Mitä ajattelette, jos ujo ei sano kahvipöytäkeskustelussa sanaakaan?
Taas jouduin kokemaan tilanteen, jossa oli noin kymmenen ihmistä kahvittelemassa saman pöydän äärellä vajaa pari tuntia ja koko aikana en sanonut sanaakaan, vaikka tunsin edes jotenkuten suurimman osan ihmisistä. En vain osannut mennä keskusteluihin sisälle vain jäin taas kerran ulkopuoliseksi koko tilanteesta ja istuin vain hiljaa ja kuuntelin muiden juttuja osallistumatta itse niihin. Itselleni on todella ahdistavaa puhua ryhmässä, kahden kesken pystyn edes jonkinlaisen keskustelun luomaan, mutta jos useampi ihminen mukana keskustelussa, menen ihan lukkoon ja jään sanattomaksi. Minkälainen mielikuva teille jää ihmisestä joka istuu vain mykkänä kun muut keskustelevat normaalisti? Ahdistaa tämä ujo luonteeni, en vain keksi mitään sanottavaa! Ja jos keksinkin, niin keskustelu vaihtuu jo toiseen ja olen myöhässä jo...
Kommentit (149)
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 17:36"]
Minä en usko, että nuo haukkumasanat on ujojen kirjoittamia, jotain teiniprovoilua paremminkin. Ei kuulu ujoon tyyliin olla aggressiivinen.
[/quote]
Tai sitten heikosta itsetunnosta johtuvaa ylilyöntiä netin anonyymiyden suojista.
Olisi mielenkiintoista lähteä tämän ketjun kesken vaikka sitseille.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 17:40"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 17:36"]
Minä en usko, että nuo haukkumasanat on ujojen kirjoittamia, jotain teiniprovoilua paremminkin. Ei kuulu ujoon tyyliin olla aggressiivinen.
[/quote]
Tai sitten heikosta itsetunnosta johtuvaa ylilyöntiä netin anonyymiyden suojista.
Olisi mielenkiintoista lähteä tämän ketjun kesken vaikka sitseille.
[/quote]
Sovitaanko tapaaminen tällä porukalla? :D
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 17:12"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 17:05"]
Perustelkaas nyt kiihkottomasti että miksi sitä pidetään jonain ideaalina että pitäisi aina olla jotenkin sosiaalinen? Miksi kuvitellaan että olisi huonoa käytöstä olla hiljaa? Mitä sillä voitetaan että ollaan suuna päänä ja koko ajan kommunikoimassa sanallisesti? Miksi?
[/quote]
Siis kysytkö, että miksi sosiaalisessa tilanteessa pitäisi olla sosiaalinen? Tai miksi vuorovaikutustilanteessa pitäisi vuorovaikuttaa? Eikö näiden tilanteiden pointti juuri ole toisten kanssa oleminen? Jokainen voi kuitenkin itse valita, hakeutuuko sosiaalisiin tilanteisiin vaiko ei. Suomessa saa ihan rauhassa myös syrjäytyä sinne kotiinsa möllöttämään, jos toisten seura ei kiinnosta.
[/quote]
Voi kun se olisikin noin mustavalkoista ja yksinkertaista! Jep,minulla on sosiaalisten tilanteiden kammo,taidankin linnoittautua yksin kotiin koko loppuelämäkseni. Ai niin,ei se ihan sillä tavalla toimikaan.Täytyy elättää itsensä jollain ja täydellinen eristäytyminen on pahaksi mielenterveydellekin. Otetaanpa esimerkki. Olin viime sunnuntaina ystäväni luona lastenkutsuilla. Hän tietää että olen introvertti,mutta minä tiesin myös että esikoisen 1v.juhlat oli hänelle iso juttu,siispä jouduin "pakosta"epämiellyttävään sosiaaliseen tilanteeseen,juhliin vieraiden ihmisten keskelle. Ei se aikuisen elämä vaan aina mene niin,että tehdään niin kuin itsestä tuntuu kivalta.
Mikä on sitsi, kysyy vanha tyhmä kalkkis.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 17:27"]
Huomaatteko te muut, miten ujoksi itsensä nimittävät käyttävät paljon haukkumasanoja ja muita rumuuksia verrattuna sosiaalisesti rohkeampiin? :)
[/quote]
Ette te ole rohkeita, sorry nyt vaan. Ette ole mitenkään sosiaalisesti kyvykkäitä myöskään.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 16:51"][quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 16:42"]"Olet sairas" "haista vittu" "olet grandioosi pönöttäjä" "olet kokkari"
Jep. Mitään ei ole sosiaalisissa taidoissa vikaa. Ihan vaan ujoja ollaan.
[/quote]
Toistan: tapa itsesi, vitun mulkku. T. Ujo, jolla on ihan saatanan huonot sosiaaliset taidot
[/quote]
Uskomatonta kirjoitusta! Tosiaan uskon sinulla olevan huonot sosiaaliset taidot, kun kirjoittaessa anonyymistikin, taitosi ovat tuollaiset! HUHUU HUHHUH!
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 17:43"]
Mikä on sitsi, kysyy vanha tyhmä kalkkis.
[/quote]
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sitsit
Ehkä vähän ihmetyttää jos porukka on kuitenkin jollain lailla tuttu eikä sano mitään. En oikein tiedä pitäisikö silloin olla kiinnittämättä huomiota vai välillä yrittää jotenkin ottaa mukaan (tyyliin jollain helpolla kysymyksellä johon voi vastata vaan joo tai ei jos ei enempää halua sanoa), en tiedä kumpi ketäkin ujoa hadistaa enemmnä: se ettei saa sanotksi mitään vai se jos joku sitten kysyy jotain kiinnittää huomiota ujoon.
Ujo saa olla, haluaisin vaan oppia miten ujo haluaa itseään huomioitavan tällaisissa tilanteissa (ts. huomioidaanko vai annetaanko olla hissuksiin). Pyrin ottamaan kaikki huomioon enkä haluaisi tehdä kenenkään oloa epämukavaksi.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 17:43"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 17:27"]
Huomaatteko te muut, miten ujoksi itsensä nimittävät käyttävät paljon haukkumasanoja ja muita rumuuksia verrattuna sosiaalisesti rohkeampiin? :)
[/quote]
Ette te ole rohkeita, sorry nyt vaan. Ette ole mitenkään sosiaalisesti kyvykkäitä myöskään.
[/quote]
Vastauksesi ei oikein sovi lainaamaasi viestiin, mutta vastaan silti.
Lue ketju läpi ja ota ihan vaikka ylös paperille käytetyt solvaukset ja kirosanat. Näin toteat, että olen oikeassa, ei sen ihmeellisempää, dummy :)
Olen itse todella ujo ja olen saanut kuulla että minun on sanottu olevan ylimielinen ja että pitäisi itsenäni muita parempana ja että sen vuoksi kaikkien ihmisten seura ei minulle kelpaisi. Totuus on ihan eri: olen kaikkea muuta kuin ylimielinen ja ajattelen olevani muita huonompi ihminen ujouteni ja hiljaisuuteni vuoksi.
Eli aika outoa havainto, ettei minua pidetty suoraan ujona vaan tulkittiin ihan väärin? Voisiko asiaan vaikuttaa se, että olen suhkot kaunis ja pukeudun muihinkin väreihin kuin esim. harmaaseen ja ruskeaan ja kesälläkin käytän minihametta yms. Ja jos ujojen sanotaan kävelevän rauhallisesti, niin itselleni on todella luontaista kävellä rivakasti. Pitäisikö minun seur. kerran uusien ihmisen joukossa sanoa suoraan, että huom: en ole sitten ylimielinen ja epäkohtelias, olen vain ujo persoona. Sekin tuntuisi aika oudolta.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 16:31"]
Jos puhuminen on sinulle vaikeaa, voit toki osoittaa kiinnostuksesi muita kohtaan hymyilemällä, nyökkäilemällä, pikkukommenteilla kuten: just, niin, aivan yms.
[/quote]
Joo, ei mua ainakaan haittaa jos joku on keskustelussa hiljaa sen takia että on ujo, kunhan ei ole niin ujo että istuu ilmeettömänä ja paniikissa, vaan "osallistuu" keskusteluun noilla keinoilla ja muutenkin näyttää siltä että on kuitenkin jutussa mukana.
Kova puheliaisuus on yksi tapa peittää omaa epävarmuuttaan. Ei sekään ole sosiaalista taitavuutta, että puhuu koko ajan. Eikä se, että "pakko puhua, kun muuten on hiljaista". Ihan hyvin voi antaa vaan olla hiljaista. Kultainen keskitie on paras. Se joka osaa suhteuttaa puheenaiheensa seuran mukaan, mutta olla myös välillä hiljaa ja kuunnella, on se porukan ainoa oikeasti sosiaalisesti lahjakas.
Ei ujo ole sama kuin mykkä. On ihan ok olla ujo ja hieman epävarma sosiaalisissa tilanteissa, mutta jos ei yhtikäs mitään saa sanottua niin se on vaan junttia ja huonoa käytöstä.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 17:10"]
Ujojen suurin ongelma on se, että he ajattelevat aivan liikaa sitä, mitä muut heistä ajattelevat.
"En uskalla sanoa mitään, nolaan itseni", "Onko hölmöä sanoa...", "Voi ei, nyt se puheenaihe vaihtui", "Tuo yksi on kauhea höpöttäjä, en kehtaa puhua päälle, minua pidetään epäkohteliaana", "En keksi mitään järkevää tai hauskaa sanottavaa", "Onkohan ääneni tarpeeksi kuuluva", "Tuo yksi kuitenkin taas lyttää minut", "Mitähän ne ajattelevat, jos en sano mitään"...
Kun jokainen ujo todella ajattelisi tätä ja pääsisi yli muiden mielipiteiden liiallisesta miettimisestä, ujoutta ei enää olisi.
Sinun elämäsi on sinua varten. Ole terveesti itsekäs. Älä mieti liikaa muita.
[/quote]
Ujous on yksi temperamentti. Se on synnynnäistä eikä katoa mihinkään. Sinulla on yllättävän tarkka tieto siitä mitä ujous on ja miten se saataisiin poistettua, ilman että sinulla olisi siitä omaa kokemusta.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 17:53"]
Olen itse todella ujo ja olen saanut kuulla että minun on sanottu olevan ylimielinen ja että pitäisi itsenäni muita parempana ja että sen vuoksi kaikkien ihmisten seura ei minulle kelpaisi. Totuus on ihan eri: olen kaikkea muuta kuin ylimielinen ja ajattelen olevani muita huonompi ihminen ujouteni ja hiljaisuuteni vuoksi.
Eli aika outoa havainto, ettei minua pidetty suoraan ujona vaan tulkittiin ihan väärin? Voisiko asiaan vaikuttaa se, että olen suhkot kaunis ja pukeudun muihinkin väreihin kuin esim. harmaaseen ja ruskeaan ja kesälläkin käytän minihametta yms. Ja jos ujojen sanotaan kävelevän rauhallisesti, niin itselleni on todella luontaista kävellä rivakasti. Pitäisikö minun seur. kerran uusien ihmisen joukossa sanoa suoraan, että huom: en ole sitten ylimielinen ja epäkohtelias, olen vain ujo persoona. Sekin tuntuisi aika oudolta.
[/quote]
Tuskimpa vaatteista ja kävelytyylistä sentään voidaan päätellä,että olisit ujo etkä ylimielinen.Et kertonut,miten sitten käyttäydyt vieraampien ihmisten seurassa? Itse nimittäin olen todella ujo,joten en pahemmin jutustele,mutta näytän että olen kuitenkin läsnä,hymyilen ystävällisesti,hymähtelen ja nyökyttelen muiden jutuille.Annan ymmärtää että olen ujo,enemmän kuuntelija kuin puhuja,enkä ole kuullut kenenkään epäilevän minua ylimieliseksi. Yritä kiinnittää huomiota käytökseesi ujostuttavassa seurassa,annatko vahingossa ylimielisen vaikutelman elekielellä tai muuten?
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 17:50"]
Ujo saa olla, haluaisin vaan oppia miten ujo haluaa itseään huomioitavan tällaisissa tilanteissa (ts. huomioidaanko vai annetaanko olla hissuksiin). Pyrin ottamaan kaikki huomioon enkä haluaisi tehdä kenenkään oloa epämukavaksi.
[/quote]
Ujo ei välttämättä halua joutua porukan keskipisteeksi, mutta jos joku vieressä istuva juttelisi edes vähän aikaa myös "kahden kesken" niin olo paranisi huomattavasti, sillä silloin ei ujo tuntisi oloaan ihan täysin tyhmäksi ja ahdistuneeksi. Joten ottakaa myös ujot huomioon, mutta ei niin että koko pöytäryhmän huomio keskittyy silloin siihen ujoon, esim. sanomalla että annetaan puheevuoro nyt "Pirjolle", joka on ollut hiljaa koko illan. Tuo olisi todella kiusallinen ja ahdistava tilanne! Monesti ujot suoraan syrjäytetään keskusteluista, eikä kukaan ikinä katso edes kohti. Itse huomaan sen siinä, että jos pomollani on jotain sanottavaa työporukalla (5 hengeä), niin kappas vain.. hän katsoo jokaista muuta työntekijää puhuessaan, mutta minun kohdalla katse yllättäen hyppää yli ja siirtyy seuraavaan. Eli ei ota edes mitään katsekontaktia minuun puhessaan, vaikka sanottava asia vaikuttaa yhtä paljon minuun kuin muihinkin. Siinä tulee väkisinkin tunne siitä, että on alempi-arvoisempi kuin muut. Osaako joku selittää tämän ilmiön? Kyllä esimiesten varsinkin pitäisi ottaa kaikki tasa-arvoisesti huomioon oli sitten ujo tai ei.
Miettisin, oliko sinulla tylsää ja olisiko pitänyt yrittää enemmän osallistaa sinua. Toisaalta oikein ujot voi myös ärsyttää siksi, että ei ne tilaisuudet muillekaan aina niin helppoja ole vaan kaikki tekee töitä sen yhteisen sosiaalisen tilanteen eteen.
Olisi siis vähän huono omatunto ja vähän ärsyttäisi.
Miettisin, oliko sinulla tylsää ja olisiko pitänyt yrittää enemmän osallistaa sinua. Toisaalta oikein ujot voi myös ärsyttää siksi, että ei ne tilaisuudet muillekaan aina niin helppoja ole vaan kaikki tekee töitä sen yhteisen sosiaalisen tilanteen eteen.
Olisi siis vähän huono omatunto ja vähän ärsyttäisi.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 18:08"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 17:50"]
[/quote]
Ujo ei välttämättä halua joutua porukan keskipisteeksi, mutta jos joku vieressä istuva juttelisi edes vähän aikaa myös "kahden kesken" niin olo paranisi huomattavasti, sillä silloin ei ujo tuntisi oloaan ihan täysin tyhmäksi ja ahdistuneeksi. Joten ottakaa myös ujot huomioon, mutta ei niin että koko pöytäryhmän huomio keskittyy silloin siihen ujoon, esim. sanomalla että annetaan puheevuoro nyt "Pirjolle", joka on ollut hiljaa koko illan. Tuo olisi todella kiusallinen ja ahdistava tilanne! Monesti ujot suoraan syrjäytetään keskusteluista, eikä kukaan ikinä katso edes kohti. Itse huomaan sen siinä, että jos pomollani on jotain sanottavaa työporukalla (5 hengeä), niin kappas vain.. hän katsoo jokaista muuta työntekijää puhuessaan, mutta minun kohdalla katse yllättäen hyppää yli ja siirtyy seuraavaan. Eli ei ota edes mitään katsekontaktia minuun puhessaan, vaikka sanottava asia vaikuttaa yhtä paljon minuun kuin muihinkin. Siinä tulee väkisinkin tunne siitä, että on alempi-arvoisempi kuin muut. Osaako joku selittää tämän ilmiön? Kyllä esimiesten varsinkin pitäisi ottaa kaikki tasa-arvoisesti huomioon oli sitten ujo tai ei.
[/quote]
Ei ehkä tule ajatelleeksi sitä että keneen katsoo puhuessaan, luonnollisempaa katsoa niitä jotka yleensä kommentoivatkin asiaan.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 17:33"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 16:18"]
Eikö olekin metkaa kuinka sinut on saatu tuntemaan itsesi huonoksi ihmiseksi tuollaisen takia?
[/quote]
Anteeksi, mutta kuka on saanut ap:n tuntemaan itsensä huonoksi ihmiseksi? Olikos se taas jotenkin niiden muiden kahvittelijoiden vika, jos yksi istuu koko ajan tuppisuuna?
[/quote]
Me narsistiset kusipäämulkut, joiden pitäisi tappaa itsensä, teimme tämän tietenkin tahallamme :D Minunkin naapurini on sairas koska osti hienomman auton kuin minulla ja nyt tunnen itseni köyhäksi.