Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uusavuttomuus

Vierailija
18.05.2014 |

Kertokaa esimerkkejä tapaamienne uusavuttomien ihmisten aivoituksista.

Minun työkaverini (juristi!) kertoi, että laittaa pyykkikoneen niin täyteen kuin se ikinä menee. Ihmetteli kovasti, miten osa pyykistä jää kuivaksi pesun jälkeen. Totesin siihen, että kone kuuluu olla max. 3/4 täynnä, jotta pyykki mahtuu peseytymään ja vesi pyörimään rummussa. Hullu tilanne: fiksu ihminen, eikä osaa pyykkiä pestä!

Kommentit (107)

Vierailija
1/107 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ymmärretä että pyykkiä voi laittaa myös narulle kuivumaan, vaikka ulos. Esim. huomenna.

Vierailija
2/107 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 23:15"]

Ei ymmärretä että pyykkiä voi laittaa myös narulle kuivumaan, vaikka ulos. Esim. huomenna.

[/quote] Paitsi jos on koivulle allerginen. Koko Suomessa on koivun siitepölyä erittäin runsaasti ja sen kanssa en leikkisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/107 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 23:18"][quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 23:15"]

[/quote] Paitsi jos on koivulle allerginen. Koko Suomessa on koivun siitepölyä erittäin runsaasti ja sen kanssa en leikkisi.

[/quote]

Niin jollakin, ei kaikilla.

Vierailija
4/107 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 22:56"]

Kertokaa esimerkkejä tapaamienne uusavuttomien ihmisten aivoituksista.

Minun työkaverini (juristi!) kertoi, että laittaa pyykkikoneen niin täyteen kuin se ikinä menee. Ihmetteli kovasti, miten osa pyykistä jää kuivaksi pesun jälkeen. Totesin siihen, että kone kuuluu olla max. 3/4 täynnä, jotta pyykki mahtuu peseytymään ja vesi pyörimään rummussa. Hullu tilanne: fiksu ihminen, eikä osaa pyykkiä pestä!

[/quote]

Ennen energiansäästökoneiden aikaa saattoi hyvinkin laittaa koko rummun täyten pyykkiä. Nämä nykyiset koneet hinkkaavat pientä määrää pyykkiä tuntikausia rummum pohjalla olevassa lirussa.

Kannattaa ostaa kone, jonka vedenkulutus vuodessa on vähintään 9500 litraa, jos haluaa kulkea oikeasti puhtaissa vaatteissa.

Vierailija
5/107 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voiko hernekeittoa tehdä itse? "

Vierailija
6/107 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusavuton on ihminen, joka seisoo tumput suorina lähes jokaisen arkipäiväisen asian äärellä: ei osaa valmistaa ruokaa itse, ei osaa korjata mitään rikki meneviä asioita, ei osaa tyhjentää pesukoneen sihtiä, puhdistaa hajulukkoa tai tunnista holkkia, mihin ruuvi laitetaan jos seinälle jotakin haluaa ripustaa.

Kuvailin juuri ikävä kyllä oman mieheni.

En voi tajuta uusavuttomuutta. En vain voi. Se kertoo ihmisestä, joka on kasvatettu pumpulissa niin, ettei ole koskaan tarvinnut itse tehdä asioita vaan joku muu (=äityli) on aina tehnyt.

Vierailija
7/107 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 23:23"]

"Voiko hernekeittoa tehdä itse? "

[/quote]

Tämä on jo aika paha.

Vierailija
8/107 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemma joku uusavuton on kysynyt Martoilta, missä munamaitoa myydään, kun ei ollut löytänyt sitä kaupasta. Makaronilaatikko kai oli tekeillä...

Vierailija
9/107 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin joskus veljeni luona ja ihmettelin miksi hänellä maitopurkit yms. parvekkeella ja koko kämpässä hirveä haju. Hän kertoi, että maito meni jääkaapissa niin nopeasti vanhaksi. Katsoin jääkaappiin ja pakastimeen ja kumpikaan ei ollut edes päällä. Oli mennyt sulake jo aikoja sitten ja veljeni ei tuota tajunnut.

Hän ei myöskään osaa laittaa käytännössä mitään ruokaa, pyykit nostelee myttyinä pyykkitelineen päälle kuivamaan. Ei osaa siivota jne. Vaikea kuvitella, että ollaan kasvettu samassa perheessä.

Vierailija
10/107 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset, jotka eivät hallitse rahankäyttöään. Velkaantuvat, elävät yli varojensa, ottavat pikavippejä, maksavat velkaa velalla, menettävät luottotietonsa. Ryhdytään yrittäjäksi ilman mitään realismia touhun kannattavuudesta. Pahimmassa tietämässäni tapauksessa perustettiin pieni kauppa, jossa oli jopa kahdeksan ihmistä töissä yhtä aikaa. Kauppa oli auki alle kaksi kuukautta.

Arjen taidot ovat nykyisin aika pitkälle asioiden hoitamista. Tiedän ihmisiä, jotka eivät osaa käyttää nettipankkia, ja heillä on aika vaikeaa. Jotkut eivät osaa ottaa asioista selvää. Senhän näkee täällä palstallakin, että jonkun pitäisi kertoa kauppojen aukioloajat, bussiaikataulut ja lasten lääkkeiden annosteluohjeet, vaikka ne saisi helpomminkin selvitettyä.

Tos surkeita ovat ne, jotka eivät tiedä milloin pitää mennä lääkäriin. Sitten he ramppaavat turhaan tai käyvät tosi harvoin, ja hyvin mahdollisesti molemmissa tapauksissa kuolevat siksi vuosia ennenaikaisesti. Aika reppanoita ovat myös ne, jotka hankkivat terveystietonsa jostain vaihtoehtohömpänpömpästä ja naureskelevat myrkkylääkkeille ja käyville hoidoille.

Ilman ruuanlaittotaitoa mun mielestä pärjää kyllä nykymaailmassa hyvin. Avutonta on taas olla tietämätön hyvästä ravitsemuksesta ja siksi syödä huonosti. Avuttomia ovat Myös ns. ruokauskovaiset, jotka syövät vain lisäaineetonta itsetehtyä makaronimussua tai vhh:ta, gluteenitonta kosheria ja mitä näitä myös onkaan. Monestihan tähän liittyy hirveä stressaaminen ja loppupeleissä ravinto on epäterveellisempi kuin ns. virallisterveellinen ruokavalio.

Vierailija
11/107 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 23:38"]

Ihmiset, jotka eivät hallitse rahankäyttöään. Velkaantuvat, elävät yli varojensa, ottavat pikavippejä, maksavat velkaa velalla, menettävät luottotietonsa. Ryhdytään yrittäjäksi ilman mitään realismia touhun kannattavuudesta. Pahimmassa tietämässäni tapauksessa perustettiin pieni kauppa, jossa oli jopa kahdeksan ihmistä töissä yhtä aikaa. Kauppa oli auki alle kaksi kuukautta.

Arjen taidot ovat nykyisin aika pitkälle asioiden hoitamista. Tiedän ihmisiä, jotka eivät osaa käyttää nettipankkia, ja heillä on aika vaikeaa. Jotkut eivät osaa ottaa asioista selvää. Senhän näkee täällä palstallakin, että jonkun pitäisi kertoa kauppojen aukioloajat, bussiaikataulut ja lasten lääkkeiden annosteluohjeet, vaikka ne saisi helpomminkin selvitettyä.

Tos surkeita ovat ne, jotka eivät tiedä milloin pitää mennä lääkäriin. Sitten he ramppaavat turhaan tai käyvät tosi harvoin, ja hyvin mahdollisesti molemmissa tapauksissa kuolevat siksi vuosia ennenaikaisesti. Aika reppanoita ovat myös ne, jotka hankkivat terveystietonsa jostain vaihtoehtohömpänpömpästä ja naureskelevat myrkkylääkkeille ja käyville hoidoille.

Ilman ruuanlaittotaitoa mun mielestä pärjää kyllä nykymaailmassa hyvin. Avutonta on taas olla tietämätön hyvästä ravitsemuksesta ja siksi syödä huonosti. Avuttomia ovat Myös ns. ruokauskovaiset, jotka syövät vain lisäaineetonta itsetehtyä makaronimussua tai vhh:ta, gluteenitonta kosheria ja mitä näitä myös onkaan. Monestihan tähän liittyy hirveä stressaaminen ja loppupeleissä ravinto on epäterveellisempi kuin ns. virallisterveellinen ruokavalio.

[/quote]

Nuo sun jutut ruoasta on kyllä ihan puuta heinää. Sinä tässä uusavuttomalta kuulostat

Vierailija
12/107 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostetaan puuro kaupasta.

Vierailija
13/107 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 23:36"]Kävin joskus veljeni luona ja ihmettelin miksi hänellä maitopurkit yms. parvekkeella ja koko kämpässä hirveä haju. Hän kertoi, että maito meni jääkaapissa niin nopeasti vanhaksi. Katsoin jääkaappiin ja pakastimeen ja kumpikaan ei ollut edes päällä. Oli mennyt sulake jo aikoja sitten ja veljeni ei tuota tajunnut.

Hän ei myöskään osaa laittaa käytännössä mitään ruokaa, pyykit nostelee myttyinä pyykkitelineen päälle kuivamaan. Ei osaa siivota jne. Vaikea kuvitella, että ollaan kasvettu samassa perheessä.

[/quote]

Lisään tähän vielä, että veli oli tuolloin parikymppinen. Nyt yli kolmenkymmenen eikä mitään edistystä vielä tapahtunut

Vierailija
14/107 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 23:55"]

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 23:36"]Kävin joskus veljeni luona ja ihmettelin miksi hänellä maitopurkit yms. parvekkeella ja koko kämpässä hirveä haju. Hän kertoi, että maito meni jääkaapissa niin nopeasti vanhaksi. Katsoin jääkaappiin ja pakastimeen ja kumpikaan ei ollut edes päällä. Oli mennyt sulake jo aikoja sitten ja veljeni ei tuota tajunnut.

[/quote]

Lisään tähän vielä, että veli oli tuolloin parikymppinen. Nyt yli kolmenkymmenen eikä mitään edistystä vielä tapahtunut

[/quote]

Tuo ei ole enää uusavuttomuutta, täytyy olla päässä vikaa, kai nyt huomasi että jääkaappi oli lämmin eikä valo palanut, ja kai hän on joskus nähnyt pyykkiä narulla?

Vierailija
15/107 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikkeuksia (onneksi) löytyy, mutta pääsääntöisesti miehet vaikuttavat olevan uusavuttomampia kotitalousasioissa kuin naiset. Veikkaan tämän johtuvan siitä, että äidit päästävät poikalapset kasvatuksessa liian vähällä (ettehän te tämän palstan äidit tee niin, ettehän?) kun taas tytöt oppivat pienestä pitäen tekemään enemmän itse. On liian helppoa sysätä lapsi syrjään, että "menes nyt siitä ja anna mun siivota/tms. rauhassa" tajuamatta, että tekee suuresti hallaa tälle ihmiselle. Aikuisena se ei sitten osaa siivota, pyykätä, kokata, tehdä mitään tärkeitä, tuikitavallisia ja normaaleja kodin juttuja, mitä jokaisen pitäisi aikuisena osata että pysyy huusholli kunnossa, vatsa täynnä ja näin poispäin.

Vierailija
16/107 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupoissa myydään valmista kaneli-sokeria...

Vierailija
17/107 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 23:24"]

Uusavuton on ihminen, joka seisoo tumput suorina lähes jokaisen arkipäiväisen asian äärellä: ei osaa valmistaa ruokaa itse, ei osaa korjata mitään rikki meneviä asioita, ei osaa tyhjentää pesukoneen sihtiä, puhdistaa hajulukkoa tai tunnista holkkia, mihin ruuvi laitetaan jos seinälle jotakin haluaa ripustaa.

En voi tajuta uusavuttomuutta. En vain voi. Se kertoo ihmisestä, joka on kasvatettu pumpulissa niin, ettei ole koskaan tarvinnut itse tehdä asioita vaan joku muu (=äityli) on aina tehnyt.

[/quote]

Kuvailit juuri minunkin miehen, ikävintä on kun ei mitään suostu opettelemaan, eihän kaikkea voi osata.

Vierailija
18/107 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 00:08"]

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 23:24"]

[/quote]

Kuvailit juuri minunkin miehen, ikävintä on kun ei mitään suostu opettelemaan, eihän kaikkea voi osata.

[/quote]

Jep. Ja jos asiasta sanoo - oli se sitten (ensin) ystävällisesti ja mahdollisimman pehmeästi ja mahdollisesti sen jälkeen vähän napakammin jne... niin ei. Mies nakkelee niskojaan ja alkaa kiukutella kuin pikkulapsi. On tulevaisuudessa perimässä vanhempiensa vanhaa hirsitaloa ja olen hienovaraisesti vihjaillut, että kuinka olet ajatellut huolehtia talosta, eihän se siellä itsekseen ehjänä pysy vaan sitä pitää hoitaa: kattoa korjata, välillä maalata, huolehtia pulsaattoripesukoneesta, sähkötaulusta, kaivosta, laiturista, savupiipusta jne... mies meni aivan vaikeaksi kun aloin luetella näitä ja suuttui. Itse olen kotoisin maalta isosta maalaistalosta, osaan aika paljon hommiaja tiedän mitä vanhan ok-talon huoltoon tarvitaan. Veikkaan, että poropeukalomieheni jättää hienon vanhan talon rapistumaan. Sääli.

En vain tajua miksi se muuttuminen on niin vaikeaa. Itselläni on palava halu oppia asioita, oli se sitten uusi ammatti, uuden ruokalajin valmistaminen, pyörän korjaaminen tai mitä vain. Haluan oppia ja näen vaivaa sen eteen, että tekisin ne hommat itse. En ymmärrä tuota asennetta, että suuttutaan, nakellaan niskoja ja paiskotaan ovia kuin uhmaikäinen lapsi.

Huomaan mieheni äidistä, mistä tämä uusavuttomuus kumpuaa. Äiti on aina tehnyt kaiken (mies kieltää että näin olisi, mutta näenhän minä omin silmin miten hommat hoituu esim.mökillä... aikuiset lapset vetävät lonkkaa kun kuuskymppiset vanhemmat tekevät ihan kaiken ja kieltäytyvät kaikesta avusta) joten mies/sisaruksensa eivät ole oppineet tekemään mitään. Kuinka se paksukalloisuus ei aikuisenakaan muutu? Vaikka muut ihmiset huomauttelevat että hei, otas nyt itteäs niskasta kiinni ja TEE.

Vierailija
19/107 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

...edellinen jatkaa, viimeksi tänään mies aloitti taas mykkäkoulun kun huomautin, ettei hän ole hoitanut sovittuja kotihommia. Eli häntä ärsyttää niin paljon se, että jotain joutuu tekemään, että siitä pitää aloittaa mykkäkoulu ja kiukutella. Pysyn itsekin hiljaa koska kokemuksesta tiedän, että jos jotain sanon, niin siitä tulee heti riita.

Ja joo, mietin eroa joka päivä. Ehkä vielä tänä vuonna saan kerättyä tarpeeksi voimia siihen.

Vierailija
20/107 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 00:02"]Poikkeuksia (onneksi) löytyy, mutta pääsääntöisesti miehet vaikuttavat olevan uusavuttomampia kotitalousasioissa kuin naiset. Veikkaan tämän johtuvan siitä, että äidit päästävät poikalapset kasvatuksessa liian vähällä (ettehän te tämän palstan äidit tee niin, ettehän?) kun taas tytöt oppivat pienestä pitäen tekemään enemmän itse. On liian helppoa sysätä lapsi syrjään, että "menes nyt siitä ja anna mun siivota/tms. rauhassa" tajuamatta, että tekee suuresti hallaa tälle ihmiselle. Aikuisena se ei sitten osaa siivota, pyykätä, kokata, tehdä mitään tärkeitä, tuikitavallisia ja normaaleja kodin juttuja, mitä jokaisen pitäisi aikuisena osata että pysyy huusholli kunnossa, vatsa täynnä ja näin poispäin.
[/quote]

Totta, jos lasta ei oteta ikinä mukaan mihinkään ruoanlaittoon tai muuhun kodin huoltojuttuihin niin aikuisena käy niin että et tiedä miten sauna lämmitetään tai kakut paistetaan.

Itse en saanut juuri tehdä ruokaa kun keittiö meni sotki , saunaa en oppinut sytyttämään kun se saattoi palaa tai haljeta ,

ruohonleikkuria en ssanut käyttää kum se saattoi mennä kiville, vanhemmat tekevät karhun palveluksen kun kaikki tehdään puolesta.