Lihava 164/60 teini, miten saisi vaivihkaa laihtumaan?
On urheilullisesti tosi kömpelö ja inhoaa urheilua.
Kommentit (91)
Sipsit ovat mielestäni helposti lihottavia koska niihin tulee himo ja sitten pitää juoda paljon ja yleensä se juoma on sokeripitoista limukkaa. Lapsille ei mielestäni kannata makeutusainetakaan juottaa/syöttää. Kunnon ruokaa säännöllisesti ja vaikka äidin seurana reippaita ja pitkiä kävelylenkkejä, jotka voi yhdistää johonkin muuhun kivaan kuten taidenäyttelyt, kirjastokäynnit, elokuvat.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 17:05"]Onko tuon kokoinen oikeasti teidän mielestänne lihava?
[/quote]
AP:n lapsi on ala-asteella, eikä harrasta liikuntaa, joten kyllä, mielestäni on lihava. Samoilla mitoilla urheilua harrastava aikuinen taas on ihan hoikka. Ei tässä voi tuijottaa pelkkää painoa. Sitä paitsi lapsen pituuskasvu loppuu parin vuoden päästä, joten tilanteeseen on järkevä puuttua heti.
T. 165cm
Täällä on jo, ja tänne tulee kans lisää niitä, joitten mielestä ton painoinen teini tolla pituudella ei oo läski, mutta kyllä se pakolla on edes vähän plösö. Itte oon 165cm, 50kg ja tunsin olevani ihan älytön laihaläski, kun painoin 53kg. Itkisin varmaan joka pv, jos miulle ykskaks tulis 10kg lisää. Tässäki painossa on vaikeeta ku mahaa ja peppuu tuntuu olevan liikaa, vaikka oon reenannukki 5x viikko kroppaa jo puolentoistavuoden ajan. Tavoitteena pudottaa ainaki kaks kiloo vielä.
t. täällä pyörivä teini
Pidä välit läheisinä ja ota asia esille rauhallisesti. Esimerkiksi kiertoteiden kautta: "onko teillä koulussa itsetunto-ongelmia, esim kehoon liittyen? Kiinnostaa vain kun töissä ollut puhetta nykyajan menosta", "olen miettinyt että voitaisiin koko perhe ruveta elämään terveellisemmin ja liikkumaan, se toisi niin paljon energiaa arkeen! Oletko mukana? Voitaisiin keksiä konkreettisia suunnitelmia" tms, tajunnet pointin:)
Ainoostaan itse lihavat "luulee" kyseisen teinin olevan normaalipainoinen, kyllähän noilla mitoilla on jo pullea!
Hyvä äiti kun yrität auttaa lastasi! Myös mukava ja innostava pt voisi auttaa! Nuori saattaa innostua liikkumaan ja saa ulkopuoliselta kivalta ja kannustavalta tyypiltä apua, ihan eri juttu kuin se että äiti sanoo!
En tiedä missä asutte mutta voin sydämestäni suositella kurkkaamaan blogia MONNA TREENAA , monna on niin positiivinen ja ihana ihminen aidosti että voisi osata ainakin neuvoa tai suositella jotain muuta Pt:tä ! Into kuntoiluun pitää tietysti lähteä itsestä mutta kun aina ei vaan osaa tai tiedä tai kehtaa! Jos apuna ammattilainen niin helpompi löytää oma sisäinen voima ja lähteäkin liikkeelle :)
Tsemppiä teille ja kaikille muillekin vastaavassa tilanteessa!
Teinin sukupuolta ja ikää ei vissiin ole kerrottu? Jos oleteaan että pituus on ikään nähden tavanomainen ja hän on tyttö niin ikää lienee noin 14 vuotta. Tyttö on hieman painon kanssa plussalla, mutta ei ylipainoinen.
http://www.kasvukayrat.fi/kayra.html
Ja se mitä pitää tehdä on se että teidän pitää laittaa kotona ruokailuasiat kuntoon. Lihava lapsi on aina merkki siitä että perheen ruokailuasiat eivät ole kunnossa. Eivät lapset liho, jos ruokailut on kunnossa.
Mun teini on 157cm/61 kg eikä ole lihava tai pullea. Koulun terkakin mielestä paino on sopiva. Onneksi av-mammat ei ole terkkoina.
Terveellistä kotiruokaa, liikuntaa ja herkut minimiin.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 17:48"]
Teinin sukupuolta ja ikää ei vissiin ole kerrottu? Jos oleteaan että pituus on ikään nähden tavanomainen ja hän on tyttö niin ikää lienee noin 14 vuotta. Tyttö on hieman painon kanssa plussalla, mutta ei ylipainoinen.
http://www.kasvukayrat.fi/kayra.html
Ja se mitä pitää tehdä on se että teidän pitää laittaa kotona ruokailuasiat kuntoon. Lihava lapsi on aina merkki siitä että perheen ruokailuasiat eivät ole kunnossa. Eivät lapset liho, jos ruokailut on kunnossa.
[/quote]Ja jos tämä teini on vähän keskimääräitä lyhyempi ja 19 vuotta, niin ei ole tippaakaan ylipainoa.
Minkä ikäinen teini on? Helpottaisi "neuvomista" kun tietäisi tarkan iän. Voisitteko alkaa harrastaa yhdessä jotain? Esim. suostuttelisit lapsen kokeilemaan jotain ryhmäliikuntalajia, tanssia tms. Miten on muun perheen aktiivisuuden laita? Voisitteko koko perhe aktivoitua, alkaa käydä yhdessä uimassa, lenkillä jne. Ruokavaliosta: onko lapsella omat rahat käytössä? Jos onkin, niin sopikaa, että kerran viikossa vaan ostaa karkkia, limua jne. Kotona tarjoilet terveellistä perusruokaa, kaikenmaailman sokerijogurit ja sokerimurot hiivattiin. Paljon kasviksia pääruuan sekaan, kastikkeisiin keittoihin jne. keventämään. Aina salaattia tarjolle. Juomana vettä tai maitoa, mehuja jne. ei tarvita.
Suosittelen äärimmäistä varovaisuutta.
Itse olin pehmeä lapsenpyöreä tuossa iässä, ja äitini kenties hyvää tarkoittaen tölväisi aina joissain väleissä "ehkä ei enempää sipsejä" "nyt hei muistas että hetki huulilla ikuisuus lanteilla" ja muistutti jatkuvasti että pari kiloa voisi olla hyvä saada pois.
Myöhemmin teini-iässä ja murrosiässä jo hoikentuneena, mutta muuten vain herkässä iässä kaikki palasi mieleen ja sairastuin anoreksiaan, joka yhä kalvaa ruumista ja mieltäni.
Lapsi täytti 13 nyt alkuvuodesta. Olen yrittänyt että lähtisi kanssani kävelylle, fillaroimaan yms. mutta heikolla menestyksellä. Kait häntä vähän "nolottaakin" äidin kanssa liikkua.
Perusruokaa syö arkena, ja iltaisin aika paljon syö leipää. Lämpimät kasvikset eivät uppoa, salaatti jotenkin.
Viikonloppuna tulee kyllä herkuteltua.
Kouluterkkari oli sanonut että paino on noussut.
ap
hanki hänelle harrastus josta hän tykkää. Tue siinä kaikin tavoin. Näin hän saa muuta ajateltavaa kuin syöminen, eikä aikaakaan ole enää jatkuvaan syömiseen.
liikuntalajeja on nykyään vaikka mitä. Lapseni löysi aikuisena vatsa lajin joka upposi, rollerderby. Hänen mielensä keveni, paino samalla ja muuttui ihmisenä kun liikuntaa tuli elämään. Liikuntaa josta hän itse pitää.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 17:13"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 17:11"]Leipä, mehut ja limut pois. Pastaa ja riisiä reilusti nykyistä vähemmän. Lisää kasviksia ja hyviä proteiininlähteitä.
Sano asiat lapselle suoraan, mä olin teininä punkero (ja äiti ylipainoinen) enkä ikinä saanut tukea laihdutukseen. Laihduin vasta kun muutin omilleni. Mut se tuki ja kannustus olisi ollut tosi tärkeetä.
Elämä on alkanut kunnolla vasta nyt, kun itsetunto on noussut, ja kevyempänä urheilukin on kivaa.
[/quote]
Asiaa puhut, mun huushollissa lapset eivät saa käydä jääkaapilla, vaan olen rajoittanut kalorinsaannin 1600 kcal/pvä..
[/quote]
Siis mitä ihmettä... Meidän perheessä kukaan ei tulis toimeen tollasilla kalorimäärillä. Ruokaa syödään ruoka-aikoina, sen ymmärrän, mutta että ruvetaan laskemaan jotain kaloreita. On teillä perusasiat pahasti pielessä ei voi muuta sanoa...
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 17:42"]
Ainoostaan itse lihavat "luulee" kyseisen teinin olevan normaalipainoinen, kyllähän noilla mitoilla on jo pullea!
Hyvä äiti kun yrität auttaa lastasi! Myös mukava ja innostava pt voisi auttaa! Nuori saattaa innostua liikkumaan ja saa ulkopuoliselta kivalta ja kannustavalta tyypiltä apua, ihan eri juttu kuin se että äiti sanoo!
En tiedä missä asutte mutta voin sydämestäni suositella kurkkaamaan blogia MONNA TREENAA , monna on niin positiivinen ja ihana ihminen aidosti että voisi osata ainakin neuvoa tai suositella jotain muuta Pt:tä ! Into kuntoiluun pitää tietysti lähteä itsestä mutta kun aina ei vaan osaa tai tiedä tai kehtaa! Jos apuna ammattilainen niin helpompi löytää oma sisäinen voima ja lähteäkin liikkeelle :)
Tsemppiä teille ja kaikille muillekin vastaavassa tilanteessa!
[/quote]
Mun paino on ihan normaalipainon alarajoilla eikä mun mielestä ap:n lapsi ole noilla mitoilla lihava. Te ootte vaan kaikki ihan pihalla normaalista ruokailusta.
Toihan on normaali painoindeksi. Ihan turha enää ruveta aiheuttamaan mitään traumoja ja komplekseja muka vaivihkaisilla liikkumaan kehoituksilla. Ei teinit ole tyhmiä.
AP:lla se ongelma on.
Mitä laihempi lapsi, sen parempi.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 20:12"]
Mitä laihempi lapsi, sen parempi.
[/quote]
Jep, sairaalan anoreksia-osastolla on hyvä harjoittaa terveitä perhesuhteita.
Osta sille koiranpentu ja yllytä se harrastamaan sen kanssa agilityä.