Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilta on leikattu iso kysta munasarjasta?!

Vierailija
16.05.2014 |

Onnistuiko leikkaus tähystyksellä?

Kuinka suuri kysta oli?

Kauanko meni leikkauksesta toipumiseen, olitko "kipeänä" kauan? Kivut asteikolla 1-10?

Onnistukoi leikkaus vai tuliko komplikaatioita - säilyikö munsarja(t) ehjänä?

Kiitos vastanneille. Itsellä 12cm kysta leikattavana..

Kommentit (220)

Vierailija
121/220 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

noonnu kirjoitti:

Itellä alkoi pariviikkoa sitten illalla älytön kipu. Seuraavana päivänä osastolle kipujen takia. Kysta puhjennut ja ilmeisesti munasarja kiertynyt/hirttäytynyt. Labroja otettiin useampaan otteeseen ja ultrailtiin. Kotiin lähtiessä kysta 6,5*4,5cm. Parin päivän jälkeen poli kun älytön turvotus ja henki ahtaalla. Kysta kasvanut ~9,5cm parissa päivässä! Nyt odotellaan leikkuuta/tähystystä ennen joulua. Lähtötietoina että useampi iso kysta ja paljon pieniä ryppäitä. Mahdollisesti toinen munasarja kuoliossa joka poistetaan. Kipuilua jatkuvasti. Panadolia, Buranaa ja Panacodia kipuun. Saikulla ollu siitä asti ja nyt kipujen takia ei asiaa töihin ennen kuin leikkuu tehty. Ja mulla käytössä Mirena. Kolmas kierukka käytössä ja eka jolla kystia. Tsemppiä muillekin!

Odotellaan leikkausta.. kenen kanssa.

Passiivimuodossa ei ole tekijää.

Vierailija
122/220 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

noonnu kirjoitti:

Itellä alkoi pariviikkoa sitten illalla älytön kipu. Seuraavana päivänä osastolle kipujen takia. Kysta puhjennut ja ilmeisesti munasarja kiertynyt/hirttäytynyt. Labroja otettiin useampaan otteeseen ja ultrailtiin. Kotiin lähtiessä kysta 6,5*4,5cm. Parin päivän jälkeen poli kun älytön turvotus ja henki ahtaalla. Kysta kasvanut ~9,5cm parissa päivässä! Nyt odotellaan leikkuuta/tähystystä ennen joulua. Lähtötietoina että useampi iso kysta ja paljon pieniä ryppäitä. Mahdollisesti toinen munasarja kuoliossa joka poistetaan. Kipuilua jatkuvasti. Panadolia, Buranaa ja Panacodia kipuun. Saikulla ollu siitä asti ja nyt kipujen takia ei asiaa töihin ennen kuin leikkuu tehty. Ja mulla käytössä Mirena. Kolmas kierukka käytössä ja eka jolla kystia. Tsemppiä muillekin!

Täällä on viime päivinä pyörinyt joku henkilö, joka ei ymmärrä mikä on passiivimuoto. Kommentoi useisiin ketjuihin tähän tyyliin. Toki puhekielessä usein sanotaan "me odotellaan", mutta pitäisi silti tietää mitä pelkkä "odotellaan" tarkoittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/220 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On lääkär poistanut kystan kyllä

Vierailija
124/220 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta leikattiin 7cm hyvänlaatuinen kysta tähystyksessä. Oireita ei ollut, mutta kannatti leikata ennen kuin puhkeaa. Munasarja säilyi ja toivuin oikein hyvin, mutta kysta uusiutui heti. Näin vuotta myöhemmin se on jo yli 3cm halkaisijaltaan... Nyt sitten vaan seurataan, että kasvaako tämä uusikin isoksi. Itse pelkään että se puhkeaa ja aiheuttaa muuta tuhoa samalla.

Vierailija
125/220 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

noonnu kirjoitti:

Täällä on viime päivinä pyörinyt joku henkilö, joka ei ymmärrä mikä on passiivimuoto. Kommentoi useisiin ketjuihin tähän tyyliin. Toki puhekielessä usein sanotaan "me odotellaan", mutta pitäisi silti tietää mitä pelkkä "odotellaan" tarkoittaa.

Odotellaan leikkausta tarkoittaa, että odotellaan leikkausta. 

Aika helppo, ole hyvä:). 

Vierailija
126/220 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

noonnu kirjoitti:

Odotellaan leikkausta tarkoittaa, että odotellaan leikkausta. 

Aika helppo, ole hyvä:). 

Kyllä minä sen tiedän. Ja sanoinkin että kaikkien pitäisi se tietää ja ymmärtää.

Sen sijaan tuo ei tiedä joka pyöri täällä kommentoimassa kaikkiin passiivilauseisiin noita tyhmiä kysymyksiään.

Vierailija
127/220 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tällä viikolla leikkaus. Jännittää ihan pirusti kun ekaa kertaa nukutetaan. Sekä yö sairaalassa :(, en tiedä saanko unta.

Toivon että munasarjat säästyisivät. Lapsia ei ole, ehkä ei tulekaan, mutta haluaisin itse tehdä sen päätöksen.

Vierailija
128/220 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tällä viikolla leikkaus. Jännittää ihan pirusti kun ekaa kertaa nukutetaan. Sekä yö sairaalassa :(, en tiedä saanko unta.

Toivon että munasarjat säästyisivät. Lapsia ei ole, ehkä ei tulekaan, mutta haluaisin itse tehdä sen päätöksen.

Sain esilääkityksen odotushuoneessa, kun jännitin niin. Kannattaa soittaa sairaalaan ja pyytää, että varaavat tabut niin helpottaa pahimpaan hetkeen.

Vierailija
129/220 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistui  tähystyksellä. Kysta oli noin 10 cm halkaisijaltaan. Vuodelevossa meni ensimmäiset päivät, pari viikkoa kokonaisuudessaan meni ehkä toipumiseen. Joku suoni tihutti niin sitkeästi verta että olin seurannassa yön yli, mulla on muutenkin verenvuototaipumusta. Munasarjat säilyi ehjänä.

Vierailija
130/220 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin poistettu tähystyksessä iso kysta munasarjasta. Hyvin meni leikkaus ja helppo oli toipuminen, ei pahoja kipuja. Olin silloin nuori, 17v. Osa munasarjasta jouduttiin kai poistamaan, ja sillä puolella alavatsaa tuntuu nykyään välillä kipua esim ovulaation aikaan. Nykyään mulla on ihan luomusti tullut lapsi, toivottavasti joskus lisääkin. :)

Vierailija
131/220 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Endometrioosi ja kysta. Leikkaus onnistui sikäli, että pääsin niistä hirveistä kivuista. Sairaslomaa kolme päivää, n. kaksi päivää vatsa ja leikkauskohta oli hellänä, sitten helpotti. 

Toinen munasarja meni kyllä siinä lähes kokonaan. En pystynyt saamaan lapsia, koska toinenkin munasarja oli ilmeisesti 'tukossa'. Sanoin silloin niin kuin sanon tänäänkin: kerrankin osui kohtalo oikealle henkilölle. En nimittäin ole koskaan halunnut lapsia, niin ei ollut suuri vahinko. Itse asiassa suuri helpotus. (Jo pelkästään niihin ikuisiin kyselyihin lapsista, nyt voi sanoa, että munasarjat meni, eikä tarvi kohdata sitä paheksuntaa kun sanoo, etten halua lapsia)

Vierailija
132/220 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseltäni poistettiin tähystysleikkauksessa pari kystaa munasarjoista pari vuotta sitten. Leikkauksessa selvisi, että kystat olivat endometrioosikystia. Niistä suurempi oli kuitenkin aiheuttanut minulle kovia kohtauksina tulevia kipuja ja tulehduksia sisäelimistöön, koska se kiilautui välillä kohdun ja suolen väliin. En muista kystien tarkkoja mittoja, mutta ne poistettiin koska suurempi oli kuulemma jo niin iso, taisi olla jotain 9 cm.

Tajusin onneksi itse jo ennen leikkausta kystien liittyvän todennäköisesti endometrioosiin, koska niitä epäiltiin syöväksi, ja ehdin aluksi jo stressata mahdollista syöpää operaatiota odotellessa.

Toipuminen oli ihan nopeaa eikä minulla ollut erityisen kovia kipuja, ainakaan verrattuna kystien aiheuttamiin oireisiin. Särkylääkettä otin säännöllisesti sen kaksi viikkoa, minkä sain sairaslomaa, ja sillä tavalla kivut eivät päässeet kovin kummoisiksi. Munasarjani säästyivät leikkauksessa. Kovimmat kivut olivat operaation jälkeen emättimessä, ja myöhemmin sain tietää leikkausraportista minulle tehdyn gynekologisen tutkimuksen ennen operaatiota kun olin jo nukutettuna, nähtävästi mieskirurgi oli tehnyt tutkimuksen kovakouraisesti.

Vierailija
133/220 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia oireita teille tuli kystasta?

Itse olen h-kierukan käyttäjä ja en tiedä johtuuko oireet raskaudesta vai kystasta.... Ja jos on kysta niin kuinka iso se sitten on jos oireilee näin kovasti. Ultra on tällä viikolla mutta kyselen kokemuksia

Vierailija
134/220 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän paljon huononee mahdollisuus saada lapsia jos toinen munasarja joudutaan poistamaan?

ap

ei vaikuttanut mitenkään, ei mitään vaikeuksia.Toinen puoli hoitelee hommat.

Vierailija
135/220 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa leikattiin aikoinaan jalkapallon kokoinen kysta 17-vuotiaana. Ei varmaan harkittu tähystystä jos sitä silloin vielä tehtiinkään :D

Toinen munasarja meni ja umppari poistettiin samalla.

Miksi pääsi niin isoksi... en kertonut vihlovista kivuista kellekään ja luulin olevani vatsan kohdalta lihava :(

Terveyskeskukseen mennessä kysyttiin juonko paljon (!) - arpoivat olisiko maksa laajentunut - joten piti mennä sitten ensiavun kautta apua saadakseen.

Vierailija
136/220 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen h-kierukan käyttäjä ja en tiedä johtuuko oireet raskaudesta vai kystasta.... Ja jos on kysta niin kuinka iso se sitten on jos oireilee näin kovasti. Ultra on tällä viikolla mutta kyselen kokemuksia

Mulla pistää ihan pirusti alavatsaan, kylkeen, säteilee yläselkään asti. Lisäksi levossakin särkee, jomottaa. Vasemmalla puolella endoa, siellä tuntuu terävä kipu liikkueessa.

Vierailija
137/220 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla pistää ihan pirusti alavatsaan, kylkeen, säteilee yläselkään asti. Lisäksi levossakin särkee, jomottaa. Vasemmalla puolella endoa, siellä tuntuu terävä kipu liikkueessa.

Mua nippailee toispuoleisesti ja etova olo(kerran oksennettu) päänsärkyä. Aluksi alavatsa nippailit olivat ihan nivusessa asti ja alaselkä jomotusta myös. Pientä turvotusta havaittavissa mutta en tunne itse ainakaan mahan läpi mitään. Uskaltauduin tekemään rtestin ja näytti negatiivista.

Vierailija
138/220 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua nippailee toispuoleisesti ja etova olo(kerran oksennettu) päänsärkyä. Aluksi alavatsa nippailit olivat ihan nivusessa asti ja alaselkä jomotusta myös. Pientä turvotusta havaittavissa mutta en tunne itse ainakaan mahan läpi mitään. Uskaltauduin tekemään rtestin ja näytti negatiivista.

Joo alaselkä välillä myös tosi kipeä. Huomenna menen leikkaukseen... saa nähdä onko kystat kasvaneet. Marraskuussa isoin oli 6cm.

Vierailija
139/220 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän paljon huononee mahdollisuus saada lapsia jos toinen munasarja joudutaan poistamaan?

ap

ei vaikuttanut mitenkään, ei mitään vaikeuksia.Toinen puoli hoitelee hommat.

Ovulaatio tapahtunee keskimäärin vain joka toinen kerta vai ottaako jäljelle jäänyt munasarja menetetyn ovulaatiot suoritettavakseen?

Vierailija
140/220 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muna:D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi