Hajusteyliherkkyys = Suomi-ilmiö?
Tuli mieleen tuosta hajusteettomista häistä lukiessani että en ole ikinä kuullut hajusteyliherkkyydestä ulkomailla asuessani. Rajoittuuko hajusteista nillittäminen vain Suomeen? Onko koko hajusteyliherkkyys vain muiden kontrollointia?
Suomessahan käytetään todella niukasti hajusteita, ei tarvitse kuin lähteä etelämmäksi eurooppaan niin alkaa todellinen hajustemania. Itse en ole hajusteille herkkä, mutta silti tulee usein tavattua muita naisia täällä ulkomailla jotka käyttävät minunkin mielestä todella voimaikkaita hajusteita. Jos pystyy toimiston käytävällä haistamaan jos tietty rouva on 10 min sitten pyyhältänyt siitä ohi, on hajusteet aika massiiviset.
Jokatapauksessa kukaan ei ulkomailla valita asiasta. Ja hajusteettomia tuotteita mahdoton löytää. Kaikki wc-paperista alkaen on hajusteellisia.
Suomessa tuntuu että joku hajusteherkkis on aina lähistöllä. Viime työpaikallakin Suomessa eräs rasittava tyyppi jaksoi syytellä ja jäljittää jotain häiritsevää hajua kuukauden päivät.
Miksi Suomessa on niin paljon hajusteyliherkkyyttä? Ajatuksia?
Kommentit (125)
Sinulle voimia,joka todella sanoit kärsiväsi hiljaa neljän seinän sisällä ja haluavasi kuolla. Käytän kyllä itse hajuvettä,kun olen pikkutytöstä tottunut ja ne ovat niin ihania.Olen oikeasti pahoillani,kun ajattelen oikeasti allergisia.Pyrinlaittamaan hajuvettä vähän etenkin arkena,ja ajoissa ennenkuin lähden ulos.Hiuslakkani on usein tuoksutonta sekä deodorantti.Minua vaan harmittaa sellaiset ihmiset,valitettavasti olen tavannut,joille kevään kauniit kukat on heti köh köh,mutta Nortti palaa huulessa aamusta iltaan.Voimia Sinulle.
Jaa,no tässä köyhä työtön,joka silti joskus saa hajuvesipullon irti,ja se kestää monta vuotta,vaikka käytänkin usein.Mikä sinä olet sanomaan,ettei köyhällä saisi olla mitään pientä ylellisyyttä.Itse varmaan haiset hieltä,niin että bussissa joutuu vaihtaan paikkaa,kuten olen joutunut tekemään,kun pinttynyt hienhaju tukkii hengityksen.Vaikka kuinka pesisit itsesi aamulla,niin hiki haisee iltapäivällä,jos et mitään estävää käytä.Deodorantti tehoaa parhaiten,mutta hajuvesikin.Puhtaus on toki ensisijaista.Mutta busseissa haisee hirveä hiki enemmän kuin haju-tai partavesi.
Esim. halvoista partavesistä lainkaan puhumatta, monenko aamukahvit tai lounas on lennähtänyt viemäriin jonkun hengityksen"raikastimen" johdosta? Käytän lainausmerkkejä, sillä luen ainoastaan (kohtalaisen puhtaan) veden sekä jotkin hedelmät raikkaiksi; tuoksu-sanan epäkäyttö on myös harkittua. Tahtovat muuten olla sitkeää tavaraa.
Tyypillisesti, kun varomattomasti hengitän sisään metrin - parin säteellä puhuvasta "raikastajasta", läpikäyn seuraavat vaiheet:
1. - maku- sekä hajuaisti lamautuvat osittain, ja liman eritys lisääntyy runsaasti;
2. - kaikki maistuu ja haisee kyseiselle "raikastimelle" (kesto n. varttitunnista kolmeen);
3. - suuhun jää todella epämiellyttävä, mätä maku, joka lähtee vain nielua sekä suuvärkkiä uutterasti kuuraamalla
Altistuksen voimakkuudesta riippuen voi esiintyä myös vapinaa, pahoinvointia, nenäverenvuotoa ja (useammin kuin ei) vatsahappojen kiehumista. Voisi olla mielenkiintoista tietää, mikä / mitkä aine(et) laukaisevat moista - maku-/hajuvariaatioita olen tavannut useita.
En ole vielä kovin vanhaksi ehtinyt, mutta muistan ajan, jolloin oli lähinnä paheksuttavaa, jos jonkun hengitys haisi - saatika että olisi haissut metrin tai parinkin päähän! Ironia ei ole nykyisin tavatonta ravintolapalveluhenkilön toivottaessa "hyvää ruokahalua".
Kummaksi on maailma mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten geeniperimä altistaa atooppisille sairauksille, esim. allergiat, astma, atooppinen ihottuma. Myös korkea hygienia altistaa näille sairauksille.
Lisään tähän kuivan pakkasilman, joka tekee todella pahaa, etenkin, jos nenän limakalvot ovat jo päässeet ohenemaan. Uskokaa pois, vaiva on todellinen. Ohutlimakalvoisen hajusteherkkyys ei ole ainostaan mikään hajuhaitta. Se aiheuttaa todellista kipua nenässä, tuntuu kuin limakalvoja vihloisi tai niissä olisi haavoja. Lisäksi hajuista tulee ainakin itselläni esim. jatkuvasti puhkeavia poskiontelotulehduksia sekä kurkkukipua. Päänsärky ja aivastelu taitavat olla useammille tuttuja vaivoja.
No hajuvedet onkin turhia, yksi turhuus monen muun seassa. Eikä köyhät osta hajuvesiä.