Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uusavuttomuus

Vierailija
18.05.2014 |

Kertokaa esimerkkejä tapaamienne uusavuttomien ihmisten aivoituksista.

Minun työkaverini (juristi!) kertoi, että laittaa pyykkikoneen niin täyteen kuin se ikinä menee. Ihmetteli kovasti, miten osa pyykistä jää kuivaksi pesun jälkeen. Totesin siihen, että kone kuuluu olla max. 3/4 täynnä, jotta pyykki mahtuu peseytymään ja vesi pyörimään rummussa. Hullu tilanne: fiksu ihminen, eikä osaa pyykkiä pestä!

Kommentit (107)

Vierailija
41/107 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä korjaan vaatteita ja kenkiä, teen useimmat ruoat alusta lähtien itse (ei siihen mene niin paljon aikaa kuin jotkut näyttävät kuvittelevan, riippuu toki ruoasta mutta nyt tarkoitan ns perusruokia). Osaan vaihtaa lamput itse, korjaan pyöräni, putsaan lattiakaivot ja hajulukon, pesukoneen sihdin, korjaan tietokoneen, huonekalut, talous pysyy kuosissa, seuraan menojani, tiedän mille lääkärille soitan kun tulee vaivaa... hoidan tehokkaasti kaikki asiat enkä seiso kädet suorina ihmettelemässä tai kysele älyttömän typeriä AV-palstalla. Ottakaa mallia - ITSENNE TAKIA... ja lastenne, jos sellaisia on. Älkää kasvattako lapsistanne uusavuttomia typeryksiä.

Vierailija
42/107 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakaan en suostu purkkihernekeittoa syömään, siinä on jotain läskinpaloja, se on kuin oksennusta. Eikä ole vaikea keittää herneitä, ja paistaa jauhelihaa sekaan, vähän laittaa jotain yleismaustetta ja sinappia mausteeksi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/107 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohis, mutta luulin vielä muutama vuosi sitten, että makaronit kasvatetaan maassa :D Terveisin parikymppinen nainen

Vierailija
44/107 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 12:23"]

Vähän ohis, mutta luulin vielä muutama vuosi sitten, että makaronit kasvatetaan maassa :D Terveisin parikymppinen nainen

[/quote]

Et oikeasti ole noin idiootti?

Vierailija
45/107 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minultakin löytyy veli joka on täysin uusavuton !

Syntyi iltatähtenä joten häntä on passattu ja huolella.

Hänellä ikää nyt lähemmäs 30v. eikä ole koskaan pessyt pyykkiä, vaihtanut lakanoita tai oppinut tiskaamaan.

Pitää vaan toivoa ettei kukaan nainen haksahda moiselle kotiorjaksi.

Vierailija
46/107 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 12:25"]

Vähän ohis, mutta luulin vielä muutama v, uosi sitten, että makaronit kasvatetaan maassa :D Terveisin parikymppinen nainen

[/quote]

[/quote]

Heh, en ole, mutta kukaan ei koskaan kertonut minulle, en muista että koulussakaan olisi puhuttu miten ne valmistetaan. Enkä ollut asiaa sen pahemmin miettinyt. Ne tavalliset makaronit kasvoi mun mielestä maassa, ja kaikki erikoisen muotoiset makaronit oli "muovailtu" niistä. Sulatettu makaronimassa ja tehty uusia muotoja :)

Vierailija
47/107 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 11:02"]

Kuinka moni parsii vielä edes villasukkia tai korjaa vaatteita? Onko napin ompelu tuttua? Entä vetoketjun ompelu? Tai hausunlahkeiden lyhennys? jne. jne. Nämä taidot ovat kadonneet useimmilta nuoremman polven edustajilta. Sukan kantapään neulominen, puhumattakaan kaksinkertaisesta neuleesta, tuntuu olevan avaruusfysiikkaan verrattavaa asiaa.

[/quote]

Kai mielestäsi myös miesten tulisi osata nämä hommat ollakseen olematta uusavuttomia?

Vierailija
48/107 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni kyllä pesee pyykkiä, osaa lämmittää einekset ja paistaa pakastekasvikset, vaihtaa lampun ja korjaa tietokoneen mutta siinä se onkin. Ei tajua, miksi pyykit täytyy ripustaa suoraan kuivumaan (riitelee kanssani aiheesta tämän tästä, nyt pesemme pyykkimme erikseen koska en halua, että omat muotoon leikatut ym vaatteeni menevät pilalle kun roikkuvat rypyssä miten sattuu ja saumat kiertyvät). Minun on mahdotonta tajuta, kuinka joku ei ymmärrä aivan yksinkertaisia asioita, siis lähtien pyykkien ripustamisesta tai siitä, miksi vessassa ja keittiössä käytetään eri rättejä tai miksi huushollin siivous kannattaa aloittaa ikkunanpesusta eikä lattianpesusta jne. Mies huutaa ja kiukuttelee kuinka on niin ärsyttävää, että asiat pitäisi aina tehdä MINUN TAVALLANI eikä hänen tavallaan. Olen siinä huuli pyöreänä vain katsonut ja mutissut että eipä ole koskaan tullut mieleenkään tässä mitään OMAA tapaani mainostaa kun sellaista ei ole.. toimin ainoastaan maalaisjärjen ja yleisen logiikan mukaan.. mies ei tajua, inttää vastaan, ottaa loogisen siivoustavan ja -järjestyksen jonain uhkana ja loukkauksena. Hänen tapansa tehdä on siis aivan nurinkurinen eikä puhdasta tule, huomattu on. Miksi mies on niin tyhmä ettei tajua? Onko teillä muilla yhtä tyhmät miehet?

Vierailija
49/107 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 12:30"]

Vähän ohis, mutta luulin vielä muutama v, uosi sitten, että makaronit kasvatetaan maassa :D Terveisin parikymppinen nainen

[/quote]

[/quote]

Heh, en ole, mutta kukaan ei koskaan kertonut minulle, en muista että koulussakaan olisi puhuttu miten ne valmistetaan. Enkä ollut asiaa sen pahemmin miettinyt. Ne tavalliset makaronit kasvoi mun mielestä maassa, ja kaikki erikoisen muotoiset makaronit oli "muovailtu" niistä. Sulatettu makaronimassa ja tehty uusia muotoja :)

[/quote]

En käsitä kuinka joku voi olla noin daiju. Et siis koskaan lukenut esim.makaronipussin kyljestä, että ne on valmistettu vaikkapa vehnästä? Vai tiesitkö edes mikä vehnä on ja missä se kasvaa? Tunnistatko rukiin tai ohran? Tiedätkö mistä juusto tehdään?

Vierailija
50/107 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 11:02"]

Kuinka moni parsii vielä edes villasukkia tai korjaa vaatteita? Onko napin ompelu tuttua? Entä vetoketjun ompelu? Tai hausunlahkeiden lyhennys? jne. jne. Nämä taidot ovat kadonneet useimmilta nuoremman polven edustajilta. Sukan kantapään neulominen, puhumattakaan kaksinkertaisesta neuleesta, tuntuu olevan avaruusfysiikkaan verrattavaa asiaa.

[/quote]

Käsityömateriaalit ovat nykyään niin paljon kalliimpia kuin valmisvaatteet, että ei jollain sukankutomistaidolla oikeasti tee mitään, ellei nimenomaan omaksi ilokseen halua harrastaa käsitöitä. Moni haluaa ja niinpä kirppiksiltäkin löytyy murto-osalla lankojen hinnasta ihan käyttämättömiäkin ja suomalaisten aikuisten kutomia villasukkia sekä lapsille että aikuisille. Jos saan uudet tai uudenveroiset sukat vauvalle 50 sentillä enkä edes erityisemmin välitä neulomisesta, miksi maksaisin 4e langasta ja tuhlaisin illan niiden parissa? Vähän sama kuin syyttäisi uusavuttomaksi sillä perusteella, ettei joku osaa sekoittaa öljyväreillä tismalleen mitä tahansa maalausta varten tarvitsemaansa sävyä tai ettei joku tunne sointumerkintöjä kunnolla.

Vaatteiden korjaus nyt sinällään on ihan hyödyllinen taito, jos on varaa ostaa kunnollisista materiaaleista tehtyjä vaatteita tai onnistuu löytämään niitä jostain. Nykyään esim. puuvillan laatu on huonontunut huomattavasti verrattuna vaikka viidenkin vuoden takaiseen ja kalliitkin vaatteet saattavat olla niin huonolaatuista materiaalia, että huolella hoidettunakin kulahtavat epäsiistiksi ennenkuin menevät millään siististi korjattavissa olevalla tavalla rikki. Kangaskaupoissa myytävät kankaat eivät ole ainakaan yhtään parempilaatuisia kokemusteni mukaan ja niistä itse tehden perusvaatteille tulee pelkistä materiaalikuluista hintaa helposti tuplasti uutena ostettuun valmisvaatteeseen verrattuna ja moninkertaisesti kirppisvaatteeseen.

Nykyajan uusavuttomuutta sensijaan on mm. se, että:

-ihminen ei tajua mitä tietokoneen ehdottamista päivityksistä (esim. virustentorjuntaohjelma) kannattaa asentaa ja mitä ei vaan alkaa panikoida heti kun ruudulle ilmestyy joku pop up -ikkuna

-ei ymmärrä käyttämiensä teknisten laitteiden ominaisuuksista ja viestintäteknologiasta sitä vertaa että osaisi verrata eri liittymiä ja tajuaisi milloin puhelin- tai nettimyyjä tyrkyttää omaan tarpeeseen ihan ylikallista ja tarpeetonta palvelua

-on niin epävarma verkkopankin käytössä, että mieluummin maksaa sen 8 e jokaisen laskun maksamisesta pankin tiskillä ja jonottaa siellä tunnin kuin ottaa itseään niskasta kiinni ja opettelee jotain itselleen ennestään uutta ja aluksi epämiellyttävältä tuntuvaa (ikä ei ole oikeasti este - mulla on tosi paljon yli 80-vuotiaita asiakkaita, jotka ovat niinkin vanhana opetelleet ihan alkeista asti käyttämään tietokonetta ja nykyään parin vuoden harjoittelun jälkeen heillä taidot ovat riittävät päivittäisten asioiden hoitamiseen verkossa. Vain asenne on este.)

-menettää taitonsa hoitaa yksinkertaisiakin asioita verkossa, jos jonkun ennestään tutun verkkosivun ulkoasu on muuttunut eivätkä kaikki asiat löydy enää ihan tutuilta paikoilta

-yrittää kirjautua sähköpostiinsa kirjoittamalla selaimen osoitekenttään sähköpostiosoitetta

Vierailija
51/107 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 12:34"]

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 12:30"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

En käsitä kuinka joku voi olla noin daiju. Et siis koskaan lukenut esim.makaronipussin kyljestä, että ne on valmistettu vaikkapa vehnästä? Vai tiesitkö edes mikä vehnä on ja missä se kasvaa? Tunnistatko rukiin tai ohran? Tiedätkö mistä juusto tehdään?

[/quote]

En lukenut, miksi olisin lueskellut tuoteselostetta jos luulin että kasvaa maassa? :D Ja kyllä, tiedän mikä on vehnä ja missä kasvaa. Makaronit on sitten ilmeisesti vehnöstä valmistettu? Sitä en tiennyt, kiitos tästä! :) Ja ei, en todennäköisesti tunnista. Joo tiedän, maidosta tehdään. Kyllä muuten on yleistieto ihan hanskassa, Tää makaroniasia vain oli vähän pimennossa.

Vierailija
52/107 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, sentään hyvä että NYT olet viisaampi. Otathan vastaisuudessakin omatoimisesti selvää noin arkisista asioista... häpeällistä olla noin tietämätön.

Kaikille ihmisille pitäisi peruskoulun puitteissa olla pakollista osallistua vaikka päivän ajan maataloustöihin, nähdä mistä kana pissii, mistä liha ja leipä tulevat jne. Eniten raivostuttaa juuri tämänkaltainen uusavuttomuus: ei tajuta että liha tulee lehmästä, juusto maidosta ja maitokin siitä lehmästä, viljat pellolta jne.

Vierailija
53/107 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 12:43"]

No, sentään hyvä että NYT olet viisaampi. Otathan vastaisuudessakin omatoimisesti selvää noin arkisista asioista... häpeällistä olla noin tietämätön.

Kaikille ihmisille pitäisi peruskoulun puitteissa olla pakollista osallistua vaikka päivän ajan maataloustöihin, nähdä mistä kana pissii, mistä liha ja leipä tulevat jne. Eniten raivostuttaa juuri tämänkaltainen uusavuttomuus: ei tajuta että liha tulee lehmästä, juusto maidosta ja maitokin siitä lehmästä, viljat pellolta jne.

[/quote]

Tietämättömyys ei ole uusavuttomuutta..

Vierailija
54/107 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei mutta ymmärsit pointin.

Vierailija
55/107 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 22:56"]

Kertokaa esimerkkejä tapaamienne uusavuttomien ihmisten aivoituksista.

Minun työkaverini (juristi!) kertoi, että laittaa pyykkikoneen niin täyteen kuin se ikinä menee. Ihmetteli kovasti, miten osa pyykistä jää kuivaksi pesun jälkeen. Totesin siihen, että kone kuuluu olla max. 3/4 täynnä, jotta pyykki mahtuu peseytymään ja vesi pyörimään rummussa. Hullu tilanne: fiksu ihminen, eikä osaa pyykkiä pestä!

[/quote]

Minusta paljon hullumpi tilanne on se, että koneessa on niin vähän vettä! Minun nuoruudessa vuosikymmeniä sitten SÄÄSTETTIIN pesemällä täysiä koneellisia. Ymmärrän tuota juristia, sillä vähemmän pesukertoja täydellä koneella => suurempi säästö. Aloittaja ei taida edes tietää, että vielä 1980-luvulla myytiin koneita, joissa oli vettä reilummin, edestä täytettävissä lasiluukullisissa jopa puoliväliin luukkua ainakin hienopesuohjelmissa.

Tämä aloitus todistaa sen, että maailma menee yhä hullummaksi, eli entinen viisas toimintatapa onkin nyt uuden hullutuksen, tässä tapauksessa vedensäästön vuoksi uusavuttomuutta.

Uusavuttomuutta on sekin, että ei osaa ratkaista ongelmaa, kuten aloituksessa mainittua lisäämällä pesukoneeseen vettä.

Vierailija
56/107 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exän veli ei osannut 25vuotiaana valmistaa mikropopcorneja. Ei tiennyt minne pitää soittaa kun on paha korvatulehdus (annoin numeron ja eikä se olevinaan toiminut. Kysyin laittoiko suuntanumeron eteen ni kysy että "mikä vitun suuntanumero?!" ). Oltiin menossa 4päiväksi mökille ja otettiin ennen reissua kauppaan mukaan että voi sitten ostaa omat eväät samalla sinne, seisoi kädet tyhjinä kassalla lähtiessä. Soitti kerran veljelleen että missähän vaatteissa pihalla pärjäisi kun siellä on +11 lämmintä. Tuossa vain muutama esimerkki..

Vierailija
57/107 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkutyttö katseli, kun naapurin täti laittoi ruokaa ja kyseli. mitä täti tekee. Hernekeittoa oli tulossa. Tyttö katseli silmät suurina ja ihmetteli, että hänen äitinsä tekee ihan toisella tavalla. No miten? Äiti avaa purkin ja kaataa sisällön kattilaan ja lisää vettä ja kuumentaa. Valmis. Kuten arvasittekin, naapurin täti teki hernekeiton alusta asti itse.

Vierailija
58/107 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 23:23"]

"Voiko hernekeittoa tehdä itse? "

[/quote]Voiko sitä?

Vierailija
59/107 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
60/107 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni joka täytti vesisänkynsä kylmällä vedellä vesihanasta ja lämmitti sitä sitten sen sängyn sähkölämmittimellä mikä kesti monta päivää tietysti kun oli jääkylmää vettä lorotettu kuutiometrin verran. Tämä häntä raivostutti niin ja puhkui miten vesisänky on hankala. Kysyin miksei hän täyttänyt sopivan lämpöisellä vedellä ja hän sanoi että se on mahdotonta. Ehdotin lämminvesihanan avaamista ja hän oli ihmeissään kun ei koskaan ollut tullut ajatelleeksi.