Sosiaalinen paine syödä epäterveellisesti on hirmuinen
Kun menee kylään, pöytä notkuu toinen toistaa makeammista ja rasvaisemmista herkuista. Kieltäydy siinä nyt sitten kohteliaasti tai syö terveellisesti.
Kun olet reissussa ja piipahdat huoltoasemalla, vitriinin ainoa terveellinen vaihtoehto on se iänikuinen muna-anjovisvoileipä nuupahtaneella tillillä..
Jouluna sinun oletetaan kokkaavan sen seitsemän sorttia ja kesällä pitäisi tietysti grillata makkaraa ja syödä jäätelöä.
Työpaikkaruokalan ruuat kelluvat rasvassa ja ovat miltei kivettyneitä suolan määrästä. Terveellistä.
Kaupassa on hyviä tarjouksia: rasvaista jauhelihaa, marinoitua possua ja einespitsoja tai hampurilaisia.
Karppaa, karppaa, syö rasvaa - älä turhaan noudata virallisterveellistä ruokavaliota - se on aivan junttia.
Huoh. Laihduta tässä nyt sitten.
Olen muuten onnistunut, mutta työtä se vaatii.
Kommentit (192)
Olen osittain samaa mieltä huoltoasemista ja työpaikkalounaista, mutta muu riippuu mielestäni lähinnä omista asenteista ja siitä, millaisten ihmisten kanssa sattuu olemaan ystävystynyt. Sekä joulupöytään että grillijuhliin on täysin mahdollista valmistaa sen seitsemän sorttia hyvää ja terveellistä ruokaa. Omassa kaveripiirissäni on paljon terveydestä kiinnostuneita ihmisiä sekä ihmisiä, joille jokin ruoka-aine ei sovi, joten juhlissa on paljon terveellisiä vaihtoehtoja ja kyläilyllä kukaan ei pahastu, jos kieltäytyy tarjottavista.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 08:15"]
Ymmärrän mitä tarkoitat ap. Itse olen joutunut riitelemään siitä kun en halua syödä kaloripommiherkkuja.
Olen esim. lähtenyt kaverin kanssa lenkille. Jädekopin kohdalla kaveri on ehdottanut, että ostetaan jäätelöt ja suuttunut hirveästi kun en halunnut, vaikka lupasin seuraksi kuitenkin tulla. Ongelma oli Se etten itse halunnut syödä.
Samantyyppisiä tilanteita on sattunut useita.
En ymmärrä sitä miksi kaverin syömiset tai syömättömyydet ovat joillekin niin isoja asioita.
[/quote]Mitä hittoa? Minä olen 50v ja kukaan ei ole ikinä hermostunut jos en ole ottanut jäätelöä tai kakkua tai makkaraa. Millaisia kavereita teillä oikein on?
Enpä ole elämäni aikana kokenut sosiaalista painetta syömiseen tai juomiseen mutta se johtuu varmaan siitä että olen itsenäinen oman tahdon omaava nainen. Ei ole tarvinnut sanoa muuten kuin että "Näyttää hyvältä mutta ei kiitos tällä kertaa". Viimeksi join vaan lasin vettä eikä kukaan mitään kysellyt kun oli buffetti-tyyppinen tarjoilu muutenkin.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 21:42"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 21:37"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 21:34"]
Numero 54:lle kysymys: miksi menet tuttaviesi luokse syömään tai kahvittelemaan jos et tarjottaviin voi koskea?
Elämä on täynnä valintoja!
Totuus on se, että kenenkään elämää ei pilaa se jos ottaa keksin tai palan kakkua, herkut eivät ole vaarallisia (juu, unohdetaan nyt mahdolliset allergiat, ne asia erikseen) mutta yksi pala kakkua ei lihota ketään vaan kyse on kokonaisuudesta, siitä miten elää/liikkuu/syö kokonaisuudessaan.
Mutta ruokanatsien ongelma on siinä, että he eivät voi hillitä itseään, ja se pala kakkua saa aikaan himon jonka seurauksena pitää saadaa lisää. Tässä on sama juttu kun alkoholismissa: ihmisen kykenemättömyys kontroilloida käytöstään.
Ja ongelmahan ei ratkea sillä että herkut tai viinat "piilotetaan", vaan ihmisen pitää oppia käyttämään noita oikein. Ja ei, kaikkien ei tarvitse juoda, mutta minusta on eri asia kieltäytyä viinasta kun esim. kahvipöydän tarjottavista, yleensä kun siinä on useampaa sorttia tarjolla, ihme jos ei yhtä keksiä tai vastaavaa voi ottaa.
Kuten alkoholismissakin, herkkiriippuvaisten kannattaa ihan oikeasti mennä terapiaan asian suhteen, jotta voisi oppia tavasta pois pitää ensin selvittää käyttäytymisensä syyt ja oppia ns. ratkaisumalleja siihen kuinka oppii ottamaan vain sen yhden palan.
TV2:ssa tuli tanskalainen ohjelma ylipianoisista lapsista, siellä yksi äiti valitti kuinka (vielä joulun alla!) kuinka ikävää on että juoksutapahtumassa lapset saivat palkinnoksi piparkakkujen makuisia karkkeja, ihan kuin niiden "satojen" hoikkien/normaalipainoisten lapsien olisi pitänyt saada "porkkanapussi" palkinnoksi siksi että joukossa on muutama lihava lapsi... Tuossakin se kokonaisuus vaikuttaa, jos 99% syö ns. hyvää jaterveellistä ruokaa, niin joskus sitä voi herkutellakin. Samoin voi valita että liikkuuko enemmän jolloin saa syödäkkin enemmän, vai liikkuuko minimaalisesti ja nipistää sitten ruuanmäärästä.
[/quote]
Elämä on nimenomaan valintoja. Minä sanon kermakakullesi Kiitos ei, vaikka miten vetoaisit tanskalaisohjelmien lapsiin kahvipöydässä. Minun valintani on olla syömättä ja olisi ystävällistä, jos kunnioittaisit päätöstäni.
[/quote]
Toki se on sinun valintasi ja en alkaisi tuputtaa, mutta tulisit varmaan siitäkin tilanteesta valittamaan tänne että sua painostettiin syömään ja kotimatkalla oli pakko käydä ostamassa kokonainen kakku itsellesi?
[/quote]
Minusta ei tunnu hyvältä se, että kirjoitat tahallisen ilkeästi. Minä en syö kakkuja, en kylässä, en kotimatkalla enkä kotona. Enkä pidä siitä, että minulle tuputetaan, jos olen kerran kohteliaasti kieltäytynyt.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 17:20"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 15:59"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 09:14"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 01:06"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 22:21"]
Pelkästään noita juhlia on jo yhdessäkin kuukaudessa todella paljon. Eri perheissä menee tietysti eri tavalla, mutta esimerkiksi minun perheeni toukokuussa on toisen vanhemman nimipäivä, toisen syntymäpäivä, äitienpäivä, tuttavaperheen lapsen synttärit koko perheelle, tänä vuonna ainakin kahdet yo-juhlat (eri päivinä). Tähän lisäksi muut kyläreissut ystävien kanssa, työpaikalla kesäjuhlat, kevätjuhlat jne. Lapsilla lisäksi muutamat kaverisynttärit tähän päälle ja sieltä hakiessa isäntäväki tietysti kutsuu myös vanhemmat kahvipöytään. Kesäkuun puolelle mennessä onkin sitten kesän kaikki riennot ja mökkeilyt juhannuksineen kaikkineen. Jos noissakin kaikissa on kermakakku pöydässä ja pakko on se "yksi pala" ottaa, niin kyllä siinä jo kertyy melkoinen määrä mässytystä.
[/quote]
Mitenhän prinsessa Victoria onnistuu pysymään hoikkana? Hänellähän on kissanristiäisiä harva se päivä. Usean ruokalajin illallisista puhumattakaan. Diana oli kuulemma niin kettu, että teetätti itselleen vieraille tarjotut herkut kevyt versioina. Kuule, ei se vaadi kuin mielenmalttia. Ei kakkua ja pikkuleipää tarvitse kiskoa vatsan täydeltä. Oikein nerokas onnistuu vain sotkemaan lautasen ja nauttimaan pelkän kahvin.
[/quote]
Juuri tätä olen yrittänyt koko ketjun ajan sanoa. Niin monet ihmiset pysyvät laihoina ja terveinä vaikka eivät stressaa juhlapöydän tarjottavista, huoltoaseman tiskeistä, työpaikan pizzaperjantaista taikka kesän grillijuhlista. Ihan valtava haloo tehty jostain asiasta, joka ei puolelle ihmisistä ole mikään ongelma.
[/quote]
Odotapa vain kun sinäkin tulet vaihdevuosi-ikään ja aineenvaihduntasi hidastuu. Kyllä siinä kropassa alkaa jokainen pitsaperjantai ja kermakakkupala näkyä. Pitää ihan oikeasti pitää jatkuvasti tiukkaa linjaa, jos haluaa pysyä nuoruuden mitoissaan.
[/quote]
Miksi ihmiset eivät suostu uskomaan, että toiset eivät vain liho? Joillakin se aineenvaihdunta ei hidastu. Meillä on koko suku tällaista. Isäni, hänen sisaruksensa ja vanhempansa, minä... kaikki syömme kuin hevoset ja välillä ei tule liikuttuakaan lainkaan. Silti ollaan kaikki hoikkia, osa suorastaan alipainoisia. Ei ole kellään vaihdevuodet tms vaikuttanut, päin vastoin, sukumme miehillä menee jopa niin päin että viidenkympin jälkeen hoikistuvat entisestään vaikka syövät samaan malliin.
[/quote]
Enemmänkin tästä viestistä tulee tunne, että sinä et suostu uskomaan, että vaikka SINÄ ja laaja sukusi ette liho, te ette edusta kaikkia suomalaisia, ette edes keskiarvoa.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 12:24"]
Juuri eilen kaupassa tokaisin että ei ihme että suomessa on paljon ylipainoa ja diabetesta. Jouduin kaupassa jugurttihyllyllä tutkimaan suurinpiirtein suurennuslasin kanssa kun etsin sokeroimatonta luonnonjugurttia ja mustikkakeittoa. Ei muuten löytynyt kumpaakaan sokerittomana versiona (ja ilman keinotekoisia makeutusaineita, ne ei oo yhtään sen parempi). Jokaiseen turkkilaiseen jugurttiin ja maustamattomaan jugurttiinkin on tungettu sokeria. Päällä lukee isolla että LOW FAT mutta sitten sokeria on töötätty senkin edestä mukaan. MIKSI. On tehty vaikeaksi. En itse siis yritä laihduttaa, mutta syön sokerini ennemmin kunnon herkkuina kuin piilosokerina jossain jugurtissa.. Sama homma appelsiinimehujen ym kanssa.
[/quote]
Maustamattomaan jogurttiin ei ole "tungettu" sokeria. Ravintoarvoluettelossa oleva lause "hiilihydraatteja X grammaa, josta sokereita X grammaa" tarkoittaa maidossa luontaisesti olevia sokereita. Turkkilaisen tai muun maustamattoman jogurtin ainesosat ovat suunnilleen "maito, maitoproteiini, hapate".
Jos kokonaan haluat olla ilman sokeria, et voi sisällyttää ruokavalioosi maito tai jogurttia, mutta maustamattomina myytäviin kaupan hapanmaitotuotteisiin ei sokeria ole lisätty.
Neurologini kehotti minua välttämään sokeria ja valkoista viljaa. Olisin hullu jollen tottelisi ammattilaisen neuvoa, erityisesti kun siitä tottelemisesta on koitunut minulle hyötyä. Hulluhan minä olisin jos ehdoin tahdoin ottaisin pari kolme päivää kestävän migreenikohtauksen tuputtajan mieliksi.
Minä olen 50-vuotias ja hoikka. Syön joskus herkkujakin. Mutta: Liikun valtavan paljon enemmän kuin keskimäärin ikäiseni. En voi syödä mitä sattuu. Jos syön pizzan, nestettä kertyy heti kilon verran ja se jää, jos en seuraavana päivänä syö reilusti alle kulutuksen ja kasvispainotteisesti. Tänä vuonna jouluruuilla tuli viitisen kiloa, kun vielä 5 vuotta sitten se jäi samoilla syömisillä kiloon.
Se on ihan tutkittu juttu, eikä mikään mielipidekysymys, että aineenvaihdunta hidastuu vanhempana. Olen nuoruuden mitoissani, mutta nykyään teen paljon enemmän töitä pysyäkseni siinä kuin silloin. Silloin on tehnyt oikeastaan mitään, mutta syömällä tavallista ruokaa ja pitämällä herkkupäivän joskus sekä suht. raittiilla elämäntavalla pysyin hoikkana. Liikun nykyään paljon enemmän.
Nyt on tulossa juhlia useitakin ihan lyhyen ajan sisään. Olen jo päättänyt etukäteen, että otan pienen palan kakkua tai vastaavaa ja maistan vähän jotain muuta. Se riittää. Eikä kyse ole pelkästään siitä, että pidetään epäkohteliaana, vaan jos en ota mitään, niin siitähän se meteli nousee, kun olen hoikka, niin miksen voi ottaa. No siksi olen hoikka, kun en mässää!
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 18:31"]
Kun menee kylään, pöytä notkuu toinen toistaa makeammista ja rasvaisemmista herkuista. Kieltäydy siinä nyt sitten kohteliaasti tai syö terveellisesti.
Kun olet reissussa ja piipahdat huoltoasemalla, vitriinin ainoa terveellinen vaihtoehto on se iänikuinen muna-anjovisvoileipä nuupahtaneella tillillä..
Jouluna sinun oletetaan kokkaavan sen seitsemän sorttia ja kesällä pitäisi tietysti grillata makkaraa ja syödä jäätelöä.
Työpaikkaruokalan ruuat kelluvat rasvassa ja ovat miltei kivettyneitä suolan määrästä. Terveellistä.
Kaupassa on hyviä tarjouksia: rasvaista jauhelihaa, marinoitua possua ja einespitsoja tai hampurilaisia.
Karppaa, karppaa, syö rasvaa - älä turhaan noudata virallisterveellistä ruokavaliota - se on aivan junttia.
[/quote]
Hassu väite ap:D En ole edes ajatellut että joku muu sanelisi mun ruokatottumukset!! Olemme koko perhe normaalipainoisia ja rakastamme hyvää ruokaa, meillä on ruokavieraita 2-3x kuukaudessa. Emme koskaan kieltäydy herkuista kylässä tai matkoilla, sehän olisi jo loukkaus isäntäperhettä kohtaan.
Huoltoasemalla en ole syönyt koskaan joten ei ole ongelma. Makkaraa syön yhden pienen pätkän kerrallaan (2-3x kesässä) - en koko lenkkiä, jäätelöä syön kyllä 365 kertaa vuodessa.
Joulukin on vain kerran vuodessa joten sen herkut on ansaittuja, suklaat ja marsipaanit myös! Loppiaisena on "kilot" sulaneet jo pois.
Meillä on onnneksi työpaikalla buffet mistä voi itse valita - joka päivä on salaattibuffa ja vähintään 1 keitto. Kermaperunat ja mössöt jätän sivuun, yleensä otan salaatin kanssa palan lihaa/kanaa tai kalaa.
Jauhelihaa on erilaista - katsopa hyllystä. Tai käytä oikeaa lihaa tuoretiskistä niinn tiedät mitä saat. Esim rasvainen possulapa ei ole ollenkaan epäterveellistä ja liian energiapitoista syötäväksi - siitä se rasva sulaa pois haudutettaessa. Tervellisempää kuin paistaa rasvatonta jauhelihaa margariinissa!! Niitä mättöjä ei ole pakko ostaa sieltä kaupasta - oma valinta.
Teet ap ihan itse tästä ongelman.... ja tekosyyn sille miksi et laihdu:D
Itse olen esim nyt viikon sisällä ollut 5pv työmatkalla ja syönyt ravintolalounaita ja 4 ruokalajin illallisia viineineen joka ilta. Jäätelöä ja kakkukahvitkin pari kertaa kun on tarjottu. Painoa tuli 1 kg ja huomenna siitä on puolet jo pois kun tänään otan vähän tiukemman päivän.
Pelkästään noita juhlia on jo yhdessäkin kuukaudessa todella paljon. Eri perheissä menee tietysti eri tavalla, mutta esimerkiksi minun perheeni toukokuussa on toisen vanhemman nimipäivä, toisen syntymäpäivä, äitienpäivä, tuttavaperheen lapsen synttärit koko perheelle, tänä vuonna ainakin kahdet yo-juhlat (eri päivinä). Tähän lisäksi muut kyläreissut ystävien kanssa, työpaikalla kesäjuhlat, kevätjuhlat jne. Lapsilla lisäksi muutamat kaverisynttärit tähän päälle ja sieltä hakiessa isäntäväki tietysti kutsuu myös vanhemmat kahvipöytään. Kesäkuun puolelle mennessä onkin sitten kesän kaikki riennot ja mökkeilyt juhannuksineen kaikkineen. Jos noissakin kaikissa on kermakakku pöydässä ja pakko on se "yksi pala" ottaa, niin kyllä siinä jo kertyy melkoinen määrä mässytystä.
[/quote]
Mitenhän prinsessa Victoria onnistuu pysymään hoikkana? Hänellähän on kissanristiäisiä harva se päivä. Usean ruokalajin illallisista puhumattakaan. Diana oli kuulemma niin kettu, että teetätti itselleen vieraille tarjotut herkut kevyt versioina. Kuule, ei se vaadi kuin mielenmalttia. Ei kakkua ja pikkuleipää tarvitse kiskoa vatsan täydeltä. Oikein nerokas onnistuu vain sotkemaan lautasen ja nauttimaan pelkän kahvin.
[/quote]
Juuri tätä olen yrittänyt koko ketjun ajan sanoa. Niin monet ihmiset pysyvät laihoina ja terveinä vaikka eivät stressaa juhlapöydän tarjottavista, huoltoaseman tiskeistä, työpaikan pizzaperjantaista taikka kesän grillijuhlista. Ihan valtava haloo tehty jostain asiasta, joka ei puolelle ihmisistä ole mikään ongelma.
[/quote]
Odotapa vain kun sinäkin tulet vaihdevuosi-ikään ja aineenvaihduntasi hidastuu. Kyllä siinä kropassa alkaa jokainen pitsaperjantai ja kermakakkupala näkyä. Pitää ihan oikeasti pitää jatkuvasti tiukkaa linjaa, jos haluaa pysyä nuoruuden mitoissaan.
[/quote]
187 on ohittanut vaihdevuodet eikä niillä ollut mitään vaikutusta painoon. Mulla paino lisääntyi 30+ kun treenasin ja tuli 10kg lihasmassaa mikä sitten jäi pysyvästi. Onneksi oli varaa - lihoin laihasta normaalipainoiseksi tuolloin 3 lapsen jälkeen.
Mutta toisaalta olen aina syönyt mielummin pieniä annoksia usein kuin mättänyt itseni täyteen, esim mulle riittää hyvin kaupan pizzasta puolikas viemään nälän.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 21:14"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Miksi ihmiset eivät suostu uskomaan, että toiset eivät vain liho? Joillakin se aineenvaihdunta ei hidastu. Meillä on koko suku tällaista. Isäni, hänen sisaruksensa ja vanhempansa, minä... kaikki syömme kuin hevoset ja välillä ei tule liikuttuakaan lainkaan. Silti ollaan kaikki hoikkia, osa suorastaan alipainoisia. Ei ole kellään vaihdevuodet tms vaikuttanut, päin vastoin, sukumme miehillä menee jopa niin päin että viidenkympin jälkeen hoikistuvat entisestään vaikka syövät samaan malliin.
[/quote]
Enemmänkin tästä viestistä tulee tunne, että sinä et suostu uskomaan, että vaikka SINÄ ja laaja sukusi ette liho, te ette edusta kaikkia suomalaisia, ette edes keskiarvoa.
[/quote]
Miten niin? Minua ei kiinnosta miten muiden kehot toimii enkä ole millään tavalla kommentoinut muiden ihmisten aineenvaihduntaa. Mua vain ärsyttää, kun mulle sanotaan että "odotas vain, kyllä se sinunkin aineenvaihduntasi hidastuu", kun tiedän että niin ei käy.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 08:14"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 18:31"]
[/quote]
Hassu väite ap:D En ole edes ajatellut että joku muu sanelisi mun ruokatottumukset!! Olemme koko perhe normaalipainoisia ja rakastamme hyvää ruokaa, meillä on ruokavieraita 2-3x kuukaudessa. Emme koskaan kieltäydy herkuista kylässä tai matkoilla, sehän olisi jo loukkaus isäntäperhettä kohtaan.
Huoltoasemalla en ole syönyt koskaan joten ei ole ongelma. Makkaraa syön yhden pienen pätkän kerrallaan (2-3x kesässä) - en koko lenkkiä, jäätelöä syön kyllä 365 kertaa vuodessa.
Joulukin on vain kerran vuodessa joten sen herkut on ansaittuja, suklaat ja marsipaanit myös! Loppiaisena on "kilot" sulaneet jo pois.
Meillä on onnneksi työpaikalla buffet mistä voi itse valita - joka päivä on salaattibuffa ja vähintään 1 keitto. Kermaperunat ja mössöt jätän sivuun, yleensä otan salaatin kanssa palan lihaa/kanaa tai kalaa.
Jauhelihaa on erilaista - katsopa hyllystä. Tai käytä oikeaa lihaa tuoretiskistä niinn tiedät mitä saat. Esim rasvainen possulapa ei ole ollenkaan epäterveellistä ja liian energiapitoista syötäväksi - siitä se rasva sulaa pois haudutettaessa. Tervellisempää kuin paistaa rasvatonta jauhelihaa margariinissa!! Niitä mättöjä ei ole pakko ostaa sieltä kaupasta - oma valinta.
Teet ap ihan itse tästä ongelman.... ja tekosyyn sille miksi et laihdu:D
Itse olen esim nyt viikon sisällä ollut 5pv työmatkalla ja syönyt ravintolalounaita ja 4 ruokalajin illallisia viineineen joka ilta. Jäätelöä ja kakkukahvitkin pari kertaa kun on tarjottu. Painoa tuli 1 kg ja huomenna siitä on puolet jo pois kun tänään otan vähän tiukemman päivän.
[/quote]
Komppi tälle!!
Samaa mieltä siitä että kyllä se "kohtuudella syoty" suklaakakku voi kaataa dieetin. Varsinkin kun sitä sitten tarjotaan toiden kahvipoydassa, sukulaisten paivallisella ja kaverin luona. Joillekin se sokeri ei vain sovi yhtaan, vaan aiheuttaa syoksykierteen. Ja vaikka soisi kakkua niin kai siita voi kieltaytya kuitenkin, koska tulee niin usein tarjottua.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 09:08"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 06:42"]
Ymmärrän tuon jos dieetti on aktiivisessa vaiheessa, mutta silloin kun ollaan tavoitepainossa ja vain ylläpidetään sitä, niin silloin niitä herkkuja voi ihan oikeesti syödä vähän.
Kahviloissa ja muualla ei todellakaan tarvitse ottaa niitä epäterveellisiä ruokia, mutta kyläillessä jonkun luona on oikeasti kohteliasta ottaa edes vähän. Tietenkin huomaavainen vieras kertoo kutsun saadessaan, että mitä ruokarajoitteita hänellä on, näin emäntä/isäntä osaa katsoa vieraalleen sopivaa tarjottavaa. Tuo, ihan perinteisellä järjellä, ja käytöstavoilla mietitty tilanne ei kuitenkaan toteudu jos se vieras sanoo vain "minä en sitten tarvitse mitään". Tuo perin ärsyttävä lause kun rikkoo sitä mallia mihin useimmat suomalaiset on kasvatettu: vieraalle tarjotaan aina jotain, koska se on kohteliasta ja huomaavaista.
Jos lounaspaikassa tarjotaan vain huonoja vaihtoehtoja, vaihda lounaspaikka tai tee eväät.
Te muut ärtyvästä suolesta kärsivät, sanokaa tekin niille emännille että valitettavasti minä en voi syödä munkkia, koska se saa vatsani sekaisin. Luulisi ihmisten ymmärtävän. Ainakin omalla kohdallani tuo toimi.
Minulla ei ainakaan ole mitään paineita syömisten suhteen. Joo, olen minäkin joskus mässäillyt karkeilla ja muilla, mutta sen jälkeen kun sain ruokavalioni kuntoon, olen voinut sillointällöin syödä niitä herkkujakin, ihan ilman ahdistusta, syöksykierrettä ja morkkista. Jos ruoka ja syöminen ahdistaa noin paljon, kannattaa pysähtyä ja miettiä että missä vika.
[/quote]
Minkä h****tin takia kohteliaisuus pitää osoittaa syömällä. Tässä päästään taas siihen syömisen sosiaaliseen paineeseen, pitää osoittaa kohteliaisuutta arvon emännöivää tahoa kohtaan. Kaikki odottavat, että näytät hyväksyntäsi emännän tarjottavia kohtaa, juhlissa voi ihan vähän, KOHTUUDELLA, ottaa eikä se elämä siihen kaadu. Olet kohtelias kun otat sitä kakkua.
Ja mitä jos ilmoitan että haluan jotain sokeritonta, jauhotonta ja mielellään luomua. Siis eiväthän ne ole oikeita ruokarajoitteita vaan puhdasta nirsoilua mistä emäntä hermostuu koska osaa kyllä perinteiset kermakakut, hanna tädin pikkuleivät ja voileipäkakut pyöritellä mutta ei ymmärrä mitä hittoa pitäisi tälle nirsoilijalle tarjota. No, sitten olet nirso ruoalla pelleilijä joka hakemalla hakee aina jotain mistä voisi valittaa. Ja sekään kun ei kelpaa että nyt otan vain kahvin kiitos. Se on epäkohteliasta. Mikään ei kelpaa. Niin tai näin, aina on jollain paha mieli.
Yleinen asenneilmapiiri on että laihduttaa pitäisi ja elää terveesti, mutta kunhan et minun pöytäni ääressä. Aina joku tietää paremmin mihin minun dieettini kaatuu.
Olisiko aika opetella uutta. Jokaisen kutsujuhlan pääpaino on syömisessä, miksi se yhdessäolo pelkän kahvin voimalla tai ihan täysin kuivin suin ei ole mitään. Elämme länsimaissa yltäkylläisyyden vuotta 2014. Kukaan ei ehdi kyläilyn tai pienen juhlan aikana kuolla nälkään. Miksi me emme osaa tehdä mitään yhdessä laittamatta jotain suuhun?
Ahdistaa ja aivan helvetisti. Vika on päässä, minun päässäni. Menen psykologille ihan heti kun keksin siihen rahat jostakin, siihen saakka kamppailen vikojeni kanssa juuri näin kuin hyväksi olen havainnut. Kieltäytymällä minulle haitallisista tavoista, jos se tarkoittaa epäkohteliaisuutta niin olkoon sitten niin.
[/quote]
Hulvattoman hauskasti sanottu. Kiitos! :)
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Niinpä. Sellaisia ihmisiä oikeasti on, jotka voivat syödä mitä vain lihomatta. Tiedän, epäreilua, mutta elämä on sellaista. Minä, äitini ja veljemme olemme esimerkkejä. Voimme oikeasti syödä mitä vain, millaisia määriä vain, ja paino ei nouse. Veljeni on mieheksi alipainoinen, ei ole onnistunut saamaan painoa millään ylös sen jälkeen kun armeijassa venähti pituutta. Minä ja äitini keikutaan normaalipainon alarajoilla. Koskaan ei ole tarvinnut miettiä mitä suuhunsa pistää, ja vessassa tulee käytyä kakkosella ainakin 3 kertaa päivässä. Siinä se syy varmaan on. Ja ei äitilläni ainakaan vaihdevuodet aineenvaihduntaa hidastaneet, sama meininki on edelleen. Veikkaisin itselleni samaa.
Lisäys vielä noista huoltoaseman vitriineistä. Oletan, että se oli vain esimerkki: totta kai ilman huoltoaseman vitriiniruokia voi elää. Mutta kun kyse on myös ylipäätään ravintoloiden, kahviloiden, pikkukioskien, jne. jne. valikoimista. Matkoilla on hyvin vaikea olla pistäytymättä missään. Okei, menomatkalla voi valmistautua syömällä tukevan aamiaisen, ettei tarvitse käydä kioskeilla tai huoltoasemilla tai junan ravintolavaunussa tai syödä lentokoneen ruokia, mutta ei kukaan ota matkoille mukaan kokonaista kylmälaukullista dieettiruokia. On hyvin vaikea matkustella käymättä koskaan missään kahvilassa/ravintolassa. Ei mahdotonta, mutta vaikeaa.
T: 19