Uusavuttomuus
Kertokaa esimerkkejä tapaamienne uusavuttomien ihmisten aivoituksista.
Minun työkaverini (juristi!) kertoi, että laittaa pyykkikoneen niin täyteen kuin se ikinä menee. Ihmetteli kovasti, miten osa pyykistä jää kuivaksi pesun jälkeen. Totesin siihen, että kone kuuluu olla max. 3/4 täynnä, jotta pyykki mahtuu peseytymään ja vesi pyörimään rummussa. Hullu tilanne: fiksu ihminen, eikä osaa pyykkiä pestä!
Kommentit (107)
Se ettei osaa siivota, eikä jaksa opetella. Ja ei edes tiedä mitä omistaa.
Ystäväni tilasi siivoojan, koska ei muuton yhteydessä halunnut siivota asuntoaan. Kämppä näytti siis stereotypiseltä huumeasunnolta, eikä hän tiennyt mitä tavarapinojen alla oli mutta kaikki vaan roskiin.
Uusavuttomuus on paljon yleisempää kuin osaamme edes kuvitella, ja sitä esiintyy varmaankin kaikissa ikäluokissa. Mutta etenkin omilleen muuttavavat nuoret aikuiset näyttäisivät olevan varsinaisia ´´uusavuttomuuden mestareita.´´ Jos ei ole kotonaan saanut minkäänlaisia käytännön ohjeita, kuinka päivittäiset askareet hoidetaan, ja mahdolliset ongelmat ennalta ehkäistään, niin useimmat ovat todella pulassa, ja oma huusholli saattaakin ajan mittaan muuttua todelliseksi kaatopaikaksi/bakteeripesäksi. Olen nähnyt muutamia todella hurjia tapauksia, kun esim. suihkukaivon lattia-ritilä on mennyt täysin umpeen kaikenlaisesta moskasta, ja asukas ei ole osannut sitä puhdistaa, niin vesi on alkanut suorastaan tulvimaan kynnyksen yli. Sama koskee liesituulettimen ritilää, joka myöskin saattaa mennä täysin tukkoon jos sitä ei puhdisteta säännöllisesti. Myös siivouksen suhteen jotkut ovat täysin välinpitämättömiä: elikkä mahdolliset roskat ja pölyt lakaistaan suoraan sängyn alle piiloon, jossa ne saattavatkin sitten vetelehtiä jopa vuosikausia. Mitä taas tulee esim. virastoissa asioimiseen, niin siinäkin jotkut ovat täysin ulalla, kun ei osata edes pienintäkään asiaa hoitaa, jos mukana ei ole vanhempi/peräti avustaja.
Minä tajusin puoltoista vuotta sitten että pinaattilättyjä voi tehdä itse....
-30v.-
Taitoa tai ei, mutta se että ei edes kokeilla jos joku asia on uusi. Minut on ainakin kasvatettu siihen että jos ei jotain osaa -> Ota selvää, kokeile, tutki, harjoittele!
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 22:56"]
Minun työkaverini (juristi!) kertoi, että laittaa pyykkikoneen niin täyteen kuin se ikinä menee. Ihmetteli kovasti, miten osa pyykistä jää kuivaksi pesun jälkeen. Totesin siihen, että kone kuuluu olla max. 3/4 täynnä, jotta pyykki mahtuu peseytymään ja vesi pyörimään rummussa. Hullu tilanne: fiksu ihminen, eikä osaa pyykkiä pestä![/quote]
Tämä ei ole pyykkärin moka vaan pesukoneen valmistajan, kun ei uusissa säästökoneissa ole vettä. Minun nuoruudessa - kuten ilmeisesti myös sen juristin äidin tai hänen itsensä nuoruudessa säästettiin pesemällä täysiä koneellisia. Nyt tehdään laskennallista säästöä siten, että veden määrä pyykkikiloa kohti lasketaan olemattomaksi. Tulos on sitten se, että kulutus lasketaan esim. 9 kilolle, mutta koneeseen ei voi laittaa kuin 6 kg, koska käy juuri noin niin kuin kerroit.
Ihmiskunta on kehittynyt näin pitkälle paljon sen ansioista, että vanhemmat ja jopa isovanhemmat ovat neuvoneet lapsiaan. Kaikki aiemmin opittu ja hyväksi koettu on siirretty seuraaville sukupolville. Nyt ketju katkeaa, kun vanhemmat eivät ole opettamassa lapsiaan. Päivähoidossakin on monenlaista "kehittävää" puuhaa, mutta ei siellä sellaisia tavallisia kotitöitä opita.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 23:36"]
Kävin joskus veljeni luona ...Hän ei myöskään osaa laittaa käytännössä mitään ruokaa, pyykit nostelee myttyinä pyykkitelineen päälle kuivamaan. Ei osaa siivota jne. Vaikea kuvitella, että ollaan kasvettu samassa perheessä.
[/quote]
Mammat, katsokaapa peiliin! Kasvatatteko te vieläkin tytöt ja pojat näin eri tavalla? Tytön pitää pahimmassa tapauksessa siivota ja pyykätä veljensäkin vaatteet, mutta poika voi heittää ne vaan lattialle.
Onko se todella UUSavuttomuutta, jos vanha ihminen ei osaa maksaa laskujaan netissä tai käyttää tv:n kaukosäädintä muuhun kun kanavan vaihtamiseen ja ehkä äänen säätöön? Voi olla, että se ihminen saa viljan pellolta leiväksi, kalan vedestä ja hirven metsästä lautaselle ihan vanhanaikaisilla konsteilla, mutta nykytekniikka ei ole tuttua.
Miten nykynuorisolle kävisi, jos ruokaa ei voisi enää saada ostamalla? Ilman tietotekniikkaa on eletty näihin päiviin, mutta luulen että ilman ruokaa ei tulla toimeen vielä pitkään aikaan.
Akateeminen maisteripariskunta käytti pientälasta korvatulehduksen vuoksi päivystyksessä. Myöhään illalla tuli kiukkuinen puhelu ja epäilivät lääkärin ammattitaitoa, koska sitä mikstuura-antibiottia ei saa mitenkään menemään korvaan niin paljon mitä lääkäri on määrännyt.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 00:04"]
Kaupoissa myydään valmista kaneli-sokeria...
[/quote]
Jep ja olen ostanut. Sirottimen vuoksi, on etikettikin oikein. Olen tosin täytellyt sitä omalla seoksella. Pitäisi ostaa uusi, koska vaimo heitti sen roskiin kun oli päiväys mennyt.
Aikoinaan mulla oli kaveri amiksessa joka kysyi köksän tunnilla onko nauta lehmän ja sian sekotus? Kysyin ootko koskaan nähny sellaista eläintä. Oli ite vege ja äiti teki kaiken. Kysyi myös että kun pottuja keitetään pitääkö kattilaan laittaa vettä.
Tunnen erään 25- vuotiaan miehen, joka ostaa kaikki ruuat valmisruokina. Kerran kehui ostaneensa Lidlistä valmiiksi keitettyä riisiäkin!! Siis herranen aika, ei laiskuudella rajaa.
Omakin miehenköriläs saa kyllä osabsa uusavuttomuudessa; järjetöntä pesuaineiden käyttöä, ei ymmärrä, että esim. Siivousämpärilliseen vettä ei tarvi kuin tilkan ainetta, samoin tiskaamisessa.. Aina vaahtoa talo täynnä :D ja kerran petasi sänkyä pyynnöstäni, eikä saanut päiväpeittoa laitettua hyvin ja huutaa mulle "tää päiväpeitto on kutistunut!!", niinh... Tai sitten vain väärinpäin.... :D
Eräs ystäväni..
Olemme tuntenee ihan lapsista asti toisemme, muutin teininä perheeni kanssa toiselle paikkakunnalle. Vuosia myöhemmin muutin takaisin vanhoille kotiseuduilleni.
Olimme 26-vuotiaita. Minulla oli 2 lasta. Löysimme ystäväni kanssa toisemme uudestaan facebookin kautta. Pyysin hänet sitten kylään. Aloin tekemään ruuaksi kanakeittoa. Kun on 2 pientä lasta niin keiton teko keskeytyi kun menin auttamaan toista vessassa. Pyysin että ystäväni pistäisi pilkotut porkkanat kattilaan.
Tulin takaisin niin huomasin että ystäväni oli laittanut porkkanan kuoret kattilaan ja totesi että kyllä hänen äitiään huvittaisi tämä minun ruuanlaittoni kun joudun välillä sen keskeyttämään ja pyytämään hänen apuaan?
Hänelle oli siis suuri juttu että oli "auttanut" ruuan valmistuksessa :)
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 10:20"]
Akateeminen maisteripariskunta käytti pientälasta korvatulehduksen vuoksi päivystyksessä. Myöhään illalla tuli kiukkuinen puhelu ja epäilivät lääkärin ammattitaitoa, koska sitä mikstuura-antibiottia ei saa mitenkään menemään korvaan niin paljon mitä lääkäri on määrännyt.
[/quote]
Menin aika sanattomaksi.
Ystäväni, joka..
- Ei osaa lämmittää mikropuuroa
- Nuorempana hän totesi, että Japani on Kiinan pääkaupunki
- Ostaa aina uudet kangaskengät kun entiset menee likaisiksi (olen neuvonut monesti laittamaan pesukoneeseen, mutta ei oikein osaa pestä pyykkiä..)
- Ei osaa lajitella pyykkejä värien mukaan
- Elää pussikeitolla, koska ei osaa laittaa ruokaa
- Ei osaa lajitella roskia
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 00:02"]
Poikkeuksia (onneksi) löytyy, mutta pääsääntöisesti miehet vaikuttavat olevan uusavuttomampia kotitalousasioissa kuin naiset. Veikkaan tämän johtuvan siitä, että äidit päästävät poikalapset kasvatuksessa liian vähällä (ettehän te tämän palstan äidit tee niin, ettehän?) kun taas tytöt oppivat pienestä pitäen tekemään enemmän itse. On liian helppoa sysätä lapsi syrjään, että "menes nyt siitä ja anna mun siivota/tms. rauhassa" tajuamatta, että tekee suuresti hallaa tälle ihmiselle. Aikuisena se ei sitten osaa siivota, pyykätä, kokata, tehdä mitään tärkeitä, tuikitavallisia ja normaaleja kodin juttuja, mitä jokaisen pitäisi aikuisena osata että pysyy huusholli kunnossa, vatsa täynnä ja näin poispäin.
[/quote]
Vastaavasti on autoilevia naisia, jotka eivät tiedä miten tarkistetaan ilmanpaineet tai lisätään pissapoikaan vettä. Sinkkunaisten kodeissa on mielettömiä jatkojohto-jakorasia-virityksiä jopa kylppärissä ja parvekkeella. Tietokoneessa on kaikki mailman virukset, selainpalkit ja "apuohjelmat", koska jossain oli lukenut, että tällainen pitää asentaa.
Uusavuttomia on niin monenlaisia. Pelkkä pullanpaistotaito ei riitä nykymaailmassa.
Järkyttää lukea näitä. :D Säälin uusavuttomia, koska kasvatuksestahan se yleisimmin johtuu. Vanhemmat eivät ole opettaneet, joten mistä se oppi tulisi, ellei itse tajua alkaa kaivamaan tietoa ja oppimaan uutta.. Omiltakin vanhemmilta jäi muutamia juttuja opettamatta, niitä sitten opin muutettuani omilleni.
Edelleen, päälle parikymppisenä, on opittava uutta ja haluankin. Aina ei voi todellakaan luottaa, että se oma mies hoitaa, ei todellakaan! Yritän saada oppia 'miesten hommia' vielä omalta isältäni, vielä kun siihen on mahdollisuus. En halua joutua tilanteeseen, etten tiedä miten toimia/olla riippuvainen toisesta.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 10:23"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 00:04"]
Kaupoissa myydään valmista kaneli-sokeria...
[/quote]
Jep ja olen ostanut. Sirottimen vuoksi, on etikettikin oikein. Olen tosin täytellyt sitä omalla seoksella. Pitäisi ostaa uusi, koska vaimo heitti sen roskiin kun oli päiväys mennyt.
[/quote]
Uusavuton vaimo :D
Voi hyvänen aika :)
Mut voin ylpeänä todeta, että eipä tule meidän kakaroista tollasia. 12,13 ja16 vuotiaat pesevät itse omat pyykkinsäkin ja osallistuvat kaikkiin kotitöihin, pihatyöt mukaanlukien (kaupungissa ok-talossa asutaan), tienaavat extraa ylimääräisillä töillä, säästävät ja suunnittelevat rahankäyttöään pitkällä tähtäimellä, huolehtivat lemmikistä, hoitavat kauppa-asioita, leipovat, tekevät ruokaa ja osaavat myös tietokoneet ym. tekniikan käytön riittävän hyvin. Eikä heitä tarvitde edes pakottaa tähän, vaan ovat tyytyväisiä itsenäisyytensä ja osaamiseensa.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 12:39"]
-yrittää kirjautua sähköpostiinsa kirjoittamalla selaimen osoitekenttään sähköpostiosoitetta
[/quote]
Kehittämisen arvoinen idea.
Tyttäreni harmitteli että kun täällä ei myydä valmiiksi tehtyä couscousia jota hän töi ulkomailla ollessaan. Se oli kuulema hyvää. No etsittiin kaupan hyllystä couscous paketti ja katsoin valmistusohjeen.Laita suola ja öljy veden joukkoon, kiehauta ja ota pois liedeltä, lisää couscous, odota 5 minuuttia ja sekoita irtonaiseksi.Olin aivan äimänä että mitä hittoa, et osaa tätä tehdä itse. Hänet onkin nyt ilmoitettu suomen surkeimpaan kokkiin, uskon että on valinnassa aika vahvoilla.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 11:02"]Kuinka moni parsii vielä edes villasukkia tai korjaa vaatteita? Onko napin ompelu tuttua? Entä vetoketjun ompelu? Tai hausunlahkeiden lyhennys? jne. jne. Nämä taidot ovat kadonneet useimmilta nuoremman polven edustajilta. Sukan kantapään neulominen, puhumattakaan kaksinkertaisesta neuleesta, tuntuu olevan avaruusfysiikkaan verrattavaa asiaa.
[/quote]
taidot ovat kadonneet useimmilta nuoremman polven edustajilta. Sukan kantapään neulominen, puhumattakaan kaksinkertaisesta neuleesta, tuntuu olevan avaruusfysiikkaan verrattavaa asiaa.
[/quote]
Käsityö on aina ollut minulle vaikeaa. Oon aina ollut tosi surkea käsitöissä ja teen aika suttuista jälkeä. Kerran annettiin jopa tukiopetusta koulussa. Osaan korjata pienet jutut, mutta suuremmissa annan vaatteeni mielummin korjattavaksi henkilölle, joka auttaa mielellään ja tekee siistiä jälkeä. Sen sijaan olen monissa muissa asioissa hyvä ja teen niitä asioita, joista nautin. Esimerkiksi osaan laittaa hyvää ruokaa.
En vain ymmärrä, miksi huonot käsityötaidot tekisi minusta uusavutonta. Hyödyllistä toki, mutta nykyään käsityöt taitaa olla enemmän harrastus kuin arjessa tarvittava pakollinen taito. Tiedän myös monia nuoria, jotka osaa ommella ja neuloa erittäin hyvin.