Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilta on leikattu iso kysta munasarjasta?!

Vierailija
16.05.2014 |

Onnistuiko leikkaus tähystyksellä?

Kuinka suuri kysta oli?

Kauanko meni leikkauksesta toipumiseen, olitko "kipeänä" kauan? Kivut asteikolla 1-10?

Onnistukoi leikkaus vai tuliko komplikaatioita - säilyikö munsarja(t) ehjänä?

Kiitos vastanneille. Itsellä 12cm kysta leikattavana..

Kommentit (220)

Vierailija
101/220 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut ainakin pari keraa elämäni aikana munasarjakysta, mutta leikattu ei ole ikinä. Puhkeavat itsestään. Nyt on taas ja olen tosi kipeänä, hirvittävät selkäkivut ja lantiossa paineen tunne. :(

Mulla kans selkä ja alavatsa nyt tosi kipeänä. Jatkuvasti jomottaa ja tulee semmoisia puukoniskuja välillä. Huomenna spesialistille ultraan, katsotaan mitä sanoo. Yritän välttää leikkausta viimeiseen asti mutta ei näissä kivuissakaan ole kiva elää.

Vierailija
102/220 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hormoneja olette käyttäneet kystän löytymisen aikana?

En mitään. En ole koskaan käyttänyt hormonaalista ehkäisyä. Huhtikuussa oli kaikki vielä normaalisti, nyt löytyi molemmista munsarjoista jotain :/. N35

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/220 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut ainakin pari keraa elämäni aikana munasarjakysta, mutta leikattu ei ole ikinä. Puhkeavat itsestään. Nyt on taas ja olen tosi kipeänä, hirvittävät selkäkivut ja lantiossa paineen tunne. :(

Mulla kans selkä ja alavatsa nyt tosi kipeänä. Jatkuvasti jomottaa ja tulee semmoisia puukoniskuja välillä. Huomenna spesialistille ultraan, katsotaan mitä sanoo. Yritän välttää leikkausta viimeiseen asti mutta ei näissä kivuissakaan ole kiva elää.

Jee, sain huojentavan tiedon että ei ole kasvainta. Seurataan muutama viikko ja jos ei poistu itsestään niin harkitaan leikkausta. Jatkuva särky on kyllä edelleen, eikä ihme kun mahassa kasvaa vesi-ilmapallo... :D Tsemppiä myös muille kipuilijoille!

Vierailija
104/220 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso Kysta/myooma löytyi kun oli ollut outoa tiputtelua ja satunnaista kipuilua ja paineen tunnetta. Leikkausaika varattiin noin kahden viikon päähän löydöstä kuk ei tiedetty onko se kasvain vai mikä. 5pv ennen leikkausta alkoi pistävät kivut, jotka pahenivat ilta kohden. Lopulta ambulanssilla sairaalaan ja tutkimusten jälkeen tieto että munasarja kiertyny kystan ympärille. Järkyttävät kivut. Mikään lääke ei auttanut. Päivystävälle leikkausaika ja leikkaus nukutuksessa. Pienet arvet jäi navan molemmin puolin. Vasen munsarja jouduttiin poistamaan. Onneksi oikeaa ei. Toipuminen meni hyvin, 3vkoa sairaslomaa. Pari vuotta tuon jälkeen raskauduin käytännössä heti kun halusin ja raskausaika meni hyvin.

Vierailija
105/220 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas kepeää!!

Menkkakivut,plääh..

Vierailija
106/220 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysta kyllä 😂😂😂😂 kysyisit vaikka lääkäriltä

Vierailija
107/220 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä alkoi pariviikkoa sitten illalla älytön kipu. Seuraavana päivänä osastolle kipujen takia. Kysta puhjennut ja ilmeisesti munasarja kiertynyt/hirttäytynyt. Labroja otettiin useampaan otteeseen ja ultrailtiin. Kotiin lähtiessä kysta 6,5*4,5cm. Parin päivän jälkeen poli kun älytön turvotus ja henki ahtaalla. Kysta kasvanut ~9,5cm parissa päivässä! Nyt odotellaan leikkuuta/tähystystä ennen joulua. Lähtötietoina että useampi iso kysta ja paljon pieniä ryppäitä. Mahdollisesti toinen munasarja kuoliossa joka poistetaan. Kipuilua jatkuvasti. Panadolia, Buranaa ja Panacodia kipuun. Saikulla ollu siitä asti ja nyt kipujen takia ei asiaa töihin ennen kuin leikkuu tehty. Ja mulla käytössä Mirena. Kolmas kierukka käytössä ja eka jolla kystia. Tsemppiä muillekin!

Vierailija
108/220 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kystä lähti itsekseen mutta adenomyooma oireilee niin vmäisellä tavalla että joulu pillalla. Julkiselta ei mitään apua oireisiiin paitsi kipulääkkeet!

Vierailija
109/220 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis, mulla ei tehty yhtään mitään, odotettiin vaan että puhkee itsekseen. Viikon saikku ja se oli siinä.

Kananmunankokoinen oli.

Onkohan ollut joku muu kysta sitten?

Kystasta vaan puhuttiin koko ajan. Sekä ultrassa, että lekuri.

Ihmettelen nyt kovasti.

Vierailija
110/220 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

noonnu kirjoitti:

Itellä alkoi pariviikkoa sitten illalla älytön kipu. Seuraavana päivänä osastolle kipujen takia. Kysta puhjennut ja ilmeisesti munasarja kiertynyt/hirttäytynyt. Labroja otettiin useampaan otteeseen ja ultrailtiin. Kotiin lähtiessä kysta 6,5*4,5cm. Parin päivän jälkeen poli kun älytön turvotus ja henki ahtaalla. Kysta kasvanut ~9,5cm parissa päivässä! Nyt odotellaan leikkuuta/tähystystä ennen joulua. Lähtötietoina että useampi iso kysta ja paljon pieniä ryppäitä. Mahdollisesti toinen munasarja kuoliossa joka poistetaan. Kipuilua jatkuvasti. Panadolia, Buranaa ja Panacodia kipuun. Saikulla ollu siitä asti ja nyt kipujen takia ei asiaa töihin ennen kuin leikkuu tehty. Ja mulla käytössä Mirena. Kolmas kierukka käytössä ja eka jolla kystia. Tsemppiä muillekin!

Mulla myös henkeen ottaa ja kylkeen ja yläselkään pistää heti kun kävelen reippaasti. Kaikki liikunta nyt siis pannassa... Reilun 2 viikon päästä seurantakäynti, nyt oli "vain" 5x4cm. Kumma miten niinkin pieni pallo sattuu ihan kaikkialla. Toisessa onkin sitten ehkä endometrioosia, jippijee. Eli ehkä joudun joka tapauksessa leikkaukseen vaikka tuo kysta pienenisikin.

Vierailija
111/220 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis, mulla ei tehty yhtään mitään, odotettiin vaan että puhkee itsekseen. Viikon saikku ja se oli siinä.

Kananmunankokoinen oli.

Ihmettelen nyt kovasti.

Kysta voi hävitä itsestään, mutta sen puhkeaminen on eri juttu. Varsinainen puhkeaminen aiheuttaa niin kovaa kipua ettei pysty kävelemään ja mikään lääke ei auta.

Mulla nyt seurataan meneekö seuraavien menkkojen aikana pois. Jos ei mene, se on varmaan leikattava koska on nyt aiheuttanut 24/7 melko häiritsevää kipua jo yli kuuden viikon ajan. Ei näin voi oikein eläkään.

Vierailija
112/220 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite kävin leikkauksen keittiön pöydällä leikkauksessa auttoi ulkoa tuleva valo

Vierailija
113/220 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ei tarvitse leikkausta vaan tehdään poisto ultraäänellä MRI-MIFU hoito!

Vierailija
114/220 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kananmunankokoinen oli.

Ihmettelen nyt kovasti.

Oletko varma, että odotettiin puhkeamista, jospa odotettiin pienenemistä, eli seurattiin tilannetta.

Vierailija
115/220 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin noin 5vk sitten naistenpolilla ultrassa kipujen takia, noin kuukautta aiemmin oli ehkäsyneuvolassa nähty oikealla puolella isohko kysta. Tuolla kontrollissa ei kuitenkaan oikealla näkynyt mitään, vasemmalla 2 ja mahdollisesti kohdun pinnalla yksi. Päätettiin kuitenkin antaa olla ellei kivut lisäänny, olivat sen verta pieniä.

Alle 2vk myöhemmin alkoi järkyttävät kivut. Kestin kotona noin 8h jonka jälkeen päivystykseen missä silmissä sitten sumeni ja rupesin oksentamaan. Siitä tarkkailuun, kipulääkkeitä hirveä määrä, vatsan ultra missä epäiltiin munasarjan kiertymää. Siitä kiireellä ambulanssilla naistenklinikalle missä suoraan leikkauspöydälle. Todettiinkin munasarjan sisälle pesiytynyt reilu 6cm hemorroginen kysta joka revennyt ja repässyt munasarjan samalla. Vatsasta huuhdeltiin aluksi 800ml verta jonka jälkeen suljettiin dreenin kanssa. Heti kohta huomattiinkin, että vuotaa edelleen runsaasti ja aloitettiin perään uusi leikkaus. Vielä reilu 500ml verta lisää huuhdeltiin vatsasta. Tämän lisäksi jouduttiin poistamaan suurin osa oikeasta munasarjasta, vähän saatiin jätettyä. Leikkaus kesti yli 3h ja sen jälkeen yli 4h heräämössä. Hemoglobiini putosi 60 joten jouduttiin tehdä kaksi verensiirtoa, jotta saatiin nousemaan edes lähelle 90.

Vielä jouduttiin 3pv päästä leikkaamaan taas uudelleen ja huuhtelemaan pieni määrä verta pois vatsasta kun kivut eivät loppuneet.

Yhteensä olin siis 5pv osastolla josta 4 täysin vuoteessa. Dreeni poistettiin parin päivän jälkeen ja katetri 4 päivän jälkeen. Sen jälkeen tosin jouduttiin vielä katetroimaan kun pissa ei lähtenyt tulemaan. Sairaslomaa 2vk, samoin antibiotit.

Aiemmin on kystia tullut ja mennyt, mutta ikinä ei ole käynyt mitään vastaavaa. Toivottavasti ei enään käykään, kivut jollain tasolla traumatisoi.

Vierailija
116/220 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä eroa kystilla on? Minulla oli pieni kymmenisen vuotta sitten , todettiin gynellä kun rajut menkkakivut  (siis tavallista pahemmat) mutta menkkoja ei tullut ja  sain lääkettä joka käynnisti kuukautiset. Kysta suli itsestään pois.

Vierailija
117/220 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juliah kirjoitti:

Mä kävin noin 5vk sitten naistenpolilla ultrassa kipujen takia, noin kuukautta aiemmin oli ehkäsyneuvolassa nähty oikealla puolella isohko kysta. Tuolla kontrollissa ei kuitenkaan oikealla näkynyt mitään, vasemmalla 2 ja mahdollisesti kohdun pinnalla yksi. Päätettiin kuitenkin antaa olla ellei kivut lisäänny, olivat sen verta pieniä.

Alle 2vk myöhemmin alkoi järkyttävät kivut. Kestin kotona noin 8h jonka jälkeen päivystykseen missä silmissä sitten sumeni ja rupesin oksentamaan. Siitä tarkkailuun, kipulääkkeitä hirveä määrä, vatsan ultra missä epäiltiin munasarjan kiertymää. Siitä kiireellä ambulanssilla naistenklinikalle missä suoraan leikkauspöydälle. Todettiinkin munasarjan sisälle pesiytynyt reilu 6cm hemorroginen kysta joka revennyt ja repässyt munasarjan samalla. Vatsasta huuhdeltiin aluksi 800ml verta jonka jälkeen suljettiin dreenin kanssa. Heti kohta huomattiinkin, että vuotaa edelleen runsaasti ja aloitettiin perään uusi leikkaus. Vielä reilu 500ml verta lisää huuhdeltiin vatsasta. Tämän lisäksi jouduttiin poistamaan suurin osa oikeasta munasarjasta, vähän saatiin jätettyä. Leikkaus kesti yli 3h ja sen jälkeen yli 4h heräämössä. Hemoglobiini putosi 60 joten jouduttiin tehdä kaksi verensiirtoa, jotta saatiin nousemaan edes lähelle 90.

Vielä jouduttiin 3pv päästä leikkaamaan taas uudelleen ja huuhtelemaan pieni määrä verta pois vatsasta kun kivut eivät loppuneet.

Yhteensä olin siis 5pv osastolla josta 4 täysin vuoteessa. Dreeni poistettiin parin päivän jälkeen ja katetri 4 päivän jälkeen. Sen jälkeen tosin jouduttiin vielä katetroimaan kun pissa ei lähtenyt tulemaan. Sairaslomaa 2vk, samoin antibiotit.

Aiemmin on kystia tullut ja mennyt, mutta ikinä ei ole käynyt mitään vastaavaa. Toivottavasti ei enään käykään, kivut jollain tasolla traumatisoi.

Huh huh en ihmettele että on ollut traumatisoiva kokemus, hirveän kuuloista, kämmen suun edessä luin kertomustasi. Siinä on ollut kyllä monenlaista... Toivottavasti jatkossa ei enää. Tsemppiä sulle!

Vierailija
118/220 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kystä voi siis vuotaa vatsaonteloon ja aiheuttaa koko lantion alueen tulehduksen. Kipu on karmea

Vierailija
119/220 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on ettei suomessa osata hoitaa kohtutulehdusta tai lantionalueen tulehdusta? Jouduin käymään 4 eri lääkärillä ennen kuin sain hoitoa!

Vierailija
120/220 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

noonnu kirjoitti:

Odotellaan leikkausta.. kenen kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi