Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilta on leikattu iso kysta munasarjasta?!

Vierailija
16.05.2014 |

Onnistuiko leikkaus tähystyksellä?

Kuinka suuri kysta oli?

Kauanko meni leikkauksesta toipumiseen, olitko "kipeänä" kauan? Kivut asteikolla 1-10?

Onnistukoi leikkaus vai tuliko komplikaatioita - säilyikö munsarja(t) ehjänä?

Kiitos vastanneille. Itsellä 12cm kysta leikattavana..

Kommentit (220)

Vierailija
81/220 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tilanteeni 19 vuotta sitten:

Onnistuiko leikkaus tähystyksellä? Onnistui. Pari pienen pientä jälkeä vatsanahassa muistona.

Kuinka suuri kysta oli? Kystia oli kolme, joista suurin oli halkaisijaltaan n 12 cm

Kauanko meni leikkauksesta toipumiseen, olitko "kipeänä" kauan? Kivut asteikolla 1-10? Leikkauksesta toipumiseen meni kolme-neljä päivää.  Ei ollut muita kipuja kuin mitä nyt tikkejä kutitti. 

Onnistukoi leikkaus vai tuliko komplikaatioita - säilyikö munsarja(t) ehjänä? Leikkaus onnistui, toinen munasarja poistettiin kokonaan, koska se oli kystien "syömä". Sen jälkeen kuukautiset joka kuukausi, kaksi lasta eikä mitään vaikeuksia tulla raskaaksi. 

Vierailija
82/220 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Ei, oli mahdollisuus/epäily pahalaatuisuudesta ja sekakaikuinen kysta joten avoleikkaus.

Kuinka suuri kysta oli?

-12 x 19 cm

Kauanko meni leikkauksesta toipumiseen, olitko "kipeänä" kauan? Kivut asteikolla 1-10?

- Ekat 2-3 pv oli helvetillisiä, olin sairaalassa 2 yötä. Kivut kotona aluksi 7 tasoa ja sanoisin että viikossa olo alkoi olla jo tosi hyvä. Lyhyelle ja hitaalle kävelylle pääsin 4.pv leikkauksesta.

Onnistukoi leikkaus vai tuliko komplikaatioita - säilyikö munasarja(t) ehjänä?

-  Leikkaus onnistui hyvin mutta munasarja ja -johdin poistettiin

Ei siis lopulta ollut pahanlaatuinen? Itseäni nyt jännittää, kun gyne sanoi että on keskikokoinen alle 5cm kysta, mutta laittoi silti jatkotutkimuksiin (mm. verikoe kasvaimen varalta). Niin että tarkistaako muuten vaan, mikä on tietenkin hyvä juttu, vai oliko jotain syytä epäillä nimenomaan kasvainta...? Nyt sitten yli viikko pitää elää epätietoisuudessa. Ja siis kysyin kyllä asiaa mutta en saanut selkeää vastausta.

Oli hyvälaatuinen mulla. Vaihdevuosi-iässä alkaa olla pahalaatuisia useammin, olin 33v kun tuo leikattiin ja sanottiin että ikä puhuu toki sen puolesta että ois hyvälaatuinen vaikka näytti epäilyttävältä.

Varmaan haluavat tarkastaa, että jos esim kasvaisi nopeasti pitää leikata (tähystyksellä) pois mahdollisesti. Tai ylipäänsä seurata. Kasvainmarkkeri-verikokeet monesti otetaan koska helppo tapa nähdä tilanne, jos esim. CA-125 tai S-tati olisi voimakkaasti koholla se tarkoittaisi että riski pahanlaatuisuudelle on korkeampi..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/220 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Ei, oli mahdollisuus/epäily pahalaatuisuudesta ja sekakaikuinen kysta joten avoleikkaus.

Kuinka suuri kysta oli?

-12 x 19 cm

- Ekat 2-3 pv oli helvetillisiä, olin sairaalassa 2 yötä. Kivut kotona aluksi 7 tasoa ja sanoisin että viikossa olo alkoi olla jo tosi hyvä. Lyhyelle ja hitaalle kävelylle pääsin 4.pv leikkauksesta.

Onnistukoi leikkaus vai tuliko komplikaatioita - säilyikö munasarja(t) ehjänä?

-  Leikkaus onnistui hyvin mutta munasarja ja -johdin poistettiin

Ei siis lopulta ollut pahanlaatuinen? Itseäni nyt jännittää, kun gyne sanoi että on keskikokoinen alle 5cm kysta, mutta laittoi silti jatkotutkimuksiin (mm. verikoe kasvaimen varalta). Niin että tarkistaako muuten vaan, mikä on tietenkin hyvä juttu, vai oliko jotain syytä epäillä nimenomaan kasvainta...? Nyt sitten yli viikko pitää elää epätietoisuudessa. Ja siis kysyin kyllä asiaa mutta en saanut selkeää vastausta.

Oli hyvälaatuinen mulla. Vaihdevuosi-iässä alkaa olla pahalaatuisia useammin, olin 33v kun tuo leikattiin ja sanottiin että ikä puhuu toki sen puolesta että ois hyvälaatuinen vaikka näytti epäilyttävältä.

Varmaan haluavat tarkastaa, että jos esim kasvaisi nopeasti pitää leikata (tähystyksellä) pois mahdollisesti. Tai ylipäänsä seurata. Kasvainmarkkeri-verikokeet monesti otetaan koska helppo tapa nähdä tilanne, jos esim. CA-125 tai S-tati olisi voimakkaasti koholla se tarkoittaisi että riski pahanlaatuisuudelle on korkeampi..

Mä oon nyt 35. Ja tietenkin hyvä että tsekataan, olisi vain kiva jos sanoisivat selkeästi että varmuuden vuoksi. Puhui siis kystasta koko ajan eikä sen kummemmin ihmetellyt, ruudulla näkyi tasainen musta pyörylä.

Vierailija
84/220 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli CA-125 koholla mutta syitä voi olla monia. Toivotaan ettei syöpää. Kivut oli kovia mutta antibiootilla helpottui. En tiedä oliko enemmän kystiä ja puhkeaminen aiheuttanut vatsaonteloon tulehduksen?

Vierailija
85/220 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän paljon huononee mahdollisuus saada lapsia jos toinen munasarja joudutaan poistamaan?

ap

Miksi kysyt täältä? Kysy hoitavalta lääkäriltä. On kutina ettei täällä kovin monta gynekologian erikoislääkäriä pyöri.

Hedelmällisyyteen vaikuttaa moni muukin asia kuin yksi hiton munasarja.

Vierailija
86/220 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän paljon huononee mahdollisuus saada lapsia jos toinen munasarja joudutaan poistamaan?

ap

Minulta poistettu kokonaan toinen munasarja kystan takia (oli niin iso), toisestakin poistettu hiukan. Olin 25-vuotias. Sain ensimmäisen lapsen 29-vuotiaana. Vahinkoraskaus (kondomi petti). Seuraava, harkittu raskaus onnistui heti ja viimeinen liki 40-vuotiaana myöskin heti. Joten ei ainakaan itselläni puuttuvat osat ja palat haitanneet raskaaksi tuloa. 

Vierailija
87/220 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

17cm kysta, tähystyksellä meni, aamulla sairaalaan, iltapäivästä kotiin.

Munanjohdin jouduttiin poistamaan, kun oli kiertynyt pari kierrosta.

Kivut ei ollut missään vaiheessa mahdottomat, panadol+burana combolla pärjäsi, pari kolme päivää oli sen verta kipeänä, että liikkuminen oli hankalaa.

Saikulla olin viikon.

Vierailija
88/220 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ollut kovin iso vaan ehkä 8cm halkaisija, vastaan silti.

Poistettiin tähystämällä, oli pelkkää nestettä täynnä ja hyvänlaatuinen. Munasarja säilyi täysin eikä komplikaatioita tullut.

Pääsin samana päivänä kotiin. Olo oli heikko ja hartiapistoksen takia en saanut nukuttua kunnolla ensimmäisinä päivinä. Kivut olivat siedettävät, olo oli vaan epämukava, enkä voinut paljoa liikkua koska vatsan alueelle sattui. Viikon kuluttua pystyin jo kävelemään pitemmän matkan kerralla ilman uupumista tai isoja kipuja. Kolmen viikon kuluttua pystyin käyttämään farkkuja eikä normaalissa oleskelussa kipuja ollut, sitä ennen housut puristi liikaa haavoja ja kaikki liike sattui vähän. Nyt leikkauksesta puoli vuotta ja kaikki parantunut täysin, pienet haaleat arvet vain näkyy vatsalla.

Vierailija
89/220 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla puhkesi munasarjakysta leikkauspöydällä. Oli olleet kovat kivut kuukauden ajan. Olin juossut asian vuoksi lääkärissä, passitettu kerran sairaalaan, leimattu luulotautiseksi. Sitten alettiin epäillä umpisuolentulehdusta, jota siis oli ryhdytty leikkaamaan. Mutta olikin kysta.

Kukaan lääkäri ei sanonut mitään siitä, että miten vaikuttaisi munasarjojen toimintaan tai vauvan saamiseen. Olin silloin parikymppinen. Enkä tajunnut edes kysyä.

Sain luomusti lapsen 40-vuotiaana. Kaksi vuotta yritystä, lopulta kokeiltiin kerta niin, että tiedettiin tarkkaan ovulaatiohetki ja sillä kerralla tärppäsi.

Vierailija
90/220 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla puhkesi munasarjakysta leikkauspöydällä. Oli olleet kovat kivut kuukauden ajan. Olin juossut asian vuoksi lääkärissä, passitettu kerran sairaalaan, leimattu luulotautiseksi. Sitten alettiin epäillä umpisuolentulehdusta, jota siis oli ryhdytty leikkaamaan. Mutta olikin kysta.

Kukaan lääkäri ei sanonut mitään siitä, että miten vaikuttaisi munasarjojen toimintaan tai vauvan saamiseen. Olin silloin parikymppinen. Enkä tajunnut edes kysyä.

Sain luomusti lapsen 40-vuotiaana. Kaksi vuotta yritystä, lopulta kokeiltiin kerta niin, että tiedettiin tarkkaan ovulaatiohetki ja sillä kerralla tärppäsi.

Jatkan vielä, että kyseessä oli avoleikkaus ja kivut sen jälkeen jäätävät. Olin kaksi viikkoa ihan vuodepotilas. 3 yötä sairaalassa, loput kotona. Tuntui, että kipulääkkeistä ei ollut hirveästi apua, mutta en kyllä saanut mitään kovin kummoisia kipulääkkeitä - myöhemmin, kun minulta murtui käsi, sain siihen kipulääkkeitä, jotka oikeasti auttoi enkä tarvinnutkaan niitä kuin 3 päivää.

Mutta eka viikko leikkauksen jälkeen oli kammottavaa aikaa. Vessassa käynti oli koettelemus. Tuntui, että suolet yritti tulla siitä leikkaushaavasta ulos. Lääkäri sanoi, että 2 viikkoa leikkauksesta voi mennä uimaan. Yritin uimista 3 viikkoa leikkauksen jälkeen ja tuntui kyllä niin inhottavalle arven kohdalla, että ei pystynyt.

Vierailija
91/220 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa on poistettu toinen munasarja kun olin 28 ja leikattu toisesta suuri kysta vuosi tämän jälkeen. Olen tullut operaatioiden jälkeen kaksi kertaa raskaaksi ilman yrittämistä, käytännössä ensimmäisellä kerralla ilman ehkäisyä. Olen nyt 33 ja lääkäreiden mukaan kuitenkin mikäli mielin vielä lasta, pitäisi hyväksyä se, etten niitä ehkä parin vuoden päästä enää saa.

Vierailija
92/220 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empä taida ikinä synnyttää kun pieni kystäkin voi olla niin helvetillinen.

Vierailija
93/220 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä verikoikeita lääkäri on teistä ottanut kun kystä löytyi? CA-125 ja HE4 otettiin minusta.

Vierailija
94/220 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on parhaillaan kystaepäily päällä toispuoleisten alavatsakipujen vuoksi. Peruslabroissa ei näkynyt mitään ihmeellistä, seuraavaksi pitäisi kai ultrailla.

Vierailija
95/220 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hormoneja olette käyttäneet kystän löytymisen aikana?

Vierailija
96/220 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut ainakin pari keraa elämäni aikana munasarjakysta, mutta leikattu ei ole ikinä. Puhkeavat itsestään. Nyt on taas ja olen tosi kipeänä, hirvittävät selkäkivut ja lantiossa paineen tunne. :(

Vierailija
97/220 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia kokemuksia teillä on arvista tähystysleikkauksen jälkeen? Mulle jäi yksi "syvä" arpi, joka haittaa vain esteettisesti. Voiko tälle tehdä mitään?

Vierailija
98/220 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli noin 4,5 x 7 cm munasarjakysta. Toimenpide eli laparoskopia tehtiin nukutuksessa ja kaikki meni hyvin. Kipuja oli muutaman päivän, mutta kyllä niiden kanssa pärjäsi tavallisilla särkylääkkeillä. Sairaslomaa viikko. Minulla ei kuulemma vaikuta lastensaantiin, sillä munasarjaa ei tarvinnut kokonaan poistaa ja tervettä kudosta jäi kuulemma runsaasti :)

Tsemppiä!

Vierailija
99/220 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisia kokemuksia teillä on arvista tähystysleikkauksen jälkeen? Mulle jäi yksi "syvä" arpi, joka haittaa vain esteettisesti. Voiko tälle tehdä mitään?

Minulla pienet arvet, isoin navan kohdalla. Eivät haittaa ollenkaan, joten en valitettavasti tiedä, mitä niille voisi tehdä.

Vierailija
100/220 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kystia on ollu sillo vaan kun joku hormoonihäiriö menossa. Siis vaikka ehkäisy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi