Te joilta on leikattu iso kysta munasarjasta?!
Onnistuiko leikkaus tähystyksellä?
Kuinka suuri kysta oli?
Kauanko meni leikkauksesta toipumiseen, olitko "kipeänä" kauan? Kivut asteikolla 1-10?
Onnistukoi leikkaus vai tuliko komplikaatioita - säilyikö munsarja(t) ehjänä?
Kiitos vastanneille. Itsellä 12cm kysta leikattavana..
Kommentit (220)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on pieni kysta, en antanut leikata, koska se ei ollut kasvanut, vaarana on et munasarja vaurioituu ja jos menettää toisen munasarjan voi toinenkin munasarja lopettaa toimintansa.loppuvuodesta kontrolli, jos kasvanut ehkä sit leikataan.
Mistä olet tietosi kuullut?
Vierailija kirjoitti:
Teoreettisesti lapsensaantimahdollisuus vähenee 50% kun toinen munasarja poistetaan, kun elimisto vaihtelee munasarjasta toiseen kai vuorotellen että kummassa kypsyy rakkula, mutta miten hormonit sitten vaikuttaa kun on vain yksi munasarja elimistössä, että kypsyykö siellä sitten joka kuukausi munasolu, en tiedä kun en ole lääkäri. Mistähän nuo munarakkulat( joita siis joka kuukausi alkaa kypsymään useampi ja joista yleensä vain yksi valmistuu puhkeavaksi munarakkulaksi) tietää mikä niistä saa etusijan kypsymiseen ja toiset eivät kypsy loppuun ja menevät ”hukkaan”
Ei vähene noin paljon, vaikka äkkiseltään luulisi.
10 cm kysta tai oikeastaan endometrium-kasvain poistettu minulla Porvoossa tähystyksellä. Jonotin leikkausta puoli vuotta, lähetteen sain Helsingistä. Leikkaus onnistui, saman viikon lopulla olin jo juoksukisoissa. Toivuin nopeasti, Puoli vuotta leikkauksen jälkeen tulin vihdoin luomusti raskaaksi. Takana oli 3 vuoden lapsettomuus. Joten leikkaus kannatti! Sain vielä toisenkin lapsen.
Vierailija kirjoitti:
10 cm kysta tai oikeastaan endometrium-kasvain poistettu minulla Porvoossa tähystyksellä. Jonotin leikkausta puoli vuotta, lähetteen sain Helsingistä. Leikkaus onnistui, saman viikon lopulla olin jo juoksukisoissa. Toivuin nopeasti, Puoli vuotta leikkauksen jälkeen tulin vihdoin luomusti raskaaksi. Takana oli 3 vuoden lapsettomuus. Joten leikkaus kannatti! Sain vielä toisenkin lapsen.
Sori, mutta kuulostat aika hullulta, jos samalle viikolle leikkaus ja sen jälkeen juoksukisat. Kukin tietysti tyylillään.
Miten selvisi että kysta, lääkärissä vai oliko oireita??
Paniikkipotilas
Vierailija kirjoitti:
Paniikkipotilas
Mulla oli pientä kipua alavatsassa, oli erilaista kuin kk kipu, ihmettelin sitä pientä kipua viikon-kahden verran ja sitten soitin lääkärille. Lääkäri tunsi kasvaimen sisätutkimuksessa ja lähetti ultraan. Siitä pääsin aika nopeasti leikkaukseen. Kysta oli golfpallon kokoinen. Leikkaus meni hyvin nukutuksessa tähystyksellä. Olisin päässyt kotiin jo illalla samana päivänä, mutta alhaisen verenpaineen ja hemoglobiinin takia eivät päästäneetkään kotiin. Aamulla olin jo kunnossa ja kävely onnistui parkkipaikalle hieman vaivalloisesti.
Leikkauksesta on jo kauan, joten en tarkkaan muista mutta kivut kestivät ehkä muutaman päivän-viikon ja nekin helpottivat kipulääkkeillä. Haavaa piti suihkutella (itse asiassa kolme pientä haavaa navassa ja alavatsassa) ja ne paranivat hyvin. Sitä paitsi haavat haalenivat ja hävisivät lähes näkymättömiksi nopeasti eli ei jää rumia arpia, ainakaan minulle. Raskaaksi tulin noin 8kk leikkauksen jälkeen heti ensimmäisestä yrityskierrosta.
Omasta kokemuksesta voin siis sanoa, että leikkausta ei tarvitse pelätä ja paraneminen on nopeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paniikkipotilas
Mulla oli pientä kipua alavatsassa, oli erilaista kuin kk kipu, ihmettelin sitä pientä kipua viikon-kahden verran ja sitten soitin lääkärille. Lääkäri tunsi kasvaimen sisätutkimuksessa ja lähetti ultraan. Siitä pääsin aika nopeasti leikkaukseen. Kysta oli golfpallon kokoinen. Leikkaus meni hyvin nukutuksessa tähystyksellä. Olisin päässyt kotiin jo illalla samana päivänä, mutta alhaisen verenpaineen ja hemoglobiinin takia eivät päästäneetkään kotiin. Aamulla olin jo kunnossa ja kävely onnistui parkkipaikalle hieman vaivalloisesti.
Leikkauksesta on jo kauan, joten en tarkkaan muista mutta kivut kestivät ehkä muutaman päivän-viikon ja nekin helpottivat kipulääkkeillä. Haavaa piti suihkutella (itse asiassa kolme pientä haavaa navassa ja alavatsassa) ja ne paranivat hyvin. Sitä paitsi haavat haalenivat ja hävisivät lähes näkymättömiksi nopeasti eli ei jää rumia arpia, ainakaan minulle. Raskaaksi tulin noin 8kk leikkauksen jälkeen heti ensimmäisestä yrityskierrosta.
Omasta kokemuksesta voin siis sanoa, että leikkausta ei tarvitse pelätä ja paraneminen on nopeaa.
Oliko oirekipu kokoajan läsnä vai ei? Asteikolla 1-10 millaista kipua? Tietääkö itse jos jokin on vialla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, mutta kuulostat aika hullulta, jos samalle viikolle leikkaus ja sen jälkeen juoksukisat. Kukin tietysti tyylillään.
Itseasiassa ei. Leikkauksessa kuin leikkauksessa paranemisennuste nousee sitä mukaa, mitä aiemmin saadaan liikkeelle. Tästä on ensimmäinen study maailmansotien ajoilta, kun havaittiin, että pahastikin haavoittuneet sotilaat selvisivät parhaiten, jos heidät saatiin ASAP sängystä ylös.
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän paljon huononee mahdollisuus saada lapsia jos toinen munasarja joudutaan poistamaan?
ap
Minulta poistettiin toisesta munasarjasta 7 cm dermoidikysta ja myös itse munasarja poistettiin. Olin parikymppinen ja toivuin nopeasti, tosin mutkan kautta, kun tuli sisäsynnytintulehdus . Yritettiin lasta vuosia siinä onnistumatta, lopulta hoidoilla raskaus sai alkunsa suhteellisen nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paniikkipotilas
Oliko oirekipu kokoajan läsnä vai ei? Asteikolla 1-10 millaista kipua? Tietääkö itse jos jokin on vialla?
Mä oon juuri saanut ensimmäiset tiedot kystista, lisätukimukset ensi viikolla. Menin koska 2-3 viikkoa on tuntunut painon tunnetta, alaselkäkipua (ihan kuin lihakset olisivat jumissa) sekä vihlovaa kipua ja pientä nipistelyä alavatsassa. Asteikolla 3-4, en ole tarvinnut särkylääkkeitä, mutta koko ajan on tuo tunne läsnä. Nyt siis löytyi melkein 5cm kysta, joten täytyy selvittää tarkemmin mikä se on. Pelkään nukutusta (en ole koskaan kokenut), mutta parempi tietysti että hoidetaan pois, jos leikkauksen tarve on. Ja tosiaan ennen sitä täytyy nyt jännittää, että mikä se möykky ylipäätään on... Kurjaa :/.
Minulla on ollut kystien oireita pitkään. Voiko niiden takia jäädä menkat väliin?
Itseltäni poistettiin suuren greipin kokoinen dermoidikysta 1,5 vuotta sitten tähystyksellä. Kysta löytyi sattumalta muiden tutkimusten yhteydessä, ei oireillut mitenkään, tai en ainakaan tunnistanut oireita. Kyseessä oli lääkärin mukaan ns.itusolukasvain joka on saattanut olla minulla syntymästä saakka ja kasvanut hiljalleen.
Itse leikkaus ei tainnut kestää puoltatoista tuntia kauempaa, jonka jälkeen minut kärrättiin vuorokaudeksi teho-osastolle toipumaan varmuuden vuoksi, perussairaudestani johtuen. Minulta poistettiin kokonaan toinen munasarja, joka oli kasvaimen takia epämuodostunut.
Kipulääkityksenä oli epiduraalipumppu, josta lääke meni pienimmällä annostuksella seuraavaan aamuun, jolloin minut siirrettiin osastolle. Aloin heti osastolla liikuskella itsenäisesti, pystyin syömään, enkä kärsinyt pahoinvoinnista tms. Alavatsakipuja oli, samoin tikkejä kiristeli, kivut tosin johtuivat osittain siitä että menkat alkoi kierron mukaisesti heti seuraavana päivänä leikkauksesta. 😀
Suht kovia kipuja oli viikon verran leikkauksesta, jouduin syömään koko ajan kipulääkkeitä. Liikuin silti koko ajan, tein pieniä lenkkejä jne. Vasta kolmen viikon kuluttua aloin olla suht oma itseni.
Kuukautiskierto pysyi normaalina vuoden leikkauksen jälkeen, mutta nyt kesästä saakka menkat ovat tulleet vain joka toinen kuukausi ja välillä vuoto on hyvin vähäistä, ja kestää vaan pari päivää. Vähän kummastuttaa, että tuollaisen leikkauksen jälkeen ei ollut minkäänlaista jälkitarkastusta tai kontrollikäyntiä, varsinkin kun se toinen munasarja jäi leikkauspöydälle. Ikää mulla on 37 vuotta, että kyllä sitä toivois sen jäljellä olevan munasarjan vielä toimivan muutamia vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on pieni kysta, en antanut leikata, koska se ei ollut kasvanut, vaarana on et munasarja vaurioituu ja jos menettää toisen munasarjan voi toinenkin munasarja lopettaa toimintansa.loppuvuodesta kontrolli, jos kasvanut ehkä sit leikataan.
Mistä olet tietosi kuullut?
Ei pidä paikkansa. Minulta leikattiin kysta munasarjasta ja mm. endometrioosiin erikoistunut lääkäri leikkasi sen ja osan munasarjasta. Hänen mukaansa osittainenkin munasarja toimii ja kystan saattaa estää raskautumisen. Kaksi lasta operaation jälkeen.
Mulla on n. 5 senttinen kysta oikeassa munasarjassa, löytyi kun kävin tarkastuksessa steriä varten. Olin jo epäillyt jonkin aikaa että voisi olla, koska ovulaation aikaan huimaa ja juostessa pistää. Tuntui ärtyvän tutkimuksesta koska sen käynnin jälkeen kipu on ollut melkein päivittäistä. Ensikuussa on kontrolli jossa katsotaan onko kadonnut itsestään ja nyt kun kivuista päätellen ei ole niin toivottavasti pääsen nopeammin operaatioon jossa samalla myös siis hoidetaan tuo steri ettei tarvitse useaan otteeseen mennä leikkauspöydälle. En edes ajatellut että kystan poisto voisi tuoda pidemmän saikun, olen vaan ajattellut steriä ja siitä toipumista mikä ei ole tutuilla kestänyt kuin muutaman päivän, nyt alkoi vähän jännittämään.
Vierailija kirjoitti:
Teoreettisesti lapsensaantimahdollisuus vähenee 50% kun toinen munasarja poistetaan, kun elimisto vaihtelee munasarjasta toiseen kai vuorotellen että kummassa kypsyy rakkula, mutta miten hormonit sitten vaikuttaa kun on vain yksi munasarja elimistössä, että kypsyykö siellä sitten joka kuukausi munasolu, en tiedä kun en ole lääkäri. Mistähän nuo munarakkulat( joita siis joka kuukausi alkaa kypsymään useampi ja joista yleensä vain yksi valmistuu puhkeavaksi munarakkulaksi) tietää mikä niistä saa etusijan kypsymiseen ja toiset eivät kypsy loppuun ja menevät ”hukkaan”
Multa poistettiin 16-vuotiaana toinen munasarja ja munanjohdin kystan takia. Ainoa muutos oli, että toinen munasarja alkoi ovuloida joka kuukausi. Kierronpituus oli joka toinen kuukausi 28 päivää, joka toinen 32 päivää. Raskauksia on ollut 5, joko ekasta tai tokasta kierrosta alkaneet kaikki, sit kun on alettu yrittämään lasta. Kuukautiset loppui n. 50-vuotiaana, siihen asti kierto oli säännöllinen.
En tiedä kystan kokoa mutta 9 viikkoa on ollut kuin helvetistä. Päivystykseen jouduin ja oireet oli kuukausien aikana virtsatietulehdus/hiivatulehdus ja ihankuin joku ois räjähtäny sisällä tai räjähtämässä ja synnytys poltot. Kohtutulehdus lääkkeet auttoivat paljon.
-Kyllä onnistui
Kuinka suuri kysta oli?
-10-11cm
Kauanko meni leikkauksesta toipumiseen, olitko "kipeänä" kauan? Kivut asteikolla 1-10?
-Toipumiseen meni ehkä... 5 päivää? Muistan että seuraavana päivänä kävin lähikaupassa poikaystävän avustuksella, silloin olin vielä tosi heikkona. Ehkä jotain 5-6 luokkaa kivut
Onnistukoi leikkaus vai tuliko komplikaatioita - säilyikö munasarja(t) ehjänä?
-Onnistui, säilyi ehjänä mutta jonkun verran jouduttiin polttamaan munasarjan seinämää kun vuoteli rajusti (Oli kysta takertunut niin hanakasti kiinni)
- Ei, oli mahdollisuus/epäily pahalaatuisuudesta ja sekakaikuinen kysta joten avoleikkaus.
Kuinka suuri kysta oli?
-12 x 19 cm
- Ekat 2-3 pv oli helvetillisiä, olin sairaalassa 2 yötä. Kivut kotona aluksi 7 tasoa ja sanoisin että viikossa olo alkoi olla jo tosi hyvä. Lyhyelle ja hitaalle kävelylle pääsin 4.pv leikkauksesta.
- Leikkaus onnistui hyvin mutta munasarja ja -johdin poistettiin
Vierailija kirjoitti:
- Ei, oli mahdollisuus/epäily pahalaatuisuudesta ja sekakaikuinen kysta joten avoleikkaus.
Kuinka suuri kysta oli?
-12 x 19 cm
- Ekat 2-3 pv oli helvetillisiä, olin sairaalassa 2 yötä. Kivut kotona aluksi 7 tasoa ja sanoisin että viikossa olo alkoi olla jo tosi hyvä. Lyhyelle ja hitaalle kävelylle pääsin 4.pv leikkauksesta.
- Leikkaus onnistui hyvin mutta munasarja ja -johdin poistettiin
Ei siis lopulta ollut pahanlaatuinen? Itseäni nyt jännittää, kun gyne sanoi että on keskikokoinen alle 5cm kysta, mutta laittoi silti jatkotutkimuksiin (mm. verikoe kasvaimen varalta). Niin että tarkistaako muuten vaan, mikä on tietenkin hyvä juttu, vai oliko jotain syytä epäillä nimenomaan kasvainta...? Nyt sitten yli viikko pitää elää epätietoisuudessa. Ja siis kysyin kyllä asiaa mutta en saanut selkeää vastausta.
Vain hoitopäivämaksut, en tiedä, mitä ne nykyään ovat. Oisko 30++