Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilta on leikattu iso kysta munasarjasta?!

Vierailija
16.05.2014 |

Onnistuiko leikkaus tähystyksellä?

Kuinka suuri kysta oli?

Kauanko meni leikkauksesta toipumiseen, olitko "kipeänä" kauan? Kivut asteikolla 1-10?

Onnistukoi leikkaus vai tuliko komplikaatioita - säilyikö munsarja(t) ehjänä?

Kiitos vastanneille. Itsellä 12cm kysta leikattavana..

Kommentit (220)

Vierailija
21/220 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 18:51"]

Olin avoleikkauksessa, mutta vastaan silti. Kystat oli molemmissa munasarjoissa, toinen munasarja piti poistaa kokonaan, toisesta säilyi puolet. Kystat olivat alle 10 cm. Avoleikkaukseen ei päädytty kystien takia, vaan samalla operoitiin muutakin.

[/quote]

Jatkan vielä, että kipulääkitys oli sen verran riittävää, että kipuja ei juuri tarvinnut kärsiä, muutamana päivänä pientä menkkamaista jomotusta, mutta avoleikkauksesta johtuen sairasloma 4 viikkoa ja se oli kyllä tarpeen.

Vierailija
22/220 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän paljon huononee mahdollisuus saada lapsia jos toinen munasarja joudutaan poistamaan?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/220 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla onnistui tähystyksellä 12-senttisen dermoidikystan poisto. Isoin komplikaatio oli virtsaumpi, jonka mahdollisuudesta kukaan ei varoittanut etukäteen ja johon vanhan hoitsuakan kommentti oli "No en mä pysty sanomaan pystytkö sä enää ikinä pissaamaan".

Ei voinut käyttää kestokatetria, jonkun takia (endokiinnikkeitten?) se sattui ihan sietämättömästi. Leikkauksen jälkeen olin kipeä pari päivää, kipulääkkeillä olo oli kyllä ihan ok, pelottavampaa oli tuo virtsaumpi josta ei kukaan kertonut mitään oikeaa tietoa ja joka kesti neljä päivää. 

Munasarjasta meni puolet.

Vierailija
24/220 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen menossa vasemman munasarjan poistoleikkaukseen kuukauden päästä. Munasarjassa todettu 8x4 cm kysta ja koko munasarja päätetty poistaa. Verikokeissa kysta todettu ihan hyvänlaatuiseksi. Leikkaus tehdään tähystyksessä mutta huolenani on reilu ylipaino joka minulla on. Onko muilla kokemuksia ylipainoiselle tehtävästä leikkauksesta mitä isompia riskejä siinä on? Lääkäri sanoi että herääminen leikkauksen jälkeen on vaikeampaa ylipainoisella. Muuten olen yleisterve.. Pelottaa mitä ylipainoni voi aiheuttaa? Olen 157 cm ja paino 95 kg.

Vierailija
25/220 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri itse parasta aikaa toivun kystan poistosta. Samaan aikaan poistettiin myös toinen munasarja ja munajohdin.Ylipainoa minullakin on runsaasti(163cm ja 95kg) ja jouduinkin olemaan heräämössä vuorokauden koska hapetus ei lähtenyt pelaamaan heti. Minulla toki kilpirauhasen vajaatoiminta ja selkärankareuma. Minulla on aikaisemminkin poistettu kysta ja silloin ei ollut ongelmia. Nyt vaan leikkauksesta on jo 2 viikkoa ja silti vielä kipua hetkittäin. Onko kenelläkään kokemusta leikkauksen jälkeisestä kivusta. Siis minulta poistettiin vasemmalta kysta ja muut härpäkkeet, mutta minulla on ponnistaessa kipua oikealla. Tuntuu että maha ratkeaa kun kipu alkaa. Myös tähystys haavoja aristaa. 

Vierailija
26/220 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri itse parasta aikaa toivun kystan poistosta. Samaan aikaan poistettiin myös toinen munasarja ja munajohdin.Ylipainoa minullakin on runsaasti(163cm ja 95kg) ja jouduinkin olemaan heräämössä vuorokauden koska hapetus ei lähtenyt pelaamaan heti. Minulla toki kilpirauhasen vajaatoiminta ja selkärankareuma. Minulla on aikaisemminkin poistettu kysta ja silloin ei ollut ongelmia. Nyt vaan leikkauksesta on jo 2 viikkoa ja silti vielä kipua hetkittäin. Onko kenelläkään kokemusta leikkauksen jälkeisestä kivusta. Siis minulta poistettiin vasemmalta kysta ja muut härpäkkeet, mutta minulla on ponnistaessa kipua oikealla. Tuntuu että maha ratkeaa kun kipu alkaa. Myös tähystys haavoja aristaa. 

Vierailija
27/220 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta leikattiin tähystyksessä ap:n kystan kokoinen dermoidikysta. Samalla myös senpuoleinen munasarja ja kuukautiskierto on hiukan lyhentynyt. Olin 43-v, joten en yrittänytkään raskautua.

Minulle sanottiin, että leikkauksen tavoiteaika on 3 kuukautta. Pääsin kuitenkin jo puolentoista viikon päästä, koska kivut haittasivat nukkumista.

Vierailija
28/220 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta poistettiin toinen munasarja kystan takia tähystysleikkauksessa. Saikkua sain 5 päivää (piti sisällään viikonlopun). Se oli aivan liian lyhyt saikku, enkä ollut kunnossa palatessani töihin. Olisi pitänyt käydä työterveydestä hakemassa lisää lomaa.

Vierailija
29/220 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onnistunut tähystyksellä, kysta kasvoi jonossa ollessa liian isoksi.

Kokoa en muista. Iso dermoidikysta kuitenkin.

Sairaslomaa 4 viikkoa, alkuun oli saavutus kävellä korttelin ympäri. En muista, että olisin ollut kovin kipeä kuitenkaan.

Leikkaus onnistui ihan hyvin. Kystan puoleinen munasarja jouduttiin poistamaan kokonaan. Toisella munasarjalla on leikkauksen jälkeen onnistuneesti raskauduttu kahdesti.

Vierailija
30/220 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 19:03"]

Mitenköhän paljon huononee mahdollisuus saada lapsia jos toinen munasarja joudutaan poistamaan?

ap

[/quote]

Joku jo vastasikin, että on raskautunut kahdesti, Minä olen siis se, jolle jäi vain puolikas. Lääkärin mukaan sekään ei olisi teoriassa ainakaan ollut este lasten saamiselle, en sitten käytännössä tiedä, kun en ole kokeillut/yrittänyt.

Vierailija
31/220 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla, meillä on ollut nyt kaksi kiertoa yrityksessä mutta kystan takia lääkäri epäili ettei tärppää. Nyt odottelen leikkausjonossa, toivottavasti tulisi lähiaikoina kutsu sinne niin saisi sen pois alta ja pääsisi eteenpäin yrityksessä. Tosin lääkäri sanoi ettei täysi mahdottomuus ole raskautua kystasta huolimatta, on vain paljon vaikeampaa kystan erittämien hormonien tms. takia.

Kauanko te jonotitte leikkaukseen, ja jos haluatte kertoa missä kaupungissa/kunnassa?

ap

Vierailija
32/220 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla poistettiin tähystyksellä kananmunan kokoinen kysta, samalla jouduttiin poistamaan toinen munasarja ja munanjohdin. Toinen munasarja alkoi ovuloida joka kuukausi ja mulla on  4 lasta (ja yks km), jotka jokainen tärpännyt 1-2 kierrossa. Voisin siis sanoa, että mulla ei ainakaan ole ollut mitään haittaa tuosta poistamisesta.

Vierailija
33/220 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta poistettiin vasen munasarja ja munanjohdin kiireellisenä toimenpiteenä tähystyksessä. Menin päivystykseen lauantaina pahenevan kylkikivun (oikea kylki) takia. Vasta gynekologisessa ultrassa sunnuntaina huomattiin n. 10 cm kysta. Se oli aiheuttanut munasarjan kiertymisen itsensä ympäri pari kertaa, minkä takia veri ei kiertänyt ja munasarja oli mennyt kuolioon. Olen vakavasti ylipainoinen 170cm/106kg, mutta leikkaus meni hyvin. Ennen leikkausta kivut olivat niin pahat että mulle annettiin voimakkaita kipulääkkeitä suonensisäisesti puolen tunnin välein. Leikkauksen jälkeen kivut oli tiessään. Hoitajat kyseli että tarvinko kipulääkettä mutta kertaakaan en tarvinnut :) vatsassa 4 pientä arpea nyt.

Vierailija
34/220 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain tänään tietää että vasemalla puolella 4,5cm kysta ja kohdun kaulalla jotain muutoksia tai jotain. En oikein päässyt perille kun lääkäri oli mumisevaa sorttia. Uudet kokeet kohdunkaulalta ja uusi aika 3vkon päähän jos vaikka olisi kysta kadonnut kuukautisten myötä (toi votaan parasta muuten leikkaus) keltatauhashormoonia vielä määräsi 10 päivän kuurina. Raskautuminen ollut haave vain tähän asti. Toivottavasti tulee muutosta parempaan.

Vierailija
35/220 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli toukokuussa tuomiopv vasen munasarja jouduttiin poistaa koska dermoidikysta oli niin iso. Tähystyksessä onneks onnistui ja leikkaus sujui hyvin sekä fyysinen toipuminen myöskin. Henkinen puoli johtuen hormoonihäiriöistä ei edelleenkään ole palautunut. Nyt oli vasta ekat kuukautisetkin leikkuun jälkeen...mitään kantaa tms kohtaamista en ole saanut asian tiimoilta vaikka olen ainakin 3krt soitellu polille että en sit tiiä jaksasko olla yhteydessä potilasasiamieheen...on nimittäin tullut vaihevuosi oireitakin...ikää on 34v ja onneksi sain lapseni nuorena nyt en varmaan pystys.

Vierailija
36/220 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei te joilta leikattu munasarjakysta. Asetettiinko kohtuun alakautta jokin rauta (liikuttelun helpottamiseksi tms.)? Itselle tämä tuli ihan puun takaa. Eikö tällaiseen liity kohtutulehduksen riski jos emättimessä/kohdunsuulla on tulehdusta?

Vierailija
37/220 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme päivää sitten leikattiin toinen munasarja pois 10 cm kystan takia, samalla lähti myös kohtu jossa oli myoomia (ikä 46, ei tässä enää muutenkaan olis lapsia tehty). Tähystyksessä tehtiin, leikkaus meni hyvin ja näillä näkymin toipuminen etenee hyvin, pientä lämmönnousua on tosin ollut. Olin ennen leikkausta täysin oireeton, terve ja vahva ja vähän sitä mieltä että paskat koko leikkauksesta, en mene. Nyt olen kuitenkin ihan tyytyväinen että leikattiin, kysta oli niin iso. Onneksi en lukenut näitä juttuja netistä ennen leikkausta, olisin voinut jäädä kotiin stressaamaan enkä olisi uskaltanut elää normaalisti, ratsastaa, patikoida ja käydä salilla.

Vierailija
38/220 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen leikattiin tähystyksellä kuusisenttinen kysta munasarjassa piti olla, mutta olikin kiinni johtimessa. Taustalta löytyi vielä toinenkin. Itse leikkaus ei tuntunut juuri missään. Samana iltana kotiin. Tänään toisena päivänä paikat vähän arat, mutta kävelemään pystyy hyvin ja rauhallisesti kun elelee niin ihan hyvin menee. Ruoka ja wc sujuu mutkitta. Helpompi homma kuin luulin.

Vierailija
39/220 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin puoltoista viikkoa sitten menin lääkäriin Haaparannan terveyskeskukseen kun kovia möykkyjä oli vatsassa.Sain heti ajan, lääkäri puristeli vatsaa ja sanoi, että isoja ovat, sitten suoraan verikokeisiin ja Röntgeniin Kalixiin, diagnoosi oli kaksi munasarja kasvainta toinen 17cm ja toinen 13cm pitkät ja kooltaan vauvanpäänkokoisia....parin päivän päästä tutkimuksiin Sunderbyn sairaalaan, verikokeet vielä syöpäsoluja varten ja maanantaina Piteån sairaalaan magneettikuvauksiin, sitte jonojen ohi leikkaukseen jossa tehdään avoleikkaus poistetaan kohtu, munasarjat ja kasvaimet, positiivista on nopea toiminta ja hyvä palvelu sekä, että pääsee bikinikuntoon kertalaakilla😊😊😊😊

Vierailija
40/220 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuiko leikkaus tähystyksellä?

Kyllä onnistui

Kuinka suuri kysta oli?

Kaksi kystaa, toinen 16cm ja toinen 13cm

Kauanko meni leikkauksesta toipumiseen, olitko "kipeänä" kauan? Kivut asteikolla 1-10?

Kaksi viikkoa sairaslomaa, yksi viikko sairaalasta ja toinen työterveydestä. Kivut vähäisiä, ehkä noin 5, Panadolia käytin pari päivää

Onnistukoi leikkaus vai tuliko komplikaatioita - säilyikö munsarja(t) ehjänä?

Onnistui ja säilyi, tosin oikea puoli ei toimi kun on kuulemma tukossa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan