Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilta on leikattu iso kysta munasarjasta?!

Vierailija
16.05.2014 |

Onnistuiko leikkaus tähystyksellä?

Kuinka suuri kysta oli?

Kauanko meni leikkauksesta toipumiseen, olitko "kipeänä" kauan? Kivut asteikolla 1-10?

Onnistukoi leikkaus vai tuliko komplikaatioita - säilyikö munsarja(t) ehjänä?

Kiitos vastanneille. Itsellä 12cm kysta leikattavana..

Kommentit (220)

Vierailija
1/220 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa huolien kanssa murheileville kanssasisarille! Sain tänään myös kuulla kystatuomion. Ei yllättänyt, sillä olin jo ehtinyt googlata oireita. Valtava kova turpoama alavatsassa. Järkytyin silti ultrassa näkyneestä määrittelemättömän suuresta koosta. Nähtäväksi jää, onko greippi vai hunajameloni. Mut pistettiin kiireelliseen jonoon. Leikkausneuvottelu viikon päästä. Toivon, ettei ehdi revetä tms, siksi vähennän kaikkea liikuntaa, puristusta ym. Positiivisuus kannattaa. Juttelu auttaa ja suurin osa on hyvänlaatuisia. Voimia! Emme ole asian kansaa yksin ja netistä löytyy myös englanninkielistä tietoa ja kokemuksia.

Vierailija
2/220 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa huolien kanssa murheileville kanssasisarille! Sain tänään myös kuulla kystatuomion. Ei yllättänyt, sillä olin jo ehtinyt googlata oireita. Valtava kova turpoama alavatsassa. Järkytyin silti ultrassa näkyneestä määrittelemättömän suuresta koosta. Nähtäväksi jää, onko greippi vai hunajameloni. Mut pistettiin kiireelliseen jonoon. Leikkausneuvottelu viikon päästä. Toivon, ettei ehdi revetä tms, siksi vähennän kaikkea liikuntaa, puristusta ym. Positiivisuus kannattaa. Juttelu auttaa ja suurin osa on hyvänlaatuisia. Voimia! Emme ole asian kansaa yksin ja netistä löytyy myös englanninkielistä tietoa ja kokemuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/220 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
4/220 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan onnistunut tähystysleikkaus, kun kysta oli 25-senttinen ja vieläpä kuoliossa. Munasarjat, munanjohtimet, kohtu ja umppari lähtivät. Saikkua tuli viisi viikkoa.

Vierailija
5/220 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli noin 12 cm läpimittainen kysta, joka ehti puhkeamaan, koska lääkärin mielestä ei ollut aihetta leikata, odotellaan, että itsekseen pienenee. Sen jälkeen leikattiin pois toinen munasarja ja havaittiin, että molemmat munasarjat oli tukossa kystan sisällön ansiosta ja suolistoni on ikuisesti liiskautunut klimpiksi, endometrioosikudosta siellä täällä.

Ei mitään lapsensaantimahdollisuutta luomusti, joten 3 IVF-alkuista lasta hankittu lääketieteen keinoin.

Vierailija
6/220 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 cm kysta poistettu tähystyksellä toisesta munasarjasta. Munasarja säästyi, eli ei pitäisi vaikeuttaa lasten saantia mitenkään. Kipeä kyllä olin tähystysleikkauksesta huolimatta ja yhden yönkin sairaalassa, kun nukutus sai niin huonovointiseksi.

Vierailija
7/220 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten näissä tää rahapuoli? Onko ollu millasia kuluja/vakuutuksia? Mulla tulossa Naistenklinikan keikka ja 1-2 maksettua ulkomaan keikkaa joudun varmaan perumaan...

Vierailija
8/220 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvälaatuinen 19 * 15cm kysta leikattu avoleikkauksessa. 4vkoa saikkua, 15cm arpi. Jäi pelivälineitä silti tarpeeksi lasten hankintaakin varten. Vain toinen munasarja vek. Pahinta oli odottelu ja epiduraalin poisto kotiutuessa (lääkityksen muutos).

Vierailija
9/220 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla leikattiin semmoinen appelsiininkokoinen kysta avoleikkauksessa, ei ne ees lähteneet arpomaan tähystyksenä. jättiläisarpi vatsassa sektioarven päällä, kaveri jo epäili että kävin eläinlääkärillä keskussairaalan sijaan. toinen munasarja poistettiin, toisesta lähti pala, arvioivat n 20%. oli varmaan huono aika olla sairaalassa koska meni ihan plörinäksi muutenkin, meni yli vrk ennenkuin sain edes jonkun lääkärin kiinni kertomaan mitä mulle on tehty, lähtikö kaikki värkit. toivuin kuitenkin hyvin, pari pv sairaalassa, tikit pois 6v kuluttua ja nelisen viikkoa saikkua.

(pari vuotta sen jälkeen raskauduin suht helposti ja kun taas päädyttiin sektioon niin leikkelivät arpikudosta samalla vähemmäksi, oli kiva yllätys. )

Vierailija
10/220 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pieni kysta, en antanut leikata, koska se ei ollut kasvanut, vaarana on et munasarja vaurioituu ja jos menettää toisen munasarjan voi toinenkin munasarja lopettaa toimintansa.loppuvuodesta kontrolli, jos kasvanut ehkä sit leikataan.

Vierailija
11/220 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 22:15"]Noin 8cm, vasen munasarja veks. Jotain rippeitä jäi, muttei ovuloi - tosin oikea munasarja ovuloi oikeestaan joka kuu. Ehkä se vasen heräisi jos oikeeta ei olisi.

Samana päivänä tähystyksestä kotiin, saikkua kolmisen viikkoa. Viikon podin ja kävely hankalaa, lähinnä henkeä ahdisti. Ne tähystyskaasut ja hartiapistos teki tiukkaa.

Kolme lasta tehty tähystyksen jälkeen. Ei uusia kystia tullut. Kohtuun pari myoomaa jotka hävisi itsekseen.

Nykyisin en ees asiaa muista, tähystyksestä 7 vuotta. Sillon hyvä kun unta sai kun mietin tulevaa.. Eli elämä kantaa, semppiä!

[/quote]

Ihan kun mun kirjoittama paitsi, ettei mitään jäänyt vasemmalle mitään. Mut leikattiin päivystyksessä kun kysta oli kiertynyt ja menossa kuolioon. Oikea ovuloi joka kuukausi ja kaks raskautta sen jälkeen takana. Ei ole vaikuttanut elämään mitenkään. Ja mulla arpi tulehtui, joten muista suihkutella haavaa ahkerasti.

Vierailija
12/220 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla tehtiin tähystysleikkauksella 18cm x 10cm kasvain vasemmasta munasarjasta. munasarja poistettiin samalla. Tämä tapahtui kun olin 18v. Leikkauksesta on 6 vuotta ja eletty ilman kasvaimia.

Vierailija
13/220 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ona lääkärini oli niin hyvä, että pystyi poistamaan tämän kokoisen kasvaimen tähystyksellä. Alku suunnitelma oli kyllä avoleikkaus 15cm arvella, mutta pyysin kokeilemaan tähystystä. Nyt vain 3 pientä huomaamatonta arpea :)

Vierailija
14/220 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi kystaa, sijaitsevat eri puolilla ja toinen noin 5cm ja toinen noin 3cm halkaisijaltaan. Kivut aivan kamalat! Joinakin päivinä kipu alkaa klo 6, kun herään ja jatkuu edelleen kun pääsen nukkumaan puolilta öin.

Miten voi ollakaan niin kipeitä noinkin pienet kystat?! Miten pieniä leikataan? Vai voiko jatkuvat kivut olla perusteena leikkaukselle?

Vierailija
15/220 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen munasarja on minulta poistettu koska 20x20cm kysta oli sen hajoittanut. Ennen leikkausta ei lääkäri tiennyt onnistuuko tähystyksellä vai ei mutta onneksi onnistui. Saikkua 5 viikkoa, ei ollut pahemmin kipuja kun otti liikkumisen varovasti.
Minut laitettiin 3kk:n leikkausjonoon mutta jos ei muisti kauheasti valehtele niin sain leikkausajan jo kuukauden odottamisen jälkeen.

Lapsen saamisen vaikeudesta en tiedä kun en ole yrittänyt, ainoa asia mitä lekuri sanoi oli "mutta kyllä yhdelläkin munasarjalla pärjää." ja päälle sellainen myötätuntoinen katse. Että enpäs tiedä sitten.

Vierailija
16/220 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta leikattu viime vuonna 10cm dermoidikysta toisesta munasarjasta. Leikattiin tähystyksellä ja pelotteluista huolimatta munasarja säästyi, ei jäänyt kuin neljä pientä arpea eri puolille mahaa. Sairaslomaa tuli viikko, mikä itselle riitti koska opiskelin tuolloin. Jos olisi ollut fyysinen työ, olisin tarvinut enemmän. Kipuja oli n. 2 viikkoa yskiessä, nauraessa ja sängystä ylös noussessa, samoin kävely vähän hankalaa. Muuten meni aika helposti koko leikkaus :)

Vierailija
17/220 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kystan olemassaolo tuli täysin yllätyksenä. Kovien vatsakipujen takia lähdin lääkäriin ja kiireellisenä leikattiin samana yönä. "Poikkeuksellisen iso keltarauhaskysta" oli revennyt ja verta valunut vatsaonteloon. Saatiin tähystyksellä leikattua. Kivut oli kyllä kovat.

Vierailija
18/220 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla todettiin pari viikkoa sitten kasvain munasarjassa . Nyt tarkemmassa ultrassa erittäin todennäköisesti hyvänlaatuinen dermoidikysta, joka on noin 10 cm halkasijaltaan. Leikkaus kk.n sisällä ja leikkaustapa selviää vasta leikkauksessa, tähystämälä toki yrittävät. Enää ei pelota mikään, kun eli pari viikkoa syöpädiagnoosin kanssa.

Vierailija
19/220 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 8cm, vasen munasarja veks. Jotain rippeitä jäi, muttei ovuloi - tosin oikea munasarja ovuloi oikeestaan joka kuu. Ehkä se vasen heräisi jos oikeeta ei olisi.

Samana päivänä tähystyksestä kotiin, saikkua kolmisen viikkoa. Viikon podin ja kävely hankalaa, lähinnä henkeä ahdisti. Ne tähystyskaasut ja hartiapistos teki tiukkaa.

Kolme lasta tehty tähystyksen jälkeen. Ei uusia kystia tullut. Kohtuun pari myoomaa jotka hävisi itsekseen.

Nykyisin en ees asiaa muista, tähystyksestä 7 vuotta. Sillon hyvä kun unta sai kun mietin tulevaa.. Eli elämä kantaa, semppiä!

Vierailija
20/220 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin avoleikkauksessa, mutta vastaan silti. Kystat oli molemmissa munasarjoissa, toinen munasarja piti poistaa kokonaan, toisesta säilyi puolet. Kystat olivat alle 10 cm. Avoleikkaukseen ei päädytty kystien takia, vaan samalla operoitiin muutakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi