Hajusteyliherkkyys = Suomi-ilmiö?
Tuli mieleen tuosta hajusteettomista häistä lukiessani että en ole ikinä kuullut hajusteyliherkkyydestä ulkomailla asuessani. Rajoittuuko hajusteista nillittäminen vain Suomeen? Onko koko hajusteyliherkkyys vain muiden kontrollointia?
Suomessahan käytetään todella niukasti hajusteita, ei tarvitse kuin lähteä etelämmäksi eurooppaan niin alkaa todellinen hajustemania. Itse en ole hajusteille herkkä, mutta silti tulee usein tavattua muita naisia täällä ulkomailla jotka käyttävät minunkin mielestä todella voimaikkaita hajusteita. Jos pystyy toimiston käytävällä haistamaan jos tietty rouva on 10 min sitten pyyhältänyt siitä ohi, on hajusteet aika massiiviset.
Jokatapauksessa kukaan ei ulkomailla valita asiasta. Ja hajusteettomia tuotteita mahdoton löytää. Kaikki wc-paperista alkaen on hajusteellisia.
Suomessa tuntuu että joku hajusteherkkis on aina lähistöllä. Viime työpaikallakin Suomessa eräs rasittava tyyppi jaksoi syytellä ja jäljittää jotain häiritsevää hajua kuukauden päivät.
Miksi Suomessa on niin paljon hajusteyliherkkyyttä? Ajatuksia?
Kommentit (125)
Uskon todella, että aidosti hajusteherkkiä on ja ongelma on kasvava. Olen itsekkin "hajusteherkkä" eli saan oireita hajusteista. Toki herkkyyteni johtuu siitä, että olen herkistynyt yhdelle kosmetiikkateollisuudessa paljon käytetylle aineelle, jota valta-osassa hajuvesistä on.
Mutta silti myös ihan kokemuksesta väitän, että suuri osa "hajusteherkistä" on vain hysteerisiä. Uskon, että ihan jokaista meistä ärsyttää voimakas hajuvedenlemu, ja siitä vedetään heti johtopäätös, että olen allerginen, ja ruvetaan hysteerisesti paasaamaan omasta vakavasta allergiasta ja syyllistämään kanssaihmisiä.
Ne, jotka todella saavat oireita hajusteista, ovat todennäköisesti vielä vähemmistö.
Ja tarkoitan oireilla ihan todellisia yliherkkyysoireita.
Minäkin esim.saan päänsärkyä voimakkaista hajuista ja uskon, että valtaosa saa, ilman, että olen allerginen, muuta kuin joissakin olevalle ainesosalle, joka turvottaa suurina pitoisuuksina silmät umpeen.
Käytän kuitenkin itsekkin hajusteita, vaikka olen todetusti allerginen. Iholleni en voi tuoksuja käyttää, mutta pieni suihkaus paidanhelmaan on ihan mukava piristys, ja ei ole kukaan tästä suihkauksesta lähelläni mitään oireita saanut, vaikkakin lähipiirissä on astmaatikkoja yms.
Eli se, että vaikeita oireita saa aivan pienistäkin pitoisuuksista hajusteita, on todennäköisesti hyvin harvinaista, jopa sillä todetulla allergialla/astmalla.
Heidän puolestaan olen todella pahoillani.
Tästä keskustelusta kun olisi pääteltävissä, että jokainen hajusteita käyttävä hulvaisi niitä litrakaupalla päällensä. On ikävä, että jotkut näin tekee, mutta ei se oikeuta syyllistämään jokaista hajusteita käyttävää.
Suurinosa todennäköisesti käyttää jotakin hajustetta, ja jos hajusteyliherkkyys olisi todella niin dtamattinen ja vakava tauti kun annetaan ymmärtää, niin tuolla kaupungilla makaisi ruumiita vähän joka kadunkulmassa.
Hajusteiden täydellinen kieltäminen ei olisi ratkaisu tähänkään asiaan, vaan sekä allergikoiden ja hajusteidenkäyttäjien asennemuutos.
Kaikenkukkuraksi, minusta on pöhköä väittää, että hajusteherkkyydessä olisi kyse pelkästä hajusta, kyseessä on jokin ainesosa, jolle herkistytään. Vaikka siis kaikki hajusteet poistettaisiin käytöstä, kemikaaleja jäisi rutkasti, ongelman nimi vaihtuisi vain siihen kemikaaliherkkyyteen. Vai luulevatko ihmiset, että hajusteita käytettävissä tuotteissa ilman hajustetta tuote olisi hajuton? Pikemminkin tilanne olisi päinvastoin.
En tunne yhtään hajusteyliherkkää miestä.
Ne naiset, jotka tunnen, ovat keski-ikäisiä eli samaa ikäluokkaa kuin minä.
Rakastan tuoksuja mutta en kaada puolta pulloa hajuvettä päälleni niin kuin ei tee kukaan muukaan normaali ihminen.
Välillä tuntuu siltä, että suomalaisissa on muita kansallisuuksia enemmän niitä, jotka yksinkertaisesti ovat allergisia toisille ihmisille. ;)
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:34"]
Haju- ja partavesien kunnon lotraus on todellakin lisäänynyt viime vuosina. Pienikin määrä hajuvettä riittäisi, mutta kun pitää pistää puoli pulloa kerralla.. Miksi?
[/quote]
No ihan siksi, että ihminen tulee immuuniksi käyttämälleen hajusteelleen ja siksi sitä laitetaan enemmän kerta toisensa jälkeen tajuamatta, että se haisee ihan yhtä voimakkaalta kanssaihmisten nenässä.
Olin kerran täällä Saksassa koukannut hajuvesiosaston kautta kielikurssilleni, suihkauttanut kumpaankin ranteeseen yhden kerran hajustetta. luokassa istuin joidenkin ennestään tuntemattomien nuorten miesten väliin ja ajattelin kyllä itsekin että melko vahvan tuoksuisia hajusteita tuli laitettua. Ei mennyt kovin kauaa kun molemmat pojat alkoivat niiskutella, rykiä kurkkua ja toisen hengitys muuttui pihisevämmäksi. Toinen heistä lähti luokasta hetkeksi yskimään. Siinä vaiheessa läksin vessaan pesemään tuoksut pois; olin onnistunut aiheuttamaan kaksi astmakohtausta kerralla! Kyllä hävetti. palasin takaisin hinkattuani ranteita hyvän aikaa, ja kas kummaa; niiskuttelu ja pihinähengitys katosivat pikku hiljaa kaksoitunnin aikana.
Koska suomessa ei saa mikään haista, näkyä, kuulua tai maistua kun se ärsyttää jotakin. Ja kun se jotakin ärsyttää, niin se sitten kielletään kaikilta. Oikeasti hajusteyliherkät on asia erikseen, mutta heitä on oikeasti todella vähän. Mutta näitä kaikelle yliherkkiä tuntuu olevan puoli suomea.
Saavatko hajusteyliherkät oireita nimenomaan hajusteista vai pelkistä hajuista? Esim. että tulee huonovointiseksi toisen hajuveden tai pesuaineen tuoksusta, mutta hienhaju ei aiheuta erityisiä oireita. Minusta ainakin tuntuu, että useammin joutuu haistelemaan toisten hikeä, kuin hajusteita. Valitettavasti.
Hieman OT: Tietääkö kukaan, mikä on se joidenkin maahanmuuttajien käyttämä hajuste, jonka tuoksu on hyvin epämiellyttävä, jopa tukahduttava minunkin mielestäni? Voin vain kuvitella, miten hajusteyliherkät siihen reagoivat.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 10:30"]
Oikeasti hajusteyliherkät on asia erikseen, mutta heitä on oikeasti todella vähän. [/quote]
Eri maissa tehdyissä tutkimuksissa hajusteyliherkkien osuus on yleensä vaihdellut 5 ja 10 prosentin välillä. Joidenkin tutkimusten mukaan jopa 40 % ihmisistä saa oireita hajusteista, mutta näissä on varmaankin otettu mukaan kaikkein lievimmätkin oireet.
Mielestäni 5-10 % ei ole mitenkään erityisen pieni osa.
Ihan muuten ihmisten yleisen terveydenkin kannalta olisi hyvä, jos kemikaalikuormaa onnistuttaisiin jotenkin vähentämään. Nykyään ruoassa, kosmetiikassa ja tavaroissa on valtava määrä erilaisia kemikaaleja, joista monet ovat ihmisille tutkitusti haitallisia, ja lisäksi sellaisetkin kemikaalit, jotka yksinään olisivat turvallisia, voivat muuttua haitalliseksi yhdessä toisten kemikaalien kanssa. Tässä artikkeli eräästä tutkimuksesta. http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1288688377679.html
Mitään täyskieltoja en lähtisi ajamaan, koska niillä saadaan aikaan vain rajua vastustusta. Itse olen alkanut vähä vähältä lopettaa tiettyjen tuotteiden käyttöä tai vaihtaa niitä toisiin tuotteisiin.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 14:38"]
Hajusteherkkyys ja hyvä hajuaisti ovat vähän eri asia... Ja et varmaan ole assi. Yksikään tuntemani assi ei välitä muiden ihmisten hyvinvoinnista.
[/quote]
Ensimmäisessä lauseessa olet aivan oikeassa, mutta assien suhteen täysin hakoteillä. Minun tuntemistani asseista kaikki välittävät toisten hyvinvoinnista. Itse asiassa pari potee kiltin tytön syndroomaa ja uhraa itseään toisten hyväksi vähän liiankin tehokkaasti.
Ihan turhaa valittamista. Suomalaisissa vituttaa kaikista eniten tämä kaikki turhasta valittaminen. KAIKKEA vastustetaan ja KAIKESTA valitetaan taukoamatta!
Ratkaiseva merkitys on mistä komponenteista tuoksu on koottu.
Aitoja tisleitä sietää teknokemiallista sotkua ei todellakaan.
Toisilla on vara laittaa laadukasta parfyymiä ja sitä sietää herkkä paremmin kuin Axea.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 10:13"]
En tunne yhtään hajusteyliherkkää miestä.
Ne naiset, jotka tunnen, ovat keski-ikäisiä eli samaa ikäluokkaa kuin minä.
Rakastan tuoksuja mutta en kaada puolta pulloa hajuvettä päälleni niin kuin ei tee kukaan muukaan normaali ihminen.
Välillä tuntuu siltä, että suomalaisissa on muita kansallisuuksia enemmän niitä, jotka yksinkertaisesti ovat allergisia toisille ihmisille. ;)
[/quote]
Minäkin olen huomannut että juuri nuo keski-ikäiset naiset allergisoituu minun tuoksulle saman tien kun kerron että sitä saa vain parista Keski-Euroopan putiikista ja että mitä se maksaa! :D Ensin sanovat että on niin hyvä tuoksu ja että mistä saa ja paljon maksaa, ja kun kerron hinnan niin samantien heitä alkaa "ahdistamaan" se tuoksu! Käsittämätöntä! :DDD
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 06:52"]
Muoti"tauti". Ja siis yleensä naisten ongelma. Montako hajusteyliherkkää miestä olette nähneet? Niinpä.
[/quote]
No esimerkiksi isäni on hajusteyliherkkä. Minä en ollut lapsena, mutta aikuisena olen herkistynyt hajusteille. Äitini pitää hajuvesistä, valitettavasti, joten minä ja isäni emme voi kovin lähellä häntä olla, ennen kuin pahimmat höyryt ovat hälvenneet.
Kauppojen leipäosastolla kuljen hengittämättä, kun sattuu olemaan tuoreen leivän tuontipäivä. Töissä en mene kahvitauolle samaan aikaan kuin eräs kollega, joka haisee parinkymmenen metrin päähän voimakkaalle hajuvedelle ja aiheuttaa minulle migreenin. Onneksi hän on jäämässä eläkkeelle.
Kaikki hajut eivät aiheuta päänsärkyä ja tukehtumisoireita. Vain jotkut tietyt, vahvat hajut. Toiset hajut voivat sitten taas olla ihan miellyttäviä, esimerkiksi vastaleikattu nurmikko. Ne ovat nuo teolliset hajut, jotka aiheuttavat oireita.
En minä asiasta meteliä nosta, en edes sano siitä mitään julkisesti. En vain mene sellaiseen paikkaan, jossa haisee voimakkaasti hajuvesiä, esim. kauppojen kosmetiikkaosastot. Teatterikäyntejä olen joutunut vähentämään, koska sielläkin haisee usein tosi vahvasti hajuvedet ja hiusmuotoiluaineet. Uskon, että hajusteyliherkkiä on paljonkin, mutta he vain ovat joutuneet oppimaan elämään asian kanssa eivätkä huutele asiasta sen kummemmin.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 10:54"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 06:52"]
Muoti"tauti". Ja siis yleensä naisten ongelma. Montako hajusteyliherkkää miestä olette nähneet? Niinpä.
[/quote]
No esimerkiksi isäni on hajusteyliherkkä. Minä en ollut lapsena, mutta aikuisena olen herkistynyt hajusteille. Äitini pitää hajuvesistä, valitettavasti, joten minä ja isäni emme voi kovin lähellä häntä olla, ennen kuin pahimmat höyryt ovat hälvenneet.
[/quote]
Minun vuonna 1910 syntynyt ja sodassa palvellut isoisäni oli myös yliherkkä hajusteille. Silmät ja nenä alkoivat heti vuotaa, ja muita oireita tuli sitten altistuksen jatkuessa.
Kaipa isoisäni oli sitten hysteerisenä muotiallergikkona aikaansa edellä, jo vuosikymmeniä :D
Jotakin ddt:tä on suomalaisille syötetty/sumutettu kun allergiat ja herkkyydet vaan lisääntyy. Toisekseen hajuvesiä ei tarvita jos osaa käydä suihkussa päivittäin, mielellään aamulla.
Kaikenlaisia kemikaaleja pitää ennemmänkin vähentää kuin lisätä.
Kun kuljen afrikkalaisen naisen ohi, lähes aina hän haisee jollekin hajusteelle.
Kun vieressäni seisoo puhtaanoloinen latinomies, hän haisee lähes aina hielle.
Jne.
Mielestäni tarkka nenä ja herkkyys hajuille ovat luonnonkansalle ominaisia juttuja, eikä tässä asiassa pidä apinoida muita. Muut haiskoot keskenään ja tottukoot siihen, minusta se kyllä on paljon oudompaa ettei ketään häiritse esim. kulttuuri, jossa hikoillaan auringossa päivittäin mutta dödö ei eksy kainaloon.
Asun ulkomailla. Jouduin työhaastatteluun mennessä allekirjoittamaan vakuutuksen, ettei minulla ole tuoksuja, ennen kuin pääsin sisään työpaikan tiloihin.
Sanoisin, että vain Etelä-Euroopassa ja kehitysmaissa on tapana korvata peseytyminen hajusteilla. Pohjois-Euroopassa ja anglosaksisissa maissa ei ole tapana haista.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 11:25"]
Kun kuljen afrikkalaisen naisen ohi, lähes aina hän haisee jollekin hajusteelle.
Kun vieressäni seisoo puhtaanoloinen latinomies, hän haisee lähes aina hielle.
Jne.
Mielestäni tarkka nenä ja herkkyys hajuille ovat luonnonkansalle ominaisia juttuja, eikä tässä asiassa pidä apinoida muita. Muut haiskoot keskenään ja tottukoot siihen, minusta se kyllä on paljon oudompaa ettei ketään häiritse esim. kulttuuri, jossa hikoillaan auringossa päivittäin mutta dödö ei eksy kainaloon.
[/quote]
Mitä? Suomessa 30 vuotta asuneena ja latinomaassa 15 vuotta voin kyllä sanoa että täällä peseydytään paljon useammin kuin suomessa! Miksi teet yleistyksiä missä ei ole mtn perää? Rasisti?
Latinokulttuurissa puhtaus/ulkonäkö tärkeää (juu aina niitä kylähulluja tms jotka ei tohon kuulu on) ja suihkussa käyvät 1-2 krt/päivä. Ja aina vaihdetaan puhtaat vaatteet vaikka ei olisi tahran tahraa.
113, Helsingissä nimenomaan latinon näköiset miehet haisevat hieltä. Ne, jotka hengaavat muotikuteissa kaikki päivät ostoskeskuksissa.
-ohis
Minä saan todella helposti migreenin voimakkaista tuoksuista. Tavallinen (muiden) hajusteiden käyttö ei mua häiritse, mutta on ihan tuskaa istua bussissa silloin kun jonkun hajuvesi/partavesi haisee monen penkkirivin päähän. Pakko jäädä bussista pois, koska muuten tulee isolla todennäköisyydellä migreenikohtausmKertokaa mulle, että miksi sitä hajustetta pitää suihkuttaa aivan käsittämättömiä määriä?
En vaadi ketään käyttämään hajustamatonta shampoota tai noudattamaan mitään muutakaan tavallista elämää häiritsevää toimintatapaa. Mielestäni on ihan yleiselläkin tasolla epäkohteliasta kanssaeläjiä kohtaan kun pitää lemuta todella voimakkaasti. En mä ainakaan haluaisi, että koko bussi haistaisi hajuveteni.
Haju- ja partavesien kunnon lotraus on todellakin lisäänynyt viime vuosina. Pienikin määrä hajuvettä riittäisi, mutta kun pitää pistää puoli pulloa kerralla.. Miksi?