Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uusavuttomuus

Vierailija
18.05.2014 |

Kertokaa esimerkkejä tapaamienne uusavuttomien ihmisten aivoituksista.

Minun työkaverini (juristi!) kertoi, että laittaa pyykkikoneen niin täyteen kuin se ikinä menee. Ihmetteli kovasti, miten osa pyykistä jää kuivaksi pesun jälkeen. Totesin siihen, että kone kuuluu olla max. 3/4 täynnä, jotta pyykki mahtuu peseytymään ja vesi pyörimään rummussa. Hullu tilanne: fiksu ihminen, eikä osaa pyykkiä pestä!

Kommentit (107)

Vierailija
21/107 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä makaronityttö, olet aivan käsittämättömän, tähtitieteellisen typerä ihminen.

Vierailija
22/107 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsityömateriaalit ovat nykyään niin paljon kalliimpia kuin valmisvaatteet, että ei jollain sukankutomistaidolla oikeasti tee mitään, ellei nimenomaan omaksi ilokseen halua harrastaa käsitöitä. Moni haluaa ja niinpä kirppiksiltäkin löytyy murto-osalla lankojen hinnasta ihan käyttämättömiäkin ja suomalaisten aikuisten kutomia villasukkia sekä lapsille että aikuisille. Jos saan uudet tai uudenveroiset sukat vauvalle 50 sentillä enkä edes erityisemmin välitä neulomisesta, miksi maksaisin 4e langasta ja tuhlaisin illan niiden parissa? Vähän sama kuin syyttäisi uusavuttomaksi sillä perusteella, ettei joku osaa sekoittaa öljyväreillä tismalleen mitä tahansa maalausta varten tarvitsemaansa sävyä tai ettei joku tunne sointumerkintöjä kunnolla.

Oletko koskaan huomannut että ne 50 centtiä maksavat sukat ovat paskaa tekokuitua, joka ei kestä kuin muutaman käyttökerran? Kunnon villalanka ei ole kallista. Lisäksi mainitsemiasi tietotekniset taidot ovat aika monelle viisikymppiselle vaikeaita, siinä ei ole mitään ihmeellistä. Ne ovat sinun nuoruutesi aikana tulleita asioita, joiden parissa olet todennäköisesti kasvanut. Kun pikkusen kasvat tuosta, huomaat että vaatteiden korjaustaidot ja laadukkaat kankaat voittavat ne h&M halppiskejuvaatteet mennen tullen. Jos yhtään ympäristöstäkään jaksat välittää. Ja en ole mikään keski-ikäinen, vaan kolmekymppinen, tietojenkäsittelyalan ammattilainen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/107 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehillä tuohon "uusavuttomuuteen" on monesti syynä suurpiirteisyys ja laiskuus. Kotihommat ovat pakkopullaa, joten ne tehdään mahdollisimman nopeasti ja huolimattomasti.

Esimerkkinä vaikka avomieheni, joka imuroi noin 10 minuutissa koko kämpän. Tuossa ei ajassa ei kunnollista imurointia tule koskaan tehtyä. Ei imuroi huonekalujen alta, kaikista nurkista ja seinän vieruksilta/lattialistoilta, sillä ovat ihan yhtä pölyssä ja villakoirissa imuroinnin jälkeen kuin ennen sitä. Ei myöskään tiennyt, että imurin suuttimessa on eri vaihtoehto lattialle ja matoille. Ihan hyvä, että edes imuroi, mutta joudun itse ottamaan tietyt paikat aina uudelleen. Eli homma tulee tehtyä kahdesti.

Ei koskaan pese kahvinkeittimen pannua tai "suodatinosaa", mikroa, puhdista leivänpaahdinta, pyyhi keittiön kaappien ovia jne., vaikka selkeästi näkyvät olevan likaisia. Pyykit sentään jotenkin ripustaa, mutta kurttuun ja saumat vinossa, joten ovat jo valmiiksi ryppyisiä ja kuivuvat hitaammin. Kyllä varmasti osaisi asian tehdä paremminkin, mutta se vaatisi hieman enemmän vaivaa ja aikaa.

Muutoin kyllä hallitsee tekniset asiat yms., joten en suuremmin valita.

Vierailija
24/107 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 12:39"]
-ei ymmärrä käyttämiensä teknisten laitteiden ominaisuuksista ja viestintäteknologiasta sitä vertaa että osaisi verrata eri liittymiä ja tajuaisi milloin puhelin- tai nettimyyjä tyrkyttää omaan tarpeeseen ihan ylikallista ja tarpeetonta palvelua

[/quote]

Tästä olen hiukan eri mieltä. En itsekään kaipaa puhelimelta juuri muuta kuin että, sillä voi soittaa ja siihen voi soittaa. Puhelimet laitteina eivät itsessään kiinnosta, joten en ole kuluttanut aikaani perehtyäkseni ominaisuuksiin ja liittymien eroihin. Luulenpa etten ole ainoa.

Vierailija
25/107 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 10:40"]Tunnen erään 25- vuotiaan miehen, joka ostaa kaikki ruuat valmisruokina. Kerran kehui ostaneensa Lidlistä valmiiksi keitettyä riisiäkin!! Siis herranen aika, ei laiskuudella rajaa.

Omakin miehenköriläs saa kyllä osabsa uusavuttomuudessa; järjetöntä pesuaineiden käyttöä, ei ymmärrä, että esim. Siivousämpärilliseen vettä ei tarvi kuin tilkan ainetta, samoin tiskaamisessa.. Aina vaahtoa talo täynnä :D ja kerran petasi sänkyä pyynnöstäni, eikä saanut päiväpeittoa laitettua hyvin ja huutaa mulle "tää päiväpeitto on kutistunut!!", niinh... Tai sitten vain väärinpäin.... :D
[/quote]

Meillä sama tuo tiskiaine homma! Kotiin tulessa haistan jo eteisessä että mies on pessyt käsi tiskiä, koko asunto haisee tiskiaineelle ja pullo melkein tyhjä. En viitsi ostaa enää tujua Fairya, laimea halppismerkki saa kelvata ;)

Vierailija
26/107 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehden jutussa mainittiin, että lapset eivät enää tunnista lehmää.

Ihmettelen tilannetta. Eikö perheissä lueta enää (kuva-) kirjoja ollenkaan?

Suosittelen kotieläinpuistoja etenkin mölöperheiden lasten käyntipaikoiksi.

Vierailija
27/107 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aika uusavuton, vanhempani olivat ylihuolehtivaisia. Nyt omassa asunnossa paljon opittavaa, toki olen aina osannut pestä pyykit, tehdä ruokia ja tiedän ruokien hintoja (siskoni järkyttyi muuttaessaan omilleen, kuinka ruoka on niin kallista. Ikinä tainnut itse kaupassa käydä), mutta siivoamisessa minulla on opittavaa. Aika paljon. Myös asioiden hoitamisessa (pankit yms.) on hankaluuksia. "Mikä puhelinliittymä sinulla on?" "..en minä tiedä?"

Elämässäni ensimmäistä kertaa olen koonnut huonekaluja itse, helppoja sellaisia ja olen saanut siitä onnistumisen tunnetta, vaikka kokosinkin ruokapöydän väärin. Ja tuolin. Ja hyllyn.

Kasassa ovat silti pysyneet, vaikka ylimääräisiä osia/ruuveja/muovisia paloja jäi yli.

Hiljalleen sitä oppii :)

Vierailija
28/107 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen ruokaa, pesen pyykkiä, ompelen napin, laitan taulukoukun seinään...

Mutta minulle ole aivan yllätys se, että maustekurkku on avomaankurkku joka on lionnut mausteliemessä!

Ihan oikeasti luulin niiden olevan oma lajinsa. :D

Vierailija
29/107 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini ei osaa itse laittaa pussilakanaa.

Vierailija
30/107 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 13:41"]

[/quote]

Lehmän tunnistus voi joskus olla "ongelmallista" pelkkien kuvakirjojen perusteella :) Eräs pikkupoika huudahti innoissaan: "Kato lehmä!" Hän näki mustavalkoisen berhandilaisen.

Vierailija
31/107 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo maustekurkku -harhaluulo, on kyllä söpöydessään jotain aivan ylivertaista, että päiväni suorastaan pelastui kun luin tuon kyseisen tekstin. HUOM! Tämä ei todellakaan ole mitenkään pilkalliseen sävyyn, vaan tarkoitan ihan oikeasti, että tuo on erittäin hauska kirjoitus! Jos jatketaan vielä, niin eräskin turisti,(joka oli tuotu veden ääreen, ja nähnyt kalan vedessä, niin hän oli ollut aivan äimänä: ETTÄ KUINKA IHMEESSÄ KALA PYSYY ELÄMÄÄN VEDEN ALLA..??).

Vierailija
32/107 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kuullut tätä uusavuton sanaa maalaissukulaisilta, jotka kasvattavat itse lihansa, viljelevät itse leipänsä yms. Samat ihmiset halveksuvat kirjatietoutta, esim. kielten tai it-taitojen osaaminen on täysin turhaa. Minun elämässäni taas ei pärjäisi ilman...

Vierailija
33/107 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 12:25"]

Itse en saanut juuri tehdä ruokaa kun keittiö meni sotki

[/quote]Hauska sana tuo sotki :D

Vierailija
34/107 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 13:41"]

[/quote]Mitäs nämä perheet ovat?

Vierailija
35/107 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuulemma uusavuton kun en autoista ymmärrä mitään, enkä tehdä muuta kuin ajaa.

Moniin asioihin olen pyytänyt opastusta saamatta sitä. Joko pyynnön kohde on ollut sitä mieltä ettei minun kuulu osata asiaa, koska olen nainen, tai vetoaa siihen että minun "kuuluisi" osata nuo hommat jo.

Ai mutta kuinka oppisin, jos kukaan ei ole koskaan opettanut, eikä suostu opettamaankaan?

Kaikkea en tohdi itse opetella, siksi etten tahdo hajottaa jotain laitetta vain siksi että oli pakko kokeilla, vaikken osaa.

Vierailija
36/107 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs opiskelukaverini ravintolakoulussa oli laittamassa metallikulhoa mikroon ensimmäisillä keittiötunneilla.

BB:ssä eräs tyttönen ihmetteli, että onko naudanjauheliha muka tehty lehmästä, eikä meinannut asiaa uskoa.

Miespuolinen kaveri jätti possupihvit hyvin punertavaksi ja pisteli hyvillä mielin poskeensa, vaikka sanoinkin, että possun pitäisi olla aina kunnolla kypsää. "Ravintoloissakin saa mediumina". Joo niin saa, mutta ei possua. Itsehän sitten vatsavaivansa kärsii.

Jne.

Vierailija
37/107 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 23:38"]

Ihmiset, jotka eivät hallitse rahankäyttöään. Velkaantuvat, elävät yli varojensa, ottavat pikavippejä, maksavat velkaa velalla, menettävät luottotietonsa. Ryhdytään yrittäjäksi ilman mitään realismia touhun kannattavuudesta. Pahimmassa tietämässäni tapauksessa perustettiin pieni kauppa, jossa oli jopa kahdeksan ihmistä töissä yhtä aikaa. Kauppa oli auki alle kaksi kuukautta.

Arjen taidot ovat nykyisin aika pitkälle asioiden hoitamista. Tiedän ihmisiä, jotka eivät osaa käyttää nettipankkia, ja heillä on aika vaikeaa. Jotkut eivät osaa ottaa asioista selvää. Senhän näkee täällä palstallakin, että jonkun pitäisi kertoa kauppojen aukioloajat, bussiaikataulut ja lasten lääkkeiden annosteluohjeet, vaikka ne saisi helpomminkin selvitettyä.

Tos surkeita ovat ne, jotka eivät tiedä milloin pitää mennä lääkäriin. Sitten he ramppaavat turhaan tai käyvät tosi harvoin, ja hyvin mahdollisesti molemmissa tapauksissa kuolevat siksi vuosia ennenaikaisesti. Aika reppanoita ovat myös ne, jotka hankkivat terveystietonsa jostain vaihtoehtohömpänpömpästä ja naureskelevat myrkkylääkkeille ja käyville hoidoille.

Ilman ruuanlaittotaitoa mun mielestä pärjää kyllä nykymaailmassa hyvin. Avutonta on taas olla tietämätön hyvästä ravitsemuksesta ja siksi syödä huonosti. Avuttomia ovat Myös ns. ruokauskovaiset, jotka syövät vain lisäaineetonta itsetehtyä makaronimussua tai vhh:ta, gluteenitonta kosheria ja mitä näitä myös onkaan. Monestihan tähän liittyy hirveä stressaaminen ja loppupeleissä ravinto on epäterveellisempi kuin ns. virallisterveellinen ruokavalio.

[/quote]

Tällaiset avuttomuudet mullakin tulee enemmän mieleen, kuin ruuanlaittoon ja siivoukseen liittyvät. Mulla on tällainen kaveri, joka aina haukkuu huonoja ruuanlaittajia ym. uusavuttomiksi - oli kyseessä sitten insinööri tai siivoja. Samoin jos ei ole tajunnut esim sitä hajulukkoa puhdistaa niin on heti uusavuton, mutta tämä kaveri ei puolestaan osaa itse:

-käyttää nettipankkia kuin tasan laskun maksamisen verran. Ei osaa tarkistaa sieltä esim. omaa opintolainaansa tai vanhoja tilitietoja

-Pitää myös luottokorttia isompana pahana kuin pikavippejä, koska äiti on sanonut ettei luottokorttia saa ikinä missään tilanteessa ottaa (ei sillä, varmasti parempi ettei otakaan, mutta niin kuin yleensä ottaen)

-Ei osaa tehdä työhakemusta ja cv:tä, tarvii aina puolisonsa tai kavereiden apua

-Ei osaa täyttää lomakkeita

-Ei osaa hakea yhteishaussa ymv jutuissa

-Ei osaa ilmottautua kouluun läsnäolevaksi ilman apua (ja siis kaikista näistä on jo kokemusta, ja vaikka ei olisi kai normaali ihminen osaa selvittää ja toimia ohjeiden mukaan)

-Henkilökohtainen suosikkini: ei osaa googlettaa/etsiä tietoa netissä (ihan alle 30v ihminen)

-Ei osaa laskea yksinkertaisinta prosenttilaskua; esim kuinka monta prosenttia 5 omenaa on 20 omenasta. Tämä vaikeuttaa huomattavasti sitä omaa ruanlaittoaankin, mutta ei vain itse tajua jos on esim. laittanut riisiin liian vähän vettä tai kahvit on vähän tujut.

-Ei osaa vaihtaa veroprosenttia, siis edes sitä osuutta että menet verovirkailijan luo ja ilmoitat omat tähänastiset tulot ja tulevat arvioidut tulot.

-Lista on loputon, mitä tulee lomakkeisiin, virallisiin asioihin ja vähänkin organisointikykyä ja logiikkaa vaativiin tehtäviin

Monesti olen miettinyt, että miten tuollainen pärjää elämässä. Ja eihän se pärjääkään. Sen sijaan se kaveri, joka polttaa makaronit pohjaan, mutta onnistuu itsenäisesti lähettämään työhakemuksen kyllä pärjää. Ei ehkä elä kovin kulinaristista elämää kyllä.

Vierailija
38/107 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 11:56"]

Tuleepa mieleen yksi tuttu joka ei oikein ollut varma että onko Tukholma maa vai kaupunki ja että sijaitseeko se Ruotsissa vai Tanskassa.

Hän ei myöskään uskonut että koirat tekee paritellessaan sitä, ajatteli että uros vain pitää mahansa naaraan selkää vasten.

Hän ei myöskään olut varma että kumpaan kestää pidemmän aikaa lentää, Saksaan vai Thaimaahan. Ei osaa sijoitta maita tai suomen kaupunkeja kartalle.

Aivan pihalla historiasta, maantiedosta, biologiasta ja ylipäätään vähän kaikesta. Ylioppilaaksikkin päässyt ilmeisesti ihan puhtaasti "hauki on kala" jankkaamisella kokeita varten, ymmrätämättä asioita. Ei vaan voi käsittää että miten tuollainen ihminen kuluttaa aikansa, kun onnistuu välttämään kaiken tiedon tarttumisen itseensä.

[/quote]

Se että ei tunne kaikkia maita ei ole uusavuttomuutta. Kaikkia ei vain kinnosta maantiede. Tosin Tukholma olisi ihan hyvä tietää:D

Vierailija
39/107 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaveri, joka ei pysty hakemaan sellaisia töitä, jotka vaativat hakemuksen lähettämistä sähköpostilla (ainoastaan siis netissä täytettävät käy). Ei siis osaa laittaa sähköpostiin liitetiedostoa! Joo, olen tarjoutunut opastamaan, mutta vältellen kieltäytyi. Kaikki työpaikat missä on ollut, ovat siis sellaisia että joku tuttu tai sukulainen tarjonnut, niin ei ole ollut kuin soittaa ja on päässyt haastatteluun. Nuo työpaikat on olleet lähinnä siivousalan tms., missä ei onneksi ole täytynyt käyttää tietokonetta. Sanomattakin lienee selvää, että virustorjunna päivittäminen yms. on jo aivan ylivoimaista.

Vierailija
40/107 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surettaa kyllä uusavuttomuus. Ja tälläkin palstalla näkee ihmeellistä puolustelua kuinka "ei teidän mummojen neuvoja tarvita enää!!11". Kyllä tarvitaan. Asioiden tekeminen itse on itsessään hyve ja se hyödyttää itseä, omaa terveyttä ja lompakkoa. On aina parempi olla oma-aloitteinen ja oppimaan kykenevä kuin avuton ja vastahankainen.
Itse tekemällä saa sitä paitsi parempaa.