Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilta on leikattu iso kysta munasarjasta?!

Vierailija
16.05.2014 |

Onnistuiko leikkaus tähystyksellä?

Kuinka suuri kysta oli?

Kauanko meni leikkauksesta toipumiseen, olitko "kipeänä" kauan? Kivut asteikolla 1-10?

Onnistukoi leikkaus vai tuliko komplikaatioita - säilyikö munsarja(t) ehjänä?

Kiitos vastanneille. Itsellä 12cm kysta leikattavana..

Kommentit (220)

Vierailija
41/220 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta leikattiin parikymppisenä kananmunan kokoinen dermoidikysta toisesta munasarjasta. Tähystyksellä leikattiin. Munasarjaa ei tarvinnut poistaa. Viikko sairaslomaa. Joitakin päiviä oli vaikea nousta sängystä, yskiminen sattui ja köpöttelin eteenpäin. Muistaakseni jo seuraavana päivänä köpöttelin viereiseen kirjastoon, kun oli pakko saada lukemani kirjasarjan seuraava osa:)

Kaksi lasta olen sittemmin saanut hyvin helposti.

Vierailija
42/220 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku pohti raskaaksi tulemista. Kerron siksi oman tarinani. Mulla toisessa munasarjassa oli noin 5cm halkaisijaltaan munasarjakysta. Se piti poistaa sillä tähystyksellä, mutta en halunnut, tai siis halusin lykätä asiaa. Lääkärill sopi.

Olin 43. Tulin tuon kystani kanssa raskaaksi ihan luomusti, ilman mitään hoitoja tms. Saimme terveen, ihanan lapsen. Raskaus helpotti kysta-asiassa, raskaushormonihan pienentää tai jopa tuhoaa tuollaisen. Se oli vielä loppuraskauden ultrassa kyllä paikallaan, mutta pienempänä eikä ole oirehtinut sen jälkeen.

Ennen raskautta joka toiset menkat (aina olleet säännölliset ja palanneet säännöllisiksi nopeasti raskauden jälkeen) oli normaalit, joka toiset taas ruskehtavat, ohuemmat menkat. Raskaaksi tulin normaaleilla runsailla menkoilla eli sen terveen munasarjan tuotoksilla. Raskauden jälkeen menkat olleet joka kerta samanlaiset eli runsaahkot ja punaiset. Siitä luulen, että se pieneni sen verran, että normaali toiminta saattoi jatkua.

Eli vastaus kysymykseen, voiko tuon tilan kanssa tulla raskaaksi, on että voi. Olin vieläpä aika vanha ja silti tärppäsi ihan noin vain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/220 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

12cm kysta löytyi yllättäen tähystyksessä. Olin "kiireellisenä" tähystys jonossa koska epäiltiin endometrioosia ja kivut haittasivat normaali elämää paljon, 8kk kesti....

Vierailija
44/220 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän paljon huononee mahdollisuus saada lapsia jos toinen munasarja joudutaan poistamaan?

ap

Lähipiirissäni tapahtunut: kystan takia poistettiin toinen ovaari, henkilö raskautui heti operaatiota seuraavaan kiertoon. :D

Vierailija
45/220 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän, minulle sanottiin. Minulta on myös poistettu munasarja dermoidikystan vuoksi avioleikkauksessa. Kun on vain yksi munasarja, niin se ei mene niinkuin luulin, että munasolu kypsyy harvemmin vaan se yksi munasarja kypsyttää solun, jos on kypsyäkseen. Eihän se muutenkaan joka kierrolla kypsy.

Vierailija
46/220 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotin kuukauden Helsingissä. Tämä oli sitä aikaa, kun ei ollut vielä edes ultran käytössä, joten kystä löydettiin tunnustelemalla. Ja siinä vaiheessa ei voi tietää, onko se kysta ja syöpä.

Vierailija
47/220 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuo kirjoittaja 43. Täytyy vielä sanoa, että kävin ennen raskauttani tutkituttamassa (juurikin syövän pelon vuoksi, sulkeakseni sen pois) kystani yksityisessä Femedassa maan johtavalla alan erikoislääkärillä, jolla oli parhaat kuvauslaitteet. Olin neuvoton ja peloissani. Ja siis 43-vuotias.

Lääkäri ei jotenkin tuntunut olevan kiinnostunut keissistäni tai siis ei ollut mikään lässyttävä sympatiseeraaja. Tiuskahti minulle hoitovaihtoehdoksi että "no hankkiudu raskaaksi, sillä se lähtee". SE oli minusta melko sydämetöntä käytöstä kenelle potilaalle hyvänsä, mutta extra-ilkeää 43-vuotiaalle. itse olin käyttäytynyt täysin korrektisti ja normaalin kohteliaaasti. Itkin kotimatkan.

Mutta raskaaksi sitten onneksi tosiaan tulin. Ehkä hän jotenkin näki, että se oli mahdollista, hän on tosi osaava raskausasioissa.

Vierailija
48/220 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Greipin kokonen tähystyksellä. Kivut oli helvetilliset noin viikon.

Vierailija
49/220 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukioiässä ehti verikysta puhjeta toisessa munasarjassa ja leikattiin päivystyksenä avoleikkauksessa. Haava läpi mahan. Munasarjasta lähti osa pois, mutta loppu toimii. Pari lasta tullut sittemmin. Kipulääkkeet toimivat hyvin. Myöhemmin ei ongelmaa, lähinnä haava läpi mahan kerää rasvan vaan haavan yläpuolelle ja näyttää siksi hassulta.

Vierailija
50/220 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän paljon huononee mahdollisuus saada lapsia jos toinen munasarja joudutaan poistamaan?

ap

Minulla poistettiin parikymppisenä toinen munasarja dermoidikystan vuoksi, kooltaan oli semmoset 7 cm. 29-v alettiin yrittämään lasta ja sain sen lopulta 38-v. lapsettomuushoitojen avulla. 

Vierailija
51/220 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dermoiidikysta leikattiin avoleikkauksessa. Neljä viikkoa sairasloma, mutta olin jo viikon päästä opsikelemassa ja kahden viikon kuluttua jo työharjoittelussa (synnytysosastolla).

Kysta saatiin poistamatta munasarja. Vuoden päästä olin raskaana.

Leikkaushaava oli yhtä iso kuin keisarinleikkaushaava, n . 20 cm leveä.

Vierailija
52/220 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teoreettisesti lapsensaantimahdollisuus vähenee 50% kun toinen munasarja poistetaan, kun elimisto vaihtelee munasarjasta toiseen kai vuorotellen että kummassa kypsyy rakkula, mutta miten hormonit sitten vaikuttaa kun on vain yksi munasarja elimistössä, että kypsyykö siellä sitten joka kuukausi munasolu, en tiedä kun en ole lääkäri. Mistähän nuo munarakkulat( joita siis joka kuukausi alkaa kypsymään useampi ja joista yleensä vain yksi valmistuu puhkeavaksi munarakkulaksi) tietää mikä niistä saa etusijan kypsymiseen ja toiset eivät kypsy loppuun ja menevät ”hukkaan”

Vierailija
53/220 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kystia poistetaan näköjään herkemmin kuin monissa muissa maissa. Itselläni oli n. 9 cm kysta munasarjassa, joka kipuili säännöllisesti. Silti sitä ei suostuttu poistamaan, koska (???) olin hedelmällisessä iässä ja yritin tulla raskaaksi. Tulinkin vuosien yrittämisen jälkeen raskaaksi ja sain terveen lapsen. Kysta vaivasi kuitenkin vielä lähes kymmenen vuotta ennenkuin se suostuttiin poistamaan (yksityisellä).

Vierailija
54/220 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät ihmiset, miksi te keskustelupalstalta kysytte tällaisista?

Pitäisi maalaisjärjenkin sanoa, että nämä kysymykset ja keskustelut kannattaa käydä lääkärin kanssa, eikä maallikoilta kysellen, miten yksittäistapauksen keissi meni. Ihmiset ovat yksilöitä ja potilaskertomuksetkin yksilöllisiä.

Vierailija
55/220 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta poistettiin 16-vuotiaana iso n. 8-10cm kokoinen kysta, joka oli kiertynyt kahteen kertaan vartensa ympärille. Oireet kystasta alkoivat jo 13-14 vuotiaana ja kävin päivystyksessä moneen kertaan ja ikinä eivät tehneet gynekologista tutkimusta, kunnes sitten kivut oli niin sietämättömät, että katto myös sen puolen, vaikka niin nuori olinkin. Kipua tuntui oikealla kyljellä ja se säteili pistoina alavatsalle. Luulin, että kipu johtuu jostai kylkeen kohdistuneesta rasituksesta. Tosiaan sitten vika kerralla tekivät gynekologisen tutkimuken ja lääkäri hämmästelikin kystan kokoa ja jouduin jäämään siltä istumalta osastolle. Sain paljon kivunlievitystö, mutta muistan kuitenkin, että en pystynyt kunnolla nukkumaan leikkausta edeltävänä yönä kun kipu jomotteli alavatsalla. Seuraavana päivänä pääsin siis leikkaukseen ja ennen hoitaja ajeli alapääkarvat poissa. Sitten mut kärrättiin sinne leikkausaliin ja tehtii jotain perusvalmisteluja sinä. Ei tarvinnu siinä alkaa riisuutumaan tai mitään. Sitte maskilla ne nukutti ja se leikkaus kesti mun osalla aika pitkään (5-6h), kun joutivat poistaan kokonaan oikean munasarjan ja kysta oli puhjennu leikkausken aikana ja nestettä joutui mahalaukkuun. Leikkaus tehtiin siis tähystyksella, eli mahaan leikattiin neljä pientä tahystysaukkoa (alavatsalle, napaan, oikealle ja vasemmalle vatsoille) , joista on jäänyt mulle pienet arvet. Heräämössä olin aivan sekaisin:D. Sen voin kertoa, että leikkaushaavat olivat todella arat sen jälkeen. Ei voinut kunnolla kävellä, istua ja nousta. Tyynyjä tarvin yöllä tukemaan asentoa. Leikkauksessa käytetty kaasun poistuminen aiheutti olkapäissä todella inhottavaa vihlovaa kipua, jota helpotettiin semmosella puhalluslaitteella. Olin kyllä niin tyytyväinen kuitenkin leikkausken jälkeen, kun en ollut kipeä. Ja se, että leikkausken jälkeen ei voinu kävellä niin oon vieläki tyytyväinen että voin juosta portaat normaalisti. 2-3 viikkoa meni toipumiseen. Kotiin pääsis sairaalasra kylläkin jo leikkauksesta seuraavana päivänä. Leikkauksen jälkeen lääkäri kävi vielä juttelemassa ja käytiin se leikkaus läpi. Kysyin, että voinko saada lapsia yhdellä munasarjalla niin sanoivat, että kyllä onnistuu.

Vierailija
56/220 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit ovat ihan neuvottomia näiden kasvavien kystien kanssa ja potilaille ei voida kertoa syytä kasvainten esiintymiseen. Nyrkkisääntö on se, että kun niitä kasvaimia alkaa tulemaan, niin niitä sitten tulee. Ne voivat lähteä leviämään minnepäin sattuu ja puhjeta raskauden aikana tai milloin vain. Munasolut kiinnittyvät myös näiden kystien takia minne sattuu, jopa munajohtimiin ja tätähän lääkärit eivät kerro, koska se sikiön elämä on tärkeämpi saattaa alkuun, mitä äidin. Vääriin paikoihin kiinnittyneet raskaudet aiheuttavat sitten puhjetessaan hengenvaaran tietysti sikiölle ja siinä samassa voi mennä henki äidiltäkin. Tätäkään ei kerrota, koska riskillä katsotaan miten selviää tälläisestä kystaraskaudesta. Kystien ilmentyminen on biologinen merkki siitä, että keho rappeutuu ja on liian vanha synnyttämään. Näitä kystiahan tulee myös vanhoille eläimille ja silloin raskaaksi tuleminen on jo liian myöhäistä. Joidenkin kohdalla se biologinen juna menee ohitse. Munasarjan syöpä mikä on yksi kuollettavimmista syövistä alkaa juuri näistä levinneistä munasarjakystista. Jos valtiolla olisi rahaa, niin kun näitä kystia löydetään monirakkulaisina, niin silloin olisi poistettava sieltä kohtu, munasarjat, johtimet jne. Niin tällöin ei kuoltaisi Suomessa munasarjan syöpään. Rahaa ei vain ole tälläisiin operaatioihin, niin lääkäreiden pitää katsoa kuinka moni kuolee ja kuinka moni ei.

Vierailija
57/220 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit ovat ihan neuvottomia näiden kasvavien kystien kanssa ja potilaille ei voida kertoa syytä kasvainten esiintymiseen. Nyrkkisääntö on se, että kun niitä kasvaimia alkaa tulemaan, niin niitä sitten tulee. Ne voivat lähteä leviämään minnepäin sattuu ja puhjeta raskauden aikana tai milloin vain. Munasolut kiinnittyvät myös näiden kystien takia minne sattuu, jopa munajohtimiin ja tätähän lääkärit eivät kerro, koska se sikiön elämä on tärkeämpi saattaa alkuun, mitä äidin. Vääriin paikoihin kiinnittyneet raskaudet aiheuttavat sitten puhjetessaan hengenvaaran tietysti sikiölle ja siinä samassa voi mennä henki äidiltäkin. Tätäkään ei kerrota, koska riskillä katsotaan miten selviää tälläisestä kystaraskaudesta. Kystien ilmentyminen on biologinen merkki siitä, että keho rappeutuu ja on liian vanha synnyttämään. Näitä kystiahan tulee myös vanhoille eläimille ja silloin raskaaksi tuleminen on jo liian myöhäistä. Joidenkin kohdalla se biologinen juna menee ohitse. Munasarjan syöpä mikä on yksi kuollettavimmista syövistä alkaa juuri näistä levinneistä munasarjakystista. Jos valtiolla olisi rahaa, niin kun näitä kystia löydetään monirakkulaisina, niin silloin olisi poistettava sieltä kohtu, munasarjat, johtimet jne. Niin tällöin ei kuoltaisi Suomessa munasarjan syöpään. Rahaa ei vain ole tälläisiin operaatioihin, niin lääkäreiden pitää katsoa kuinka moni kuolee ja kuinka moni ei.

Vainoharhaisen maallikon höpinää.

Vierailija
58/220 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Serkultani on ainakin poistettu toinen munasarja ja munatorvi kohdun ulkoisen raskauden vuoksi. Sen jälkeen he saivat silti kaksi ihanaa lasta. :)Yrityksessä meni kyllä vielä pari vuotta, muttei käsittääkseni liittynyt ainoastaan tuohon.

Vierailija
59/220 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Hei, se ei huonone puolella niinkuin luulisi. Munarakkula kypsyy jommassakummassa sarjassa, kun niitä on 2 eikä välttämättä ihan vuorotellen. Kun munasarjoja on yksi, niin rakkula kypsyy siinä eli minulle sanottiin, että mahdollisuus raskautua on ainoastaan himpun verran pienempi, mutta kun on jäljellä 1 munasarja ei tietenkään kauaa odoteta, koska sekin ehkä voidaan joutua poistamaan tai sitten tulla jokin muu ongelma raskaaksitulossa.

Minullakin oli dermoidikysta, joka poistettiin avoleikkauksessa, kokoa en muista, mutta niin suuri, että munasarja piti myös poistaa.

Yksi lapsi enkä enempää halunnutkaan.

Dermoidikysta on kuulemma sellainen, että se on usein molemmissa sarjoissa, ja se voi olla niin pienenä, ettei sitä helposti havaita. Toki kystia on muitakin.

Kivut hoitui hyvin, sairasloma 4 viikkoa.

Vierailija
60/220 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vainoharhaisen maallikon höpinää.

kommentoi lääkäri joiden hoitotaso vastaa romaniaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme