Miksi jotkut luulee että täällä Vaasassa puhutaan vain ruotsia?
Ympäristökunnista moni on sellainen, että isompi väestönosa on ruotsinkielisiä, mutta Vaasassa 75 % on suomenkielisiä. Rekossa yksi ihan suomenkielinen firma ilmoittaa vain ruotsiksi. Erja Lyytisen konsertissa olin kerran, Erja puhuu kyllä tosi hyvää ruotsiakin mutta jonkun piti yleisöstä huutaa että puhu vaan suomea, nyt ollaan Suomessa.
Kommentit (15)
Kyllä suomenkieliset pyrkyrit tuolla ruotsin opettelevat perseennuolijoina.
Mutta ovat kumminkin puhuvinaan. Menin baariin kysymään lähintä autokorjaamoa ja kukaan ei ymmärtänyt. Löin nyrkillä pöytään että lasit helisi ja kysyin uuden kysymyksen. "EIKÖ PERRRRKELE SENTÄÄN OLLA SUOMESSA"
Heti alkoi Suomenkieli onnistua ja yksi oli valmis hinaamaan autoni korjaamolle. Niin vietiinkin ja korjaamon palvelu oli täyden kympin arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Täällä suomenkieliset suhtautuvat ruotsiin paljon vihamielisemmin kuin esim. itä-suomalaiset, toki itä-Suomessa on osa ruotsinkielen vihaajia, mutta vähemmän kuin täällä. Olen alunperin idästä kotoisin ja koulussa ruotsi oli ihan kivaa, yksi aine muiden joukossa pelkästään.
Vierailija kirjoitti:
Mutta ovat kumminkin puhuvinaan. Menin baariin kysymään lähintä autokorjaamoa ja kukaan ei ymmärtänyt. Löin nyrkillä pöytään että lasit helisi ja kysyin uuden kysymyksen. "EIKÖ PERRRRKELE SENTÄÄN OLLA SUOMESSA"
Heti alkoi Suomenkieli onnistua ja yksi oli valmis hinaamaan autoni korjaamolle. Niin vietiinkin ja korjaamon palvelu oli täyden kympin arvoista.
Menit sitten ruotsinkielisten baariin tai silloin kun siellä oli joku Hankenin porukka viettämässä iltaa. Todellakin harvassa on ne suomenkieliset, jotka tarkoituksella puhuvat ruotsia. Kaksikielisiä on kyllä paljon ja joku Maija Meikäläinen voi oikeasti olla ummikkoruotsinkielinen ja Lars Larsson taas ummikkosuomenkielinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Täällä suomenkieliset suhtautuvat ruotsiin paljon vihamielisemmin kuin esim. itä-suomalaiset, toki itä-Suomessa on osa ruotsinkielen vihaajia, mutta vähemmän kuin täällä. Olen alunperin idästä kotoisin ja koulussa ruotsi oli ihan kivaa, yksi aine muiden joukossa pelkästään.
Höpö höpö itsellesi. Ihan henkilökohtaisesti tunnen vaasalaisia, ruskeakielisiä pyrkyreitä. Jäätäviä mielistelijöitä ja perseennuolijoita. Yrittäjistähän nämä tekoperseet löytyy. Myös lapset kiivaasti kielikylvetetään svenskatalandeiksi ettei vaan erotu suomenkielisiksi. Alitajuista häpeää. Maanpetturuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö itsellesi. Ihan henkilökohtaisesti tunnen vaasalaisia, ruskeakielisiä pyrkyreitä. Jäätäviä mielistelijöitä ja perseennuolijoita. Yrittäjistähän nämä tekoperseet löytyy. Myös lapset kiivaasti kielikylvetetään svenskatalandeiksi ettei vaan erotu suomenkielisiksi. Alitajuista häpeää. Maanpetturuutta.
Olen asunut Vaasassa vähän yli 15 vuotta, enkä tunne henkilökohtaisesti yhtä ainutta tuollaista. Sellaisia suomenkielisiä, jotka eivät suostu puhumaan ruotsia on paljon. Ruotsinkielisillä on kyllä usein asenne että suomenkieliset puhuvat huonoa ruotsia ja ei pitäisi edes yrittää, niilläkin, joiden suomi ei ole kovin hyvää. Juttusi vaikuttaa täysin harhaiselta.
No kyllähän Vaasassa puhutaan suomen lisäksi ruotsia. Suomen kielisen on hyvin vaikeaa työllistyä Vaasassa, Pietarsaaressa, Kokkolassa yms kaksikielisissä kaupungeissa ilman täydellistä ruotsinkielen osaamista. Aina suomenruotsalaiset saavat työpaikat. Voin kertoa tämä kaikissa nuissa esimerkeissäni asuneena.
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän Vaasassa puhutaan suomen lisäksi ruotsia. Suomen kielisen on hyvin vaikeaa työllistyä Vaasassa, Pietarsaaressa, Kokkolassa yms kaksikielisissä kaupungeissa ilman täydellistä ruotsinkielen osaamista. Aina suomenruotsalaiset saavat työpaikat. Voin kertoa tämä kaikissa nuissa esimerkeissäni asuneena.
Tämä. Ja kyllä varsinkin yrittäjien on pakko ruotsia puhua - olkoon sitten perseennuolentaa. Ruskeakieliset usein tosiaan myös lapsilleen ruotsin upottavat. Vaasan sairaalastahan oli juttuakin muutamia vuosia sitten, että suomenkielisiä harjoittelijoita ihan avoimesti kiusattiin.
Mä kävin keski Ruotsissa viime viikolla ja siellä ei kyllä osattu suomea yhtään.
Oho. Ai joku puhuu suomea siellä. Jipii.
Paljon on ollut puhetta talkoista, joilla tuo taottaisiin irti Suomesta ja tyrkättäisiin kiinni Ruotsiin.
Vierailija kirjoitti:
Kolme neljästä. Tosin muita kieliä kuin suomi tai ruotsi puhutaan aika paljon myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolme neljästä. Tosin muita kieliä kuin suomi tai ruotsi puhutaan aika paljon myös.
Minun Vaasani on kansainvälinen pussinperä 😍
Ehkä siksi että kaksikielisyys toimii hyvin. Usein voi asioida molemmilla kielillä sujuvasti ja se on arkipäivää.