Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaalinen paine syödä epäterveellisesti on hirmuinen

Vierailija
19.05.2014 |

Kun menee kylään, pöytä notkuu toinen toistaa makeammista ja rasvaisemmista herkuista. Kieltäydy siinä nyt sitten kohteliaasti tai syö terveellisesti.

Kun olet reissussa ja piipahdat huoltoasemalla, vitriinin ainoa terveellinen vaihtoehto on se iänikuinen muna-anjovisvoileipä nuupahtaneella tillillä..

Jouluna sinun oletetaan kokkaavan sen seitsemän sorttia ja kesällä pitäisi tietysti grillata makkaraa ja syödä jäätelöä.

Työpaikkaruokalan ruuat kelluvat rasvassa ja ovat miltei kivettyneitä suolan määrästä. Terveellistä.

Kaupassa on hyviä tarjouksia: rasvaista jauhelihaa, marinoitua possua ja einespitsoja tai hampurilaisia.

Karppaa, karppaa, syö rasvaa - älä turhaan noudata virallisterveellistä ruokavaliota - se on aivan junttia.

Huoh. Laihduta tässä nyt sitten.

Olen muuten onnistunut, mutta työtä se vaatii.

Kommentit (192)

Vierailija
21/192 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 20:17"]

Ohis, mutta ei ole sen isännän/emännän/huoltoaseman syy jos ihminen itse ei osaa ns. hillitä halujaan ja syödä kohtuullisesti.

Sama juttu alkoholin kanssa: jos juhlissa muut ottavat ns. kohtuudella onnittelunmaljan, lasin viiniä ruuan kanssa ja avecin kahvin kera tmv. ja muuta juoppo notkuu koko illan baaritiskillä, niin ei se ole juhlien järjestäjän vika. Jos ei osaa kohtuudella viinaa/ruokaa, niin miksi muiden pitäisi siitä kärsiä?

Yleensä ihmiset haluavat juhlistaa esim. synttäreitään tekemällä hyvää ruokaa ja tarjomalla kakkua, miksi tuon sijasta pitäisi ottaa esiin Nutrilet paketit joista surauttaa "maistuvat" pirtelöt juhlavieraille, vain sen takia että joku läski koittaa laihduttaa/joku laiha pelkää lihovansa?

Luokallani oli taannoin nainen joka oli "entinen läski", itse kertoi tarinansa kuinka oli laihtunut paljon, ja voi luoja kun se syöminen oli niin vaikeaa...! Muutamia esimerkkejä:

-Ei syönyt, kun muut menimme syömään niin otti vain pikku kipon salaattia, ja kontrolloi sitäkin liikaa.

-Kiinnitti valtavasti huomioita muiden laihojen ihmisten syömisiin, esim. luokallamme oli pieni siro aasialainen joka rakasti leivoksia ja muita herkkuja, katseli ns. "murhaavasti" tämän syömisiä ja haukkui selän takana "laihaksi läskiksi" ym. mikä ei pitänyt paikkaansa.

-Inhosi pulleampia ihmisiä jotka söivät sanojensa mukaan "estoitta", eli ihan tavalliseen tapaan syöviä ihmisiä joilla liikakiloja oli.

Elämässään tuntui olevan vain paino, paino ja paino. Kamalaa katseltavaa, olin onnellinen kun vaihtoi koulua, koko ilmapiiri jollain tavalla rentoutui kun "ruokahaukka" oli poissa, jos mentiin kahville voitiin vain ottaa ja nauttia ne kahvit ilman että joku vaahtoaa siitä onko cappuccinon maito varmasti rasvatonta...

[/quote]

Minä, ap, en tunnusta olevani esimerkkiesi kaltainen. Minusta tuo on aivan äärilaidan esimerkki. Minusta ei ole mitenkään äärimmäisyyttä toivoa, että kahvipöydässä tai grillijuhlissa voisi olla tarjolla myös jotain terveellistä.

Vierailija
22/192 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

34 lisää vielä, unohdin sen että usein kertoi kuinka oli niiiin mässännyt edellisenä iltana, suorastaa "hekumoi" tarinoillaa kuina söi kilon irtokarkkeja tai ison pitsan tai vastaavaa... en usko että oikeasti oli syönyt mitään...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/192 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä näe asiaa lainkaan samalla tavalla. Eiköhän tuo ole tottumiskysymys. Minun perhepiirissäni ovat omaksuneet uudet terveelliset ruokatavat kaikki - jouluna siis laitetaan kevyempiä, vähähiilihydraattisia vaihtoehtoja. Grillatessa etusijalla on laatu; pari hyvää pihviä ja loput on salaattia. Kuka sitä jäätelöä muka käskee syömään? Autoilemaan jos lähdetään ja tiedetään ettei matkalla ole mitään ruokakauppaa, ostetaan eväät valmiiksi autoon. Sitäpaitsi joka huoltsikkahan on nykyään joku ABC tms. jossa on pieni market mukana. Haet sieltä salaatin tai hedelmän tms. Kuka niitä huoltsikoiden omia viinereitä muutenkaan syö? Kauhean makuisia.

Ainut asia mikä aloituksessa pitää mielestäni paikkansa, on ruoan hinta. Terveellinen ruoka on kalliimpaa. Mutta siihenkin tulee muutos, kunhan useampi lopettaisi paskan teollisuusmössön ostamisen.

Vierailija
24/192 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 20:07"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 09:50"]

Hoh hoijaa. Selityksen makua.

[/quote]

Tottakai on mahdollista syödä terveellisesti. Niin olen tehnyt ja teenkin... mutta sosiaalinen paine on olemassa, jos muiden ihmisten kanssa elää ja toimii. Ainakin niissä piireissä missä minä elän. En tiedä, oletteko te muut erakkoja tai elättekö jossain fitness-maailmassa.

[/quote]

No kaveripiirit vaihtoon jos on liika painostus. Kaverinsa voi valita, ja sukulaisiakaan ei ole pakko kerran viikossa nähdä niin että yksittäisistä suklaakakkupaloista oikeasti tulisi ongelmaa.

Nää selitykset on just sitä itteään. Ihminen, jolla on ruokavalio kunnossa, ei hoksaa edes ajatella ympärillään painostusta, koska terveelliset valinnat tulevat luonnostaan.

Vierailija
25/192 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää vaikka mitä roskaa lapset syövät tarhassa ja koulussa!

Meillä syödään kotona melkein pelkästään luomua, suurin osa ravinnosta on kasvisperäistä, vaikka luomulihaakin syödään. Riisejä, pastoja, eikä perunoita meillä syödä kuin aniharvoin. Kyllä meillä tosin herkutellaankin ja ystävillään (sekä mummoloissa) ovat syöneet myös makaronilaatikkoa, pizzaa, pullaa jne.

Painostus syödä suorastaan eineksiä ja muuta huttua on valtava. Lapset ovat käyneet macissa ystäviensä seurassa, kohtaavat jo heidän taholtaan painostusta syödä roskaa (saavat ostaa jos haluavat, kerran maistoivat, eivät ottaneet uusiksi), koulussa kasvisruoka ei ole mitään ihannetta, eivätkä he kasvissyöjiä sitä paitsi edes ole. Jatkuvasti lapset kohtaavat, lähinnä aikuisten taholta, loppumattomia kyselyitä. 

Miksi terveellisesti syöminen on Suomessa niin valtava tabu? Ranskassa on kokonaisia kyliä, jotka ovat siirtyneet luomuun ja lähiruokaan. Miksi lihaa pidetään niin tärkeänä? Miksi Suomessa edelleen uskotaan jonkun makaronilaatikon ja kinkkukiusauksen voimaan? Vai onko tämä ihan länsimainen ongelma?

Vierailija
26/192 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 19:52"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 07:50"]

Mikset grillaa kasvisvartaita ja kokolihapihvejä. Lisäksi terveellinen salaatti ja juomaksi vettä. Kasvisvartaat on oikeasti herkullisia ihan ilman mitään kastikkeita ja liemiä.

[/quote]

Kyllähän minä yksin omassa kotonani voinkin tehdä mitä tahansa, mutta kesällä sukuloidaan ja kyläillään ja niitä rasvaa tiriseviä makkaroita on monessa paikassa tarjolla.

[/quote]

No sitten syöt ennen sukulointia tarpeeksi terveellisesti niin voit ottaa pari makkaraa. Lisäät liikuntaa. Mikä siinä on niin helvetin vaikeaa? IHme selittelyä!

Vierailija
27/192 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 19:56"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 07:50"]

Mikset grillaa kasvisvartaita ja kokolihapihvejä. Lisäksi terveellinen salaatti ja juomaksi vettä. Kasvisvartaat on oikeasti herkullisia ihan ilman mitään kastikkeita ja liemiä.

[/quote]

En oikeasti grillaa mitään, koska en halua saada karsinogeenejä lautaselle. Valmistan lihan mieluiten uunissa.

ap

[/quote]

No jos et kerran muutenkaan syö mitään grillattua, niin miksi helvetissä valitat niistä grillimakkaroista??

Vierailija
28/192 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi asia, mikä tulee mieleeni, on kauppojen avajaiset ja maistiaiset. On tarjolla grillattua makkaraa ja kakkukahveja... Milloin joku kauppa uskaltaisi tarjota synttäreillään vaikkapa salaattia sadalle ensimmäiselle... Mutta kun ei. On sosiaalinen paine tarjota jotain epäterveellistä; rasvaista ja makeaa. Eihän noita makkaroita tai maistiaisiakaan ole pakko syödä, mutta tämä on nyt vain yksi asia kaikkien muiden joukossa.

[/quote]

Nojaa. Eiköhän ole kyse siitä, että makkara on tosi halpaa tarjota isolle porukalle. Se on myös nopea valmistaa ja helppo syödä kävellessä/seisaaltaan. Salaattitarvikkeet tulevat kalliiksi, jonkun pitäisi kaikki huuhdella, viipaloida ja asetella, ei säilykään kauaa esillä ja syömiseen tarvitsee lautasen, välineet ja kaksi vapaata kättä. Unohtakaa nyt se sosiaalinen paine ja keskittykää itseenne älkääkä kaikkiin muihin!

Vierailija
29/192 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läskit selittelee. Muiden vika kun pitää syödä. Miten ihmeessä osa ihmisistä sitten pysyy hoikkina? En ole koskaan elämässäni painanut yli 60kg ja koskaan en ole kokenut painostusta mihinkään suuntaan ruoan suhteen. Osaan itse valita mitä haluan syödä. Jos ei ole itsehillintää olla syömättä tai asennetta kiittää kohteliaasti mutta olla ottamatta, taitaa siitä juuri löytyä syy että on/on joskus ollut läski. Muutoksen pitää tapahtua myös korvien välissä, jos haluaa löytää pysyvän tasapainon ruokailuihin.

Vierailija
30/192 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikallani on pizzaperjantai aina iltavuorossa. Pizzarinki kuittailee aina meille jotka emme tilaa joko koskaan tai harvoin. Pizzan hotkiminen kiireesti ja todennäköisesti jäähtyneenä ei nyt kuitenkaan ole mielestäni mikään elämää suurempi kokemus. Mielummin syön sen määrän kaloreita vapaa-ajalla jos haluan kun saan nautiskella rauhassa pitämästäni ruuasta.

Vierailija
31/192 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 20:26"]

Olisipa jossain sellainen huoltoasema, jossa olisi kahvibuffet-pöytä, jossa olisi tarjolla vaikkapa näkkileipää ja siihen saisi itse sipaista haluamansa määrän margariinia ja laittaa päälle vaikka tomaattia ja kurkkua. Kuulostaa aika ankealta, mutta tällaista gourmet'a kaipaa reissussa.

[/quote]

Olen kyllä jokaikisellä huoltsikalla nähnyt vähintään reissareita, ja nykyään niiden kaikkien yhteydessähän on joku kauppakin mistä voi ostaa itse itselleen eväät. Ja jos ne ei kelpaa niin tee näkkärileipäs kotona valmiiksi. Uusavuttomuus...

Vierailija
32/192 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis MITÄ? Teidän lähipiirin, kavereiden ja sukulaisten elämä ei pyörikään TEIDÄN napojenne ympärillä? Tekevät omin neuvoin jotain ruokaa tarjolle eivätkä TEIDÄN sen hetkisen dieetin mukaista? Ja joka ikiseltä HUOLTSIKALTAKAAN ei löydy juuri sitä mite TE haluaisitte? VOI APUA! Miten pärjäätte??

Vierailija
33/192 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ihmettelen miksei niitä eväitä voi tehdä kotona valmiiksi? Saa juuri sellaista kun haluaa.

Kylmäsäilytys on kesälläkin helppoa, takakonttiin perinteinen kylmälaukku kylmäkalleineen, tai sitten modernimpi sähköllä toimiva versio tupakansytyttimeen.

Ja itse teen usein niin (jos esim. pyörällä menen johonkin ja otan välipalaa mukaan) että reppuun esim. voileipä rasiassa/kelmussa, "kylkeen" kylmakalle pakastimesta, kääräisy sanomalehteä ympärille, pieneen pussiin koko paketti ja paketti reppuun, tuolla tavoin säilyy hyvänä koko päivän.

Vierailija
34/192 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta ois ihanaa, jos olisi jotain kermakakkuja tarjolla vaikka kerran viikossa. Syön erittäin terveellisesti (paljon kotimaisia marjoja, kasviksia, kalaa), mutta otan aina kakkua, kun sitä tarjotaan.

Ihmeellistä moittimista huoltoasemien tarjottavista. Jos Suomessa asutte, löytää kyllä helposti vitriineistä ties millä tavoilla päällystettyjä ruisleipiä tai karjalanpiirakoita. Mutta täällä nariseva aines taitaakin olla jotain koulukuntaa, joka ei tyydy mihinkään.

Vierailija
35/192 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajatukset pyörii koko ajan siinä, mitä kaikkea ruokaa olisi tarjolla, paljonko sitä voi syödä, mitä muut syövät, mitä muut ajattelevat minun syömisistäni, ei suhde ruokaan ole terve, ihan sama mitä vaaka tai peili näyttää. Korvien välistä nämä hommat lähtee ja lopullisia muutoksia omassa elämässä ei onnistu tekemään, ennenkuin korvien välinen asenne ruokaan on korjattu.

Vierailija
36/192 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 20:55"]

Musta ois ihanaa, jos olisi jotain kermakakkuja tarjolla vaikka kerran viikossa. Syön erittäin terveellisesti (paljon kotimaisia marjoja, kasviksia, kalaa), mutta otan aina kakkua, kun sitä tarjotaan.

Ihmeellistä moittimista huoltoasemien tarjottavista. Jos Suomessa asutte, löytää kyllä helposti vitriineistä ties millä tavoilla päällystettyjä ruisleipiä tai karjalanpiirakoita. Mutta täällä nariseva aines taitaakin olla jotain koulukuntaa, joka ei tyydy mihinkään.

[/quote]

Juurikin näin! Minustakin on ihanaa, jos joku on tuonut töihin kakkua tai pullaa, jos joku kutsuu kylään syömään herkkuaan, tai jos jostain muusta syystä sellaista on tarjolla. Kun on ruokavalio muuten kunnossa, ei haittaa vaikka kerran tai pari viikossa herkun ottaa. Ja huoltsikoilla tosiaan on hyvät valikoimat. Löytyy leipää ja karjalanpiirakoita ja nykyään kaikennäköisiä smoothiejuomia yms yms kaikkien pienimpienkin paikkojen kylmäkaapeista. Tää ketju kuulostaa siltä, että etsitään tekosyitä "sortua" - ei nähdä sitä munavoilla päällystettyä karjalanpiirakkaa tai hedelmäsmoothieta niiden munkkipossujen vieressä, tai sitä salaattikulhoa grillimakkaroiden vieressä, vaan halutaan ajatella että nyt on "pakko" ottaa toi iso wiener.

Vierailija
37/192 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko nuo vaatijat ja valittajat jotain ex-pulleroita ja penäävät oikeuksiaan ja kähisevät, kun heitä ja heidän ruokailujaan ei ymmärretä. Ehkä paras vaihtoehto sitten on vetäytyä omaan kammioon miettimään elämää ja ruokiaan. Säästytte itse mielipahalta ja ruokaa ja herkkuja rakastavat saavat rauhan.

Vierailija
38/192 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 21:03"]

Siis onko nuo vaatijat ja valittajat jotain ex-pulleroita ja penäävät oikeuksiaan ja kähisevät, kun heitä ja heidän ruokailujaan ei ymmärretä. Ehkä paras vaihtoehto sitten on vetäytyä omaan kammioon miettimään elämää ja ruokiaan. Säästytte itse mielipahalta ja ruokaa ja herkkuja rakastavat saavat rauhan.

[/quote]

Juurikin näin. Ihmeellistä omaan napaan tuijottelua kun kaikkialla pitäisi juuri minun ruokavalion mukaan olla tarjolla... ei muutkaan ihmiset sellaista oleta. Ja mua ei ainakaan ole kukaan koskaan tuputtanut syömään yhtään mitään mitä en olisi halunnut. Eli joko teillä on todella outoja kavereita/sukulaisia tai olette sitten vain käsittämättömiä vässyköitä. Tai kyseessä on sitten taas yksi tekosyy.

Vierailija
39/192 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta ei ole sen isännän/emännän/huoltoaseman syy jos ihminen itse ei osaa ns. hillitä halujaan ja syödä kohtuullisesti.

Sama juttu alkoholin kanssa: jos juhlissa muut ottavat ns. kohtuudella onnittelunmaljan, lasin viiniä ruuan kanssa ja avecin kahvin kera tmv. ja muuta juoppo notkuu koko illan baaritiskillä, niin ei se ole juhlien järjestäjän vika. Jos ei osaa kohtuudella viinaa/ruokaa, niin miksi muiden pitäisi siitä kärsiä?

Yleensä ihmiset haluavat juhlistaa esim. synttäreitään tekemällä hyvää ruokaa ja tarjomalla kakkua, miksi tuon sijasta pitäisi ottaa esiin Nutrilet paketit joista surauttaa "maistuvat" pirtelöt juhlavieraille, vain sen takia että joku läski koittaa laihduttaa/joku laiha pelkää lihovansa?

[/quote]

Mutta tuputatko sinä sille alkoholistille alkoholia, "kun eihän yksi drinksu mitään tee"? Tuohdutko sinä, jos alkoholisti juo mieluummin vettä? Rupeatko väittelemään ja kyseenalaistamaan, että absolutismi ei ole tervettä, vaan ihmiseltä pitäisi löytyä tarpeeksi selkärankaa juoda kohtuudella? Eikö juhlissasi tarjota vettä ollenkaan, ja jos vieraalle tulee jano eikä alkoholijuomat kelpaa, niin se on sitten voi voi?

Sehän se ongelman ydin on. Ei minua ainakaan haittaa, että en voi syödä samoja kakkuja kuin muutkin, vaikka vähän tekisikin mieli. Se haittaa, että jos menen vaikka kylään tai kahvikutsuille, minulle aletaan tuputtaa herkkuja vaikka väkisin. "Kyllä sinä nyt tämän kerran voit! Ota nyt, kuitenkin tekee mieli! Älä nyt viitsi olla tuollainen ilonpilaaja!" Tämän takia pysyttelen mieluiten kotona.

Ja olisihan sekin tietysti mukavaa, jos olisi edes yksi terveellisempi vaihtoehto tarjolla. Edes jotain pahuksen porkkanatikkuja...

Vierailija
40/192 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 21:06"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 21:03"]

[/quote]

Juurikin näin. Ihmeellistä omaan napaan tuijottelua kun kaikkialla pitäisi juuri minun ruokavalion mukaan olla tarjolla... ei muutkaan ihmiset sellaista oleta. Ja mua ei ainakaan ole kukaan koskaan tuputtanut syömään yhtään mitään mitä en olisi halunnut. Eli joko teillä on todella outoja kavereita/sukulaisia tai olette sitten vain käsittämättömiä vässyköitä. Tai kyseessä on sitten taas yksi tekosyy.

[/quote]

Ehkä molempia. Mutta aika monella meistä näyttää olevan näitä todella outoja kavereita ja sukulaisia!

P.S. En ole lihava, en kaipaa tekosyitä - yritän vain noudattaa terveydelleni sopivaa ruokavaliota. Liian usein on vaikea saada ihmiset uskomaan jopa sitä, että keliaakikko nyt vaan ei voi maistaa vehnäjauhoista tehtyä kakkua "edes ihan pientä palaa".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän