Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tekstitatuoinnit

Vierailija
16.05.2014 |

Kertokaahan minulle.

Miksi suomalaiset ihmiset ottavat lähes poikkeuksetta tekstitatuoinnit englanniksi, tai jollain muulla kielellä, kuin suomi?

Ihmettelen tätä suuresti. Harvoin suomenkielen tekstitatuointiin törmää.

Kommentit (112)

Vierailija
1/112 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä viime äitienpäivänä otin ranteeseeni tekstin "äiti". Ei minun äitini ole "mom", "mother", vaan "äiti". Tuntuisi tyhmältä ottaa se ihan erilaisena mitä se minulle tosielämässä on.

Vierailija
2/112 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan wt ottaa tatuointeja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/112 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 00:28"]

Koska englanninkielinen teksti avautuu lukijalle kansallisuudesta riippumatta. Yleisesti hyvin ymmärretty ja osattu kieli. Tatska toimii joka maassa.

[/quote]

Ai, mä ku luulin että ne tatskat otetaan itseään varten?? Et se oli se "oma juttu"? 

Vierailija
4/112 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas, täältä löytynyt muutama muukin suomenkielen kannattaja. :)

Tuntuu että jotkut ottavat automaattisesti tekstin englanniksi, edes miettimättä sitä, että vaihtoehtona voisi olla myös suomenkieli.

Eli automaattina englanninkieli, kun sitä kaikilla muillakin on? Vaikka jotkut yrittävät miettiä jotain uniikkiakin tatuointiinsa. Vinkkinä suomenkieli, jos tekstiä haluaa. (;

Vierailija
5/112 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Amikset tekee amisten juttuja. Ja onhan se niin paljon mageempaa in English.

Vierailija
6/112 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 22:35"]

Niinpä. Amikset tekee amisten juttuja. Ja onhan se niin paljon mageempaa in English.

[/quote]

oli sitten pakko tulla TÄHÄNKIN ketjuun aukoon päätä! eikö oma mollausketjusi riittänyt! yksi ja sama yliopiston käynyt on vittuillut täällä oikein urakalla muutaman päivän..

Vierailija
7/112 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 22:53"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 22:35"]

[/quote]

oli sitten pakko tulla TÄHÄNKIN ketjuun aukoon päätä! eikö oma mollausketjusi riittänyt! yksi ja sama yliopiston käynyt on vittuillut täällä oikein urakalla muutaman päivän..

[/quote]

En ole sama tyyppi! Olen toinen akateeminen vittuilija:)

Vierailija
8/112 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 00:50"]Vieraalla kielellä sanat muuttuvat juhlaviksi ja merkityksellisiksi, vaikka kyse olisi yhtä banaalista asiasta, sillä sitä ei rasita arkisuus ja epähienot mielleyhtymät kuten äidinkieltä.

[/quote]

Vierailija
9/112 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tatuointi on lainaus, niin totta kai se tuli käteen alkuperäiskielellä, eli englanniksi. En lähtenyt kääntämään. 

Voisin hyvinkin ottaa tatuoinnin suomeksikin.

Vierailija
10/112 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 21:16"]Joo vähän sama asia on nuo sisustustekstit! Home, love, dream...

[/quote]

Nii miksi te ihmiset ette sisustuksessa käytä suomenkieltä! Ois se hienoo kun seinällä lukisi KOTI, YSTÄVÄT, PERHE tms...

ja huom huom!! WC on myös englantia!! Kirjottakaa siihen vessa tai käymälä! Menen tuonne käymälään!

Tai miksi te ihmiset edes käytätte puhuessanne vierasperäisiä sanoja kuten biisi, netti tai vaikkapa televisio!! Hyi hävetkää.

Ei hohhoijaa välillä näitä aloituksia....

Vierailija
11/112 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä veikkaan, että se on jotain huomion tavoittelua, toive siitä, että kaikki kysyvät mitä sulla tossa oikein lukee tai mitä tuo tarkoittaa. Yritetään olla vähän erikoisempia kuin ollaankaan.

Vierailija
12/112 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 23:12"]

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 21:16"]Joo vähän sama asia on nuo sisustustekstit! Home, love, dream...

[/quote]

Nii miksi te ihmiset ette sisustuksessa käytä suomenkieltä! Ois se hienoo kun seinällä lukisi KOTI, YSTÄVÄT, PERHE tms...

[/quote]

no ei se nyt sen hienompaa kyllä ole, kun siellä lukee HOME, FRIENDS, FAMILY tms, vai miten se kielen vaihto tekee siitä hienompaa? Olisiko kuitenkin coolimpaa, jos sama lukisi ruotsiksi, ranskaksi tai espanjaksi? Ehkä venäjäksi? Haloooo

Vierailija
13/112 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on suunnitteilla tekstitatuointi, suomennos alunperin englanninkielisestä runonpätkästä :) mulle on itsestäänselvää, että tatuointi on suomeksi. En ole koskaan ymmärtänyt suomalaisten enkunkielisiä tatskoja. Jotenkin junttimaisia ja suomi kun on kauniimpi kielikin, niin ihmetyttää. Itselleni englanti on hyvin arkinen kieli, olen opiskellut englantia yliopistossa ja ollut englanninkielisessä työssä ulkomailla.

Vierailija
14/112 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mää oon suunnitellu seuraavaa tatskaa :tännään täällä, huomenna menny. Mitäs tykkääätte?

Vierailija
15/112 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 20:41"]╭━╮╱╱╭╮╭╮╱╱╱╱╱╭━╮

┃╋┣━╮┃┣┫┣┳━╮╭┳┫━┫

┃╮┫╋╰┫━┫━┫╋╰┫┃┣━┃

╰┻┻━━┻┻┻┻┻━━┻━┻━╯

testataas...

Joo, niin kaunishan tää kieli on jotta selevää savvoohan sitä pittää käyttää

[/quote]

Lukeeko tossa kuviossa jotain vai mikä ton juju on? :)

Vierailija
16/112 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla lukee edesmenneen rakkaan ystäväni nimi ihan suomeksi :) <3

Vierailija
17/112 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nimet sentään näkyy olevan suomeksi yleensä. :D
Mukavia havaintoja muillakin tullut aiheesta. Kiva kun saatin keskustelua aikaan.

Ap

Vierailija
18/112 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on puhuttuna kaunis kieli, kirjoitettuna ei niinkään.

Nyt piiloudun pöydän alle tyynypinoon odottamaan kivisadetta mielipiteestäni.

Vierailija
19/112 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole tatuointeja mutta saattaisin ottaa vieraskielisen siksi että saisin siihen vähän etäisyyttä, vaikka kyseessä olisikin tärkeä aihe tmv. Äidinkielellä kirjoitettu teksti voi tuntua liian tutulta ja jollain lailla hypätä silmille (vaikka muistoksi otettu teksti tai muuten vaikeiden aikojen merkiksi) vieraskielisestä ei tule samanlaista kaikua jos Se vilahtaa silmään joka välissä

Vierailija
20/112 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyykö vielä perusteita miksi englanniksi, espanjaksi tai hepereaksi yms. ennemmin kuin suomeksi. ;)