaikeammaksi.

[/quote]

Hienosti kirjoitettu!

Vierailija
132/192 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan ymmärrän ap:n pointin ja tavallaan myös vastustajien. Ensimmäisenä tosiaan tulisi hoidattaa päänsisäiset asiat kuntoon. Terapiaan vaan, sitten kun suhde ruokaan on kunnossa, ei tuputtaminen tunnu enää tuputtamiselta jne.

[/quote]

Ehkä sellaisen ihmisen pitäisi mennä terapiaaan, jonka mielestä saa tuputtaa vieraille, eikä tarvitse lopettaa tuputtamista, koska ihmisten pitää nyt vain ottaa tätä minun kakkuani tai sitten vaihtoehtoisesti mennä terapiaan kun heistä tuntuu että tuputan. Anna mun kaikki kestää.

Vierailija
133/192 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 08:15"]

Ymmärrän mitä tarkoitat ap. Itse olen joutunut riitelemään siitä kun en halua syödä kaloripommiherkkuja.

Olen esim. lähtenyt kaverin kanssa lenkille. Jädekopin kohdalla kaveri on ehdottanut, että ostetaan jäätelöt ja suuttunut hirveästi kun en halunnut, vaikka lupasin seuraksi kuitenkin tulla. Ongelma oli Se etten itse halunnut syödä.

Samantyyppisiä tilanteita on sattunut useita.

En ymmärrä sitä miksi kaverin syömiset tai syömättömyydet ovat joillekin niin isoja asioita.

[/quote]

Tähän on muuten hyvä konsti sanoa, että nyt ei kärsi kun illalla tuli herkuteltua mutta ota sinä vaan. Nimittäin se kaveri tuntee syyllisyyttä jäätelön syömisestä. Näin sulla on hyvä syy olla syömättä ja kaverikin tuntee, että on oikeutettu jätskiin ja kaikki on hyvällä tuulella.

Vierailija
134/192 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 22:09"]

Olen ehkä julma, mutta tämä on mun mielipide: jos olet itsesi siihen kuntoon päästänyt että laihdutusta tarvitsee, ihan turha tulla mun kuullen siitä ruikuttamaan. En minäkään niin ole tehnyt, koska olen pitänyt itsestäni huolta.

[/quote]

Tuo on tosiaan epäempaattista ajattelua. Varmasti aiheuttaa sinulle haittaa ystävyyssuhteissasi, jos käyttäydyt noin huonosti muita ihmisiä kohtaan.

Vierailija
135/192 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 22:18"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 22:04"]

Miten voit lukea aloituksen etkä näe siellä yhteiskuntaa? AP syyttää sukulaisten ja kavereiden lisäksi työpaikkaruokaloita, huoltoasemia ja kauppojen valikoimaa ja hintoja. Sehän on yhteiskunta. Hinnat ja palvelut. Kouluruokailuista puhumattakaan, joihin on ketjussa myös viitattu. Vai mitä sun mielestä yhteiskunnalla tarkoitetaan?

[/quote]

Niin, hän syyttää yhteiskuntaa siitä, että tällaiset asiat tehdään monesti mahdollisimman vaikeiksi. Ei "pakkosyöttämisestä", kuten aiemmassa viestissä sanotaan. Eikö siinä ole iso ero?

Siis totta kai on jokaisen oma valinta, mitä suuhunsa pistää, mutta painoarvoa on myös sillä, millaisiin valintoihin me ympärillämme olevia ihmisiä kannustamme ja jopa yritämme painostaa.

Eikö sinusta sitten ole pohdiskelemisen arvoista, miksi joka paikassa moititaan ihmisiä siitä, etteivät syö tarpeeksi terveellisesti, mutta sitten terveellisten ruokavalioiden noudattamista vaikeutetaan joka käänteessä?

[/quote]

Itse näen kyllä tämänhetkisen tilanteen niin päin, että terveelliseen elämään yritetään painostaa. Liikkumaan, salaattilinjalle jne jne. AP:n mainitsemia esimerkkejä en ympäröivästä elämästä tunnista lainkaan. Ehkä elämme eri aikakausilla?

[/quote]

Saatat olla eri-ikäinen ja viitekehyksesi saattaa olla erilainen. Se voi selittää erot.

Vierailija
136/192 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 22:21"]

Pelkästään noita juhlia on jo yhdessäkin kuukaudessa todella paljon. Eri perheissä menee tietysti eri tavalla, mutta esimerkiksi minun perheeni toukokuussa on toisen vanhemman nimipäivä, toisen syntymäpäivä, äitienpäivä, tuttavaperheen lapsen synttärit koko perheelle, tänä vuonna ainakin kahdet yo-juhlat (eri päivinä). Tähän lisäksi muut kyläreissut ystävien kanssa, työpaikalla kesäjuhlat, kevätjuhlat jne. Lapsilla lisäksi muutamat kaverisynttärit tähän päälle ja sieltä hakiessa isäntäväki tietysti kutsuu myös vanhemmat kahvipöytään. Kesäkuun puolelle mennessä onkin sitten kesän kaikki riennot ja mökkeilyt juhannuksineen kaikkineen. Jos noissakin kaikissa on kermakakku pöydässä ja pakko on se "yksi pala" ottaa, niin kyllä siinä jo kertyy melkoinen määrä mässytystä.

[/quote]

Mitenhän prinsessa Victoria onnistuu pysymään hoikkana? Hänellähän on kissanristiäisiä harva se päivä. Usean ruokalajin illallisista puhumattakaan. Diana oli kuulemma niin kettu, että teetätti itselleen vieraille tarjotut herkut kevyt versioina. Kuule, ei se vaadi kuin mielenmalttia. Ei kakkua ja pikkuleipää tarvitse kiskoa vatsan täydeltä. Oikein nerokas onnistuu vain sotkemaan lautasen ja nauttimaan pelkän kahvin.

Vierailija
137/192 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 00:46"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kyllä sä nyt varmasti USAsta näet, että sosiaalinen paine ja yhteiskunnan kuviot ajavat ne ihmiset siellä niin ylipainoisiksi. Jos ne samat ihmiset muuttaisivat Japaniin, aivan varmasti laihtuisivat reippaasti. Siellä on aivan erilainen sosiaalinen paine ja terveellisempi yhteiskunta.

[/quote]

Tää on kyllä virheellinen väittämä. Paremminkin kyse on tietämättömyydestä ja mukavuuden tavoittelusta. Kokata ei osata eikä oikein ole ravintotietämystä ja jos osataankin niin sukkelammin ajaa Taco Bellin noutokaistan kautta kotiin.

Vierailija
138/192 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 22:29"]

Sosiaalinen paine on olemassa vaikka itse omalla kohdallani ymmärrän painostuksen olevan lähinnä omassa päässäni. Minulla on ongelma ruoan, erityisesti makean kanssa mutta välillä ne suolaisetkin aiheuttavat selkärangan katkeamisen. Siinä kun katsot niitä tarjottavia ja käyt päässäsi taistelua otan/en/otan/en/ihan vähän/et voi edes vähää, ja joku tulee kysymään että eikö löydy mitään suuhun sopivaa, ei tarvitse kovinkaan herkkä olla että sekin jo kuulostaa painostukselta. Ja siis kaikkea muuta kuin painostusta. Todettakoon nyt vielä, ettei meillä ole kenellekään tapana tuputtaa enkä ole sitä itse kokenut.

Kuitenkin, joka paikassa, tässä ketjussa usea, jaksaa muistuttaa ettei se yksi kakkusiivu kevyttä elämää kaada, juhlissa voi löysätä pipoa ja vyötä. Ja sehän on vähän niin kuin että pitäähän sitä juhlissa. Kun on kerran laitettu. Eihän sitä kukaan, tietenkään, pahalla katso jos jätät ottamatta ja painoakin on. Mutta kyllä saa ottaa eikä kenenkään dieetti siihen kaadu. Haluaakohan kukaan ymmärtää mitä yritän sanoa.

Välillä voisi naistenlehden kannessa joku mainostaa että meidän juhlapöydästä saa olla ottamatta!

Kaikki tässä maailmassa, niin pientä asiaa ei olekaan, etteikö siihen voisi syömistä ja juomista mukaan liittää. Sehän sopii aivan joka tilaisuuteen ja tapahtumaan. Juhlitaan, surraan, iloitaan, onnitellaan, tapetaan aikaa, nautitaan, ollaan yhdessä jne. = syödään. Kuinka kauan sitä jaksaa tehdä aina toisin kuin muut. Juu juu, ei se siihen yhteen kohtuuteen kaadu.

Lopetan angstaamisen täältä tähän. Kiitosanteeksi. Jatkakaa.

[/quote]

aamen tälle!

Vierailija
139/192 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 00:47"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 09:48"]

Lisäys vielä noista huoltoaseman vitriineistä. Oletan, että se oli vain esimerkki: totta kai ilman huoltoaseman vitriiniruokia voi elää. Mutta kun kyse on myös ylipäätään ravintoloiden, kahviloiden, pikkukioskien, jne. jne. valikoimista. Matkoilla on hyvin vaikea olla pistäytymättä missään. Okei, menomatkalla voi valmistautua syömällä tukevan aamiaisen, ettei tarvitse käydä kioskeilla tai huoltoasemilla tai junan ravintolavaunussa tai syödä lentokoneen ruokia, mutta ei kukaan ota matkoille mukaan kokonaista kylmälaukullista dieettiruokia. On hyvin vaikea matkustella käymättä koskaan missään kahvilassa/ravintolassa. Ei mahdotonta, mutta vaikeaa.

T: 19

[/quote]

Tässä tullaan siihen juttuun, että normaalisti ilman niitä voi elää, mutta otetaan esim. rekkakuskit tai bussikuskit. Noista vitriineistä on todella vaikea löytää sitä terveellistä vaihtoehtoa.

Eväät voi tietysti pitää mukana, jos autossa on jääkaappi, mutta tauolla tulee usein käytyä huoltiksilla ainakin vessassa ja joskus on ihan kiva syödäkin siellä. Vaihtoehdot terveelliseen evääseen on kyllä todella vähissä huoltoasemilla.

[/quote]

Vanhanaikainen käsitys.

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/myytti-rekkakuskin-rasvaisesta-ruoasta-romuttuu/2369950

[/quote]

Ei ole. Suomi on iso maa ja tuossa on lueteltu muutama hassu huoltoasema. Ja ainoastaan ne mitkä ovat 24h auki. Ja nyt oli myös kyse niistä mitä löytyy sieltä vitriineistä, ei ruoka-annoksista. Mä sentään olen kiertänyt tän maan huoltoasemia kymmenen vuoden ajan, joten tiedän kyllä mistä puhun.

[/quote]

Minusta tuo maikkarin juttu tuntui lähinnä mainosjutulta. Kyllä valtaosa huoltamoruuasta on epäterveellistä huttua. Yleensä ruokapaikoissa saa suurennuslasin kanssa etsiä sitä terveellistä vaihtoehtoa tai kysyä jostain tiskin alta... tai pyytää tekemään annos erilaisena kuin se yleensä tehdään. Monessa ravintolassa esim keitettyjen perunoiden saaminen annoksiin on vaikeaa. Perunoita on kyllä friteerattuna joka muodossa ja mausteessa, mutta ei terveellisempää keitettyä perunaa. Kokojyväriisiä on turha haaveilla saavansa ravintola-annokseen. Vaaleaa on vain tarjolla. Kokojyväpastasta puhumattakaan.

Vierailija
140/192 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 01:00"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 08:15"]

Ymmärrän mitä tarkoitat ap. Itse olen joutunut riitelemään siitä kun en halua syödä kaloripommiherkkuja.

Olen esim. lähtenyt kaverin kanssa lenkille. Jädekopin kohdalla kaveri on ehdottanut, että ostetaan jäätelöt ja suuttunut hirveästi kun en halunnut, vaikka lupasin seuraksi kuitenkin tulla. Ongelma oli Se etten itse halunnut syödä.

Samantyyppisiä tilanteita on sattunut useita.

En ymmärrä sitä miksi kaverin syömiset tai syömättömyydet ovat joillekin niin isoja asioita.

[/quote]

Tähän on muuten hyvä konsti sanoa, että nyt ei kärsi kun illalla tuli herkuteltua mutta ota sinä vaan. Nimittäin se kaveri tuntee syyllisyyttä jäätelön syömisestä. Näin sulla on hyvä syy olla syömättä ja kaverikin tuntee, että on oikeutettu jätskiin ja kaikki on hyvällä tuulella.

[/quote]

Moni emäntä ei ole hyvällä tuulella, vaikka miten ystävällisesti ja hyväntuulisesti kieltäytyisi. Moni vetään herneen nenään ja syvälle. Etenkin 50+ naiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi