Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilta on leikattu iso kysta munasarjasta?!

Vierailija
16.05.2014 |

Onnistuiko leikkaus tähystyksellä?

Kuinka suuri kysta oli?

Kauanko meni leikkauksesta toipumiseen, olitko "kipeänä" kauan? Kivut asteikolla 1-10?

Onnistukoi leikkaus vai tuliko komplikaatioita - säilyikö munsarja(t) ehjänä?

Kiitos vastanneille. Itsellä 12cm kysta leikattavana..

Kommentit (220)

Vierailija
201/220 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen poistettiin n 12 cm nestekysta ja vasen munasarja ja -johdin, samana päivänä kotiin ihan ok vointisena. Ainoastaan nuo vatsan pienet tähystyshaavat pikkuisen kiristää liikkeelle noustessa/kääntyessä mutta muuten vointi kivuton ja hyvä. Huomenna saa mennä suihkuun ja ottaa haavalaput pois niin sitten näkee miltä ne näyttää ja tarvitseeko niistä huolehtia, eivät ole vuotaneet näkyvästi ainakaan. 

Vierailija
202/220 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju löytyi sattumalta, koska tilanne on nyt minulla ikävä kyllä ajankohtainen. Olen 43-vuotias, kaksi lasta, ei hormonaalista ehkäisyä ja säännölliset menkat. Koska ei ole ollut vaivoja, olen käynyt vain papa-seulonnoissa viime vuodet. Onneksi nyt menin yksityiselle gynelle pahan ovulaatiokivun vuoksi ja hemorraginen kystahan siellä oireili. Kivut olivat kovat, mutta kestivät vain n. vuorokauden. Seurantakäynti määrättiin 3 viikon päähän, ja koska kysta oli silloin edelleen paikallaan (ei ollut siis kierron myötä itsekseen tyhjentynyt), määrättiin labrat kiireellisenä ja nyt odotan aikaa Oysiin.

Gynekologin mukaan kysta/kasvain ei näytä ultran mukaan pahanlaatuiselta. Silti tuo kiireellisyys pistää miettimään, sillä minulla ei ole edelleenkään mitään pysyviä kipuja tai vuotohäiriöitä. Miksi siis kiire?

Syöpäähän tässä nyt sitten itse on viime päivät pelännyt. Itkettää, pelottaa, välillä sisuuntuu ja välillä tekee mieli vain luovuttaa ja jäädä peiton alle. Kaikenlaisia tunteita on siis tullut käytyä läpi muutaman päivän aikana. Teen myös "kauppaa" itseni kanssa: jos selviän tästä säikähdyksellä, alan huolehtimaan terveydestäni paremmin, irtisanoudun paskasta työstä ja käytän jatkossa muutenkin aikani paremmin.

Munasarjasyövällä on huono maine, koska se leviää salakavalasti ja on käytännössä aina krooninen. Omalla kohdallani kaikki muut elimet olivat onneksi terveet ja puhtaat, mutta kärsin kyllä alaselkäkivuista (välilevynpullistuma on ollut joskus) sekä suolisto-oireista (divertikuloosi ja sisäisiä & ulkoisia peräpukamia), ja kyllähän nuo kaikki voivat viitata myös levinneeseen syöpään.

Miten te muut vastaavassa tilanteessa olleet, onko joltakin lopulta löytynyt syöpä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/220 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko sinut on leikattu?

Vierailija
204/220 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli toisessa munasarjassa iso kysta. Munasarja poistettiin tämän vuoksi. Oloni parani leikkauksen jälkeen, ei enää omituisia kiputiloja. Sain lapseni yhdellä munasarjalla, alkoi ilmeisesti toimia kunnolla, kun toinen poistettiin tämän kystan vuoksi.

Vierailija
205/220 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla löytyi sattumalta kysta munatorvesta, olin 36v. Tulin vahingossa raskaaksi juuri ennen leikkausta ja halusin pitää lapsen. Kysta ja vauva kasvoivat rinnakkain 9kk. Lapsi syntyi normaalisti ja noin 10cm kysta leikattiin tähystyksellä 8kk päästä synnytyksestä. Yhden päivän sairaalakeikka, noin 3 päivää toivuin. Lapsella oli hoitaja sen aikaa, en olisi pystynyt nostamaan vauvaa.

Vierailija
206/220 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistettiin halkaisijaltaan 11 cm kysta, kuulemma bataatin kokoinen, tähystyksellä josta jäi keskelle vatsaa seitsemän tikin arpi. Lisäksi kolme noin sentin mittaista arpea muihin kohtiin.

Terävimmät kivut kestivät vain viikonlopun ajan, sitten selvästi helpotti. Muuten olo oli varsin mainio alusta lähtien. Kunhan otti parasetamolin säännöllisesti, kivut olivat siitä eteenpäin varsin olemattomia.

Toinen munasarja poistettiin ja toinen jätettiin.

Ai että kuinka nautin kun gynekologi oireista kerrottuani suhtautui epäillen ja sanoi tyyliin "no katsotaan nyt sitten vaikka tuskin siellä mitään löytyy" (vaikka kystia oli poistettu kerran ennenkin) ja hiljeni täysin kun katsoi ultraäänilaitteella. Tiesin siitä etten ollut pyytänyt lähetettä turhaan. Seuraavaksi gynekologi tietysti pelotteli minua leikkauksen komplikaatioilla ja sanoi ettei kannata edes leikata, vaan odottaa jos kysta vaikkapa kutistuisi itsestään. Sanoin heti haluavani leikkauksen. Ajattelin että silloin ainakin tutkitaan tarkemmin. Leikkauksen suorittanut kirurgi sanoi leikkauksen jälkeen leikkauksen olleen aiheellinen. Samalla poistettiin pari muutakin kasvainta kystan lisäksi.

Vierailija
207/220 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä kaikilla ollu nestetäytteisiä vai onko ollut myös kiinteämpää osaa?

Vierailija
208/220 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha ketju löytyi sattumalta, koska tilanne on nyt minulla ikävä kyllä ajankohtainen. Olen 43-vuotias, kaksi lasta, ei hormonaalista ehkäisyä ja säännölliset menkat. Koska ei ole ollut vaivoja, olen käynyt vain papa-seulonnoissa viime vuodet. Onneksi nyt menin yksityiselle gynelle pahan ovulaatiokivun vuoksi ja hemorraginen kystahan siellä oireili. Kivut olivat kovat, mutta kestivät vain n. vuorokauden. Seurantakäynti määrättiin 3 viikon päähän, ja koska kysta oli silloin edelleen paikallaan (ei ollut siis kierron myötä itsekseen tyhjentynyt), määrättiin labrat kiireellisenä ja nyt odotan aikaa Oysiin.

Gynekologin mukaan kysta/kasvain ei näytä ultran mukaan pahanlaatuiselta. Silti tuo kiireellisyys pistää miettimään, sillä minulla ei ole edelleenkään mitään pysyviä kipuja tai vuotohäiriöitä. Miksi siis kiire?

Syöpäähän tässä nyt sitten itse on viime päivät pelännyt. Itkettää, pelottaa, välillä sisuuntuu ja välillä tekee mieli vain luovuttaa ja jäädä peiton alle. Kaikenlaisia tunteita on siis tullut käytyä läpi muutaman päivän aikana. Teen myös "kauppaa" itseni kanssa: jos selviän tästä säikähdyksellä, alan huolehtimaan terveydestäni paremmin, irtisanoudun paskasta työstä ja käytän jatkossa muutenkin aikani paremmin.

Munasarjasyövällä on huono maine, koska se leviää salakavalasti ja on käytännössä aina krooninen. Omalla kohdallani kaikki muut elimet olivat onneksi terveet ja puhtaat, mutta kärsin kyllä alaselkäkivuista (välilevynpullistuma on ollut joskus) sekä suolisto-oireista (divertikuloosi ja sisäisiä & ulkoisia peräpukamia), ja kyllähän nuo kaikki voivat viitata myös levinneeseen syöpään.

Miten te muut vastaavassa tilanteessa olleet, onko joltakin lopulta löytynyt syöpä?

Munasarjasyöpä on huonossa maineessa, koska se yleensä löytyy siinä vaiheessa kun se on levinnyt ja sille ei enää voida tehdä mitään. Sinulla on todennäköisesti asiat hyvin - mikäli se oli edes syöpä - koska se ei ole levinnyt.

Tiedän parikin tuttua jotka ovat selvinneet juuri tästä syövästä ja elävät terveinä. Toisella oli hyvin paha tilanne ja niin vain hänkin selvisi.

Vierailija
209/220 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kystia ja kiinteää, mutta verikokeet normaat. Ei ole vielä leikattu. Siirrettiin kiireettömäksi leikkaukseksi.

210/220 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

MINULTA POISTETTIIN KOKONAAN TOINEN MUNASARJA JA RASKAAKSI TULIN HELPOSTI,OLI N.1KK  HUTI JA TOKALLA JO TÄPPÄSI. KOLME LASTA .

Vierailija
211/220 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
212/220 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia verikokeita teistä otettu ennalta ja onko?

Vierailija
213/220 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostan. Olen menossa munasarjakystan takia gynen polille ja kysyn mitä verikokeita otetaan kun ei ollut mainittu muuta kuin, että ennen lääkärikäyntiä käy verikokeilla (lähete varmasti vain koneella). Olen 43. Epäilevätkö munasarjasyöpää?

Vierailija
214/220 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostelen vanhaa ketjua. Kuinka kauan teillä on kestänyt tulla vastaus CA12-5 antigeeni kokeesta? Ihan hermona täällä odottelen. Oli niin merkillinen käynti eilen gynellä. Olin siis yksityisellä.

215/220 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä 20 cm kysta lopulta ja oireena kovia selkäsärkyjä monta kuukautta

Toinen munasarja säilyi ehjänä mutta kovat vaihde vuosioireet tuli sitten eikä kukaan varoittanut.

Sairaalasta joutui lähtemään yllättävän pian (1 päivä hoidossa), on hyvä olla taksi tai saattajan kyyti. Olin uupunut leikkauksen takia mutta viikon kuluttua suht normaalissa kunnossa.

tätönen 23

Vierailija
216/220 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto. 

Vierailija
217/220 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistui tähystyksellä, noin 10 cm kysta. Munasarjoja ei tarvinnut poistaa. Kipuja oli muutama päivä.

Vierailija
218/220 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli 28cm ja kaikki poistettiin. 

Vierailija
219/220 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli 15x15cm endometriooma ja toisessa 4cm. Ei poistettu, koska gynen mielestä voisin tulla raskaaksi, mutta jos leikataan, niin ei onnistuisi. Odoteltiin puoli vuotta josko pienenisi. Söin hormoneja.  Eivät pienenneet vaan kasvoivat molemmat 2-3 cm. Halusivat odotella vielä toisenkin puoli vuotta, jos kuitenkin pienenisivät. Nyt täytyy sanoa, että suoraan sanottuna pelottaa, että puhkeavat/kasvavat ym. vielä lisää ja kaikki lisääntymismahdollisuudet menee. 

Vierailija
220/220 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi