Hajusteyliherkkyys = Suomi-ilmiö?
Tuli mieleen tuosta hajusteettomista häistä lukiessani että en ole ikinä kuullut hajusteyliherkkyydestä ulkomailla asuessani. Rajoittuuko hajusteista nillittäminen vain Suomeen? Onko koko hajusteyliherkkyys vain muiden kontrollointia?
Suomessahan käytetään todella niukasti hajusteita, ei tarvitse kuin lähteä etelämmäksi eurooppaan niin alkaa todellinen hajustemania. Itse en ole hajusteille herkkä, mutta silti tulee usein tavattua muita naisia täällä ulkomailla jotka käyttävät minunkin mielestä todella voimaikkaita hajusteita. Jos pystyy toimiston käytävällä haistamaan jos tietty rouva on 10 min sitten pyyhältänyt siitä ohi, on hajusteet aika massiiviset.
Jokatapauksessa kukaan ei ulkomailla valita asiasta. Ja hajusteettomia tuotteita mahdoton löytää. Kaikki wc-paperista alkaen on hajusteellisia.
Suomessa tuntuu että joku hajusteherkkis on aina lähistöllä. Viime työpaikallakin Suomessa eräs rasittava tyyppi jaksoi syytellä ja jäljittää jotain häiritsevää hajua kuukauden päivät.
Miksi Suomessa on niin paljon hajusteyliherkkyyttä? Ajatuksia?
Kommentit (125)
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 06:54"]
Tämä lienee suomalainen tapa saada huomiota.... ja näin tykättään kyykyttää toisia. Minun nenään kun käy niin kukaan ei saa laittaa tuoksua.
Suomessa ollaan vähän yliherkkiä asiassa jos toisessa, samaan kategoriaan menee sisäilmaongelmat. Ei niistä muualla kohkata samaan malliin vaikka ongelmat on isompia ja todellisempia kuin meillä, jossain Briteissä se on ihan ok jos on nurkassa hometta. Ostetaan lähikaupasta homeen poistoainetta ja pestään pois.
Suomi on hysteerikkojen luvattu maa
[/quote]
Syy voi olla se, että ei se ole pelkkä home, joka ongelmat aiheuttaa vaan joku rakennusmateriaalin (lastulevyn) kemikaali, joka reagoi homeen kanssa ja saa aikaan myrkkyä. Tätä on joku suomalainen tutkinut ja väitöskirjankin tehnyt, mutta jostakin syystä siitä ei ole kerrottu kovin julkisesti.
Suomessa on herätty siihen mihin muualla ei. Onneksi. Hajusteissa ja esim. muoviteollisuuden tuotteissa on tapahtunut viime vuosien aikana muutosta huonompaan suuntaan. Tämä on näkynyt mm. Joulun alla esim. lelujen turvatesteissä. Itse olen hajusteyliherkkä ja tämä on alkanut n. viiden vuoden sisällä. Esim. Tietyt uudet "raikkaaksimainostetut" huuhteluaineet muuttuivat omaan nenään kauheiksi hajupommeiksi (haju ei lähde enää vaatteista, jos niihin on kerran joutunut "raikkaaksimainostettua huuhteluainetta") kun tuli "uusi koostumus". Uskon - tämä siis oma subjektiivinen uskomukseni - että nykyiset hajusteiden pohjakemikaalit ovat halvempia tällaisinaan. Niitä ei ole vielä testattu tarpeeksi ja siksi ihmiset ovat alkaneet oireilemaan "uusien koostumuksien" myötä. Myös muovit ovat alkaneet haista. Esim. lastenleluissa on jatkuvasti ftalaatteja enemmän ja enemmän, joka johtuu nimenomaan kiinamuovin ja halpatuotannon osuuden kasvamisesta/voitontavoittelusta. Hajusteet ovat kemikaaliteollisuuden sairain ja voittoatavoittelevin toimialue. Pyrin minimoimaan hajusteet. LV, Erisan ja Softcare saavat minun ääneni pesuainepuolella - joskus pesen Omo Colorilla ja pyykeissä on siedettävä mutta selkeä haju. Huuhteluaine on aina LV tai vastaava. Hajuste- ja deodoranttipuolella käytän kyllä tuoksuja, mutta pyrin ostamaan hyviä merkkejä, joissa maltillinen tuoksu. Nenä tottuu tuoksuihin, mutta kannattaa kysyä itseltään, onko syytä totuttaa nenää tuoksuihin: Nenä kertoo hyvin mikä on turvallista ja mikä ei. Jos se haisee voimakkaasti, sitä ei tulisi käyttää. Tämän sanoo järkikin. Ei silti, hieltäkään ei saa haista, eli antiperspiranttia ja mietoja pesuaineita tulee kuitenkin käyttää - pyrin tutkimaan, mitkä sisältävät vain tutkittuja ainesosia. Yleensä käytän apteekin tuotteita. En osta "uusia koostumuksia" - enkä turhia muovileluja lapsille. En tuoksu, mutta en myöskään haise... Onko tämä väärin?
Olen työssäni huomannut, etteivät ne, jotka oikeasti ovat yliherkkiä pidä asiasta juuri meteliä. He yrittävät tulla allergiansa kanssa toimeen ja elää mahdollisimman normaalia elämää tässä kaikenlaisten hajujen kyllästämässä maailmassa. Meteliä pitävät ne, joita muutenkin häiritsee kaikki mahdollinen, ne jotka eivät konttorissa voi istua vessanoven läheisyydessä tai ikkunan vieressä, jotka eivät eivät koskaan saa säädettävää tuolia ahterilleen sopimaan. Siis ne, joita ylipäätään häiritsee toiset ihmiset ja maailma. En minäkään pidä kaikista partaveistä ja parfyymeistä, joilla ihmiset itsensä kyllästävät ja liika on liikaa, mutta tämä hajustekysymys on jo mennyt hysterian puolelle.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 06:21"]
No Suomessa nimenomaan on mielestäni lisääntynyt juuri tämä, että jossain, jopa ulkona haisee voimakas haju- tai partavesi eikä ketään näy paikalla. Eilen viimeksi hain työpaikan postia, kamala lemu eikä ihmisiä ollut lähistöllä. Mennyt ilmeisesti hetkeä aikaisemmin ohi viereisiin taloihin.
Pyykinpesuaineet on kyllä aina haisseet kamalalle ja en ole 25 vuoteen käyttänyt taloyhtiön pesukonetta muiden ihmisten pyykkiaineiden takia. Joskus olisi kiva, kun on esim. vieraiden jälkeen isompi satsi kerralla, mikä ei omaan koneeseen mahdu.
Minusta tämäkin on täysin uusi ilmiö, että kuntosalille tullaan voimakkaista hajuvesissä. Jotkut salit on kuulemma joutuneet jo laittamaan kiellon. Ei sellaista mielestäni 10 vuotta sitten ollut. Tämä johtuu todennäköisesti siitä, että keski-ikäisten naisten salikäynnit on lisääntyneet voimakkaasti, he tulevat ehkä suoraan töistä tai häpeävät hien hajua. Itse olen antanut itselleni luvan haista salilla hielle, eikä kukaan ole käskenyt pois. Sinne se miesten hien sekaan hukkuu.
[/quote]
Erotan tässä viestissä nyt selvyyden vuoksi aluksi hajusteen ja hajuveden. Tiedän, että AV:lla on myös ihmisiä, joiden mielestä "hajuvedestä" puhuva ihminen on dinosaurus. Minusta se kuitenkin on selkein nimitys pullossa myytävälle neste- tai voidemaiselle tuotteelle, jonka tehtävä on ensisijaisesti tuoksua.
Sille, että koet nyt hajuvesien tuoksuvan voimakkaammin kuin joskus aiemmin, on selkeä syy, joka ei oikeasti liity käytön yleisyyteen. Hajuvesien käyttö yleensä on Suomessa laskussa, eli tämä ei selitä kokemaasi hajuhaittaa.
Kokemasi ilmiö johtuu siitä, että hajuvesiteollisuuden luonne on muuttunut ratkaisevasti viimeisen viidentoista vuoden aikana. Kun vielä 1990-luvulla hajuvesivalmistajat saivat suurimmat tuotot tekemällä tuoksuja lisenssillä suurille muotitaloille ja kosmetiikkamerkeille, nyt he ostavat "julkkiksen" nimen, jonka alla tuoksu lanseerataan. Näiden julkkistuoksujen tarkoituksena ei ole nousta vuosikymmeniä myyväksi klassikoksi, vaan tuottaa tuoksutalolle mahdollisimman suuri tuotto muutamassa vuodessa. Sanomattakin lienee selvää, ettei näiden tuoksujen laatu ole samaa tasoa kuin imagostaan tarkkojen muotitalojen nimen alla lanseerattujen tuoksujen on ollut. Mutta nyt muotitalot ovat lähteneet mukaan nopeaan kiertoon, parhaana esimerkkinä Gucci, joka on kolmen viime vuoden aikana lanseerannut yli tusinan Flora ja Guilty -sarjojen tuoksuja, ja vetänyt markkinoilta pari modernia klassikkoa.
Vastavoimana tälle nopealle kierrolle nimenomaan hajuvesiin keskittyneiden valmistajien tuoksujen suosio on kasvanut. Suomessa vain näitä ns. niche-tuoksuja ei saa käytännössä mistään.
Käytännössä siis on käynyt niin, että yhä harvemmat suomalaiset käyttävät hajuvesiä, mutta käytetyt hajuvedet ovat aiempaa huonompilaatuisia. Ikävien hajuvanojen aiheuttaja harvemmin on Chanelia hiukan liian paljon päälle lurauttanut varttuneempi naishenkilö - nämä naishenkilöt kun yleensä ovat nimenomaan lopettaneet hajusteiden käytön oman tai työkaverin yliherkkyydenvuoksi. Siellä pukuhuoneessa haisee 20-vuotiaan fitnesstytön Gucci tai Versace.
Mun mielestä on todella outoa, kun esim. pikkuhousunsuojissa on hajusteita. Miksi ihmeessä? Lähiprismassa niitä on kahta lajia. Mitä ihmeellisimpiin paikkoihin tungetaan tuoksuja, halpoja tuoksuja. En yhtään ihmettele, että hajusteongelmat ovat lisääntyneet rajusti.
Nyt nyt, jotain rajaa tähän keskusteluun. Kukaan tuskin tarkoituksella tai huomiota kerjätäkseen välttää hajusteita tai esittää saavansa oireita.
Jos muihin maihin verrataan niin monissa muissa maissa allergioiden ha astman hoito on aika alkeellisella tasolla Suomeen verrattuna. Katsoin kerran dokkarin tv:stä missä oli vakavaa astmaa sairastavia brittejä. Hoito ja ohjeistus oli sitä tasoa että esim. kokolattiamattojen ei ymmärretty olevan pahasta tai että huono ilmanlaatu pahentaa oireita.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 07:33"]
Esim. lastenleluissa on jatkuvasti ftalaatteja enemmän ja enemmän, joka johtuu nimenomaan kiinamuovin ja halpatuotannon osuuden kasvamisesta/voitontavoittelusta.
[/quote]
Tämä muuten ei pidä paikkaansa. Ftalaattipohjaisia muoviyhdisteitä on käytetty aiemmin leluissa ja kosmetiikassa huomattavasti nykyistä enemmän. Nykyään niiden käytölle EU:n alueella on asetettu rajat, toisin kuin esim. 20 vuotta sitten. Asiaa myös valvotaan. Pistokokeissa toki jää jatkuvasti kiinni tuotteita, joista ftalaatteja löytyy, mutta olen aivan varma, että olen itse altistunut lapsuudessani 70- ja 80-luvuilla ftalaateille suuremmassa määrin kuin lapseni tulevat altistumaan mm. konttailemalla kodin ja mummolan muovimatoilla.
Muut tuoksunvahvisteet sitten ovat asia erikseen. Niitä taatusti on mm. hajuvesissä, ja ne saattavat ongelmia aiheuttaa, mutta keskittyminen pelkkiin ftalaatteihin ei tässä tapauksessa auta ketään.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 06:01"]
Niinhän siinä ketjussa joku ulkomailla asustellut kanssa totesi. Mun kokemuksen mukaan muualla ei metelöidä niin mistään allergioista tai sairauksista. Suomessa taas ollaan vähän ollakseen, kun on yliherkkyyttä.
[/quote]
Suomessa muut ottaa asian puheeksi, jos jollain on allergia. Mm. brittituttuni oli erittäin vaivautunut, kun hän ensin hiljaa oli ottamatta suklaakakkua ja sitten sitä tuputettaessa hän joutui toteamaan, että on allerginen suklaalle. Joku alkoi vielä puhumaan hänen allergiastaan ja tuttujensa allergioista, joka vaivaannutti tämän britin täysin. Ainakin siinä jäi tunne, että hän halusi pitää terveystietonsa omanaan, eikä muiden small talkin aiheena. Yleensä häntä ei saa hiljaiseksi, mutta siitä aiheesta keskusteltaessa hän ei puhunut.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 06:52"]
Muoti"tauti". Ja siis yleensä naisten ongelma. Montako hajusteyliherkkää miestä olette nähneet? Niinpä. Yleensä ne ovat niitä keski-ikää lähenteleviä naisia.
Hajusteyliherkistä oikeasti herkkiä tuoksuille on varmasti alle prosentti. Loput ovat niitä niiskuttajia ja ahdistelijoita, jotka menevät hysteeriseksi kaikenlaisista hajuista. Ei pidä syyllistää oikeita hajusteyliherkkiä, mutta isolla osalla tuntuu olevan myös hieman psyykkistä problematiikkaa.
[/quote]
Yhden tunnen, joka vietiin sairaalaan ambulanssilla astman ja hajusteyliherkkyyden vuoksi. Mutta kuoli lopulta astman aiheuttamiin komplikaatioihin, joten ei ole teidän hajuilla lotraajien tiellä enää. Joten huoli pois. Kyllä ne pysyy siellä kotona neljän seinän sisällä astmapiippuineen ja kortisoonikuurineen.
Ei tuo nyt kovin suomalaiselta vaikuta, jos yli joka kymmenes amerikkalainen ilmoittaa yliherkkyydestä ja heistä neljännellä se on lääkärin toteamana.
Monessa muussa maassa astmaatikot ja allergiset yksinkertaisesti vammautuvat tai kuolevat pois. Suomessa astmaatikkojen kuolleisuus on huomattavasti pienempi kuin vaikkapa britanniassa, koska täällä tiedetään puhtaan sisäilman merkitys huomattavasti paremmin.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 08:05"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 06:01"]
Niinhän siinä ketjussa joku ulkomailla asustellut kanssa totesi. Mun kokemuksen mukaan muualla ei metelöidä niin mistään allergioista tai sairauksista. Suomessa taas ollaan vähän ollakseen, kun on yliherkkyyttä.
[/quote]
Suomessa muut ottaa asian puheeksi, jos jollain on allergia. Mm. brittituttuni oli erittäin vaivautunut, kun hän ensin hiljaa oli ottamatta suklaakakkua ja sitten sitä tuputettaessa hän joutui toteamaan, että on allerginen suklaalle. Joku alkoi vielä puhumaan hänen allergiastaan ja tuttujensa allergioista, joka vaivaannutti tämän britin täysin. Ainakin siinä jäi tunne, että hän halusi pitää terveystietonsa omanaan, eikä muiden small talkin aiheena. Yleensä häntä ei saa hiljaiseksi, mutta siitä aiheesta keskusteltaessa hän ei puhunut.
[/quote]
Mun piti kirjoittaa tästä samasta aiheesta. Muualla allergioita pidetään vammana, josta ei haluta puhua. Täällä Suomessa ne on arkipäiväisiä tai joskus tuntuu että niillä jopa haetaan huomiota.
Silmälaseihinkin täällä on ihan erilainen suhtautuminen kuin vaikkapa keski-eurooppalaisilla, jotka pitävät niitä kuulolaitteeseen verrattavana apuvälineenä, joka otetaan häpeillen käyttöön vasta kun on pakko.
en luota amerikkalaisiin tutkimuksiin, liian kaupallisia. Mistä vetoa että tuossakin taustalla on jokin lääkefirma jolla on lääke yliherkkyyteen?
http://www.webmd.com/allergies/features/fragrance-allergies-a-sensory-assault
Ap ei ole tainnut matkustella paljon Viroa pidemmälle.
Minulla sitten ärsyttää nykyään tämä yliherkkyys. Minun lapsuudessa ihanin tuoksu oli, kun isä sytytti piipun tai tupakan ja villapaita haisi sille savulle. Isän sylissä oli kiva istua, kun se poltti piippua.
Eikä asbestin suhteenkaan oltu hulluja, kuten nykyään. Ennen sitä pidettiin hyvänä rakennusaineena, nyt naurettavasti hyviä rakennuksia puretaan sukelluspuvut päällä, kun hysterisoidaan näiden aineiden kanssa.
Muutenkin ollaan ylihygieenisia ja pestään joka päivä. Ennen oli kerran viikossa sauna ja se riitti. Ei joka päivä menty pesulle, vaan ihmiset haisi ihmisille ja pantiin mummia kainaloon ja lakkaa hiuksiin vähän lisää, että kampaus kesti koko päivän.
Nykyään on niin maitoyliherkkää ja laktoosivammaa ja hajusteherkkää ja yskitään ja köhitään nyt muka keväällä, kun on kaikenmaailman allergioita. Minun lapsuudessa kukaan ei vetänyt mitään lääkettä, kun tuli kevät. Jalat oli rohtuneita vähän kaikilla ja taipeet auki, mutta kesä kuivatti vaivat.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 08:27"]
Minulla sitten ärsyttää nykyään tämä yliherkkyys. Minun lapsuudessa ihanin tuoksu oli, kun isä sytytti piipun tai tupakan ja villapaita haisi sille savulle. Isän sylissä oli kiva istua, kun se poltti piippua.
[/quote]
Tuo onkin sitten jo ihan eri asia, joka taitaa kuitenkin olla ap:n aloituksen syy. Aikanaan ei ole tiedostettu mikä aiheuttaa erilaisia pahoja oloja.
Ihan samalla tavalla appiukkoni on ollut aikanaan hajuyliherkkä, hänen päänsärkynsä ja allergiaoireet vaan tuomittiin kaikeksi muuksi. Myöhemmin nuoruudessaan, kun allergiat selvisivät ja hän sai lääkityksiä, hän nukkui niiden seurauksena välillä töissä, eikä sitäkään ymmärretty. Sen jälkeen hän kouluttautui ja oli oikein aikaansaavana johtajana eläkkeelle jäädessään, mutta muistelee edelleen kuinka nuoruudessaan hänen taudistaan puhuttiin lorvikatarrina.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 08:21"]
en luota amerikkalaisiin tutkimuksiin, liian kaupallisia. Mistä vetoa että tuossakin taustalla on jokin lääkefirma jolla on lääke yliherkkyyteen?
[/quote]
Eli pitääkö tuosta tutkimuslähtökohdastasi mielestäsi vetää johtopäätös, että amerikassa ei ole vielä todettu hajusteyliherkkyyttä, joka on tämän ketjun aihe, vaan sitä yritetään tutkimuksin markkinoida sinne?
Eiköhän tuosta voi päätellä ainakin, ettei se ole mikään geneettinen ilmiö, vaan sielläkin sitä esiintyy.
Kuumassa ilmastossa ihmiset hikoilee enemmän = haisevat enemmän, tarvitaan enemmän hajusteita? Selittää miksi ulkomailla on enemmän haisuja?
Minä ihmettelen tilannetta ulkomailla ja myös Suomessa n.s.julkkis ja kuuluisuuspiireissä.Ajatellaan jotain Osgar-ja Gould-Globe.gaaloja.Kuninkaallisia häitä,missikisoja,ooppera-ja elokuvaensi-iltoja.Miten ne ihmioset eivät siellä saa karmeita kohtauksia ja valita lehdissä tuoksuista kun antavat haastatteluja.Suomessa kun pieni köyhä laittaa teatteriin tai tansseihin hajuvettä,niin heti köh köh.Mietin vaan,että kehotetaan niitä olemaan käyttämättä juhlatilaisuuksissa,niin missä niitä sitten käytät.Kotona yksin vai.Tuntuu turhalta,että niitä sitten Suomeen valmistetaankaan.
Suomessa on vasta viime aikoina siirrytty pesemään pyykkit niin kylmässä, että tarvitaan tehopesuaineet ja vielä hajusteet peittämään pyykkiin jäävää hajua. Tämä voi selittää sitä, että vasta nyt on alkanut pesuainehaju olla häiritsevä.
Toiseksi täällä asuu ihmisiä, jotka ovat muutenkin halunneet elää riittävän etäällä toisistaan. Väestö ei ole vielä niin urbanisoitunut, että suvaitsisi toisen ihmisen reviirillään, ei siedä edes hajua.
Entä on ulkomailla ne hajusteet yhtä kamalia kuin Suomessa? Suomi on muuten siitä erikoinen maa, että tällä esim. savun hajua pidetään yleensä miellyttävänä toisin kuin muualla.