Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hajusteyliherkkyys = Suomi-ilmiö?

Vierailija
13.05.2014 |

Tuli mieleen tuosta hajusteettomista häistä lukiessani että en ole ikinä kuullut hajusteyliherkkyydestä ulkomailla asuessani. Rajoittuuko hajusteista nillittäminen vain Suomeen? Onko koko hajusteyliherkkyys vain muiden kontrollointia?

Suomessahan käytetään todella niukasti hajusteita, ei tarvitse kuin lähteä etelämmäksi eurooppaan niin alkaa todellinen hajustemania. Itse en ole hajusteille herkkä, mutta silti tulee usein tavattua muita naisia täällä ulkomailla jotka käyttävät minunkin mielestä todella voimaikkaita hajusteita. Jos pystyy toimiston käytävällä haistamaan jos tietty rouva on 10 min sitten pyyhältänyt siitä ohi, on hajusteet aika massiiviset.

Jokatapauksessa kukaan ei ulkomailla valita asiasta. Ja hajusteettomia tuotteita mahdoton löytää. Kaikki wc-paperista alkaen on hajusteellisia.

Suomessa tuntuu että joku hajusteherkkis on aina lähistöllä. Viime työpaikallakin Suomessa eräs rasittava tyyppi jaksoi syytellä ja jäljittää jotain häiritsevää hajua kuukauden päivät.

Miksi Suomessa on niin paljon hajusteyliherkkyyttä? Ajatuksia?

Kommentit (125)

Vierailija
81/125 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 23:29"]

Minäkin olen huomannut että juuri nuo keski-ikäiset naiset allergisoituu minun tuoksulle saman tien kun kerron että sitä saa vain parista Keski-Euroopan putiikista ja että mitä se maksaa! :D Ensin sanovat että on niin hyvä tuoksu ja että mistä saa ja paljon maksaa, ja kun kerron hinnan niin samantien heitä alkaa "ahdistamaan" se tuoksu! Käsittämätöntä! :DDD

[/quote]

Anteeksi, mutta minä en todellakaan edes tunnista "laatumerkkejä" ja jos se haisee minun mielestäni kärpäsmyrkylle niin sitten haisee, maksoi mitä maksoi.

Harvemmin edes keskustelen kenenkään kanssa parfyymien hinnoista.

Kuninkaallisten ja filmitähtien seura voi olla sen verran houkutteleva, että yksi jos toinenkin viis välittää sitä seuraavasta migreenistä, jos saa istua jossakin Nobel-illallisilla prinsessa vieressä, vaikka mille löyhkäisi.

Vierailija
82/125 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas kerran: kun MINULLA ei ole mainittua vaivaa, niin ei sitä ole olemassakaan. Kunhan kuvittelevat. Kyllä namä av-mammat sitten ovat avarakatseisia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/125 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kärsin aspergerin takia aistiyliherkkyydestä, minulla on hyvin tarkka hajuaisti.

En silti nillitä hajusteiden käyttäjille, olisi naurettavaa jos muut joutuisivat rajoittamaan elämäänsä minun takiani.

Vierailija
84/125 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 14:36"]Minä kärsin aspergerin takia aistiyliherkkyydestä, minulla on hyvin tarkka hajuaisti.

En silti nillitä hajusteiden käyttäjille, olisi naurettavaa jos muut joutuisivat rajoittamaan elämäänsä minun takiani.

[/quote]

Hajusteherkkyys ja hyvä hajuaisti ovat vähän eri asia... Ja et varmaan ole assi. Yksikään tuntemani assi ei välitä muiden ihmisten hyvinvoinnista.

Vierailija
85/125 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä myskiäkään välttämättä erikseen haista, mutta satun tietämään omat hajuveteni missä sitä on ja kokeilemalla olen tullut tähän tulokseen.

On varmasti toki muitakin ainesosia mitkä allergisoivat, en vain tiedä vielä mikä.

Ps. Lady Gagan hajuvedessä on myrkkykoisoa, ihan oikeaa myrkkyä. Miten tuollaisia saa edes myydä??? O_o

T. Se myskiä karttava

Vierailija
86/125 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tuli dokkari, että kuulema lähi-idässä nainen kuluttaa 100ml:n pullon kahdessa viikossa. Mites siellä ei valiteta?

Vierailija
87/125 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi ilmiö se ainakin on. Onko siis yhtäkkiä kaikille puhjennut tämä yliherkkyys vai eivätkö ole jaksaneet valittaa asiasta ennen? Ymmärrän kyllä että on ihmisiä joille hajusteet aiheuttavat ihottumaa, atooppinen iho yms ja tiedän tällaisia ihmisiä kyllä mutta kuinka yliherkkiä nyt yhtäkkiä onkin puoli Suomea? En minäkään turhaan läträä hajusteilla mutta uskomatonta sontaa etteikö kukaan saisi tuoksua enää yhtään miltään. Pysykää kotona (ja alapeukuttakaa rauhassa)

Vierailija
88/125 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisethan on muutenkin nähtävästi allergisempia ja herkempiä kuin muut. Jos haluatte kaataa puoli hajuvesikauppaa päällenne, niin muuttakaa ulkomaille. Hajuvesiä käytetään nykyään enemmän, siksi hajusteyliherkät ne havaitsevat.

Vierailija
89/125 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän siinä ketjussa joku ulkomailla asustellut kanssa totesi. Mun kokemuksen mukaan muualla ei metelöidä niin mistään allergioista tai sairauksista. Suomessa taas ollaan vähän ollakseen, kun on yliherkkyyttä.

Vierailija
90/125 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Suomessa nimenomaan on mielestäni lisääntynyt juuri tämä, että jossain, jopa ulkona haisee voimakas haju- tai partavesi eikä ketään näy paikalla. Eilen viimeksi hain työpaikan postia, kamala lemu eikä ihmisiä ollut lähistöllä. Mennyt ilmeisesti hetkeä aikaisemmin ohi viereisiin taloihin. 

Pyykinpesuaineet on kyllä aina haisseet kamalalle ja en ole 25 vuoteen käyttänyt taloyhtiön pesukonetta muiden ihmisten pyykkiaineiden takia. Joskus olisi kiva, kun on esim. vieraiden jälkeen isompi satsi kerralla, mikä ei omaan koneeseen mahdu. 

Minusta tämäkin on täysin uusi ilmiö, että kuntosalille tullaan voimakkaista hajuvesissä. Jotkut salit on kuulemma joutuneet jo laittamaan kiellon. Ei sellaista mielestäni 10 vuotta sitten ollut. Tämä johtuu todennäköisesti siitä, että keski-ikäisten naisten salikäynnit on lisääntyneet voimakkaasti, he tulevat ehkä suoraan töistä tai häpeävät hien hajua. Itse olen antanut itselleni luvan haista salilla hielle, eikä kukaan ole käskenyt pois. Sinne se miesten hien sekaan hukkuu. 

Vierailija
91/125 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä minäkin ihmettelen. Chanel no 5 -pullo kuluu minulla noin.kahdessa viikossa, eli en osta edes kolmea pulloa kuukaudessa. Silti kaikki tuntuvat valittavan ahdistuskohtausta. Pariisissa tällainen ei tulisi kuuloonkaan!

Rouva, 55

Vierailija
92/125 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hajusteissa muuta ongelmaa ole kuin se, että ne, jotka niitä käyttävät paljon ovat sitä ihmisryhmää joilla ei ole halua / varaa / kiinnostusta hankkia kunnollisia tuoksuja. "Ostin litran säästöpullon Menneniä. Riittää melkein koko kuukaudeksi."

Vierailija
93/125 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten geeniperimä altistaa atooppisille sairauksille, esim. allergiat, astma, atooppinen ihottuma. Myös korkea hygienia altistaa näille sairauksille.

Vierailija
94/125 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muoti"tauti". Ja siis yleensä naisten ongelma. Montako hajusteyliherkkää miestä olette nähneet? Niinpä. Yleensä ne ovat niitä keski-ikää lähenteleviä naisia.

Hajusteyliherkistä oikeasti herkkiä tuoksuille on varmasti alle prosentti. Loput ovat niitä niiskuttajia ja ahdistelijoita, jotka menevät hysteeriseksi kaikenlaisista hajuista. Ei pidä syyllistää oikeita hajusteyliherkkiä, mutta isolla osalla tuntuu olevan myös hieman psyykkistä problematiikkaa.

Vierailija
95/125 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä lienee suomalainen tapa saada huomiota.... ja näin tykättään kyykyttää toisia. Minun nenään kun käy niin kukaan ei saa laittaa tuoksua.

Suomessa ollaan vähän yliherkkiä asiassa jos toisessa, samaan kategoriaan menee sisäilmaongelmat. Ei niistä muualla kohkata samaan malliin vaikka ongelmat on isompia ja todellisempia kuin meillä, jossain Briteissä se on ihan ok jos on nurkassa hometta. Ostetaan lähikaupasta homeen poistoainetta ja pestään pois. 

Suomi on hysteerikkojen luvattu maa

Vierailija
96/125 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kestää hajuvesipullo kaksi vuotta. Kukaan ei karta, koska käyn aamuisin suihkussa ja pesen sebamedillä. 

Vierailija
97/125 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla lähtee ääni jos olen esim. kosmetiikkaosastolla. Hengityskin vaikeutuu. Kyllä yliherkkyyttä voi oikeasti olla. Itse en valita, välttelen paikkoja jossa tiedän hajusteita olevan.

Vierailija
98/125 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, minäkin olen kuullut, että ranskattaret ovat laiskoja käymään suihkussa ja peittävät siksi pahaa hajuaan keinotekoisilla hajusteilla. 

Vierailija
99/125 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessahan saadaan ahdistuskohtauksia jos joku grillaa pihallaan tai polttaa tupakkaa tuulisella ilmalla :). Kaiken elamisen tulisi olla hajutonta, mautonta ja aanetonta.

Vierailija
100/125 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä olenko hajusteyliherkkä, mutta ihmiset, joilla on hajuvettä haistan likaisina. Eli en aisti hajuveden tuoksua lähellä olevasta ihmisestä puhtaana vaan tunkkaisena tms.

Hajussa aistin hien ja rasvan, joskus muutakin epämiellyttävän imelää ja pahaa.. En ole muutoin mikään tarkkanenäinen mielestäni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme