Hajusteyliherkkyys = Suomi-ilmiö?
Tuli mieleen tuosta hajusteettomista häistä lukiessani että en ole ikinä kuullut hajusteyliherkkyydestä ulkomailla asuessani. Rajoittuuko hajusteista nillittäminen vain Suomeen? Onko koko hajusteyliherkkyys vain muiden kontrollointia?
Suomessahan käytetään todella niukasti hajusteita, ei tarvitse kuin lähteä etelämmäksi eurooppaan niin alkaa todellinen hajustemania. Itse en ole hajusteille herkkä, mutta silti tulee usein tavattua muita naisia täällä ulkomailla jotka käyttävät minunkin mielestä todella voimaikkaita hajusteita. Jos pystyy toimiston käytävällä haistamaan jos tietty rouva on 10 min sitten pyyhältänyt siitä ohi, on hajusteet aika massiiviset.
Jokatapauksessa kukaan ei ulkomailla valita asiasta. Ja hajusteettomia tuotteita mahdoton löytää. Kaikki wc-paperista alkaen on hajusteellisia.
Suomessa tuntuu että joku hajusteherkkis on aina lähistöllä. Viime työpaikallakin Suomessa eräs rasittava tyyppi jaksoi syytellä ja jäljittää jotain häiritsevää hajua kuukauden päivät.
Miksi Suomessa on niin paljon hajusteyliherkkyyttä? Ajatuksia?
Kommentit (125)
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:09"]
Sen ainakin tiedän että etelämmässä ei ihottumaa tunneta, se on Suomessa niin yleinen koska täällä talvi on kylmä ja kuiva ja iho on normaali vain kesällä. Siksi haluaisinkin muuttaa lämpimään, ei jaksaisi asuttaa tätä helkutin pohjoisnapaa, ei tää on terveellistä, eikä järkevää!!
[/quote]
No höpö höpö! Olen asunut lapsuuteni välimerellä ja siellä jos missä oli ihottumia. Tutustuppa vaikka mistä maista ihmiset käyvät eniten hoidattamassa ihoaan kuolleenmeren ihoklinikalla. Koulun retkillä useampikin voiteli ihoaan säännöllisesti. Kun palasin Suomeen, kaikki talvisetkin voitelurumbat hävisivät. Vain partiosta muistan yhden kaverini, jonka piti voidella tiheään.
Ei tämä mikään uusi asia ole, minä olen törmännyt hajusteyliherkkyyteen jo 80-luvulla.
Te jotka pidätte asiaa muoti-ilmiönä niin muistakaa että allergiat on huuhaata vielä siinäkin vaiheessa kun lapsenne allergisoituu ja saa anafylaktisen shokin. Hoitoon toimittamisen sijaan sitten suitsuttelette ympärillä hajuvettä ja uitatte pyykkiä hajustetussa huuhteluaineessa ihan vain v*ttuillaksenne ja näyttääksenne että olette parempia ihmisiä kun tuo allerginen. Eihän hän voi kieltää teitä tekemästä juuri mitä teitä huvittaa, onhan täysin naurettavaa kärsiä migreenistä tai tukehtua jos te ette sitä ymmärrä ettekä suvaitse.
Ei mun anoppikaan ollut maalla asuessaan 50-60-luvulla yliherkkä hajusteille, kun ei niitä siellä silloin kukaan käyttänyt.
Mutta myös lankomies on hajusteherkkä. Ennen muinoin käytti niin voimakkaita deodorantteja, että meinasin pyörtyä, enkä minä ole astmaatikko tai allerginen tai mitään. Minä en oireile tupakasta, se haisee muuten vain pahalle, grillaus ja nuotiot tuoksuvat mielestäni hyvälle. Mutta hajuvedet ovat jotain aivan kamalaa, niistä saan päänsärkyä.
Miksi niitä pitää lotrata niin valtavasti? En ymmärrä. Miten te itse kestätte niitä? Haiseeko teidän alapää niin pahalle, että niitä täytyy käyttää valtavasti? Kukaan normaalilla hajuaistilla varustettu ihminen ei pidä hyvänä tuoksua, joka haisee kymmenien metrien päähän. Sitten tärkein: En ole tavannut yhtäkään miestä, joka arvostaisi voimakasta hajusteen tuoksua. Sellaisia, jotka haukkuvat hajuvesiltä lemuavat naiset, on valtavasti. Jotkut kyllä käyttävät valtavasti partavettä, yleensä nämä ovat jotain edustajia, jotka kai hikoavat paljon eivätkä ehdi suihkuun.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 06:52"]
Muoti"tauti". Ja siis yleensä naisten ongelma. Montako hajusteyliherkkää miestä olette nähneet? Niinpä. Yleensä ne ovat niitä keski-ikää lähenteleviä naisia.
Hajusteyliherkistä oikeasti herkkiä tuoksuille on varmasti alle prosentti. Loput ovat niitä niiskuttajia ja ahdistelijoita, jotka menevät hysteeriseksi kaikenlaisista hajuista. Ei pidä syyllistää oikeita hajusteyliherkkiä, mutta isolla osalla tuntuu olevan myös hieman psyykkistä problematiikkaa.
[/quote]
Itse asiassa allergioita on sitä enemmän, mitä nuoremmasta sukupolvesta on kyse.
t. "keski-ikää lähentelevä nainen"
Suomessa käytetään julkisesti todella vähän tuoksuja. Esimerkiksi kokolattiamattomaissa matot, verhot ja kaikki tekstiilit saatetaan suihkuttaa useita kertoja päivässä hajusteella. Varsinkin halvoissa hotelleissa työmatkat ovat näin perusterveellekin välillä ihan yhtä tuskaa.
Ja ihmiset kaatavat päälleen tonneittain hajuvettä, ja kaikki tuotteet on hajustettu vielä paljon voimakkaammin kuin suomalaiset merkit, esim. pesuaineista Ariel on vielä melko mieto verrattuna moniin keskieurooppalaisiin merkkeihin.
Sympatiseeraan hajusteyliherkkiä, mutta on ihan utopiaa kuvitella, että kaikki voitaisiin pakottaa olemaan käyttämättä mitään tuoksuja teidän vuoksenne. Eri asia sitten, jos puolet porukasta alkaa olla yliherkkiä. Mutta nyt tilanne on kuin muillakin yliherkillä, esim. allerginen joutuu välttämään tiettyjä ruokia varman päälle, ääniyliherkkä joutuu käyttämään korvatulppia jne. Itsellänikin on eräs yliherkkyys ja kustannuksia ja vaivaa tulee, ei voi mitään.
Nyt kun tarkemmin ajattelen niin totta tosiaan, ulkomailla en ole havainnut samanlaista nillittämistä asiasta. Mielenkiintoinen juttu, toden totta.... hmm...
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 23:28"]
Olen asunut mm. USAssa, Ruotsissa, Saksassa, Ranskassa, Briteissä, Irlannissa, Hollannissa ja Italiassa muutaman kk jaksoja viime vuodet työni takia, ja Suomi on ainoa maa jossa olen kuullut hajusteallergiasta. Ulkomaiset ystävätkin ihmettelivät että mikä ihme sellainen yliherkkyys tai allergia on, että onko se joku patentoitu juttu ja lääkevalmiste joka haetaan vain Suomessa :D
[/quote]
No monellako tutullasi Suomessa hajusteallergia on? Sinun tuttavasi = kaikki? Kukaan ulkomailla asuva ei tunnu tietävään, ketään sellaistakaan, kellä on keliakia, mutta itse tunnen tasan yhden, en enenpää "aitoja", amerikkalaisen perheen, jonka isällä on keliakia. Tosin pääsi pahaan jamaan, kun siellä sitä ei helposti löydetty. Suomalaisia sukujuuria hänelläkin tosin on.
Älkää vaan googlettako "perfume allergy" niin ette saa mitään tietoa siitä, että Suomen ulkopuolellakin esiintyy hajusteallergiaa. Muutama miljoona tulosta..
Mä ihmettelen tätä, kun moni vouhkaa sitä, että vain Suomessa. Miksette tutki asiaa netissä, vai pelkäättekö sen faktan ilmenemistä, että sitä on muuallakin?
Löytyy vuosia vanhoja jenkkien keskusteluja aiheesta. Elämä on raakaa, kun ei voi elää harhoissaan, kun netti paljastaa totuuden tästäkin.
Täällä vielä lisää tietoa, joten työntäkää se käsityksenne "vain Suomessa" sinne missä muukin tietämättömyyttene ilman halua ottaa faktoista selvää on.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 21:22"]
Se on hajusteärsytys eikä mikään -yliherkkyys eikä -allergia, eli kun suomalaisia ärsyttää kaikki mahdollinen kaikissa nykyään, kohta ollaan allergisia toisten ihmisten luomiväreille varmaan. Tietenkään tätä ei kannata unohtaa; mitä kalliimpi, parempi, laadukkaampi ja uniikimpi tuoksu kyseessä niin sitä enemmän sitä tulee inhota, "saakelin merkkituoksu-porvarielitistit". ;)
[/quote]
Anteeksi, mutta en minä edes tunnista, mitkä ovat sellaisia eliittituoksuja, joista meikäläisen kuuluisi ärsyyntyä. Huono homma, menee hyvät rahat ihan hukkaan, kun minä luulen sitä kärpäsmyrkyksi.
En minä väitä, että joskus ei voisi olla kyse "ärsytyksestä", mihin aika moni tähän ketjuun kirjoittanut hajusteen käytöllä tähtääkin. Minun tuntemillani ihmisillä se on kuitenkin todellinen ja lääkärin diagnisoima terveyshaitta, työpaikalla työsuojeluongelma.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 06:52"]Muoti"tauti". Ja siis yleensä naisten ongelma. Montako hajusteyliherkkää miestä olette nähneet? Niinpä. Yleensä ne ovat niitä keski-ikää lähenteleviä naisia.
Hajusteyliherkistä oikeasti herkkiä tuoksuille on varmasti alle prosentti. Loput ovat niitä niiskuttajia ja ahdistelijoita, jotka menevät hysteeriseksi kaikenlaisista hajuista. Ei pidä syyllistää oikeita hajusteyliherkkiä, mutta isolla osalla tuntuu olevan myös hieman psyykkistä problematiikkaa.
[/quote]
Ihan tosi! Saadaanpa taas jostain valittaa ja mäkättää ihmisille. Mä taas pidän hajustetuista pulvereista, hajuvesistä, kaikesta tuoksuvasta enkä tosiaan muuta mitään ;)
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 21:31"]
Itse rakastan hajuvesiä, mutta olen nyt viimeisen vuoden aikana itsekin herkistynyt niille lisääntyvässä määrin :( Saan hengenahdistusta ja rytmihäiriöitä, varsinkin myskiä sisältävistä tuoksuista. Niin ihania kuin ne olisivatkin.
[/quote]
Tiedätkö, että osa ihmisistä ei haista lainkaan myskiä? Ilmeisesti minä kuulun niihin, sillä "ihanat myskintuoksuiset" ovat minun mielestäni jokseenkin hajuttomia.
Silti en pelastu kärsimykseltä, vaan saan joistakin tuoksuista migreenin.
En pelkästään siitä tietysti, pulskien blondien suorimasta hajuvedestä vaan myös joistakin mausteiden tuoksuista.
Hajusteyliherkkyys liittyy hyvin monissa tapauksissa kosteusvaurio- tai homealtistukseen. Itse aloin oireilemaan hajusteille ja kemikaaleille asuttuani homeisessa asunnossa. Surullista on, että hajuste- ja kemikaaliherkkyys on alkanut yleistyä myös lasten keskuudessa. Paitsi runsas hajusteiden käyttö, syynä on myös maamme päiväkotien ja koulujen surkea kunto ts. homeongelmat. Koska kyseessä on alati kasvava ongelma, viisas vanhempi suojelee lastaan ja välttää turhien hajusteiden käyttöä mm. pyykinpesujauheissa ja siivousaineissa. Herkistyminen edellyttää aina altistumista. Mitä vähemmän altistumista, sitä epätodennäköisempää sairastua yliherkkyyteen. Hajusteille (toisin kuten luonnollisille altisteille kuten siitepölylle) ei voi sairastuttuaan enää siedättyä. Ja "siedätyshoitoahan" todellakin saa jos hajusteyliherkkänä liikkuu kotinsa ulkopuolella.
Sen ainakin tiedän että etelämmässä ei ihottumaa tunneta, se on Suomessa niin yleinen koska täällä talvi on kylmä ja kuiva ja iho on normaali vain kesällä. Siksi haluaisinkin muuttaa lämpimään, ei jaksaisi asuttaa tätä helkutin pohjoisnapaa, ei tää on terveellistä, eikä järkevää!!
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:09"]
[/quote]
siis ei oo* terveellistä!
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 07:44"]Mun mielestä on todella outoa, kun esim. pikkuhousunsuojissa on hajusteita. Miksi ihmeessä? Lähiprismassa niitä on kahta lajia. Mitä ihmeellisimpiin paikkoihin tungetaan tuoksuja, halpoja tuoksuja. En yhtään ihmettele, että hajusteongelmat ovat lisääntyneet rajusti.
[/quote]
Siksi ettei pillu haise kalalle! Siteitäkin myydään hajusteisina.
Hajuvesien tekijä Max Perttula sanoi Ylen ohjelmassa, että "Työpaikalle Perttula ei suosittele laittamaan raskaita tuoksuja, etenkään jos on palveluammatissa" ja tämä hajusteallergikoiden ja astaamtikoiden takia. Hajuvesien tekijä ei olekaan moukkamainen AV--mamma, joka holvaa hajuvettä joka paikkaan ja vielä kerta kiellon päälle, koska sitä vituttaa allergikoiden puheet.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 07:44"]Mun mielestä on todella outoa, kun esim. pikkuhousunsuojissa on hajusteita. Miksi ihmeessä? Lähiprismassa niitä on kahta lajia. Mitä ihmeellisimpiin paikkoihin tungetaan tuoksuja, halpoja tuoksuja. En yhtään ihmettele, että hajusteongelmat ovat lisääntyneet rajusti.
[/quote]
On olemassa myös hajustettuja koirankakkapusseja.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 23:58"]Olisin tietenkin surullinen tämän läheisen höpsähtämisen takia. Yliherkkyydet ovat siedätyksen puutetta ja osa niistä, kuten sähköyliherkkyys ja vesisuonien aiheuttamat vaivat ovat korvien välisiä juttuja. Epäilemättä sellaisetkin voi invalidisoida, ei siinä mitään.[/quote]
No mutta joku sunkin on jo korvien välistä pahasti invalidisoinut. Hajusteyliherkälle hajua nokkaan että siedättyy, kala-allergiselle kalaa pöytään joka päivä että siedättyy, eläinallergiselle eläintarha kotio että siedättyy, jnejne.
Vain ihan täydellä idiootilla on vastaava siedätyslogiikka. Kyllä se olisi sun paikka olla kotona pilaamasta ympäristöä idiotismilla.