Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihava 164/60 teini, miten saisi vaivihkaa laihtumaan?

Vierailija
11.05.2014 |

On urheilullisesti tosi kömpelö ja inhoaa urheilua.

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun aloittaja kirjoitti lapsensa olevan yläasteelle pian siirtyvä, eli vielä toistaiseksi ala-asteikäinen lapsi. Myöhemmin hän tarkensi että lapsi on juuri täyttänyt 13 vuotta. Hän mainitsi myös ettei lapsi harrasta liikuntaa, ei ole lihaksikas eikä urheilullinen vaan enemmänkin kömpelö ja mahakas. Pituutta lapsella on 164cm ja painoa 60kg.

Lasten painoindeksi (ISO-BMI) ei ole sama kuin aikuisten, eli alle 19-vuotiaisiin sovelletaan tuota lapsille ja nuorille tarkoitettua painoindeksin laskentakaavaa

On kummallista että moni vertaa tuota painoa aikuisen ihmisen painoon ja tulee kommentoimaan miten mitat ovat oikein hyvät ja normaalit ja ettei lapsi ole lihava. Totuus kuitenkin on että tuon ikäinen lapsi, joka ei harrasta urheilua eikä ole erityisen lihaksikas on noilla annetuilla tiedoilla ja mitoilla aavistuksen normaalipainon rajojen yläpuolella, eli lievästi lihava etenkin kun ketjun aloittaja kirjoitti ettei lapsi harrasta liikuntaa laisinkaan, eikä ole lihaksikas. Ketjun aloittaja mainitsi myös että vyötäröllä on selvästi ylimääräistä, eli miksi hienotunteisuuden nimissä ongelma pitää lakaista maton alle, ettei kenellekään tule "paha mieli"? Fiksu vanhempi kun osaa ratkaista tilanteen rakentavalla tavalla, ilman lapsen syyllistämistä.

Eli tottakai asiaan pitää puuttua nyt kun tilanne on vielä kehittymässä, ennenkuin tilanne ehtii mennä vaikeammaksi. Jos paino on nyt nousussa, se nousu pitää nyt katkaista hyvissä ajoin. On paljon helpompi lapsen kannalta tarkkailla painon kehitystä riittävän usein, tarkistaa lapsen ruokavalio, liikuntatottumukset ja muut elintavat ja korjata ne terveellisiksi, kuin antaa tilanteen kehittyä pikkuhiljaa entistä vakavammaksi.

Ja vielä kerran, lasta ei pidä koskaan syyllistää vaan viisas vanhempi osaa puuttua ongelmaan vaivihkaa korjaamalla ensiksi ruokavalion terveelliseksi ja sitten kannustamalla lasta löytämään sen juuri hänelle sopivan liikuntamuodon tai urheilulajin ja keskustelemalla terveistä elämäntavoista ja hyvinvoinnin tärkeydestä rakentavalla tavalla, ilman toisen itsetunnon lyttäämistä ja syyllistämistä.

Vierailija
62/91 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 22:58"]

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 22:36"][quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 21:33"]

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 20:22"][quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 20:12"]

Mitä laihempi lapsi, sen parempi.

[/quote]

Jep, sairaalan anoreksia-osastolla on hyvä harjoittaa terveitä perhesuhteita.

[/quote]

Mun perheessä ainakin aikuiset kontrolloi, mitä syödään, koska syödään ja kuinka paljon. Itse olen hoikka, samoin mieheni ja haluamme, että kakaratki on. Meillä ei lapset saa ottaa koskaan lisää ruokaa, eikä meillä syödä herkkuja laisinkaan.

[/quote]

Jaa. Meidän koko perhe on hoikka, vaikka en ole koskaan rajoittanut syömisiä. Aina saa ottaa lisää ruokaa. Lähes joka ruualla kaikki santsaavatkin, myös aikuiset. Herkkuja syödään viikottain muttei välttämättä joka päivä. Mehut ja limut on oikeastaan ainoa asia, joiden juomista meillä ei harrsteta.

Joka päivä kaikki syövät kaksi lämmintä ateriaa, kunnon aamupalan, välipalan ja iltapalan. Lisäksi lapset syövät vielä treenien jälkeen hedelmä, leivän tjms.

Mut ehkä toi sun kommentti oli vitsi...

[/quote]

Meillä syödään aamupala, koululounas (salaattia), päivällinen, ja iltapalana vihreää teetä. Kaikilla oma ruokapäiväkirja, olen opettanut lapsia laskemaan kalorit ja kalorimäärä ei saa ylittää yli 2000.

[/quote]

Joo... Oletkos sattunut koskaan kuulemaan ortoreksiasta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 23:00"]

Ketjun aloittaja kirjoitti lapsensa olevan yläasteelle pian siirtyvä, eli vielä toistaiseksi ala-asteikäinen lapsi. Myöhemmin hän tarkensi että lapsi on juuri täyttänyt 13 vuotta. Hän mainitsi myös ettei lapsi harrasta liikuntaa, ei ole lihaksikas eikä urheilullinen vaan enemmänkin kömpelö ja mahakas. Pituutta lapsella on 164cm ja painoa 60kg.

Lasten painoindeksi (ISO-BMI) ei ole sama kuin aikuisten, eli alle 19-vuotiaisiin sovelletaan tuota lapsille ja nuorille tarkoitettua painoindeksin laskentakaavaa

On kummallista että moni vertaa tuota painoa aikuisen ihmisen painoon ja tulee kommentoimaan miten mitat ovat oikein hyvät ja normaalit ja ettei lapsi ole lihava. Totuus kuitenkin on että tuon ikäinen lapsi, joka ei harrasta urheilua eikä ole erityisen lihaksikas on noilla annetuilla tiedoilla ja mitoilla aavistuksen normaalipainon rajojen yläpuolella, eli lievästi lihava etenkin kun ketjun aloittaja kirjoitti ettei lapsi harrasta liikuntaa laisinkaan, eikä ole lihaksikas. Ketjun aloittaja mainitsi myös että vyötäröllä on selvästi ylimääräistä, eli miksi hienotunteisuuden nimissä ongelma pitää lakaista maton alle, ettei kenellekään tule "paha mieli"? Fiksu vanhempi kun osaa ratkaista tilanteen rakentavalla tavalla, ilman lapsen syyllistämistä.

Eli tottakai asiaan pitää puuttua nyt kun tilanne on vielä kehittymässä, ennenkuin tilanne ehtii mennä vaikeammaksi. Jos paino on nyt nousussa, se nousu pitää nyt katkaista hyvissä ajoin. On paljon helpompi lapsen kannalta tarkkailla painon kehitystä riittävän usein, tarkistaa lapsen ruokavalio, liikuntatottumukset ja muut elintavat ja korjata ne terveellisiksi, kuin antaa tilanteen kehittyä pikkuhiljaa entistä vakavammaksi.

Ja vielä kerran, lasta ei pidä koskaan syyllistää vaan viisas vanhempi osaa puuttua ongelmaan vaivihkaa korjaamalla ensiksi ruokavalion terveelliseksi ja sitten kannustamalla lasta löytämään sen juuri hänelle sopivan liikuntamuodon tai urheilulajin ja keskustelemalla terveistä elämäntavoista ja hyvinvoinnin tärkeydestä rakentavalla tavalla, ilman toisen itsetunnon lyttäämistä ja syyllistämistä.

[/quote]

Miksi sitten esim. tämä laskuri http://www.laskurini.fi/terveys/painoindeksilaskuri-lapsille-ja-nuorille

antaa ap:n lapsen painoindeksiksi 22,3, joka siis on normaali paino.

Vierailija
64/91 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 22:58"]

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 22:36"][quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 21:33"]

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 20:22"][quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 20:12"]

[/quote]

[/quote]

Mun perheessä ainakin aikuiset kontrolloi, mitä syödään, koska syödään ja kuinka paljon. Itse olen hoikka, samoin mieheni ja haluamme, että kakaratki on. Meillä ei lapset saa ottaa koskaan lisää ruokaa, eikä meillä syödä herkkuja laisinkaan.

[/quote]

Jaa. Meidän koko perhe on hoikka, vaikka en ole koskaan rajoittanut syömisiä. Aina saa ottaa lisää ruokaa. Lähes joka ruualla kaikki santsaavatkin, myös aikuiset. Herkkuja syödään viikottain muttei välttämättä joka päivä. Mehut ja limut on oikeastaan ainoa asia, joiden juomista meillä ei harrsteta.

Joka päivä kaikki syövät kaksi lämmintä ateriaa, kunnon aamupalan, välipalan ja iltapalan. Lisäksi lapset syövät vielä treenien jälkeen hedelmä, leivän tjms.

[/quote]

Meillä syödään aamupala, koululounas (salaattia), päivällinen, ja iltapalana vihreää teetä. Kaikilla oma ruokapäiväkirja, olen opettanut lapsia laskemaan kalorit ja kalorimäärä ei saa ylittää yli 2000.

[/quote]

Älä jaksa. Ei sua kukaan usko.

Vierailija
65/91 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 23:00"][quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 22:58"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Olen kyllä, mutta minun tehtäväni on vanhempana huolehtia, että lapseni saavat terverelliset elämäntavat. Minulla on lasta; teini-ikäiset tytöt ja 11 wee poika. Tytöt juoksevat kanssani ja käyvät salilla, sekä pelaavat lentopalloa. Poika harrastaa yleisurheilua ja jalkapalloa, eli koko perhe liikunnallinen. Tapa laskea kalorit on tullut minulta, aloin tehdä sitä n 13-vuotiaana ja nyt olen 40 -vuotias.

Vierailija
66/91 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 23:08"]

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 23:00"][quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 22:58"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Olen kyllä, mutta minun tehtäväni on vanhempana huolehtia, että lapseni saavat terverelliset elämäntavat. Minulla on lasta; teini-ikäiset tytöt ja 11 wee poika. Tytöt juoksevat kanssani ja käyvät salilla, sekä pelaavat lentopalloa. Poika harrastaa yleisurheilua ja jalkapalloa, eli koko perhe liikunnallinen. Tapa laskea kalorit on tullut minulta, aloin tehdä sitä n 13-vuotiaana ja nyt olen 40 -vuotias.

[/quote]

Mitä enemmän urheilee, sitä enemmän keho vaatii polttoainetta, eli ruokaa.

Vierailija
67/91 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 23:03"]

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 23:00"]

[/quote]

Miksi sitten esim. tämä laskuri http://www.laskurini.fi/terveys/painoindeksilaskuri-lapsille-ja-nuorille

antaa ap:n lapsen painoindeksiksi 22,3, joka siis on normaali paino.

[/quote]

Lasten ja nuorten painoindeksin (ISO-BMI) laskentakaava on eri kuin aikuisten vastaava. 13 vuotta täyttäneellä lapsella, painoindeksin normaalialueen rajat ovat 15,5-21,6 (pojat) ja 15,3-22,6 (tytöt). Aikuisten painoindeksin laskentakaava on eri ja aikuisen yli 18-vuotiaan normaali painoindeksi puolestaan on 18,5-24,9. 

Ketjun aloittaja mainitsi jo, ettei lapsi harrasta liikuntaa lainkaan, eikä ole lihaksikas ja vyötäröllä on näkyvästi ylimääräistä ja painoindeksi on ylipainon rajoilla siksi asiaa kannattaa nyt tarkkailla ja ruokavalio kannattaa tarkastaa ettei tilanne pääse kehittymään vaikeammaksi. Jos terveydenhoitaja on huomauttanut vanhemmille asiasta, on hän ammattilaisena varmasti arvoinut kehon rasvan määrän ja kiinnittänyt huomiota painokäyrän noususuuntaan.

Riippuen siitä, onko lapsi tyttö vai poika suunta antava ISO-BMI painoindeksi tuon ikäiselle lapselle on 22,3, joka voidaan tulkita ylipainoksi pojilla, tytöillä normaalipainon ja ylipainon rajaksi. Eli en edelleenkään näe syytä miksei asiaan pitäisi puuttua tarkistamalla lapsen ruokavaliota ja liikuntatottumuksia.

Vierailija
68/91 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

12-vuotiaat tytöt on yleensä siinä 145cm/40kg (ja pojat sitäkin pienempiä), niin kyllä tommonen 60-kiloinen ikätoveri voi aika painavalta tai läskiltä vaikuttaa huolimatta yhtään siitä, kuinka pitkä tai lihaksikas tyttö hän on. Nämä teini-ikäisten lastensa painon kyttääjät nimittäin eivät yleensä ole mitään penaalin terävimpiä kyniä ja heillä on tapana luokitella ihmiset laihoihin, normaaleihin ja lihaviin Vain sen perusteella, mitä vaaka näyttää

Vierailija
69/91 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma kun kukaan ei koskaan tee tämmöisiä aloituksia "läskeistä" teinipojista. Aina vain tytöistä.

Vierailija
70/91 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tuo tyttö laihdutusta kaipaa, vaan tukea äidiltään. muistan miten kamalaa mun oli tulla murrosikään, lantio leveni ja tissit kasvoi ja häpesin ihan sikana muutoksia. en saanut tukea perheeltä ja lopetin urheilut  sun muut.

lapsen onni on tärkeämpää kuin pari ylimääräistä kiloa.

Vierailija
71/91 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä painoin saman verran saman ikäisenä. Äitini aloitti kanssani terveysprojekteja, joita lopulta vedettiin veren maku suussa ja itkettiin kun en laihtunut. Suosittelen varovaisempaa lähestymistapaa.
T. N 24v /90kg /164cm

Vierailija
72/91 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä, jonka lapset saa syödä vain max 2000 kaloria päivässä: koska vaikutat täysin ulkonäkökeskeiseltä ihmiseltä ja hollywoodin kauneusihanteiden fanaattiselta ihailijalta, niin ajattelin erityisesti tuota sinun poikaasi, että jos tosiaan et anna hänen jatkossakaan syödä tuota enempää, niin hänestä jää luiseva ja siimakätinen kukkakeppi, joka on kyllä useiden naisten mielestä pahin turn off ikinä. Nälkäkuurilla ei kenestäkään lihaksikasta adonista saa, vaikka kuinka laittaisi urheilemaan, ja adoniksenhan sinä pojasta haluat ihan yhtälailla, kuin tytöistäsi mallinaisia

Vierailija
73/91 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas, joku oli nostanut vanhan ketjuni. Kyseessä siis teinipoika, missään en kirjoittanut että kyseessä olisi tyttö, näköjään moni on niin olettanut jostain kumman syystä. Toisaalta, mitäpä sillä väliä, mutta IKIMAAILMASSA en hänelle painosta ääneen sanonut tai sanoisi, vaikka anonyymillä keskustelupalstalla asiasta olen kirjoittanut. Mutta ylipainoinen oli nuorten bmi-taulukon mukaan, mitä sitä kieltämään.

Joka tapauksessa, käyty ravitsemusterapeutilla, poika on saanut pituutta lisää ja aloittanut säännöllisen harrastuksen ja joitain kiloja on painosta pudonnut eli sopusuhtaisemmalta näyttää, ei enää kiusata ja itsekin on tyytyväisempi kun "uskaltaa" jo uimahalliinkin kavereiden kanssa mennä, ennen ei uskaltaut

Tässä tapauksessa siis hyvään suuntaan menossa.

t. palstaperkele ap

Vierailija
74/91 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytön kroppa onvasta kehittymässä. Ei laihiksia eikä saleja tuonikäiselle. Tee iltapäiviksi kunnon ruuat, ettei puputa leipää,mutta älä muuten sano mitään. Samoin syökää kunnon aamupala. Pelkään, että tyttö ei uskalla syödä koulussa riittävästi ja sitten kotona syö nälkäänsä mitäon tarjolla ja jos tuossa kohtaa ainoa vaihtoehto on leipä niinkierre on valmis.

Vierailija
75/91 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä, ettäjoku luulitytöksi. Mutta hyvä, ettähomma ratkaistu . T.edellinen

Vierailija
76/91 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen painoksi liikaa, jos ei yhtään lihasta

Vierailija
77/91 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä jos on vähän plösö? Itsekin olin ala- ja yläasteen taitteessa. Äiti ja isä oli korostanut, että olen hyvä ja kaunis millainen oonkin ja se varmaan huoku ulospäinkin. Lapset, jotka on kasvatettu itsetuntoa lytäten joutuvat kiusaamisen kohteiksi olivat sitten pullukoita tai solakoita. Mua ei ikinä kiusattu, koska olin omasta mielestäni helvetin hyvä ja sen tiesi muutkin. Ja mulla oli vielä lievä puhevikakin tuolloin! Eli ei muuta kun laihdutuskehotusten sijaan sen nappulan itsetuntoa kasvattamaan. Itseensä tyytyväinen ihminen haluaa kehittää itseään ja varmasti tyttäresikin myöhemmin muutaman vuoden sisällä oppii omasta tahdostaan huolehtimaan ja kehittämään itsestään, jos mahdollisesti on saanut kasvatuksessaan pohjan sille ajatusmallille, että pystyy saavuttamaan tavoitteensa. Lytätty itsetunto ei tule koskaan saamaan oikeasti motivaatiota tehdä yhtään mitään. Ette te niistä tytöistä suosittuja laihduttamalla tee vaan pelkästään muiden hyväksyntää havittelevia itsetunnottomia raakileita.
Terveisin sain olla pullukka ja olla olematta kun siltä alkoi tuntua. Nykyään aika erinäköinen mutta edelleen paras mahdollinen minä ja pystyn mihin vaan.

Vierailija
78/91 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ai ap:n lapsi on poika! miksei heti sanonut sitä? sillä oli vaan kasvupyrähdys tulematta. ei mitään ongelmaa.

Vierailija
79/91 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 10:29"]

ai ap:n lapsi on poika! miksei heti sanonut sitä? sillä oli vaan kasvupyrähdys tulematta. ei mitään ongelmaa.

[/quote]

Niinpä. Pojat usein muuttuu vähän pyöreistä äkkiä miehen näköisiksi kunhan kasvypyrähdys tulee ja lihasmassa alkaa kehittyä hormonien vaikutuksesta.

Vierailija
80/91 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea koko ketjua, mutta! Sanoit, että tyttö on siirtymässä yläkouluun eli pituuskasvua saattaa vielä tapahtua paljonkin. Tämä taas tasoittaa pyöreyttä.

Lapsesi ei ole lihava. Nyt jos lähdet auttamaan lastasi kiusaamisen kanssa niin, että laihdutat häntä muka salaa niin metsään menee! Voit tukea lastasi liikuntaan ym. Mutta syyt pitää olla esim. terveellisissä elämäntavoissa ei painossa. Pahimmillaan saat tuolla "lapseni on läski" ajattelulla lapsellesi syömishäiriön aikaiseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme