Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uusavuttomuus

Vierailija
18.05.2014 |

Kertokaa esimerkkejä tapaamienne uusavuttomien ihmisten aivoituksista.

Minun työkaverini (juristi!) kertoi, että laittaa pyykkikoneen niin täyteen kuin se ikinä menee. Ihmetteli kovasti, miten osa pyykistä jää kuivaksi pesun jälkeen. Totesin siihen, että kone kuuluu olla max. 3/4 täynnä, jotta pyykki mahtuu peseytymään ja vesi pyörimään rummussa. Hullu tilanne: fiksu ihminen, eikä osaa pyykkiä pestä!

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 17:34"]

BB:ssä eräs tyttönen ihmetteli, että onko naudanjauheliha muka tehty lehmästä, eikä meinannut asiaa uskoa.

[/quote]

No eipä sitä naudanjauhelihaa välttämättä lehmästä tehdä.

Vierailija
62/107 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin aika uusavuton kun muutin omaan asuntoon. En osannut siivota, pitää kotia siistinä, asentaa digiboxia, pestä ikkunoita, koota huonekaluja, keittää edes makaroneja, pestä pyykkiä, pestä astioita, vaihtaa pölypussia, en tiennyt että kangaskenkiä voi pestä. Google ja arvailu vei aika pitkälle. Vielä on arvoituksena heitetäänkö kahvista värjääntyneet astiat pois vai saako niitä jotenkin takaisin valkoisiksi (ei lähde astianpesukoneessa eikä liottamalla).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:26"]

Mulla on kaveri, joka ei pysty hakemaan sellaisia töitä, jotka vaativat hakemuksen lähettämistä sähköpostilla (ainoastaan siis netissä täytettävät käy). Ei siis osaa laittaa sähköpostiin liitetiedostoa! Joo, olen tarjoutunut opastamaan, mutta vältellen kieltäytyi. Kaikki työpaikat missä on ollut, ovat siis sellaisia että joku tuttu tai sukulainen tarjonnut, niin ei ole ollut kuin soittaa ja on päässyt haastatteluun. Nuo työpaikat on olleet lähinnä siivousalan tms., missä ei onneksi ole täytynyt käyttää tietokonetta. Sanomattakin lienee selvää, että virustorjunna päivittäminen yms. on jo aivan ylivoimaista.

[/quote]

Ai hitsit paras juttu unohtu. Tai oikestaan avautuminen unohtui. Tää sama kaveri puhuu aina miehestään suurinpiirtein yleisnerona ja taivaan lahjana, koska a.) mies osaa ladata netistä elokuvan b.) se osaa sellaisenkin hienouden, että liittää koneen tv:seen c.) se tietää että lamppua vaihtaessa pitää sammuttaa valot ja d.) mies ei eksy uudessa kaupungissa alle 10 min sisään.

Siis aivan perustaitoja ihmisellä, jotka 6-vuotiaskin oppii kun tarpeeksi kauan näyttää toiselle miten tehdään. Joka kerta ohimossa alkaa tykyttää kun kuulen "Kyllä se Matti on niin nero on noiden koneiden kanssa kun osasi mulle tämän pelin asentaa" ARGH, siis nykytietokoneella laitat levyn sisään ja klikkaat tallenna/run etc. Sitten jos on waretettu, niin ei herranjestas sitä päivittelyä kuinka se Matti on saatana älykäs ja varmasti superkoodarikin ois jos vaan opiskelis alaa. Mitä jos nainen itte kokeilisit ja opettelisit! Ja joo, selvästi etäisyys ois paikallaan, kun tämmöiset ottaa jo päähän :D

80

Vierailija
64/107 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 23:24"]

Uusavuton on ihminen, joka seisoo tumput suorina lähes jokaisen arkipäiväisen asian äärellä: ei osaa valmistaa ruokaa itse, ei osaa korjata mitään rikki meneviä asioita, ei osaa tyhjentää pesukoneen sihtiä, puhdistaa hajulukkoa tai tunnista holkkia, mihin ruuvi laitetaan jos seinälle jotakin haluaa ripustaa.

Kuvailin juuri ikävä kyllä oman mieheni.

En voi tajuta uusavuttomuutta. En vain voi. Se kertoo ihmisestä, joka on kasvatettu pumpulissa niin, ettei ole koskaan tarvinnut itse tehdä asioita vaan joku muu (=äityli) on aina tehnyt.

[/quote]

No onko se sitten omaa syytä jos vanhemmat on ollu sen lajin törppöjä etteivät oo koskaan osallistaneet mihinkään? Tuossa lähinnä olis ärsyttävää se jos ei viitsi edes selvittää noita asioita, ei niinkään se ettei lähtökohtaisesti oo kokemusta noista asioista...

Vierailija
65/107 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 20:21"]

Mä olin aika uusavuton kun muutin omaan asuntoon. En osannut siivota, pitää kotia siistinä, asentaa digiboxia, pestä ikkunoita, koota huonekaluja, keittää edes makaroneja, pestä pyykkiä, pestä astioita, vaihtaa pölypussia, en tiennyt että kangaskenkiä voi pestä. Google ja arvailu vei aika pitkälle. Vielä on arvoituksena heitetäänkö kahvista värjääntyneet astiat pois vai saako niitä jotenkin takaisin valkoisiksi (ei lähde astianpesukoneessa eikä liottamalla).

[/quote]

Auttaisko patapata värjääntyneisiin astioihin? Lasivuoka johon on ollu pinttyneenä jotain likaa kirkastui semmosella hankaamalla. Vois tuohon jotain parempiakin vinkkejä jostain löytyä, ootko marttojen kotitalousvinkkeihin tutustunu?

Vierailija
66/107 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 23:22"]

Ennen energiansäästökoneiden aikaa saattoi hyvinkin laittaa koko rummun täyten pyykkiä. Nämä nykyiset koneet hinkkaavat pientä määrää pyykkiä tuntikausia rummum pohjalla olevassa lirussa.

[/quote]

Tuo on aivan totta. Havahduin tähän itsekin luettuani artikkelin Kuluttaja-lehdestä. Sen jälkeen olen aina laittanut lisävalinnoista "lisää vettä" ja "ylimääräinen huuhtelu".

Vierailija
67/107 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 19:57"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 17:34"]

BB:ssä eräs tyttönen ihmetteli, että onko naudanjauheliha muka tehty lehmästä, eikä meinannut asiaa uskoa.

[/quote]

No eipä sitä naudanjauhelihaa välttämättä lehmästä tehdä.

[/quote]

No joo, mutta kuvitteli ilmeisesti, että nauta on ihan joku muu eläinlaji (joka ei liity lehmiin, sonneihin yms.). Vähän sama kuin se "kebabeläin"-juttu.

Vierailija
68/107 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:27"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 20:21"]

[/quote]

Auttaisko patapata värjääntyneisiin astioihin? Lasivuoka johon on ollu pinttyneenä jotain likaa kirkastui semmosella hankaamalla. Vois tuohon jotain parempiakin vinkkejä jostain löytyä, ootko marttojen kotitalousvinkkeihin tutustunu?

[/quote]Kiitos! Täytyy kokeilla :)

Vierailija
69/107 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monet pitävät laiskuutta uusavuttomuutena. Ja jotkut tietysti johtavat harhaankin, koska sanovat mieluummin etteivät osaa kuin etteivät viitsi.

Vierailija
70/107 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aina ihmettelen tätä, miten joku hernekeiton keittäminen nostetaan uusavuttomuuden mitaksi. Me syödään hernekeittoa silloin, kun pitää saada nopeasti jotain valmista ruokaa. Hernekeitto on hyvää ja terveellistä toisin kuin suurin osa muista eineksistä, joten se on hyvä valinta kiireruuaksi.

Vierailija
71/107 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvi ja tee tahrat lähtee liottamalla pyykinpesuaineella.

Jotkut käyttävät myös ruokasoodaa. Soodaa kosteaan rättiin ja hankaat sillä.

Vierailija
72/107 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli tutu laittoi uuni makkaraa hk sinisestä. Laittoi muovi kuorineen uuniin . Ihmetteli miks tulee uunista ihme haju kun muovi suli. Toinen nuori neiti katsoi keittokirjasta kuinka vettä keitetään

Vierailija
73/107 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä itse en osaa vieläkään pumpata pyörän renkaisiin ilmaa. En vain saa sitä menemään vaikka kuinka yritän. Osaan paikata ja vaihtaa renkaat, mutta en pumpata ilmaa. 

Vierailija
74/107 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuttu teki kerran spaghettia ja ihmettelin kovaa käryäkeittiötä.. joo tekihän se, mutta kattilassa ei ollu vettä!!!

Vierailija
75/107 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä osaa nätisti parsia sukkaa, ennä varsinkaan kutoa sellaista.. Mutta meidän taloudessa olen se, joka tarkistaa auton öljyt, jäähdytin- ja jarrunesteet. Mies ei vaan muista. Osaan myös sorvata sekä puuta, että metallia, käyttää yleisimpiä työkaluja (myös sirkkeliä ja iskuporaa) ja tehdä joitain sähkötöitä.

En koe itseäni uusavuttomaksi, enkä myöskään niitä ystäviäni, jotka eivät jaksa tai halua paneutua verotusasioihin tai perus juridiikkakysymyksiin; he soittavat minulle ja minä neuvon.. Itse olen olosuhteiden pakosta jo alle täysikäisenä paneutunut esim perintöä koskeviin juttuihin.

Nämä ystävät sitten vastapalveluksena mm. leipovat tyttäremme synttärikakut ja ompelevat meidän perheelle kivoja vaatteita.

Uudesta pyykkikoneesta etsin puoli vuotta ohjelmaa, joka EI säästä vettä, jolloin sen voi tunkea täyteen, koska puoli koneen pyykkääminen on mielestäni haaskausta.

Ja hei, osaan myös nylkeä jäniksen käsin! Sen minulle opetti isäni metsästyskaveri, kun olin kuusi.. Tähän mennessä olen kuitenkin saanut kaikki jänispaistit nyljettynä ja pataan valmiina ;).

Uusavuttomuuden mittareita on niin monia ja valitettavan moni näkyy olevan sukupuoleen liittyviä..

Vierailija
76/107 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni kaverit eivät osanneet käyttää pesukonetta, toinen ei tiennyt että hana pitää aukaista ja toinen laittoi kaikki pesuaineet säälittävän pieneen huuhteluainelaatikkoon. Kyllä nauratti miesten pyykinpesu. :D

Vierailija
77/107 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

07 jatkaa: en näköjään osaa kännykällä kirjottaa tänne niin, että kappaleet erottuisivat. Mutta hitto vie, osaan vaihtaa renkaan loskakelissä, kehä 3n varrella korkkareissa :D.

Niin ja ajaa kuorma-autoa..

Vierailija
78/107 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 15:25"]Olen kuulemma uusavuton kun en autoista ymmärrä mitään, enkä tehdä muuta kuin ajaa.

Moniin asioihin olen pyytänyt opastusta saamatta sitä. Joko pyynnön kohde on ollut sitä mieltä ettei minun kuulu osata asiaa, koska olen nainen, tai vetoaa siihen että minun "kuuluisi" osata nuo hommat jo.

Ai mutta kuinka oppisin, jos kukaan ei ole koskaan opettanut, eikä suostu opettamaankaan?

Kaikkea en tohdi itse opetella, siksi etten tahdo hajottaa jotain laitetta vain siksi että oli pakko kokeilla, vaikken osaa.
[/quote]
Sama täällä! Jo isäni sanoi että "pitäisi osata" - miten mitään voi osata jos kukaan ei ikinä neuvo? Pelottais vaihtaa renkaat silleen että "no en ole ikinä tehnyt, kokeillaanpas." -seuraavan päivän iltalehdessä: autosta irtosi rengas moottoritiellä, kaksi kuoli...

Vierailija
79/107 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:40"]Minä itse en osaa vieläkään pumpata pyörän renkaisiin ilmaa. En vain saa sitä menemään vaikka kuinka yritän. Osaan paikata ja vaihtaa renkaat, mutta en pumpata ilmaa. 
[/quote]
sori alapeukku vahingossa.mulla sama homma.joskus ilma on kyllä mennyt mutta yleensä ei.en ymmärrä..

Vierailija
80/107 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä pumput kunnossa? Parhaiten ilmaa saa menemään renkaasen silloin kun venttiili on renkaan yläaosassa ja pumpaatte ikään kuin alta päin.